بازدید 28512
دغدغه بی‌پاسخ در فصل داغ کنسرت‌ها

پنجاه هزار تومان بدهید و شهرام ناظری را نبینید!

در سالن برج میلاد، حاضران بالکن، ‌به ویژه ردیف‌های عقب آن، میدان دید خوبی به سن ندارند و صحنه برایشان ناپیدا بوده و تنها می‌توانند صداها را بشنوند؛ اما وضعیت در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به مراتب بدتر از برج میلاد است.
کد خبر: ۳۲۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱ 01 July 2013
از این آخر هفته، اجراهای زنده چهره‌های مطرح موسیقی پاپ و سنتی در شرایطی شدت می‌گیرد که برخی اشکالات کنسرت‌های پیشین همچنان برطرف نشده و چنین گمان می‌رود ‌که مردم به رغم متحمل شدن هزینه‌های چشمگیر برای بهره از صدای زنده خوانندگان محبوبشان، فرصت دیدن آنها را نیز نداشته باشند!

به گزارش «تابناک»، این روزها اگر قصد نشستن در بهترین نقطه برگزاری یک کنسرت موسیقی پاپ یا سنتی را داشته باشید، باید قید صدهزار تومان را بزنید؛ البته اگر با خانواده باشید که وضعیتتان مشخص است و بنابراین تعجب نکنید که صندلی‌های ردیف‌ نزدیک به «سن» یا توسط طبقه متمول خریداری شود و یا خالی بماند و به همین ترتیب هرچه توان مالی کمتری نزد مخاطبان موسیقی باشد، هزینه کمتری برای کنسرت پرداخت می‌شود و صندلی‌ها فاصله دورتری می‌گیرد.

هرچند برخی از مردم آنچنان علاقه‌مند به موسیقی هستند که از هزینه‌های ضروری زندگی‌شان می‌گذرند تا موسیقی زنده را در بهترین موقعیتِ محل اجرا و با بهترین کیفیت، بشنوند و ببینند، این قاعده‌ عمومیت دارد و به همین دلیل، قشرهای متوسط و ضعیف جامعه در نهایت می‌توانند بلیت بخش‌هایی از سالن‌های اجرا را خریداری کنند که بهای بلیتش سی، چهل، پنجاه هزار تومان است که البته همین رقم نیز برای بخش اعظمی از مردم میسر نیست و بسیاری از مردم ما سال‌هاست به کنسرت نرفته‌اند.

متأسفانه در این شرایط، بهره‌برداری از سالن‌هایی که استانداردهای میزبانی کنسرت‌ها را ندارد، عملاً گروه‌های ضعیف ـ به لحاظ اقتصادی ـ را بیش از پیش تضعیف کرده است. سالن اصلی کنفرانس‌ برج میلاد که میزبان جشنواره فیلم فجر نیز در چند سال اخیر بوده و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران دو سالنی است که مورد بهره برداری برای این کنسرت‌ها‌ قرار می‌گیرد، متأسفانه فاقد ساختار مناسب دیداری برای میزبان چنین برنامه‌هایی است که دیدن، بخش‌ مهمی تلقی می‌شود.

پنجاه هزار تومان بدهید و شهرام ناظری را نبینید!

در سالن برج میلاد، حاضران بالکن،‌ به ویژه ردیف‌های عقب‌ میدان، دید واضحی به سن ندارند و صحنه برایشان ناپیدا بوده و تنها می‌توانند صداها را بشنوند؛ اما وضعیت در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به مراتب بدتر از برج میلاد است و به دلیل محدودیت ارتفاع و عدم شیب‌بندی مناسب سالن، ارتفاع هر ردیف صندلی نسبت به صندلی‌های عقب بسیار کم بوده و در بسیاری از ردیف‌ها، دید مناسبی به سن ندارند و مخاطب پس از چند دقیقه تقلا برای تماشای کنسرت، ترجیح می‌دهد به جای نیم‌خیز برداشتن ـ که دید ردیف‌های عقب را کور می‌کند ـ سر جایش بنشیند و تنها صدای کنسرت را بشنود.

البته کیفیت صدای این دو مجموعه نیز در سطح یک برنامه موسیقیایی نیست و در کنار اشکال نبود میدان دید برای گروهی از مردم که در این شرایط اقتصادی تحمل هزینه شده‌اند، صدای حاصله نیز در حدود یک کنفرانس علمی است که اندکی زیرو بم شدن صدا، چندان در کلیت ماجرا تفاوتی نمی‌کند و نه در حد یک برنامه موسیقیایی که ذره‌ای کوچک در کیفیت صدا و همچنین کیفیت پخش صدا، در کلیت کنسرت تأثیر نامطلوبی بر جای می‌گذارد.

با چنین تفاسیری حقیقتاً پرداخت ده‌ها هزار تومان برای چنین برنامه‌هایی، ظلم در حق دوستداران موسیقی است و چنین تصور می‌شود که ضروری باشد در این زمینه تجدیدنظر شود و وزارت فرهنگ و ارشاد بر روی استاندارد دقیق سالن‌های میزان برنامه‌های موسیقیایی نظارت قاطعی داشته باشد و یا دست‌کم با شناسایی ضعف‌هایی همچون نقاط کور سالن‌های میزبان، اجازه بلیت فروشی برای این صندلی‌ها داده نشود، چرا که به هر حال شرکت‌های برگزارکننده این کنسرت‌ها، تلاش می‌کنند سالن‌هایی با بیشترین صندلی را در اختیار بگیرند و سوددهی بیشتری داشته باشند.

از این منظر برای حفظ اعتبار خواننده‌ها‌ در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد که به جز نظارت بر سالن‌ها می‌بایست همچون سالن‌های سینما، سالن‌ها میزبان کنسرت‌ها را درجه بندی کند، خود اساتید موسیقی نیز می‌بایست اجراهایشان را مشروط به اجرا در سالن‌های استاندارد نظیر تالار وحدت کنند. با چنین شیوه‌ای قیمت بلیت یک استاد برجسته در سالنی استاندارد بیش از سالن‌های درجه دو و سه درخواهد آمد و شرکت‌ها نیز چندان از برگزاری کنسرت‌ها در سالن‌های کوچک ضرر نمی‌کنند.

در همین راستا کنسرت استاد شهرام ناظری در 14، 15، 16 و 17 تیر ماه‌ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود که افزون بر این ضعف‌ها‌ حتی آسانسور عمومی نیز ندارد و توسط همان شرکتی برگزار می‌شود که سال گذشته نیز کنسرت استاد را در همین سالن برگزار کرد.

کنسرت اواخر سال 91 شوالیه آواز ایران در این سالن دقیقاً با مشکلات اشاره شده و البته ناهماهنگی‌هایی روبه‌رو بود و از این حیث، ای کاش استاد یا در انتخاب شرکت برگزار کننده کنسرت تجدیدنظر می‌کرد و یا اصرار می‌شد که سالن تالار وحدت که مخصوص این امر طراحی شده، میزبان بود؛ اتفاقی که با توجه به فروش بلیت‌ها، برای کنسرت‌های بعد قابل تحقق است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۲۰
اقا 5تومن بديد بيايد منو ببينيند منم شهرامم بخدا
پاسخ ها
روحانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است داداش
کاملا مطلب فوق صحیح است
شیب سالن درست نیست و تنها برای چند ردیف اول قابل استفاده است
حداقل ارتفاع سن را بالا ببرند
بیشتر کمیت مهمه تا کیفیت تو اینجور مراسما پولو میگیرن یه جا بهت میدن
آخه تالار وحدت 800 نفریه ولی سالن میلاد 2500 نفریه . خب معلومه استاد ناظری یا هرکس دیگه ترجیح میده 4 شب توی یه سالن با کیفیت پایینتر اجرا داشته باشه تا 12 شب توی تالار وحدت .
مشکل اینه...
مطلب درستی است. اما و هزار اما:
1. جای تاسف دارد که مملکتی با 75میلیون نفر جمعیت، دلخوش به تالار وحدتی است که در تهران و سالها پبش از انقلاب ساخته شده و ظرفیت آن کمتر از 1000نفر است!!!
2. اگر از این جمعیت 75 میلیون نفری فقط "10هزار نفر !!!!! در طول سال بخواهند کنسرت استاد شهرام ناظری را ببینند، جناب ناظری باید 11 شب در تالار وحدت کنسرت برگزار کند!!!!!!!!!!
3. چرا این سوال را مطرح نمی کنید که چگونه است ... حتی یک سالن موسیقی! توسط متولیان فرهنگ و هنر ساخته نشده است.
3. اما راجع به قیمت، می شود بگویید که: گرانی در کدام بخش از زندگی این مردم وجود ندارد؟؟
آقای ناظری هر چند سالی یک بار کنسرت برگزار می کند و ایشان باید پاسخگوی نداشتن سالن کنسرت و تورم در این کشور باشند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
آفرین
متاسفانه به خاطر همین استاندارد نبودن سالنهای اجراء و تقلای مردم برای پیدا کردن زاویه دید بهتر گاها حتی از شنیدن همین صدای اساتید هم محروم میشویم. در آخرین تجربه ام که همین سال پیش و کنسرت استاد ناظری بود به خاطر همین مشکلات و چند مشکل دیگر فقط به خاطر اینکه به استاد بی احترامی نشود در سالن ماندم.
حالا یکی نسیت قیمت بلیط را کنترل کنه؟ به خدا کنسرت رفتن یه حق طبیعی است و یک چیز عادی و مسيله لوکسی نیست که قیمتش اینطوری بالا باشه!
اقا همه چی شده پول از خواننده تا اهنگساز تا نوازده همه دنبال پول بیشتر هستم
واقعا متشکریم
دقیقا تو کنسرت استاد ناظری (سال قبل) .همه همین مشکل رو داشتن و همش تقلا میکردن که یه دید حداقلی پیدا کنند
اين مشكل و دغدغهءمرفهين بي درده. ما محرومين هم عجالتا بريم كشكمونو بسابيم.
من هرگز به کنسرت نرفته ام دوست دارم اما پولش ندارم
ترف و مترفین چکار میکنند
بعضی مردم ماهی 500- 600 تومان حقوق دارند
و قومی دیگر یک خانواده برای یک کنسرت که در تاریخ فرهنگ ایران اثری و نشانی از خود نخواهد داشت و روزی روزگاری حتی ذکرش هم منسی میشود همرا یک دست شام کوچولو همین مبلغ یکماهه حقوق را یک شبه میپردازند ایا این درامدها و ان حقوقها حکایت از جامعه بی طبقه توحیدی است؟ والله من مسلمونم کمونیست یا منافق و یا التقاطی نیستم ولی وقتی این اعمال و این اسرافها و این پولهای باداورده و این حقوق 1-2 ملیارد تومانی فوتبالیستها را میبینم یاد گفته مولای عدالت علی ع میافتم که فرمود کوهی از انباشت (و ثروت) ندیمم مگر کنارش دره فقر (و تهیدستی)
گرانی بلیط را گردن ناظری نیندازید، چون بخشی از پول را سالن بر می دارد که معمولا گران است ما چند سال پیش در کنسرت شجریان در پاریس نفری 60 یورو دادیم یک هفته بعد استاد در آلمان کنسرت داشت 20 یورو پول بلیط بود این یعنی پولی که استاد می گیرد یکسان است سالن گران بوده....
يكي ميمرد ز درد بي نوايي ،،،،،يكي ميگفت خانم زردك ميخواهي
همه از قيمت بالاي كنسرت گفتيد... من يك جمله مي گويم اينكه مرحبا به استاد ناظري كه با اين شرايط سخت باز قبول مي كنن كنسرت بذارن... همه مي دانيم كه استاد و اساتيد واقعي مثل ايشان بر سر موسيقي اين سرزمين منت دارند كه زنده اجرا مي كنند. ايشان اراده نمايند در چندين كشور لوكس دنيا و با بهترين كيفيت سالن و صدا مي توانند كنسرت بگذراند... مرحبا به ايشان. ضمنا من عادت دارم تا فردي زنده است دوستش داشته باشم و برايم مهم باشد و وقتي مرد (دور از جان اساتيد همه رشته ها به ويژه هنر ناب) مرده پرستي نكنم... يا حق
یه راه حل با شرایط موجود اینه که دوربین به سمت سن بذارن و تصویر رو درشت بندازن روی یک پرده
متاسفانه اين كنسرتها پول دور ريختن هست چرا كه احترام مخاطب و شنونده حفظ نميشه مثل موقعي كه شهرام ناظري درً باشگاه انفلاب كنسرت گذاشته بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل