بازدید 9923

در صورت تحقق برنامه‌های فعلی، کمبود معلم در ۲۶ سال آینده رفع خواهد شد!

کمبود‌هایی که برای رفعشان، اقدامات متفاوت و بعضا عجیبی در دستور کار قرار گرفته است؛ از به کارگیری معلمان فعلی و حتی کادر مدیریتی برای تدریس دروس مختلف تا به کارگیری معلمان بازنشسته (به تاکید وزیر، «پیشکسوتان») و حتی استفاده از دانشجویان سال سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان؛ دانشجویانی که قرار بوده معلم شوند و بعد در مدارس به کار گرفته شوند، اما کمبود‌ها کاری کرده که حین تحصیل، معلم هم شوند!
کد خبر: ۱۱۹۶۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷ 05 October 2023

در صورت تحقق برنامه‌های فعلی، کمبود معلم در ۲۶ سال آینده رفع خواهد شد!کمبود معلم به حدی وسیع و بحرانی است که به رغم تدابیر اضطراری و ویژه، تا سه دهه بعد رفع شدنی به نظر نمی‌رسد!

به گزارش «تابناک»؛ با آغاز سال تحصیلی، بار دیگر بحث کمبود‌های وزارت آموزش و پرورش داغ شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است؛ کمبود‌هایی که در راس آنها، کمبود معلم قرار دارد که موجب شده بسیاری از کلاس‌های درس بلاتکلیف باشند و مسئولان بکوشند با تدابیر اضطراری و ویژه، رفع کمبود‌ها را در دستور کار قرار دهند.

درباره کمبود‌هایی سخن می‌گوییم که به تاکید برخی کارشناسان به ۳۰۰ هزار تن رسیده و برآورد‌ها حکایت از آن دارد که تا سال ۱۴۰۶ به کمبود ۴۰۰ هزار معلم خواهد رسید؛ بحرانی که در نتیجه قصور‌ها و بی توجهی‌های متعدد و مختلف حاصل آمده و آنقدر وسعت یافته که تدابیر اتخاذ شده برای جبران آن هم راه به جایی نبرده و نخواهد برد.

از جمله این تدابیر، صدور مجوز جذب ۷۵ هزار معلم است که به تاکید وزیر آموزش و پرورش، ۲۵ هزار تن از آن‌ها مربوط به دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان بوده که جذب شده اند و دو ردیف استخدامی هم مربوط به معلمان ابتدایی، هنرستان‌ها و دبیران است که در دست اجراست و به پذیرش ۱۷ هزار تن در آزمون استخدامی منجر شده، اما کافی نیست و باید با «تکمیل ظرفیت»، توسعه بیابد؛ اتفاقی که وزیر پیش بینی کرده تا آخر ماه جاری جامه عمل خواهد پوشید.

در صورت تحقق برنامه‌های فعلی، کمبود معلم در ۲۶ سال آینده رفع خواهد شد!

رضا مراد صحرایی که در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور یافته و با پرسش‌های متعدد در خصوص کمبود معلم مواجه شده بود، در ادامه تاکید کرده که کمبود معلم، ۳۰۰ هزار نفری که گفته می‌شود، نیست و این گونه توضیح می‌دهد: واقعیتش این است ما در آموزش و پرورش کمبود سنواتی داریم و اگر بخواهیم آماری مبتنی بر استاندارد‌ها دهیم، کمبودهایمان نزدیک به ۲۰۰ هزار معلم است.

کمبود‌هایی که برای رفعشان، اقدامات متفاوت و بعضا عجیبی در دستور کار قرار گرفته است؛ از به کارگیری معلمان فعلی و حتی کادر مدیریتی (مدیر، ناظم و...) برای تدریس دروس مختلف تا به کارگیری معلمان بازنشسته (به تاکید وزیر آموزش و پرورش، «پیشکسوتان») و حتی استفاده از دانشجویان سال سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان؛ دانشجویانی که قرار بوده معلم شوند و بعد در مدارس به کار گرفته شوند، اما کمبود‌ها کاری کرده که حین تحصیل، معلم هم شوند!

تدابیری ستودنی که توانسته معضل کمبود معلم را تا حد قابل قبولی مرتفع نماید، اما برای رفع بنیادین این مشکل، کارایی خاصی ندارد، به ویژه وقتی که بدانیم از ۲۰۰ هزار کمبود مورد تاکید وزیر، ۷۵ هزار تایش با ردیف‌های ویژه استخدامی قرار است پر شود و رفع ۱۲۵ هزار کمبود دیگر، تنها با تکیه بر برنامه‌های جاری وزارت خانه در دستور کار قرار دارد؛ یعنی جذب فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان.

در صورت تحقق برنامه‌های فعلی، کمبود معلم در ۲۶ سال آینده رفع خواهد شد!

 

دانشگاهی که صحرایی تاکید دارد در زمره دانشگاه‌های راهبردی نظام است و یکی از دلایل کمبود معلم در حال حاضر، اتخاذ تصمیم کاهش ظرفیت این دانشگاه در گذشته بوده است. تصمیمی که ظرفیت این دانشگاه را به زیر ۴۰۰۰ تن رسانده و حالا دولتمردان برای جبران آن، افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت این دانشگاه را در دستور کار قرار داده اند؛ تصمیمی که البته به شدت ناکافی به نظر می‌رسد؛ آنقدر ناکافی که اگر قرار باشد کمبود معلم (با فرض ثابت ماندن آن در همه سال‌های پیش رو و صرف نظر از رسیدن سالانه چند هزار معلم به سن بازنشستگی!) با فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان جبران شود، به بیش از ۲۶ سال برای جبران کمبود ۱۲۵ هزار معلم نیاز خواهیم داشت! دورنمایی ناامیدکننده که چاره‌ای باقی نمی‌گذارد جز اینکه تدابیر دیگر مانند استخدام گسترده معلم از طریق آزمون‌های ورودی و تربیت پذیرفته شدگان در دوره‌های ویژه معلمی در دستور کار قرار گیرد.

طرح و تدبیری که به شدت هزینه بر است و اجرایش توسط این وزارت خانه ناممکن به نظر می‌رسد، چون بودجه فعلی آموزش و پرورش به زحمت کفاف پرداخت حقوق و دستمزد معلمان و کادر فعلی مدارس را می‌دهد و حتی برای برچیدن مدارس کپری یا نوسازی مدارس تخریبی هم کافی نیست. بودجه‌ای که نیازمند افزایش بسیار چشمگیر است و از این رویريال زمانی شاهد اقدامات عاجل برای رفع کمبود معلم خواهیم بود که دولت در تنظیم لایحه بودجه، توجه ویژه‌ای به این حوزه نشان دهد و مجلس هم همدلانه با این افزایش همراهی کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۱
نتایج مطالعه معتبر بین‌المللی در مورد سواد دانش آموزان مقطع ابتدایی ایران

سنجش خواندن و درک مطلب دانش آموزان PRIRLS
نمره زیر 400 بی‌سواد نامیده میشود.
میزان بی‌سوادی: در جهان 4% در ایران 35%

سنجش سواد ریاضیات و محاسبات دانش آموزان TIMSS
نمره زیر 400 بی‌سواد نامیده میشود.
میزان بی‌سوادی: در جهان 7% در ایران 35%

سنجش سواد علوم تجربی دانش آموزان TIMSS
نمره زیر 400 بی‌سواد نامیده میشود.
میزان بی‌سوادی: در جهان 5% در ایران 39%

آمار مربوط به قبل از شیوع کووید-19 است.
هم‌اکنون قطعا اوضاع بدتر است.
پاسخ ها
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
اگر با روند فعلی پیش برویم؛ برای آنکه به میانگین جهانی نزدیک شویم، 102 سال زمان میبرد.
دکتر ابراهیم طلایی
دست همگی درد نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
نه دولت هاشمی نه دولت خاتمی نه دولت روحانی و نه دولت احمدی نژاد و نه دولت رئیسی بعد از جنگ تحمیلی هیچ توجهی به آموزش و پرورش ننموده و این وزارت خانه و کارکنان آن به نوعی یک خرج زائد به حساب می آمده که باید هر چه بیشتر وبیشتر در تخصیص بودجه به آن خست به خرج داده شود.
و نتیجه همین نسلی است که می بینیم.
کمبود پرستار نرد کی میخواید حل کنید. هر روز که دارید باز پرستار زن جذب میکنید. حلوا خیرات میکنید تو بیمارستانها که انقدر زنا دوست دادن توش خدمت کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
همین کودکان کم تعداد کشور را نتوانستید تا معلم براشون تدارک و تربیت و استخدام کنید

چه اصراری به افزایش گله ای جمعیت کشور دارید ؟؟؟
کشور فاتحه اش خوانده شد.مدرسه به چه کار میاد.حوزه علمیه تحویل بگیره معلمها هم بروند خونهدهاشون.
با سلام، این گندی که در ادارات ایران زده شد فقط مربوط به آموزش و پرورش نیست بلکه در حداکثر ادارات وجود دارد و به سوی فاجعه پیش میرود.
در صورتی که خاله ما هم داشت می شد دایی
ژاپن با 50 درصد جمعیت بیشتر 300 هزار کارمند دولتی دارد
و ایران تنها وزارت آموزش و پرورش سه و نیم برابر کل ژاپن کارمند و معلم دارد.
وزارت بهداشت نیز یک و نیم برابر ژاپن کارمند دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
ژاپن حداقل 100 سال از نظر توسعه وزیر ساخت از ایران جلوتره.
مثل مقایسه درشکه و لکسوس
در ضمن در ژاپن بالاترین حقوق به معلمان پرداخت می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
مطمئنیمعلم در اونجابیشتر از ایران نیست. جمعیتشون که بیشتره. کلاسهاشون هم کم جمعیته. چطور ممکنه پس؟ در مورد ادارات موافقم
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
امار چرت این 300 هزار نفر ازکجا اوردی ؟؟؟؟؟؟
وقتی استخدام ها تعطیل می شوند این کمبودها پررنگ می شوند .
مسولینی که تاکید و تبلیغ برای زاد و ولد دارن نه فکر اموزش نه بهداشت و نه شغلشون نیستند. حرف مفت هم هزینه ندارد
۲۶ سال دیگر وای
خخخخ
ثمرات (شعار دولت باید کوچکتر شود ) دولت های سازندگی ، اصلاحات ، تدبیر و امید خودش را نشان داد
یه عدد بین هزار تا هزارو صد بگو
وقتی ۱۵ سال پیش که زمان کنکور من بود اصلا استخدامی نداشتین فکر اینجاشم میکردین
كمبود معلم ونارسايي هاي اموزش و پرورش ناشي از عملكرد و سياست هاي غلط دوره روحاني است . هرچه ندانم كاري ونفهمي دولت فعلي ناشي از عملكرد دولت هاي قبل ميباشد.اقاي رييسي خوب كار مي كند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی