بازدید 10858
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «انتظار برای ادامه کاهش نرخ سود بانکی» تا «پژو سیتروئن در دام دیزل گیت»

این پیمانه موضوعاتی همچون عبور بازدهی بورس تهران از مرز ۸ درصد، تصمیم بانک مرکزی برای تعیین‌تکلیف حساب‌های بدون گردش مالی، دلارزدایی در کشورهای سازمان همکاری شانگهای، محرومیت مسافران بی نظم هندی از سفرهای هوایی، راهکار پوتین برای اعطای تابعیت روسیه، فروش کت شلوار ۱۷۰ هزار تومانی به قیمت میلیونی، افزایش 40 درصدی خانوارهای مستأجر در کشور، کمک سی میلیون دلاری قطر به توفان‌زدگان تگزاس و کاهش دوباره دکل‌های نفتی در آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 10 September 2017
از «دلارزدایی در کشورهای سازمان همکاری شانگهای» تا «پژو سیتروئن در دام دیزل گیت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون عبور بازدهی بورس تهران از مرز ۸ درصد، تصمیم بانک مرکزی برای تعیین‌تکلیف حساب‌های بدون گردش مالی، دلارزدایی در کشورهای سازمان همکاری شانگهای، محرومیت مسافران بی نظم هندی از سفرهای هوایی، راهکار پوتین برای اعطای تابعیت روسیه، فروش کت شلوار ۱۷۰ هزار تومانی به قیمت میلیونی، افزایش 40 درصدی خانوارهای مستأجر در کشور، کمک سی میلیون دلاری قطر به توفان‌زدگان تگزاس و کاهش دوباره دکل‌های نفتی در آمریکا را در بر دارد.


نرخ سود بانکی باید باز هم کاهش پیدا کند

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی گفت: خوشبختانه پس از سال‌ها، مسئولان نظام بانکی کشور متوجه شدند که ارتباط معناداری بین تورم و نرخ سود بانکی وجود دارد؛ مسأله‌ای که بارها بخش خصوصی و اقتصاددانان به آن اشاره کرده‌ بودند. حسین سلاح‌ورزی ادامه داد: زمانی که تورم 40 درصد بود بانک‌ها استدلال می کردند، این نرخ تورم، سود بالای 20 درصدی کاملا توجیه پذیر است اما امروز که تورم نقطه به نقطه به 8 درصد رسیده است دیگر نرخ بهره بالا هیچ گونه توجیهی ندارد. وی ادامه داد: اگر بخواهیم گردش پول به میزان مناسبی برسد و افزایش تولید و خروج از رکورد را شاهد باشیم نرخ سود بانکی باز  هم باید متناسب با شرایط  اقتصادی کشور کاهش پیدا کند. سلاحورزی در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار طلا و سکه گفت: افراد سپرده‌گذار همواره بانک را مکان جذابی برای سرمایه‌گذاری خود می‌دیدند اما حالا که نرخ سود کاهش پیدا کرده بعضی‌ها این پول را به سمتی می‌برند که از بازار آن اطمینان داشته باشند و آینده خوبی را برای سرمایه خود متصور باشند. وی با اشاره به ساختار اقتصادی کشور گفت: به زعم سپرده‌گذاران بازار طلا و سکه نسبت به دیگر بازارها از پایداری و ریسک کمتری برخوردار است و اگر این روند ادامه داشته باشد، شاهد ورود سرمایه سپرده‌گذاران به بازار مسکن و بورس نیز خواهیم بود./ایلنا

عبور بازدهی بورس تهران از مرز ۸ درصد

بازار سهام در هفته گذشته با محوریت شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز روند صعودی خود را با شیب ملایمی ادامه داد تا با رشد نیم درصدی شاخص کل در مقیاس هفتگی، بازدهی بورس از آغاز سال از مرز 8 درصد عبور کند. به نقل از دنیای اقتصاد، با این حال، افت ارزش معاملات خرد در بورس به زیر مرز روانی 100 میلیارد تومان، نشان‌دهنده افزایش احتیاط معامله‌گران در بازار است؛ وضعیتی که برخی آن را به نزدیک شدن به پایان شهریور ماه به‌عنوان پایان سال مالی بخش مهمی از شرکت‌های کارگزاری و در نتیجه کاهش موقت اعتبارات اعطایی به مشتریان نسبت می‌دهند. تا اواسط هفته گذشته یکه‌تازی قیمت‌های جهانی کالا به‌ عنوان اصلی‌ترین عامل رونق تابستانی بورس تهران با محوریت ایفای نقش چین ادامه داشت و رکوردهای قیمتی یکی پس از دیگری می‌شکست. در بورس تهران نیز هر چند رشد افتان و خیزان سهام مرتبط ادامه داشت، ولی در مجموع سایه‌ای از تردید درخصوص پایداری نرخ‌های جهانی نزد سرمایه‌گذاران دیده می‌شود؛ وضعیتی که مهم‌ترین‌ ریسک حاکم بر بازار سهام به لحاظ امکان پایداری اوضاع کنونی یا در پیش بودن یک موج اصلاحی در قیمت‌های جهانی را در کوتاه‌مدت ایجاد کرده است.

از «دلارزدایی در کشورهای سازمان همکاری شانگهای» تا «پژو سیتروئن در دام دیزل گیت»
تصمیم بانک مرکزی برای تعیین‌تکلیف حساب‌های بدون گردش مالی

در صورتی که حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز پس از هفت سال، کوتاه‌مدت عادی پس از پنج سال و قرض‌الحسنه جاری پس از چهار سال شناسایی نشود، به سرفصل حساب‌های بلاتکلیف منتقل می‌شود. حمیدرضا غنی‌آبادی در گفت وگو با مهر گفت: تعداد بسیار حساب‌های سپرده بانکی بدون گردش مالی، یکی از مشکلاتی است که نظام بانکی طی سالیان اخیر با آن مواجه بوده و باعث شده هزینه‌های گزافی به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از بابت نگهداری حساب‌ها تحمیل شود و از سوی دیگر، حجم بالای حساب‌ها، امکان سوءاستفاده از آنها را افزایش می‌دهد؛ از این روی، بانک مرکزی در حدود دو هفته پیش دستورالعمل اجرایی شناسایی و تعیین‌تکلیف حساب‌های مطالبه‌نشده و مازاد ریالی را ابلاغ کرده است. مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی، هدف از تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی شناسایی و تعیین‌تکلیف حساب‌های مطالبه‌نشده و مازاد ریالی را ارتقای شفافیت‌های مالی بانک‌ها، ایجاد رویه واحد حسابداری در ثبت و نگهداری وجوه مزبور در بانک‌ها و به تبع آن، امکان مقایسه ارقام مندرج در سرفصل حساب‌های موجود در نظام بانک‌ی و همچنین کاهش احتمال سوء استفاده از وجوه یادشده و نیز تقلیل هزینه‌های دفترداری بانک‌ها عنوان کرد.

دلارزدایی در کشورهای سازمان همکاری شانگهای

بزرگترین بانک روسیه، اسبربانک، در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ارسال طلا به چین تا ۱۵-۱۰ تن در سال ۲۰۱۸ است. طبق نظر پیتر کوئنگ، با در نظر گرفتن این که هم روبل روسیه و هم یوان چین پشتوانه ۱۰۰ درصدی طلا دارند، این گام بخشی از طرح پیشرفته دلار زدایی از اقتصاد این کشورها است. آقای پیتر کوئنگ که کارمند سابق بانک جهانی است و در حال حاضر یک اقتصاددان و تحلیل‌گر ژئوپولیتیک است به رادیو اسپوتنیک گفت که این تصمیم اسبربانک روسیه در راستای تداوم توافقات تجاری بین روسیه و چین صورت گرفته است. او ادامه داد: کل سیستم پولی غرب اساسا یک کلاهبرداری است. این سیستم به صورت خصوصی ساخته شده و مالکیت آن هم به صورت خصوصی است. تمام تبادلات بین‌المللی باید از طریق بانک‌های وال‌استریت ترانزیت شوند و این تنها دلیلی است که به واسطه آن آمریکا می‌تواند کشورهایی را که برخلاف آن‌چه واشنگتن دیکته می‌کند، عمل می‌کنند، تحریم کند. اما طبق گفته او، این به سرعت در حال تغییر است، چون چین و روسیه خیلی زود به سمت استقلال کامل از اقتصادهای غربی پیش می‌روند. /مهر

محرومیت مسافران بی نظم هندی از سفرهای هوایی

وزارت حمل و نقل هوایی هند روز شنبه اعلام کرد، مسافران بی نظم و دردسرساز از سه ماه تا مادام العمر از سفرهای هوایی محروم می شوند. وزارت حمل و نقل هوایی هند این تصمیم را با افزایش بی نظمی، بی احترامی و حمله تعدادی از مسافران به خدمه پروازی اتخاذ کرد. براساس این تصمیم ،افراد متهم به اذیت و آزار کلامی به خدمه پروازها به مدت سه ماه،درگیری فیزیکی شش ماه و رفتارهای تهدید آمیز که جان مسافران را به خطر بیندازد نیز از دو سال تا مادام العمر به محرومیت از پروازهای هوایی محکوم می شوند. این محرومیت برای مسافران پس از شکایت خلبان هواپیما و رسیدگی شرکت هواپیمایی به این تخلفات اعمال می شود. این تصمیم دولت هند پس از بروز چند حادثه در فرودگاهها و پرواز های این کشور گرفته شده است. چندی پیش 'راویندرا گایواد' یک عضو حزب سیاسی 'شیوسنا' پس از آنکه خدمه پرواز شرکت ایرایندیا نتوانستند یک صندلی در بخش درجه یک به وی بدهند،به آنها حمله کرد. چندی پیش مسافر یکی از پروازهای شرکت هوایی ایندیگو سعی کرد در حین پرواز در هواپیما را باز کند. به نقل از ایرنا، هند در دو سال گذشته شاهد رشد چشمگیر صنعت حمل و نقل هوایی بوده است.

گوگل پلی هم نرم افزارهای ایرانی را از فروشگاه مجازی خود حذف کرد

فروشگاه مجازی نرم افزارهای اندرویدی گوگل پلی روز جمعه در تبعیت از تحریم های 22 ساله دولت آمریکا علیه ایران، نرم افزارهای ایرانی را حذف کرد. به گفته تایلر کولیس، وکیل عضو مؤسسه حقوقی فراری اند آسوشیتس، که در زمینه تحریم های آمریکا تخصص دارد، این تحریم ها عملا تمامی معاملات بین ایران و آمریکا «شامل عرضه کالا، فن آوری و خدمات» را شامل می شود. شرکت گوگل از طریق فروشگاه گوگل پلی به نرم افزارهای ایرانی خدمات هاستینگ ارائه می کرد. این مسأله موجب شده بود که گوگل ناقض تحریم های دولت آمریکا علیه ایران باشد. پیش از این در ماه اوت شرکت اپل نیز اقدام به حذف نرم افزارهای ایرانی از فروشگاه اینترنتی نرم افزارهای خود کرده بود. کولیس افزود: «برای من روشن نیست که آنها چرا الان این کار را کرده اند.» در سال 2014، دولت باراک اوباما با صدور مجوزی جدید به شرکت هایی نظیر اپل و گول اجازه داد تا فروشگاه های عرضه نرم افزارهای خود را به روی ایرانیان باز کنند. اما این مجوز شامل خدمات هاستینگ ارائه شده به نرم افزارهای ایرانی نبود.

چین ۹.۱ میلیارد دلار برای خرید سهام روسنفت روسیه می پردازد

در پی تقویت همکاری در زمینه انرژی میان مسکو و پکن، شرکت انرژی CEFC چین 14.16 درصد از سهام روسنفت روسیه (Rosneft) را به ازای 9.1 میلیارد دلار از ﻳـﻚ ﻛﻨﺴﺮﺳـﻴﻮم متشکل از ﺷﺮﻛﺖ Glencore و صندوق دولتی سرمایه گذاری قطر، خریداری می کند. به نقل از رویترز، شرکت انرژی CEFC چین در سال های اخیر توانسته است جایگاهش را از یک معامله گر کوچک نفتی به یک شرکت بزرگ انرژی ارتقا دهد. این معامله به چین به عنوان دومین مصرف کننده انرژی جهان اجازه خواهد داد تا همکاری خود را با بزرگترین تولید کننده نفت جهان، تقویت کند.

راهکار پوتین برای اعطای تابعیت روسیه چیست؟

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: اعطای تابعیت کشور برای کارآفرینانی که حداقل ده میلیون دلار در منطقه خاور دور روسیه سرمایه گذاری کنند، تسهیل خواهد شد. وی افزود: کارآفرینانی که در توسعه منطقه خاور دور روسیه سرمایه‌گذاری کنند، تا سال۲۰۲۵ میلادی از تسهیلات ده ساله پرداخت حق بیمه برخوردار خواهند شد. تسهیلات مالیاتی به پروژه های بیش از صد میلیارد روبل از ۱۰ به ۱۹ سال افزایش پیدا می کند. روسیه امیدوار است با اجرای قوانین جدید شمار زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی را برای کار و زندگی در مناطق شرق روسیه در همسایگی ژاپن جذب این کشور نماید. در حال حاضر اخذ اقامت روسیه پروسه ای پنج ساله است که قوانین سخت و پیچیده ای را برای اتباع خارجی دارد. رشد منفی جمعیت ۱۴۵ میلیون نفری روسیه همچنان باعث نگرانی شدید مقامات این کشور است و تا کنون طرح های اقامتی در نظر گرفته شده نتوانسته از کاهش جمعیت بکاهد. به نقل از ایسنا، پیش‌بینی شده تنها تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از 20 درصد از جمعیت شش میلیون نفری ساکن در مناطق شرق دور روسیه کاسته شود.

فروش کت شلوار ۱۷۰ هزار تومانی به قیمت میلیونی

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: شاید جالب باشد بدانید، در حال حاضر حدود ۱۵۰‌برند مختلف در تهران شناسایی شده‌اند که تا ماه‌ گذشته از این تعداد ۳۵ تا ۳۶برند به پیگیری‌های لازم و قانونی پرداختند، اما از آن‌جا که در این مقوله تخلفی بالاتر از قاچاق صورت می‌گیرد، ما کالاهایی را که به نام برند در بازارها عرضه شده و دچار مشکل بودند ضبط کردیم؛ به‌ عنوان مثال در یکی از این مراکز خرید شمال تهران، کت و شلواری که به قیمت دومیلیون تومان برای فروش گذاشته شده بود، در کارشناسی‌های صورت‌گرفته تنها ۱۷۰‌هزار تومان قیمت داشت. /ایسنا

افزایش 40 درصدی خانوارهای مستاجر در کشور

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور  با اشاره به اینکه طبق آخرین سرشماری تعداد خانوار‌های ایرانی از ۵ میلیون نفر به ۷ میلیون نفر افزایش یافته،گفت: طی پنج سال گذشته، با افزایش ۴۰ درصدی خانوار‌های مستأجر روبه رو شده ایم که این خود باعث برهم خوردن نظم دراین بازار شده است. وی با اشاره به اینکه آمار‌ها نشان می دهد خریداران وارد شده در بازار مسکن مصرف کنندگان واقعی هستند، گفت: بخش بزرگی از واحد‌های تولید شده وارد بازار مصرفی شده اند و اکنون با کاهش واحد‌های اجاره‌ای روبرو هستیم. پور حاجت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: برای کنترل این بازار باید نظارتی از سوی اتحادیه املاک واتاق اصناف صادر شود تا با ایجاد نظم وقانون بتوانیم مشکلات این حوزه را کنترل کنیم. دبیر انجمن انبوه سازان کشور اظهار کرد: نباید نرخ اجاره از سوی املاکی‌ها تعیین شود، زیرا این امر موجب پدید آمدن بی نظمی در این حوزه می شود.

کمک سی میلیون دلاری قطر به طوفان‌زدگان تگزاس

قطر بزرگترین کمک دولتی به توفان‌زدگان هاروی در ایالت تگزاس آمریکا را اختصاص داد. بر همین اساس، دولت قطر سی میلیون دلار به مردم تگزاس کمک خواهد کرد تا بتوانند بخشی از خانه‌های خود را بازسازی کنند. به نقل از فارس، توفان هاروی که دو هفته پیش از ایالت تگزاس آمریکا عبور کرد به کشته شدن 70 نفر و تخریب هزاران خانه در این ایالت منجر شد، حجم خسارت وارد شده از این طوفان در تگزاس 75 میلیارد دلار برآورد شده است که همین امر آن را به یکی از پرهزینه‌ترین طوفان‌های تاریخ آمریکا تبدیل کرده است. قطر روابط نزدیکی با ایالت تگزاس و صنعت گاز آن دارد. از سوی دیگر در حال حاضر 450 نفر از مردم قطر در شهر هیوستون تگزاس زندگی می‌کنند. امارات نیز از اختصاص 10 میلیون دلار کمک مالی به مردم قطر خبر داده است به طور کلی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به خصوص قطر در تلاش هستند تا روابط خود را پس از تشدید بحران میان کشورهای عربی با آمریکا تقویت کنند.

کاهش دوباره دکل‌های نفتی در آمریکا

این سومین بار در چهار هفته گذشته است که تعداد دکل های نفتی در آمریکا کاهش یافته است. علت کاهش تعداد دکل های نفتی، کاهش قیمت نفت در چند ماه گذشته گزارش شده است. کاهش قیمت نفت در ماه های گذشته موجب شده تا شرکت ها انرژی آمریکایی از شتاب ۱۴ ماهه خود برای افزایش تعداد دکل ها بکاهند، چون به نظر آن ها در شرایط غیرشفاف کنونی، افزایش تعداد دکل ها آن طور که باید به صرفه نیست. به نقل از رویترز، بنا به گفته شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز در روز جمعه، در هفته منتهی به ۸ سپتامبر تعداد دکل های نفتی آمریکا، سه عدد کاهش یافته و به ۷۵۶ عدد رسیده است. این کمترین تعداد دکل فعال از ماه ژوئن است.

پژو سیتروئن در دام دیزل گیت

بررسی‌ها نشان می‌دهد پژو سیتروئن تجهیزات تخلف در نمایش میزان آلایندگی را در بیش از دو میلیون خودرو به کار برده است. به گزارش رویترز، این خودروساز فرانسوی، اتهامات وارده را رد کرده است؛ اما انتشار این خبر موجب شد ارزش سهام پژو سیتروئن بیش از 4 درصد افت کند. پژو سیتروئن چهارمین خودروسازی است که در فرانسه به اتهام تخلف در میزان آلایندگی بررسی می‌شود. به نقل از دنیای اقتصاد، پیشتر فولکس‌واگن، فیات کرایسلر، و رنو با این اتهامات مواجه شده و تحت بررسی مقامات فرانسوی قرار گرفته‌اند. سرپرست تیم مهندسی پژو سیتروئن اعلام کرده است: «مطابق طراحی صورت گرفته، آلایندگی موتورهای دیزلی در دماهای بالا به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد تا با بهینه‌سازی مصرف سوخت، میزان آلاینده‌های خروجی را کاهش دهد.» اما روزنامه لوموند یکی از اسناد داخلی شرکت را منتشر کرده است که در آن به وضوح قید شده: «باید ادوات تخلف را به‌ گونه‌ای به کار بریم که قابل تشخیص نباشد.» پژو سیتروئن از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
نرخ تسهیلات چرا کم نمیشه
آقاي اتاق بازرگاني يطرفه بقاضي نرو، راندمان صنعتي كشور بقدري پايين و انحصاري است كه نرخ ١٠ درصد هم كمكي نخواهد كرد فقط دلالي إيجاد ميكند، وانگهي ميليونها ايراني بيكاري كه چندرغاز تو بأنك گذاشته و تنها راه امرارمعاششان همين است بپاي شما ميلياردرها بسوزند؟ چه كنند؟ با ٥٠ -١٠٠ ميليون چه ميشه كرد؟ پرورش كرم تو اپارتمان ٥٥ متري لابد؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان