بازدید 73448
مرور روزنامه‌های شنبه سیزدهم شهریور

آقای پوتین! کمک‌های روسیه به ایران را لیست کنید / اصلاح‌طلبان و حامیان طبقه متوسط همگی غیب شده‌اند / وزیر ارشاد جدید، گام‌های اول را چگونه برمی‌دارد!

ورود ۶ میلیون دوز در دو روز، دادستان با ۲۰۰ قاضی به اوین رفت، علی دایی، تلویزیون و کریستیانو رونالدو، زاکانی رسماً شهردار پایتخت شد، درد کوچ ِقشر متوسط به زیر خط فقر، ابهامات به جامانده برای آقای شهردار، رئیسی در میان کپرنشینان و حاشیه نشینان، شکست تروریست‌های طالبان از جبهه مقاومت پنجشیر و خاورمیانه و جنگ سرد جدید، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۷۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۵ 04 September 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه سیزدهم شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که سفر رئیس جمهور به مناطق محروم سیستان و بلوچستان و دیدار با کپرنشینان، مقاومت پنجشیر در مقابل طالبان و رایزنی درباره مذاکرات و واکسن در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


اصلاح‌طلبان و حامیان طبقه متوسط همگی غیب شده‌اند


احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان طبقه استیجاری نوشت: اگر بپذیریم دولت سیزدهم در غیاب بخش عمده‌ای از طبقه متوسط شکل گرفته است، باید به این پرسش پاسخ بدهیم چه طبقاتی و با چه میزان آرا این دولت را به قدرت رسانده‌اند و اینکه طبقه متوسط الان کجاست و چه می‌کند. آنچه مکرر گفته می‌شود این است که دولت‌های اصولگرا -اگر دولت رئیسی را اصولگرا بدانیم- آرای ثابتی در میان حامیان خود دارند و در هر دوره از انتخابات آرای دیگری از مردم نیز در صندوق رأی آنان ریخته می‌شود، آرای مردمِ ناراضی از دولت‌های پیشین یا آرای سرگردان دلبخواهی. با اینکه دولت سیزدهم دولتی اصولگراست، اما نمی‌خواهد دولتِ فراگیر همه طیف‌های اصولگرا باشد. دولت رئیسی حتی بدش نمی‌آید پوسته سخت اصولگرایی را بشکافد و طبقه متوسطی را که همواره حامیان دولت اصلاحات بوده‌اند، به سمت خود بکشاند. این فرصت مغتنمی برای دولت رئیسی است، چراکه اصلاح‌طلبان در حضیض سیاست به سر می‌برند و اعتماد طبقه‌ای را که خود برساخته‌اند از دست داده‌اند. رئیسی می‌داند رابطه طبقه متوسط با اصلاح‌طلبان رابطه‌ای براساس منافع فی‌مابین بوده است که اصلاح‌طلبان در گذر ایام و با دشوار شدن شرایط اقتصادی فقط توانسته‌اند از موقعیت خود و حامیانِ بورژوای خود صیانت کنند. شرایط دشوار اقتصادی و بی‌اعتنایی دولت دوازدهم به خواسته‌های طبقه متوسط که تصور می‌کرد با دولت اصلاح‌طلب منافع مشترکی دارد، باعث جدایی آنان از دولت روحانی و اصلاح‌طلبان شده است.

 

دولت‌های اصلاح‌طلب نتوانستند به وعده‌های خود در قبالِ طبقه متوسط عمل کنند. اینک با این جدایی، چهره اصلاح‌طلبان بیش از پیش عیان و مخدوش شده و طبقه متوسط دریافته است که هرگز یک طبقه به معنای واقعی نبوده و چه بسا برساخته جریان‌های سیاسی برای کشانده‌شدن به عرصه انتخابات بوده است. آنچه امروز شاهدیم اضمحلالِ اصلا‌ح‌طلبان و «بحران هویت» در طبقه متوسط است. این روز‌ها به‌ندرت سخنی از اصلاح‌طلبان و سوسیال‌دموکرات‌ها در ستایش طبقه متوسط می‌شنویم. انگار اصلاح‌طلبان و حامیان طبقه متوسط همگی در این برهه تاریخی غیب شده‌اند. برخی از اصلاح‌طلبان مترصد بازگشت و جذب در حکومت‌اند. برخی دیگر در کمین وقایع غیرمترقبه سیاسی نشسته‌اند تا باز به عرصه سیاست بازگردند و برخی نیز در همین ایام اعلام بازنشستگی خواهند کرد، چراکه دیگر از تحلیل شرایط کنونی وامانده‌اند و از درکِ شکافی که میان دولت و ملت و مهم‌تر از آن شکافی که میان اصلاح‌طلبان و طبقه متوسط افتاده عاجزند؛ اما در این میان وضعیت طبقه متوسط بحرانی‌تر از همه است. عنوان برساخته طبقه متوسط نخ‌نما شده و کابوس مردمان این طبقه محقق شده است و به طبقه فرودست درغلتیده‌اند. رفتار اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان طبقه متوسط، آنان را دچار بحران هویت کرده است و آنچه بیش از هر چیز آنان را آزار می‌دهد، احساس فریب‌خوردگی است.


طبقه متوسط اینک به این خودآگاهی رسیده که طبقه‌ای به نام طبقه متوسط گویا فریبی بیش نبوده است. فریبی که خود به امید راهیابی و گذر به طبقه‌ای فراتر (بورژوازی)، جانانه در آن مشارکت داشته است؛ اما اینک نه‌تن‌ها رؤیایشان تعبیر نشده، بلکه کابوسِ ریزش به طبقات فرودست محقق شده است. اینک آنان بیش از هر زمان دیگری مفهومِ عدالت را درک خواهند کرد، مفهومی که در سخنان اصلاح‌طلبان غایب بوده است. آنان ناگزیرند باور کنند که دیگر بخشی از طبقه فرودست‌اند و تنها در اتحاد و ائتلاف با آنان می‌توانند عدالت واقعی را دریابند.

 

آقای پوتین! کمک‌های روسیه به ایران را لیست کنید


احسان شادی طی یادداشتی در ستون نقد روز روزنامه جهان صنعت با عنوان آقای پوتین! کمک‌های روسیه به ایران را لیست کنید نوشت: همه ایرانیان ساکن این سرزمین که در سال‌های ۱۳۵۸ تا چند سال بعد در مراکز آموزشی به ویژه در مدارس و در مقاطع گوناگون درس می‌خواندند هنوز طنین صدای مرگ بر شوروی پس از مرگ بر آمریکا در یاد و حافظه‌شان باقی مانده است.


آن روز‌ها نظام سیاسی ایران روسیه را مظهر و نماد امپراتوری کمونیستی می‌دانستند که با مکتب اسلام ناسازگاری ذاتی دارد. در آن سال‌ها شوروی یکی از کشور‌های اصلی در تجهیز نظامی صدام حسین در جنگ با ایران بود. با فرو ریختن شوروی کمونیستی و روی کار آمدن بوریس یلتسین و نیز ولادیمیر پوتین مناسبات ایران با روسیه که حالا دیگر اقمار خود را از دست داده است جور دیگری شد. ایرانیان به مرور شاهد کاهش و سپس مرگ بر شوروی شدند و این داستان ادامه دارد. خصومت نظام سیاسی ایران، اما با آمریکا هرگز بهبود نیافته است و در هر دوره از دوره‌های پس از جنگ بر میزان خصومت افزوده شده است. نظام سیاسی حاکم بر آمریکا در همه سال‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی سپری شده، در آشکار و پنهان کوشش کرده است به ایران آسیب بزند و با دو تحریم گسترده در اوایل دهه ۱۳۹۰ و تحریمی که از ۱۳۹۷ شروع شد و ادامه دارد اقتصاد ایران را زیر فشار قرار داده است و این راه را تا رسیدن به یک توافق ادامه خواهد داد. آمریکایی‌ها، اما با صراحت در این باره اظهارنظر کرده و عمل می‌کنند. ایران برای رهایی از تنگنا‌های سیاسی و اقتصادی محاصره از سوی آمریکا رویکرد به شرق را در دستور کار قرار داده و بر این کار اصرار دارد.

 

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه به جای اینکه درباره پیشرفت‌های مناسبات ایران با کشورش سخن بگوید از اینکه آمریکا به ایران در داستان پاندمی کرونا کمک نمی‌کند سخن گفته است. به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، طی سخنانی در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: ایران امروز با توجه به شرایط همه‌گیری نیاز به کمک دارد، اما غرب محدودیت‌ها علیه این کشور را لغو نمی‌کند.


ایرانیان در روز‌های تازه سپری شده خبر‌هایی از بدعهدی روسیه در ارسال و فروش واکسن اسپوتنیک به ایران شنیده‌اند و از اینکه روسیه خود را دوست ایران می‌داند، اما از دادن کمک به ایران خودداری کرده است بسیار ناراحت هستند. به آقای پوتین باید گفت لطفا کمک‌های روسیه به ایران را در این سال‌ها در حوزه‌های گوناگون مثل فروش تجهیزات موشکی یا تسریع در ساخت نیروگاه دوم بوشهر یا کمک به ایران برای صادرات نفت یا سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از نفت و گاز ایران و کمک به ایران برای اینکه صادرات نفت را ادامه دهد، فهرست کند.

وزیر ارشاد جدید گام‌های اول را چگونه برمی‌دارد!


جواد محرمی طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان با عنوان وزیر ارشاد جدید گام‌های اول را چگونه برمی‌دارد! نوشت: نامه‌های سرگشاده چند هنرمند به وزیر ارشاد جدید که از میان آنان پرویز پرستویی و علی نصیریان شاخص‌تر بودند و به نوعی می‌تواند به عنوان استقبال از تغییر تعبیر شود، نشان می‌دهد حضور وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی امید را در دل اهالی خسته و محنت‌زده فرهنگ و هنر تازه کرده و به طور عادی به مطالبه تحول در سیاست‌ها و رویکرد‌ها برای تقویت و سروسامان دادن به مشکلات و مصائب در میان همه اقشار این عرصه دامن زده است.


وزیر محترم ارشاد در جریان ارائه برنامه به مجلس شورای اسلامی جهت اخذ رأی اعتماد، نمایی کلی از وضعیت بغرنج کنونی عرصه فرهنگ ارائه داد؛ وضعیتی که به اعتراف همه طرف‌های درگیر از نابسامانی‌های عدیده رنج می‌برد و در شأن جامعه ایرانی نیست. سینما، تئاتر و موسیقی ما فارغ از اینکه ویروس کرونا چقدر به اقتصاد آن لطمه زده به طور جدی دچار بحران معنا و هویت است. اینکه چطور و چگونه قرار است این سطح بحران‌زده از محتوای آثار هنری که زخمی نگاه‌ها و مدیریت‌های منفعل و سطحی بوده‌اند، ترمیم شده و ستون خیمه فرهنگ و هنر قرار است با چه تدابیری قدعلم کرده و نسیمی خنک و رایحه‌ای خوش را به مرور از خود ساطع کنند نیاز به آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی دقیق دارد که به طور عادی باید مدت‌ها پیش به طرزی موشکافانه و کارشناسانه تنظیم شده باشد. پیش از این در همین ستون به این اشاره کردیم که وزیر ارشاد دولت رئیسی به ایجاد همدلی و اعتماد درون مجموعه هنر و فرهنگ به عنوان یک پیش‌نیاز برای پیشبرد سیاست‌ها و ایجاد تحول نیاز دارد و تا این فضای اعتماد و همدلی ایجاد نشود و خدایی نکرده فضای بدبینی و سوءتفاهم حاکم باشد،

 

بهترین برنامه‌ها نیز در پله اول دچار سستی و مشکل شده و راه پیشرفت آن سد می‌شود. به نظر می‌رسد این فضا با نگاه خوش‌بینانه‌ای که به عنوان نمونه در نامه‌های سرگشاده چهره‌هایی، چون پرویز پرستویی و استاد علی نصیریان قابل مشاهده است تا حدی ایجاد شده و حالا این وزیر محترم ارشاد است که باید پاسخ این استقبال را با تدابیر خود بدهد. اینکه سینما و تئاتر و موسیقی دچار ابتذال هستند را همه می‌دانیم، اما اینکه چطور باید برای تقویت فرهنگ اقدام کرد و این اقدامات باید چه باشند، مسئله‌ای است که در شش ماه ابتدایی آغاز به کار وزیر جدید خود را نشان خواهد داد. به عبارتی دیگر برای اینکه معلوم شود نسیم تحول وزیدن گرفته یا نه شش ماه یا کمتر زمان کافی است. اصلی‌ترین مرحله در مدیریت برای تحول چینش نیروی انسانی است. مدیران اصلی که انتخاب شدند می‌توان تا حدود زیادی با توجه به سابقه و عملکرد آن‌ها درباره آینده کار آن‌ها نظر داد، امید است که این فضای مثبت و امیدوارکننده با اقدامات اولیه وارد مرحله‌ای شود که بتوان از آن به عنوان یک شروع خوب و طوفانی یاد کرد. اگر تصمیمات سرنوشت‌ساز اولیه درست و دقیق باشند، به طور طبیعی تصمیمات و سیاستگذاری‌های بعدی از دقت و اثرگذاری مطلوب بهره خواهند برد. امید است وزیر ارشاد گام‌های اول را درست و اصولی بردارد و دریچه‌ای به روی اصحاب فرهنگ و هنر در همین ماه‌های ابتدایی باز شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۷
شوروی و روسیه کنونی دشمن قسم خورده ایران و ایرانیان بوده و هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
مرگ بر چین ، مرگ بر روسیه کمونیست بی دین.
نسیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
وقتی متخصص ما درست در هنگامه ورود واکسن روسی فریاد واویلا سرمی دهد که چه نشستید که این واکسن شناسنامه مورد تایید سازمان بهداشت جهانی را ندارد؛انتظار دارید تبعاتش چه باشد؟! ....وقتی ظریف در مذاکرات محرمانه اش با پوتین قرار می شود بطور محرمانه نفت ایران از طریق روسیه فروخته و قرار می شود محرمانه وسری بماند تا این قرار از فشار امریکا در امان بماند ولی نماینده انقلابی عضو کمیسیون امنیت ملی حاضر در آن جلسه در مصاحبه با خبرگزاری ها موضوع را لو می دهد چه انتظار دیگری دارید....لابد روسیه باید افتضاحات و چندگانگی ها و مهم نبودن منافع ملی برای داخلی ها را جبران کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
واکسن دیگر تنها چاره کار نیست
فوتی های 5 شنبه آمریکا 1713 نفر است و مبتلایان جدید آن روز 180 هزار نفر طبق اعلام رسمی بوده است.
پس باید حتی با واکسن ماسک و فصله را رعایت نمود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
بر ذات کثیفشون لعنت وشرم بر مسئولانی که چشمشان را به این واقعیت بسته اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
کو فهم وشعور، کو گوش شنوا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
فوتی های 5 شنبه آمریکا 1713 نفر است و مبتلایان جدید آن روز 180 هزار نفر طبق اعلام رسمی بوده است.
پس باید حتی با واکسن ماسک و فصله را رعایت نمود
( حرفهای بیست . سی)
کمک!!!!؟؟؟
خیانت
متاسفم برای کسانی که هنوز فکر میکنند روسیه دوست ماست ؛ ایرانیها از جانب روسیه دهها بار گزیده شدند نه از جانب غرب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
متاسف برای خودت باش که هنور فرق دشمن و کاسب کار را نمی دانی در چی هست
و اگر مبنا بر تفکر شما باشد باید با همه بد باشید البته به غیر مدینه فاضله که دشمن است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
روسیه دشمن مردم ایرانه نه حکومت ایران
نیازی به دلسوزی پوتین نداریم

مردم ایران پوتین را مثل کف دستشان می شناسند

مرگ بر روسیه
ننگ بر روسیه
شرم بر پوتین
جهان صنعتی ها چرا از خلف وعده روسیه ناراحتند ؟! مقالاتشان را در اعتراض به ورود واکسن اسپوتنیک ، فراموش کرده اند ؟ این واکسن که بد بود و بی اعتبار .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
چون به هر شکل باید روسیه را زد تا غرب را همچنان در جامعه پر رنگ کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
ولی بدون با اعتماد و تکیه بر روسیه دوست عزیز !!! از واردات واکسنها دیگر جلو گیری شدو این شد این همه کشتار
احتمالا شما کسی از فامیلها و آشنایانتان را از دست ندادی
ناشناس
| Japan |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
هفتده شهر قفقازمان را شوروی اشغال کرد، اجازه کشتیرانی در دریای خزر به جز تا چند کیلومتری سواحل شمال را نداشتنم،در همین چند سال اخیر در سوریه با تبانی با ترکیه برای آتش بس موقت در سوریه باعث شبه خون ونقض آتش بس توسط داعش که باعث شهادت رزمنده گان ایران شدند،حال آنهایی که آمریکا راجهانخوار میدانند و طرفدارنش را غرب گدا کمی از متصرفات و خیانت های آمریکا در مورد کشورمان بگویند!!!!!
ساست وراهبرد پوتین دو علت مشخص دارد1-اول به منافعش نگاه میکند.2- خیالش از جانب ما هم راحت است چون میداند که ما راه های دیگر را یا کلا بروی خودمان بسته ایم ویا انچنان سخت کرده ایم که در هر صورت راهی بجز مراجعه ودست اویختن به روسیه وچین نداریم. خدمات پوتین واخلافش در تاریخ معاصر ایران را اگر بخواهیم لیست کنیم مثنوی هفتاد من کاغذ میشود.که تکرار آن ملال اور است.فقط یک نمونه نام میبرم در قضیه تحویل اس300 با ایران چه کرد در حالی ترکیه اس400را هم گرفت.
کمک های پوتین:
1- همگامی با بلوک غرب برای تحریم ایران
2- کمک به یانکی ها در برهم زدن برجام و تشدید تحریم اقتصادی
3- عدم ارسال واکسن کوید 19 به ایران در زمان مقتضی
4- بازی با برگ ایران در جوامع بین المللی برای پیشبرد برنامه های خود
و......
این است کمک پوتین به ایران؟؟!!!
سرمقاله ی روزنامه شرق بسیار ملموس بود . تفکر مردم راجع به سیاست های جمهوری اسلامی از 25 سال قبل تا الان را در یک مقاله بیان کرده است. مخصوصا این قسمت که طبقه متوسط اکنون احساس فریب خوردگی دارند که نه تنها دیگر امیدی به رفاه بیشتر و ورود به طبقه ی مرفه تر ندارند بلکه ترس وارد شدن به طبقه فرودست هم همراه آنهاست!
مقصر کیست؟ باز هم مقصر دشمن است؟! آیا همین واژه ی دشمن فریب نبوده؟!
هیچ وقت روسیه نمیتواند دوست ایران باشد چون نامردی تو ذات روسهاس
روسیه همیشه نامرده
روزنامه شرق! چقدر با افتخار از عبارت فرودست استفاده می کنی! سیاست های غلط شما و همفکران شما باعث شد طبقه متوسط ار بین رفته و تبدیل به فرودست شوند. این پدیده ربطی به اصلاح طلبان ندارد و تمام افتخارش برای شما اقلیت تندرو است ادرس اشتباه ندهید.
درود بر پوتین
روزنامه شرق! به جای این حرف ها برو ببین چرا ساعت ۹ صبح برق قطع میشه؟ نکنه این هم تقصیر اصلاح طلب هاست؟ وقتی همه بیت المال سر از کانادا در بیاره باید هم خاموشی های سه ساعته داشته باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
خود اصلاح طلب ها کمبود برق را دارند اقرار می کنند که کم کاری کردند به علاوه کمبود بارندگی
بعد شما می خواهی دفاع کنید؟!!
میزان تولید برق بین سالهای 92 و 1400 نه تنها بیشتر نشده بلکه ظرفیت واقعی 12 مگاوات کمتر شده است.
به خاطر فرسودگی نیروگاهها و ساخته نشدن نیروگاههای جدید و عدم حمایت از بخش خصوصی
اتفاقا روسیه منفورترین دشمن ملک و ملت ایران است

روسیه هیچوقت خواهان تنش زدایی بین ایران و غرب نیست و این روسیه بود که از طریق عواملش برجام را ناپود کرد تصور کنید رابطه ایران و اروپا و رابطه ایران و آمریکا خوب بود کدام کشورها ضرر می کردند؟؟؟ بدون فکر مشخص است که روسیه و چین بازنده بودند تحرمی گاز ایران باعث می شود روسیه تنها صادر کننده گاز به اروپا باشد و قدرت چانه زنی روسیه در برابر اروپا بالا می رود تحریم نفت ایران نیز برای روسیه نعمت است از طرفی وقتی ایران تحریم شود و با غرب داد و ستد نداشته باشد ایران مجبور است با روسیه و چین کار کند که باز هم به نفع این دو کشور منفور است پس هیچ دلیلی ندارد که روسیه مداقع برجام باشد بلکه اتفاقا بر خلاف ژست های ظاهری روسیه دشمن سرسخت برجام است
روسیه هیچ گاه در قامت یک دوست نه تنها برای ایران بلکه برای هیچ کشوری نبوده است. فقط به دنبال ماهیگیری از آب گل الود و درو کردن و چپاول دیگر کشور ها به سود مملکت و مردم خود است. چرا انان که به دنبال دوستی روسیه هستند تاریخ نمیخوانند. در تاریخ شوروی میبینیم که حتی مردم بسیاری از جمهوری های سابقش را مردم درجه 2 و 3 میدانستند و تنهااز انان به عنوان کارگران در خدمت مسکو و نژاد اصلی روسها استفاده میکردند. جمهوریهایی مانند تاجیکستان، قرقیزستان ترکمنستان و غیره همیشه شهروند درجه 1 روسی محسوب نمیشدند. حالا چطور برخی توقع دارند ما را دوست خود بداند. روسیه در جایی نیست مگر برای چپاول. مگر در سوریه حضور ندارند چرا وقتی هواپیماهای اسراییلی به سوریه حمله میکنند ، هواپیما هارا هدف قرار نمیدهند و فقط موشکهای شلیک شده از هواپیما را میزنند.
علتش این است که مخفیانه با اسراییل توافق کرده که فقط موشکها را بزند تا هم به اسراییل ضربه نزند و هم سامانه های پدافندش را به سوریه بفروشد و مدام این منبع درامد با همکاری اسراییل برایش ادامه داشته باشد.
هیچگاه روسیه را نمیتوان دوست پنداشت و فقط در مذاکرات باید مراقبش بود که منافع ما تامین شود درست رفتاری که انها با ما دارند.
میشه کمک آمریکا به ایران را بگید؟
پاسخ ها
غلامحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
نمی خواهی ببینی
آقای پوتین برو به جهنم...
ما مردم ایران از روسیه و پوتین متنفر هستیم...
خخخخه آن شوروی بود که سقوط کرد!!!
دوم هم خودشان با کمبود واکسن روبرو هستند
سوم هم دنبال دشمنی با شما نیستند
چهارم هم هر کجا که ضرری نداشته و از تحریم های امان بودن کمک کردن
پاسخ ها
رها
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
زهر مارو خخخخ.گلوت خلط داره برو
دستشويي اينجا چرا خخ ميكني. پوتين چي بهت ميده اينقدر ازش دفاع ميكني ...؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
روسیه دشمن مردم ایران
با سلام ودرود به دوستان عزیز وآرزوی توفیق
با مرور و بررسی نظرات عزیزان وضمن احترام به نظر همه ،تعجب آور است ما مردم ایران تا کی باید به دیگران فحش وناسزا بدهیم
یک روز به شرق ویا یک روز به غرب
یک عده به شرق ویک عده به غرب
ساستمداران شرق وغرب دنبال منافع خودشان هستند
برای مردم وکشور خود متعهد وپاسخگو هستن
خیلی از کشورها هستن که با کشور های بزرگ یعنی با شرق وغرب کنار می آیند وروز به روز خودشان بزرگ مشوند
راه حل بزرگ شدن کنار آمدن با تمام خلق اله است
نه در فحش دادن ویا آرزوی مرگ برای دیگران
با آرزوی توفیق برای ملت نجیب ایران
پاسخ ها
محمد موذنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
درود بر شما. چقدر نکته خوبی رو یادآوری کردید. به جای مرگ بر این و ان خودمون را قوی کنیم
در علم سیاست هر سیاستمداری بر اساس منافع ملی کشور خودش قدم برمیدارد. اینکه انتظار داشته باشیم روسیه در هر حالتی برادر ایران باشه اصلا در علم سیاست معنائی نداره مگر اینکه این دو کشور اشتراکات فرهنگی و نژادی داشته باشند مثل آذربایجان و ترکیه. اگر شخصی همانند اردوغان از روسیه در مقاطع مختلف توان امتیاز گیری و امتیاز دهی داره ولی ایران فقط در سیاست خودش در قبال روسیه فقط یک خط صاف تعریف شده دارد بیانگر اینه که مسئولان ایران سیاستمدار قهاری نیستند.
خجالت بکشید روزنامه جهان صنعت
الان برخی موسسات مالی روسیه دارند تحریم ها را دور می زنند برای شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
یکیشو اسم ببر. باز شما رگ گردن باد کردی واسه روسیه
ناشناس
| Czechia |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
رگ گردن این است که دنبال تخریب هستید و هر چیزی را که به شما گفتند آن هم برای سیاسی بازی می آیی اینجا بازگو می کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
برای شما البته
من از اساتید دلسوز و وطن دوست تقاضا میکنم یه کلاس تاریخ برای مسئولین به شدت فراموشکار بذارن تا یادشون بیاد همین صد سال پیش روسها چه جنایاتی در ایران و آذربایجان انجام دادند و قزاقهاشون چند نفر رو دار زدن و با همکاری انگلیسیها و در حضور شاهی خائن کشور عزیز مارو به دوقسمت تقسیم کردن و هرکدوم در قسمتی حکومت کردن ، باعث قحطی و کشته شدن نیمی از مردم عزیز مملکت ماشدن درسته نیمی از جمعیت!!!! حدود یازده میلیون نفر!!!! مسئولین ما باید بفهمن نه غرب و نه شرق به فکر ملت مانیست باید به مردم تکیه کنند و به فکر مردم و منافع ملی باشند و افراد شایسته ( این نکته کلیدیه) رو برای زمامداری انتخاب کنند تا به امید خدا ایران به روزهای اوج خودش برگرده. مردم مردم و فقط مردم
ایران مستقیم و غیرمستقیم از روسیه یا شوروی سابق ضربه خورده است.... از زمانهای قدیم و جنگ های بین دو کشور تا تحریم های جدید و رای های علیه ایران در سازمان ملل...... روسیه قابل اعتماد نیست. با طناب پوسیده روسیه به چاه نروید!!!!
روسها تو تاریخ به چه کشوری کمک کردند. موقعیکه من و امثال من خام بودیم و بدون درک درست و فقط از روی احساس هر چیزی راجع به کمونیسم را بدون درک واقهی قبول و امریکا را امپریالیسم میدانستیو اصلا فکر این بودیم که شوروی آن زمان فقط هدفش بهم ریختم دولتها با مثلا انقلابات توده ای بوده و آمریکا به همه جهان چه در قحطی ها بلایای طبیعی و بیماری های همه گیر چه کمک ها و با چه هزینه هایی انجام داده است.
یک عمره مردم دارن مرگ برروسیه ومرگ برشوروی می گن حتی قبل ازانقلاب
ولی کوگوش شنوا
مرگ بر روسیه وپوتین دورو
اولا قبلا شوروی بود و تمام شد
دوم خود روسیه در واکسن زدن به خودشان مشکل دارند
سوم هم خود شما در دولت قبلی با عدم دادن سرمایه جلوی گیری کردین از ساخت نیروگاه
چهارم این که قرار هم نیست همه تحریم های غرب را به جان بخرند و برای خودشان دردسر درست کنند
خبری است جهان صنعت را همیشه می آوری وقتی هم که علیه کشور یا چین و یا روسیه باشد؟
آنقدر که روسیه در این چند صد سال گذشته به ایران ضربه زده هیچ کشوری در دنیا نزده است. آخرین ضربه آنها قبل از ندادن واکسن همین بالا کشیدن سهم ایران از دریای خرز
سلام روزنامه ها انگار از طبقه متوسط حرف میزنند که همین سردسته اصلاحاتی ها از مرفع جامعه هستند و فقط حرف میزنند عمل در کار نیست و فقط آمریکا و غرب مورد اعتماد هستند بقیه نه من از روسیه دفاع کامل نمیکنم ولی زمانی برجام امضا شد روسیه مخالف بود چرا چون آقای ظریف مواردخرید تسلیحاتی خودشان گزاشتن .بعد فقطی که امریکا از برجام خارج شد گفتن موشکهای شما برجام را نقص کرده کجای این متن درباره موشکها بوده گاه میگفتند روح برجام نقص نشده
دوست واقعیما در منطقه نداریم روسیه خاین است
روسیه وچین شبها با امریکا فالوده میخورند صبح از کشورایران وافغانستان وکره وووطرفداری
شما اگه توکره ی مریخ تنها باشی یه افعی یهو ببینی ذوق زده میشی زیادی تنهاییم به اینا میگیم دوست خیر آقا هر کشوری فکر منافع خودشه ودرستم هست ما هم یاد بگیریم
قطعا روسیه قابل دفاع و اعتماد نیست ولی در شرایط فعلی و بناچار برای دفاع در مقابل بلوک غرب گاهی باید از موقعیت های روسیه (حق وتو، همسایگی، دادم سند تجاری و تقابلش با بلوک غرب و ... ) باید استفاده کرد ولی همیشه باید مراقبش بود چون گربه آبی نیست که برای رضای خدا موش بگیره.
موزی ترین دولت های جهان پوتین هست تو کمک به پدرتم نمیکنی مرگ بر روسیه جنایت کار که از آب گل آلود ماهی میگیره
روسیه به ایران کمک کند ! روسیه تا به حالا به کدام کشور کمک کرده است ؟ که ایران دومی آن باشد ، روسیه استعمارگر است ! و نوع انگلی آن است !
امروزاعلام شدروسیه درایران واکسن تولید می کند ومی برد یعنی هیچ سهمی برای ایران نیست اول حالا قسمت دوم سفیرایران درمسکو قرارداد۶۰ملیون دوزامصا می کند وحتی پولش ازمنابع پول ایران درعراق پرداخت هم می شود ولی ازواکسن خبری نیست یادحرف وزیردفاع روحانی سرداردهقان که بابت استفاده ازپایگاه نوزه انهارسانه ایی کردن افتادم که گفته قراربرافشایش نبوده که روس ها نامردی کردن حالا سرواکسن هم طاهراروس ها بازم نامردی کردن
منافع روسیه با منافع ما به شدت تعارض داره در طول چند دهه اخیر روسیه از انزوای ایران بیشترین استفاده روبرد و گاز ایران رو در بازار اروپا کاملا کنار زد و خودش انحصارا گاز اروپا رو در اختیار گرفت در حالی که مسیر ایران خیلی بهتر بود
فقط نظرات ضد روسی را منتشر می کنی
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
برای اینه که اکثرا از روسیه متنفرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
برای اینکه اکثریت تمایل به روابط با غرب دارند که رفاه و آسایش بدنبال دارد
به امید انکه روزی نماز ظهر عاشورا را در میدان سرخ مسکو و میدان صلح آسمانی پکن بخوانیم
مرگ بر دیکتاتورهای روسی و چینی
خدایا مریض هامون رو شفا بده و به بی عقلامون عقل بده هنوز در این عصر تکنولوژی با این همه آگاهی و اطلاعات فرق بین دوست و دشمن رو نمی دونن
این همه آمریکا و غرب به کشور ما ظلم کردن جنایت و تحریم کردن و علنا گفتن و آشکاره وهنوز هم با ما دشمنیشون ادامه داره اونا رو تطهیر میکنن و بعد روسیه و چین رو که از ما حمایت میکنن دشمن میدونن
شک ندارم با این بی بصیرتی و بی عقلی این آدمها اگر در زمان امام حسین بودن جزو لشگر یزید بودن
بزرگترین دشمنان ایران چین و روسیه هستند که ایران رابه چشم گاو شیر ده میبینند .وتا زمانی که این گاو شیر بدهد میدوشند. جمهوری اسلامی هم از سر لج بودن با آمریکا و غرب .خود را در آغوش چین و روسیه انداخته است و این دو کشور از فرصت پیش آمده بیشترین استفاده و بهره را میبرند .وتازمانی که افراد تندرو و افراطیون درنظام ایران تصمیم گیرنده باشند اوضاع همین است و بدتر هم خواهد شد
فقط چین پشتیبان ما بود
اقای روزنامه ظاهرا شماهم فقط قصد لو رفتن اطلاعات خاص نظامی و اقتصادی برای اربابتان را دارید چرا از لیست کردن کمکهای دارویی و حرفی نیست و لیست کمکهای نظامی و.... را میخواهید
خیانتی که روسیه به ایران کرد ومیکند امریکا نکرده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر