بازدید 20044
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۲۹ دی ماه

ایران در رابطه با روسیه دست بالا را دارد؟ /ایران و عربستان و لزوم تلاش برای یک رابطه برد - برد/حزب کمونیست چین بر فراز ایران

استیضاح پشت پرده دارد؟ زورآزمایی خودروساز‌ها با سران سه‌ قوه، ٧٠درصد جامعه چقدر قدرت خرید دارند؟ روند خروج سرمایه از کشور خطرناک است، سواحل مازندران همچنان در انحصار ساحل‌خواران، انحصار لوازم خانگی و بهشت قاچاقچی‌ها، بنزین سوزی خودروها؛ ما ۱۰ لیتر، ترکیه ۵ لیتر! و ایران در محاصره سیل و برف، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۹۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۹ 19 January 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۹ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تداوم قرمزپوشی بازار سرمایه، دیدار رئیسی و پوتین امروز در مسکو، اولین جلسه دادگاه «سرکرده گروهک الاحوازیه» و نقطه عطف روابط ایران و عربستان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

حزب کمونیست چین بر فراز ایران

محمدصادق جنان‌صفت طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان حزب کمونیست چین بر فراز ایران نوشت: تاریخ معاصر نشان داده است هیچ حزب کمونیستی در هیچ کشوری نه تنها برای دیگر کشور‌ها و شهروندان جهانی خوشبختی و آزادی و عدالت نیاورده، بلکه با اسیر کردن شهروندان خودش در زندان باور‌های غیرواقعی و عقیدتی و آزادی‌کش، آن‌ها را نیز به سوی بدبختی و بردگی کشانده است. چرا چنین شده است؟ چون ذات ایدئولوژی مارکسیستی با آزادی تناقض بنیادین دارد و رهبران حزب کمونیست جز با برده‌داری نمی‌توانند شهروندان را اداره کنند. استالین، مائو، انور خوجه، فیدل کاسترو، پدر و پسر و نوه حاکم بر شهروندان کره‌شمالی در چند دهه تازه‌سپری‌شده نمونه‌هایی هنوز به یادماندنی از این مفهوم هستند. اگر حزب کمونیست چین در این سه دهه در حوزه اقتصاد کامیابی به دست آورده آن را مدیون بازار و بخشندگی غرب بوده و هست. رهبران حزب کمونیست چین نیک می‌دانند اگر راه خود را به سوی بازار کج نمی‌کردند هرگز توانایی‌های لازم و کافی برای دستیابی به رشد‌های بالا را نمی‌یافتند. اگر حزب کمونیست چین به رهبری نزدیک‌ترین شخصیت به مائو تسه‌تونگ رهبر بی‌رحم چین، تصور می‌کند می‌تواند راه رفته‌شده در چند دهه تازه‌سپری‌شده را برگرداند و با انسداد بیشتر سیاست و بستن بازار‌های کشور از مسیر دامپینگ پولی که نقش و کارکرد همان تعرفه‌های گمرکی را دارد به پیشرفت بیشتر برسد خیال خام در سر دارد.
رهبران حزب کمونیست چین باور دارند برای این باور خام خود با یارگیری از میان کشور‌های در ستیز با غرب به این هدف می‌رسند و دست بالا را در سیاست و اقتصاد جهانی به دست می‌آورند. این رهبر شبیه مائو برای سرگرم کردن غرب از ورود به مسائل گسترده کشورش می‌خواهد جنگ در کشور‌های سوم را به راه بیندازد و کره‌شمالی را به مثابه کشوری الگو به جهان نشان می‌دهد.


شوربختانه ایران در وضعیتی دشوار و غیرعادی از نظر اقتصادی ناگزیر از همکاری با این حزب کمونیست شده و بدون اینکه بداند این حزب که جان و مال میلیارد‌ها چینی را در چنگ دارد و کارنامه‌ای سیاه از همکاری با کشور‌های ضعیف اقتصادی دیگر در پرونده آن‌ها دیده می‌شود می‌خواهد ایران را در این مسیر به کار گیرد. دیروز رییس انجمن دوستی ایران و چین و وزیر خارجه دولت اول احمدی‌نژاد سعی کرد در جمع بازرگانان تهرانی چین را قالب کند و با این داوری که چین در ایران سابقه بد ندارد این کشور را یک دوست کارآمد جا بزند و در ستایش چین چند گام جلوتر از بقیه همفکرانش برداشت. بخش خصوصی ایران، اما در پاسخ به او به درستی تاکید کردند شرکت‌های چینی در اقتصاد و رهبران حزب کمونیست چین در سیاست در همراهی کامل در تحریم ایران و ندادن منابع ارزی ایران و خرید نفت با قیمت ارزان به ایران آسیب رسانده‌اند و کارنامه‌شان سفید نیست.


بخش خصوصی ایران نمونه‌هایی از بدعهدی و ناکارآمدی و تکنولوژی متوسط این کشور را برشمردند. علاقه‌مندان به سربلندی و آبادانی ایران می‌گویند کاش به جای اینکه با یک حزب آزادی‌کش قرارداد ۲۵ساله امضا می‌کردیم آن را به پنج دوره پنج‌ساله تقسیم کنیم و ببینیم آیا چین در پنج سال نخست از توانایی کافی برخوردار است یا نه و سپس کار را ادامه دهیم. حزب کمونیست چین نباید رایگان و زیر فشار واردشده بر ایران بدون آزمایش شدن یک سره بر بام ایران بنشیند.

 

ایران وعربستان و لزوم تلاش برای یک رابطه برد - برد

احسان دری روزنامه‌نگار طی یادداشتی در شماره امروز همدلی با عنوان ایران وعربستان و لزوم تلاش برای یک رابطه برد – برد نوشت: ایران و عربستان دو رقیب و قدرت دیرینه در دنیای اسلام و منطقه غرب آسیا هستند. دو کشوری که در سیاست خارجه راه‌های متفاوتی را می‌روند که به رویارویی آنان منجر شده است. بعد از انقلاب و تشکیل یک حکومت شیعی در ایران بر نگرانی عرب‌های خلیج فارس خصوصا عربستان افزوده شد. رابطه این دو کشور در چهار دهه اخیر دوران پرفراز نشیب زیادی داشته و نهایت کار به آتش زدن سفارت و کنسولگری عربستان توسط تندور‌های مخالف دولت وقت در مشهد و قطع رابطه کشید.


در دولت‌های هاشمی و خاتمی شاهد بهبود نسبی رابطه و تنش زدایی بین این دو کشور بودیم. اما در دولت احمدی نژاد، ایران و عربستان روز به روز از هم دورتر شدند و در دولت روحانی هم تیر خلاص را تندرو‌ها زدند. وقتی در دوره‌ای این دو کشور بسیار به هم نزدیک و در دوره‌ای کاملا شاخ به شاخ می‌شوند یعنی ظرفیتی وجود دارد که هم می‌توان به صلح نزدیک شد و هم به جنگ و در این میان آن چه مسلم است این است که باید بهترین انتخاب صلح میان دوکشور با اشتراکات بسیار باشد.
وجود رابطه بین ایران و عربستان لازم و فوری است، خصوصا برای ما. داشتن رابطه ولو در ظاهر رنگ دوستی داشته باشد بهتر از نبود رابطه و خط و نشان کشیدن علنی است.


این دو کشور اگر نتیجه سیاست‌های یکدیگر در قبال خود و تاثیر آن بر منطقه را مرور کنند به این نتیجه می‌رسند که هیچکدام سودی از این تقابل بدست نیاورده اند و بهتر است گزینه گفتگو و تنش زدایی را از انتخاب کنند.
والبته لازم است این دو کشور بتوانند حتما تندرو‌های داخلی خود را مهار کنند. گروه‌هایی که منافع گروهی و شخصی شان جز با جنگ و نفرت تامین نمی‌شود. از همین رو هر زمان که فرصتی فراهم کنند رابطه را وارد چالش اساسی خواهند کرد. مسلم است که دو کشور باید رو به آینده حرکت کرده و عقلانیت را جایگزین تعصب و نفرت کنند. ایران و عربستان دو کشور قدرتمند و پرنفوذ در منطقه هستند، هیچکدام نمی‌توانند یکی را از سر راه بردارند و از معادلات منطقه‌ای اخراج کنند. واقعیت را بپذیرند، در این موفعیت واقعیت، پذیرفتن یکدیگر است. در دوره رمامداری ترامپ یکی از کشور‌هایی که علاقمند به خروج آمریکا از برجام بود، عربستان بود. چه بسا اگر ایران رابطه خوبی با عربستان داشت آن‌ها این درخواست را از همپیمان قدرتمند خود نمی‌کردند و چه بسا در پاره‌ای موارد می‌توانستند بین ایران و آمریکا میانجیگری کنند. اگر رابطه باشد می‌توان خیلی سوتفاهمات را مرتفع کرد. حتی عربستان چشم طمع به سهمیه نفت ایران در بازار نخواهد داشت. قطعا آن‌ها هم صلح و آرامش را ترجیح خواهند داد و از ماجراجویی درمورد ایران حداقل به شکل علنی فعلی دوری خواهند کرد. این دو کشور می‌توانند ضمن احترام به خطوط قرمز، حریم و منافع یکدیگر در منطقه با هم دادوستد‌های اقتصادی فراوانی داشته باشند، بازار عربستان یک بازار واردکننده و مصرفی است، این فرصت خوبی برای ایران جهت صادرات محصولات مختلف است. کشورهایی، چون امارات که در منطقه یک قدرت اقتصادی بوده و مبادلات اقتصادی پررنگی در دنیا دارد با بهتر شدن رابطه ایران و عربستان چرخش مثبتی سمت ایران خواهند داشت. برای بهبود اقتصاد کشور به این کشور‌های در ظاهر کوچک نیاز داریم. پشت تنش و نفرت چیزی جز خسارت نیست. همه کشور‌های منطقه نتیجه تلخ جنگ و دخالت دادن قدرت‌ها را چشیده اند. ایران باید چهره‌ای که قدرت‌ها از او نزد همسایگانش کشیده را تغییر دهد. پس از برجام عاقلانه‌ترین کار عادی سازی رابطه با عربستان و امارات است. برخی دشمنان ایران به ویژه آمریکا واسراییل میان ایران و عربستان به قدری نفرت ایجاد کرده اند که آثار این نفرت را در ورزش هم می‌دید. در یکی دو سال اخیر زحمت‌های زیادی برای باشگاه‌های ما ایجاد شد، حتی ملت‌های هر دو هم متاثر از تقابل سیاسی از یکدیگر دور مانده اند. امیدوارم فصل آخر قهر فرا رسیده باشد.


ایران در رابطه با روسیه دست بالا را دارد؟


کوروش احمدی‌، دیپلمات بازنشسته طی یادداشتی در شماره امروز شرق با عنوان ایران در رابطه با روسیه دست بالا را دارد نوشت:
۱- روابط ایران و روسیه کوله‌باری سنگین از تاریخ دو‌جانبه را بر دوش می‌کشد و تجربه‌ها و خاطره‌های تاریخی نه‌چندان مثبت مردم ما، وزنه‌ای است بر دست و پای آن. اگر‌چه قطعا توسعه روابط ما با همه بخش‌های جهان، از‌جمله روسیه، ضروری است، اما تحقق آن بدون توجه به این وزنه سنگین ممکن نخواهد بود. در عصر مدرن، نخستین شناختی که ما ایرانیان از روسیه یافتیم، در جریان حمله و اشغال بخش‌هایی از آذربایجان، گیلان و مازندران در گیرودار حمله افغان‌ها و فروپاشی دولت صفویه در دهه سوم قرن هجدهم بود. روس‌ها تنها پس از پیروز‌های برق‌آسای نادر و اخراج قشون عثمانی از بخش‌های دیگر ایران، حساب دستشان آمد و داوطلبانه ایران را ترک کردند. این نخستین مناقشه قلمرویی با روسیه بود که با مناقشه‌های مشابه مهم‌تری تا تلاش نافرجام روسیه شوروی برای تجزیه آذربایجان بعد از جنگ دوم ادامه داشت. روسیه بیشترین نفوذ را در ایران قاجاری داشت و به بهانه بند مربوط به ضمانت سلطنت در طایفه قاجار در عهدنامه ترکمانچای، مدعی الزام به سرکوب هرگونه مخالفتی با استبداد و فساد این طایفه بود. با این حال، اگرچه سابقه سوءرفتار‌ها در گذشته را باید همواره در پس ذهن داشت، اما گذشته هیچ‌گاه نمی‌تواند و نباید مانعی برای توسعه روابط در زمان حال باشد. آنچه می‌ماند حساسیت مردم ما نسبت به روسیه است. اگر با این حساسیت مردم درست برخورد نشود، افکار عمومی می‌تواند به مانعی بزرگ در برابر توسعه روابط با روسیه تبدیل شود. از آنجا که هیچ وجهی از سیاست خارجی نمی‌تواند بدون حمایت مردمی قوام یابد، بی‌توجهی به افکار عمومی در این مورد نیز می‌تواند موجب شکل‌گیری یک دوقطبی بین روس‌ستایان و روس‌ستیزان بخش عمده افکار عمومی شود که به سود هیچ‌کس نخواهد بود.


۲- باید توجه داشت روسیه یک قدرت بالنده نیست. با فروپاشی روسیه شوروی، متحدان جهانی این کشور از اطرافش پراکنده شدند و از موقعیت یک قدرت جهانی به موقعیت یک قدرت منطقه‌ای تقلیل یافت. فروپاشی شوروی نه‌تن‌ها به موقعیت اروپای شرقی به‌عنوان سپری دفاعی برای روسیه در برابر غرب پایان داد، بلکه همه کشور‌های این منطقه، به استثنای صربستان، به ناتو پیوستند.

اکنون روسیه در خارج نزدیک خود، یعنی در ۱۵ جمهوری سابق شوروی نیز در موضع دفاعی قرار دارد. از این تعداد قبلا سه جمهوری به ناتو پیوسته‌اند و شش جمهوری دیگر عمدتا از مسکو بریده و به غرب نزدیک شده‌اند. دولت‌های همسو با مسکو در شش جمهوری باقی مانده نیز با اعتراضات مردمی مواجه‌اند که از آن جمله در ماه گذشته روسیه ناچار به اعزام سرباز برای حفظ وضع موجود در قزاقستان شد؛ بنابراین اولویت سیاست خارجی مسکو در این دوره، جلوگیری از الحاق آن شش جمهوری به ناتو (تا حد اعزام صد هزار سرباز به مرز اوکراین) و بریدن این شش جمهوری از روسیه است. در نتیجه سیاست خارجی روسیه عمدتا در رابطه با این اولویت شکل گرفته است. به لحاظ اقتصادی نیز روسیه هنوز نتوانسته خود را از قید فروش انرژی و سلاح به‌عنوان اقلام اصلی صادراتی‌اش برهاند و اقتصادی متنوع و مدرن بنا کند. اما روسیه همچنان صاحب یک زرادخانه عظیم تسلیحات هسته‌ای و موشکی است؛ زرادخانه‌ای که در دنیای امروز کار چندانی از آن ساخته نیست.


۳- روسیه که از اواسط دهه ۲۰۱۰ عزم بازگشت به خاورمیانه را عمدتا با هدف به‌دست‌آوردن حربه‌ای برای چانه‌زنی با غرب کرده، به کمک ایران نیاز داشته است. مسکو برای پیشبرد سیاستش در خاورمیانه، به علت ضعف اقتصادش نمی‌تواند مانند چین به حربه‌های اقتصادی متکی باشد. غلبه اولویت‌های ژئوپلیتیک در سیاست خاورمیانه‌ای ایران و روسیه، زمینه‌ساز همکاری این دو کشور در منطقه است و روسیه ضمن اینکه در این رابطه به ایران نیاز دارد، نمی‌تواند سطح بالای کمی و کیفی روابطش با اسرائیل و نیازش به شورای همکاری برای کنترل بازار جهانی نفت و جذب سرمایه از این منطقه را نادیده بگیرد. نتیجه چنین تناقضی این شده که ضمن همسویی با ایران در سوریه برای حفظ بشار اسد، هم‌زمان دست اسرائیل در سوریه را نیز باز گذاشته است. این در حالی است که نیاز روسیه به ایران در خاورمیانه بیشتر از نیاز ایران به روسیه است.


۴- با توجه به عوامل یادشده و برخی عوامل دیگر مانند نیاز روسیه به جلوگیری از صدور گاز ایران به اروپا، تهران اساسا دست بالا را در رابطه با روسیه دارد و می‌تواند جایگاهی اصیل در سیاست خارجی روسیه و نه در استراتژی چانه‌زنی آن کشور مطالبه کند. این مهم تنها در صورت وجود توازن در سیاست خارجی ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل می‌تواند محقق شود. همان‌طور که ترکیه با تکیه بر توازن در سیاست خارجی توانست امتیازات زیادی از روسیه از‌جمله سیستم دفاع هوایی اس‌۴۰۰ و بسیاری امتیازات دیگر را به آسانی به دست آورد، ایران نیز تنها از طریق موازنه، اعم از مثبت یا منفی، می‌تواند مسکو را ملزم به رعایت کامل منافع ملی‌اش بکند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶۸
امیدواریم هر چه سریعتر کشور بدنام کمونیست چین توسط آمریکا و قدرتهای بزرگ جهان تجزیه و از هم فروپاشیده شود

این تنها راه نجات ایران است
ایران را بازار بنجولها و آشغالای چینی کرده اید
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
تنهاراه نجات کل دنیاست!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
مرگ بر چین مرگ بر روسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
گدایان غرب از این سفر نگران شدن
و خود زنی می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
روسیه از چین بدتر

چین از روسیه بدتر

و ما هنوز اندر خم یک کوچه
گرفتار این دو کشور ظالم
و نوکر های دسته چندم امریکا هستیم
دیروز بورس ۳۰ هزار واحد دیگر هم سقوط کرد وبه کانال یک میلیون ودویست هزار واحدی پرتاب شد ولی دریغ از یک تیتر معمولی درصفحه نخست روزنامه های امروز !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
خوب که چی‌؟ بورس همیشه بالا نمی رود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
بورس باید در تراز ۵۰۰ هزار باشد که سالها بود

بیشتر از آن حباب ساختگی دولت روحانی بود
برای اغفال مردم و خالی کردن جیب انها

با دو هدف اصلی
اولا جبران کسر بودجه دولت

ثانیا خالی کردن نقدینگی از دست مردم برای کنترل تورم بود

بیخود ، خودتان را اذیت نکنید و تمام شد رفت و کلاهتان را برداشتند

مواطب باشید که سرتان را نتراشند
و پوست سرتان را بعدا نکَنَند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
۹:۴۵
ولی همیشه پایین می‌آید
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
جواب ۹۴۵: خوب که چی و ....مرد حسابی اخرین صعود بورس را بگو ببینیم تا یاد بگیریم
یک مشت بی سواد ریختند توی فضای مجازی
بورس از مرداد ۹۹ تا الان ریخته
حزب کمونیست چین به مردم خودش رحم نکرده . انتظار ترحم به مردم ایران را نداریم
مردم ایران از این قرارداد در هراسند
اگر شهامت داشتند جزییات قرارداد با چین را به مردم می گفتند

ایران از چاله روسیه به چاه چین افتاد
امیدواریم بتوانیم در عصر جدید روابط اقتصادی با روسیه ، شاهد افزایش صادرات ساندیس به آن کشور منفور باشیم
چیزی بنام خودروسازی در ایران نداریم.

بنجولهای تولید شده توسط اینا همان ظروف یکبار مصرف شبیه خودرو هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
در هیچ کجای جهان و هیچ کشوری نیست که دارای این تعداد عجیب و غریب
کارخانه ها خودرو سازی
و موتور سیکلت سازی و تماما هم مونتاژ بوده باشد

متاسفانه هیچ مرجع مردمی واقعی و قدرتمندی برای بررسی و کنکاش این موضوع بشدت حیاتی در کشور وجود ندار د
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
شما سوار نشويد
ساندیس بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید

۶ ماه از شروع کار دولت رییسی گذشته ولی هنوز مرحله انتصابات فامیلی و رانتی تمام نشده .
زودتر تمامش کنید این نمایش های بی خاصیت را .
اوج هماهنگی تو عملکرد مسوولین ما بازگشایی مدارس هست وزیر می گه باز بشه از ظرفیت فرهنگسراها استفاده بشه و ... انگار که ما فوران معلم تو کشور داریم اون یکی می گه ظرفیت مدارس اجازه نمی ده این یکی می گه امیکرون داره جولان می ده اون یکی می گه ما مشکلی نداریم پروتکل رعایت می شه اما چیزی که مردم می بینن عدم رعایت پروتکل و در نتیجه جولان بیشتر بیماریها خواهد بود و مردم همچنان سرگردان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
این مشکلات در تمام وزاتخانه ها و حوزه های کشوری وجود دارد

ناهماهنگی و بی تجربه گی و پر حرفی و کمکاری و گیج کردن خود و مردم
در تمام ادارات و وزارتخانه ها موج میزند

و مردم هم مانند توپ فوتبال و در فقر و نداری و گرفتاری های متعدد بزرگ سرگردان هستند

هیچوقتی ، حتی اوایل انقلاب
اینقدر نابسامانی و ناهماهنگی و بی تجربه گی و کم سوادی و بی ربط بودن مسولان سابقه نداشته است
و عملا کار ها به نوعی قفل شده و خوابیده است
ای کسانی که می نویسید مرگ بر روسیه و چین
آگاه باشید که مرگ بر انگلیس به همان اندازه اجر و پاداش دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
البته در دنیای الان آمریکا اولویت است چون مردم عادی را تحریم کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
و همچنين آمريكا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
الف ) باید شعار مرگ به کلیه کشورها کلا از زبان سیاسی ما خارج و بایگانی گردد

ب) تنها حفظ منافع ملی عاقلانه و علمی و منطقی واقعی حداکثری مبنای روابط خارجی ما با کشورها قرار گیرد

ج ) و این دو اجرایی نخواهد شد ، مگر انکه خواسته و نطر اکثریت مردم کشور
برای انتخابات مسولان دولت و مجلس بصورت کامل اجرا و محترم نگهداشته شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
همشون مثل هم اند . اما راه درست تعامل به همه است چه شرق و چه غرب تا هیچ کشوری نتواند از ما سواستفاده کند . فعلا بازیچه ی شرقی ها شدیم
اینطرف ، مردم ایران حسرت کیفیت زندگی کشورهای درجه چهار دنیا را می خورند
آنطرف ، فرزندان و خانواده های اکثر مسئولان در گرانترین و بهترین کشورهای جهان مشغول خوشگذرانی هستند


این عدالت نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
تاحالا شده یکی از اغازاده ها صداش از چین و روسیه بیاد ؟ همشون عشق امریکا و کانادا هستن
بنده خدا
| Netherlands |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
از اینهمه مرگ گفتنها چه خیری حاصل شده من نمیدونم باید با تمام کشورها رابطه دوستانه داشته باشیم مخصوصا آمریکا
سوال ما از مسئولان این است چرا با کشورهایی دوست هستید که حتی فرزندان خودتان حاضر نیستند در آن کشورها به ادامه تحصیل و اقامت دائم و خوشگذرانی مشغول باشند ؟؟؟؟؟

آمریکا ، کانادا ، انگلیس ، استرالیا ، آلمان ، سوییس ، اتریش ، فرانسه و ...... برای مردم ایران مضر و برای فرزندانتان مفید هستند !؟!؟!؟

فقط چین و روسیه و کره شمالی و .... خوبند .
جهان صنعت همچین از چین کپومییت انتقاد کرده که انگار اگه چین غیر کمومیست بود ایران باهاش هیچ مشکلی نداشت...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
تو که سواد نداری مجبور نیستی نظر هم بدی
روسیه و چین حتی برای خودشان باید از آمریکا اجازه بگیرند
مسئولان ایران هنوز متوجه بده بستان های جهانی نیستن.
ما بازیچه روس و چین و اروپا شده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
هنوز در دنيا زندگي نمي كنيد!
شما که می گفتید تحریم ها فرصت هستند !!!
الان از کاهش ۲۵ درصدی تورم در صورت توافق در برجام حرف میزنید

چقدر زود مواضع و حرفهای خودتان را فراموش میکنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
برای چین و روسیه فرصت بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
چه ربطي داره؟
تحريم فرصتي است براي خودكفايي كه در كوتاه مدت تورم را به همراه خواهد داشت و در بلند مدت ثبات اقتصادي
بابا اینا رو ول کنید تداوم قرمز پوشی بازار سرمایه رو بچسبید بدبخت شدیم
افزایش ۶۰ درصدی تعرفه های پزشکی در سال آینده
افزایش ۶۰ درصدی درآمدمالیاتی دولت
افزایش سه برابری بودجه نهادها و سازمانهای ریاست جمهوری
افزایش دو برابری تعرفه های خدمات دولتی
افزایش قیمت برق ، آب ، گاز و ...
افزایش ....
...
..
.
رییسی مچکریم
رییسی ممنونیم
رییسی سپاسگزاریم
رییسی تشکر
رییسی دستت درد نکنه
........
....
..
.
پاسخ ها
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
اشتباه رای دادن به روحانی به این سادگیا پاک نمیشه ... دو سال دیگه هم باید صبر کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
در حقیقت رییسی همان محمود است در لباسی دیگر
بنده خدا
| Netherlands |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
آقای رئیسی مثل سایر هم حزبیهاش افزایش بیش از 10%حقوق کارمندان رو تورم زا میدونه ولی افزایش 60%دستمزد پزشکان رو چون از جیب مردمه مشکل نمی دونه وعیبی نداره .ودیگه اینکه اینا عمرا بتونند مشکلات
.تورم رو بتونن حل کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
اشتباه به عرضتان رساندن و آدرس غلط
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
کی میخوان توهم اینو که هر کی منتقد رئیسیه به روحانی رای داده رو فراموش کنند
همه سر و ته یه کرباسن
شاید بعضی ها یادشون بیاد .

ظاهر همه چیز شباهت داره به تکرار دوران اسفبار دولت محمود احمدی نژاد .
سفرهای بی خاصیت رییس دولت به کشورهای درجه چندم جهان در کنار تیم وزیران محمودی با کارنامه های سیاه و تاریکشان و بی هدف و بی برنامه بودن دولت رییسی خبر از آینده ای مبهم میده .

تورم و گرانی های بیشتری را احتمالا تجربه خواهیم کرد.
اقتصاد رییسی هم مثل همه دولتهای قبلی در حد دستور و ابلاغیه است . در عمل و اجرا هیچ است .
پاسخ ها
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
آیا شما روسیه را کشور درجه چندم می دانید ؟
عاقلان دانند
از دو یادداشت روزنامه جهان صنعت وشرق که به درستی به جایگاه جهانی چین وروسه واهداف بلند مدت ایندو کشور اشاره شده است .چه نتیجه ای میتوان گرفت؟ ایا جز این است که باید فراز وفرود روابط بینالمللی ایران در 40 سال اخیربه طور جدی مورد بازبینی قرار گیرد واز تجربیات قبل که مبتنی بر وجود تعادل در روابط خارجی بوداستفاده کرد تا کشور به کارت بازی هیچ قدرتی تبدیل نشود؟؟؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
از دو یادداشت روزنامه شرق (بخوانید غرب) و جهان صنعت (این هم همون وضعیت رو داره) میشه فهمید که غربیها از اتحاد این سه کشور بدجوری می ترسند

این یک اتحاد استراتژیک در شرق بر علیه غرب جهانخوار است.

این دو تا روزنامه در مورد نقش غرب در بدبختی مردم سیاست تساهل و تسامح دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
این روزنامه ها تکلیفشان مشخص است و در مخیله اشان این فقط می گذرد که غرب را ببینند ولی هر بار که....!
راهی که میریم روبه بدبختی منه
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
بدبختی همه......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
من ميييييييييييييييييييييييييييييييييييييدونم!
این گفته‌ها در مورد چین وروسیه کاملا درست است ولی سوال اینجاست چرا ما با سیاست غلط و رفتار نادرست بجای اینکه از رقابت شرق وغرب به نفع خودمون استفاده کنیم افتادیم تو دام شرق نه اینکه غرب بهتر است نه اما ما می توانستیم از تکنولوژی غرب وبازار شرق واسیای میانه بنفع منافع ملی استفاده کنیم دشمنی با کشور های همسایه و اشتباه محاسباتی در ایجاد قدرت بجای اینکه سیاست مداران به مردم خود تکیه کنند رو بسوی نیروهای نیابتی برده اند ما می توانستیم مانند دیگر کشور ها هم صنایع موشکی وهسته ای خود را بدون هیاهو وجنجان ومنم منم در سکوت وبا قدرت پیش ببریم اما چه باید گفت از مدیران ن.. دیگر البته بسیار دیر شده ووقتی ملتی از مدیرانش دلسرد می گردد برگردان اعتماد محال یا بسیار سخت است البته با رویه های کنونی غیر ممکن است
درسته سالها با عربستان رابطه خوبی داشتیم اما این تقابل و جنک نیابتی لازم بود تا عربها و ارباباشون بفهمند در منطقه رئیس کیه. من بهش میگم تقابل مقدس.
شوربختانه ایران در وضعیتی دشوار و غیرعادی از نظر اقتصادی ناگزیر از همکاری با این حزب کمونیست شده و بدون اینکه بداند این حزب که جان و مال میلیارد‌ها چینی را در چنگ دارد و کارنامه‌ای سیاه از همکاری با کشور‌های ضعیف اقتصادی دیگر در پرونده آن‌ها دیده می‌شود می‌خواهد ایران را در این مسیر به کار گیرد. ............... درود بر شرف نویسنده!!!
بخش خصوصی ایران نمونه‌هایی از بدعهدی و ناکارآمدی و تکنولوژی متوسط این کشور را برشمردند. علاقه‌مندان به سربلندی و آبادانی ایران می‌گویند کاش به جای اینکه با یک حزب آزادی‌کش قرارداد ۲۵ساله امضا می‌کردیم آن را به پنج دوره پنج‌ساله تقسیم کنیم و ببینیم آیا چین در پنج سال نخست از توانایی کافی برخوردار است یا نه و سپس کار را ادامه دهیم................... احسنت!!!
متاسفانه در طول تاریخ مسولان همیشه از میان قدرت های جهانی زمان خود بدترین شریکان را انتخاب کرده اند و همیشه کشور از این انتخابها ضرر های سنگینی را دیده است. نمونه معاصر آن تمایل رضا شاه به آلمان نازی بودکه باعث اشغال کشور توسط متفین شد و هزاران بدبختی برای ما به بار آورد . هم اکنون هم از میان قدرت های جهانی متاسفانه موذی ترین و بدترین شرکا را برای خودمان بر گزیده ایم . چرا که در ستمگری و ظلم میان غرب و آمریکا از یک طرف با شرق و روسیه و چین فرق زیادی نیست . ولی ما باز انتخاب غلط را پیش گرفته ایم و با طناب چین و روسیه به ته چاه داریم می رویم.خدا به خیر کند!!!!!!!!!!!!!!!
" براي مردم کم نگذاريد". ولي تا مي توانيد سرش کلاه بگذاريد دروغ بگوييد جيبشان را در بورس با دعوت و قولهاي فريبنده خود خالي کنيد تا خانواده ها با بدبختي و فلاکت و طلاق و ... مواجه شوند
ایران در رابطه با روسیه دست بالا را دارد؟
کدام دست بالا ؟؟؟؟؟؟؟؟فقط داریم به روسیه باج میدیم.............
خيانت آشکار دولت شاخ و دم ندارد در نابودي بورس بصورت هدفمند و مغرضانه آشکار است. دولتها ... معمولا دوام مسند خود را در تهيدستي و فلاکت مردم مي دانند. آنچه عملا در وضعيت بازار بورس کشور مي بينيم.
بعضی دنبال خوش عهدی و بدعهدی روسها می گردند. سابقه ی تولید واکسن اسپوتنیک کرونا در ایران را ببینید. یک خط تولید مستهلک به ایران با تأخیر فراوان به ایران تحویل دادند و حتی محصولات همین خط را کامل پس گرفتند و حتی یک دوز از این خط به مردم ایران نرسید.
یا همکاری چینی ها در واکسن برکت، اگر چه به تولید محدود این واکسن منجر شد اما هیچگاه آن خط صنعتی با ظرفیت 50 میلیون در ماه به ایران داده نشد، وعده ای که عملی نشدن آن جان چند ده هزار ایرانی را طی مدتی کوتاه گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
خخخخه فقط کدخدا عشق است خخخه
کی گفت ماهی 50 میلیون؟!!
و دیگر این که آنها عاشق چشم و آبروی شما نیستند که به راحتی بتوانند با شما کار کنند وقتی آمریکا شرکت های همکار با ما را تحریم و جریمه می کند تازه در دنیای واقعی حتی اگر این مشکلات نباشد باز برخی موارد نمی تواند صدردصد تعهدات قرارداد را عملی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
واکسن برکت چه ربطی داشت؟ هنوز نمیدانی برخی خطوط آن از هند آمد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
خطی که از هند آمده (با ظرفیت اسمی 8ملیون دوز در ماه) فعال شده ولی خط چینی نه.
نکته: خط چینی یک ماه قبل از خط هندی خریداری شده و طبق گزارشات خبرگزاری ها در شهریورماه به طور کامل نصب شده بوده است اما هیچگاه به تولید نرسید!!
حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش را
منبع گزارش 28شهریور مجله فارس پلاس
اینهم از رییسیتان که سنگش را به سینه می زدید ؟.
حالا چی میگید ؟
ایا بازهم موقع رای دادن نفر اول وتا ساعت 12می روید رای بدهید ؟
جماعت خواب ؟!...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
خخخخه جناب بیدار اگر آن قبلی ها بودن که الان در صف..
یا این که بورس هم از وقتی آمده ثبات پیدا کرده و دیگر ریزش های گذشته وجود ندارد
تورم هم دارد کم و کمتر می شود و هر ماه که می گذرد کمتر
حقوق افراد با درآمد کمتر 30درصد و افراد بالا و نجومی 6 درصد
قطعی برق هم مانند دو سال قبل در زمستان ندارید!
دیه چی می خوای که نگران شدی؟ درکت می کنم
آقای تابناک کامنت های غرب پرستان را خوب پوشش می دی
این روزنامه جهان صنعت طاهرا ماموریت ویژه ای در سیاه نمایی علیه چین دارد. روزی نیست که یک مقاله بر علیه چین (یا روسیه) چاپ نکند و به هر مغالطه و بزرگ نمایی هم در این مورد دست می زند. متاسفانه تابناک هم از بین این هم روزنامه هر روز این مقاله های دروغین را منعکس می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
کارش درسته تابناک
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان