بازدید 256673
وقتی باید مقابل سواستفاده ایستاد

به این کنسرت‌ها نروید، حتی اگر بلیت مجانی داشتید!

ندیدن کنسرت در عین حال که هزینه 30 تا 50 هزار تومانی تنها اتفاقی نیست که رخ می‌دهد، بلکه به واسطه آنکه این سالن‌ها برای اجراهای موسیقی به طور تخصصی طراحی نشده‌اند و کارکرد همایش دارند، صدا به طور یکسان در نقاط مختلف سالن توزیع نمی‌شودو... حال به این دو مشکل ریشه‌ای، می‌توانید معضل تازه‌ای نیز بیافزاید...
کد خبر: ۳۳۵۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۰ 01 August 2013
اجراهای زنده موسیقی در هفته‌های پیشین رو از سر گرفته می‌شود تا بار دیگر در قبال کمترین امکانات، گزاف‌ترین هزینه‌ها دریافت شود اما این تمام ماجرا نیست و یک اتفاق این بار پررنگ‌تر از دفعات پیش شده و آن هم قرار دادن دو اجرا برای بسیاری از گروه‌ها و خوانندگان در یک شب و با فاصله بسیار کم است که عملاً تضعیف حقوق صاحبین صندلی‌های کنسرت است و به همین دلیل پیش از خرید بلیت 100 هزار تومانی اندکی تدبیر کنید!

به گزارش «تابناک»، شرکت‌های برگزارکننده کنسرت‌های موسیقی و به طور خاص یکی از شرکت‌ها که بیش از سایرین در این زمینه نقش دارد، علی رغم انتقاداتی که نسبت به برگزاری کنسرت در سالن‌های غیراستاندارد میلاد نمایشگاه بین المللی و همایش‌های برج میلاد صورت پذیرفت، همچنان قصد دارند تا پس از ماه مبارک رمضان کنسرت‌هایشان را در این مجموعه‌ها برگزار کنند و متاسفانه گروه‌های موسیقی نیز با این برگزارکنندگان همراه کرده‌اند و برخلاف همایون شجریان، کنسرت‌شان را با پذیرش درآمد کمتر، در سالن استاندارد تالار وحدت برگزار نمی‌کنند.

در این زمینه هرچند خوانندگان مقصرند، اما شرکت‌های برگزارکننده به مراتب بیش از خوانندگان در تضییع حقوق خریداران بلیت کنسرت‌ها مقصر بوده و البته تقصیر اصلی متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره موسیقی این نهاد است که حداقل ها را نیز برای صدور مجوز برگزاری کنسرت در نظر نمی‌گیرد و ناظر این نهاد، بر کیفیت برگزاری کنسرت‌ها نظارت جدی ندارد. این‌گونه است که همچنان برای کنسرت‌های پیش رو، بلیت صندلی‌های بالکن برج میلاد و صندلی‌های نقاط دارای دید کور سالن نمایشگاه بین المللی در حال پیش فروش است!

به این کنسرت‌ها نروید، حتی اگر بلیت مجانی داشتید!
توصیه می‌کنیم، بلیت‌های بالکن سالن برج میلاد به جز دو ردیف نخست را برای "کنسرت" نخرید

اما ندیدن کنسرت در عین حال که هزینه 30 تا 50 هزار تومانی (قیمت صندلی‌های موقعیت‌های کور کنسرت‌ها نسبت به سن) تنها اتفاقی نیست که رخ می‌دهد، بلکه به واسطه آنکه این سالن‌ها برای اجراهای موسیقی به طور تخصصی طراحی نشده‌اند و کارکرد همایش دارند، صدا به طور یکسان در نقاط مختلف سالن توزیع نمی‌شود و در واقع اگر در موقعیت بدی قرار داشته باشد، ممکن است صدای سازها بسیار بالاتر از حد معمول گوش‌هایتان را نوازش دهد!

حال به این دو مشکل ریشه‌ای، می‌توانید معضل تازه‌ای نیز بیافزاید و آن هم خسته بودن گروه موسیقی است که مقابل‌تان خواهند نشست و اجرای زنده خواهند داشت. ظاهراً دشواری دریافت مجوز برای روزهای متعدد، باعث شده که شرکت‌های برگزارکننده کنسرت در هفته‌های پیش رو برای برخی خوانندگان و گروه‌های موسیقی سنتی، دو اجرا در یک روز  و آن هم با فاصله زمانی اندکی در نظر بگیرند و کنسرت‌ها را به حداکثر سوددهی ممکن برسانند.

این اتفاق قطعاً منجر به آن خواهد شد که اجرای دوم گروه‌های موسیقی از کیفیت اجرای نخست در هر شب برخوردار نباشد اما هزینه‌ این کنسرت‌ها هیچ تفاوتی با هم ندارند و این به هوش شما بازمی‌گردد که تنها برای اجرای نخست گروه‌ها در هر شب، پول پرداخت کنید و برای اجرای دوم حتی اگر بلیت مجانی داشتید نیز نروید، چرا که احتمالاً چهره‌ای خسته از خواننده و نوازندگانی را شاهد خواهید بود که برای سومین یا چهارمین ساعت در حال نواختن و خواندن نشسته و ایستاده هستند و طبیعتاً بیش از آنکه فرصت تمرکز برای ارائه اثر باکیفیت باشند، درصدند تا هماهنگی حداقلی اجرایشان از دست نرود!

به این کنسرت‌ها نروید، حتی اگر بلیت مجانی داشتید!
به دلیل شیب کم سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، ارتفاع صندلی‌ها نسبت به ردیف جلو کم بوده
و تنها کافی است، شخص نشسته در ردیف جلوی شما قدی بلندتر از 180 سانتیمتر داشته باشد!


این سلسله اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که اگر بهانه محدودیت سالن را بپذیریم (این بهانه نیز با توجه به وجود تالار وحدت وجود ندارد و تنها ظرفیت کمتر تالار وحدت و امکان دست درآمد کمتر باعث انتخاب سالن غیراستاندارد می‌شود)، نمی‌توان توجیهی به جز سواستفاده از علاقه مردم به موسیقی سنتی و پاپ تصور کرد و متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد نیز پیگیر اجرای حداقل استانداردها در برگزاری کنسرت‌ها، یعنی الزام به اجرای تنها و تنها یک اجرا توسط هر گروه، نیست و ظاهراً موسیقی در این چندساله متولی نداشته یا متولی‌اش به جز صدور مجوز آلبوم و کنسرت، تکلیف دیگری برای خود قائل نبوده است!

از این منظر مجدداً تاکید می‌کنیم برای تنبیه شرکت‌هایی که در رفتاری غیراخلاقی و خلاف استانداردها، توالی کنسرت ها را در هر شب در نظر می‌گیرند، ابتداً توصیه می‌کنیم تنها اقدام به خرید بلیت کنسرت‌های سانس اول هر شب را نمایید و به هیچ عنوان حاضر به خرید صندلی‌های سانس دوم یک کنسرت نشوید که علاوه بر ظلم به خود و همراهانتان، به موسیقی ایران ظلم کرده‌اید و تنها به کسب درآمد برخی شرکت‌ها از روش‌های غیرصحیح کمک کرده‌اید و بر این مشی استوار باشید، حتی اگر تماشای یک اجرای زنده را از دست بدهید.

همچنین در هنگام خرید بلیت کنسرت به خصوص برای دو سالن همایش‌های برج میلاد و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی نسبت به موقعیت صندلی‌ها اندکی تامل نمایید و از خرید بلیت صندلی‌های گوشه‌ها و همچنین بالکن (سالن برج میلاد) پرهیز کنید. در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی نیز توصیه می‌کنیم به جز دو ردیف وسط، بلیتی نخرید و در صندلی‌های میانی نیز تنها اقدام به خرید بلیت صندلی‌هایی نمایید که فاصله شان تا سن بیش از 10 متر نباشد، هرچند شاید با این شرایط نیز در بسیاری از دقایق نتوانید کنسرت را ببینید اما حداقل در نقطه‌ای نشسته اید که بهترین صدا را نسبت به دیگر نقاط خواهید شنید.

این توصیه‌ها را به دوستان‌تان و به خصوص اشخاصی که برای نخستین بار با شوق و ذوق و تقبل هزینه سنگین به کنسرت می‌روند نیز داشته باشید و بدین ترتیب مانع از تحصیل بخشی از درآمد این شرکت‌ها به قیمت پشیمان شدن گروهی از مردم از هزینه برای موسیقی زنده ایرانی شوید تا چنین نشود که بخشی از این مردم که چنین هزینه‌هایی انجام داده‌اند، دیگر پایشان را به کنسرت‌ها نگذارند. یادمان باشد کیفیت شنیدن موسیقی زنده، از اصل شنیدن موسیقی زنده پراهمیت تر است، بنابراین مراقب باشیم پولمان را دور نریزیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۴
انتشار یافته: ۱۸
از نشنیدن بدتر صدای زیاد و غیرقابل تحمل موسیقی در بعضی از قسمتهای سالن است
ممنون بابت توضیح تون. واقعا! 50 80 یا 100 هزار تومان رقم کمی نیست که آدم بخواد بره کنسرت و جایی رو نبینه. در کنسرت شهرام ناظری که شرکت ... برگزار کرد، من این مشکل رو داشتم و اتفاقاً خیلی هم ته نبودم. تهش هم رفتم اعتراض کنم که اگه شما دیدیدنش منم دیدمش!
تابناک==> آیا مشکل جامعه ما اینه؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
هر چیزی جای خودش. سرویس فرهنگی تابناک بیاد درباره دارو بنویسه؟ خبر دارو پایین تره یا خبر گرانی سرویس اقتصادیه.
واقعا مشکل ملی را برای قشر کم درآند مطرح فرمودید!
واقعا پول زوره ...
هنوز هستند خواننده هايي كه به بهاي پول درآوردن حاضر نيستند مخاطب خودشون رو آزار بدن.يكيشون محسن چاوشي.با وجود طرفداران بيشمار (بطوريكه آخرين آلبومش بعد از 3روز به تيراژ دوم رسيد) اما گفته تا زماني كه 1سالن استاندارد براي اجراي موسيقي در اين كشور وجود نداشته باشه كنسرت نميذاره.
باسلام
بابا تهران که خوبه تو سالن های برج میلاد کنسرت ها برگزار میشه تو شهرستانه تو سالنهای ورزشی روی صندلی های پلاستیکی و قیمت بلیط50هزارتومنی...
تو اهواز قبل از ماه مبارک کنسرت ... تو یه سالن ورزشی هلال برگزار شد.کیفیت همه چی افتضاح بود.من نمیدونم چطور خود اقای ... ودیگر خوانندگان عزیز حاضر میشن اینجور جاها کنسرت برگزار کنن......؟؟
راهش اینه که مردم کنسرت ها رو تحریم کنند، تا هم کیفیتشون بره بالا، هم سالن های بهتری در نظر بگیرند و هم این قیمت های نجومی را جمع کنند، همه جای دنیا با اینکه پول ایران ارزشی نداره ولی گرون ترین کنسرت ها از قیمت های ایران ارزون تره و معمولا بین 15-30 دلاره ولی درآمد اونا کجا و درامد ما کجا، این ها هم مثلاً پزشکا که قیمت های نجومی می گیرند هیچ انصافی ندارند و نمی دونند تو کجا دارند زندگی می کنند
به نظرم بسيار مطلب مفيدي بود.لازم است چند نکته را هم که به نظرم مي آيد بنويسم.

- سالن همايشهاي برج ميلاد يک سالن چند منظوره است و به همين علت آکوستيک آن براي اجراي تخصصي موسيقي طراحي نشده است.عدم شناخت و حساسيت مسولين سالن هم مزيد بر اين مشکل در بکار گيري صحيح تجهيزات شده است

- تعرفه ... ميليوني براي هر سانس از کجا بدست آمده است؟چه کسي بر اين موضوع بايد نظارت کند؟اين هم مثل بستني ۱۵۰ هزارتوماني با روکش طلاي برج اگر رسانه اي شود شايد مورد الطفات مسوولان قرار گيرد؟

- ...و هر کسي نمي تواند برنامه خود را آنجا برگزار نمايد حتي اگر موسيقي فاخر باشد.

- دفتر موسيقي وزارت ارشاد بايستي اين نوع برخورد سالن با اهالي هنر را تقبيح کرده و تعداد مجوزهاي صادره را به حد اقل برساند تا سود دهي ... اين سالن کم شود.شايد موسلان از خواب درآيند.
پاسخ ها
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
جناب جلیل پور، تا آنجا که بنده میدانم مسئولین برج میلاد برای برگزاری هر شب کنسرت چیزی در جدود... میلیون تومان میگیرند که همین موضوع باعث گرانی بیش از حد قیمت بلیط ها شده. با وجود این ما خاضریم حتی با این قیمتهای گزاف به دیدن کنسرتهای مورد علاقه خودمان برویم، ولی واقعآ انتظار داریم به وضع سالنها توجه بیشتری شود و مسئولین صدا از افراد متخصص باشند. بنده فقط یکبار به سالن میلاد نمایشگاه رفتم و برای همیشه پشت دستم را داغ کردم که دیگر به آنجا نروم. نه تنها شیب سالن بسیار کم بود بلکه تنظیم صدا نیز بطرز افتضاحی بد بود.
ممنون از تابناک عزیز
و در نهایت این اراده و خواست یکان یکان ماست که ایران را می سازد
سالن مناسب رو کی باید بسازه؟ خواننده؟
همون بهتره بریم ورزش کنیم. موسیقی هم شد کار؟!!
خانم رو میشناسم با 250 هزار تومن داره زندگی میکنه(با یه بچه) که تازه صد و پنجاه تومنش رو میده واسه اجاره خونه.بعد خانواده هایی هستن که نفری صد تومن فقط پول بلیط کنسرت میدن.شما حساب کن:چهار نفر یه شب بیان کنسرت.تازه این کنسرت اومدن شام و هزار جور خرج دیگه هم داره.اونوقت فردا روز میگن چرا این همه دزدی زیاد شده.چرا جنایت زیاد شده.شما باشین عقده ای نمیشین؟؟
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
علیزضا جان، همه که نباید مطابق آن خانم 250 هزار تومنی زندگی کنند ! شما فکر میکنید اگر این کنسرتها نباشد، اوضاع اجتماعی بهتر میشود؟ خیر جانم، مطمئن باش از محل درآمد فروش این بلیطها هم عده زیادی نان میخورند. مثل مغازه داری که بلیط را میفروشد، همه کارکنان و کارگران آن سالنها، پارکینگهای مربوطه، رستورانها و کافی شاپهای آنجا و صد البته اعضای ارکستر و خواننده و... پس اگر این کنسرتها نباشد، نه تنها از دزدان جامعه کم نمیشود، بلکه چه بسا زیادتر هم بشود.
کی اهمیت میده اقا ... فقط پول بگیر!
به عنوان یک معمار فکر می کنم بیش از مسئولان این کنسرت ها باید به حال مالکان و معماران این سالن ها افسوس خورد که چنین فضاهای پرمشکلی خلق کردن.

یعنی اینقدر سخت بوده که شیب و مسئله دید را پیش از ساخت پیشبینی کنند؟
فکر می کنید کلا چه تعداد مردم از طریق اینترنت به خبرگزاری ها مراجعه میکنن که این مطلب و امثال اون رو بخونن ؟! ای کاش این مطالب رو در تلویزیون بگن اینجوری فایده نداره و مردم هم همینطور سرشون کلاه میره . البته ممنونم که کاری که از دست تون برمیاد رو می کنید بهرحال کسانی که به خبرگزاری ها مراجعه میکنند آگاه میشن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر