بازدید 20781
مرور روزنامه‌های شنبه دوم بهمن

خط فقر در ایران چقدر است؟ / راستی‌آزمایی نگاه به شرق / آمار‌های تلخ و نگران‌کننده

آمار رو به رشد آلزایمر در کشور، مصرف رکورد زد، گاز قطع نشد، شکایت دستگاه‌های دولتی از کسب و کار‌های نوپا ممنوع، حراج‌های هنری دلالی یا شکوفایی اقتصاد هنر؟ چرا آمریکایی‌ها از ارائه تضمین وحشت دارند؟ تغییر اقلیم در فلات خشک ایران؟ سفر به روسیه روی خط کاربران و قطع زنجیره کاهش تورم، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۰۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۸ 22 January 2022

آمار رو به رشد آلزایمر در کشور، مصرف رکورد زد، گاز قطع نشد، شکایت دستگاه‌های دولتی از کسب و کار‌های نوپا ممنوع، حراج‌های هنری دلالی یا شکوفایی اقتصاد هنر؟ چرا آمریکایی‌ها از ارائه تضمین وحشت دارند؟ تغییر اقلیم در فلات خشک ایران؟ سفر به روسیه روی خط کاربران و قطع زنجیره کاهش تورم، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

  

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز شنبه دوم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که درخواست انتشار جزییات قرارداد با‌چين و روسيه، اخراج اساتيد، اين بار محمد فاضلي، سقوط نرخ دلار نزدیک است؟ انتقاد مراجع عظام تقلید از ربا، فقر و کاهش ارزش پول ملی و بازتاب سفر رئیسی به روسیه با تیترهایی در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

 

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم؛

  

خط فقر در ایران چقدر است؟

داود علی بابایی، پژوهشگر مسائل اجتماعی  طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: امروزه حرف و حدیث درباره اینکه در کشور خط فقر چقدر است و طبقه ضعیف و متوسط و اغنیا چه کسانی هستند، یکی از مباحث جامعه‌شناسان و سیاستمداران در کشور شده است و اظهار نظرهای مختلفی در این مورد شده است. برای مشخص شدن این موضوع نظر خوانندگان را به نکات زیر جلب می‌نمایم:

۱- چندی قبل معاون وزارت کار در اظهار نظر عجیب و غریبی اعلام کرد، خط فقر در کشور ۴ تا ۵ میلیون تومان است. حال مشخص نیست که ایشان طبق کدام داده‌ها این رقم را به‌دست آورده است. اگر این مبلغ را ملاک برای خط فقر قرار دهیم، پس کسانی که بالاتر از ۵ میلیون تومان درآمد دارند در طبقه متوسط این کشور زندگی می‌کنند، که بدین صورت کارمندان و بازنشستگان و حقوق بگیران یک زندگی خوب و مرفهی دارند و در طبقه متوسط جامعه جای دارند. چگونه ممکن است که یک خانواده ۳ یا ۴ نفره که درآمدشان مثلاً ۶ میلیون تومان است. اگر این خانواده ۷۰ درصد از درآمد خود را بابت اجاره واحد مسکونی پرداخت کند. برایش یک میلیون و هشتصد هزار تومان باقی می‌ماند. آیا این خانواده می‌تواند با این مبلغ شکم خود و خانواده خود را سیر کند؟

پرواضح است که این مساله حلش غیرممکن است، البته باید اشاره کنم که این ۷۰ درصد بابت اجاره بها برای کلانشهر‌هاست و در شهر‌های دیگر حدود ۴۸ درصد درآمد یک خانوار صرف اجاره بهای مسکن می‌شود. ولی باز هم زندگی ساده و عادی داشتن ممکن نیست. پس می‌توان نتیجه گرفت که این ادعای معاون وزارت کار بی‌پایه و اساس است.

۲- در حال حاضر اقتصاددانان، جامعه شناسان و سیاستمداران خبره می‌گویند خط فقر در کشور ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. مگر چند درصد مردم درآمد ۱۲ میلیون تومانی به بالا دارند که در طبقه متوسط جامعه جای بگیرند. پرواضح است شاید ده درصد شاغلین کشور که حدود ۲۴ میلیون نفر هستند، درآمدشان ۱۲ میلیون تومان یا بیشتر از این مبلغ است. پس بدین صورت دهک‌های چهارم تا ششم جامعه که قبلاً سفره‌شان عادی و ساده بود، در حال حاضر دارند به دهک‌های یکم تا سوم سقوط می‌کنند و این مسئله برای کشوری مانند ایران که دارای منابع و ذخایر زیرزمینی غنی است، معضلی حاد و حل نشدنی محسوب می‌شود.

۳-شاید به دفعات رخ داده است که از خودتان سوال کرده باشید چرا سفره دهک‌های پایین و متوسط جامعه هر روز کوچک‌تر می‌شود و بسیاری از ارزاق، از سبد خانوار حذف می‌گردد. وقتی ارزش پول ملی کشور یعنی ریال در سطح جهانی کاهش می‌یابد و تورم افسار گسیخته سیر صعودی طی کرده و به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد و بیکاری در هر خانواده حرف اول را می‌زند مردم و خانوار‌ها زیر خط فقر عادی و مطلق می‌روند. یک یا دو نفر نمی‌توانند شکم یک خانواده ۴ تا ۵ نفره را سیر کنند. بدین صورت جامعه طبقاتش دچار تنش و پیچیدگی می‌شود و عدم مدیریت و حکمرانی نیز به این مسئله دامن می‌زند، به‌خصوص زمانی که مردم جامعه جایشان عوض می‌شود، نظامیان حکمرانی می‌کنند و متخصصین و تکنوکرات‌ها مجبورند به کار‌های کوچک و کم بها مشغول شوند. به‌قول افلاطون آن وقت مدینه فاضله جای خود را به مدینه سافله می‌دهد.

 

راستی‌آزمائی نگاه به شرق

 روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با تیتر راستی‌آزمایی نگاه به شرق نوشت: همواره تاکید کرده‌ایم که داشتن روابط سیاسی، تجاری، فنی، فرهنگی و... با تمام کشورهائی که دارای حکومت مشروع هستند و جمهوری اسلامی ایران اصل موجودیت آنها را به رسمیت می‌شناسد، امری طبیعی و مفید است. تفاوت میان داشتن روابط با زیر سلطه بودن نیز کاملاً روشن است. بنابراین، اگر میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای برخوردار از حاکمیت مشروع، رابطه و تعامل فاقد سلطه‌پذیری وجود داشته باشد، این کشورها چه شرقی باشند و چه غربی، چه مسلمان باشند و چه غیرمسلمان و با هر مرام و مسلک سیاسی که باشند، چنین رابطه و تعاملی از مصادیق زیر سلطه شرق یا غرب رفتن محسوب نمی‌شود و در این موارد، سیاست «نه شرقی، نه غربی» رعایت شده است. اصل «نه شرقی، نه غربی» برخلاف اظهارنظر بعضی افراد که درصدد توجیه سیاست‌های نادرست هستند، یک اصل پایه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی است و هیچگاه نباید کنار گذاشته شود. توجیهاتی از قبیل اینکه منظور از شرق «شوروی» بود که فعلاً وجود ندارد و به همین دلیل حالا دیگر سیاست «نه شرقی، نه غربی» کاربردی ندارد، کاملاً غیرموجه هستند و با توسل به چنین توجیهاتی نمی‌توان خدشه وارد کردن به استقلال کشور را پنهان کرد.

با این نگاه، برخورداری از رابطه با چین و روسیه که این روزها بحث درباره آن به مساله روز تبدیل شده و سفر رئیس‌جمهور رئیسی به مسکو نیز آن را تشدید کرده، در صورتی که یک رابطه معمولی و در قالب تعامل عادلانه طرفینی باشد امری طبیعی است. در مورد قراردادهای بلندمدت کشورمان با روسیه و چین، اظهارنظرهای مختلفی می‌شود که البته اصل چنین اظهارنظرهائی مفید است، لکن باید درباره دقیق بودن آنها نیز بررسی لازم صورت بگیرد. منطقی بودن اظهارنظرها با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ضوابط و معیارهای ارزشی و انقلابی، می‌تواند نشانه درستی و اتقان آنها باشد هرچند تمام اظهارنظرها باید مجال انتشار داشته باشند و مسئولان نیز باید از آنها مطلع شوند و به صاحبان آنها احترام بگذارند.

راستی‌آزمائی، یکی از راه‌های بسیار مفید برای ادامه تعامل با کشورها و ارتقاء روابط در صورت مثبت بودن وعده‌های آنهاست. همانطور که آمریکا را به راستی‌آزمائی در مورد لغو تحریم‌ها ملزم می‌دانیم، باید برای ارتقاء روابط با روسیه و چین نیز متوسل به راستی‌آزمائی شویم. اگر این قاعده را به گذشته تعمیم دهیم، هم روسیه و هم چین نمره منفی دارند، زیرا هیچکدام از سوداگری در ماجرای تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران کوتاه نیامدند و تا توانستند جیب‌های خود را از اموال مردم ایران به بهانه فروش مواد تحریمی به صورت غیرعادی و با خریدن نفت با تخفیف‌های غیرعادی‌تر، پر کردند. از این منظر، چین و روسیه سابقه مثبتی ندارند و در راستی‌آزمائی رفوزه شده‌اند، ولی می‌توانیم باردیگر درباره آنها راستی‌آزمائی را از حالا به بعد بکار ببندیم.

آقای رئیسی در بازگشت از مسکو از «همکاری‌های دفاعی» به عنوان بخشی از مذاکرات و قرار و مدار با روسیه یاد کرد. اگر روس‌ها در زمینه تسلیحات، با ما مثل آنچه در زمینه اس ۳۰۰ و سوخت نیروگاه بوشهر کردند رفتار نکنند و بدون آنکه مسئولین ما را به دنبال نخود سیاه بفرستند، تسلیحات مورد نیاز ما ازجمله اس ۴۰۰ را تحویل ایران بدهند و در صورت استمرار تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، موارد تحریمی را نادیده گرفته و به صورت عادی با دولت و بازرگانان و شرکت‌های ایرانی تعامل نمایند، می‌توانیم روسیه را قابل اعتماد بدانیم و به استمرار روابط و حتی گسترش آن اقدام نمائیم. در مورد چین هم باید همین راستی‌آزمائی را بکار ببندیم و براساس نتیجه‌ای که به دست می‌آید در مورد گسترش روابط با این کشور تصمیم‌گیری نمائیم. با تکیه بر این روش است که منافع کشورمان در گسترش روابط با هر کشوری می‌تواند عاری از هرگونه شائبه باشد.

 

آمارهای تلخ و نگران‌کننده

سیف‌الرضا شهابی، تحلیل‌گر سیاسی طی یادداشتی در شماره امروز همدلی با عنوان آمارهای تلخ و نگران‌کننده نوشت: چندی قبل معاون محترم وزیر کشور آماری را ارائه داد که برای هر شخصی تکان‌دهنده و درعین‌حال در آستانه ورود به چهل‌وچهارسالگی عمر انقلاب، تعجب‌آور بود و اگر به تاریخ بیانات معاون وزیر کشور توجه نشود این تصور غلط را به وجود خواهد آورد که آیا این آمار مربوط به قبل انقلاب است؛ که سبب شد تا مردم انقلاب کنند و جمهوری اسلامی را جایگزین نظام شاه محوری بکنند.  معاون وزیر اعلام داشت: 10درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۳سال که معادل پنج میلیون نفر می‌شوند از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند یا سالانه صدهزار نفر دست به خودکشی می‌زنند که درصد قابل‌توجهی از این صدهزار نفر تسلیم مرگ خودخواسته می‌شوند یا هر سال بین ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار سقط‌جنین غیرقانونی در سراسر کشور انجام می‌گیرد و البته اگر معضلاتی نظیر کاهش ازدواج و افزایش طلاق و بالا رفتن تعداد مهاجرین از کشور خصوصاً در بین اقشار تحصیل‌کرده و دانشگاهی و سیر صعودی معتادان به مواد مخدر به آن اضافه شود حکایت از وضعیت نابسامان کشور است. مشخص نیست انگیزه واقعی معاون وزیر کشور از بیان این اعدادوارقام چه بوده چون به‌ظاهر یک نوع خودزنی است؛ زیرا مخاطبان معاون، اولین سؤالی که از خود و مسئولانی که در چهل و اندی سال بر مسند قدرت تکیه زده‌اند خواهند پرسید این است: مسئولان کشور در این‌همه سال چه کردند که چنین اعداد دهشتناک تحویل داده می‌شود؟

در ورای سؤال فوق، آمار و ارقام نشان از این واقعیت تلخ است که در درجه نخست اوضاع اقتصادی مناسب نیست زیرا ریشه بسیاری از نابسامانی‌های کشور را در وضعیت نامطلوب اقتصادی و شکاف عمیق طبقاتی باید جستجو کرد و این شکاف هر روز بیشتر می‌شود؛ درصدی کوچک آن حد دارند که با داشته‌هایشان تخم هر فسادی را در جامعه می‌گسترانند و درصد بالایی از جامعه با نداری و محرومیت دست به هر خلاف می‌زنند و به هر بزه‌ای روی می‌آورند. در درجه بعدی، نشان از این است که کارهای فرهنگی که با صرف هزینه‌های سرسام‌آور تاکنون توسط ده‌ها مرکز متولی امور تربیتی در مدارس و دانشگاه‌ها و شهر و روستا و...انجام‌گرفته موفق عمل نکردند. قرار گرفتن مواردی که آمارش ذکر شد در کنار یکدیگر، بسته‌ای را تشکیل می‌دهند که حکایت از این موضوع دارد؛ سلامت اخلاقی جامعه شدیداً درخطر است و اگر فکری اساسی و علمی و کارشناسانه نشود قطعاً در آینده باید شاهد افزایش بیماری در آحاد جامعه باشیم و درمان را مشکل‌تر خواهد کرد و نیاز به جراحی‌های گسترده دارد و وای به‌روزی که با جراحی هم نتوان درمان کرد و آگاه جامعه‌ای مرده خواهیم داشت. اگرچه هم‌اکنون نیز دیر شده و نابسامانی گسترده شد ولی برای جلوگیری از بدتر شدن، برای بهبود جامعه باید روش‌های جدیدی به کار برد. اگر مشکلات اقتصادی و ناتوانی روش‌های فرهنگی ناکارآمد ادامه یابد مطمئناً در سال آینده این اعداد افزایش پیدا خواهد کرد و استحکام خانواده‌ها و جامعه متزلزل خواهد شد و فاجعه‌ای بزرگ‌تر خواهد آفرید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶۸
چرا رقم صحیح و رسمی خط فقر اعلام نمیشود؟
چرا حقوق کارگران وکارمندان وبازنشستگان براساس نرخ تورم رسمی ( نرخ تورم واقعی بمراتب بیشتر از رقم رسمی اعلام شده است) متناسب و ترمیم نمیشود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
برای یک خانواده ۳ نفره ، چنانچه مسکن از خودشان داشته باشند

حداقل باید ماهی ۱۲ میلیون تومان داشته باشند

تا بتوانند حداقل استاندارد یک زندگی ساده و بسیار

معمولی را داشته باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
اینهایی که تو بازارهای مجلل لباس های گرانقیمت می خرند و گوشی هایشون را هر دو سال عوض می کنند اینها فقیرند؟!.
بعد سلبریتی ملیونر خارجی با گوشی شکسته راه میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
عزیز من خط فقر در هر شهری بایدئ طبق معیار اون شهر باشد
مثلا بنده با سه میلیون و پانصد زندگی آرامی دارم در حالی که در شهر دیگر با این پول نمیشه زندگی کرد
فرهاد مقیمی
| Canada |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
اصفهان به خاطر خشک سالی بازار املاک به کل نابود شده است
چرا مراجع تقلید و آیات عظام در مقابل فساد سکوت کرده‌اند و ميکنند؟ یعنی در این وضعیت خطیر هیچ وظیفه ای ندارند؟ یک نمونه اش دیر کرد تسهیلات بانکی! یکی از ایشان میگوید: ما چند بار گفته ایم، آیا این چند بار تذکر دادن بس بوده و رافع مسئولیت هاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
اینکه گفته شده بانک ربویه و وامش اشکال داره و حقوق کارمندای بانک مخلوط به حرامه الان مرجع تقلید باید چیکار کنه؟ زورکی کارمندای بانک رو مجبور به استعفا کنه یا جلو مردم رو بگیره که وام نگیرن؟ جلو باکارو بگیره که وام ندن؟ چیکار کنه دقیقا؟ نهایت کاری که میتونه بکنه فتوا دادنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
فقط حفظ حجاب مهمه که هر روز پیگیر هستند
ناشناس
| Canada |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
اصفهان به خاطر خشک سالی بازار املاک به کل نابود شده است
اکثر قیمتهای اجناس مصرفی در ایران نزدیک به قیمت جهانی است ولی درامد یک دهم حال خودتان قضاوت کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
دروغ نگو، میوه در اروپا حداقل ۳برابر ایران قیمتشه. مثال همین گوجه ای که اینقدر روش حساس هستید در حال حاضر هر کیلو ۳ یورو هست. کجای ایران الان . گوجه کیلویی ۹۰ تومانه؟!چرا دروغ میگید بنزین الان ۲ یورو هست که میشه ۶۰ هزار تومان هر لیتر. تو ایران ۳ هزار تومن
مولا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
اگه گوجه در اروپا سه برابر ایرانه متوسط درامد در اروپا هم 15 تا 20 برابره ایرانه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
ناشناس 10:26 حضرت عالی خبر داری قیمت ماشین 20 هزار دلار در ایران حدود 200 هزار دلار هستش؟ تازه بدون هیچ گونه خدمات؟ خبر داری قیمت مسکن در ایران هم اندازه ی گرون ترین نقطه ی دنیاست؟ خبر داری تمام لوازم الکترونیک از همه جای دنیا گرون تر هستن؟ قیمت گوجه رو تبدیل نکن قدرت خرید رو مقایسه کن حداقل درآمد در اروپا حدود 1500 یورو هستش و حداقل درآمد در ایران کمتر از 100 یورو!
محسن
| Belgium |
۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
گوجه در مارکت 1 یورو است و در فروشگاه ـ1.60 سنت و اروپا نه گاز دارد نه نفت؟. درامد یک کارگر می تواند با 8 ساعت کار بخوبی از هزینه زندگیش را بدهد و یک ماشین روز داشته باشد یک کارگر 1500 یورو در امد دارد حالا خودت حساب کن یا خودت را بزن گوچه علی چپ مثل مسٸولین
خط فقر در ایران ۴۵ میلیون نفر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
فقر را کنار بگذارید

مهم این است که در مذاکره جناب رییسی با پوتین

، دوبار از استرس و اضطراب گره کراواتش را منظم کرده

است !!؟
والله اینایی که میگن فقیر اینا کی هستند هر کی که میبینیم یه ماشین یه خونه از خودش داره اینا فقیر نیستند در تعریف غربی نمیدونم ولی در تعریف مارکسیستی پرولتر یا فقیر یعنی کسی که فاقد همه چیز هست در جامعه ما ۵ میلیون نفر هم ففیر نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
درسته که در ایران نه امار قابل اتکایی هست ونه تعریف درستی از فقر وفقیر نشده. اما وجود جمعیت کثیر حاشیه نشین در شهر های بزرگ.وجود هزاران زباله گرد از همه گروهای سنی در شهر ها.وجود هزاران فروشنده گل وشیشه پاکن خودرو در 4راه ها وجود تعداد غیر قابل شمارشی معتاد ووووقطعا بیانگر این است که فقر دارد بیداد میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
خیلی حالت خوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
یک کلام هم از مادر عروس بشنویم !!!!!!!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
شما خودت مارکسیستی زندگی می کنی؟ مملکتی که ثروت خدادادی داره باید مردمش در رفاه باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
هر طرف آدم نگاه میکنه بچه هایی که با همسرشون برگشتن خونه ی پدر و مادر رو میبینه همه درگیر پرداخت بدهی های بانکی و اقساط دارن خونه و زندگیشون رو از دست میدن ارزان ترین نیروی کار دنیا ایرانی ها هستن درآمد ماهیانه ی یه کارگر ایرانی از درآمد روزانه کارگر بقیه کشور ها کمتره همه ی اجناس خارجی خصوصا خودرو چندین برابر قیمتش در خارج کشور هست قیمت مسکن از گرون ترین جاهای دنیا بیشتره و....
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
ناشناس جان توخودت را دیدی حتما ماشین وخانه وحقوق کافی برای خانواده ات مهیا است ؟پس چرا من وامثال من کارمند وکارگر که الان حدود 22سال سابقه دارم نه خانه دارم ونه حقوقم هم خرجم را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
ایران 90 میلیون جمعیت داره. برای اینکه بفهمی 90 میلیون یعنی چی بهت بگم که یک سال فقط 30 میلیون ثانیه هست. داشتن چند میلیون ثروتمند ومتوسط به ثروتمند تو 90 میلیون چیز عجیبی نیست. مشکل بقیه جامعه هست.
چه باید گفت حقوق کارگر و کارمند که به دهم برج نرسیده تمام میشه وشرمنده زن بچه شان میشن این را کجا دلشان بزارند خدایش شما توی بازار گشتی بزنید حساب کار دستتان می آید
وجه اشتراک کشورهایی که با چین قرارداد بسته اند اینست که

همگی دارای منابع عظیم ثروت هستند ولی حکومت ها و دولتهای ضعیفشان هیچ کاری برای آن ملت ها نکرده اند

و بدتر اینکه وضع همه آنها تابحال بهتر از قبل نشده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
خلاصه اینکه هر کشوری از چین وام گرفته و یا معامله ای کرده است

به سرنوشت کسانی در داخل کشور گرفتار شده

که از بانکی یک وام گرفته باشد !!!!!؟؟

ورشکسته و مغروض و خانه خراب و گوشه زندان !!؟؟
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
همون برجامي كه قهرمان ديپلماسيتون بست براي هفت پشت مملكت كافيه
ناشناس
| France |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
زیاد منوتو میبینی، تو این شبکه ها یه مشت آدم بیسواد و بیکار در غرب که هیچ کار دیگه ای بلد نسیتند و حتی زبان آن کشور را هم بلد نیستند، یه مشت چرت و پرت تحویل میدهند شماها هم همینها را تکرار میکنید
خط فقر ۱۸ میلیون تومان است

و حتما برای دو نفر که مستاجر نباشند
خط فقر به کنار .
خط انسانیت در حال سقوط آزاد است

وای بر شما
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
اصفهان به خاطر خشک سالی بازار املاک به کل نابود شده است
نگران افزایش قیمت ساندیس هستیم
خدا بخیر بگذرونه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
شما نگران روزی خودت باش، برای سلامتیت خوب نیست حرص بخوری
در مورد مطلب روزنامه جمهوری اسلامی باید گفت در جهان امروز راستی ازمایی در مورد عملکرد کشور ها اگر چه به سوابق انها برمیگردد اما برای ترسیم نقشه را اینده خیلی کارایی ندارد.نمونه بارز ان امضای برجام در زمان اباما وخروج از برجام در زمان ترامپ است روسها وچینی ها هم از این قاعده مستثنی نیستند وحتی بدلیل شیوه ومدل حکومت انهادر پاسخ گو نبودن به افکار عمومی در پیمان شکنی دست شان از غربیها باز تر است.لذا کشور هایی مثل ما راهی جز ایجاد تعادل در روابط بین الملل ندارند وهر زمان همه تخم مرغ ها را در یک سبد بگذاریم براساس تجربیات تاریخی متضرر شده ایم. تجربه تاریخ دویست ساله اخیر روابط ایران میتواند وباید بعنوان عبرت مورد توجه قرار گیرد
. پرواضح است شاید ده درصد شاغلین کشور که حدود 24 میلیون نفر هستند، درآمدشان 12 میلیون تومان یا بیشتر از این مبلغ است.
چجوری حساب کردید که 10 درصد شاغلین کشور شد 24 میلیون نفر. شاید جمعیت کشور 240 میلیون نفره و ما نمی دونستیم.........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
منظورش شاغلین کشور 24 میلیون نفر
خط فقر ۱۸ میلیون تومان است

و حتما برای دو نفر که مستاجر نباشند
خط فقر را معاون وزیر رفاه ۴۷۰۰٫۰۰۰ اعلام کردند
خط فقر وجود ندارد
خجالت بکشید و از این صحبتها نکنید
نگاه به شرق در دوره احمدی نژاد شکست خورد
تمامی تحریمهای امریکا در سازمان ملل را اقایون شرق علیه ما رای مثبت دادند
سیاست خارجی باید بر اساس منافع ملی باشد
جهت اطلاع
فیش حقوق ثابت یک نماینده مجلس ۷ برابر خط فقر است

حتی اگر خط فقر را ۱۱ میلیون تومن بدانیم در آنصورت حقوق یک نماینده مجلس ۸۰ میلیون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
نماینده مجلس 80 میلیون!!!
کل دریافتی 25 میلیون هم نیست که نصف بیشتر آن هم باید خرج دفتر و کارمندانش کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
ناشناس ۱۳:۰۲
الان این ۲۵ میلیون رو از کجا آوردی
چرا تهمت میزنی

نماینده مجلس اصلا پول و حقوق نمیگیره
برای رضای خدا کار میکنه
حداکثر حقوقی اگر بگیره یک ساندیس با چند بسته کیکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
شما برو همان ساندیس 80 میلیونی را بخور!
اکثریت قاطع ملت خواهان روابط سالم با تمام کشورها از جمله امریکا و اسراییل هستند . نظر روزنامه جمهوری مبنی بر واقعیات است نه توهم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
اکثریت قاطع غرب پرستان که در انتخابات هم شرکت نکرده اند
ماها که نظرمون این نیست
ما در ایران فقیر نداریم مگه سریلانکا هست که فقیر داشته باشیم اینکه یه نفر دخل و خرجش به هم نمیخوره به معنی فقر نیست فقر ریشه داره اینا مشکل مالی دارند نه فقیر
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
نه اینجا خود بهشته از اروپا ژاپن کره جنوبی ، امارات صف بسته اند بیان ایران زندگی کنند شماها راهشون نمیدین
نصرت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
متاسفانه عده ای ازمسئولان با طرح موضوع فقیربودن عده زیادی ازمردم بهانه دست بوقهای استکباری میدهند.یه نامه بنویس به اونا ازین اشتباه درشون بیار.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
باید دید عامل فقارت مردم چیست؟عامل مشکلات مالی چیست؟اگر پول نیست چرا۲۸۰نماینده مجلس اینهمه پول از بیت المال میگیرن ؟چرا ب گفته خودشون خونه هایی با۴۰درصد قیمت اونهم در شمال شهر تهران گرفتن!؟؛چرا خودشون چندین برابر خط فقر درآمد دارن اما ما باید اینجوری به کمیته امداد التماس کنیم ماهی۲۰۰هزار تومن بریزن برامون!واقعا من خجالت مبکشم و روزی صد بار میگم ننگ بر انسانهایی که در یکی از ثروتمند ترین کشور های جهان که حتی تصورمون هم به
میزان ثروتش نمیکشه کاری کردن که من یا شما درگیر کمیته امداد باشیم
خاک بر سرما که خوابیم ولالیم ؟..
هر چیزی واحد اندازه گیری داره واحد اندازه گیری فقر کارگر ساده هست خط فقر دیگه چیه مسابقات طناب کشی که برگزار نمیکنیم واحد اندازه گیری فقر کارگر ساده است اگه کارگر نباشه هر چی باشه طفیلی زباله گرد یا گدای سرکوچه یا طبقه متوسط اگه ساده نباشه ماهر باشه هم که یه درآمدی داره
درباره ی آمارهای تلخ و نگران کننده.
1. سوال: چرا معاون وزیر این آمارها را منتشر کرده؟
جواب: چون آمارها گسترده است. از پاکبان هایی که زباله ها را درب منازل جمع می کنند تا مراکز تفکیک و حتی زباله گردان، با حجم انبوه بطری های مشروب در زباله ها مواجهند و اورژانس، بیمارستان ها، پزشکان و پرستاران با حجم انبوده مسمومیت های ناشی از سوء مصرف الکل و خودکشی های ناموفق. در مواد مخدر اوضاعتر بدتر است و با دقایقی پیاده روی در هر نقطه از هر شهر و روستایی، به راحتی تعدادی معتاد رویت می شود گستردگی مراکز ترک و خدمات اجتماعی به معتادان و خانواده های ایشان، درگیری مدیران و مربیان و معلمان مدارس و... با این معضل و.... یک کتاب هفت مَنی است که شابد بد نبود تحلیلگر محترم به ابعاد آن نگاه می کرد و بعد سوال می کرد چرا این آمار منتشر می شود!
جناب آقای سیف‌الرضا شهابی (نویسنده ی محترم این تحلیل)، نکته عجیب تحلیل شماست که به دنبال انگیزه معاون وزیر کشور می گردید آنهم درباره چیزی که تا این حد عیان است.
2. انگیزه ی پشت این موضوع چیست؟ آسیب های اجتماعی، تحقیقات بر روی این آسیب ها، خدمات مددکاری و درمان آسیب دیدگان و سایر فرایندهای تعریف شده و مرتبط با این موضوعات، اقتصادی بزرگ در ایران دارد.
بودجه هایی بزرگ که به افراد خاص داده می شود و به صورت قطره چکانی در سطح جامعه بازتوزیع می گردد بسته به نوع نگاه مدیران عالی و ارشد نظام و نمایندگان مجلس به موضوع، تغییر می کند. برخی محدودیت های فرهنگی و دینی زمینه ای ایجاد کرده که تولید محتوا برای این گروه و اصلاح رفتار آنها از طریق رسانه ها با ممنوعیت و محدودیت های ویژه همراه است و به همین دلیل سازمانهایی عریض و طویل و گرانقیمت مسئولیت این کارها را عهده دار شده اند و پولهای بزرگی در این حوزه جابجا می شود. در بحث اعتیاد و قاچاق مواد مخدر به تأسیسات چند ده میلیاردی حاشیه مرزهای شرقی کشور نگاهی بیندازید. اصلا کسی متوجه نشد که اینها چطور و توسط چه کسانی و با چه بودجه ای احداث شده است. این جاذبه های اقتصادیِ موضوع و فقدان شفافیت در هزینه بودجه، هر مقامی را به موضوع جلب می کند. فرایندهای مرتبط با آموزش، کنترل و مهار آسیب های اجتماعی برای دست اندرکاران این حوزه، به قدری سودآور است که این گروهها با ابزارهای رسانه ای و قدرت خود، عملا مانع از ایجاد هر گونه تغییری که دسترسی آنها را به بودجه ی این بخش کم کند، می شوند. مثلا فرض کنید برای کنترل بخشی از مشکلات مناطق حاشیه ای بازار تهران، تصمیم به تغییرات فیزیکی در این بخش گرفته شود (تغییر در ساختار کنونی و یا جابجایی بازار به عنوان محور این منطقه) آنوقت انواع و اقسام اساتید دانشگاه است که در اهمیت این اثر فرهنگی و مخروبه های اطرافش شروع به مقاله نویسی می کنند و در مقابل تئوری جابجایی هم به سادگی می گویند که این آثار با ازدحام و شلوغی مردم است که هویت پیدا می کنند و پروسه ای اصلاحی 40 سال است که هیچگاه انجام نشده است. شما به سوابق مربوط به تبدیل بازار تهران به بازاری مدرن با انواع زیرساختهای نوسازی شده مراجعه کنید و درگیری بزرگ پیرامون فقط یکی از موضوعات ِ حاشیه ای را ببینید. اصل موضوع هزاران برابر بزرگتر و به طرزی گرفتار مافیای قدرت و ثروت است که نمی خواهند دستشان از منابع کوتاه شود و با اینگونه گزارشات در صدد افزایش بودجه برای فعالیتهای غیر مفیدشان هستند
تا درد سر نشده بفکر بورس باشید
خط فقر و سرانه درآمد هر خانوار ایرانی رو که نماینده انقلابی مجلس در صدا و سیما خیلی کامل و روشن و علمی توضیح دادند . دیگه دنبال چی هستی تابناک ؟ چرا با این سوال هات آب در آسیاب دشمن می ریزی ؟
کم فکر شکم باشید در عوض استقلال داریم و در دنیا سربلندیم
در شهر ما که مرکز کشور هم هست با 2 میلیون می توان وسط شهر حتی بالاتر خانه اجازه کرد
وقتی 30 سال پیش دست بردید در طبیعت خدا و زنان را از خانه فراری دادید جهت کار و همزمان تحصیلات عالی شد الگوی خیلی از مردم که بروند دانشگاه که اتفاقا درس دنیا پرستی دیدن معلوم است که تازه می شوید مانند خیلی از کشورهای دیگر که زودتر از شما این راه را طی کرده بودن و الان در باتلاق اجتماعی فرو رفتند
اصل انصاف و بی طرفی حکم میکنه که این آقایون در زمان روحانی هم همین شاخص رو برای خط فقر اعلام میکردند. حالا که خودشون به پست و مقامی رسیده اند دارن با جابجا کردن خط فقر در واقع صورت مسئله رو پاک میکنن
نکنید این کارا رو...
در مورد راستی آزمایی شرق بزرگواری!!!! فرموده بودند این بد بینی و نظر منفی به رفتار زمان تزاربر میگردد اما متاسفانه ایشون فراموش کردند بگویند آیا میگ های عراقی و سایر انواع سلاح های جنگی روسی در زمان تزار به عراقی ها فروخته شده بود ؟؟؟ و یا موارد دیگر که این دوست بزرگوار در ارتباط با پرونده هسته ای و تحریم ها مطرح کرده اند آیا در زمان حکومت تزار رخ داده است بطور خلاصه و مختصر و مفید اگر درک باشد باید گفت آزموده را دوباره آزمودن خطاست.......والسلام
اینجا سریلانکا نیست چرا با امارات مقایسه نمی کنی که مثل ما نفت،دارن
با برجامتون و یا سعد آباد شعار نه شرقی و نه غربی رو هوا رفت چون اجازه به دوست و دشمن دادین درمورد خاکمان صحبت کنند و بتن ریختید
شما رسانه های داخلی در اسارت هستید راست که نمیگید از راستی آزمایی حرف میزنید خنده داره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
عالی
خط فقر واقعی الان ۱۸ میلیون تومان است ۰
خط فقر ۱۸ میلیون تومان است

و حتما برای دو نفر که مستاجر نباشند
خط فقر را معاون وزیر رفاه ۴۷۰۰٫۰۰۰ اعلام کردند
دنیایی که آخرش مردن است بهتر است بیشتر به فکر آخرت باشیم تا ابن دنیای فانی.
خط فقر در خانواده ها فرق میکند ؟ پیشینه خیلی ماثر است ،و دیگر اینکه وضعیت ،و موقعیت اجتماعی سرپرست خانواده ،است که میزان خط فقر را تعیین میکند ، مثلا ،یک مهندس بازنشسته‌که قادر به کار کردن نباشد و تنها حقوق باز نشستگی را داشته باشد و‌اینکه‌فقط خودش حقوق بگیر باشد ،و‌دو فرزند با دو‌نوه و‌دو‌داماد و عروس داشته باشد حدود ماهی ده الا دوازده میلیون تومان است ،ولی فردی با عنوان دیگری با همین تعداد عایله ،ممکن است با ماهی هشت ، نه میلیون‌باشد و یا در شهرستان و‌شهرهای کوچک و‌روستا متفاوت است ،‌ بطور کلی اگر بصورت نسبی بیان شود حدود ماهی هفت الا ده میلیون تومان لازم است ،بدون تفریحات ،و‌مسافرت ،و درمانهای مزمن و‌لباسهای فاخر ؟،،
نماینده مجلس اصلا پول و حقوق نمیگیره
برای رضای خدا کار میکنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار