بازدید 5004

اذعان وزارت آموزش و پرورش به «ضرورت برنامه داشتن» بعد از اجرای طرح!

ایده‌ای که سال‌ها پیش هم مطرح شده و قرار بود، روز‌های پنجشنبه و با همکاری کانون پرورش فکری اجرایی شود، اما به سرانجامی نرسید و حالا ظاهرا رهایی از بدترین شروع سال تحصیلی در همه ادوار یا شاید پیشگیری از استیضاح وزیر و مسائل مشابه، موجب شده با کمترین ملاحظه، به قید فوریت جامه عمل پوشانده شود!
کد خبر: ۱۲۰۶۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳ 26 November 2023

اذعان معاون وزیر به بی برنامگی طرحی که بی مقدمه، اجرا کرده‌اند!به تازگی طرحی در مدارس به اجرا در آمده که ظاهرا بدیهیات اجرایش هم رعایت نشده است؛ این را می‌شود از اظهارات معاون این وزارت خانه فهمید!

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه سال تحصیلی تازه با چالش بزرگ کمبود معلم آغاز شد و مدت‌ها زمان برد تا به کمک طرح‌های متفاوت و همراهی مسئولان مختلف، اوضاع مدارس و کلاس‌های درس سامان بیابد، دو طرح برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس کلید خورد تا یکباره شاهد طرح و اجرای ایده‌های تازه در زیرمجموعه این وزارت خانه باشیم.

طرح و ایده‌هایی از جمله تاکید بر برگزاری دو نوبت اردو در سال برای همه دانش آموزان، احیای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس، تفکیک کتب درسی بر اساس جنسیت دانش آموزان، اجرای روز بدون کیف و کتاب در مدارس ابتدایی، هماهنگی با برخی دستگاه‌ها برای جلوگیری از تعطیلی مدارس در زمان افزایش آلودگی هوا و... که برخی از آن‌ها اجرایی و بعضی دیگر هم وعده داده شده اند.

هفته قبل، بازدید وزیر، معاون آموزش ابتدایی و هیات همراه از نخستین روز بدون کیف و کتاب در مدرسه‌ای در تهران

ایده‌هایی که بعضا با سرعت زیاد اجرایی شده تا جایی که مقدمات و بدیهیات مورد نیاز برای اجرایشان رعایت نشده است. مثل روز بدون کیف و کتاب که سه شنبه این هفته برای دومین بار در مدارس ابتدایی تهران به اجرا درخواهد آمد و آن گونه که مدیران وزارت خانه تاکید دارند، در برخی استان‌های دیگر نیز شروع شده، اما ظاهرا چیزی جز این عنوان نیست و هیچ گونه محتوایی ندارد!

این را می‌شود از سخنان معصومه نجفی پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش دریافت که به ایسنا گفته: به صورت متمرکز و از طرف ستاد آموزش و پرورش در حال کار بر روی تولید محتوای آموزشی برای روز «بدون کیف و کتاب» هستیم تا مطلب کاملی را در این زمینه به معلمان برسانیم و محتوای آموزشی برای آن‌ها تولید کنیم. فعلا در حد افتتاحیه این کار را شروع کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه «اگر برای روز بی‌کیف و کتاب برنامه نداشته باشیم، وقت دانش آموزان به بطالت می‌گذرد»، گفته: در روز بی کیف و کتاب باید اهداف مورد نظر دوره تحصیلی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در شش ساحت تربیت مد نظر قرار گیرد و معلم ما باید متناسب با آن اهداف موقعیت یادگیری برای دانش آموز ایجاد کند. اگر روز بی‌کیف و کتاب به این شکل انجام شود، خوب است که در ماه دو بار برگزار شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزوده: اگر برای این روز برنامه ریزی نداشته باشیم، هم معلم و هم دانش آموز اذیت می‌شوند. درواقع این ما هستیم که باید موضوع را کامل برای معلم توضیح داده و این طرح را برایش معرفی کنیم تا اهداف دوره‌های تحصیلی و شایستگی‌های پایه را بشناسد و سپس چند نمونه از موقعیت‌های یادگیری را برایش توضیح دهیم تا او هم بداند که باید در روز بی‌کیف و کتاب بر اساس موقعیت‌های یادگیری کار کند.

اذعان معاون وزیر به بی برنامگی طرحی که بی مقدمه، اجرا کرده‌اند!

بدین ترتیب مشخص می‌شود، روز بدون کیف و کتاب، ابتدا اجرا و بعد مقرر شده که برایش طرح و برنامه تهیه شود! مسیری که به قاعده باید برعکس طی می‌شد و حتی فراتر از آن، ابتدا اجرای آزمایشی طرح تهیه شده در برخی شهر‌ها در دستور کار قرار می‌گرفت تا بعد از مدتی نتیجه آن ارزیابی و در صورت نیاز جرح و تعدیل یا اصلاح شود و در نهایت اجرای آن در ابعاد وسیع‌تر در دستور کار قرار گرفته و بعد از مدتی و اطمینان از مثمر ثمر بودنش، به صورت سراسری اجرایی شود.

این در حالی است که با یک جلسه اجرای این طرح در تهران، مشخص شده که اجرای بدون برنامه آن مساله ساز خواهد بود تا جایی که پازوکی به بازدیدش از یک مدرسه در روز بدون کیف در هفته گذشته اشاره کرده و با برشمردن برخی نکات مشاهده شده، تاکید کرده: «نباید بدون برنامه سراغ این موضوع برویم چراکه می‌تواند مسائلی را در پیش داشته باشد؛ از جمله آنکه معلم احساس می‌کند بچه‌ها از درس عقب مانده‌اند و در زمانی که برای این روز صرف شده، می‌توانست کار بهتری برای دانش آموزان انجام دهد.»

مسائلی که نشان می‌دهند چقدر در اجرای این طرح عجله شده تا جایی که پیش از تهیه طرح و برنامه اداره های کل‌ درس در روز‌های بدون کیف و کتاب، ایده روز بدون کیف و کتاب را در تهران اجرایی کرده و مجوز اجرای آن در دیگر نقاط کشور را هم صادر کرده اند. ایده‌ای که سال‌ها قبل هم مطرح شده و قرار بود در روز‌های پنجشنبه و با همکاری کانون پرورش فکری اجرایی شود، اما به سرانجامی نرسید و حالا ظاهرا رهایی از بدترین شروع سال تحصیلی در همه ادوار یا شاید پیشگیری از استیضاح وزیر و مسائل مشابه، موجب شده با کمترین ملاحظه، به قید فوریت جامه عمل پوشانده شود!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲
این طرح خیلی خوب است و ای‌کاش اجرایی شود چون اگر دانش‌آموزان پنجشنبه‌ها هم به مدارس بیایند کمتر می‌توانند به سمت دوست‌بازی با جنس مخالف بپردازند و این امر باعث جلوگیری از فساد می‌شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
این کامنت های شما که پای هر مطلبی میذارین متأسفانه نشان از بیماری جنسی داره
ناشناس
| Austria |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
مدارس بدون امکانات با زندان تفاوتی نداره مدارس خارج رو آدم میبینه یاد هتل میفته
کجای کاری تابناک جان، امروز سامانه هوشمند خرید نان رونمایی شد. سر جدت سال بعد همین موقع بیا و بنویس که اون سامانه هم چقد تاثیر گذار بوده و یا اون هم به تاریخ پیوست و فقط بیت المال حیف و میل شد در قالب رونمایی و زیر نمایی.
همان روز اول تو تابناک کامنت گذاشتم که این حرف های شیک و مردم پسند از حد شعار بالاتر نمی رود چون تخصص و امکانات مسئولین اموزش و‌پرورش در حدی نیست که بتوانند فعالیت های فوق برنامه را اجرا کنند.
غیر از این میشد جای تعجب داشت.
الان این طرح همانند سایر طرحها اجرا شده است و مورد عجیبی ندارد.
وزیر جان هنوز برنامه ات بابت دربی اعلام نکردی
وزیر محترم آموزش و پرورش نظارتی بر سازمان نهضت سواد آموزی داشته باشد. بیگاری کشیدن و سوء استفاده از آموزش دهندگان مظلوم شده عملکرد مسولان این سازمان
وزارت آموزش و پرورش تا تابستان آینده منحل می شود
غزه مهم تره
وزیر بی کفایت
امان از بی تخصصی و ادعا
آموزش و پرورش 600 هزار کمبود داریم هیچ چیزی حل نشد فقط با جذب 50 هزار نفر بخشی از این مشکل به صورت مسکن و..حل شد!
تعیین تکلیف نیروهای غیررسمی سربازمعلمان نهضتی ها خرید خدمات و..بعد از 6 سال هنوز عملیاتی نشده اند!.آموزش و پرورش هنوز هم در بحرانه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست