بازدید 9379
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۱۲ تیرماه

واکنش جوان به سرلیستی جهانگیری در انتخابات مجلس / دولت‌ها جهان اطراف را چگونه می‌بینند؟ / سه فاکتور اصلی افزایش مشارکت در انتخابات

چراغ سبز به واردات خودرو، وعده رمزگشایی در کمیسیون امنیت ملی، کریم باقری ستاره دار شد، زنگ خطر افزایش «مجردان سالمند»، تفویض اختیارات به استان‌ها، سردرگمی همسان‌سازی در برنامه هفتم، پشت پرده مرغ چند نرخی، اتحاد فراگیر علیه قرآن‌سوزی، روایتی از مافیای خودرو در ایران، امید به دیپلماسی بین ایران و آمریکا و وقتی در روسیه چاقو‌ها دسته‌های خود را می‌بُرند! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۳ 03 July 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۱۲ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که تداوم تعقیب تروریست‌ها در آن سوی مرز‌ها، فرانسه غرق‌شده در آتش، شکاف ۱۰ میلیونی دستمزد با هزینه‌های زندگی، چراغ سبز واردات خودروی کارکرده و ۱۰۰۰ ساختمان بلند مرتبه در تهران روی گسل در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

سه فاکتور اصلی افزایش مشارکت در انتخابات


محمدجواد حق‌شناس طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با تیتر سه فاکتور اصلی افزایش مشارکت در انتخابات نوشت: بحث انتخابات و ضرورت افزایش مشارکت‌های عمومی در آن را نمی‌توان به عنوان یک اتفاق و رخدادی که نتیجه یک عامل و فاکتور است در نظر گرفت. عوامل فراوان و فاکتور‌های متکثری باید در کنار هم قرار بگیرند تا مشارکت مردم در انتخابات بالا رود و فضای مطلوبی در کنشگری سیاسی جامعه فراهم شود. مهم‌ترین فاکتور برای افزایش مشارکت در انتخابات، رقابتی شدن آن است. اگر این فضا و فرصت فراهم شود برای رقابت حداکثری، طبیعتا مردم هم به عنوان مخاطب اصلی در مشارکت انتخاباتی، رغبت بیشتر و مهم‌تر از آن امکان انتخاب وسیع‌تری را پیدا می‌کنند. این روند درست و بسترسازی مناسب، جامعه را برای مشارکت بیشتر در انتخابات تشویق می‌کند. فاکتور بعدی که باید مورد توجه باشد، سلامت انتخابات است.

مشارکت‌کنندگان باید احساس امنیت کرده و آرامش خیال داشته باشند که از انتخاب آن‌ها در پای صندوق‌های رای، حفاظت شده و مطالبه آن‌ها به درستی اعلام می‌شود. اگر این فاکتور هم محقق شود، زمینه مشارکت مردم در انتخابات بالا می‌رود. نکته بعدی که اهمیت بسیاری دارد، میزان اثرگذاری منتخبین در سرنوشت جامعه و مردمی است که پای صندوق رای حاضر شده‌اند. باید دید آیا افرادی که به خودشان زحمت می‌دهند و ساعت‌ها پای صندوق‌های رای حضور پیدا می‌کنند، پس از انتخاب افراد مورد نظر می‌توانند به خواسته‌های خود برسند؟ به عبارت روشن‌تر، آیا افرادی که انتخاب شده‌اند و روی صندلی‌های مورد نظر در جایگاه‌های مختلف نشسته‌اند، می‌توانند به وعده‌ها، شعار‌ها و مطالبات مردم جامه عمل بپوشانند؟ 

از سوی دیگر این منتخبان تا چه اندازه می‌توانند به وظایفی که قانونگذار برای آن‌ها تعیین کرده، عمل کنند؟ این ۳ فاکتور در انتخابات اخیر کمتر مورد توجه ساختار‌های تصمیم‌ساز و سیاستگذار قرار گرفته است. نهاد شورای نگهبان که تنها وظیفه‌اش نظارت بر انتخابات، تضمین سلامت انتخابات و حفاظت از رای مردم است، مسیر نامناسب و نابجایی را پیموده است. در واقع این نهاد، انتخابات را بدل به انتخاباتی دومرحله‌ای کرده است. یعنی ابتدا شورای نگهبان برخی افراد از یک جناح خاص را انتخاب می‌کند، بعد مردم باید از میان افراد مورد نظر را انتخاب کنند! این روند به اندازه‌ای ناصحیح است که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن دفاع کرد. حتی افراد اصولگرا هم به این روند معیوب اعتراف دارند و خواستار اصلاح آن شده‌اند.

واقعا تعجب می‌کنم چطور ممکن است فردی مانند آقای باهنر که نسبت به واقعیت‌های مرتبط با بحث احراز صلاحیت‌ها آگاه است، اظهاراتی را مطرح کند که نسبتی با واقعیت ندارد. باید قبول کرد، روند فعلی باعث شده تا مردم با ابهامات فراوانی مواجه باشند و احساس کنند که سیستم اهمیت مشارکت آن‌ها در انتخابات را درک نمی‌کند. بنابراین برای افزایش میزان مشارکت در انتخابات باید بستر‌های لازم برای این ارتقا را فراهم ساخت تا مردم مجاب به مشارکت بیشتر در انتخابات شوند. زمانی که این بستر فراهم نشود، نمی‌توان از مردم توقع داشت که وارد عرصه‌ای شوند که برای آن‌ها نفعی نداشته و مطالبات آن‌ها را محقق نمی‌کند.


دولت‌ها جهان اطراف را چگونه می‌بینند؟ 


پیمان مولوی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار نوشت: وقتی در قرن ۱۸ پروسی‌ها علم جنگلداری مدرن را پایه‌گذاری کردند شاید فکر نمی‌کردند در ایران بیش از ۵ دهه ما از تجربه آن‌ها بر اقتصاد و بورس ایران مثال بزنیم. آلمان‌ها می‌خواستند همه چیز شسته و رفته باشد، نیاز آن‌ها به درآمد از جنگل‌ها آن‌ها را به سمت ایجاد جنگل‌هایی یکدست از نارون سوق داد، البته در آن زمان در اروپا واقعا برای گرم کردن از چوب درختان استفاده می‌کردند و زمستان واقعا سخت بود!


دلیل این امر این بود که آن‌ها می‌خواستند جنگل‌هایی آراسته و با رشد زیاد داشته باشند و پروسی‌ها به درختان همانند سرباز می‌نگریستند خود را فرمانده و جنگل را ارتش خود.
 در ابتدا همه چیز زیبا و چشم نواز بود، اما فقط دو دور چرخش کافی بود تا نتایج آن توهم جنگلداری علمی هویدا شود.


آلمان‌ها دچار مرگ جنگل شدند، به جای افزایش محصول شاهد افت شدید بودند، می‌دانید چرا؟ آن‌ها در تولید چوب و افزایش درختان و جنگل‌هایی شسته و رفته نقش خزه‌ها، سرخس‌ها، زنبور‌ها و قارچ‌ها را نادیده گرفتند و کل اکوسیستم را با ساده سازی بلاهت بار خود نابود کردند.
حالا نوبت بهداشت جنگل بود. حال زنبور رها می‌کردند و سعی می‌کردند که جزئیات اکوسیستم را عینی سازی کنند.


کلمه‌ای که در اینجا با آن روبرو می‌شویم و نمی‌توانیم به راحتی از آن گذر کنیم کلمه اکوسیستم یا زیست بوم است، البته من قصد ندارم در باب زیست شناسی صحبت کنم، ولی یکی از بزرگترین مغالطات در اقتصاد ایران و جهان از نادیده گرفتن همین یک مفهوم بر می‌خیزد. تجربه بشری پر است از نادیده انگاشتن و عدم درک این مفهوم البته خواهیم دید در برخی نادانسته و از روی جهالت و در برخی موارد به عمد و کاملا ذی‌نفعانه.


اکوسیستم چیست؟ بوم سازگان یا اکوسیستم اشاره به گردآوری اجزا و روش‌هایی دارد که تشکیل‌دهنده و حاکم بر رفتار برخی زیر مجموعه‌های فضای زیستی می‌باشد. مفهوم ادراک شده این واژه معمولا برای اشاره به عناصر حیاتی و غیر حیاتی و تعامل آن‌ها با یکدیدگر در محیط‌های تعریف شده و بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های ذهنی درخصوص بزرگ و یا کوچک بودن آن منطقه به‌کار می‌رود. واژه اکوسیستم برای اولین بار توسط اکولوژیست انگلیسی آرتور تنسلی در سال ۱۹۳۵ مورد استفاده قرار گرفت، بدین سو نگرش سیستمی را به قلمرو دانش اکولوژی اضافه کرد.


یک سیستم عبارت است از مجموعه‌ای از عناصر که به گونه‌ای در کتار یکدیگر قرار گرفته اند، بر هم سوار شده‌اند و نسبت به هم تنظیم یافته اند و یا گا‌ها در مقابل هم قرار دارند، اما به صورت یک کل عمل می‌کنند و برای رسیدن به یک هدف خاص. همه ما یک سیستم بیولوژیک به شمار می‌رویم، سیستم‌های زنده و اکوسیستم‌ها همواره از نوع سیستم‌های پویا هستند و در طول زمان دستخوش تغییرات صوری و ساختاری گوناگونی می‌شوند.


محیط سیستم عبارت است از محموعه عواملی که بر سیستم موثر می‌افتد، ولی کنترل ان‌ها از حیطه امکانات سیستم خارج باشد.
درمورد سیستم‌های زنده همانند انسان، گیاهان و جانوران و درنهایت اجتماعات زیستی با جامعه زندگاه همین عوامل محیطی هستند که در تعیین نحوه پراکندگی، چگونگی سازگاری موجود زنده با محیط و نیز ساختار اجتماعات زیستی نقش اساسی بر عهده دارند.
اکوسیستم‌ها از جملگی در زمره سیستم‌های باز به شمار می‌آیند یعنی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارند.
نگاه به اقتصاد در کشور‌هایی همانند ایران که متخصص کنار گذاشتن علم اقتصاد هستند بیشتر غیر سیستمی و البته نگاه ان‌ها به اقتصاد و تحولات آن خطی است تا یک اکوسیستم در درونش میلیون‌ها انسان با میلیارد‌ها تفکر در حال زیست هستند.
بر همین اساس می‌توان اولین و شاید مهمترین رکن در نحوه تصمیم‌گیری اقتصادی را بر همین اساس یعنی عدم درک سیستمی و ندیدن اقتصاد به عنوان یک اکوسیستم تلقی کرد.

 

سرلیستی جهانگیری در انتخابات مجلس


روزنامه جوان طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: در حالی که یک طیف از اصلاح‌طلبان دنبال تحریم انتخابات هستند و مدام از آماده نبودن شرایط برای حضور در انتخابات می‌گویند، خبر‌هایی که طیف دیگر بروز می‌دهند، نشان می‌دهد از قضا اصلاح‌طلبان خیلی هم آماده انتخابات هستند!


محمد علی وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکار و نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در گفت‌وگویی در پاسخ به اینکه چینش انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس امسال چگونه خواهد بود، می‌گوید: «در تهران اگر بنا باشد یک جریان گفتمانی نزدیک به اصلاحات وارد انتخابات شود، چنین لیستی احتمالاً به سرلیستی آقای جهانگیری شکل خواهد گرفت و بعضی از وزرای دولت سابق و بعضی از جوانان مثل آذری جهرمی و تعدادی از بانوان در این لیست قرار خواهند گرفت.»


او برخلاف برخی اصلاح‌طلبان تندرو، درباره میزان مشارکت هم نظر بدبینانه‌ای ندارد و توضیح می‌دهد که «در حال حاضر، وضعیت مشارکت در انتخابات زیاد مناسب و خوشایند نیست، اما اگر در ماه‌های آینده شاهد یک فضای انتخاباتی، رقابتی و پرشور باشیم و نهاد‌های متولی انتخابات به بیانات رهبری در رابطه با انتخابات عمل کنند، ما شاهد بیش از ۶۰ درصد مشارکت مردم در انتخابات خواهیم بود. علی رغم اینکه مردم از بعضی مسائل ناراحت هستند، اما همین مردم در این شش هفت ماهه سال گذشته فهمیدند که جمهوری اسلامی هیچ آلترناتیوی ندارد و هویت اپوزیسیون منفعت طلب خارج نشین برایشان روشن شد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۶
همه دارن فحش می دن و ناراضی امد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
فقط افرادی مثل تو فحاشی می کنن من اهل فحش نیستم
واقعا این جهانگیری چه اعتمادبه نفسی داره
اصلا جهانگیری اصلاح طلب نیست خودش به خودش رای بده اخه میخواد چه بکنه
از اخوی جهانگیری چه خبر او هم آزاد شده یا نه
شما به چی دل خوطکردید به پنج میایون افغانی؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
مگه افغانی می تونه رای بده؟
شما می دانید مردم رای می دهند و از ترس می گویید افغانی ها در انتخابات صف می کشند.
تا کی خودتان را گول می زنید؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
اگه سواد داشتی میفهمیدی فقط اونایی که کارت ملی دارن میتونن رای بدن و مهاجران و البانی های فراری نمیتونن رای بدن
رای بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
به کوری چشم اکبرها مردم حامی انقلاب در انتخابات پرشورتر شرکت می کنند
چون اپوزیسیون نشان دادند که اصلا قابل اتکاء نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
پر شور مثل دو انتخابات گذشته
ناشناس
| Iraq |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
ناشناس|
of)|۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲

لرزشی و سایبری عزیز

اگر شما رای ندهی که رای بدهد .
فعلا دنیا به کام شماست و جیب تون پرپول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
آره پرشور مثل ریاست جمهوری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
اره جیب ما پر پوله تا کور شود هر آنکه نتواند دید ولی جیب غربلیسا خیلی پر پولتره با این حال فقط غر میزنن
انتخابات خخخخخخخخخخخخخخ
آقای روزنامه جوان خوشحال نشو نگفته اصلاح طلبان گفته جریانی نزدیک به آنها منظور اعتدالیون بوده وتکنو کراتها
۳ فاکتور اصلی افزایش مشارکت در انتخابات

تنها فاکتور، برگزاری رفراندوم آزاد
پاسخ ها
یک بسیجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
با پرچم سوریه غل...میکنی اینجور کامنتی میزاری
دموکراسی در جهان ابتدا زیبایی های خود را داشت. امروزه بازی "مردم سالاری" جاذبیت خود را از دست داده است. عملا در هیچ جای دنیا شیوه حکومت به رای گذاشته نمی شود و اجرای آن نیز توسط صاحبان قدرت مهندسی می شود.
فرانسه دموکراتیک ترین کشور دنیا است که قدرت بین چندین حزب جا به جا می شود.
در بقیه کشورها تنها دوحزب قدرت را بین خود دست به دست می کنند
بی خود نیست که غربگرایان از کیهان متنفر هستند
چون همیشه چوب تو لونه این زنبور ها می کند.
این چه تیتر هاییه که زدی کیهان؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
اتفاقا من در حسرت یک صفحه از روزنامه کیهان هستم در کشور اتریش
روزنامه های اینجا اصلا بدرد شیشه پاک کردن نمیخوره
انتخابات شرکت کنم حتما با تورم 48 درصدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
70 درصد
من که رای نمیدم
جهانگیری آزمون پس داده است
باش تا مردم در انتخابات شرکت کنند
روزنامه کیهان:
اعتراضات فرانسه
اغتشاشات ایران
جالبه
برای اونا اعتراضه که تو ناز نعمت زندگی میکنن اما برای مردم بیچاره ایران که تو فقر و فلاکت اند اغتشاشه
جوان جان یه روزی تیتر میزدی که اصلاحات مرده حالا از حرف حضور بیرنگ یک طیف کم اثر از آنها در انتخابات ذوق زده شده ای شما که بقول یکی از لیدر های شناخته شده تان برای حضور همیشگی در قدرت تنها چاره ای که دارید حضور حداقلی مردم در انتخابات است زیاد بفکر نوشتن این مقالات نباش فعلا برو دوغت را بنوش و ناهارت را بخور
اسم انتخابات میاد احساس دوگانه پیدا می کنم نفرت و تمسخر
انتخابات آزمون و نماد دمکراسی در هر کشوری میباشد و حضور مردم در آن بیانگر فهم و درک سیاسی و اجتماعی آن مردم بوده و باعث ناامیدی دشمنان آن کشور میشود .
رییسسسسسسسسی وکابینه اش کنار بروند من رای می دهم ؟
وگر نه بخواب تا خواب رای را ببینی؟..
دلتون خوشه
مشارکت بی مشارکت
تا مردم احساس میکنند مسئولین به مردم دروغ میگن وهزارتا تخلف میکنند کم کم دل سرد میشن وتقریبا تو همه زمینه ها حضورشون کم رنگ میشه دولت باید اول اعتماد سازی کنه هر مسئولی که دروغ میگه و یا تخلف میکنه وتخلفش ثابت میشه بجایی که باهاش برخورد بشه دلنال ماست مالی و لا پوشونی هستن تا باهاش برخورد بشه و مجازات برسه در بیشتر موارد یه پست بهتر وبالاتر براش دست و پا میکنند خوب این میشه که موقع انتخابات باید با کلی بدبختی مردم رو بیارن پای کار در صورتی که یه کمی جلوی اختلاس ها وگرونی ها و تخلفات رو بگیرن مردم بدون تبلیغات میان پای کار (حقوق ومزایا تقریبا یکسان بشه در ستوه وسنوات همسان با مدرک تحصیلی مشابه و اختلاف های حقوق و مزایا منطقی باشه و......
گویا اخوی جهانگیری جهت عمل زیبایی بینی مرخصی دائمی گرفته و از زندان آزاد شده ؟
دولت‌ها جهان اطراف را چگونه می‌بینند:

همه دولتها مثل دولت ایران جهان اطراف را پر از گل و بلبل فرض کرده و با اطمینان کامل خیال می کنند منجی دنیا و آخرت آنها دولت رئیسی است !!!! با تورم سالیانه 200%و کلی حرفهای انتخاباتی بدون عمل روی زمین مانده .
قوه قضائیه مگه دست اصلاح طلبانه که تیکه آزادی مهدی جهانگیری رو میندازید؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی