بازدید 7221
تاملی بر کلید خوردن استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس؛

چرا «صحرایی» بعد از ۵ ماه به در خروج نزدیک شد؟!

مشکل، اما بزرگتر از آن بود که با این تدابیر و حتی به تعویق انداختن بازنشستگی معلمانی که دوره خدمتشان پایان یافته و یا به کارگیری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برای تدریس در مدارس، رفع و رجوع شود. آنقدر بزرگ که چندبار وعده وزیر برای حل مشکل در موعد مشخص، تحقق نیافت تا در نهایت کار به جایی برسد که نمایندگان مجلس به فکر عزل وی بیفتند و در نتیجه، دو طرح استیضاح همزمان برای وی تدارک دیده شود.
کد خبر: ۱۲۰۳۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ 07 November 2023

چرا «صحرایی» بعد از ۵ ماه به در خروج نزدیک شد؟!وزارت آموزش و پرورش که از شروع به کار دولت سیزدهم وضعیتی متفاوت با دیگر وزارت‌خانه‌ها یافت، بار دیگر به نقطه‌ای حساس رسیده و بعید نیست برای چندمین بار شاهد تغییر سکاندار باشد.

به گزارش «تابناک»، شهریور ۱۴۰۰ در حالی نشست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی پایان یافت که جز یک نفر، باقی وزرای پیشنهادی همه با دریافت رای اعتماد بهارستان را ترک کردند؛ همه جز «حسین باغ‌گلی»، گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش که با ۱۹۳ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از مجموع ۲۸۶ رای به ترکیب کابینه راه نیافت تا حتی دستمایه برخی شوخی‌ها در شبکه‌های اجتماعی هم قرار گیرد.

جایگزین باغ‌گلی هم فرجام چندان بهتری نداشت تا ثابت شود که به اصطلاح آب مجلس و دولت در این یک موضوع، به سادگی در یک جوی نخواهد رفت. این را ۱۴۰ رای مخالف نمایندگان به «مسعود فیاضی»، دومین گزینه معرفش شده برای این وزارت خانه نشان داد که دولت را مجبور به تامل بیشتر برای معرفی سومین گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش کرد و موجب شد که سکان این وزارت خانه از ۴ شهریور تا ۷ آذر ۱۴۰۰ در دست سرپرست تعیین شده یعنی «علیرضا کاظمی» باشد.

زمانی که «یوسف نوری» با کسب ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۶۸ رای مأخوذه، بالاخره طلسم را شکست و وزیر شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این وزارت خانه تا پایان عمر دولت دستخوش تغییر و تحول بنیادین دیگری شود، اما به فاصله چندماه مسائلی به وجود آمد که موجب شد نوری از گزینه‌های محتمل برای استیضاح شود؛ از انتقاد به اجرای نظام رتبه بندی معلمان تا عدم پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان، تعیین تکلیف نشدن نیرو‌های غیررسمی و مواردی از این دست.

ضربه نهایی، اما در آستانه نوروز ۱۴۰۲ وارد آمد؛ زمانی که سال به واپسین روز‌ها و ساعات رسید و کم کم همه متوجه شدند که خطایی تاریخی رقم خورده و حقوق فرهنگیان با اشکالات زیاد و ناقص و البته با تاخیری غیرقابل توجیه واریز شده و خانواده‌های زیادی را به مشکلاتی عجیب گرفتار نموده است. اینجا بود که وقتی در نخستین روز‌های سال نو خبر رسید که وی استعفا داده و رئیس جمهور با استعفایش موافقت نموده، کسی تعجب نکرد.

چرا «صحرایی» بعد از ۵ ماه به در خروج نزدیک شد؟!

از اینجا بود که «رضامراد صحرایی» به عنوان سرپرست این وزارت خانه برگزیده شد و کمی بعد به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت به مجلس معرفی شد تا در نهایت در ۹ خرداد ۱۴۰۲ با ۱۶۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف، ۱۴ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۶۹ آرای ماخوذه، رای اعتماد از مجلس دریافت کند و وزیر آموزش و پرورش شود. وزیری که گفته بود دوست دارد او را «وزیر مدرسه» صدا کنند، اما چندماه بعد از حضور در راس هرم مدیریتی وزارت خانه، عجیب‌ترین بحران مدارس در کشور رقم خورد.

از ابتدای سال تحصیلی جاری گزارش‌های فراوانی از گوشه و کنار کشور منتشر می‌شد که حکایت از خالی ماندن شمار زیادی از کلاس‌های درس از معلم داشت و خیلی زود مشخص شد که ابعادش بسیار فراتر از انتظارهاست تا جایی که همه پای کار آمدند تا به سرعت مشکل بوجود آمده رفع شود؛ از مجلس گرفته که مجوز به کارگیری بازنشستگان را صادر نمود تا سازمان استخدامی و بخش‌های مرتبط با آن در دولت که جذب معلم را سرعت بخشیدند و دیگر ارکانی که می‌توانستند کاری کنند و دریغ نکردند.

مشکل، اما بزرگتر از آن بود که با این تدابیر و حتی به تعویق انداختن بازنشستگی معلمانی که دوره خدمتشان پایان یافته و یا به کارگیری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برای تدریس در مدارس، رفع و رجوع شود. آنقدر بزرگ که چندبار وعده وزیر برای حل مشکل در موعد مشخص، تحقق نیافت تا در نهایت کار به جایی برسد که نمایندگان مجلس به فکر عزل وی بیفتند و در نتیجه، دو طرح استیضاح همزمان برای وی تدارک دیده شود.

خبری که دیروز احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد و تاکید نمود که یکی از این طرح‌ها به هیات رئیسه مجلس ارسال شده است. استیضاحی که رقم خوردن آن به فاصله ۵ ماه بعد از رای اعتماد، بسیار عجیب و قابل تامل است، به ویژه وقتی که بدانیم یکی از طراحان یکی از استیضاح‌ها تاکید کرده که این طرح بیش از ۵۶ امضا دارد و «با توجه به عملکرد غیرقابل دفاع وزیر، به‌ویژه در بحث کمبود معلم، بعید به نظر می‌رسد که نمایندگان از امضا‌های خود برای استیضاح ایشان عقب‌نشینی کنند.»

طرح‌هایی که برخی تاکید دارند که ممکن است ملاحظاتی مانند از حدنصاب افتادن کابینه موجب شود که تلاش‌هایی برای توقف آن‌ها در دستور کار قرار گیرد، اما تا همینجا هم نشان داده که نظر مجلس درباره اوضاع و احوال وزارت آموزش و پرورش خوب نیست؛ وزارت خانه‌ای که مجلس از روز اول درباره سکاندارش حساسیت زیادی نشان داده و به رغم همه این حساسیت ها، حالا به وضعی گرفتار آمده که حتی قادر نیست برآورد درستی از کمبود معلم داشته باشد و بکوشد پیش از شروع سال تحصیلی این کمبود را رفع کند!

پیامی که ممکن است مخابره آن به دولت، فرجامی از جنس ترمیم کابینه را رقم بزند که دولت سیزدهم نشان داده به آن باور محکمی دارد؛ ترمیمی که موجب شده شماری از وزرا از جمله وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر راه و شهرسازی و حتی وزیر قبلی آموزش و پرورش با استعفا به کارشان پایان دهند و دست دولت را برای دمیدن روح تازه به وزارت خانه‌های تخت اختیارشان و رفع مشکلات بوجود آمده، باز بگذارند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵۱
تا زمانی که به این نتیجه نرسیده اید که مملکت فقط مال یک دسته خاص نیست و از ظرفیت افراد توانمند واقعی استفاده نکنید به بن بستهای مدیریتی از این بدتر میخورید.... متاسفانه عده ای خود مومن پندار همه صفات خوب را به خود نسبت داده و بقیه را رانده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
دخترم در آزمون معلمی امسال شرکت کرد و قبول شد،بعد از کلی مصاحبه و... گفتند برای اول مهر خبر میدهیم،خبر ندادن، پیگیر شدیم گفتند از بیرون مجموعه ،چند نفر اضافه شدند،شکایت کردیم گفتند رسیدگی میکنیم،امروز زنگ زدند گفتند علیرغم داشتن نمرات بالا در آزمون و مصاحبه،چون عضو بسبج نیست،امکان استخدام در آموزش و پرورش نیست،به مسئول مربوطه گفتم همه ی شما را به خدا واگذار میکنم،دیدار سر پل صراط.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
امروز با تصویب نمایندگان،
مجلس وزارت ارشاد را مکلف کردند تا نسبت به راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی، سبک زندگی مردم، مرجعیت رسانه‌ای و وضعیت ارتباطات کشور اقدام کند.
اعتراض نوری قزلجه: این سامانه نباید لحظه به لحظه اطلاعات هر فرد را بررسی کند / ممکن است امکان تجسس در اطلاعات شخصی افراد فراهم شود!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
عبدالملکی، وزیر پیشین کار و دبیر شورای عالی مناطق آزاد: موضوعات اقتصاد مقاومتی باید تکمیل و به یک نظام تبدیل شود که لازمه آن شناخت مکتب اقتصاد اسلامی است. از این رو، احتیاج داریم که حوزه علمیه در این بار اقدام جدی کند دروس خارج و اجتهادی به روز و پیشرفته و متناسب با شرایط امروز تدریس کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
مشاور علی اکبر ولایتی: در ماجرای وساطت پرونده عجمیان، صرفا پس از طومار ۶ هزار پزشک مبنی بر بی گناهی یکی از محکومین پرونده، طی نامه‌ای به یکی از مسئولان عالی رتبه نظام، درخواست بررسی بیشتر صورت گرفته. هیچ مکاتبه‌ای با قوه قضائیه در کار نبود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس: یک ماه پیش، دفتر رئیسی خواستار برکناری دو مدیر در وزارت نفت شد، اما وزیر نفت استعفا کرد و خانه نشین شد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
کنایه های عباس عبدی به دستاوردسازی دولت رئیسی: طی دو سال مجموع تورم صددرصد شده، ولی رشد حقوق ۲۷درصد! برای سال آینده باید حدود ۷۵درصد به دستمزدها اضافه شود تا زندگی کارگران بدتر نشود . به جای ارایه آمارهای اشتغال مولد، پرداختن به افتتاح فلان طرح نیمه‌کاره یا افتتاح دوباره طرح‌های قبلی، مشکلی را حل نمی‌کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
زیرا این وزیر کمترین اطلاعی از وضعیت مخروبه آموزش و پرورش نداشت و مشکلات این وزراتخانه اینقدر روی هم انباشته شده که برای حل آن حداقل 10 سال زمان می برد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در مصوبه ای دستگاه‌های مختلف را مکلف کردند تا نسبت به تبیین، تبلیغ، ترویج و نشر آثار و اندیشه‌ها و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) و اندیشه مقام معظم رهبری در گستره ملی و بین‌المللی اقدام نمایند.
انتصابات باندی جناحی فارغ از تخصص، نمونه دیگرش انتصاب علیرضا علی احمدی به عنوان رئیس شرکت ملی نفتکش... منتها بعضی از انتصابات نابجا در 5 ماه اثر ویرانگرش دیده می شود و برخی چند ده سال بعد!
و دری که همچنان بر همان پاشنه می چرخد چون نون خوبی توش هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
مشکل خیلی خیلی بالاتر از وزیر آموزش و پرورش است

و اول باید رییسی استیصاح و برکنار گردد و بعد !!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
دولت حزب اللهی
کابینه رئیسی همگی نوبر هستند
یکی از یکی دانشمندتر
تازه فکر کنید دولت و مجلس در یک جناحند اگر مخالف هم بودن خود رئیس جمهور تا الان 3 بار استیضاح شده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
همه حزب اللهی
بنده خدایی می گفت آدم مومن هیچ وقت تار زن خوبی نمی شود این استنباط غلط است که فلانی اگر چهره خوب و موجهی است پس در همه کارها و مدیریتها خوب و عالی است که این اشتباه بزرگ است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
این الان چهره اش خوبه و موجه ؟؟؟؟
آدم یاد بدهکاریاش میوفته اینو میبینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
نوع کارکرد و ضعف عملکرد بسیار شدید این مجلس و دولت به نحوی است
که انگار دیروز انقلاب شده است و اینها همه صفر کیلومتر هستند
چرا؟!
چون از اول این انتخاب درست نبود
عقل اکثریت می دید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
اگر حق رو بخواهید این بنده خدا باید آبدارچی وزارتخونه میشد
علت کمبود معلم عدم پرداخت حق الزحمه ها بوده،یعنی چون معلم کم داشتن معلمی که مثلا با 3روز درهفته ساعت کاریش پر میشد با اختصاص حق الزحمه در مدارسی که معلم کمبود داشتن به کار میگرفتن اخیرا پرداختی ها با تاخیر 1ساله و بعضا حذف پرداختی بعلت کمبود بودجه باعث شد تا اون دسته از معلمین که وقت اضافی داشتند و میتوانستند کمک کنند تمایلی نشان نداده و عملا برخی مدارس با کمبود معلم مواجهه شدن،مشکل باید اساسی حل کرد (البته این بابا هم استیضاح کنید بره پی کارش)
بنویسید " درب "
ننویسید " در "
واقعا متوجه نشدم چی نوشتید. چند بار خواندم تا فهمیدم منظور شما از " در خروج" " درب خروج " است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
درب به معنی راه منظور شماست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
کلمه درب کلاً اشتباهه و در درسته.
این بند رو هم به استیضاحش اضافه کنید:

افزایش بیش از 100 درصدی شهریه مدارس غیرانتفاعی علیرغم فرمایشات خلاف واقع وزیر و معاون مربوطه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
صد در صد که نبوده. دولت آقای رئیسی سال اول شهریه رو حدود 90 درصد اضافه کرد و پارسال و امسال فقط 50 درصد اضافه کردند. در عوض حقوق ها رو هم حداکثر 20 درصد زیاد می کنند تا تعادل رعایت بشه
آموزش و پرورش جزو وزارت خونه هاییه که با توجه به این که وزیرانش از حقوق کارکنانش و بحث رفاهی و درآمدی، دفاع نمیکنن و هیچ تلاشی نمیکنن و فرقی به حال فرهنگیان نمیکنن، اگر وزیر داشته باشه یا نداشته باشه فرقی به حالش نداره ، به قول یه بنده خدا اگه مادربزرگ بی سواد من رو هم در راس آ.پ. بگذارن تفاوتی حاصل نمیشه شاید بهتر هم بشه
این قدر حقوق و مزایای معلمی کمه که فقط در تهران دو هزار نفر سهمیه ی آزمون استخدام معلمی خالی مونده بود و پر نشده بود و استقبالی ازش نشده بود، چون دیگه الان همه میدونن که این شغل پول حداقل های زندگی رو هم تامین نمیکنه و اکثر معلمان چند شغله هستند و هشتشون گرو نهشونه
زیرا مراد صحرایی سفر زیارتی حج را مقدم و ارجح تر از گره گشایی از کار آموزش و پرورش تشیخص داد و این وزارتخانه در اوج بحران 2 ماه بدون وزیر بود.
تا زمانیکه حقوق یک آبدارچی با مدرک دیپلم در بانک 3 برابر حقوق یک معلم با مدرک فوق لیسانس است. کسی دیگر معلم نمی شود.
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
اگر حقوق آن آبدارچی بانک را کم کنند مشکل معلم ها حل خواهد شد!؟ چرا بلد
نیستیم از حقوقمان درست دفاع کنیم؟
آخه بی تجربه و علم آخرش همینه دیگه
البته به تجربه یک موضوعی ثابت شده است بعضی افراد کار بلدنیستند و نخواهند بود اما جربزه و شهامت کاری را که به انها می دهند را دارند و با قلدری تمام ان را انجام می دهند صحبتی که امروز در رسانه ها از ایشان نقل شد این بود که وظیفه معلمی را به افراد زیر 20 سال واگذار کردیم این یعنی انجام وظیفه حالا افراد زیر 20 سال چه کاری خاصی در زمینه معلمی میتوانند انجام د هند مهم نیست مهم جذب اینها بود که قاعدتا از بسیج ، سفارشی ها و ارزشی ها بوده است که البته باید فاتحه اموزش را خواند.
ایشان هم مثل باقی وزرای دولت فعلی تاییدش اشتباه بود؛ اما متاسفانه در مورد امثال ایشان و عبدلملکی باید حتما می آمدند تا عاشقانشان هم به بی مایگی و نالایقی ایشان اطمینان پیدا کنند.
بی سوادترین شخص ایرانی همین یاروعه
خداوکیلی من موندم پارتی این کی بوده
ع ع ع ع
آخه اینهمه آدم به درد بخور تحصیلکرده توی بدنه این وزارتخونه هست
اینو از کجا پیداش کردن ؟!!!!
صحرایی فقط به درد حضور در تونل های غزه میخوره
فکر کنم یک هفته قبل از وزارت به شغل پرورش غاز مشغول بوده
انصافا اگر در این مملکت شایسته سالاری حاکم بود ؛ صحرایی وزیر میشد ؟
۱۰۰ دحمت به نوری
اون اگه سواد نداشت ادعا هم نداشت
این خیلی از خودش متشکره !!!!
دولت بی عرضه ها
چرا «صحرایی» بعد از ۵ ماه به در خروج نزدیک شد؟!
چون بنده خدا از قوم لک‌ و بی پارتی می باشد و پدر خانمی ندارد که از او حمایت کند.
رضا مراد وزیر است . او با مغزی که دارد , آموزش و پرورش را مدیریت میکند . رضا مراد شهراورد را میشناسد ... !
از اول نباید راهش میدادین.......
سلام بر شما
من ۲۵ سال سابقه کار دارم در آپ.
با رتبه ۱۰۲ کنکور اومدم معلمی چون عاشقش بودم و هستم.
از نظر بنده این دوره سیاه ترین دوره ای هست که آپ به خودش دیده.
وزیر و معاونینش و دولت فهمی از مسائل آپ ندارند و هر روز یک ضربه می زنند به آپ.
این وسط فقط بچه های مظلوم مردم هستند که خودشون هم نمی‌فهمند چه بلایی داره در مدارس سرشون میاد.
کاش کسی به فکر این بچه ها بود.
قلب انسان از این همه نامردی و بی برنامگی نسبت به فرزندان کشور درد میگیره.
اشکال نداره. این آقا که این کاره نیست رو استیضاح کنید. ولی چه تضمینی هست که یکی بدتر نیاد؟
یه کم خدا رو هم در نظر بگیرید بعد وزیر انتخاب کنید.
یه کم وضعیت نابسامان مدارس دولتی رو متصور بشید بعد وزیر جدید انتخاب کنید.
یه کم پول زوری که در مدارس غیر انتفاعی از مردم گرفته میشه رو درباره اش تحقیق کنید بعد وزیر انتخاب کنید.
نمیدونم شاید این سری از دستتون در رفت وزیر خوبی از توی گلدونتون در اومد. شاید. شاید. ... ولی .......
لر بودنش بی تاثیر نیست
دانشگاه فرهنگیان یک معصل بزرگ برای کشور خواهد شد. این همه دانشگاه زیر نظر وزارت علوم و این همه دانش آموخته بیکار، چرا اینها استفاده نمی کنید.
بودجه ای که صزف دانشگاه فرهنگیان می کنید را به معلمین بدهید که انگیزه شان بیشتر شود.
منافع یک عده ای را در نظر نگیرید.
حرف بسیار است....
مشکل وزیران نیستند ، مشکل اصلی این است که وزارت آموزش در کشور از دیدگاه دولت مردان در رده چندم اهمیت است، پس تا زمانی که این تفکر اصلاح نشود ، بهترین ها هم بیاییند همین وضع است .
چرا تکلیف 23مدرسه وتبدیل به یک مدرسه روشن نمی شود ؟چرا معلمان گزینش صحیح نمی شوند وفساد را درمدارس ترویج می دهند؟
چرا «صحرایی» بعد از ۵ ماه به در خروج نزدیک شد؟
!ایشان وزیر مسیول مدارس غیر انتفاعی است
این وزیر آموزش و پرورش واقعا نماد دولت رئیسی است به محض اینکه وزیر شد یک ماه رفت حج تمتع، از امتیاز وزارت استفاده کرد
کلاسها بی معلم و 40 تا 50 نفری از عملکرد 5 ماه ایشون هست واقعا اوف بر مجلسی که به همچون شخصی رای داد که توانایی اداره یک مدرسه ابتدایی در روستا را هم ندارد ظاهرا جز گروه فشار سال 1378 در واقعه دانشگاه تهران بوده است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست