بازدید 11039
پاسخ یک معاون وزیر به معاون دیگر؛

نه خبر جذب یازده هزار مربی پرورشی تازه است، نه مجوزش صادر شده و نه به زودی اجرایی می‌شود!

نکته جالب توجه در این میان آنجاست که تدابیر اندیشیده شده برای مقابله با این کمبود‌ها به شدت ناکافی است و حتی این تدابیر هم اجرایی نمی‌شود. مثل تقاضای صدور مجوز جذب ۲۵ هزار نیرو که پیشتر معاونت پرورشی اعلام کرده بود و حالا تاکید دارد، این نیاز اعلام شده، ولی اینکه چطور مجوز صادر شود، هنوز نهایی نشده است و با چشم اندازی که ما داریم، به این زودی‌ها این اتفاق نمی‌افتد.
کد خبر: ۱۱۹۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹ 29 September 2023

نه خبر جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی تازه است، نه مجوزش صادر شده و نه به زودی اجرایی می‌شود!در شرایطی که یکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش جذب چندهزار مربی پرورشی در مدارس را در سال جاری نوید داده، یکی دیگر از معاونان وزارت خانه تاکید دارد که نه این خبر تازه است و نه مجوز لازم برایش صادر شده!

به گزارش «تابناک»؛ در پی اظهارات قاسم احمدی‌لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس شورای اسلامی وزارت آموزش و پرورش در خصوص جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی در زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری، انتقاداتی مطرح شد که از جمله به کمبود شدید و چشمگیر معلم در این وزارت خانه و ضرورت اولویت دادن به این کمبود‌ها در حوزه آموزش، پیش از توجه به حوزه پرورش اشاره داشت.

انتقاداتی که موجب بازتاب قابل توجه تصمیم یاد شده بود و سرانجام به جایی رسید که یکی دیگر از معاونان وزارت آموزش و پرورش به خبر جذب مربی پرورشی واکنش نشان داد و به نوعی اصل خبر را مخدوش جلوه داد، به این صورت که تاکید شده: «هیچ خبر جدیدی از استخدام مربی پرورشی نیست و سازمان اداری و استخدامی، هنوز در حال بررسی نیاز و کد محل استخدام است و تا زمانی که تایید نکنند، نمی‌توان دفترچه استخدام را صادر کرد.»

این را اصغر باقرزاده، معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفته و تاکید کرده که این وزارت خانه با کمبود حدود ۳۷ هزار مشاور و ۶۰ هزار مربی پرورشی در مدارس مواجه است که امسال اجازه جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی اخذ شده، اما تا کنون هیچ خبری از صدور مجوز جذب این تعداد نیرو از سوی سازمان اداری و استخدامی نشده است.

وی در توضیح نیازمندی‌های این وزارت خانه در حوزه‌های یاد شده گفته: وزارت آموزش و پرورش به رغم داشتن ۱۳ هزار نیروی مشاور در این حوزه با کمبود مواجه است چراکه به ازای هر ۱۲ دانش آموز، به حضور و فعالیت یک مشاور به میزان دو ساعت در هفته در مدارس نیاز است که این امر وجود ۵۰ هزار مشاور در مدارس را می‌طلبد، اما در حال حاضر فقط ۱۳ هزار مشاور در مدارس وجود دارد که هیچ یک از آن‌ها در مدارس مستقر نیستند؛ یعنی با کمبود حدودا ۳۷ هزارتایی مشاور در مدارس روبه رو هستیم.

نه خبر جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی تازه است، نه مجوزش صادر شده و نه به زودی اجرایی می‌شود!

باقرزاده در خصوص کمبود معاون و مربی پرورشی هم گفته: در حال حاضر حدود ۴۷ هزار معاون و مربی پرورشی در کشور داریم که ۵۰ درصد این افراد در سال‌های پایانی خدمت خود هستند. همچنین پیش از این وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود که بیش از ۸ هزار تن از این تعداد نیرو نیز طی امسال بازنشسته می‌شوند؛ بنابراین باید گفت حدود ۶۰ هزار مربی پرورشی کمبود داریم و هم اکنون از حدود ۱۱۵ هزار مدرسه کشور، ۵۰ هزار مدرسه به طور قطع، مربی و معاون پرورشی ندارند.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که حتی در صورت تحقق جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی هم، کمبود‌های مدارس در این حوزه رفع نخواهد شد، بماند که کمبود‌ها محدود به مربی پرورشی نیست و به تاکید معاون پرورشی، در حوزه مشاوره و سلامت هم چشمگیر است و البته می‌دانیم که شامل کمبود معلم در بسیاری از مقاطع و دروس هم می‌شود. مثل کمبود چند ده هزاری معلم ورزش و هنر و یا از آن مهم تر، کمبود قابل توجه معلم در مقطع ابتدایی که شمار زیادی از کلاس‌های درس را خالی از معلم گذاشته و مسئولان را مجاب کرده که برای رفع کمبود از معلم‌های بازنشسته یا حتی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استفاده کنند!

نکته جالب توجه در این میان آنجاست که تدابیر اندیشیده شده برای مقابله با این کمبود‌ها به شدت ناکافی است و حتی این تدابیر هم اجرایی نمی‌شود. مثل تقاضای صدور مجوز جذب ۲۵ هزار نیرو (حدود ۲۰ هزار نیرو برای امور تربیتی و پرورشی، حدود ۳ هزار نیرو برای امور مشاوره و حدود ۲ هزار نیرو برای امور سلامت) که پیشتر معاونت پرورشی اعلام کرده بود و حالا تاکید دارد: این نیاز اعلام شده است، اما اینکه چطور مجوز صادر شود، هنوز نهایی نشده است و با چشم اندازی که ما داریم، به این زودی‌ها این اتفاق نمی‌افتد.

تقاضایی که ظاهرا برنامه جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی، ذیل آن در دستور کار قرار گرفته است و ناگفته پیداست که با نیاز‌های مدارس فاصله‌ای بسیار چشمگیر دارد؛ درست مانند فاصله‌ای که میان نیاز‌های این وزارت خانه در خصوص کمبود معلم وجود دارد و موجب شده که تقاضای افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای پوشش دادن آن‌ها را داشته باشند که در نهایت موجب شده، ظرفیت این دانشگاه پس از ده سال افزایش بیابد، اما افزایشی اندک و ۵ هزارنفری که در قیاس با کمبود چندصدهزار معلم، بعید است راهگشا باشد!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۵
لطفا زودتر تكليف طلاب عزيز رو روشن كنيد، اگه آموزش پرورش ناز ميكنه برن يه وزارت خانه بهتر، نفتي، مسكني…
به زودی اجرا نمیشود ولی بالاخره یواش یواش اجرا میشه و طلاب به سادگی وارد وزارت آموزش پرورش میشن!!!
بحران عمیقی آموزش و پرورش کشور را فرا گرفته است .دلسوزان فرزندان کشور به هوش باشند
همه این بازیها برای استخدام یک عده روحانی در آموزش و پرورش است که جو کنونی فرهنگ کشور نشان می دهد نتیجه ای هم ندارد .
امیدوارم هیچ گاه تجربه شکست خورده معلمان پرورشی در مدارس تکرار نشود.
خیلی بده هنوز فکر می کنید کم گفته اید هرچه بیشتر اقدام کنید واکنش منفی بیشتر می شود چرا درس نمی گیرید مثل افزایش جمعیت است شما هر چه بیشتر تبلیغ کنید مردم بیشتر به شما بد گمان می شوند دست بردارید کاری را که یک حاکم انجام می دهد بدهید
کلاس ها خالی از هنراموز هستن
بچه هامون دارن منحرف میشن
اقای باقرزاده درزمان ان نابخرد قبلی که فرمان بازنشستگی با 25 سال کارو5 سال تشویقی را دادن وهیچکسم به این عواقبش را نگفت


شد الان

نادانی سنگ به چاه میاندازد ومثلا صد دانا در اوردنش ماندن

یا خدا چرا چرا چرا
بنام خدا، با سلام، ما تعداد معدودی از جا مانده گان نیروهای حق التدریسی و سرباز معلمان قبل از سال ۹۱هستیم. طرح تعیین تکلیف نیروهای حق التدریسی و سرباز معلمان قبل از سال 91،در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شده است. ما نيز به خواسته و با موافقت اداره کل آموزش و پرورش به مدت یک سال هست تکمیل پرونده نموده و بلاتکلیف مانده ایم. هر موقع مراجعه میکنیم. اعلام می کنند:که منتظر مجوز وزارتخانه هستیم. هم خدمتی هایی که قبل از ما تکمیل پرونده نموده بودند. الآن در آموزش و پرورش جذب شده اند. این مطالبه ما را پیگیری بفرمائید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
برو چند وقت حوزه درس بخون تا لباس بپوشی استخدامی قولت میدم
سلام ،حیف از عمر ادم که معلم بشی ،الان چند سال وعده رتبه بندی ،شوهر من پارسال بازنشته شد ولی هنوز پاداش دریافت نکرده ،از رتبه بندی هم خبری نیست سی سال سابقه کار الان ده تومن حقوق میگیره با خونه اجاره ای بادوتا بچه ،گفتن وزیر عوض بشه کار درست میشه کو ،چرا هیچ کس تو این مملکت خراب شده فکر گرفتاری مردم نیست ،با این وضع گرانی بخدا بیچاره شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
ضعیف ترین و نجیب ترین قشر معلمان هستند و دولتها تا می توانند کلاه سرشون می گذارند و از آنها بهر کشی می کنند. توصیه من به جوانان تحصیل کرده اینست که اگر به فکر پسرفت در زندگی هستند معلم شوند.
چند سال پیش دبستانی کار کردم .بعد کرونا شد .چون کلاس ها غیرحضوری بود .دیگه تا دوسال استخدامی نبود یا مبلغ حقوقشون اینقدر پایین بود که مجبور می شدی .دیگه نری .الان بیکار نشستم خونه روانشناسی هم خوندم .چندین جا رفتم منو استخدام نکردن .یکی دو جا هم گفتن به عنوان کمک مربی حدود ده سال کار کردم از اینجا رونده از اونجا مونده فقط تنها بهانه شون اینه فقط سن .اصلا نگاه نمی کنند تجربه داری .تو این آزمونهای استخدامی نمئ تونم شرکت کنم چون شرط سن چهل ساله .الان کسی مثل من با بدبختی کار کرده درس خونده .کار کرده به خاطر سلیقه بازی بااین همه تجربه خونه نشسته چون سنش رفته بالا .عمرم هدر رفته تو این سالها .الان نه شغلی نه ازدواجی .... پیرهم نیستیم بریم بمیریم .خوب مارو که استخدام نکردن حداقل شرط سن رو بردارید بگذارید ما بدبختا امید برای پیدا کردن کار داشته باشیم .این پول ثبت نام در آزمون بره تو جیب دولت .
آزمون پرورشی چه فایده ای دارد ؟وقتی شماطلبه ها را بدون ازمون دارید استخدام میکنید وبهشون امتیاز میدین. اینکه دیگه معلومه پرورشی فقط طلاب هستند شما فقط از یه عده مردم جامعه فقط میخواهید هزینه بگیرید بعد هم بگید قبول نشدید. دو سال پیش شهرضا چند نفر طلبه زن ومرد را با یه آزمون صوری وداخلی استخدام رسمی کرده بدون اینکه در ازمون سراسری شرکت کرده باشند هیچکسی هم با این تخلف بذخورد نکرد
چون معلمان پاک ترین و نجیب ترین قشر کارمند جامعه هستند که آقای نماینده(منادی)میگه بیشترین حقوق را نسبت به کارکردشان دریافت می کنند بنده با سی سال سابقه با دو گروه تشویقی با مدرک کارشناسی ۱۲و پونصد میدن با این تورم کمرشکن آنهم بعداز۱۶ سال بازنشستگی...واقعا"که...؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار