بازدید 20717
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۱۶ اسفند

بهترین فرصت برای ایران/سهم‌خواهی دقیقه نودی مسکو و پکن/ارز۴۲۰۰ به نام مردم به کام ذی‌نفع

جراحی ارزی در اختیار پاستور، بازی روسیه با کارت ایران در اوکراین، رکورد‌شکنی نرخ بنزین و گاز در آمریکا و اروپا، غرب به‌ دنبال جانشین احتمالی زلنسکی، اقدام عجیب تلویزیون بعد از تصمیم چینی‌ها، رأی مجلس به بازگشت «کوپـن»، «سرابِ سهامِ» استقلال و پرسپولیس، پیام نفتی ایران به آمریکا، قدم‌های نورسیده در حوزه جمعیت و تخریب محیط زیست تخریب منافع ملی، موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده اند.
کد خبر: ۱۱۰۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۷ 07 March 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز دوشنبه ۱۶ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که درختکاری رهبر انقلاب و فرازهایی از سخنان ایشان درباره تخریب محیط زیست تخریب منافع ملی با تیترهای مختلفی در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم؛

 

بهترین فرصت برای ایران

مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی بهترین فرصت برای ایران نوشت: نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توافقنامه برجام، نقش ناظر فنی است یعنی بر تعهدات هسته‌ای ایران طبق توافقنامه برجام نظارت می‌کند. در سال ۱۳۹۷ که آمریکا از برجام خارج شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ نامه به شورای حکام در تعهد ایران به توافقنامه برجام تاکید کرده بود و این تعهد حتی تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام تداوم داشت و پس از یک سال، ایران در پنج مرحله تعهدات خود را به حالت تعلیق درآورد. اکنون یکی از گره‌های مذاکرات احیای برجام، موضوع گزارش‌هایی است که درباره چهار سایت نظارت هسته‌ای ایران است و این موضوع تا حدودی مذاکرات برجام را با کندی مواجه کرد. در مذاکرات طی چند روز گذشته شاهد بودیم که یکی از همین گره‌‌هایی که موجب کندی در مذاکرات شده بود و گفته می‌شد که تنها چند متر مانده که مذاکرات احیای برجام نهایی شود، همین پرونده PMD بود که ایران خواستار این بود که کل این پرونده باید بسته شود، چراکه ممکن نیست هر از چندگاهی ما شاهد گزارش‌ها و نشر اطلاعات و داده‌هایی باشیم که پرونده‌های هسته‌ای جدیدی علیه ایران مطرح شود. ایران تأکید بسیاری بر مختومه شدن پرونده PMD داشت و این موضوع از خطوط قرمز بود. در جریان مذاکرات منتهی به برجام یکی از توافقاتی که ایران با آژانس کرده بود، پرونده PMD بود.

همین موضوعاتی که باز مانده و موجب شده بود ایران همواره در معرض اتهام و تحریم و تهدید قرار داشته باشد. در نهایت طرفین به این توافق رسیدند که پرونده PMD باید بسته شود که بسته نیز شد. در سه موضوع «لغو تحریم‌ها»، «ارائه تضمین توسط آمریکا» و «مختومه شدن پرونده PMD » تقریبا طرفین در همه این نکات به نتیجه رسیده‌اند؛ ایران پذیرفته است که آمریکا نمی‌تواند از جانب دولت آینده‌اش برای احیای برجام تضمینی ارائه دهد. هیچ تضمینی بزرگ‌تر از این نیست که ایران از فرصت ریاست جمهوری بایدن و تحولات اوکراین حداکثر استفاده را کند. ضمن اینکه ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای دست یافته است که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نمی‌تواند این پیشرفت‌ها را از ایران بگیرد. اگر بخواهند مجددا خدشه‌‌ای بر برجام وارد کنند، مسیر بازگشت به عقب طی خواهد شد و این خواسته آنها نیست. به نظرم بهترین فرصت و بهترین تصمیم برای ایران استفاده حداکثری از فرصت احیای برجام در جهت رشد و رونق اقتصادی و کسب بازار از دست رفته نفت و گاز جهانی است.

 

سهم‌خواهی دقیقه نودی مسکو و پکن

دکتر صلاح‌الدین هرسنی، کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان سهم‌خواهی دقیقه نودی مسکو و پکن نوشت: روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از لارنس نورمن نوشت: در شرایطی که همه نشانه‌ها حکایت از آن دارند که مذاکرات وین حول محور احیا و اجرای برجام به گام پایانی خود نزدیک شده و قرار است معطوف به نتیجه مورد نظر طرفین شود، روسیه درخواست جدیدی را در لحظات پایانی روی میز مذاکره گذاشته است. در این درخواست جدید روسیه خواهان ضمانت‌های کتبی از آمریکا شده با این هدف که تحریم‌های مربوط به اوکراین مانع از تجارت گسترده با ایران نشود.


از منظر نشانه‌شناسی نیک پیداست که این اقدام غیرسازنده روسیه بسیار تحت‌تاثیر بحران اوکراین است و مقامات کرملین تلاش دارند که ماجرای اوکراین را به برجام گره بزنند، چراکه با حمله روسیه به اوکراین بهانه برای غرب در تحریم روسیه فراهم شده است. در این ارتباط و همان‌گونه که شنیده و گفته شده، تحریم سوئیفت علیه روسیه کلید خورده است و امید‌های روسیه نیز بابت کمک چین در قبال مقاومت در برابر تحریم سوئیفت بر باد رفته است. افزون بر تحریم سوئیفت علیه روسیه، تحریم‌های دیگری چون نورداستریم ۲ و تحریم‌های ورزشی و اجتماعی هم به آن افزوده شده و این به معنای فلج کردن زیرساخت‌های اقتصادی روسیه است. در حقیقت غرب با اعمال این تحریم‌ها، پوتین را به گوشه رینگ برده است. در واقع در پی حمله روسیه به اوکراین، این تحریم‌های غرب ضربات سختی به دولت و جامعه روسیه وارد کرده و تمام سطوح جامعه، از نخبگان گرفته تا شهروندان عادی متاثر از این تحریم‌ها شده‌اند. در این ارتباط، برخی حوزه‌های اقتصاد در مرز ورشکستگی هستند و هیچ حوزه‌ای از جامعه روسیه نیست که بی‌گزند و آسیب از تحریم‌های بی‌سابقه غرب در امان مانده باشد. بنابراین تحت این شرایط با اقدامات جدیدی که هر روز از سوی غرب علیه روسیه اعلام می‌شود، می‌توان گفت که شرایط برای آینده روسیه و پوتین دشوارتر می‌شود و شاید یکی از سناریو‌های بحران اوکراین ورود روسیه به جنگ با اروپا باشد.


از منظر مفهوم‌شناسی و دلالت معنا، این اقدام روسیه اگرچه تلاشی برای رهایی و نجات اقتصاد خود از تحریم‌های فزاینده و البته مخرب و ویرانگر غرب محسوب می‌شود و اینکه روسیه می‌خواهد خلأ‌های ناشی از تحریم‌های شدید مالی، اقتصادی و انرژی را در ارتباط با ایران و یا چین پر کند، ولی این درخواست و ضمانت از واشنگتن و تروئیکای اروپایی برجام برای مذاکرات برجام همانند یک سم مهلک و کشنده و چوب گذاشتن لای چرخ برجام است. در واقع این ضمانت مقامات کرملین به ویژه ولادیمیر پوتین به مثابه کارشکنی، مانع‌تراشی و به نوعی گذاشتن نارنجکی به زیر میز مذاکرات برجام است. این اقدام پوتین در شرایط حاضر مفهومی جز سهم‌خواهی آن هم در شرایطی که سفر گروسی به تهران قرار است گره از کار فروبسته برجام را بگشاید، ندارد و قطعا می‌تواند در نتایج مذاکرات تاثیر منفی بگذارد و یا آنکه نتایج آن را با تاخیر مواجه کند. از سوی دیگر این درخواست مقامات کرملین، انگیزه مقامات پکن را بابت درخواست تضمین از غرب افزایش می‌دهد که داده است. همین دیروز خبر رسید که چین نیز در راستای اقدام روسیه خواهان تضمین کتبی از مقامات واشنگتن در روابط تجاری با تهران از فردای احیای برجام شده است. مهم‌ترین پیامی که از اقدام مقامات کرملین و پکن مخابره می‌شود قبل از هر چیز متوجه تصمیم‌‌سازان و تصمیم‌گیران تراز اول مقامات و دستگاه دیپلماسی ایران است و آن این است که این همان چهره بزک نشده مقامات کرملین و پکن است و آنکه نباید به روسیه و چین به ویژه به پوتین اعتماد کنند.

ارز۴۲۰۰ به نام مردم به کام ذی‌نفع

پیمان مولوی طی یادداشتی در سرمقاله امروز ابتکار با عنوان ارز۴۲۰۰ به نام مردم به کام ذی‌نفع نوشت: ارز ۴۲۰۰ استخوان در گلو‌بود؛ از آن زمان تا امروز یک ارز رسمی با نرخ ۴۲۰۰ تومان به واردات برخی کالاهای اساسی اختصاص یافته و هرچند فهرست این کالاها در سال‌های اخیر کوچک‌تر شده است اما در عمل همچنان چند حوزه مهم از این ارز استفاده می‌کنند. نهاده‌های دامی و دارو بخشی از این کالاها هستند.


با وجود آنکه بسیاری از فعالان بخش خصوصی تاکید می‌کنند که تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، جز ایجاد رانت و افزایش عدم شفافیت در اقتصاد ایران نتیجه دیگری ندارد و دولت باید تلاش کند حمایت از اقشار کم درآمد را به شکلی دیگر اجرایی کرده و ارز را تک نرخی کند اما همزمان نگرانی‌هایی درباره شوک تورمی این ارز و افزایش فشارها بر مردم لااقل در کوتاه مدت نیز وجود دارد.
مجلس بالاخره اجازه امکان حذف ارز۴۲۰۰ را داد اما نکته نگران کننده کوپن الکترونیکی است.


و آن سوال این است که مجددا به سمت بازار سیاه آن همانند دوره جنگ خواهیم رسید؟
چرا دولت‌ها از دادن یارانه معادل دلاری به ۹ دهک از ۱۰ دهک طفره میروند؟
در شرایط امروز ایران و سقوط آزاد اقتصاد در ۱۹ سال گذشته از ۶۰۰ میلیارد دلار جی دی پی به ۱۹۰ میلیارد دلار به همین میزان بل بیشتر قدرت خرید عمومی کاسته شده است. برای جایگزین شدن به ۱۰ سال رشد اقتصادی ۶٪ حداقل نیاز است که امری بی سابقه در ۴ دهه قبلی است. امروز روزی است که دولت با تک نرخی کردن ارز حتما باید به ۹۰٪ جامعه یارانه اختصاص دهد و در غیر اینصورت چهره فقر با شدت بیشتری گسترش خواهد یافت.


نکته بعدی عدم کارکرد کالابرگ با گستره زیاد نیازهای افراد است و ساده سازی نیازها با قند و شکر و گوشت و برنج و‌مرغ از آن ساده سازی های دولت‌هاست.
کووید ۱۹ نشان داد که تئوری پردازی صرف در باب نقش دولت‌ها در مدیریت اقتصادی چه حداقلی و چه حداکثری مشکلات زیادی دارد و شرایط امروز ایران هم شما را قانع می‌کند که حذف بدون برنامه جایگزین حساب شده چقدر هزینه زا خواهد بود
اما چند نکته، پیشنهاد این است که قبل از اقدام دولت در این عرصه اقتصاددانان مستقل گزارشی جامع از تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ بر اقتصاد ایران تهیه کنند و هر تصمیمی منوط به خروجی آن شود.
در غیاب این گزارش باز همانند سایر طرح ها معلوم نخواهد شد که تصمیمات بر اساس کدام سنجه روی داده اند و مسئول چه کسی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵۱
ارز ۴۲۰۰ دستکاری در اقتصاد بود و فقط عامل بی نظمی و حیف و میل منابع بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
اصلاح طلبان که در 8 سال خود تنها در فکر آقازاده های خود در آمریکا و اروپا با برجام بوده اند و یا در فکر کنسرت و حضور زنان در ورزشگاه الان متوجه شدند که معیشت مردم بسیار مهم است.
سعی می کنند با شمشیر خود رییسی اورا زمین بزنند.
خب کمی صبر کنید...
دادن کوپن یعنی استفاده اجباری از یک کالا که نباید انجام شود کمک نقدی به اقشار آسیب پذیر بهترین گزینه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
از یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی تجربه کسب کنید چونکه
ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی خیلی کم شده است یارانه نقدی جوابگوی گرانی شدید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهد بود م
تنها راه ایران مذاکره مستقیم با امریکاست..پوتین خطرناکترین موجود عالم است
پاسخ ها
سام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
یاید فقط اولویت منافع ملی باشد هیچ کس دوست ما نیست
ناشناس
| Philippines |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
این را همه و حتی خود اقایون هم میدونند ولی منافع شخصی انها به منافع ملی ارجحیت دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
همونی که یک بنده خدایی گفت باید دم کدخدا رو ببینیم و یه عده زیادی خندیدن و چوب لای چرخش گذاشتن تا آخرش خود کدخدا از توافقش خارج شد و این بلا سرمون اومد! حالا هم ظاهرا باید همه راه های نرفته رو بریم و سرمون به سنگ بخوره و آخرش بریم پیش کدخدا؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
چند بار بايد از يك سوراخ گزيده شوي تا بفهمي كه در آن سوراخ مار وجود دارد؟
مگر ايران با آمريكا مذاكره مستقيم نداشت ؟ مگر اين مذاكره منجر به توافقنامه برجام نشد؟ نتيجه اين توافقنامه چه بود جز پوسته اي بدون هسته، جز نقض عهد آمريكا؟ جز اينكه اين كشور به قول خودشان قابل اطمينان نيست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
شماها اگر این چیزها را درک میکردیدکه اصلا با آمریکا یا هر کشور دیگری هم مذاکره نمی کردید که بخواهید در خاک کشور بتن و یا پلمپ کنید تا این بم اتم داران ناراحت نشوند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
بهترین شرایط ممکن برای ایران بوجود آمده که هم با آمریکا مذاکره وهم امتیاز بگیریم چرا چون آمریکا واروپا با روسیه درگیر است وبه خاطر تحریم روسیه به نفت وگاز ایران احتیاج دارد ایحا هم سهم از دست رفته ما که توسط روسیه گرفته شده احیا وهم کشورمان از این تحریهما خلاس خواهد شد بی شک سنگ اندازی روسیه در مسئله برجام به این خاطر است در اصل روسیه شکست خورده وتحریم شده شرایط لازم را برای اقتصاد ما فراهم میکند که باید از این فرصت استفاده کرد چون ملاک همه کشورها منافع ملی خودشان است چرا ما از آن چشم پوشی بکنیم
تضمین موقعی اتفاق میافتد که آنقدر قوی و اثر گذار باشیم که با روی کار آمدن هر دولت تحریم ایران، منافعشان را به باد بدهد. بگذارید سرمایه داران بیایند ایران سرمایه گذاری کنند حتی آمریکاییها تا تحریم به ضرر خودشان باشد. از فرصت جنگ روسیه استفاده کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
شک نکن که این فرصت هم به بدترین شکل از دست حاکمانمون خواهدرفت.
به ان دو بفرمایید ایران گوشت نذری نیست. وقتش رسیده که ما هم بر اساس منافع خودمان انتخاب کنیم. دوستان نگران صادرات بنجل های چینی و روسی شده اند. برای نمونه خودپرداز های ساخت چین که جدیداً وارد سیستم بانکی شده اند را ببینید تا متوجه شوید چه بلایی دارد سر ما می‌‌اید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
در این چند سال وقتی چینی ها حذف شدند تولید کنندگان داخلی خون مردم را تو شیشه کردند و یک فرغون کارگری را قیمت پراید آن زمان به مردم فروختند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
مگه ما دوست هم داریم؟ با غربی ها که کلاً مشکل داریم. شرقی ها هم که درست مثل رنگ پوستشون، تو زرد هستند.
متاسفم
مهم‌ترین پیامی که از اقدام مقامات کرملین و پکن مخابره می‌شود قبل از هر چیز متوجه تصمیم‌‌سازان و تصمیم‌گیران تراز اول و دستگاه دیپلماسی ایران است و آن این است که این همان چهره بزک نشده مقامات کرملین و پکن است و آنکه نباید به روسیه و چین به ویژه به پوتین اعتماد کنند.اين تحليل كاملا درست است وبايد سرلوحه امور كشور قرار گيرد ونزديك اين دو كشور به ايران فقط براي نشان دادن سرگرگ به غرب بوده وهست
روسیه خیانت کار ترین ،وحشی ترین کشور دنیا است چرا که در طول تاریخ همیشه از منابع ایران استفاده کرده و به خاک ایران تجاوز کرده است.بنابراین هیچ اعتمادی به این کشور نیست مخصوصا پوتین مرموز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
نظر شما در باره آمريكا چيست؟ آيا منتظر بلعيده شدن تمام جهان توسط اين كشور هستيد؟
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
مرگ بر روسیه و مرگ بر پوتین مغول
خوب دیدین خرس روسی و چشم بادامی ها به منافع خودشون و تامینش از طریق ما فکر میکنن
زندگی تو این مملکت دیگه غیرقابل تحمل شده
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
برو اوكراين
غنضفر را ول کنید روسیه را بگیرید
صد رحمت به اون کدخدای قدیمی!! این کدخداهای جدید فوق العاده فرصت طلب، دورو و خطرناکند!!!
متاسفانه کشور ما خیلی وقت است که مثل گوشت قربانی شده است!
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

بدون شک اعتراضات مردم را خواهید دید
متفاوت با همه اعتراضات قبل .

مسئولان آماده باشند .
✅ هنگامه توافق احیای برجام و چند نکته!
✍️حبیب رمضانخانی

در حالی که منابع معتبر از مراحل پایانی مذاکرات هسته ای و به سرانجام رسیدن توافق برجام خبر می دهند، اتفاقات و نکاتی در این میان برجسته گشته که نیازمند تاکید و تامل است که در ادامه ذکر می کنیم:

۱. در مراحل پایانی توافق، یکی از مواردی که موجب طولانی شدن روند رسیدگی و محل اختلاف بود، بحث رفع تحریم های اعمال شده بر افراد و سازمان های بلندپایه سیاسی و نظامی ایران بود. اصرار بر رفع تحریم اشخاصی که تا دیروز تحریم شدن خود توسط آمریکا را افتخار می دانستند و اعلام می کردند ما سرمایه و ارتباطی در خارج از کشور نداریم که از بابت تحریم خسارتی و نگرانی متوجه ما باشد، ولی حالا همگی در صف ایستاده و اینهمه روند مذاکرات را طولانی کردند که حتما بایستی از لیست تحریم های آمریکا خارج شوند!

۲. حالا که گفتگو ها به مراحل پایانی نزدیک شده، روسیه و چین، که تصور نمی کردند توافق احیا شود، برخلاف ظاهرسازی گذشته، به تب و تاب افتاده و با سنگ اندازی، در پی به بن بست کشاندن آن و امتداد منافع فعلی خود هستند. همان اظهار نظری که آقای ظریف در آن فایل صوتی منتشر شده، تاکید کرده بود؛ روس ها به هیچ وجه موافق توافق نبوده و نمی خواهند روابط ایران با غرب مسالمت آمیز باشد.

۳. قابل تامل اینکه، مانع تراشی روسیه و چین در روزهای پایانی به این خواسته برمی گردد، که آمریکا بایستی به این دو کشور تضمین دهد که از بابت روابط با ایران خطر و خسارتی آن ها را تهدید نمی کند! نکته قابل تاملتر اما متوجه دولت فعلی و مجلس انقلابی هست که مدت هاست با شعار دوری از غرب با جایگزینی شرق، دنبال جبران تبعات تحریم های آمریکا با تضمین روسیه و چین هستند! دو کشوری که حالا خود دنبال تضمین گرفتن از آمریکا هستند!

۴. در فایل صوتی افشا شده ظریف، نکته ای که واکنش های تندی در داخل علیه او و دولت روحانی برانگیخت، تاکید وزیر امور خارجه سابق، بر دخالت و نفوذ « میدان» در عرصه سیاست خارجی و تحت شعاع بردن «دیپلماسی» توسط آن بود. از آن روز، بسیاری از دلواپسان با برجسته کردن عرصه «میدان» مدعی محوریت و اهمیت این عرصه شده و آن ها را جهادگران عرصه تحریم نامیدند. ولی امروز قابل تامل این است که با رایزنی های عرصه دیپلماسی و التماس به آن، در پی رفع تحریم از عرصه «میدانی» هستند که تا دیروز گردن مقابل دیپلماسی کج نمی کرد!

۵. دست آخر، با وجود خبرها از نزدیکی توافق، دیگر مثل سابق شور و شوقی در مردم ندیده و واکنش های بازار و دلار را کمتر از گذشته شاهد هستیم. شاید مردم به تجربه متوجه شده اند، با این ساختار، زندگی با نفت ۳۰ دلاری و گرفتاری تحریم، تفاوت آنچنانی نسبت به زندگی با نفت ۱۳۰ دلاری و آزاد شدن اموال بلوکه شده و رفع تحریم ها، در وضعیتشان، نخواهد داشت!
مرگ بر روسیه مرگ بر پوتین مرگ بر آمریکا مرگ بر بایدن
درود بر ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
فرزندان ایرانیم .با دین و با ایمانیم.خاک پاک ایران را .برتر ز جان می دانیم .ما دشمن ستمگر .ما حامیان حیدر .از غرب و شرق بیزاریم .میلی به جنگ نداریم..
پوتین همان آمریکا ست .آمریکا مثل روباست. نه سگ خوبه نه خفاش .لعنت به هر چی اوباش .
ما پیرو ولایت .ما عاشق شهادت .
از روسیه بیزاریم .میلی به جنگ نداریم
پوتین حیا نداره .. شرم از خدانداره.
توی زمستون سرد .میان اینهمه درد.
چه آتشی به پا کرد .خونه ها راخراب کرد .
سپاه و ارتش ما. دو بازوی توانا .
حافظ سرزمینندنزد همه امینند
دوستت دارم سپاهی .
مظلومین را پناهی.
ایران من چه نازی .
محبوب و سر فرازی .
دست علی یارتو.خدا نگهدارتو.
با سلام واحترام
حرف درست را " دکتر صلاح‌الدین هرسنی،" در جهان صنعت زدندویک بار دیگر سخنان دکتر ظریف به تایید همه رسید که مواظب روس ها باشند.لطفا آقای دکتر رضایی در شورای مصلحت نظام این سخنان سنجیده را به اطلاع مسئولین عال برسانندتا توافق بهم نخورد وتحریم ها لغو شود.
با تشکراز سایت تابناک
اتفاقاً سهم خواهی روسیه و چین بنفع ایرانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
سهم خواهی هر کس به نفع خودشه
امثال شماها کلا نمیخوایید بفهمید جریان چیه
همین مونده که نفع ما رو گره بزنید به سهم خواهی دیگران
ایران باید خودش سهم و حقشو بخواد نه اینکه خودشو اسیر سهم خواهی دیگران بکنه و پاسوز منافع دیگران بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
تو واقعا نمیفهمی یا خودتو زدی به نفهمیدن؟
فرض کن ده درصد هم منافع مشترک باشه
مگه خودمون چلاقیم که منافعمون رو نتونیم بگیریم بعد با سهم خواهی دیگران بخواییم یه درصدی از اونو زنده کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
چیش به نفع ایرنه؟! آمریکا برای اینکه خودش بعدا از برجام خارج نشه تعهد نمیده! بعد بیاد به روسیه تعهد بده که برو با ایران هر چی خواستی معامله کن و کاریت ندارم؟! یعنی اینجور باشه که دیگه تحریمهای کشورها و سازمان ملل و ... علیه یک کشور معنی نداره که!! از طرفی هم اگه تعهد نده روسیه برجام رو امضا نمیکنه و برجام عقب میوفته و همین وضعی که الان دولت جدید از اول سال داره میره رو شاهد هستیم!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
این نظر برای کسانیکه می فهمن و آینده نگرن قابل درکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دقیقا همین طوره
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
برجام وقتی برامون سود داره که بتونیم هم با شرق و هم با غرب تجارت کنی اگه قرار باشه برجامی توافق بشه و کلی هم امتیاز بدیم تازه دو سه سال بعد هم زیرش بزنند و تنها منفعتی که بدست بیاریم معامله با غرب باشه اون هم برای مدت دوسه سال که چرا بیایم امتیاز هم بدیم .بدون برجام هم الان با شرایط فعلی دنیا معامله با شرق رو داریم که . دوستان می ،فتنه باید در روابط توازن باشه تا گدای در خونه شرق نشین. خب این جوری هم که میشیم گدای در خونه غرب تازه با دادن کلی امتیاز.این که نمیشه امتیاز هم بدی و باز هم فقط دسترسی به یک بلوک داشته باشی. بایددحتما این تضمین یو بگیریم وگرنه بعدا پشیمون میشیم . ۳طعا دو سال دیگه آمریکا از برجام خارج میشه و چین و روسیه هم دیگه پشت ما نمی ایستند و کلا دهنمون سرویسه
ببین تحریم روسیه خیلی زود اثار خودش نشون داده و رسیه شروع بع باج گیری از برجام کرده بعد مقامات ایران می گویند تحریم تاثیری نداشته و برلای اقتصاد ما فرصت بوده....خداااااااااااااا
با سلام در حال حاضر بخش بزرگی از مردم در تامین کالا های اساسی مشکل دارند و کوپنی شدن این کالا در مقطع فعلی یک امر اجتناب نا پذیر است.و در زمان اجرای طرح سهمیه بندی هیچ بازار سیاهی وجود نداشته است و مردم به راحتی در زمان مقرر نیاز خود را به قیمت مصوب تهیه می کردند.و نجربه بسیار موفق بوده که از سال 1359 تا اوایل دهه هفتاد با موفقیت اجرا شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
برجام یک طرفه یعنی پوچ.
چه اتفاقی افتاده که پوتین هم از ما طلبکار شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
اتفاقی نیوفتاده که. پوتین و کلا روسیه همیشه فقط با کارت ایران بازی میکنه
صدها جورفرصتهاهم که بیایندوبروندوقتی حس وطن پرستی وعرق ملی نباشدوحواس هابه منافع این طرف وآن طرف دنیا باشدهمه فرصتهایکی یکی ازبین خواهدرفت
تابناک جان قول بده، فردا خبر کیهان راجع به مزایای این سهم خواهی و اینکه در راستای کمک به ایران هست رو هم بذاری کمی بخندیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
برخی از کارشناسان اصولگرا نه تنها سیاست روسیه و چین را تایید میکنند بلکه کاملا در راستای منافع ایران می دانند. مشخص نیست این گروه در صورت عدم توافق چه برنامه جایگزینی خواهند داشت.
لطفا از سهم خواهی دوستان خودتان هم بگویید
آنها هم مجانی در مذاکرات حاضر نمی شوند
مگه مذاکره کنندگان برای مردم مذاکره کردن ، ما که نرخ تصاعدی اجناس و دلار رو فقط دیدیم
مذاکره کنندگان برای آزاد سازی منابع خودشون صحبت کردن، قاعدتا سایر کشور ها هم برای منافع خودشون
سران دنیا به نفع منافع ملی خود قدم برمیدارند اینکه ما منافع ملی خودمان را فدای دیگران میکنیم گناه خودمان هست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان