بازدید 20663
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۲۴ اسفندماه

ایران جایگزین روسیه می‌شود؟ /چرایی بی‌میلی جوانان به ازدواج/ زمان تصمیم‌گیری برای تهران

سرقت لوازم خودرو، ۴۰ درصد سرقت‌های تهران، افزایش تعداد جانباختگان چهارشنبه سوری به ٨ نفر، زنگ خطر گرانی چندبرابری کالا‌های اساسی، نتیجه انتخابات سال آینده! بازار خلوت و جیب‌های خالی، آزمــون مسکــو در بـرجـــام، ایران و اقدام بازدارندگی علیه اسرائیل، آرایش جنگی مقابل پیک هفتم کرونا، جنگ خونین و تمام عیار در چهارشنبه سوزی، اوکراین؛ بازیِ سرزنش یا بازیِ سرنوشت؟ و افت ۱/۶ درصدی شتاب رشد نقدینگی از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۳ 15 March 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۴ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که آزمــون مسکــو در بـرجـــام، سفر معنادار امیرعبداللهیان به مسکو، پالس مثبت آزادسازی منابع ارزی و بازار خودرو تحت الشعاع قانون واردات خودرو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

ایران جایگزین روسیه می‌شود؟

اردوان امیراصلانی طی یادداشتی در شماره امروز شرق با تیتر ایران جایگزین روسیه می‌شود؟ نوشت: اروپایی‌ها از زمان تهاجم روسیه به اوکراین با معضل دشواری مواجه شده‌اند، یا باید با تحریم کامل تمام بخش‌های اقتصادی روسیه از جمله هیدروکربن‌ها متحمل یک شوک انرژی بشوند و یا برای حفظ اقتصاد خود تحریم‌ها را به حداقل رسانده و به واردات گاز و نفت از روسیه ادامه بدهند که این به‌معنای تأمین هزینه جنگ برای ولادیمیر پوتین است. مسلما، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در‌خصوص بسته‌ای از اقدامات تلافی‌جویانه علیه روسیه به توافق رسیده‌اند.

شدیدترین این تحریم‌ها تعلیق بهره‌برداری از خط لوله گاز نورد‌استریم‌۲ است که به روسیه امکان دو‌برابر‌سازی مبادلات خود با آلمان را می‌داد و طبیعتا مسکو از این بابت خشمگین است. این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها شده است، اما برای جلوگیری از ضربه به بخش اقتصادی، با دقت زیاد تحت ارزیابی است. چطور می‌تواند غیر از این باشد، هنگامی که در سال ۲۰۲۱ بیش از نیمی از گاز اروپا و ۲۷ درصد نفت اروپا از روسیه وارد می‌شده است. کشور‌های اروپای شرقی و مرکزی حتی تا بیش از ۷۵ درصد به منابع انرژی روسیه وابسته بودند. متأسفانه این انتخاب دشوار یادآور واقعیتی به غربی‌ها‌ست که از یک‌سو از تشدید بی‌سابقه تهاجم نظامی با عزم رئیس‌جمهور روسیه برای الحاق اوکراین و بازگرداندن آن به حوزه روسیه و از سوی دیگر از تأثیر غیرقابل تحمل جنگ بر اقتصاد اروپا واهمه دارند.

ولادیمیر پوتین که به‌خوبی از نیاز غربی‌ها به کشورش مطلع است، برای تعقیب جاه‌طلبی‌های ژئواستراتژیک خود بدون نگرانی از این وابستگی به انرژی سوء‌استفاده می‌کند. به دنبال تهاجم ۲۴ فوریه، قیمت گاز در حدود ۴۰ درصد افزایش یافت و قیمت نفت نیز برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ از صد دلار در هر بشکه فراتر رفت. همه این‌ها در شرایطی است که تقاضای جهانی برای انرژی به‌شدت رو به افزایش است؛ در‌حالی‌که به دلیل رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ ذخایر کاهش یافته است. پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی برای سال ۲۰۲۲ حاکی از نیاز بی‌سابقه به ۱۰۰.۶ میلیون بشکه نفت خام در روز است. علاوه بر جنگ در خاک اوکراین، خطر ادامه جنگ اقتصادی توسط روسیه احتمالی است که غربی‌ها را به لرزه درمی‌آورد و فضای مانور آن‌ها را به‌شدت محدود می‌کند.

در‌صورتی‌که کرملین در واکنش به تحریم‌های غرب تصمیم به کاهش صادرات خود بگیرد، گاز روسیه می‌تواند از یک کالا به یک سلاح تبدیل شود. هم‌اکنون این احتمال باعث افزایش قیمت گاز شده است، به‌طوری‌که در چند روز اخیر بهای آن به ۲۰۰ دلار در هر تن رسیده است. با‌وجوداین وابستگی کشور‌های اروپایی به انرژی یکسان نیست. برای مثال، با توجه به هسته‌ای‌شدن ترکیب انرژی مورد‌نیاز فرانسه و واردات گاز از نروژ، این کشور وابستگی کمتری به روسیه دارد. علاوه‌بر‌این روسیه به درآمد ۷.۵ میلیارد دلار در ماه حاصل از فروش هیدروکربن‌های خود برای تأمین هزینه جنگ یا اشغال طولانی‌مدت با نتیجه نامعلوم آن نیاز دارد. در صورت ادامه این شرایط، حفظ منابع انرژی ممکن است راه‌حل ترجیحی مسکو نباشد. برای غربی‌ها و به‌ویژه ایالات متحده که علاوه بر جبهه اروپا، به‌طور دائم با جبهه آسیایی چین در مقابله است، رهایی از وابستگی و آزادی عمل واقعی توسط منابع انرژی جایگزین ضروری است.

موج هولناک جنگ در اوکراین به هیچ کشوری رحم نمی‌کند. ایالات متحده که در چنگال بالاترین سطح تورم در ۴۰ سال گذشته اسیر شده است، مانند متحدان اروپایی خود از افزایش قیمت نفت که می‌تواند از ۱۵۰ دلار در هر بشکه فراتر رود، رنج می‌برد، اما منابع جایگزین موجود اندک هستند. امیر قطر که کشورش دومین تولید‌کننده گاز طبیعی مایع در جهان است، در اواخر ماه ژانویه در واشنگتن مورد استقبال قرار گرفت، اما ظرفیت‌های قطر در‌حال‌حاضر به حداکثر رسیده و تولیدات آن به بازار آسیا خصوصا ژاپن پیش‌فروش شده است. در‌حال‌حاضر تولیدکنندگان آمریکایی گاز شیل محدود به تأمین دو یا سه ابر‌نفتکش هستند و بنابراین نمی‌توانند نیاز اروپا به‌ویژه اروپای شرقی که امکانات حمل‌ونقل گاز طبیعی در آنجا کاهش یافته را فراهم کنند. تنها کشور قادر به رفع این نیاز‌های عظیم ایران است که بیش از ۴۰ سال است که از مدار بین‌المللی کنار گذاشته شده و از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در ماه می ۲۰۱۸ تحت فشار تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار گرفته است. اگرچه از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ فعالیت‌های تحقیقاتی و اکتشافی در ایران بسیار محدود شده است، اما در‌واقع ایران بالاتر از روسیه دارنده بزرگ‌ترین ذخایر گاز و سومین منابع بزرگ نفتی در جهان است. تا قبل از سال ۲۰۱۸ تولید ایران در حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز بود که به دنبال اجرای تحریم‌ها به ۲.۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

علاوه بر سطح تولید ماهانه قابل افزایش به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز، ایران ذخایر نفت خام قابل‌توجهی در فراساحل دارد که در حدود ۸۵ میلیون بشکه برآورد شده است. این منابع نفتی در مدت زمان بسیار‌کمی قابل‌بهره‌برداری و صادرات به اروپا یا ایالات متحده است. علاوه بر این، ایران با استفاده از روابط خوب خود با دوحه می‌تواند با استفاده از میدان مشترک گازی پارس جنوبی نیاز بازار جهانی را که با کمبود شدید مواجه است، تأمین کند؛ البته این موضوع مشروط به سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌های انرژی گازی است که فقدان آن محسوس است. بنابراین، ایران قادر است غرب را از وابستگی به انرژی روسیه رهایی بخشد، مشروط بر اینکه تحریم‌های آمریکا به‌سرعت لغو شوند. در این راستا، توافق هسته‌ای جدید ایران که برای همه طرف‌ها ضروری است، در شرف انعقاد است. نتیجه مذاکرات بر سر توافق وین که باید در پایان ماه فوریه با موفقیت یا شکست به پایان می‌رسید، به دلیل بحران اوکراین بار دیگر به تعویق افتاد. ایران باید در این بازی دشوار توازن میان روسیه، متحد نظامی و استراتژیک خود که در مجمع سازمان ملل با رأی ممتنع در جریان رأی‌گیری قطع‌نامه علیه جنگ اوکراین از آن حمایت کرد و همچنین غربی‌هایی را که با آنان منافع متقابل وجود دارد، حفظ کند. در‌واقع جنگ اوکراین می‌تواند استدلال وزینی را برای ایران فراهم کند تا آن‌ها را وادار به پذیرش برخی از خواسته‌های نادیده گرفته‌شده کند. برای مثال، بازگشت شرکت‌های آمریکایی که به نظر تنها تضمین واقع‌بینانه در مقابل خروج آتی ایالات متحده از توافق بالقوه هسته‌ای است؛ عدم وابستگی به منابع انرژی روسیه در ازای بازگشت ایران به بازار جهانی انرژی، حتی اگر به‌معنای سازش‌های خاص باشد. آیا اروپا انتخاب دیگری نیز دارد؟

 

چرایی بی‌میلی جوانان به ازدواج


مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان چرایی بی‌میلی جوانان به ازدواج نوشت: وقتی بحث تمایل نداشتن ازدواج جوانان مطرح می‌شود، باید مواردی را در نظر گرفت، زیرا ازدواج معلولی از علت‌ها است و علت‌ها می‌تواند اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد. یعنی هر یک از این عوامل، عاملی هستند تا یک جوان تمایلی به ازدواج نداشته باشد. در فرهنگ جامعه و خانواده‌های ایرانی، امر ازدواج از اهمیت برخوردار است و از گذشته زمانی که فرد به سن جوانی می‌رسید خانواده‌ها زمینه ازدواج فرزندان را فراهم می‌کردند، اما رفته رفته موانع زیادی بر سر راه ازدواج جوانان قرار گرفت که عمده‌ترین آن مسایل اقتصادی و اشتغال جوانان است که باعث شده ازدواج در میان جوانان مفهوم گذشته را نداشته باشد. وضع فعلی ازدواج در کشور به مرز بحران رسیده است، یکی از مهم‌ترین عواملی که مانع ازدواج جوانان است، اقتصاد است.

وقتی تورم، بیکاری و فقر وجود دارد، افراد تمایل خود را برای ازدواج از دست می‌دهند. ازدواج یک ارزش است، اما اکنون معنای آن در بین جوانان تغییر کرده است. در صورتی که همه دختران و پسران به ازدواج و تشکیل خانواده تمایل دارند، اما موانع باعث می‌شود تا آن‌ها تمایل خود را از دست بدهند. از طرفی بی‌توجهی به عوامل دخیل در ازدواج، باعث آسیب در خانواده می‌شود. در عین حال هرچه سن جوانان مجرد بالاتر می‌رود و تعداد سال‌های بیشتری از تجرد آن‌ها می‌گذرد، تمایل آن‌ها به ازدواج کمتر می‌شود. خانواده ستون جامعه است و وقتی شکل نمی‌گیرد، ارزش‌ها و هنجار‌های فرهنگی نیز به نسل‌های دیگر منتقل نمی‌شود و این مساله برای آینده کشور ناخوشایند است، زیرا با مشکل جمعیت و نیروی کار مواجه می‌شود که نتیجه‌ای جز ضرر ندارد. ازدواج به تمهیداتی نیازمند است و هنگامی یک جوان می‌تواند به ازدواج فکر کند و برای تشکیل خانواده اقدام کند که در جامعه مسایل مربوط به اشتغال و بیکاری فراهم باشد. اگر اشتغال فراهم باشد جوان می‌تواند راه‌های تشکیل خانواده را طی کند.


زمان تصمیم‌گیری برای تهران

جلال خوش‌چهره طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان زمان تصمیم‌گیری برای تهران نوشت: سال جاری در حالی به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که بلاتکلیفی همچنان بر روابط خارجی ایران سایه دارد. این وضع برخلاف همه امیدواری‌هایی است که در بازگشت تهران به میز گفت‌گو‌های وین برای ایجاد توافق در احیای برجام شکل گرفت.


انتخاب دولت «ابراهیم رئیسی» در بازگشت به میز گفتگو به جای منازعه بر سر برجام، مفهومی از واقع‌گرایی خردمندانه را مقابل ایده‌های انتزاعی مخالفان بازگشت فعال به جامعه بین المللی بروز داد. خوب یا بد، توافقی در حال شکل‌گیری بود که در صورت تحقق، فرصتی دوباره را به ایران برای ایجاد موقعیتی متفاوت از آنچه به آن مبتلاست، ایجاد می‌کرد. این امید چنان پررنگ شد که حتی مخالفان برجام با نگاه به واقعیت‌های جاری در کشور، مجبور به سکوت شده و به نظر می‌رسید به ترجیحات نظام تن داده‌اند.


تا پیش از اقدام نظامی روسیه در اوکراین، می‌شد چنین پنداشت که اگر اعضای گروه مذاکره کننده با تهران در وین، نمایندگان دو بلوک شرقی و غربی رقیب در جامعه جهانی هستند، اما بر سر محتوای توافقنامه احیای برجام نظر مشترک دارند. متن توافق پیشنهادی به تهران همانی است که تا کمی پیش از این «میخائیل اولیانف» نماینده ویژه دولت روسیه با نگاهی مثبت از آن یاد می‌کرد. او حتی گفت؛ تا توافق پنج دقیقه باقی است. طرفه اینکه او در هفته‌های قبل‌تر، تعلل تهران را برای قبول توافق مورد انتقاد قرار داده و بر سرعت انجام آن در فرصت باقی‌مانده تاکید داشت.


وقوع جنگ در اوکراین به ناگاه معادلات را به هم ریخت. مسکو حالا نه به عنوان یکی از اعضای مذاکره کننده در وین که برای نزدیکی مواضع تهران و واشنگتن بر سر احیای برجام تلاش می‌کرد، بلکه به عنوان یک طرف مدعی، خواستار تضمین منافع خود از سوی واشنگتن در پسا برجام شد. اطمینان مسکو در تاثیر گذاری ادعایش، همان توقفی است که اکنون بر نتیجه پایانی مذاکرات وین تحمیل کرده است.


منفعت جویی مسکو از مذاکرات وین، با شروع دور تازه نقد و مخالفت‌ها با توافق در دست انجام همراه شد. برخی مخالفان با نقد بند بند توافق، آن را تسلیم تهران در برابر خواست‌های غرب و به ویژه دولت امریکا دانسته‌اند. آنان پا را فراتر گذاشته و تیم مذاکره کننده ایرانی را که با مدیریت دولت اصولگرای سیزدهم عمل می‌کند، زیر شلاق انتقاد و اتهام قرار داده و ایشان را وابستگان به تیم «محمد جواد ظریف» و دولت دوازدهم خوانده‌اند. در نگاه مخالفان و منتقدان، دولت رئیسی و تیم دیپلماسی او همان راهی را می‌روند که به زعم آنان دولت «حسن روحانی» با گرایش‌های غربی دنبال می‌کرد. یکی از منتقدان گفته است که «امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه در پاسخ به نقد‌های او در باره توافقنامه در حال انجام بر این نکته اشاره کرده که اگر روزگاری کف مطالبات تهران برجام بود، حالا، اما سقف مطالبه برجام است.


مخالفان برجام که اکنون توقف تحمیل شده بر مذاکرات وین را از سوی مسکو با مخالفت خود با متن توافق، آمیخته و توجیه می‌کنند، عامدانه و یا به سهو، به این مهم اشاره ندارند که همان متن مورد انتقاد با مشورت و رایزنی مستقیم نماینده روسیه در وین تهیه و تدوین شده است. تهران از ابتدای گفت‌گو‌های وین، مسئولیت گفت وگوی مستقیم با واشنگتن را به نماینده روسیه در این مذاکرات واگذارد؛ امری که از ابتدا با انتقاد و هشدار برخی ناظران درباره پیامد‌های آن همراه شد.


دیر یا زود، می‌شد تاثیر سیاست‌های استراتژیک روسیه را بر فرایند مذاکرات وین و احیای برجام مشاهده کرد، با این حال جنگ اوکراین عینیت و ذهنیت لازم را در درک این مهم ایجاد کرده است. این جنگ، اتفاقی یکباره با قدمتی به اندازه روز‌های اخیر نیست، بلکه روسیه از نیمه دوم دهه میلادی کنونی، بستر‌های وقوع آن را تدارک دیده است. توسعه طلبی ناتو به سوی شرق، امنیت روسیه را در معرض خطر قرار داده است. روس‌ها نمی‌خواهند دوباره از همان سوراخی گزیده شوند که در گذشته بار‌ها تجربه کرده‌اند؛ چه در دوران حاکمیت تزار‌ها و چه کمونیست‌ها. جنگ کنونی، اما مفهومی متفاوت از پیامد‌های جنگ سرد میان دو بلوک سرمایه‌داری غرب و کمونیستی شرق پس از جنگ جهانی دوم دارد. در واقع جنگ کنونی، بازگشت به دوران توسعه طلبی‌های ارضی عصر تزار‌ها و پادشاهی‌های اروپایی قرون ۱۷ و ۱۸ شبیه است. هیچ‌یک از طرف‌ها حامل ارزش‌های ایدئولوژیک به مفهوم دوران جنگ سرد نیستند. هرچه هست، جنگ منافع ژئوپلیتیک و ژئو استراتژیک میان امپریالیست‌هایی است که دیگر کشور‌ها و دولت‌ها را مشمول ضربات و زیان‌های ناشی از رقابت خود می‌کنند.


از این رو تهران با نگاه به منافع ملی و امنیتی خود نباید و نمی‌تواند در میانه منازعه‌ای قرار گیرد که سود آن نصیب این یا آن قدرت امپریالیستی شود و زیان آن متوجه مردمی که چهار دهه سختی تحریم‌ها و دوری از جامعه بین المللی را تا سفره‌های غذای خود لمس کرده‌اند. تهران لازم است به ابتکار‌های خود و مصون از گرایش به این یا آن سوی خطوط مواجهه توجه کرده و از فرصت‌های این وضع، موقعیت‌هایی را ایجاد کند که تنها منافع کشور و ملت را تامین کند؛ همانگونه که همه بازیگران صحنه آشفته کنونی در جامعه جهانی، کلاه خود را محکم در دست گرفته و از پشت شیشه‌های عینک منافع خود به نقش آفرینی مشغولند.
تهران لازم است به بلاتکلیفی در روابط خارجی خود با نگاه به منافع کشور پایان داده و مدیریت اوضاع را فارغ از ملاحظات این و آن در دست گیرد. آیا در روز‌های پایانی سال، اخباری خوش از وین به گوش خواهد رسید؟ آیا اغمای دوباره برجام پایان می‌یابد؟ همه چیز به انتخاب تهران بسته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۶
چرایی بی میلی جوانان به ازدواج؟!!!
من سال ۷۸ یک اپارتمان نوساز را درغرب تهران خریدم ۱۶ میلیون الان همان اپارتمان بعداز فقط ۲۲ سال شده ۴-۵ میلیارد تومان !!! وهمینطور هم داره بالاتر میره
حالا چرایی عدم تمایل یابهتربگیم عدم توانایی جوانان به ازدواج مشخص شد؟!!!
روسیه روی یک هفته برای جنگ حساب کرده بود ولی زمینگیر شد

پوتین با اشتباه بزرگی که کرد در حد دمپایی تنزل پیدا کرد
در شرایطی که دنیا به شدت نیاز به گاز ایران دارد ضرورت دارد واحد های تولید گاز طبیعی مایع که چند سال است به لحاظ کمبود بودجه نیمه کاره رها شده اند ، هرچه زودتر تکمیل شده و به بهره برداری برسند
وقتی سایتهایی مثل تابناک ، کوچکترین اعتراضی رو بر نمی تابند و از چاپ مطالب انتقادی خودداری میکنند و از هر ده روز ، شاید یکی از مطالب رو اونهم با کلی سانسور و تغییرات منعکس کنند ؛ چه امیدی به تغییر ، ولو اندک ؛ میشه داشت ؟
اینقدرخودتونو گول نزنین. شما میدونین ما میدونیم که مشکل ازدواج اصولا اقتصادی و فلان و بهمان نیست. موضوع اینه که کلا ذهنیت راجع به ازدواج عوض شده. دیگه ملت فهمیدن که اگه ازدواج نکنن هم نمی میرن یا اگه بچه دار هم نشن اتفاق خاصی نمیفته. ازدواج فقط دست و پای آدم رو میبنده. وقتی میتونی بدون ازدواج و صرفا با داشتن دوست دختر یا دوست پسر نیازاتو برطرف کنی حالا هر نوع نیازی و بعد مجبور نباشی شب بیای تو خونه با یکی که همیشه ور دلته سر و کله بزنی چه نیازی به ازدواجه؟ تو خونه و زندگی و ماشین خودتو داری اون هم زندگی خودشو داره . در طول هفته هر وقت تونستین همو می بینین میرین تفریح و گردش و مسافرت و بعد هرکدوم برمیگردین خونه خودتون. و یه مورد دیگه. قوانین ازدواج تا زمانی که قوانی حقوقی و شریعت هزار سال پیشه کسی زیربار ازدواج نمیره مخصوصا خانومها. وقتی من خانوم میدونم که بعد از ازدواج صاحب پیدا میکنم که باید بهش جواب پس بدم و اختیار رفت و آمد و مسافرت و کار و و ادامه تحصیل و همه چیزم از دستم میره برای چی باید ازدواج کنم؟ الان هربار بخوام آخر هفته با گروهها میرم طبیعت گردی چون کارم اینه. لیدر هستم. حالااگه ازدواج کنم خواهر شوهر و مادر شوهر و خود شوهر فکرمیکنین میذارن من هر هفته اینکارو بکنم؟!! شاید نخوام بچه دارشم آیا میتونم؟ شاید بخوام ادامه تحصیل بدم آیا میتونم؟شاید نخوام هرشب مهمون داشته باشم و آشپزی کنم آیا میتونم؟! خب واسه چی باید سری که درد نمیکنه دستمال ببندم؟مطمئن باشین برای مردها هم همینه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
اخلاقتون همینه که فرمودید؟؟؟ عذر میخواهم طرف باید مخ خر خورده باشه بیاد خواستگاری شما،با همین دست فرمون ادامه بده،زیاد هم به فکر همسر و مادرش،خواهراش و...نباش،ازدواج یه از خودگذشتگی از هر دو طرف میخواد که شما خدا را شکر ندارید.
ایران میتواندجای روسیه رادربازارنفت وگازدنیا براحتی بگیرد البته باکمی همت واراده بخصوص اکنون که مشیت الهی براین قرارکرفته که کشوری که مانع فروش گازونفتمان میشد ولی حریفش نمیشدیم اکنون بااشتباهی که درموردعملیات ویژه !
کرده لذاتوسط تمام دنیا تحریم شده پس ماآنرابفال نیک بگیریم وموانع صدرونفت وگازمان ببازارهای جهانی رابسرعت برداریم
ومطمئن باشیم همانگونه که حریف روسیه برای صادرات نمیشدیم وخدابکمکمان آمدقطعاًاگراراده کنیم خداکمکمان میکند
بسرعت تحریم هابرداشته میشوددرآمدما بالا میرود ارزش پول ملی مابشدت افزایش میابدکارواشتغال زیادمیشود خیالمان هم راحت باشدحالاحالا روسیه کوتاه نمیآیدتحریمهایش ادامه میابد
چراشگفته نباشم خداسبب سازاست
دری که بنده ببندددردگربازاست
در خصوص ازدواج عرض کنم که بنده از نظر شرایط اقتصادی در یک وضعیت متوسط هستم. یه خونه متوسط ماشین متوسط و درآمد متوسط. مثل همه جوونهای این مملکت که در سطح متوسط هستند. خانواده متوسط از نظر اقتصادی و فرهنگی دارم. ظاهر متوسط هم دارم. خودتون شبیه سازی کنید منو. یه آدم نرمال هستم اما وقتی خواستگاری چند دختر رفتم جواب نه شنیدم. چرا ؟ چون توقعات مالی بیشتری داشتند. با اینکه همه اون خانواده ها هم سطح خانواده بنده و بعضاً مقداری پایین تر یودند. شاید بگید همه دخترها یا خانواده ها اینطوری نیستند ولی برای منی که ۶ بار خواستگاری رفتم و دلیل مخالفت مسائل مالی عنوان شده به خوبی روشن هست که همه دخترها اولویت اولشون پول هست و فقط پول از نوع زیادش نه متوسط
در مورد ازدواج:
روی فرهنگ کشور کار کنیم تا شرایط حال جدنیا رو در خودش هضم کنه.
کشور را به مکانی امن و باب میل فرهنگهای مختلف دنیا تبدیل کنیم.
از جمود فکری مذهبی دوری کنیم..
شرایط رو به گونه ای مهیا کنیم که دانشگاه های کشور جزو برترین های دنیا باشن...
منتظر نباشیم
اگر میخواهیم رقیب آمریکا و چین و غیره باشیم ؛ به مانند آزادی های آمریکایی به مردم آزادی بدیم..
ضمن جلوگیری از فرار مغزها ؛ نوابغ کشورهای اطراف را به داخل جذب کنیم.
اینطوریه که میشه کشور رو به سمت پیشرفت سوق داد و نهایتا به افزایش جمعیت رسید.

غیر از این فقط یک راه وجود داره و اون هم سرنیزه هستش.
ظاهرا یک اجماعی هست که الآن توافق به نفع ایران و به ضرر روسیه‌ست و هر اقدامی که مانع توافق بشه، اقدام علیه منافع ملیه.
وقتی صیغه به تعداد نامحدود حلال است چرا باید جوانان ازدواج کنند و خودشان را درگیر یک نفر کنند توی این گرونی
نمی شود با ایجاد شرایطی خاص جوانان رو به ازدواج تشویق کرد چون بنظرم اعتمادی وجود ندارد بلاخره ازدواج یه شرایطی میخواد از همه مهمتر بحث مسکن و داشتن کار پایدار هست که سخت بشه تو این شرایط ایجاد کرد
بنظرم شرایط بدتر ازین هم میشه
اونایی که میگن میشه وباید ازدواج کنن خودشون وابسته به جایی هستند و یا بلاخره بنیه مالی قوی داشتن
تا جامعه به ثبات نرسه از نظر اقتصادی و کنترل تورم نباشه و مکانیزمی برای خونه دار شدن جوانان وجود نداشته باشیم نباید منتظر معجزه بود
تازه با جنگ روسیه و اکراین وضع بدتر هم میشه
احیای توافق برجام در این شرایط یعنی دور زدن تحریم های روسیه از طریق ایران و وابستگی هر چه بیشتر ایران به روسیه. برای پایان دادن به بیش از چهار دهه سیاست تنش و تقابل بیهوده و پر هزینه فروپاشی توافق برجام و شکست مذاکرات وین در نتیجه مهیا کردن شرایط برای مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا به منظور یک توافق جامع و قابل تضمین ضروری و اجتناب ناپذیر است.
بزرگترین خطری که مردم و مذهب و ایمان مردم این مملکت تهدید میکند و نابود میکند فرهنگ زشت و کریه ازدواجهای سفید است بداد جوانان برسید که در حال نابودی هستش
اصلاح طلبان گمان می کنند حالا که غرب با روسیه و ارپای شرقی درگیر شده است حاضر است آنان را آدم حساب کند.
یقین داشته باشید غربیها جنازه پوتین و دیگر چشم آبی ها را به شما ترجیح خواهند داد.
نگاه آنان به غیر خودشان مانند نگاه آدمی به تازی هی شکارچی است که تا می تواند برایش شکار کند او را می خواهد.
نگاه ابزاری .
اگر مدتی خارج از ایران زندگی کرده باشید می فهمید
با توجه اشراف اطلاعاتی که بر عملکرد صهیونیست های ساکن در عراق داریم

لطفا اسامی ماموران هلاک شده اسراییلی در حمله فاتح را اعلام کنید تا دنیا و

خصوصا مسولان عراقی که این حمله را محکوم کردند


بدانند که حمله موشکی ما کاملا دقیق و منطقی و موفق بوده است .
آقای امیراصلانی تحلیلت کپی هستش!
همانطور که دکتر ظریف در فایل صوتی صراحتا گفته بود روسیه علنا و رسما

مخالف توافق در مذاکرات برجام بوده و هست

و اعلام شرایط غیر منطقی و نشدنی روسیه در این برهه زمانی که متن توافق

پس از ۱۱ ماه کار بی وقفه و در ادامه ۲۰ سال مداکرات برجام تهیه و نهایی شده

است فقط سنگ اندازی و مانع تراشی روسیه در لحظات آخر بوده و میباشد

و مسولان ما به روسها اجازه نمیدهند تامنافع و صلاح و مصلحت کشور و

مردم ایران ، اسیر زیاده خو اهی ها و دغلبازی انها قرار گیرد .

کیهان و تندروهای هوادار روسیه پافشاری بر تبرئه کردن روسها بردارند و بدانند

که اکثریت مردم با دقت زیاد اخباربرجام و نقش مخرب روسیه را در شبکه های

اجتماعی جهانی را روزانه و با حساسیت بالا آگاهانه دنبال میکنند
مشکل اقتصادی 50 درصد از موانع ازدواج است. مشکلات روحی روانی نصف دیگر از موانع را تشکیل می دهد. اگر با دقت به بی میلی جوانان برای ازدواج نگاه کنیم متوجه می شویم که مردان بیشتر از زنان رغبتی به ازدواج ندارند. و این بر میگردد به نواقص و ایرادات قوانین مدنی کشور در امور خانواده و اجتماع که سازگار با وضعیت اقتضایی کشور نمی باشد
در آخر معلوم نشد که محل مورد حمله موشکی در اربیل

عراق ، محل عملیاتی ماموران امنیتی اطلاعاتی جاسوسی

اسراییل بر علیه ما بوده است !!!؟؟؟؟؟

و یا مکانی برای عیش و عشرت صهیونیست های ساکن عراق

برای روشن شدن جهانیان و خصوصا عراقی های معترض

بهتر است تا لیست صهیونیست های هلاک شده را رسما اعلام کنیم
حاکمیت‌ ایران‌ باید‌ از این فرصت‌ بدست امده از تیرگی روابط‌ روسیه‌ و غرب بهره برداری بکنه‌ و با بازیهای خوب سیاسی‌ بازار‌ انرژی غرب را تصاحب بکنه‌ تا بتونه‌ اینهمه چاله‌ چوله‌ و کمبود‌ ملت‌ را تا حدودی ترمیم‌ بکنه‌ .
البته‌ اگر‌ بعضی مسولین‌ عواطفشون‌ جریحه دار نشه که عمو پوتین‌ دوست ماست‌ و حیفه‌ چرا که عمو پوتین‌ از روابط‌ بد ایران‌ و غرب‌ به نحو احسن‌ بهره‌ برد‌ !
بی میلی برای ازدواج چرا نداره که عزیز دیگه با چشم قابل شهود هست دیگه
من جوان یکساله ازدواج کردم دربه در وام ازدواج هستم. از من دوتا ضامن هر کدوم صد میلیون چک و یه سفته صد میلیونی دیگه خواستن.
برا 70 میلیون وام ازم سیصد میلیون ضمانت میخوان. الان این دیگه چرا داره که تیتر میزنید و کارشناسی و فلان بهمان میکنید. نمیدونم مارو چی فرض کردید.....
هر وقت فهمیدی چرا جوانان مدینه فاضله بی میل شدن در ایران هم خواهید فهمید!!
با برجام می خواهید دیپلماسی موفق داشته باشید؟ از کی تا حالا با بتن ریزی و واگذاری آن می شود دیپلماسی موفق؟
چرا همه به اقتصاد گیر میدن؟ چرا کسی حرفی از مشکل فرهنگی که خانواده ها مخصوصا دخترها ایجاد کردن، نمیزنه؟ دخترهای امروزی همه چیز را یکجا میخواهند! پسر کار داره، مدرک تحصیلی بالا داره، درآمد خوب داره رفته خواستگاری یه دختری که ۳۰ سالشه. جواب دختر نه بوده چون راضی نبوده از تهران بره اصفهان زندگی کنه، چون میخواسته تو شهر پدر و مادرش باشه!!
یا مثال دیگه، آداب و رسوم الکی دست و پا گیر که خانواده ها برای مراسم ها و مهریه گرفتارش هستند.
یکی بگه اینها به اقتصاد چه ربطی داره؟؟؟؟؟
چرا دنبال بهانه میگردین تقصیر را گردن یه چیز دیگه بندازین
کی به فکر جوانان است؟ اقایون فقط به فکر پر کردن جیب خودشانند...اینها فقط شعار ست، وضع جوانان داره روز به روز بد تر میشه...کشوری که جوانانش از طبیعی ترین حق خود یعنی تشکیل خانواده محرومند..اسن همه چی به هم ریخته.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست