بازدید 11112
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۸ آذرماه

تکلیف مردم را مشخص کنید / پایان استراتژی یارکشی در سیاست خارجی / با ساعت شنی کار کنید!

آرژانتین قهرمان جام مسی پادشاه فوتبال، بلاتکلیفی مجلس بر سر لایحه بودجه، آیا روحانی و لاریجانی به فکر بازگشت به سیاست هستند؟ حقی قانونی به نام انتخاب وکیل، ابلاغ تکالیف دستگاه‌های اجرایی در رعایت حقوق عامه، بازی حبابی سکه، تعطیلی خسارت‌بار مدارس، افزایش ۴۰ تا ۹۰ میلیون‌ تومانی قیمت خودرو‌های پرطرفدار و بی تدبیری در «آلودگی هوا»، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۵۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۴ 19 December 2022

به گزارش تابناک؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۸ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بازگشت شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، آرژانتین قهرمان جام؛ مسی پادشاه فوتبال، سیگنال برجامی ایران، پالس ضمنی آمریکا و اروپا و واکنش منفی افکارعمومی به برخی درخواست‌های تشدید مجازات در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:



تکلیف مردم را مشخص کنید

عباس عبدی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد نوشت: تاکنون چند مورد نسبت به عدم تحقق وعده‌های داده شده از طرف آقای رییسی نوشته‌ام. شاید طرفداران دولت یا حتی مخالفان و منتقدان آن گمان کنند که این کار با هدف مچ‌گیری و احیانا تضعیف دولت است، درحالی که چنین نیست. هدف دیگری در این انتقاد وجود دارد که امیدوارم با تشریح آن، قدری از مواجهه دولت با این نقد‌ها کاسته شود و سویه بهتر آن‌ها را نیز دریابد. به طور کلی وعده‌های داده شده از چند جهت نقص و ایراد داشت و این چیزی نبود که بر کسی پوشیده باشد. بنابراین از همان ابتدا که وعده داده شد، روشن بود که این وعده‌ها قابل تحقق نیست. اکنون هم کسی از حیث انجام نشدنش متعجب نیست و برای ما اتفاقی طبیعی بود. اگر جز این می‌شد باید متعجب می‌شدیم. پس چه اصراری بر نقد این وضعیت است؟ هدف اصلی این است که دست‌اندرکاران دولت متوجه شوند رویکردشان به اقتصاد و امکانات کشور و توانایی‌های خودشان علمی و درست نبوده و اکنون هم نیست و این رویکرد را باید حداقل در این مرحله اصلاح کنند، ولی دولت به جای پذیرش این واقعیت کماکان دنبال دلیل‌تراشی و موجه کردن علت عدم تحقق وعده‌هایش است. از آن بدتر، دنبال اثبات این ادعای نادرست است که ما به وعده‌های خود عمل کرده‌ایم! تا هنگامی که این دو ایراد وجود دارد، امیدی به انجام کار‌های مفید نیست. اولین ایراد در وعده‌های داده شده این بود که تصوری از ابعاد آن‌ها نداشتند. ساختن یک میلیون واحد مسکونی و ایجاد یک میلیون شغل، نیازمند منابع مالی بسیار بزرگی است. کافی بود که یک ضرب و تقسیم ساده انجام می‌دادند و سپس منابع موجود کشور و دولت را برآورد اجمالی می‌کردند تا متوجه می‌شدند که هزینه‌های تحقق این وعده‌ها، با شرایط موجود در توانایی هیچ دولتی نیست و در بهترین حالت ممکن است پس از یک دوره رشد اقتصادی ۸درصدی به چنین مرحله‌ای برسیم.

ایراد بعدی تعارضات میان این وعده‌ها بود. فرض کنیم که به هر دلیلی دو وعده اصلی ساخت یک میلیون خانه و یک میلیون شغل اجرایی می‌شد. فرض محال که محال نیست. در این صورت تحقق وعده نصف کردن تورم و تک‌رقمی کردن آن غیرممکن‌تر می‌شد و چه بسا که تورم باید بیش از رقم بالای کنونی هم افزایش می‌یافت، چون برای انجام این دو وعده باید نقدینگی زیادی تامین شود و همین منشا تورم و افزایش آن است. ایراد سوم که مهم‌تر از هر نقص دیگری بود، توجه نکردن به شرایط زمینه‌ای است. تحقق هر سه وعده اصلی نیازمند ثبات سیاست خارجی و بهبود روابط اقتصادی با جهان است. با وجود دو پرونده باز برجام و FATF، امکان تحقق این وعده‌ها فراهم نبوده و نیست، لذا برای انجام آن‌ها باید خیلی سریع ابتدا برجام و سپس FATF را حل می‌کردند که در این صورت امید به آینده را افزایش می‌دادند. امیدی که وجود آن، یکی دیگر از شرایط زمینه‌ای تحقق این وعده‌ها است. خیلی روشن باید گفت که موفقیت این دولت، موفقیت همه است کسی ناراحت از موفقیت آن نیست. اگر نقدی هم هست برای این است که دولت محترم متوجه شود که یک جای کارش ایراد داشته و همچنان هم دارد، یا در تحلیل اوضاع یا در انتخاب مدیران کاربلد برای انجام این اهداف. اهدافی که نامتناسب با امکانات موجود است. اهدافی که در تعارض با یکدیگرند و بالاخره نیرو‌ها و ساختاری که قادر به تحقق این اهداف نیستند؛ از جمله بی‌توجهی به آماده‌سازی زمینه‌های لازم برای تحقق این اهداف. به نظرم وقت آن رسیده است که به جای انداختن تقصیر به عهده دولت‌های سابق، واقع‌گرا بود و خیلی روشن به این پرسش‌ها پاسخ داد؛
۱ـ آیا می‌خواهید یا می‌توانید که برجام و FATF را حل کنید یا خیر؟ البته در این فاصله ۱۶ ماهه دولت جدید دو پرونده اوکراین و حقوق‌بشر نیز اضافه شده است که اهمیت آن‌ها کمتر از قبلی‌ها نیست. باید پاسخ داد که آیا می‌خواهید یا قادر هستید که این پرونده‌ها را جمع کنید یا خیر؟ پاسخ‌های مبهم با، اما و اگر هم مشکل را حل نمی‌کند.
۲ـ اگر قادر به حل این پرونده‌ها هستید یا اراده حل آن را دارید، در این صورت یک زمان‌بندی معقول و معتبر بدهید تا همه فعالان اقتصادی خود را با آن تطبیق دهند و اقدام به سرمایه‌گذاری و توسعه کار‌های خود نمایند.

۳ـ اگر نمی‌خواهید یا قادر به حل آن‌ها نیستید، یا شرط و شروط شما غیرقابل تحقق است، باز هم صریحا اعلام کنید. این به سود جامعه است، ولی مشکل اینجا خواهد بود که در این صورت، باید دور تولید یک میلیون خانه در سال و صد هزار شغل در ماه و نصف و تک‌رقمی شدن تورم را خط بکشید و خیلی صریح به مردم بگویید در بهترین و آرمانی‌ترین حالت یک‌سوم این وعده‌ها را شاید بتوانید محقق کنید. همچنین دور رشد ۸درصد را برای همیشه خط بکشید و بگذارید که مردم با ارزیابی کنونی شما، مشغول تصمیم‌گیری برای آینده خود و فرزندان‌شان شوند.


پایان استراتژی یارکشی در سیاست خارجی


امیر رضا اعتمادی طی یادداشتی در شماره امروز مردمسالاری نوشت: استراتژی «یارکشی» و «دشمن تراشی» دیگر در دیپلماسی جواب نمی‌دهد، به‌دنبال همین موضوع ما هم باید بدون در نظر گرفتن اینکه متحدان ما در چه موضع دیپلماسی با کشور‌ها قرار گرفتند برای منافع کشور و مردم خودمان روابطی را ایجاد کنیم.


پیدا کردن حامی در میان کشور‌ها بسیار رویه درستی است، اما نباید نادیده بگیریم که حامیان ما ممکن است گاهی فقط در حد یک حق رأی در مجامع بین‌المللی برای ما موئثر باشند و همیشه این واقعیت وجود دارد که هم‌پیمانان هم منافع کشور خودشان برایشان اولویت دارد و ممکن است در این مسیر حتی گاهی با دشمن ما دست دوستی بدهند.


به فرض مثال چین سال‌هاست با آمریکا مشکل اساسی دارد و به همراه ایران بسیار با قاطعیت در مقابل غرب و آمریکا ایستاده و موضع خود را مشخص کرده، اما در همین حال خواسته یا ناخواسته اقتصاد آمریکا و چین مدتهاست به یکدیگر گره خورده است و هنوز با وجود تنش‌های سیاسی میان دو کشور بسیاری از شرکت‌های آمریکایی محصولات خود را در چین مونتاژ می‌کنند و درصد قابل توجهی از مبادلات تجاری چین با کشور‌های دنیا به آمریکا اختصاص دارد.


همچنین سیاستگذاری‌های دیپلماسی سمت و سوی جدیدی به خود گرفته و به سوی حرکت در مسیر جدیدی است که متاسفانه ما از این پوست‌اندازی دیپلماسی سنتی جا ماندیم و درحال حاضر به شدت نیاز به تغییر در «روش‌ها، اصلاح سیاستگذاری‌ها و جدا سازی اقتصاد از سیاست» داریم. (دیپلماسی اقتصادی) باید مسیر خودش را برود و (دیپلماسی سیاسی) مسیر خودش را.


مسئله‌ای که درحال حاضر وجود دارد دورانی جدید در روابط کشور‌های دارای انرژی و کشور‌های خواهان انرژی است که به طور شفاف این بازی دیپلماسی با قدرت انرژی به خوبی در مسئله «روسیه و اروپا» و «عربستان و چین» به عنوان خواهان و دارندگان انرژی دیده شد؛ و دیدیم که کشور‌ها به دنبال جدا کردن منافع اقتصادی از حاکمیت‌های تمامیت ارضی هستند و در این دو مورد با هیچ کشوری چه متحد چه غیر متحد تعارف ندارند همانطور که دیدار «ریاض و پکن» هم غرب را سردرگم کرد و هم برای ایران غیر قابل قبول بود.


حال استراتژی درست این است که ما هم تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد چین و روسیه نگذاریم و به دنبال ایجاد روابط جدیدی در منطقه باشیم و در این مسیر حتی با رقبای متحدان خودمان مثل «کره جنوبی، ژاپن و اندونزی» عصر جدیدی را از روابط و همکاری‌های اقتصادی چند جانبه آغاز کنیم. همچنین از پتانسیل‌های میدان‌های گازی و انرژی که وجود دارد باید فارغ از هر نگاه سیاسی فقط و فقط از جنبه اقتصادی به کشور‌های اروپایی و شرق و کشور‌های خواهان انرژی نگاه دیپلماسی تازه‌ای داشته باشیم.


در سیاستگذاری‌های جدید انرژی حاکمیت بر بازار هدف بزرگترین دستاورد خواهد بود و به ابزار تأثیر‌گذار بر حاکمیت‌های انرژی دنیا تبدیل می‌شود و ما نباید از این سیاستگذاری مستثنی باشیم.
مطمئنا ایران با وجود داشتن منابع گسترده انرژی، ذخایر نفتی فراوان، میدان‌های بزرگ گازی و با حاکمیت بر روی مسیر‌های مهم انتقال دریایی مانند تنگه هرمز پتانسیل این را دارد تا از موضع قدرت در جنگ جهانی انرژی کرسی مهمی به عنوان تعیین کننده قیمت جهانی انرژی داشته باشد و همه این‌ها بستگی به روابط دیپلماسی با رویکرد «فصل نو در همکاری‌های اقتصادی، احداث مسیر‌های مشترک و منطقه اقتصادی با کشور‌های درحال توسعه و پیشرفته دارد.

 


با ساعت شنی کار کنید!


مسعود پیرهادی در سرمقاله امروز رسالت با عنوان با ساعت شنی کار کنید! نوشت: یک؛ کاش بساط ساعت‌های عقربه‌ای برای مسئولان برچیده شود! این ساعت‌ها فقط تغییر اعداد را یادآوری می‌کنند و عقربه‌ها در آن مدام دور خود می‌چرخند بی‌آنکه یک پایان را به ما بنمایانند. عقربه‌هایی که باید با گذر هر ثانیه، یک نیش به مخاطب بزند که یک ثانیه از عمرت رفت، تبدیل شده به ابزار غفلت و تکرار؛ اما ساعت شنی در هر نوبت، تمام شدن وقت را به روی آدم می‌آورد؛ استرس به جان آدم می‌اندازد و عموما جنب‌وجوش را مضاعف می‌کند. عمر مجلس یازدهم رو به پایان است و از دولت سیزدهم نیز یک سال و نیم گذشته است. نجات اقتصاد و توجه به معیشت مردم، غالب شعار‌های مسئولان فعلی را تشکیل می‌دهد. علی رغم دویدن‌های ستودنی، محصولات نامرغوبی به دست مردم رسیده است؛ حالا این را به دولت‌های قبلی و زمین مین‌گذاری شده و تحریم و امثالهم گره بزنیم یا نزنیم، دردی از مردم دوا نمی‌کند. کسانی هم که مسئولیت پذیرفتند، چه در مجلس شورای اسلامی و چه در دولت، پیش از این هم در بدنه حاکمیت کشور بودند و از سوئیس نیامدند! فلذا به مختصات کشور احاطه داشتند و با علم و امید به اصلاح، به بهارستان و پاستور قدم‌رنجه فرمودند. بار‌ها چه در روزنامه و چه در جلسات با مسئولان نوشته و گفته‌ام که صرفا غرق در مسائل کلان نشوید و روزمره مردم را دریابید. با آماربازی‌ها دل‌خوش نشویم و نبض جامعه را بگیریم. آنچنان که می‌گوییم: جودک بسط املی؛ جود و بخشش خداوند، امید و توقع مرا زیاد کرده است؛ مراقب باشیم نجابت مردم ما را از انجام صحیح تکلیف بازندارد.


دو؛ اوج دشمنی‌های دشمن و خباثت رسانه‌ای و جنگ ترکیبی آنان را هم دیدیم. دشمن، بسیاری از سرمایه‌هایی که سال‌ها متصلا یا منفصلا، مجتمعا یا منفردا در خدمتش بودند را سوزاند بلکه به‌زعم خود ریشه جمهوری اسلامی را درآورد؛ و با این حماقت و اشتباه محاسباتی، نقاب از چهره بخشی از مهمترین داشته‌های خود برداشت، اما به مطلوب غایی خود نرسید؛ نه به این معنی که توفیقی نداشت، ولی قطعا این هزینه‌ها بابت این مقدار نتیجه‌گیری نبود.


امروز باید این آیه را مرور کرد که «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ؛ امروز کسانی که کفر ورزیده‌اند از (ابطال و ازاله) دین شما مأیوس گشته‌اند، پس از آن‌ها مترسید و از من بترسید.» حال باید پرسید چه چیز خدا ترسناک است و پاسخ را از لسان اهل‌الذکر گرفت که «جللت ان یخاف منک الا العدل؛ یعنی تو منزهی از اینکه از تو ترسی باشد جز از ناحیه عدالتت» عدل خدا و سنت الهی تعارف‌بردار نیست. ظلم کنیم، عقوبت می‌شویم؛ چه در دنیا چه در عقبی. کم‌کاری کنیم عقب می‌مانیم؛ صبر نکنیم از ظفر خبری نیست. به‌ازای هر شخصی که از قطار انقلاب پیاده شده و ما نسبت به آن تقصیر یا قصوری داشتیم، دست‌بسته باید جواب پس بدهیم.


سه؛ در برخی امور اگر قرار بود روش‌ها جواب دهد تا امروز جواب می‌داد؛ «شک مقدس» لازم است برای نوسازی در حکمرانی نه در لفظ بلکه در عمل؛ تغییرات گسترده و ملموس، راه برون‌رفت از مشکلاتی است که با آن دست‌به‌گریبانیم. بعضی از این تغییرات، اعلامی است و بعضی نیز صرفا اعمالی. در حوزه فرهنگ، آموزش و پرورش، آموزش عالی، سبک زندگی اسلامی، حکمرانی فضای مجازی و به‌صورت ویژه، اقتصاد، ضعف داریم؛ ولی معتقدیم نه‌ تنها بن‌بستی وجود ندارد، بلکه با تغییرات علمی و البته فوری می‌توانیم ورق را در این حوزه‌های دچار عقب‌ماندگی نیز برگردانیم. مقابل هر تغییری در هر شخص و هر سیستمی مقاومت وجود دارد؛ اولین اشخاص حقیقی و حقوقی که این تغییرات را آغاز کنند حتما متحمل سنگین‌ترین هزینه‌ها خواهند شد، اما به‌تعبیری جاده‌صاف‌کن اشخاص بعدی خواهند شد و سایرین نیز به پیوستن ترغیب می‌شوند و جریان مطلوب، راه می‌افتد. این مسیر، طی‌شدنی و میسر است. فقط باید بدانیم وقت کم و فرصت مثل ابر در گذر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۰
آقای عبدی مگر بی حاصلی برجام و دوره روحانی را تجربه نکرد اند اگر به برجام برگردیم فقط شوکی کوتاه مدت است چون جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان را تصرف کرده‌اند و به دلیل بیماری بایدت و تورم و گرانی شدید در آمریکا تا دوسال دیگر به احتمال زیاد ترامپ و یا یک جمهوریخواه سرکار آمده و برجام را دوباره پاره می کند و دوباره هزینه تخریب صنایع هسته ای از جیب ملت پرداخت می شود تازه آمریکا حاضر به برجام نبوده و درخواست های موشکی و پهبادی هم دارد که اگر این کار قبول کنیم مثل لیبی و قدافی تجزیه و جنگ داخلی سر آب و گاز و نفت و برق ووو در راه است کلا ۳۲ سال است غربگدایی شده و ثمربخش نبوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
چشم عاشق کور است و دل عاشق جز وصال یار نمی خواهد
بقیه همش حرف است.
گر نه Gdp دولت روحانی بعد برجام به دوران احمدی نژاد در بدترین حالت هم نرسید
تنها برای آقازاده ها خوب شده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
اول اینکه اون ترامپ بود که درخواست موشکی داشت دوم اینکه چهار سال بایدن رو با ندونم کاریتون تبدیل کردید به 2 سال و حالا بازم انقدر دیر میکنید که عملا بی فایده بشه ولی اگر هموناول 4 سال توافق کردید انقدر زمان داشتید تا پای شرکت های آمریکایی رو به ایران باز کنید تا جلوی خروج آمریکا رو بتونن بگیرن ولی شما ها انقدر ضد آمریکا و منافع ما هستید که حتی اگر توافق میکردید نمی ذاشتید شرکت های آمریکایی بیان مثل دفعه قبل, پس عملا تا وقتی شما صاحب قدرتید وضع هر روز بدتر از دیروزه
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
دوست عزیز فرض کنیم جنابعالی درست می فرمایید و ما غربگدایان اشتباه می گوییم.. حالا بفرمایید باید با این همه نابسامانی روزافزون چکار کنیم و راه حل چیست؟ اینکه ما شما برا بکوبیم چون طرفدار دولت کنونی هستید و شما ما را که به درد سرنوشت این کشور نخورده و نمی خورد...
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
تو هنوز نفهمیدی برجام و هسته ای بهانه هست تا با فشار و تحریم بر آن ابزارهای قدرت ایران را در همه حوزه ها بگیرند تا مانند لیبی و عراق و اوکراین کنند آن وقت امدی برای ما از بازار صحبت می کنی؟ حتی فروش هواپیما که سود کلانی می برند را هم زدن زیرش به خاطر همان نگاه کلانشان در مورد ایران و فقط برای دل خوشی امثال شما بود و فرقی هم به ترامپ و بایدن هم ندارد
راهکار هم قبلا بارها گفته شده بوده
رئیس بانک مرکزی دولت انقلابی بطور ضمنی بیان کرد سیاست افزایش دستمزد کارگر متناسب با نرخ تورم، تورم زاست!
کارگر مولد است کارمند و رئیس بانک مرکزی و ... تورم زا هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
در آمد خانوار ۷۰ میلیون نفر از جمعیت کشور ماهیانه

زیر ۶ میلیون تومان ( یعنی از ۱۵۰ دلار) رسیده است !؟

و این درآمد را شاید فقط ۵ کشور بشدت فقیر و عقب

مانده و گرفتار همچون سومالی و اریتره و ترکمنستان و

گینه استوایی و اتیوپی و زیمبابوه و میانمار و ونزوئلا

البته شاید داشته باشند !!!؟؟

بعد مسولان اقتصادی منًت بر کارگران و کارمندان میگذارند
و اصلا یا سوادشان نمی رسد و یا عمدا قصد آزار دادن عمدی مردم را دارند
و یا توانایی و کفایت و لیاقت لازم را برای اداره کشور ندارند

چون طبق امار و ارقام موجود جهانی که در دسترس همگان میباشد

مردم کشور ثروتمند ایران نباید ، در این اوضاع و احوال اسفبار و فلاکت بارتر اقتصادی اجتماعی زندگی کنند!؟
تیتر اول یکی از جراید : بازگشت پرقدرت بورس به کانال یک میلیون وپانصد هزار واحدی !!!!
البته صرفا بخاطر جهش قیمت دلار نه شکوفایی اقتصادی وحسن مدیریت مسوولان بورس !!!
تحلیل های آب دوغ خیاری جواب نمیده دلار 40 درصد گران شده خودرو و لوازم و کالاهای اساسی و مایحتاج ملت علاوه بر 400 درصدی که دولت اعمال کرد دوباره در حال گران شدن است نمیشه که واقعیات را نپذیریم و بگوییم بیکاری و رانت و فساد و تورم و فساد وجود نداره و منتقدان و معترضان دلسوز هم اغتشاشگر بنامیم
اگر کار بلد بودید با هر ساعتی میتوانستید کار کنید!!!
هزاررحمت به روحانی لاریجانی. الان مملکت افتاده یک عده مدیر نالایق
تکلیف مردم مشخص است هیچ کس هیچ اهمیتی برای مردم قائل نیست
دقیقاً تکلیف مردم را روشن کنید. مرگ یک بار شیون هم یک بار. بگویید نه در مورد برجام و نه در مورد fatf هیچ توافقی در کار نیست تا مردم بر اساس تصمیمات شما زندگی خود را برنامه ریزی کنند. با عملکردی که از دولت رییسی تا به حال دیدیم نوری بر پیشانی این دولت دیده نمی شود و مشکلات بیشتر و بیشتر خواهد شد مگر تغییرات اساسی در سیاست خارجی اتفاق بیافتد. از زمانی که دولت رئیسی امده موج جدید مهاجرت نخبگان شروع شده و روزی خواهد رسید که برای ساده ترین کار ها ناچار از واردات نیروی ماهر از خارج شویم که هزینه های زیادی در بر خواهد داشت. پس چه بهتر که شرایط را برای زندگی با کیفیت ایرانی ها فراهم کنیم تا ناچار از مهاجرت نشوند.
البته در هیچ کجای این کشور تدبیری در کار نیست سیر طبیعی کارها و تا حدودی نظر لطف خداست وگرنه عقل سلیمی در سر کارها حاکم نیست
من مانده ام که اگر آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و تحریم ها فقط ۲۰٪ اثر دارند و مدیران ما هم مومن و انقلابی هستند، پس دلیل اینهمه مشکل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چیست؟!!!
تکلیف مردم را مشخص کنید :
دوبار از حسنک کجایی دوبار از کوکب خانم با کلمه و ترکیبهای تازه تا سرگرم باشند و در کار دولت فضولی نکنند و جلوی قطار پرشتاب پیشرفت که رو به جلو معلوم نیست به کجا دارد میرود را یک وقت نگیرنید

رونوشت : وزیر اموزش و پرورش
گویند فردی رفت عینک فروشی ودرخواست یک عینک مطالعه کرد..عینک را گرفت وبه صفحه روزنامه ای که خریده بود خیره شد اما هرچه روزنامه را سروته وپایین بالا کرد نتوانست به خواندواز فروشنده درخواست عینک دیگری کرد.اینبار هم ماجرا تکرار شد خلاصه بعد از چند بار تعویض فروشنده متوجه شد که فرد اصلا روزنامه را برعکس گرفته است .عینک ازاو گرفت وگفت؛پدر جان عینک سواد نمی آموزد!!!!
رییس بانک مرکزی گفته از افزایش آنچنانی دستمزده ها در سال آتی خبری نخواهد بود و حالا کسی هست از او بپرسد که فاصله تورم ایجاد شده از محل بی عرضگی شماها و وکم شدن قدرت خرید کارمندان چگونه پر خواهد شد؟
نظرات مخالف این روزنامه های زنجیره ای را منتشر نمی کنی قبلا اینگونه نبودی
از عراق شدن مردم را نترسانید:
چند وقت پیش از طرف یکی از شرکتهای داخلی برای بازایابی به مناطق مختلف عراق رفتیم.
غیر از مناطق شيعه نشین که جنگ درگیری بین حشد و دارودسته ی صئر بود ، باقی مناطق عراق بخصوص اقلیم کردنشین با درآمد هنگفت نفتی به حدی جلو رفته و آرامش داشتند باور نکردنی بود.
کمپانی های مثل بنز و فورد و بی ام دبليو ساخامانهایی در حد اعلا داشيند و تصور ما این بود که در دبی هستیم.
عراقی ها میگفتن اگه ایران بداره ما راحتیم و مشکلمون و حل میکنیم.
...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان