بازدید 18172
پیش از خرید بلیت صدهزار تومانی کنسرت؛

هشیار باشید تا به جای اجرای زنده، نوار گوش نکنید!

مطالبه‌گران نیز با توجه به آنکه بالاترین‌ هزینه متحمل شده‌شان 100 هزار تومان بوده و پیگیری برای بازگشت این هزینه احتمالاً پرهزینه تر خواهد بود، پیگیر چنین اتفاقاتی در ماجراهای اخیر و موارد مشابه در سال‌های گذشته نبوده‌اند.
کد خبر: ۴۱۰۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۸ 23 June 2014
برخی اجراهای زنده در پایتخت با اعتراض‌هایی از سوی برخی شرکت‌کنندگان همراه شده است؛ اعتراض‌هایی پیرامون عدم ارائه موسیقی زنده و پخش پلی بک در برخی کنسرت‌ها بوده و در روزهای اخیر، بارها تکرار شده و این حس را پدید آورده که از اعتماد مردم توسط برخی گروه‌های موسیقی سوءاستفاده شده است.

به گزارش «تابناک»، اجراهای زنده موسیقی در ماه‌های اخیر با برخی رویدادها همراه بوده که به اعتبار مجموعه کنسرت‌ها و مشخصاً کنسرت‌های موسیقیِ پاپ و راک، به چالش کشیده شده‌اند و خوشبختانه حوادث رخ داده در این بخش، هنوز سراغ موسیقی سنتی ایران را نگرفته است؛ حوادثی که می‌تواند به شدت به اعتبار اجراهای زنده ضربه بزند و همین مشتاقان اجراهای زنده که در شرایط اقتصادی کنونی، هزینه چشمگیری متحمل می‌شوند، از چنین کاری منصرف سازد.

برخی اخبار از عدم اجرای زنده گروه‌های موسیقی در کنسرت‌هایشان در پایتخت و برخی شهرستان‌ها حکایت دارد. در این کنسرت‌ها جای خالی برخی یا بیشتر سازها دیده شده اما صدای این سازهای ‌شنیده می‌شده و در مقابل خواننده‌ روی صداهای ضبط شده، اجرا می‌‌کرده و حتی گفته شده افکت صوتی ‌روی صدای یکی از خوانندگان در اجرای زنده پیاده سازی شده که نتوانسته با تنظیم استودیویی تطابق داشته باشد و مشخص شده صدای واقعی یکی از خوانندگان‌ چه سطحی دارد!

همچنین ظاهراً در برخی کنسرت‌ها، برخی از قطعات وعده داده شده به دلایل گوناگون اجرا نشده و در برخی از این ‌اجرا‌نشدن‌ها، قطعات دیگری جایگزین شده که این امر نیز در نوع خود عجیب و نا‌پذیرفته است، زیرا گروه ناقص یا فاقد آمادگی لزومی ندارد به آبروی حرفه‌ای خود آسیب برساند و به هر قیمتی روی صحنه حاضر شود. بسیاری از اوقات گروه‌های حرفه‌ای موسیقی جهان به همین دلایل، اقدام به لغو کنسرت‌هایشان می‌کنند و اعتبارشان را در مشت‌شان محکم نگه می‌دارند. 

هشیار باشید تا به جای اجرای زنده، نوار گوش نکنید!

به این رویه اشتباه عدم تنظیم صدای سالن‌ها برای کنسرت را نیز در نظر بگیرید که باعث شده بود صدای سالن‌ها در برخی اجراها کمترین استاندارد را نداشته باشد و عملاً شاهد اجرایی زنده با کیفیتی بسیار پایین باشیم. این در حالی است که برخی خوانندگان حساس پاپ و راک که از سابقه طولانی برخوردارند و همچنین به طور ویژه گروه‌های سنتی، پیش از اجرا، ساعت‌ها به تنظیم صدا و همچنین میزان صدای هر ساز و اجرای آزمایشی برخی قطعات بپردازند؛ امری که ظاهراً بسیاری از خوانندگان جوان پاپ و راک قائل به آن با این جزئی‌نگری برانگیخته از حرفه‌ای‌گری نیستند.

این رویدادها باعث شد تا در حین و پس از دو کنسرت‌ بسیار شلوغ در پایتخت، برخی از حاضران که بلیت‌های هشتاد تا صدهزارتومانی خریداری کرده بودند، خواستار بازگرداندن ‌‌پول بلیت‌هایشان شوند و چالشی شکل بگیرد. مطالبه گران نیز با توجه به آنکه بالاترین هزینه متحمل شدشان 100 هزار تومان بوده و پیگیری برای بازگشت این هزینه احتمالاً پرهزینه تر خواهد بود، پیگیر چنین اتفاقاتی در ماجراهای اخیر و موارد مشابه در سال‌های گذشته نبوده‌اند.

با این اوصاف این توصیه را باید برای پیگیران حوزه موسیقی به ویژه آنهایی که برای اجراهای زنده بلیت خریداری می‌کنند، داشت که پیش از خرید بلیت صدهزار تومانیِ هر کنسرتی، به جزئیات این کنسرت و آنهایی که برای اجرای زنده روی صحنه ظاهر خواهند شد، توجه بیشتری داشت که با چنین سوءاستفاده‌هایی آسیب ندید و به جای اجرای زنده، نوار گوش نکرد! توجه به لیست موزیک‌های هر کنسرت و همچنین پیگیری ترکیب نوازندگان هر کنسرت و ‌تمرکز نداشتن صرف بر خواننده کمک می‌کند تا مخاطب موسیقی متضرر نشود و متأسفانه این امر مهم توسط بخش وسیعی از اهالی موسیقی رعایت نمی‌شود.

در کنار این ملاحظات، انتظار می‌رود نظارت بسیار جدی بر گروه‌های موسیقی از سوی نهادهای متولی باشد و حداقل در هنگام فروش بلیت و در متن بلیت یا برگ ضمیمه‌ای به عنوان یک الزام توسط گروه‌های موسیقی مشخص شده باشد که کنسرت‌ها با چه ترکیب نوازندگانی برگزار شده و مشتمل بر چه قطعاتی خواهد بود و اگر قرار نیست برخی سازها در صحنه دیده شود، این موضوع، ‌پیش از فروش بلیت اعلام شود و در عین حال اگر کیفیت حداقلی برای برگزاری یک کنسرت وجود داشته، زمان برگزاری توسط مسئولان به تعویق بیفتد و بدین شکل به شعور مخاطب موسیقی کشورمان احترام گذاشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۲
تابناک بهتره با ذکر اسم مشخص کنی کدوم خواننده ها بودن تا رسوا شود آنکه در او غش باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
تا سیه روی شود...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
کنسرت چند سال پیش استاد!!!... در رشت از این جمله بود. ایشان تصور کرده بودند که در شهرستان می توانند به شعور مردم توهین نمایند که با اعتراض مردم هنر شناس کنسرت نیمه تمام ماند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
کنسرت دو ماه پیش مهدی... هم افتضاح بود
پر از سوتی
تابناک گزارشی هم از لغو کنسرت مرتضی پاشایی توی ... که با ... لغو شد کنید
با تشکر
باتوجه به رواج تنظيم الكترونيك اينكه توي كنسرت بعضي از صداها به صورت پلي بك اجرا بشه اصلاً چيز عجيبي نيست كما اينكه خيلي از خوانندگان بزرگ دنيا هم اينكارو ميكنن اما اينكه صداي خواننده پلي بك باشه ديگه قابل قبول نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
دوستانی که منفی دادن آقا حق با این آقا محمد هم هست موسیقی الکترونیک و برخی از صدا ها ساز بخصوصی ندارند و سینتی سایزر هستند.
و حتی برخی ساز ها باید فیلتر شده و افک خاصی روی آنها سوار شود .
از نمونه بارز ین داستان به موسیقی الکترنیک و هوس میشه اشاره کرد.
من که پول اجرای زنده رو ندارم برم ببینم پس فرقی بحالم نمیکنه، اما عزیزانی که این برخورد رو باهاشون داشتن میتونن دیگه این دست از کنسرت ها رو نرن
با منتشر نکردن اسامی متخلفین نه تنها اونها رو جری میکنید بلکه باعث میشید مردم به بقیه هم شک کنند
یا خبر رو چاپ نکنید یا انقدر شجاعت داشته باشید که کامل چاپ کنید...
باید خواننده های متقلب معرفی بشن تا دیگران به فکر تکرار چنین کارهایی نیافتن در ضمن باید اول کنسرت خواننده ها بدون موزیک بخونن تا سطح صدای واقعی شون معلوم بشه الان با این نرم افزار یی که هست هر کسی میتونه به راحتی بخونه
ملت به .... رسیدن.
اخه من موندم چه احساسی هست که حتما برن صدای خواننده رو از نزدیک بشنون.
صدایی که مطمئنا خیلی کم کیفیت تر از صدای وی تو استودیو هست.موسیقی هم همینطور.واقعا نمیتونم هضم کنم که طرف صدهزار تومن برای این بده.وای خدای من!!

فقط هم مختص ایران نیست...
استادی که در رشت لب زدند واقعا با تحریر های من درآوری و افتضاحشان که اغلب خارج هم میباشد اعصاب موسیقی شناس معمولی را هم خورد میکنن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی