بازدید 7436
تصمیمی لازم، ولی نه کافی که به زودی اجرایی می‌شود؛

جذب ۱۱ هزار معلم پرورشی در وزارت آموزش و پرورش

اعداد و ارقامی چشمگیر و حتی ترس آور که ظاهرا آنچنان که باید، مسئولان را نگران نکرده است؛ این را می‌شود از برنامه ریزی برای جذب ۱۱ هزار معلم و مربی پرورشی دریافت که به تاکید مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش، قرار است به قید فوریت و در سال جاری به انجام برسد، در حالی که هم اکنون شمار زیادی از مدارس کشور با کمبود معلم مواجه هستند و سال تحصیلی برای شماری از دانش آموزان بدون معلم آغاز شده!
کد خبر: ۱۱۹۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ 26 September 2023

جذب ۱۱ هزار معلم پرورشی در وزارت آموزش و پرورشبا تصمیم دولتمردان و تایید مجلس، جذب ۱۱ هزار معلم پرورشی جدید در سال تحصیلی جاری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش «تابناک»، این خبری است که قاسم احمدی‌لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس شورای اسلامی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده و یادآور شده که این موضوع در دستورکار این وزارت‌خانه قرار گرفته و به زودی فرآیند اجرایش اعلام خواهد شد؛ تصمیمی که به تاکید وی «به منظور تحقق منویات رهبری و توجه به پرورش نسل جوان انقلابی در کشور» گرفته شده است.

البته در ضرورت توجه به بخش «پرورش» در وزارت خانه‌ای که دو ماموریت اساسی اش، آموزش و پرورش است تردیدی نیست، به ویژه آنکه می‌دانیم از جمله ایرادات وارد به این وزارت خانه از گذشته، کم توجهی به این حوزه و تمرکز بیش از حد به مقوله آموزش بوده است؛ یکی از انتقادات پر شمار به عملکرد وزارت خانه‌ای که کسر بزرگی از جمعیت کشور با آن سر و کار دارند.

این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش کشورمان به دلایل متعدد، با مشکلات ریز و درشتی دست به گریبان است که رفع آن‌ها به شدت زمان بر و هزینه بر است؛ از فرسودگی مدارس و وجود مدارس کپری و کانکسی گرفته تا مسائلی مانند بی توجهی به استعداد‌های دانش آموزان، شیوه‌های نامطلوب سنجش، عدم رعایت عدالت آموزشی و حتی ناتوانی در ارائه خدمت به همه جامعه هدف و بازماندن شماری از دانش آموزان از تحصیل.

مشکلات زیادی که همواره یکی از پاسخ‌های کلیدی مسئولان این وزارت خانه در همه ادوار به آنها، کمبود بودجه این وزارت خانه بوده است. کمبودی چشمگیر که موجب شده حدود ۹۸ درصد بودجه تخصیصی به این وزارت خانه صرف پرداخت حقوق و دستمزد معلمان، اولیای مدارس و سایر شاغلین در بخش‌های مختلف وزارت خانه شود و عملا مبلغ خاصی برای توجه به امور دیگر، ولو امور اساسی نماند.

با این احتساب عجیب نیست که می‌بینیم یکی از نقصان‌های چشمگیر در این وزارت خانه، کمبود معلم است؛ کمبودی که سالهاست وجود دارد و هر ساله در نتیجه بازنشسته شدن شماری از معلمان و جایگزین نشدن با استخدامی‌های مورد نیاز، تشدید می‌شود و حالا تا آنجایی وسعت یافته که گفته می‌شود با کمبود قریب به ۳۰۰ هزار معلم مواجهیم و این کمبود تنها در سه چهار سال آینده به ۴۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

اعداد و ارقامی چشمگیر و حتی هراس آور که ظاهرا آنچنان که باید، مسئولان را نگران نکرده است. این را می‌شود از برنامه ریزی برای جذب ۱۱ هزار معلم و مربی پرورشی دریافت که به تاکید مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش، قرار است به قید فوریت و در سال جاری به انجام برسد، در حالی که هم اکنون شمار زیادی از مدارس کشور با کمبود معلم مواجه هستند و سال تحصیلی برای شماری از دانش آموزان بدون معلم آغاز شده است.

تدبیری که در بهترین حالت، نشان از بی توجهی مسئولان و متولیان آموزش و پرورش کشور به نکات اهم و مهم در این حوزه دارد. اشکالی که اگر بدانیم در مدارس با به کارگیری معلمان و مربیان پرورشی برای تدریس دروس مختلف به دانش آموزان مقاطع مختلف، می‌کوشند تا حدی رفعش نمایند، عمیق‌تر و بنیادی‌تر به نظر می‌رسد و این سوال را به دنبال دارد که آیا وزارت آموزش و پرورش و حتی کلی تر، دولت از این کمبود آشکار در مدارس بی خبر است؟

آیا قابل قبول است که وزارت آموزش و پرورش برای رفع مشکل کمبود معلم در مدارس، معلمان بازنشسته را به خدمت بگیرد و حتی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برای تدریس بهره بگیرد و برخی کمبود‌ها مانند معلم ورزش و معلم هنر را به کل از فهرست مسائل حل نشده کنار بگذارد و حتی تدابیر منظم و منسجمی برای برگزاری آزمون جذب معلم‌های تازه و آموزش به پذیرفته شدگان در دستور کار نداشته باشد؟

امید است حال که مجلس و وزارت خانه در اقدامی لازم، ولی نه کافی توجهی به امر مغفول مانده پرورشی از خود نشان داده به فاجعه کمبود معلم و ارتقای کیفیت آن‌ها هم بپردازد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۱
خداییش خودتونو مسخره کردین الان همینجا توی تهران منطقه 14 پایه 6 ابتدایی معلم ندارن رفتن ی لیسانس فیزیک بدون هیچ سابقه درسی رو میخوان فقط از طریق یک ستادی ک تشکیل شده بیارن اونوقت رفتن دنبال معلم پرورشی اینجا که تهرانه اینجوریهوای به حال مناطق دورافتاده ایران یکبار تو عمرتون شرافت داشته باشین کمبودهارو واقعی بگین حداقل از مردم عذرخواهی کنید فقط یک باررر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
آفرین. وقتی پایتخت وضعش این باشه وای به حال مناطق دور افتاده و روستایی.
البته مدارس غیر انتفاعی هم اکثرشون همینه. مدیر مدرسه دخترانه در جشن عروسی برای کلاس های خودخانم معلم پیدا می کند.
آموزش و پرورش در بحرانی ترین زمان خود بعد از انقلاب به سر می برد.
وقتی وزیر می گوید به جای کابل و سیم برق در هنرستان از کاموا و طناب استفاده می کنند خودتون باید بفهمید چه خبره.
آموزش و پرورش داشتیم
اما دیگه نداریم.
وقتی در سال های قبل معلمان فریاد می زدند به داد آموزش و پرورش برسید امروز را با دور اندیشی پیش بینی می کردند ولی گوش شنوایی نبود.
پذیرش ۱۱۰۰۰ ارزشی جهت معلم پرورشی

استخدامهای جدید تخصیص پیدا کرده به ارزشی ها ، بسیج ، حوزه علمیه
بی عدالتی بزرگی در حال رُخ دادن است .
متوقف کنید این بی عدالتی را !!!!!!!!؟
می خواهند قولی که در مورد استخدام طلاب حوزه ها در مدارس را داشتند عملی کنند
من که خاطره خوب از معلمان پرورشی ندارم
وقتی کلاس دوم ابتدایی بودیم معلم پرورشی می گفت اون دنیا از موهایی که از جلو مقنعه شما بیرون زده بالای یک گودال پر از مار که از کف آن نیزه های تیز بیرون زده آویزان می شوید و موها یکی یکی کنده می شوند و شما به پایین سقوط می کنید و نیزه ها از بدن شما رد می شود و مارها به شما حمله می کنند و فردای آن روز به اذن خدا زنده و سلامت بالای همان چاله آویزان می شوید تا ابد !
این حرفها برای بچه 8 ساله گفته شد
تصویز همکلاسهایم که از وحشت مقنعه را تا روی ابرو پایین کشیده بودند را فراموش نمی کنم و همچنین ترس و کابوسهای خودم
کل دنیا حجاب ندارند ولی خدا اون بالا نشسته که موهای بچه های ما را بشمرد و ....
خدایا !
چقدر طفلکی و بی پناه بودیم ما !
میخوان 11 هزار آدم غیرمتخصص از فامیل رو استخدام کنن واسه همین معلم پرورشی رو انتخاب کردن که تخصص خاصی نخواد کلا مستمع آزاده
دبستان پسرانه شهرک دانشگاه اول سال دوتا معلم کم داره

خدایی خوب دولتی داریم
همه چیو خوب مدیریدن میکنه
فک کنم یک چیزی رو درست متوجه نشدین.
قهقرا .
نیمی از معلمین پرورشی کنونی هم زیادی اند. رشته های دیگر نیاز داریم نه پرورشی....
معلم پرورشی یعنی از حوزه .
تو مدرسه همسر بنده در روستا هفته اول مدرسه دو معلم کمبود دارند. معاون و پرورشی دارند کلاسهای اونا رو جبران می کنند. بعد اینها پرورشی جذب می کنند.
هنوز شعور مدیران بالادستی آموزش و پرورش نمی رسد که منوی اصلی خالی است، دسر لفافه نمی کند!!!
ما در گام دوم انقلاب و در مرحله تمدن سازی هستیم در این مرحله آموزش و پرورش باید بر محور معلمهای پرورشی بچرخد و معلمین پرورشی در مدارس مورد اولویت باشند و تعداد آنها سه برابر شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
مگه مرحله‌ اول تموم شده‌ ؟؟
حالا‌ مرحله اول چی بود‌ و حالا نتیجه اش‌ ؟؟؟
والله قسم کار مفید معاون پرورشی فقط نیم ساعت هست که موقع نماز با ۱۲ دانش آموز و یک روحانی دارن نماز برگزار میکنه و ۷ ساعت دیگه بگو بخند داره بعد معلم فیزیک و ریاًی شیمی ۸ ساعت جون می‌کنند و او داره ماهی ۲ میلیون حق مقاومت میگیره ؟؟؟ بخاطر این اشتباه مسئولین هست که اضافه کار همکار با یکسال تاخیر پرداخت میشه و معلم با سن ۶۹ سال بعد از ۱۴ سال از بازنشستگی ا میگذره میاد تو مدارس متوسطه دوم با عصا درس میدن ؟؟؟
خواهشن بجای استخدام های بی ضابطه به فکر استخدام معلم توانمند باشید تا مجبور نباشید معلم با ۷۰ سال سن بکارگیری مجدد کنید که سر کلاس سکته قلبی کنه و به رحمت خدا بره ؟؟ برید ببینید تو مدارس خراسان جنوبی بخاطر کمبود نیرو مدارس شده مدرسه پیرمردها تو متوسطه ؟؟؟
برای اینا اموزش اهمیتی نداره هدف نشاندن دوستان هم مسلکان بر سر سفره انقلاب هست و ولاغیر . نه به آموش فکر می کنند و نه به پرورش . مساله اصلی پول است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
بستر توسعه در هر مملکتی‌ اموزش و پرورش است‌ و معلمین عامل اصلی‌ این امر حیاتی هستند‌ و باید از بهترینها انتخاب شوند‌ و البته ارزش اجتماعی هم داشته باشند
با درود
قابل توجه افغانهای عزیز اگر نقدی دارند بفرمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
خدا خیرت بده آرش
خیلی خندیدم
:((((((اره افاضات اگر هست بفرمایند
کاش گزارش تهیه می کردید از کمبود معلم عیب و غریب در شهرستان‌های تهران، دیگه از معلم گذشته بعضی مدارس حتی معاون هم ندارن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل