بازدید 30842
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۰ تیر

سه مساله اصلی مردم ایران/هیچ کس شما را از خواب بیدار نخواهد کرد! /مسئولین هم یادآور لازم دارند

دو رقمی شدن دوباره فوتی‌های کرونا در کشور، گشت ارشاد برای مسئولان یا برای بدحجاب‌ها؟! جهش تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا، چرا جانسون زمین خورد؟ سردرگمی برجامی واشنگتن و تل‌آویو، همه واکسن‌ها مناسب برای دوز چهارم، واردات یک‌میلیون تن برنج برای تنظیم بازار و خودرو با طعم اسپاگتی، از مواردی است که موضوع گزارش های خبری و تحلیلی روزنامه های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۲۹۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۴ 11 July 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز دوشنبه ۲۰ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که احتمال شروع پیک هفتم با زیرسویه جدید اومیکرون، مالیات اصناف نصف کارمندان، کاخ ریاست جمهوری سریلانکا در اشغال معترضان، گلوله‌هاي غير‌سياسي براي برجسته‌ترين سياستمدار معاصر ژاپن و کناره گیری بوریس جانسون از قدرت در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم:


مسئولین هم یادآور لازم دارند

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با تیتر مسئولین هم یادآور لازم دارند، نوشت: اوج‌گیری مجدد کرونا نشان داد به همان اندازه که لازم است مردم واکسن یادآور کرونا تزریق کنند، مسئولین هم یادآور لازم دارند. آنها به مجرد اینکه اعداد فوتی‌ها یا مبتلایان رو به قوس نزولی می‌گذارند، بلافاصله دست بکار برداشتن محدودیت‌های کرونائی می‌شوند، راه‌ها را برای تشکیل تجمعات گوناگون باز می‌کنند و البته در تبلیغات هم از این واقعه به عنوان یک موفقیت به نفع خود استفاده ابزاری می‌کنند غافل از اینکه ویروس کرونا در کمین است و باز هم به تاخت و تاز خواهد پرداخت.


بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا و بستری‌ها و بدحالان، دو رقمی شدن تعداد فوتی‌ها، تغییر رنگ‌های نقشه کرونائی و بازگشت رنگ قرمز و نارنجی به بعضی شهرهای کشورمان نشان‌دهنده شروع موج جدید کرونا هستند. ستاد ملی مبارزه با کرونا که مدتی است خبری از فعالیت‌هایش شنیده نمی‌شود، باید بار دیگر فعال شود و با قوت و قدرت بر کلیه تحرکاتی که به نحوی ممکن است با گسترش مجدد کرونا در کشور مرتبط باشند مقابله جدی کند.


غفلت از استمرار نظارت بر وضعیت‌های مرتبط با کرونا در دولت قبلی هم بارها تکرار شد و رسانه‌ها و مردم به شکل‌های مختلف در همان زمان نیز به این غفلت‌ها اعتراض می‌کردند. روزنامه جمهوری اسلامی نیز سهم قابل توجهی در اعتراض به غفلت‌های کرونائی دولت قبلی داشت و همواره با انتقاد از سهل‌انگاری‌ها بر ضرورت نظارت بیشتر بر تحرکات به ویژه جلوگیری از تجمعات، اعم از تفریحی و مسافرتی و سیاحتی یا زیارتی و یا مهمانی‌ها، تاکید می‌کرد. اکنون نیز لازم است مسئولان بهداشتی به ویژه ستاد ملی کرونا در تصمیمات کرونائی خود که به دلیل کاهش فوتی‌ها و ابتلاها در ماه‌های گذشته گرفته شد، تجدیدنظر کند. به ضرورت استفاده از ماسک و تزریق واکسن اکتفا نکنید. علاوه بر اینها، لازم است درباره تجمعات به ویژه سفرهای تفریحی تابستانی و تجمعات مذهبی نیز مقررات سخت‌گیرانه‌ای را وضع و اِعمال نمایید.


با اینکه مسئولان ارشد وزارت بهداشت و درمان در هفته‌های گذشته همواره بر احتمال بازگشت مجدد کرونا تاکید کردند و هرگز کاهش تعداد مرگ و میرهای کرونائی را به معنای پایان یافتن کرونا ندانستند، متاسفانه آن دسته از مسئولین که تصمیم‌گیری درباره سفرها و تجمعات را برعهده دارند در این تصمیم‌گیری‌ها به احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا در کشور توجهی نکردند.


اجازه دادن و حتی تشویق کردن مردم به برگزاری تجمعات مذهبی در ایام دهه اول ذیحجه، فراهم ساختن امکانات سفرهای جمعی زیارتی، ترغیب مردم به سفرهای تفریحی و دستجمعی و حضور در اردوهای تابستانی به ویژه کنار دریا و اماکن سیاحتی، ازجمله اقداماتی هستند که در هفته‌های گذشته بدون توجه به اینکه هنوز کشور از دام کرونا نجات پیدا نکرده است، صورت گرفته‌اند. عجیب اینست که هنوز هم علیرغم ظاهر شدن علائم هشداردهنده مرتبط با بازگشت مجدد کرونا اقدامی برای تجدیدنظر در تصمیمات منافی با شرایط کرونائی صورت نگرفته است. از چند روز دیگر، بازگشت زائران خانه خدا به کشور شروع می‌شود. برای جلوگیری از عوارض احتمالی کسانی که به مدت بیش از یکماه در یک تجمع بزرگ چندملیتی در عربستان حضور داشتند و ممکن است حامل گونه جدید کرونا باشند، چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ بازگشت حجاج به کشور، دیدارها، مهمانی‌ها و تجمعاتی را به همراه خواهد داشت، ستاد ملی مبارزه با کرونا برای کنترل عوارض این تحرکات چه تدابیری اتخاذ کرده است؟


علاوه بر اینها، این روزها ستادهای مربوط به راه‌پیمائی اربعین فعال شده‌اند و از کسانی که مایل به حضور در این راه‌پیمائی هستند ثبت‌نام می‌کنند. پیش‌بینی مسئولان این ستادها اینست که یک تجمع چند میلیونی در راه‌پیمائی اربعین شکل خواهد گرفت. مراسم عید غدیر و عزاداری‌های محرم و صفر را نیز پیش‌رو داریم. در شرایط مواجهه با موج جدید کرونا برای حفاظت از جان همین مردم که عاشقان ائمه علیهم‌السلام هستند و برای ابراز ارادت به اهل‌بیت پیامبر اکرم آمادگی دارند، چه تدابیری اندیشیده شده است؟ نمی‌توان سخن از دین و علاقمندی به ائمه علیهم‌السلام گفت ولی نسبت به حفاظت از جان ارادتمندان این خاندان پاک بی‌تفاوت ماند. این مردم باید زنده و سالم و شاداب باشند تا بتوانند به خاندان پیامبر خدا ابراز ارادت کنند. برای حفاظت از جان مردم و تامین سلامت و شادابی آنان در شرایط خاص کرونائی، ستاد ملی مبارزه با کرونا وظایف مهمی برعهده دارد که باید به آنها عمل کند.


در مورد سفرهای تابستانی و تجمعات مختلف تفریحی، سیاحتی، مهمانی‌ها، جشن‌ها، حضور در مترو، اتوبوس، ادارات و... نیز توجه به وظایف حفاظتی از الزامات است. همانگونه که در آغاز این مقاله آمده است، به همان اندازه که لازم است مردم واکسن یادآور تزریق کنند، مسئولین هم به این یادآوری‌ها نیاز دارند.

 

سه مساله اصلی مردم ایران

محمدصادق جنان‌صفت طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان سه مساله اصلی مردم ایران نوشت: بررسی برنامه نهادهای حکومتی در ایران به ویژه دو نهاد دولت و مجلس در سه سال تازه‌سپری‌شده و مقایسه آن با خواسته‌های شهروندان‌، بنگاه‌ها و نیز نهادهای سیاسی غیروابسته به حکومت نشان از شکاف ژرف و گسترده‌ای است. شهروندان ایرانی از سه مساله اصلی که کسب‌وکار و زندگی امروز و فردای آنها را سخت و تیره کرده رنج می‌برند. شهروندان ایرانی بیشترین درد و رنجی که دارند پیشروی تند و ناجوانمردانه نرخ تورم کالاها به ویژه نرخ تورم خوراکی‌ها است. نرخ تورم بالای ۲۰ درصدی، نرخ تورم مواد غذایی در یک ماه که شاید بالاترین نرخ تورم از نظر مطلق عددی در دنیا باشد شهروندان را به وحشت افکنده است. این در حالی است که نهادهای حکومتی در این روزها به جای توجه عمیق و دقیق به روند فزاینده نرخ تورم آزاردهنده، مساله حجاب و عفاف و اینکه حتما زنان و دختران در شهرها و روستاها جوری زندگی کنند که آنها تشخیص می‌دهند برایشان اولویت دارد. بسیج نهادها و رسانه‌های حکومتی برای پیگیری این مقوله البته می‌تواند نشانه‌ای از این خواست و اراده باشد.

گرو‌هی از ایرانیان باور دارند این توجه سراسر به مقوله حجاب و عفاف شاید برای پنهان کردن ناکامی دولت در مهار تورم است. درد کهنه پرونده هسته‌ای که حالا بیست ساله شده و هیچ گامی به جلو برداشته نمی‌شود و با تهدید تازه بایدن به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ده سال پیش هم رسیده بودیم از دیگر ناراحتی ایرانیان است. ایرانیان باور دارند باید این مساله به هر شکل حل شود تا جامعه از دلهره و فشار عصبی خارج شود. این در حالی است که نهادهای حکومتی باور دارند نبرد با آمریکا تمامی ندارد و حتی با فرض آشتی هسته‌ای باید ادامه یابد. این اراده حکومت و آزرده‌دلی ایرانیان نشان می‌دهد که باید راه‌هایی برای بیشتر دور نشدن راهبرد حکومت و ایرانیان پیدا شود. شهروندان ایرانی باور نمی‌کنند تحریم‌های اعمال‌شده بر اقتصاد ایران بر زندگی و کسب‌وکار و معیشت آنها بی‌اثر است. دولت سیزدهم همان میزان راه رفته در مسیر حل مساله هسته‌ای را نیز با سرسختی برگردانده و اکنون در دیگ جوشان افتاده است.

مساله سوم و خواست مهم دیگر ایرانیان در این روزها این است که چشم‌انداز آینده‌ای روشن بر پایه واقعیت‌های ایران و جهان و توانایی‌ها و ناتوانی‌های کشور برایشان ترسیم شود که در این چشم‌انداز مسائل رفاهی در اولویت باشد. روند کاهنده سطح رفاه ایرانیان نسبت به دهه ۱۳۸۰ و نیز نسبت به سطح رفاه کشورهای دیگر است. مقایسه این دو شاخص با توجه به گسترش لحظه به لحظه انتشار خبرهای مرتبط از شبکه‌های اجتماعی حتمی و اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان با ایجاد انحراف در آمارها و مقایسه‌های عجیب از این وضعیت فرار کرد.

 


هیچ‌‌کس شما را از خواب بیدار نخواهد کرد!

حنیف غفاری طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با تیتر هیچ‌‌کس شما را از خواب بیدار نخواهد کرد! نوشت: طی روزهای اخیر، مقامات غربی در حال مخابره سیگنال‌های متناقضی در قبال توافق هسته‌ای و روند مذاکره با ایران هستند. بیانیه اخیر

واشنگتن و تروئیکای اروپایی در خصوص آخرین تحولات برجام، به‌وضوح نشان می‌دهد که بازیگران غربی بار دیگر به مارس ۲۰۲۲
(زمان برگزاری آخرین دور مذاکرات در وین) بازگشته‌اند. بر اساس این بیانیه جدید، وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای خواهان رویکرد مثبت ایران نسبت به توافقات به‌دست‌آمده در مذاکرات احیای برجام شدند! فراتر از آن، دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌اند که اصرار ایران بر ارائه تضمین‌های اعتباری و رفع محدودیت‌های غیر برجامی متعارض و مزاحم در مسیر رفع عملیاتی تحریم‌های ضد ایرانی، مصداق زیاده‌خواهی و طرح مطالبات فرابرجامی محسوب می‌شود. جمهوری اسلامی ایران بار‌ها پاسخ این ادعا‌های نخ‌نما و هدفمند را داده است! مقامات غربی موظف هستند محدودیت‌هایی که با برچسب‌های غیر برجامی علیه کشورمان وضع‌شده و در تعارض با رفع عملیاتی تحریم‌های برجامی کشورمان می‌باشد را برطرف سازند. این محدودیت‌ها پس از خروج ترامپ از برجام وضع‌شده و قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی ادعایی آمریکا (موسوم به FTO) نیز یکی از این موارد محسوب می‌شود. حفظ این محدودیت‌ها به معنای نقض ماده ۲۹ توافق برجام خواهد بود. مطابق این ماده، آمریکا و اتحادیه اروپا نباید به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، اقدامی را در ممانعت از رفع عملیاتی تحریم‌ها علیه کشورمان صورت دهند.

بازیگران غربی درصدد هستند در بین دو گزاره «بازگشت واقعی به برجام» و» ادامه مسیر قبلی»، گزاره سومی به نام " «بازگشت غیرعملیاتی به برجام» را خلق کنند. آمریکا و تروئیکای اروپایی تصور می‌کنند که با القای مطالبات عملیاتی و حقوقی ایران به‌مثابه «مطالبات فرابرجامی»، قادر به خلق این گزاره سوم خواهند بود. واشنگتن و تروئیکای اروپایی از مرحله خبط تاکتیکی عبور کرده و دچار نوعی خبط محاسباتی و راهبردی شده‌اند. ثمره و خروجی این خبط، قطعا محدود و موقت نخواهد بود!


آنچه مسلم است اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز بازگشت غیرعملیاتی غرب به توافق هسته‌ای و رفع قطره‌چکانی تحریم‌ها را برنمی‌تابد. هر بار مذاکرات در وین یا دوحه برگزارشده، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بر روی این قاعده و مشتقات آن (خطاب به‌طرف مقابل) تاکید کرده است. در این معادله، صدور بیانیه‌های متعدد قطعا نمی‌تواند برای غرب و طرفداران احیای غیرواقعی برجام راهگشا باشد! صورت‌مسئله کاملا مشخص است. دولت بایدن و شرکای اروپایی واشنگتن خود را به‌صورت عامدانه به خواب زده‌اند تا بلکه «گذشت زمان» منجر به عدول ایران از خطوط قرمز کشورمان در مذاکرات احیای برجام شود. بهتر است بازیگران غربی آگاه باشند که اگر ایران قصد عدول از بایسته‌های احیای عملیاتی برجام را داشت، این اقدام را در همان ماه مارس ۲۰۲۲ (اسفندماه ۱۴۰۰) صورت می‌داد.

از سوی دیگر، صدور بیانیه‌ها و مواضع تکراری به‌وضوح نشان می‌دهد که دیپلمات‌های پرادعای غربی خود را در مذاکرات به‌صورت عامدانه به خوب زده‌اند. آن‌ها اطمینان داشته باشند که هیچ‌کس آن‌ها را از این خواب خودساخته بیدار نخواهد کرد و ایران نیز کمترین تلاشی در این مسیر نمی‌کند! غرب زمانی متوجه آثار و تبعات این بازی ناشیانه و نامتوازن خود در عرصه سیاست خارجی خواهد شد که دیگر قدرت انتخابی میان دوراهی «آگاهی» و «جهل» نخواهد داشت!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۸
مسئله حجاب و برخورد با بد حجابی در این وضعیت داستان همان فرمان آروغ زدن ممنوع و جریمه دارد هست تا حواسهای مردم از مشکلات دیگر به این سمت و سو جهت پیدا کند
سلام واقعا اگر ازادی زن بتمام معنی بهمان گونه که شما ها میخواهید وبا دولت جنایتکار امریکا هم اشتی بشه وبتمام ارزشهای دینی پشت پا زده بشه غصه اقتصادتان تمام شدنی میباشد ؟
گرانی و تورم مشکل مردم ایران هست ولی اصلی ترین مشکل مردم نیست
مهم ترین مشکل مردم ایران بی اعتمادی و از دست دادن اعتقادشان میباشد که بواسطه دروغهای پنهان و آشکار مسئولین گفته شده اینکه همیشه حرف از مبارزه با اختلاسگران و کسانی که برخلاف آداب و آئین اسلام حرکت میکنند زده میشود ولی همیشه رشد کرده اند و نه تنها با آنها برخورد نشده بلکه یا در پناه یکی از سه ارکان کشور(قوه قضائیه ،مقننه، دولت) قرار گرفتند و رشد کردند این تمام اعتماد مردم را از بین برده تا دیروز مسئولین کشور به صورت پنهان دروغ میگفتند و مدتها طول میکشید تا مشخص شوند که دروغ میگویند ولی امروز رئیس جمهور وقت در همان سال اول دروغها و بی اعتقادی به گفته هایش را نشان داد اینکه حرف از عدل و انصاف بزند و حتی علیرغم اظهار تورم 60،70 درصد حقوق کارمندان خودش را ده درصد اضافه کرد که خود نشان از بی عدالتی و بی انصافی است مگر میشود حرف از انصاف و عدل زد و در حق این تعداد انسان که راهی برای دفاع هم ندارند بی انصافی و ... کرد بنابراین مهم ترین مشکل مردم ایران بی اعتمادی و در تزلزل قرار گرفتن به آموزه های و اعتقادات دینی است که آیا این اصول وجود دارند یا نه
توجه سراسر به مقوله حجاب و عفاف شاید برای پنهان کردن ناکامی دولت در مهار تورم است.....
جهان صنعت هم با این مقاله می‌ره توی لیست سیاه آقایان
مردم در اثر افزایش گرانی ها و ماندن در تامین معیشت خود و شرمنده شدن از زن وبچه هایشان دارند سکته می زنند. و برخی هم در اثر نداشتن هزینه های درمان بیماری های قلبی و مغزی و... می میرند. یک مرد غیور نیست که به داد مردم برسد.
مشکل اصلی امروز مردم گرانی و تورم و تبعیض و بی عدالتی اجتماعی و اقتصادی است. بخشی از این بی حجابی ها هم در واقع نوعی اعتراض به این مشکلات است. مسوولان ما هرگز بدنبال مقابله با امریکا نبوده اند و فقط شعار ان را داده اند اگر واقعا می خواستند مبارزه کنند باید وابستگی کشور به دلار را با قراردادهای رسمی تجاری برای مبادله کالا با پول ملی با دیگر کشورها پیگیری می کردن کاری که د رحد صفر انجام شده است. اگر می خواستند مبارزه کنند باید اقتصادی قوی را بنیان می گذاشتند . اگر اهل مبارزه بودند باید با این همه فساد اقتصادی برخورد می کردند.
این نظرها براس چی نوشته میشه و چه استفاده ای از انها میشه ،چه امار و اطلاعاتی از اینها در میاد ،،چع فایده ای دارند برای ما ،،،هیچی ،،
فک کنم ما باید از خواب بیدار بشیم
اصلاح ارز رانتی صورت گرفته و بارها در مورد آن صحبت شده و می کنند حال چه ربطی به حجاب داشت که روز 21 روز حجاب هست و به آن پرداخته می شود؟
با دو قطبی سازی نمی توانید قوانین را برتر از دیگری بنامید و آن یکی را رها کنید
واقعا برای من و خیلی از مردم سوال بوده و هست ، که شریعتمداری کیهان ، این امار و اخبار و اطلاعات عجیب را از کجا بدست می اورد ?

که اکثرا در هیچکدام از روزنامه ها و سابتهای داخلی و خارجی اصلا وجود نداشته و ندارد !!!!؟؟؟؟؟؟؟خخخخخخخخحهههههههههههخخخ
چه بلبشویی در شهرداری حاکمه.هر روز سیستم قطعه.برای یک پایان کار از ۲۴ اردیبهشت تا امروز سر کار هستم.شهردار هم که ول کرده و رفته کربلا!!
وقتی برای اورانیوم غنی شده با درجه بالای خلوص برنامه وهدفی نباشد ؛
غنی سازی = غنی نسازی .
و آمریکا و غرب هم با همین محاسبات خیالش راحت است پس نگه داشتن این شرایط را می پسندد.
کشور آرام آرام دارد درگیر کرونا می شود و دولت در تدارک اربعین و تجمعات بی دلیل و اغلب مراکز واکسیناسیون جمع شده و تحرکی از بهداشت در مان دیده نمی شود
خوب گفت به مردم بخوابید وخوابهای رویایی ببینید هنوز خواب باشی خیلی بهتراز اون است که خودت رابه خواب بزنی ضرب المثلی ایرانی است که میگوید ادم خواب رامیشه ازخواب بیدارکرد ولی ادمی که خودش رابه خواب زده نمیشه بیدارکرد
پیشنهاد می کنم مجلس انقلابی یک طرح انقلابی دیگر تهیه کند تا غرب به هراس افتاده و فوراً به برجام برگردد.
والا به عده دیگه خوابن فعلا. کسایی که هنوز می‌گن تحریما کاغذ پاره‌ست و نعمته و هنوز فکر می‌کنن مردم خام این حرفا می‌شن.
رای بی رای !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل