بازدید 30323
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۱ آذرماه

از شی‌جین پینگ هم می‌توان آموخت / ناپختگی دیپلماتیک چین / پیام‌های ابهامات داخلی و چرخش‌های خارجی برای اقتصاد ایران

سد چم‌شیر، فاجعه‌ای بزرگتر از سد گتوند؟ اعتراض سران به شفاف نبودن سه قوه! یک وعده غذا چند درمی‌آید؟ حراج ذخایر اسکناس دلار، قوانین حمایتی از زنان معطل مجلس، پیگیری صنوف از وضعیت روزنامه نگاران و هنرمندان، عقب نشینی آمریکا مقابل ریاض و رقم و زمان واریز سود سهام عدالت همچنان در ابهام، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۵۴۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱ 12 December 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۱ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که ادامه واکنش‌ها به اظهارات چینی‌ها در عربستان، عدم قطع یارانه نقدی بابت خرید ارز دولتی و گرد و خاک پاییزی دلار در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


پیام‌های ابهامات داخلی و چرخش‌های خارجی برای اقتصاد ایران


مهدی حسن زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با تیتر پیام‌های ابهامات داخلی و چرخش‌های خارجی برای اقتصاد ایران نوشت: با گذشت پنج روز از رای اعتماد مجلس به وزیر جدید راه و شهرسازی همچنان بحث بر سر چالش پیش روی وزیر جدید با طرح بر زمین مانده نهضت ملی مسکن پابرجاست. طرحی که به گفته مهرداد بذرپاش به ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان (۲ برابر کل بودجه عمومی امسال) منابع نیاز دارد و در نخستین اظهارنظر از سوی سکاندار بخش مسکن، نوعی تردید و ابهام درباره چگونگی تحقق این رقم مطرح شد و البته راهکار دقیقی برای خروج تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن از ابهام مطرح نشد. البته باید منتظر ماند و دید راهکار‌های جایگزین در این باره چیست، ولی در هر صورت حجم بالای منابع لازم، افت شدید قدرت خرید متقاضیان و دیگر چالش‌ها از جمله تامین مصالح مورد نیاز با توجه به کمبود برق و گاز مسائلی است که محدودیت‌های اجتناب ناپذیری را پیش روی سیاست گذار قرار می‌دهد.

واقعیت این است که ما در برهه‌ای مهم و حساس از جهت تعیین چارچوب‌های توسعه‌ای قرار داریم. با گذشت یک دهه از رشد اقتصادی نزدیک به صفر در دهه ۹۰، چهار سال متوالی تورم بیش از ۴۰ درصد و وضعیت نامناسب برخی دیگر از شاخص‌ها در سال‌های اخیر، نیاز به تغییر رویکرد در اقتصاد ایران جدی است. همزمان فرارسیدن موعد تدوین، تصویب و اجرای برنامه هفتم توسعه نیز بهانه خوبی است که تجدیدنظر جدی در برخی ساختار‌ها و روند‌های تصمیم گیری در اقتصاد صورت گیرد. علاوه بر این، اغتشاشات اخیر نیز نشان داد که اگرچه بهانه ماجرا و بخشی از دلایل وقوع این رویداد ناشی از مسائل فرهنگی و اجتماعی است، اما حتما بستر اقتصادی سال‌های اخیر زمینه مهمی را برای تشدید نارضایتی‌ها در حوزه‌های دیگر ایجاد کرده است؛ بنابراین از این منظر نیز فرصت اصلاح در روند‌های تصمیم گیری در اقتصاد کشور ایجاد شده است و باید از این فرصت استفاده کرد و با ترسیم چشم اندازی از اصلاحات اقتصادی، زمینه شکل گیری و تشدید نارضایتی‌های اجتماعی را از بین برد یا کاهش داد. تجربه ناکام سیاست گذاری در حوزه مسکن چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی و ناکامی در طراحی بسیاری از برنامه‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد کشور در سال‌های اخیر به اصلاحات ساختاری در سطح تصمیم سازی و تصمیم گیری نیاز دارد به نحوی که هماهنگی و تمرکز در اجرا را افزایش دهد.

واضح است که در ساختار کشور، قوه مجریه و شخص رئیس جمهور اختیارات قابل توجهی دارد و می‌تواند محور تصمیم گیری و تصمیم سازی باشد. از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، رئیس جمهور سعی کرد با معرفی معاون اول به عنوان محور و فرمانده تیم اقتصادی، از تشتت و چندگانگی احتمالی در تیم اقتصادی بکاهد. در کنار این مسئله ظرفیت شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا نیز در اتخاذ تصمیمات فوری به تمرکز در تصمیم گیری کمک می‌کند. با این حال همچنان شاهد تحول چشمگیری در تصمیم سازی‌های مرتبط با اقتصاد نیستیم. پرونده‌هایی نظیر همکاری ۲۵ ساله ایران و چین بدون نتیجه مشخص سپری شده است و این روز‌ها روی دیگر چینی‌ها را در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد دیده ایم. مسئله طرح نهضت ملی مسکن همچنان با ابهام جدی مواجه است. بازار ارز باز هم دچار نوسانات شده است و در نهایت در برنامه هفتم توسعه شاهد گفتمان اقتصادی واضح و روشنی نیستیم.


به نظر می‌رسد تجدید‌نظر‌هایی در تیم اقتصادی و تصمیم سازان اقتصادی دولت با هدف درک دقیق‌تر و استفاده بهتر از مناسبات حاکم بر مناسبات بین الملل موضوعات اقتصادی و شکل گیری تیمی منسجم و غیرائتلافی ضروری است. اتفاقات ماه‌های اخیر در پیشرفت کریدور‌های رقیب منطقه‌ای، توافقات اقتصادی مهم در کشور‌های رقیب و چرخش‌های معنادار در سیاست‌های برخی دوستان خارجی نشان می‌دهد که پنجره‌های بیرونی اقتصاد در حال محدود شدن است و ایران نیاز دارد برای استفاده از فرصت‌هایی که در حال محدود شدن است، تصمیماتی سریع‌تر و کارآمدتر در حوزه اقتصاد بین الملل و مسائل داخلی اقتصاد خود بگیرد.


ناپختگی دیپلماتیک چین


علی‌اصغر زرگر کارشناس روابط بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: سیاست خارجی کشور‌ها برای حفظ منافع ملی آن‌ها اعمال می‌شود و اینگونه نیست که کشوری دوست و دشمن دائمی داشته باشد. کشور‌ها با توجه به منافع ملی خود تصمیم می‌گیرند با کشور دیگری وارد مذاکره شده و قرارداد اقتصادی انعقاد کنند. این یک اصل در روابط بین‌الملل است و هرکشوری در پی افزایش قدرت خود و حفظ و تضمین منافع ملی خود است. چین از این مقوله جدا نیست. چین کشوری ابرقدرت است که خواه ناخواه منافع مختلفی در اقصی نقاط دنیا دارد و مدت‌هاست که به کشور‌های خاورمیانه و حوزه خلیج فارس و خصوصا ایران و جاده معروف ابریشم علاقه‌مند است تا قدرت خود را در این جهت گسترش دهد. چین دارای ضعفی بزرگ است که آن ضعف کمبود انرژی است و برای تامین نیاز‌های انرژی خود باید در فکر آن باشد که در کشور‌ها سرمایه‌گذاری کرده و در بلندمدت برای تامین انرژی خود حساب باز کند.

این مورد هدف اصلی است که چینی‌ها در دستور کار دارند. چین اقتصادی در حال رشد دارد و به رغم دوران رکود اقتصادی در همه‌گیری کرونا، اما چینی‌ها از تولید باز نایستادند و کالا‌های زیادی برای صادرات دارند. چینی‌ها با تهران تفاهمنامه ۲۵ ساله امضا کردند که بر اساس آن باید قرارداد‌های متعدد اقتصادی با تهران منعقد کنند. این تفاهمنامه هم در داخل و هم در خارج از کشور مقداری با تبلیغات سوء همراه بود. چه بنگاه‌های رسانه‌ای داخلی چه خارجی تلاش کردند این تفاهمنامه را با حاشیه‌هایی روبه‌رو کنند. از طرف دیگر تحولاتی که در داخل ایران به وقوع پیوست مورد رصد چینی‌ها هم هست. در عین حال چینی‌ها به ایران بسنده نکردند و مدت‌هاست در خلیج فارس در حوزه‌های اقتصادی درگیر بودند. عربستان و امارات منابع انرژی سرشاری دارند لذا چین قصد دارد در این کشور‌ها سرمایه‌گذاری کند. تجارت چین با عربستان ۳ برابر تجارت آمریکا با عربستان است یعنی بیش از ۷۰ میلیارد دلار با عربستان مراودات مالی دارد. در حالی که چین با عراق حدود ۳۰ میلیارد دلار مراوده یا با ایران کمتر از ۲۰ میلیارد دلار مراودات مالی دارند. در نتیجه طبیعی است که در حوزه نفت و گاز و سایر سرمایه‌گذاری‌ها نیزخواه ناخواه به عربستان نزدیک شوند. تا منابع نفتی خود را در بلندمدت تامین کنند.

حال این سوال به وجود می‌آید که آیا چین ایران را دور زده است؟ لزوما خیر، اما در عین حال چینی‌ها برای اینکه بتوانند منافع ملی خود را تامین کنند، خواه ناخواه خارج از قواعد دیپلماتیک اعلامیه‌های سیاسی و اقتصادی علیه ایران امضا کرده و به ساز عربستان می‌رقصند تا بتوانند دل کشور‌های عربی را به دست آورند. به نظر می‌رسد چینی‌ها در این ارتباط از حساسیت ایرانی‌ها یا تاریخ جزایر سه‌گانه بی‌خبر باشند. چین در نظر ندارد که کشور‌های حوزه خلیج‌فارس تازه به دوران رسیده‌اند و تاریخ مختصری دارند در حالی که ایران دارای تاریخ چندین هزار ساله است. از این منظر به نظر می‌رسد چینی‌ها ناپختگی دیپلماتیک از خود نشان داده‌اند. البته این نکته را باید در نظر گرفت که چینی‌ها در حال حاضر کار روتین اقتصادی خود و گسترش رابطه دیپلماتیک خود با منطقه را در دستور کار دارند و تضمین نیاز‌های خود را از این حوزه در نظر دارند. از سوی دیگر البته آمریکایی‌ها راضی نیستند که پای چینی‌ها به ایران و سرمایه‌گذاری در ایران باز شود. غربی‌ها و آمریکایی‌ها ایران را مرکزی برای مدیریت منطقه می‌دانند. ایران کلید خاورمیانه است و شاید مهمتر از همه کشور‌های خاورمیانه باشد. از این منظر در تلاشند چینی‌ها را از ایران دور نگه دارند و آن‌ها را به سوی سرمایه‌گذاری در حوزه خلیج فارس سوق دهند.

 

از شی‌جین پینگ هم می‌توان آموخت


روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان از شی‌جین پینگ هم می‌توان آموخت نوشت: از لحن واکنش بعضی مسئولین دولت جمهوری اسلامی ایران به بیانیه ضدایرانی مشترک چین و عربستان پیداست که دولتمردان ایرانی از رئیس جمهور چین انتظار نداشتند با آل سعود علیه ایران همصدا شود و دولت جمهوری اسلامی ایران را به مداخله در امور کشور‌های منطقه متهم کند و از ایران بخواهد در زمینه مسائل هسته‌ای به خواسته‌های غرب پاسخ مثبت بدهد.


در بیانیه مشترک چین و عربستان که به مناسبت سفر «شی‌جین پینگ» رئیس جمهور چین به عربستان منتشر شده، از ایران خواسته شده از دخالت در امور داخلی کشور‌های منطقه خودداری کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نماید. متن عبارت بخش ضدایرانی این بیانیه چنین است: «در پایان نشست، سران عربستان و چین در ریاض، دو طرف همچنین از ایران خواستند در امور داخلی دیگر کشور‌ها دخالت نکند. چین و عربستان همچنین بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران هم تاکید کرده و از ایران خواستند به معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد.» حمایت عجیب رئیس جمهور چین از ادعای واهی امارات درخصوص مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی هم برگ سیاه دیگری بر این پرونده افزوده است.


واکنش دولت جمهوری اسلامی ایران به بیانیه ضدایرانی چین و عربستان و ابراز گلایه یا انتقاد از رئیس جمهور چین بابت این مواضع ضدایرانی، امری طبیعی است، ولی خوبست مسئولان ایرانی از این بیانیه‌ها، درسی هم بیاموزند. آنچه می‌توان از مواضع ضدایرانی رئیس جمهور چین در سفرش به عربستان آموخت اینست که در عرف بین‌الملل تمام کشور‌ها به منافع خود فکر می‌کنند و هنگامی که پای منافعشان در میان باشد، این حق را به خود می‌دهند که منافع دیگر کشور‌ها را قربانی کنند. این درس، در زمینه چگونگی حضور در عرصه سیاست بین‌الملل نیز آموختنی‌هایی دارد.


دولت چین از این قاعده مستثنی نیست هرچند مسئولان آن در خلوت با مسئولین ایرانی لاف دوستی زیادی می‌زنند. همین روش را چینی‌ها نسبت به روسیه در جریان جنگ اوکراین اعمال کردند. انتظار روس‌ها این بود که چین در این جنگ به صورت همه‌جانبه در کنار آن‌ها باشد و برای به پیروزی رسیدن ارتش روسیه در اوکراین که به نوعی پیروزی بر غرب و به ویژه رقیب سرسخت چین یعنی آمریکا محسوب می‌شود سنگ تمام بگذارند. دیدیم که چنین نشد و چینی‌ها نه‌تن‌ها با روس‌ها در این زمینه همراهی نکردند بلکه با استفاده از فرصت به دست آمده، نفت روسیه را با قیمت نازلی خریدند و از رهگذر جنگ اوکراین جیب‌های خود را پر کردند. رفتار چینی‌ها با آمریکا هم حتی در مقطع کنونی که آمریکا بر سر ماجرای تایوان برای چین شاخ و شانه می‌کشد، بسیار پندآموز است. رئیس جمهور چین با رئیس جمهور آمریکا دیدار می‌کند، از مذاکره کردن با دشمن دیرینه خود ابا ندارد و در همان حال، به عربستان می‌رود و قرارداد جامع همکاری‌های تجاری و فنی با آل‌سعود امضا می‌کند تا به آمریکایی‌ها بگوید رقیب قدرتمندی برای آنهاست.


آل سعود هم در عین حال که چراغ سبز‌های متعددی از دولت آمریکا دریافت می‌کنند و بن‌سلمان را از تحت تعقیب قرار گرفتن به خاطر دست داشتن در قتل جمال قاشقچی تبرئه می‌نمایند و از آمریکا برای او مصونیت می‌گیرند، با رئیس جمهور چین دست دوستی می‌دهند. هم‌اکنون چین ۳۰۰ میلیارد دلار تبادل تجاری با کشور‌های عربی منطقه دارد که ۸۰ میلیارد دلار آن متعلق به عربستان است. با این روش زیرکانه است که بن‌سلمان موفق می‌شود در بیانیه مشترک عربستان و چین، محور‌های ضدایرانی را بگنجاند تا علاوه بر روی ترش نشان دادن به ایران، به آمریکا هم بگوید رئیس جمهور بزرگترین رقیب واشنگتن را وادار به موضعگیری علیه جمهوری اسلامی ایران کرده است.


دولتمردان ما اگر از این واقعه عصبانی می‌شوند، در کنار آن باید به این واقعیت نیز فکر کنند که مدیریت کشور به فراگرفتن قواعد سیاسی بین‌المللی نیاز دارد. آن‌ها از یکطرف با ملاحظه وقایعی از قبیل رفتار چین با کشور‌های عربی منطقه باید بیاموزند که هرگز نباید به دولت‌هائی همچون چین و روسیه اعتماد کنند همانگونه که به آمریکا و کشور‌های غربی نمی‌توان اعتماد کرد و از طرف دیگر باید به این نتیجه برسند که با دولت‌ها می‌توانند رابطه برابر داشته باشند، با آن‌ها مذاکره کنند و منافع کشور و ملت خود را در رابطه داشتن و مذاکره کردن تامین نمایند. در این چارچوب، ما می‌توانیم براساس یک سیاست متوازن با کشور‌های شرقی و غربی رابطه داشته باشیم و کشور و ملتمان را از مزایای فراوان چنین سیاستی بهره‌مند نماییم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۲
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۵۵
اگر چین رفتار دیپلماسی خوبی با کشور ما ندارد مقصر نیست و او منافع ملی خود را فدای دوست دشمنی نمیکند . هر فردی دوست دارد برای امزار معاشش با افراد متعادل و مفید ارتباطات داشته باشد . هیچ کسی دوست ندارد با افراد نامتعادل مرتبط باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
نقل شده، وقتی پریروز سفیر چین به وزارت خارجه ایران احضار شده، آقای سفیر یک ساعت دیرتر از ساعت مقرر تشریف برده اند!
ناشناس
| Australia |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
هیچ روزنامه ای از سکه ۱۸.۵ میلیونی چیزی ننوشته؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
مگر ایران همنوا با غرب از مسلمانان روهینگا حمایت نکرد؟! مگر برمه همسو و متحد چین نبود؟
ما هم چون همیشه منافع خود را درنظر می گیریم. برخی نمی خواهند بفهمند مساله دیگری است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
سالها است چین با ما روابط خوبی داشته نباید با یک خبر به هم ریخت
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
موضوع این است که چین با ایکارش دست امریکارا کوتاه کرده و منافعی که امریکا از عربستان میبرد دگرا درحال ربودن است
والسلام
چند بار به کوبا سفر داشتم. واقعا فقر و خفقانی که حاگم بر این جزیره فوق العاده زیبا با مردمانی بسیار مهربان حاکم هست ازاردهنده به معنی واقعی کلمه هست. حتی نمیتوانید ایمیل خود را چک کنید یا تلفن به کشورتان بزنید. البته در یک مورد کاملا از جزایر و کشورهای دریای کارائیب متفاوت هست و ان هم امنیت! و نداشتن دزد و زور گیر هست. سیستم تمام پلبسی توانسته این جزیره را مانند کره شمالی به یک زندان بزرگ با زندانبانهای تمام مسلح تبدیل کند ولی ایا امنیت در زندان ارزش و منت دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
از غذا و فروشگاها هم می گفتی که همه چی از طرف دولت میاد سبزی و گوشت تازه وجود نداره اگرم داره تو یک ساعاتی پخش می شه و..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
از بهداشت و آموزش با کیفیت بالا و رایگان هم بگویید
2-3 ماه قبل امیر عبدالهیان برای تایوان، دو توئیت به زبانهای انگلیسی و چینی در حمایت از حق مالکیت چین بر این جزیزه زد. اما دیروز امیر عبدالهیان بر سر حمایت چین از امارات بر سر مالکیت جزایر 3 گانه، تنها به یک توئیت به زبان فارسی و بدون نام بردن از چین و حتی انتقاد از این کشور بسنده کرد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
به زبان چینی هم توئیت زدن
دیر یا زود دیپلماسی «خاله خرسی» چین و روسیه با ایران به ناکجا آباد ختم خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
سالها داریم از تحریمهای آمریکا ضربه میخوریم باز هم چین که روابط اقتصادی با ایران را حفظ کرده
اون زمان که چین با 50 میلیارد دلار به ایران اومد 7 سال پیش و شماها اصلا حسابش نکردید باید می اموختید کامل رفتید سمت غرب کشورما همیشه همین یا سمت غرب یا شرق هیچ وقت بالانس نیست
راستی در خصوص آخرین موضع گیری چین خبری از کیهان و شریعتمداری نیست
چین خیانتی نمانده که به ایران نکرده باشد. از سرازیر کردن تولیدات بنجلش به ایران و ورشکست کردن کارگاههای کوچک و بزرگ گرفته تا جارو کردن ذخایر آبزیان، تا بازی دادن ایران در تولیدات نفت و گاز، تا خرید نفت ارزان قیمت و این آخری بازی کردن در زمین کشورهای عربی علیه امنیت ملی ایران.
چرا عده ای هنوز مسئولان بر رابطه ایران و چین کمونیست اصرار دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
و اینروزها ببینید که چطور خودروسازان وطنی تولیدات رده چهارم جهانی چینی مثل فیدیلیتی، دیگنیتی، لاماری، هایما و ... را با قیمتهای نجومی به خورد ملت همیشه در صحنه می دهند و ملت عزیز هم برای خرید دست و پا می شکنند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
بعد می خواهید شکم ۲ میلیارد مردمش را چجوری سیر ؟کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
چین سالها علیرغم تحریمها نفت از ایران خریده و در پاندمی کرونا با واکسنهایش تلفات روزانه 4 رقمی را به تک رقمی رساند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
این ایران بود که علیرغم سرمایه گزاری چین در نفت شرکتهای چینی را از پروژه ها اخراج کرد
اگر غرب را بد می دانند، باید بدانند که شرق هزاران بار از غرب بدتر است.
حد اقل غربی ها به خدا اعتقاد دارند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
البته به خدای جنگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
در فرهنگ سرمايه داري غربيها خداي آنها پول در دستشان مي باشد.
در پاییز امسال دو تا کشوری که سنتا همیشه هوای شما را داشتند یعنی چین و المان را از خودتون بخاطر بیخردی و غرور راندید. انوقت انتظار دارید بتوانید اقتصاد را بهبود دهید و یا قیمت ارز را کنترل کنید. با غرور بیجا همه چیز را از دست خواهیم داد
با دورود
وقتی سیاستمدارانمان ، سیاست بلدن نیستند ، پس خبرنگار و قلم بدستان هم قدرت تحلیل وقایع را ندارند
چین با ایران تفاهم نامه امضا کرده نه قرارداد پس لزومی به اجرای تفاهم نامه در هیچ جای کره خاکی نیست.
نسبت صادرات به واردات ما با چین ۰/۰۰۱ درصد می باشد!
درضمن منافع اقتصادی یک کشور ارجحیت دارد به همه شعار ها و سیاستهای داخلی و خارجی یک کشور
دقت کنید هر کنشی دو طرف دارد تند روی برایتان یک طرف را پر رنگ نشان میدهد نه تنها عربستان گاو شیر ده امرگکا نیست بلکه امرکا هم بازیچه عربستان است و انها به خوبی دارند از تخاصم انها با ایران نهایت استفاده را میبرند میگویند به امرکا داریم چین را به ضرر ایران میخریم اصلا اینطور نیست چین دارد عربستان را میخرد اصلا هر دو دارند به مبارکی تخاصم افسار گسیخته امرکا با ایران ایران را را حتی امریکا را معامله میکنند دقت کنید شناخت بلای جان هر عنصری است از یک انسان گرفته تا یک کشور مانند ایران یا یک ابر قدرت مانند امریکا این شده که الان موقعیت ما در خاورمیانه این شده باید خیلی شفاف با امریکا اماده معامله باشید البته نه به قیمت شکست کشور فقط بلید شناخت انها را عوض کنید حتی تند رو ترین عناصر انها هم بازی اسرائیل را خورده اند 200 سال است تنها قدرتی که با ایران هیچ تعارض منافعی ندارد امریکا بوده است میتوانید با ملاقات های محرمانه شناخت انها را اصلاح کنید الان اگر ایران قوی بود خیلی بیشتر چین و عربستان و روسیه بهتر به ساز امرکا میرقصیدند انها خوب این را میدانند الان تعادل منافع همه دشمنان ایران در گیری امریکا با ایران است امریکایی ها اسیر شیطانی به نام اسرائیل شده اند که کل قدرت انها را گروگان منافع خودش گرفته است فقط یک نکته هیچ چاره ای در این دنیای فاسد جز هسته ای شدن ایران نیست حالا که هر انچه دارند دارند رو میکنند هیچ راه عقب نشینی نیست 1- ذخایر اورانیومی خود را به اعماق ببرید تا در تهاجم اسیب نبیند 2- از روسیه فن اوری روز غنی سازی را به هر قیمتی بخرید 3- در غنی سازی بشدت توسعه پیدا کنید ر4- کار روی شتاب دهند ه از نان شب واجب تر است هم برای در اوردن بهترین فورمول های همجوشی هسته های سبک هم برای کوچک کردن انها برای ساخت بمب های در حد 1 تا 5 کیلوت تاکتیکی بدون بمب کمکی شکافتی وووووووووووووووووووووووووووووو نمیخواهم بگویم تردید ندارم میبینم انها دارند کورند و نمیبینند راکتور های همجوشی دردسترسند پرت شده اند یا نه امریکا میداند چقدر قضیه بعت اور خواهد شود دنیا بداند میتوان بمب های کوچک همجوشی را راحت بدون بمب شکافتی تولید کرد 5 روی الیاژهای بشدت مقوم در بربر گرما و فشار کار کنید که ساخت کره از ان برای بمب ای همجوشی از نان شب واجب تر است 6- کار را روی تولید تریتیم شروع کنید با بهانه برای ساخت نشانگر ا ووووو عنصر فوق العاده پایدار و درستی است نیدانم برای هلیم 3 چه کار میتوان کرد دقت کنید بمب هلیم 3 فورمولش ساده تر و در دسترس تر است در اخر باز تکرار میکنم باید به امریکا بشناسانید بفهمانید دارد با فشار بی مورد به ایران خودش را میزند حلقه های زیادی در این 45 سال بشدت سعی کرده اند امریکا را در این دام غوطه ور نگه دارند
اینهمه سابقه تاریخی ایران به رخ این و آن نکشیم

الان دنیا از کشور گشایی دست برداشته و در حال توسعه علم و صنعت و اقتصاد خویش است و ما به دنبال آزاد سازی سرزمین های این و آن هستیم که تعلق مذهبی به ما ندارند و تعلق فرهنگی هم و اگر موفق به ستاندن سرزمین خویش باشند علیه ما موضع دارند و از این طرف ملتی که منابع سرشا ر زیر زمینی و معادن و افراد مستعد و توانا داریم می‌توانستیم اقتصادی شکوفا داشته باشیم به سمت فروپاشی اقتصادی رهنمون کرده است به امید بیداری
چین اصلا ناپخته عمل نک رد ما انتظار بیجا داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
دنیا از کشور گشایی دست برداشته؟!
کدوم دنیا؟! روسیه یا چین یا آمریکا یا ناتو؟!
اقای نویسنده متن "رفتار چینی‌ها با آمریکا هم حتی در مقطع کنونی که آمریکا بر سر ماجرای تایوان برای چین شاخ و شانه می‌کشد، بسیار پندآموز است. رئیس جمهور چین با رئیس جمهور آمریکا دیدار می‌کند، از مذاکره کردن با دشمن دیرینه خود ابا ندارد" چه کسی باید از شی‌جین پینگ بیاموزه؟
رفاه شهروندان چینی برای دولتشون مهمه نه ایران و عربستان و روسیه
آقایان در کشور ساده اند یا پرتوقع !!!

کشورهای جهان در روابط دیپلماتیک به منافع خود و ملتشان فکر می کنند تا بفکر کشورهای هم پیمانشان ‌.
یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی مثل همیشه حکیمانه و بسیار منطقی است. که باید مورد توجه سیاستمداران قرار گیرد
چین کل خلیج فاری رو می خواد جزایر سه گانه هم روش حالا بل هر کی که سند تک برگ دلره معامله می کنه
دنیای سیاست دنیای عاشق و معشوقی نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
آی گفتی
کاش درس بگیریم و رفتاری طبیعی و منعادل و معقول بر اساس منافع ملی و بدور از "تعصب های معلوم" با دنیا داشته باشیم.
نهضت ملی مسکن از ابتدا یک طرح شکست خورده می باشد و مانند مسکن مهر فقط ایجاد رانت شده و برای عده معدودی آب و نان خواهد داشت بلکه راه صحیح خانه دار شدن مردم قیمت های تمام شده خانه با توجه به قدرت خرید مردم هست و البته طرح های کمکی برای اقشار خاص هم کمکی نا چیز خواهد کرد و گرنه این طرح ها مانند تنفس مصنوعی خواهند ماند
خدمت جناب شی جین مد ضله عالی :چین تمامیت ارضی یک کشور مستقل بنام تایوان رو در حیطه مرزهای آبی تحمل نفرموده مشغول لشگر کشی و جنگ است که اگر ما مثل شما طبق قراردادهای صد سال پیش دیالوگ می کردیم بایدنسبت به جمهوری آذربایجان و هفت شهر قفقاز،هرات، بحرین و... هم ادعا داشتیم !بعد جنابعالی همسو با اعراب حاشیه در باره جزایر سه گانه اظهار نظر می فرمایید؟ببخشید که شاهنشاه ... یادش رفت همزمان با بحرین این سه تا جزیره رو هم ببخشه
چین یا روس ویا هر کشور دیگری منافع ملی مردم وکشور خودرا فدای ما نخواهند نمود نباید خوش خیال بود .
خیلی جالبه ما به رفتار چین میگیم ناپختگی سیاسی...دادش یک کم فکر کن بعد بنویس اگر چین ناپخنه است پس این ابرقدرتی بهش برازنده نیس....کشکی کشکی شدن قدرت اقتصادی دنیا...خدایا خودت اوضاع را درست کن... من دیگه دارم منفجر میشم..با این حرفها..
با تجربه سه سال زندگی در چین عرض کنم چین در 7 منطقه با مشکلات تجزیه طلبی روبروست:
1- منچوری
2- مغولستان جنوبی
3- تبت
4- سین کیانگ
5- تایوان
6- ماکائو
7- هنگ کنگ
و اینکه در دریای چین جنوبی با فیلیپین ویتنام اندونزی و در شرق با کره و ژاپن اختلافات ارضی دارد از جمله چندین جزیره با ژاپن.
زبان چینی که در جنوب چین صحبت میشود با زبان چینی در پکن و شانگهای انقدر متفاوته که میشه گفت دو زبان جداست ولی همه به عنوان نژاد هان معرفی میشن در حالیکه جنوبی ها دنبال جدایی از شمال هستند. اینارو گفتم که بدونید اینها خودشون مشکل کم ندارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
سازمان سیا بودی؟
چین در چندسال اخیر بدترین بحران جمعیتی را داشت و میزان موالید بشدت افت کرده. علاوه بر کرونا مشکلات سبک زندگی و هزینه ها سبب شده جمعیت چین در سراشیبی قرار بگیرد. افت جمعیت چینی سبب کاهش قدرت چین خواهد شد.
روزنامه جمهوری را نقد کردیم حتی تحمل نکردید و منتشر نکردید
هر کشوری اولویت رو در منافع ملی می بینه و گردش چین به سمت کشورهای عربی هم کاملا منطقی و توجیه پذیره و با انزوای کامل ایران نشان دهنده ی پختگی سیاست چین در سو استفاده ی کامل از تغییرات منطقه است شما بفکر خودتون باشید سیاست خارجه و مملکت رو خاکریزی اداره می کنید اینهم نتیجش
تا روپا خودمون نباشیم وبا دنیا همونطور که اونها کاسبکارانه به همه چی نگاه میکنند ومنافع رو درنظر میگیرن ما هم نفع وملت خودمون رو درنظر نگیریم همین وضعه مسئولین رو دوستی هیچکس نباید حساب کنند که این چین واون امریکا وعربستان باهمه دراقتصاد تامل درسیاست وایدولوژی برابری ونفع جمعی همه اینکارو میکنند امریکا وچین رقیب ودشمند بظاهر ولی چقدر منافع اقتصادی دارن این رسم دنیاست کاروباکار قاطی نمیکنند این روش ایرانیه رفاقتی ودوستی همه جوره اشتباهه
تابناک! مرضیه خیراندیش کیه؟؟ میشناسیش؟
چرا یه عده محدود در کشور سیاست خارجی مارو انعطاف ناپذیر کردن؟؟این عده محدود فقط شعار مرگ سر میدن .چین به ما اموخت که هم میشه بر اصول پایبند بود هم با دنیا در ارتباط بود
به نام خدا
ما در امر تجارت بین المللی باید بیاموزیم که با دشمنان خود هم وارد مذاکره شویم و در روابط بین المللی منافع کشور را در نظر بگیریم و بتوانیم منافع کشور را تامین کنیم و روابط اقتصادی حتی با دشمنانمان در راستای منافع کشورمان
ایجاد کنیم
قالیباف وقتی از شفافیت صحبت میکنه آدم گریش میگیره
یکی نیست به ایشون بگه وقتی مجلس انقلابی نمیتونه طرح شفافیت آرا نمایندگان در مجلس را به تصویب برساند از شفافیت صحبت کردن آقای قالیباف عوام فریبی بیش نیست
ایران یک کشور مستقل وخدا را شکر رو به پیشرفت وبومی خود است و به هیچ کشوری امروز وابستگی ضروری یا مصلحتی ندارد روسیه ویا چین ویا کره شمالی هرگونه تصمیماتی که با هر کشوری می گیرند ویا معامله میکنند ویا قراردادمی بندند اگر بزیان کشور ما باشدایران باید در همان لحظه ودر ارتباط با همان موضوع اعتراض موثرخود را اعلام کنند و اگر زیانی وارد شود باید مطالبه گر زیان خود باشند یا مقابله به مثل کند ولو این که در موضوعات دیگر وحدت ویا قراداد داشته باشند خوب اون قراداد یا پیمان هم منافع دو طرف ملحوظ شده و اجرا می شود واگر مرتبط به قرارداد گذشته داشته باشد دودش به چشم ناسخ مقصر باید برود .ومی رود
قرار نیست تغییری انجام شود. اینکه باید با دنیا تعامل داشت و در مسیر منافع ملی و مردم سیاست کرد را همه می‌دانند و می‌دانیم.. اما قرار به گونه ای دیگر است . مثلا روسیه هیچگاه اجازه ی اتمی شدن ایران را نمی‌دهد او همسایه قدرتمند اتمی نمی‌خواهد چون برایش خطرناک است .پس انتظار مساعدت از او نداشته باشیم . دوستی نظر داده بود که از روسیه تجهیزات پیشرفته در صنعت هسته ای بخریم. این نظر و جواب من به ان دوست است. منافع ملی بدون تعصب و شعار زدگی در روابط بین الملل و البته همزمان رفع فساد سازمان‌یافته در کشور . رفع تبعیض و رسیدگی به مشکلات و معیشت مردم . اگر با مردم باشید و برای مردم .دنیا نمیتواند علیه حکومت آسیبی بزند
باید یاد بگیریم با هیچ کشوری عهد اخوت نداشته باشیم.
فقط منافع ملی خودمان بایداولویت دیپلماسی باشد نه اینکه منافع ملی و سرمایه های داخلی را قربانی رضایت اجانب کنیم تا هرازگاهی برایمان کف و هورا بزنن
اگر دولت مردم را پشت خود داشته باشد با همه دولتها میتواند روابط متوازن برقرار کند. هم به غرب باج ندهد و هم به شرق. هم با غرب همکاری کند و هم شرق. نگاه به شرق ما با هزینه های زیادی همراه شد.
روزنامه جوان تا دیروز به شی جین پینگ میگفت شی جون پینگ ! حالا وقتشه رو دستات راه بری " جوان"
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی