بازدید 11085
مرور روزنامه‌های پنجشنبه

استقراض از بانک مرکزی بدترین رخداد اقتصادی ۱۴۰۰/پوتین و جنگ سوم جهانی/قرن تحریم‌ها و تحمل‌ها

پایان پرونده جنجالی تهران – لندن، تضمین کتبی آمریکا به روس‌ها، شانس ایران برای افزایش صادرات به روسیه، ضربه نفتی به دلار امریکا، دیپلماسی ایران در برجــام؛ هوشمندانه-متوازن، واجب‌تر از نان شب در اقتصاد کشور، تکرار تبادل زندانی با امریکا؟ ورزشگاه آزادی؛ ورود فقرا ممنوع!، ابراز امیدواری طرفین جنگ اوکراین به مذاکرات، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۹۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۸ 17 March 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز پنجشنبه 26اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که خبرسازهای آخرین برگ قرن ویژه نامه های آخر سال روزنامه ها، آزادي دو زنداني دوتابعيتي و سالگرد ملی شدن صنعت نفت در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم:

 

قرن تحریم‌‌‌‌‌‌‌ها و تحمل‌ها

بهناز قاسمی طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان قرن تحریم‌‌‌‌‌‌‌ها و تحمل‌ها نوشت: اقتصاد ایران در حالی این سده را پشت سر می‌گذارد که با آثار تبعی جنگ‌های جهانی و همچنین مداخلات و تنش‌های داخلی و خارجی و جنگ تحمیلی و انواع و اقسام تحریم‌های ظالمانه و فراز و فرود نرخ جهانی نفت به عنوان پشتوانه اصلی تأمین مالی بودجه با چالش‌های اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم کرد.


هرچند در سده اخیر اقتصاد ایران چالش‌های بزرگی را به خود دید اما از منظر ثبات و استقلال سیاسی ابتدا و انتهای این سده اصلاً با یکدیگر قابل‌قیاس نیست. در ابتدای این قرن کشور با فقر و قحطی فراگیر، نابرابری اقتصادی، فساد پایان‌ناپذیر، شیوع بیماری‌های همه‌گیر، سوء تغذیه، فقدان امکانات بهداشتی‌، وابستگی به شرق و غرب، ضعف شدید حکمرانی و مدیریت و فقدان زیرساخت‌های اقتصادی‌، کسری بودجه، بدهی‌های خارجی هنگفت، وابستگی شدید به درآمدهای نفتی و تحمیل قراردادهای خارجی خفت‌بار تحت نفوذ خارجی و عوامل نفوذی روبه‌رو بود.


در انتهای این سده اما به‌رغم همه فشار‌‌‌‌‌‌ها از جمله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و تحریم‌‌‌‌‌‌‌هایی که غربی‌‌‌‌‌‌‌ها به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کردند، اقتصاد از ضعف و بی‌ثباتی‌های ابتدا و نیمه ابتدایی قرن فاصله گرفت، به شکلی که به‌رغم تحمیل شدید‌‌‌‌‌‌ترین تحریم‌های اقتصادی تمامی قرون به یک سرزمین و با وجود شیوع کرونا اقتصاد دچار سکته نشد و صادرات غیرنفتی نیز روز به روز مسیر صعودی خود را طی کرد، به‌طوری‌که چشم‌انداز تجارت 100میلیارد دلاری در سال پایانی این سده یک رکورد به شمار می‌رود.


در این میان وجود ثبات سیاسی و امنیتی زمینه‌ساز نقش‌آفرینی ایران در تحولات منطقه و جهانی شده است، به‌طوری که این موارد می‌تواند پیشرفت و رشد و توسعه اقتصاد ایران را به شکل شگفت‌آوری جهش دهد. ایران به یک عنوان در صدر کشورهای دارای ذخایر بزرگ طبیعی قرار دارد و نیز در صدر کشور‌‌‌‌‌‌هایی که بیشترین ظرفیت به‌جا نهاده و استفاده نکرده را دارد! مهم‌‌ترین این منابع شامل نفت، گاز طبیعی، زغال‌سنگ، کروم، مس، سنگ‌آهن، سرب، منگنز، روی و گوگرد است. حدود ۱۱درصد زمین‌های ایران نیز قابل کشت هستند و محصولات خوراکی فراوانی به دلیل چهارفصل بودن کشور صادر می‌شود. ایران با برخورداری از ۶۸گونه ماده معدنی و شناسایی نزدیک به ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی، از دید گوناگونی، میان کشورهای جهان در جایگاه دهم جدول است و حدود ۷درصد از ذخایر معدنی کل جهان را دارا است. هرچند اقتصاد ایران در دهه انتهایی سده اخیر تحت شدید‌‌‌‌‌‌ترین تحریم‌های ظالمانه نفتی و مالی غرب قرار گرفت و این مورد سرانه درآمد خانوار و رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری ثابت را تحت تأثیر قرار داد اما فضای اقتصادی ایران و منطقه و دنیا به جهت رشد نرخ جهانی نفت و انرژی به شکلی است که نیاز به حضور پر رنگ ایران در بازار انرژی و سایر حوزه‌‌‌‌‌‌‌ها احساس می‌شود. از این رو قابل پیش‌بینی است که برخلاف ابتدای قرن اخیر در آغاز قرن پیش‌رو و در گام دوم انقلاب اسلامی کاستی‌های اقتصادی جای خود را به رشد و توسعه و پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصاد ایران خواهد داد.

پوتین و جنگ سوم جهانی

سیدعلی خرم استاد دانشگاه- حقوق بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان پوتین و جنگ سوم جهانی نوشت: غرب به درستی محاسبه کرده که به هیچ‌وجه نیاز به واکنش نظامی به تعرض روسیه نیست زیرا تحریم‌ها و قبل از آن احساسات مردم جهان، روسیه را شکست می‌دهد. به همین خاطر زلنسکی را دعوت به بردباری می‌کنند چون محبوبیت و پیروزی زلنسکی از این طریق بهتر تامین می‌شود. آنها که الفبای سیاست و روابط بین‌الملل را به درستی نمی‌دانند از آمریکا انتقاد می‌کنند که چرا به دفاع از اوکراین وارد نبرد نظامی با روسیه نمی‌‌شود و یا منطقه ممنوعه پروازی برفراز اوکراین اعلام نمی‌نماید. درحالی که این مهم توسط دو عامل ذکر شده فراهم می‌گردد و نیازی به عملیات نظامی نیست. هرنوع واکنش نظامی غرب، موجب واکنش متقابل روسیه می‌شود که به معنای جنگ سوم جهانی است پس خودداری غرب از ورود به درگیری نظامی برای عدم شروع جنگ سوم جهانی و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ضرورت دارد. اما پوتین هم این نکات را به خوبی می‌داند و استراتژی خود را بر تحریک آمریکا برای نبرد نظامی قرار داده است زیرا در آن صورت جهانیان، آمریکا و روسیه را به یک اندازه نکوهش می‌نمایند و این فشار روانی را بر پوتین کاهش می‌دهد. پوتین چون می‌داند قرار نیست آمریکا واکنش نظامی از خودش نشان دهد، با خیال راحت و دست باز در اوکراین هرکاری که بخواهد می‌کند.

اما اگر عرصه بیش از اندازه بر پوتین تنگ شود مثلا نتواند در ۳۰ یا ۴۰ روز اوکراین را به اشغال کامل خود درآورد یا فشار سیاسی و اعتراضات مردم روسیه از حد توان دستگاه‌های امنیتی روسیه فراتر رود یا تحریم‌ها خیلی زودتر روسیه را از پا درآورد، آن‌وقت حال و روز پوتین دگرگون می‌شود و درصدد برمی‌آید خود را به آب و آتش زده، جنگ با غرب راه بیندازد، زیرا فکر می‌کند در عرصه نظامی هم‌قدرت غرب هست. پوتین اگر خود را شکست خورده حس کند، سعی خواهد کرد حداقل اروپا را با خود به باتلاق بکشاند و برای تحقق این امر ابتدا احتمالا به یکی از مراکز اروپا یا ناتو حمله تاکتیکی می‌کند تا اروپا هم واکنشی متقابل نشان دهد آن‌وقت پوتین دست به حمله هسته‌ای محدود در اروپا خواهد زدکه رعب و وحشت ایجاد کند و غرب وادار به تسلیم به خواسته‌های پوتین شود. البته به‌نظر می‌آید غرب هم برای این سناریو دارد خود را آماده می‌کند و قصد ندارد تسلیم پوتین شود تا پوتین به‌طور کامل در تمام جهات شکست بخورد و ابعاد روسیه بزرگ و زورگویی‌هایش به همسایگان نظیر گرجستان، اوکراین و بلوک شرق سابق به پایان رسد. اگر پوتین موفق شود از تعرض نظامی به اوکراین یک مدل موفق درآورد، تردیدی نیست که او و جانشینانش احساس ارباب بودن می‌کنند و این مدل را در آینده برای بقیه همسایگان پیرامونی خود در بلوک شرق سابق، قفقاز، آسیای مرکزی و از جمله ایران پیاده می‌کنند؛ بنابراین خاموش کردن سوخت این موتور خانمان‌برانداز وظیفه جهانی است تا همه کشور‌های عالم از صلح و امنیت بین‌المللی برخوردار و اطمینان یابند. ممکن است برخی تصور نمایند روسیه به‌قولی از اول حامی و مدافع ایران بوده و همه حملات روسیه و تحمیل عهدنامه‌های ترکمنچای و گلستان و سپس در دوره شوروی عهدنامه‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ را عمدا به فراموشی سپرده‌اند، نکته‌ای را عرض نمایم: در بهار ۱۳۵۸ که مرحوم دکتر ابراهیم یزدی تازه وزیر امورخارجه شده بود تلکسی محرمانه برای دفتر نمایندگی در سازمان ملل متحد فرستاد که طی یادداشت رسمی به دبیرکل اعلام کنید دولت انقلابی اسلامی عهدنامه‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ با اتحاد جماهیر شوروی را بدون بند‌های ۵ و ۶ آن قبول دارد و این بند‌ها از این به‌بعد کان‌لم‌یکن بوده و قابل استناد در روابط دوجانبه نیست. این بند‌ها در دو عهدنامه، مربوط به این بود که شوروی یک طرفه اعلام کرده بود هرگاه شرایط امنیتی نظامی در ایران را مخل امنیت ملی خود تشخیص دهد می‌تواند ورود نظامی به ایران بنماید تا رفع نگرانی‌اش شود. دبیرکل عینا این یادداشت را برای نمایندگی شوروی در نیویورک فرستاد و هیچ‌گاه واکنشی از سوی شوروی مشاهده نشد که این سکوت علامت رضایت بود و خطری که امروز اوکراین را فرا گرفته با کیاست و دوراندیشی مرحوم دکتر یزدی از سر مردم ایران زدوده شد. مردم ایران انتظار دارند مسئولان امر این روحیه را در دفاع از کشور داشته باشند. سخن پایانی اینکه شکست تمام‌عیار، سرنوشت محتوم پوتین است. باید همواره هوشیار بود و فرصت‌های پیش‌رو برای منافع و امنیت ملی کشور را درست به‌ استخدام گرفت.

 

 

استقراض از بانک مرکزی بدترین رخداد اقتصادی ۱۴۰۰

غلامرضا مصباحی مقدم کارشناس اقتصادی طی یادداشتی در شماره امروز ایران با عنوان استقراض از بانک مرکزی بدترین رخداد اقتصادی 1400 نوشت: با توجه به اینکه به روزهای پایان سال نزدیک می‌شویم نگاهی به روند اتفاقات و رخدادهای اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در این سال شاهد اتفاقات خوب و بدی در حوزه اقتصاد بوده‌ایم.


برای انتخاب بدترین رخداد اقتصادی سال‌جاری می‌توان به مسأله استقراض از بانک مرکزی اشاره کرد. دولت دوازدهم فروردین سال ۱۴۰۰ میزان ۵۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد تا حقوق کارکنان دولت را پرداخت کند. اگر این رقم را در ۹/۷ ضرب کنیم میزان بزرگی عددی را که بر نقدینگی امسال افزوده و به تبع آن تورمی را که ایجاد شده نشان می‌دهد. در واقع خسارتی را که استقراض از بانک مرکزی به نرخ نقدینگی و تورم وارد کرد می‌توان بدترین تصمیم اقتصادی در سال‌جاری دانست.
اما خوشبختانه با روی کارآمدن دولت سیزدهم پدیده استقراض از بانک مرکزی متوقف شد. به نوعی که از شهریور به بعد استقراض جدیدی صورت نگرفت و طبعاً شاهد کاهش آثار تورمی آن خواهیم بود.


هرچند که روند کاهش تورم به‌صورت نقطه به نقطه برای کارشناسان قابل درک است، اما عموم مردم هنوز این روند را به‌صورت ملموس احساس نکرده‌اند، اما اگر همین روند ادامه یابد در سال ۱۴۰۱ برای تمام شهروندان اثر کاهش تورم قابل لمس خواهد بود. در رابطه با بهترین اتفاق رخ داده نیز می‌توان به موضوع مدیریت بازار ارز اشاره کرد. با توجه به اینکه فروش نفت بیشتر شده و افزایش قیمت نفت هم رخ داده است دولت توانسته درآمد‌های حاصل از فروش نفت را به‌صورت نقدی دراختیار بگیرد و دیگر خبری از بلوکه شدن منابع حاصل از فروش نفت نیست. این یعنی دولت سیزدهم به خوبی توانسته بازار ارز را مدیریت کند. در همین راستا بانک مرکزی سامانه‌ای را راه‌اندازی کرد که توانست وضعیت نابسامان بازار ارز را اصلاح کند. اتفاقی که باعث شد صف‌های مقابل صرافی‌ها جمع شود و سامانه‌ای که راه‌اندازی شده تقاضای ارز را سامان دهد. به صراحت می‌توان گفت آرامش و ثبات به بازار ارز بازگشت. به‌طور قطع در آینده‌ای نزدیک ثبات در بازار ارز بر کاهش قیمت کالا‌ها و خدمات تأثیر می‌گذارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۶
ظاهرا امید به روزنامه کیهان برگشته است وگرنه مردم که چیز دیگری میگویند
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
کیهان شریعتمداری، ظاهرا ماموریت داشته و دارد

تا سوهان روح زخمی مردم گرفتار شده باشد

و پرچم لجبازی و خودخواهی دشمن انگاری را
همواره بر خلاف منافع ملی بالای بامش به اهتزاز در آورد
پوتین هم کارش تمام هست و هم قرار مدل آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم‌ را برایش پياده کنند و برای همیشه نگذارند سر برآورد از سه کشوری که همیشه در حال جنگ بودن دو کشور تسلیم هستند و فقط روسیه مانده
آقای مصباحی مقدم چه قدر سیاسی ؟؟؟
آقای همتی با عدد و رقم نشان داد که دولت جدید هم به صورت غیر مستقیم از بانکها و در نهایت بانک مرکزی اسقراض کرده
نکته دیگر اینکه قیمت نفت موقتی بالا رفته و مطمئن باشید قیمتها کم خواهد شد و حساب ویژه ای روی قیمت فعلی نفت نکنید
پاسخ ها
خسته از دروغ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
دولت ریسی بصورت غیر مستقیم از بانک مرکزی برداشت کرده

و پرداخت بهره و هزینه اضافی هم به بانکهای واسطه
را به گردن خزانه و جیب مردم فلکزده تحمیل کرده

و ازاد گذاشتن موقتی فروش نفت
و برگشت پول ان هم

، تنها برای تشویق جهت توافق
برجام بوده است

مصباحی مقدم خوب میداند ،ولی منافعش جناح اش در پیچاندن واقعیات بنفع دولت متبوعش است
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
وزیر امورخارجه انگلیس که دیشب در پارلمان کشورش بود ،گفت به صورت اعتبار بدهی شان را فقط هم به صورت کالاهایی بشردوستانه به ایران میدهند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟
ان وقت امیرعبدالهیان دیروز میفرمود اول پولمان را گرفتیم بعد او را آزاد کردیم
تاسف تاسف
دقیقا دارند مانند عراق نفت در برابر غذا با ایران رفتار می‌کنند
دو روز پیش هم یکی از اعضای پارلمان انگلستان صریح گفت‌وگو نقدی به کسی چیزی نمی دهیم
وزارت امورخارجه آقای رییسی واقعا چه میکند؟؟؟؟؟
اگر پوتین آغازگر و عامل اصلی جنگ جهانی سوم باشد حامیان و طرفداران روسیه نیز شریک جرم و از بدنامان تاریخ خواهند بود

مسئولان ایران تا دیر نشده به حمایت و دوستی با این کشور خطرناک پایان دهید

بشار اسد اولین حامی بدنام و منفور پوتین شد و همه زحمات ایران را بر باد داد
تجاوز نظامی روسیه وارد چهارمین هفته شد

زمینگیر شدن ارتش پوتین و دست به دامان چچنی ها شدن روسیه نشان داد پوتین هیچ عددی نیست

ننگ بر تو ای پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
دیروز یک زن ۶۵ ساله اوکراینی در حال آموزش تیراندازی

گفت من هیچ زمانی حتی بفکر نشانه گرفتن یک حیوان‌وحشی با تفنگ هم نبودم

ولی الان منتظر کشتن متجاوزان و اشغال گران پوتین هستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
ساعت خواب پوتین منتظر نتیجه مذاکرات با اوکراین هست که آیا دست از ناتو بر می دارد یا نه وگرنه تمام اوکراین را گرفته بود تازه با یک پنجم توانش هم حمله کرده
امیدواریم قبل از آغاز سال جدید به همه هموطنان ناهار داده باشند .
با سلام و احترام
تا امریکای جنایتکار خون آشام هست بشر روی ارامش نمی بیند میلیون ها نفر کشته و زخمی و آواره و قطع عضو حاصل حقوق بشر آمریکای جنایتکار. هه
مادرم و هزاران ایرانی بخاطر بخاطر تحریم صدها بار بدتر از مرگ سخت جان دادند تا مستکبر وحشی و درنده به اهداف فروش اسلحه ی خود و..... برسد
وقتی به نظامیان هیتلر نگاه می کنیم متوجه بی ارزش ، پوشالی ، توخالی و ضعیف بودن ارتش پوتین میشیم.

هیتلر و ارتش آلمان نازی هنوز مخوف و زبانزد هستند
پوتین مثل سوسگ حمام از بی کلاس ترین ارتش جهان رونمایی کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
شرمندگی و ترس و وحشت و بیهوده گی

از چهره نظامیان متجاوز اشغالگر روسی
که به بهانه سرما حتی چشم های خودشان را با عینک تیره میپوشانند

و انگیزه و روحیه ای برای نبرد و کشتار زنان و کودکان و نوجوانان نابالغ شریف اوکراینی همسایه ندارند

زشت و کریه است
فکر می کردیم مسئولان در شرایط تحریم کنار مردم باشند اما حضور خانواده ها و فرزندان اکثر مسئولان در آمریکا بسیار زیاد است .
اگر تحریم برای مردم نعمت است برای فرزندان مسئولان چیست ؟!؟!؟
اگه آثار تورمی کاهش پیدا کرده، پس این قیمتا چی می‌گن؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
برنج ۳۰ تومانی شده کیلویی ۹۵ تومان
گوشت کیلویی ۲۱۰ تومان
لبنیات گرررااااااااننننن
آقایون ادعای کاهش تورم
قابل توجه روس پرستان و شرق گدایان :

پسته با ساندیس بخورید ولی اسراف نکنید
عکس های پسته و آجیل و ساندیس تان را با یکدیگر به اشتراک بزارید .

شاید این آخرین پسته هایتان باشد
آماده برای رفتن به کمک روسیه باشید . پوتین نیاز شدید به کمک نظامی و نیروی زمینی داره . دست به دامان چین شده .
استقراض از بانک مرکزی پدیده جدیدی نیست کافیست به میزان رشد تورم ونقدینگی را در دو سه دهه اخیر نگاهی بیندازیم تا واقعیت اشکار شود.فقط در دوره هایی کم وزیاد شده.اما نه تها از بین نرفته بلکه تداوم دارد .به رشد شدید قیمتها در همین ماه های اخیر دقت کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
دیروز در بازار عرضه میوه و تره بار نوروزی
مردم ، اکثرا تنها دو قلم میوه سیب و پرتقال در کیسه های
دو و سه کیلویی خرید میکردند

و بازار گرم فقط برای پیاز و سیب زمینی و بادمجان و کدو و چغندر و هویج و کلم و سبزیجات بود

همه چیز موجود است
ولی متاسفانه ۸۰ درصد مردم زیر خط فقر رفته ، دیگر قدرت خرید ندارند
و آثار عصبانیت و خشم و سوء تغذیه هر روز بیشتر میگردد
سلام
بدترین پدیده سال 1400 که در سال های قبل هم تکرار شد صحبت های یک طرفه تحلیلگران سیاسی و اقتصادی طرفداران دولتو... و بدون حضور کارشناسان واقعی است و بدون ارائه آمار و مدارک ، آنهم در رادیو و تلویزیون وابسته به حکومت .
اقای مصباحی مقدم رو کارشناس اقتصادی معرفی کردند سیر تحصیلات و تجارب ایشان برای رسیدن به این عنوان چیست ؟
امیدوارم مسئولین ما متوجه بشوند ریشه اصلی مشکلات ما علاوه بر عدم فرهنگ سازی توسط متخصصین تحصیل کرده ، سخنان هیجانی و احساسی افرادی که مناسب سیاسی و یا پایگاه اجتماعی داشته اند و بذر دشمنی با کشورها از جمله امریکا را در عرصه سیاسی کاشتند
امید به زندگی رو باید از منظر مردم نگاه کرد
مهمترین موضوع کشور آب است که سال به سال اهمیت آن بیشتر می شود و استفاده ۱۱ درصدی زمین ها برای کشاوری کم و ناشی از کمبود آب و غیر بهینگی و مدرن نبودن کشاورزی است
این در حالی است که کشور از شمال و جنوب متصل به دریا است
ظرفیت ایران با این موقعیت آبی به قول پرفسور کردوانی ۴۰ میلیون است و برای ۷۰ میلیون جمعیت و بالاتر باید روی آب تمرکز کرد
ای کاش کسانی که بودجه کشور را هدر می دهد می فهمیدند که امروز جهاد اکبر در خدمت به مردم و برداشتن موانع از جلوی پای مردم است و مردم ما به اندازه کافی تدین و ایمان دارند که به اعتقادات خود پایبند باشند و نیازی به ریخت و پاش های دولتی در این زمینه نیست

حداقل اگر شده برای یکسال آزمایش کنید و تمام بودجه های فرهنگی و مذهبی و زاپد کشور را اختصاص به انتقال آب بدهند تا هم مشکل آب حل شود و هم در کنار پروژه انتقال آب برخی از مشاغل فعال و به برخی از افراد ضعیف از طریق کار کردن کمک شود
خواهید دید که همان سالی که بودجه های فرهنگی و مذهبی که در مسیر حل مشکلات آب مردم مصرف شده است نه تنها موضوع آب را حل کرده بلکه مردم هم از لحاظ اعتقادات و هم از لحاظ فرهنگ در رتبه بالاتری قرار خواهند گرفت که حتی بالاتر از زمانی است که بودجه برای مذهب و فرهنگ مردم خرج شود
روزنامه جوان دم از استقلال سیاسی زدی ، جک خنده داری گفتی واقعا ، گرچه حرف زدن تو این مملکت بدون اینکه بازخواستی در کار باشه کلا بابه . راحت باشید مردم همه چیو میدونن منتها از مردم هم .....
جنگ اوکراین در دو جبهه ی هوایی و زمینی در حال انجام است. در جبهه هوایی دست برتر به صورت مطلق در اختیار روسیه است ولی در روی زمین، اوکراین لاجرم و به دلیل تفاوت سطح توانایی های نظامی بین این کشور و کشور مهاجم، دارد مدلی جدید از جنگ را پیاده سازی می کند که به دلیل نداشتن مانور و تمرینات نظامی متناسب با آن، هماهنگ شدن کامل نیروها و کارآمدی در طراحی مواضع و استقرار نیروها و رسیدن به بازدهی ِ حداکثری در این مدل، کمی زمانبر است.
هدف این مدل آنست که روسیه را وادار به جنگ روی زمین کند. ترکیب طراحی مواضع و شیوه ی استقرار نیروها با تجهیزات ایشان باید به گونه ای طراحی شود که روسیه نتواند این مواضع را با حملات هوایی از کار بیندازد (مدلی که افغان ها در جغرافیایی متفاوت و یا داعش در جنگ شهری آنرا پیاده سازی کرد و در شرایط نابرابر به لحاظ تجهیزات و با وجود در دست نداشتن نیروهای تخصصی نظامی، سالها با نیروهای نظامیِ حرفه ای قدرتهای جهانی و منطقه ای جنگیدند)
این راهبرد اوکراین در جنگ با روسیه است و البته تصور مقامات اوکراینی این است که در این راهبر غرب پشتیبان آنهاست. آوارگان اوکراینی از حمایت بی دریغ اروپایی ها بهره مند خواهند شد. کمک های بین المللیِ مالی و نظامی متناسب با این شیوه ی جنگ (مثل تجهیزات ضد تانکی که الان ارسال می گردد) به اوکراین ارسال خواهد شد و کشته شدگان با نیروهای داوطلب (مزدور) جایگزین خواهند شد.
بنابراین چالش اصلی ِ این جنگ، توسعه (develop) این مدل جنگیدن متناسب با شرایط اوکراین است. (نکته: به نظر نمی رسد که در کوتاه مدت، امکان استفاده از شیوه هایی مثل تله های انفجاری در اوکراین ممکن باشد. این شیوه ها نیازمند آموزش عمومی وسیع است. مثل بمب های کنار جاده ای در افغانستان)
دولت آقای رییسی بهتره در ابتدای سال جدید به ارزش پول ملی اهمیت قائل شود و به جای استقراض از بانک مرکزی حداقل برای یک ماه هم که شده ارز را با قیمت تک نرخی به بازار آزاد روانه کند تا عطش بازار آزاد فروکش کند و تورم کنترل شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار