بازدید 5431
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۲۱ آذر

لعنتی‌های اقتصاد ایران! /وضعیت سخت حقوق‌بگیران /دیپلماسی آرش کمانگیر

افزایش حقوق قربانی مهار تورم، آغاز انحصارزدایی از تولیدکنندگان لوازم خانگی، رد پای سه مدل بانک کشور در وام دبش، انصراف ۲۱۰۰ ردصلاحیت‌شده از ثبت شکایت، روحانی در اندیشه صندلی هاشمی، ایران با پول بچه‌دار نشد! اقرار «ادمین» به جنایات منافقین، تصویب لایحه همکاری اطلاعاتی ایران و روسیه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۰۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸ 12 December 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۱ آذرماه در حالی چلپ و منتشر شد که چرا امریکا به جنگ غزه بیش از اسرائیل اصرار دارد؟! موفقیت مشروط مالیات ستانی، پاییز پربارش چه شد؟ درس بازار خودرو به شورای رقابت و ادامه بازتاب‌ها به مساله فساد چای در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

وضعیت سخت حقوق‌بگیران  


نیما غلامرضایی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار نوشت: زندگی کارمندان و کارگران در کشور تحت تاثیر شدید تورم قرار دارد. با افزایش سالانه قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی، توانایی این قشر برای تامین نیاز‌های اساسی خود و خانواده‌هایشان به شدت تحت فشار قرار گرفته است. این موضوع بویژه در شهر‌های بزرگ، جایی که هزینه‌های مسکن و خوراک رو به افزایش است، نمود بیشتری پیدا کرده است. تورم، تأثیر مستقیمی بر قدرت خرید کارمندان و کارگران دارد. دستمزد‌ها که به ندرت و با تاخیر با میزان تورم همسان‌سازی می‌شوند، اغلب کفاف نیاز‌های ماهیانه را نمی‌دهند. در نتیجه، بسیاری از کارگران مجبور به انجام دو شغل به صورت همزمان هستند تا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. این چالش‌ها تنها محدود به نیاز‌های روزمره مانند غذا و مسکن نیست، بلکه کیفیت زندگی را نیز به صورت گسترده‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی مناسب، آموزش با کیفیت و فرصت‌های اوقات فراغت کاهش یافته است.

عملی شدن رویا‌ها و آرزو‌ها مانند دستیابی به مسکن مناسب، تحصیلات عالی برای فرزندان و حتی برخورداری از تفریحات ساده، به مراتب دشوارتر شده است. نتیجه‌ی این شرایط اقتصادی دشوار علاوه بر فشار‌های مالی بلافصل، بر روابط خانوادگی، سلامت روان و آرامش اجتماعی نیز تاثیر منفی می‌گذارد. استرس مداوم ناشی از مشکلات مالی سبب شده تا بسیاری از کارمندان و کارگران از مشکلاتی همچون افزایش تنش در خانواده، اضطراب و افسردگی رنج ببرند. این مسائل، به نوبه‌ی خود، می‌توانند موجب کاهش بهره‌وری و در سطح کلان کند شدن حرکت چرخ‌های اقتصادی باشد. این دومینوی مخرب، اما تنها از یک عامل ناشی می‌شود؛ کاهش قدرت خرید مردم. موضوعی که حالا به نظر می‌رسد هیچ نشانی از ترمیم آن در بودجه سال آینده دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد همچنان باید سال سختی برای حقوق بگیران متصور بود. سطح اسمی دستمزد‌ها در طی یک دهه گذشته افزایش چشم‌گیری را تجربه کرده است. همچنین میانگین اسمی درآمد خانوار‌های شهری نیز رشد قابل توجهی داشته است. با این حال، قدرت خرید مردم بر اساس درآمد حقیقی نه تنها تغییر نکرده، بلکه نسبت به فروردین ماه سال ۱۳۹۰ کاهش داشته است. در واقع سطح قیمت‌ها نیز همزمان با درآمد مردم افزایش یافته است. در این میان، اما آنچه می‌تواند مردم را امیدوار به آینده برای بهبود وضعیت کند واقع بینی تصمیم سازان نسبت به آنچه بر مردم می‌گذرد و پذیرش وضعیتی که وجود دارد و از سوی دیگر ترسیم چشم انداز مشخص برای آینده وضعیت اقتصادی مبتنی بر داده‌ها و تصمیم‌های واقعی.. به نظر می‌رسد لازم است تا مردم در جریان آنچه که قرار است رخ دهد بیشتر قرار بگیرند.


لعنتی‌های اقتصاد ایران!


 سید جلال فیاضی طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان لعنتی‌های اقتصاد ایران! نوشت: ۱. دو ماه پس از تولد خلق الساعه دلار جهانگیری طی یادداشتی با عنوان:"این ۴۲۰۰ تومانی لعنتی" در روزنامه خراسان ۲۶ تیرماه ۱۳۹۷ نسبت به گسترش رانت‌خواری ارزی و واردات بی رویه کالا‌های لوکس و عدم تاثیر در کنترل قیمت‌ها هشدار دادم؛ اما گوش شنوایی نبود! 


بنابر گزارش‌ها در سال اول دلار جهانگیری ۱۸ میلیارد دلار ارز به واردات اختصاص یافت. در سال دوم کالا‌های مشمول ارز ترجیحی به ۲۵ قلم کاهش یافت و طی ۴ سال حدود ۷۰ میلیارد دلار ترجیحی به واردات تخصیص یافت با وجود این، قیمت بسیاری از کالا‌ها در بازار از جمله کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم، دارو و تجهیزات پزشکی که مشمول ارز ترجیحی بودند، افزایش یافت که عملاً نشانه ناکارآمدی این طرح بود.


در سال ۱۴۰۰ ارز ترجیحی با پیشنهاد دولت رئیسی و همکاری مجلس از بودجه ۱۴۰۱ حذف شد و دولت و مقامات دولتی همزمان با حذف ارز ترجیحی اعلام کردند فقط ۴ قلم کالا در این جراحی اقتصادی گران خواهد شد. اما همه کالا‌ها جهش قیمت چند برابری داشت. برای مقابله با گرانی، دلار ۲۸۵۰۰ تومانی فرزین جایگزین دلار ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری شد. اما نرخ دلار افسار گسیخت و حتی از ۶۰ هزار تومان نیز عبور کرد. دولت با تمهیداتی آن را در حدود ۵۰ هزار تومان تثبیت کرد. اما کارکرد دلار نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی فرزین با دلار ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری متفاوت نبود و رانت خواری و گرانی استمرار یافت. افشای فساد ۴/۳ میلیارد دلاری چای دبش که رکورد فساد تاریخ کشور را جابه‌جا کرده است، یک بار دیگر ناکارآمدی ارز چند نرخی را آشکار کرد. اکنون روشن است که ارز چند نرخی یکی ازآفت‌های اقتصادسوز ایران است که جز فساد و رانت نتیجه دیگری بر اقتصاد ایران ندارد.


حال که از یکی از لعنتی‌های اقتصاد ایران سخن به میان آمد بد نیست از سایر لعنتی‌های اقتصاد کشورمان نیز یادی بکنیم:
۲. دومین لعنتی اقتصاد ایران "شرکت‌های دولتی" هستند؛ شرکت‌هایی که حدود ۷۰ درصد بودجه کشور را خارج از شمول دیوان محاسبات می‌بلعند و به کسی هم پاسخگو نیستند. شرکت‌های دولتی منشا رانت، فساد، سفر‌های خارجی، استخدام بی‌رویه نورچشمی‌هاودر یک کلام "حیاط خلوت جریان‌های سیاسی" هستند. شرکت‌های دولتی همه شرکت‌های وابسته به ارکان کشور و به تعبیری شرکت‌های حاکمیتی راشامل می‌شود.


۳. "اقتصاد ناکارآمد دولتی "سومین بلایی است که بر جان اقتصاد ایران افتاده است. اگرچه گفته می‌شود ۷۰ درصد اقتصاد ایران در اختیار دولت است، ولی با سیاست‌ها و دخالت‌های گسترده دولت‌ها درامور بخش خصوصی به جرئت می‌توان گفت همه اقتصاد ایران دولتی است. دولت‌ها صرف نظر از گرایش‌های سیاسی اصولاً در تصدی‌گری اقتصاد ناکارآمد و شکست خورده هستند. آن‌ها در بهترین وضعیت و کارآمدترین شکل می‌توانند سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر اقتصاد را به خوبی عهده‌دار شوند.


۴. لعنتی چهارم "قانون گریزی و مسئولیت ناپذیری" است. مهم‌ترین سند جمهوری اسلامی پس از قانون اساسی سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور است که تنها دو سال دیگر از آن باقی است. بر اساس این سند " جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل" این که اولین سند چشم انداز جمهوری اسلامی ناکام مانده، واقعیت تلخی است که که از پذیرش آن گریزی نیست، اما تلخ‌تر این که هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد. قوانین برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه برای تحقق چشم انداز ۲۰ ساله تصویب شدند، اما در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت هر کدام از این برنامه‌ها کمتر از ۲۰ درصد اجرا شده است و هیچ نهاد، سازمان، شخص و دولتی مسئولیت این ناکامی‌های بزرگ و راهبردی را بر عهده نمی‌گیرد.


 "قانون گریزی و مسئولیت ناپذیری "در همه بخش‌های کشور جریان دارد. همین روز‌ها که تشت رسوایی فساد ۴/۳ میلیارد دلاری چای دبش واژگون شده است یک بار دیگر شاهد بازی "کی بود کی بود من نبودم" هستیم. دولت‌های رئیسی و روحانی هر یک دیگری را متهم می‌کنند. البته رئیس قوه قضاییه اعلام کرده که کمتر از یک درصد این ارز در دولت روحانی تخصیص داده شده است. در هر حال مردم همه فساد‌ها و از جمله این فساد بزرگ را برای دولت‌ها فاکتور نمی‌کنند بلکه به حساب نظام می‌گذارند! جالب این که پایگاه خبری نورنیوز (نزدیک به شورای عالی امنیت ملی) کشف این فساد بزرگ را ناشی از گزارش رقبای چاپ دبش دانسته نه اشراف و نظارت دستگاه‌های نظارتی! بنابراین هیچ دستگاهی نمی‌تواند برای کشف این فساد بزرگ برای خود نوشابه باز کند.


۵. و بالاخره لعنتی پنجم اقتصاد ایران"عدم شفافیت" است. عدم شفافیت همه تار و پود اقتصاد کشور را در بر گرفته است. دسترسی به فعالیت‌های اقتصادی وثروت افراد به ویژه صاحب منصبان، مقامات و شخصیت‌های کشور غیر ممکن است. پایگاه خبری نورنیوز در همان گزارش با عنوان از "چای سیاه" تا"شکر سفید "از ابهامات جدی در واردات شکر سخن گفته است و این تنها مورد از ابهامات اقتصادی کشور نیست.
در فساد دبش دولت اعلام کرده ۶۰ تن از مدیران مرتبط را برکنار (بخوانید جابه‌جا) کرده است، بدون آن‌که میزان نقش و سهم آن‌ها را شفاف سازی کند یا پرونده آن‌ها را به قوه قضاییه بفرستد. نقش آفرینی این تعداد مقام دولتی در این فساد که قطعا بیشتر از این‌ها هستند، بیانگر "فساد سیستماتیک "در اقتصاد ایران است و در فساد سیستماتیک باید رد پای شخصیت‌ها، صاحب منصبان یا آقازاده‌ها، دامادها، برادرزاده ها، خواهر زاده‌ها و سایر بستگان آن‌ها را جست‌وجو کرد.


دکتر قالیباف در ۲۸ آذر ۱۳۹۸ گفت: "ما یک ائتلاف سیاسی نیستیم، ما یک خیزش هستیم برای نجات اقتصاد کشور. ما یک خیزش هستیم برای جلوگیری از فقیرتر شدن مردم. ما یک خیزش هستیم برای این که مردم بیشتر تحقیر نشوند. ما به دنبال یک تغییر جدی و اساسی هستیم، به دنبال تغییری که به جای وعده دادن به سمت عمل کردن برویم. "
انتظار می‌رود مجلس و دولت برآمده از این خیزش هرچه سریع‌تر برای دفع شر این پنج لعنتی اقتصاد کشور تدبیری اساسی، موثر وسریع بیندیشند؛ چراکه ناگهان خیلی زود دیر می‌شود!

 

دیپلماسی آرش کمانگیر


محمود اشرفی طی یادداشتی با عنوان دیپلماسی آرش کمانگیر در شرق نوشت: دیپلماسی بیگانه با اسطوره و تاریخ در نهایت به لفاظی بیهوده بدل خواهد شد. اسطوره‌های سرزمین‌مان باشکوه و قدرت‌آفرین بوده و نگاه به هویت باستانی و تاریخی مستندات محکمی برای دفاع از حقوق و تمامیت ارضی فراهم می‌کند. اکنون هویت باستانی و تاریخی ایران از طرف کشور‌های واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس تهدید می‌شود. کشور‌هایی که فاقد هویت باستانی بوده و تاریخ استقلال آن‌ها یک قرن و گاه کمتر است. کشور‌هایی مصنوع و هندسی که در رد خط‌کش سیاست‌مداران انگلیس شکل گرفته‌اند. ادعای بی‌پایه عربستان سعودی و کویت درباره میدان گازی آرش در این مورد مثال‌زدنی است.

عربستان با فروپاشی امپراتوری عثمانی شکل گرفت و چند دهه بعد کویت به استقلال رسید. بی‌هویتی این دو کشور مصنوع سبب بروز اختلافات مرزی شد که به ایجاد منطقه بی‌طرف انجامید. از سوی دیگر کشور جدید عراق درباره کویت ادعای ارضی دارد. عربستان و قطر اختلافات ارضی حل‌نشده‌ای دارند. در آن‌سوتر مالکیت جزایر حوار مناقشه‌ای بین قطر و بحرین است. همه اختلافات ناشی از بی‌پایگی تقسیمات کشوری و تعیین خطوط مرزی بین این کشور‌های فاقد هویت تاریخی و باستانی است. در این شرایط شورای همکاری خلیج فارس میدان نفتی آرش را واقع در آب‌های سرزمینی کویت دانسته و بهره‌برداری از ذخایر گازی آن را به طور مشترک متعلق به عربستان سعودی و کویت اعلام کرده است. این کشور‌های جدید هیچ‌گونه اسناد تاریخی و باستانی درباره مالکیت حوزه آرش ندارند. در طول تاریخ شیوخ بادیه‌نشین این کشور‌ها هیچ تسلطی بر خلیج فارس نداشته‌اند و امپراتوری عثمانی نیز هیچ‌گاه حضوری در خلیج فارس نداشته است. اسطوره آرش کمانگیر آموزه‌های خوبی برای دیپلماسی کشور‌مان دارد. در راستای حفاظت از تمامیت ارضی و منافع ملی و میدان گازی آرش، باید همانند آرش و شیوه وطن‌پرستی او رفتار کرد. نمی‌دانم دیپلمات‌های ما چقدر از «تیرگان» می‌دانند؛ اما شک ندارم اگر عربستان سعودی و کویت چنین اسطوره‌ای داشتند، تندیس آرش کمانگیر را بر فراز میدان گازی آرش برافراشته بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۲
کاهش قدرت خرید مردم. موضوعی که حالا به نظر می‌رسد هیچ نشانی از ترمیم آن در بودجه سال آینده دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد همچنان باید سال سختی برای حقوق بگیران متصور بود. سطح اسمی دستمزد‌ها در طی یک دهه گذشته افزایش چشم‌گیری را تجربه کرده است. همچنین میانگین اسمی درآمد خانوار‌های شهری نیز رشد قابل توجهی داشته است. با این حال، قدرت خرید مردم بر اساس درآمد حقیقی نه تنها تغییر نکرده، بلکه نسبت به فروردین ماه سال ۱۳۹۰ کاهش داشته است. در واقع سطح قیمت‌ها نیز همزمان با درآمد مردم افزایش یافته است. در این میان، اما آنچه می‌تواند مردم را امیدوار به آینده برای بهبود وضعیت کند واقع بینی تصمیم سازان نسبت به آنچه بر مردم می‌گذرد و پذیرش وضعیتی که وجود دارد و از سوی دیگر ترسیم چشم انداز مشخص برای آینده وضعیت اقتصادی مبتنی بر داده‌ها و تصمیم‌های واقعی.. به نظر می‌رسد لازم است تا مردم در جریان آنچه که قرار است رخ دهد بیشتر قرار بگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
بازار کاملا خوابیده مردم قدرت خرید ندارند از صبح تا شب در مغازه با اجناس زیاد چکهای میلیونی اجارهای بالا پول فروشنده شارژ اب و برق گاز مینشینی شاید یک مشتری بیاد و دویست سبصد هزار تومن خر ید کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
اگر تحریمها را برداشته بودید اینطوری در چنبره اقتصادی گرفتار نمیشدید
با وجود تحریم گرفتاری فراوان پیش میاد و همه کلافه و یقه همدیگرو میگیرید

ایکاش اون زمان که ظریف در حال مذاکره بود یکعده در مجلس برجام سوزی نمیکردند و ظریف را به اعدام محکوم نمیکردند
همون ادمهایی که الان وزیر و وکیل و شهردارند و فکر میکردند میان معجزه می کنند
مثلث ترامپ تندروها و اسراییل برجام را از بین برد تا مردم ایران نفس نکشند
والی
| Japan |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید!!!!
کمی هم برای مردم بگذارید!!!
آی باریکلا. این شد مقاله.

اولش یک جمله در باره لفاظی بیهوده دیگران بگویی و بعد تا دلت می خواهد خودت لفاظی بیهوده بکنی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
کار از لفاظی گذشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
ما منتظر محاکمه ساداتی نژاد،خاندوزی، میرکاظمی، معاونت ارزی بانک مرکزی و مدیران و معاونین
برای فساد 3.5 میلیارد چای دبش هستیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
گفته مي‌شود كه 60 نفر از مسوولان سابق دولت سيزدهم در شكل‌گيري اين پرونده چای دست داشته‌اند و جالب اينكه رييس قوه قضاييه مي‌گويد اين افراد به مقام قضايي معرفي نشده‌اند. آن هم در حالي كه مسوولان رده بالاي دولتي بارها در اظهارات اخير خود طي يك هفته گذشته بر لزوم برخورد با فساد اقتصادي تاكيد كرده‌اند و مشخص نيست در عرصه عمل اين حرف‌ها قرار است چگونه اجرا شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
مطابق اطلاعات موجود، گروه دبش، چاي سنواتي و عمدتا متعلق به يك دهه پيش را در فرآيند صادرات به قيمت كمتر از 1.5 دلار به كنيا فرستاده و پس از اختلاط آن با چاي كنيايي و البته انواع اسانس، دوباره به نام چاي دارجلينگ، با متوسط قيمت 11.5 دلار وارد كشور كرده است
ما را به خیر شما امیدی نیست باری نیش نزنید
افزایش حداقلی حقوق ها همراه با افزایش حداکثری قیمت ها و مالیات ها برابر با کاهش شدید قدرت خرید مردم و رکود و کاهش شدید تولید و بیکاری است این سیاست اقتصادی دولت محرومان جیب دولت را در کوتاه مدت پر پول می کند ولی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور و مردم وارد می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
دولت ابراهیم واقعا دولت کمرشکن بود
من از اون کسانی که به این دولت فشل رای دادن راضی نمیشم همه در این ووضعیت دخیلن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
ابراهیم بت شکن

ابراهیم بورس شکن

سیاستش کمرشکن
از مقاله نویس شرق در تعجبم که عربستان را بی هویت می داند اما مقاله خودش را به حرف عربی نگاشته است و نه به حروف میخی
البته اولین «لعنتی» اقتصاد ایران را می توان بی انگیزگی کامل مقامات برای بهبود اقتصاد کشور ذکر کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
همه انگیزه ها در منافع جیب خودشان خلاصه میشه.
دولت براي كسري بودجه اش ، با ايجاد تورم عمدي دست توى جيب مردم ميكنه و يا دست به چاپ اسكناس بي پشتوانه ميزنه كه اون هم به تورم تبديل ميشه ، كاسبان و پزشكان و دلالان و غيروه هم به راحتى براي كسري بودجه خانوارشون كالا و خدمات خود را گرانتر به ملت ميفروشن و كسري بودجه خود رو تامين ميكنن ، خب ما حقوق بگيرا براي جبران كسري بودجه خانواده هاي خودمون يا بايد اسباب و اثاثيه خودمون رو بفروشيم كه قبلا فروخته ايم يا اگه مستأجريم بريم چادر نشينى و هوا بخوريم
در طول تاریخ شیوخ بادیه‌نشین این کشور‌ها هیچ تسلطی بر خلیج فارس نداشته‌اند و امپراتوری عثمانی نیز هیچ‌گاه حضوری در خلیج فارس نداشته است. اسطوره آرش کمانگیر آموزه‌های خوبی برای دیپلماسی کشور‌مان دارد.

پ.ن- توهین به دیگران ( شیوخ بادیه نشین ) و توسل به افسانه آرش کمانگیر که مرز را با تیر و کمان تعیین می کند و توصیه برای توسل دیپلماسی کشور به این موهومات، نتیجه ای بهتر از این به دنبال نخواهد داشت.
ریال ایران برای چندین سال متوالی رتبه بی ارزشترین پول دنیا را کسب نموده. راه حل بسیار ساده است. حذف ریال از کل سیستم بانکی و مبادله ای.و ایجاد رمز ارز ملی. چیزی شبیه سهام داری دیجیتال.
قرار بوده الهام‌بخش جهان‌اسلام‌ بشیم؟؟؟؟ ادم خجالت می کشه با این همه فساد بگه ما جزیی از جهان اسلام هستیم.
پاسخ ها
آزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
امیدوارم اقلا فهمیده باشید که چرا میگفتند و می گویند
که دین از سیاست جداست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
بنده با برادر مسلمانی از اندونزی صحبت می کردم.
ایشان اصلا ما را در دایره اسلام و مسلمانی نمی دانست.
متاسفانه کسانی برای بازنشسته ها تصمیم میگیرن که خودشون هرگز بازنشسته نمیشن و فقط از این اداره به آن اداره و از اون وزارتخ.انه به این وزارتخانه جابجا میشن
روزنامه خراسان چنان از قالیباف نقل قول می‌کنه که انگارالان در رأس قدرت نیستند ، بعد مقاله اش رو با ( زود دیر میشه ) به پایان می‌بره ، انگار هنوز دیر نیست!
از روزی که یادمه داستان حقوق و معیشت کارگران و کارمندان و بازنشستگان همیشه تکرار و تکرار شده ولی قدمی موثر برای رفع این معضل برداشته نشده ، پس ما را امیدی به مسئولین نیست ، نه عمر نوح داریم نه صبر ایوب ، راهکار رفع این مشکل را بلدیم ولی انرا هم از ما دریغ کردید ، ضمنا همین اختلاس ۳ میلیارد دلار میتونست تا ده ها سال مشکل حقوق کارگران و کارمندان و بازنشستگان را حل میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
بازنشسته چیه
اگراوضاع اقتصادی کشور خوب میشد همه اقشار بهرمند میشدند ولی
حداقل این کارها از ابراهیم بورس شکن بدنخواهد امد
با لعنت گفتن صرف چیزی درست نمیشود به جز یک سیستم لعنتی!
مگر ملت اران اعم از حقوق بگیر و شغل ازاد جز انسان بحساب میایند؟
روزنامه خراسان به نقل از نور نیوز (نزدیک به شورای عالی امنیت ملی): کشف این فساد بزرگ ناشی از گزارش رقبای چاپ دبش بوده و نه اشراف و نظارت دستگاه‌های نظارتی.

به زبان ساده: اگر به دستگاه های اطلاعاتی و نظارتی کشور بود، این فساد تا 30 میلیارد دلار هم اگر می رفت کشف نمی شد.
هشتگ ضعف نیروی انسانی
چندین سال است نرخ افزایش حقوق از تورم کمتر است کسی نیست بگوید کارمندان تا کی می توانندجور تورم رابکشند
نکته خنده دار مقاله خراسان اینه که توصیه می‌کنه به مجلس و قالیباف که به شعارهای ت توخالیشان پایبند باشید تا دیر نشده!!! احتمالا مطمئنه که دوباره همینها میان تو مجلس وگرنه چهار سالشون تموم شده!!!!
دولت بیسوادان هر سال چندبار همه چی رو گرون میکنه بعد به اضافه حقوق که میرسه میگه تورم زاست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی