بازدید 20729
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۲۵ آذر

داستان تکراری افزایش جمعیت / لزوم پایان سایه شوم تحریم‌ها / پاتک ایران به سناریوی مقصر نمایی

بودجه ۱۴۰۱ در ترازوی کارشناسی قوت‌ها و ابهامات، سایه استیضاح بر سر وزیر، دستور رئیس جمهور برای پیگیری فوری کمبود دارو، شـورای نگهبـان نرم تــر شــده اســت؟ رتبه بندی معلمان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌شود؟ همین را کم داشتیم؛ «بتن فاسد»، مذاکرات وین و دشواری‌های پیش روی، درج «قیمت تولیدکننده» علیه تبانی و دلالی و کشف حقوق‌های فوق نجومی با اجرای طرح شفاف‌سازی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۹۳۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۰ 16 December 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۲۵ آذر در حالی چاپ و منتشر شد که پاسخ پارلمان به مطالبات معلمان، فضای آماده برای نزدیکی تهران- ریاض، پیدا و پنهان بودجه ۱۴۰۱، بلوای «امیکرون» در اروپا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

داستان تکراری افزایش جمعیت

علی رضایی طی یادداشتی در شماره امروز مردمسالاری با تیتر داستان تکراری افزایش جمعیت نوشت: تغییر سیاست‌های جمعیتی و ترغیب مردم به افزایش جمعیت، حالا به طرح‌هایی همچون حذف یارانه وسایل پیشگیری از بارداری کشیده و مسئولان قصد دارند به ضرب و زور، مردم را بچه‌دار کنند! این درحالیست که در کشور‌هایی که با رشد منفی جمعیت مواجه هستند هم، سیاست‌هایی این چنین دنبال نمی‌شود و به جای اجبار، از تشویق استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، به جای ایجاد محدودیت در دسترسی به وسایل یا راهکار‌های پیشگیری از بارداری، امتیازاتی برای فرزنددار شدن در نظر می‌گیرند که حمایت‌های مالی کافی و موثر و همچنین مرخصی زایمان برای پدر و مادر، از جمله این حمایتهاست. اما در کشور ما، امیدی به این کمک‌های حمایتی نیست و مردم خاطره وعده دولت احمدی‌نژاد مبنی بر پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد را در آن دولت هنوز به یاد دارند؛ وعده‌ای که البته هیچگاه عملی نشد!


اگر بخواهیم بسیار ساده به موضوع بنگریم، ترغیب مردم به فرزندآوری و حتی استفاده از روش‌های اجباری، نیاز به پیش نیاز مهمی دارد و آن هم وضعیت باثبات و مناسب اقتصادی است. کشور‌هایی که دچار رشد منفی جمعیت شده‌اند عموما از اقتصاد‌های باثباتی برخوردارند و شرایط مساعد معیشتی و اقتصادی برای مردم خود ایجاد کرده‌اند و به همین دلیل زمینه فرزندآوری فراهم است. اما در کشور ما با تورم پنجاه درصدی و رشد اقتصادی نزدیک به صفر و تحریم و آینده‌ای پرابهام و هزینه‌های سنگین زندگی که نیاز به تعدیل حقوق در طول سال را هم ایجاد کرده است، چگونه می‌توان انتظار داشت مردم، به فرزندآوری تشویق شوند؟ هرچند در خطرات کمبود جمعیت جوان تردیدی نیست و هشدار نسبت به پیری جمعیت، هشداری به جا و هوشمندانه است، اما مسئولان در حوزه اجرایی، باید زمینه را برای رشد فرزندآوری به صورت ساختاری فراهم کنند، نه از طریق راهکار‌های مقطعی و ناکافی که امیدی به تداوم آن‌ها نیست. در واقع زیرساخت اصلی برای ترغیب مردم به فرزندآوری، بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد ثباتی نسبی در اقتصاد کشور است که هم اکنون نشانه‌های مثبتی در این حوزه دیده نمی‌شود. مسئولانی که چنین سیاست‌هایی را در حوزه تقنین و اجرا دنبال می‌کنند آیا تا به حال قیمت پوشک و شیرخشک و سایر اقلام مورد نیاز نوزادان را بررسی کرده‌اند؟ در مورد هزینه‌های خورد و خوراک و پوشاک و تحصیل آن‌ها در همان سنین کودکی تحقیقی انجام داده‌اند؟ چگونه است که نه شرایط مناسب اقتصادی در کشور ایجاد کرده‌اند و نه بررسی دقیقی درباره نوع حمایت از خانواده‌هایی که قصد فرزندآوری دارند انجام داده‌اند و آنگاه در صدد تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری هستند؟! چه ضمانت اجرایی برای تداوم سیاست‌های ترغیبی آنهاست؟

همه این‌ها به اضافه وضعیت بسیار وخیم اقتصادی کشور دست به دست هم می‌دهد تا جامع نگری مسئولان اجرایی و تقنینی درباره اعمال چنین سیاست‌هایی زیر سوال برود. به واقع چند کشور دنیا تورم دو رقمی و چند کشور دنیا، تورم بالای ده درصد دارند و در چند کشور، مشکلات اقتصادی مردم بیش از مشکلات اقتصادی مردم ماست؟ باور کنید اگر شرایط اقتصادی باثبات شود و بهبودی نسبی در وضعیت ایجاد شود، بسیارند خانواده‌هایی که علاقه به فرزندآوری دارند و به این سیاست‌های تشویقی هم توجهی نمی‌کنند؛ مشروط بر آنکه ثبات اقتصادی در کشور حاکم شود و شرایط معیشتی مردم بهبود یابد.

 

لزوم پایان سایه شوم تحریم‌ها

جلال جلالی زاده طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد با عنوان لزوم پایان سایه شوم تحریم‌ها نوشت: این روز‌ها هشتمین دوره مذاکرات وین در حال انجام است و حالا همه نگران این هستند که نتیجه این مذاکرات چه خواهد شد؟
به نظر من این مذاکرات باید به توافق برسد چرا که در حال حاضر و بعد از سال‌ها مذاکره، مناسب نیست توافقی حاصل نشود!
در شرایط فعلی و با توجه به اینکه کشور ما در شرایط خاص اقتصادی قرار دارد و معیشت مردم روز به روز سخت‌تر می‌شود، توافق وین و احیای دوباره برجام یک الزام است و دولت باید تمام توان خود را برای احقاق این توافق به کار ببندد. ما امیدواریم که برای رسیدن به این توافق از کارشناسان در حوزه‌های مختلف به خصوص کارشناسان حقوقی کمک بگیرند تا بلکه حقی از مردم کشور ما ضایع نشود.


واقعیت این است که دیگر وقتی برای هدر دادن باقی نمانده و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه توافق کنیم، اما کاری که دولت باید انجام دهد این است که مذاکرات را به سمتی هدایت کند تا بهترین توافق برای ایران رقم بخورد و سایه شوم تحریم‌ها پس از سال‌ها دست از سر مردم کشور ما بردارد.
مردم کشور ما سزاوار بهترین زندگی هستند و اینکه حالا شرایط اقتصادی روز به روز برای آن‌ها سخت‌تر می‌شود لیاقت آن‌ها نیست. دولت در برابر همه مردم مسئول است و باید تمام توان خود را به کار ببندد تا بهترین نتیجه از مذاکرات وین حاصل شود.

 

پاتک ایران به سناریوی مقصر نمایی

هادی محمدی طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان پاتک ایران به سناریوی مقصرنمایی نوشت: یک هفته از آغاز مذاکرات جدید وین در دور هفتم گذشته و امروز درحالی مذاکرات شروع می‌شود که ایران برای کمک به روند مذاکرات و جلوگیری از بهانه تراشی‌های غربی‌ها از یک توافق مهم با آژانس بین المللی انرژی اتمی در موضوع دوربین‌های نظارتی رونمایی کرد. روز گذشته خبر رسید که جمهوری اسلامی ایران موافقت کرده تا دوربین‌های آسیب دیده در خرابکاری مرکز ساخت سانتریفیوژ تسا در کرج توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تعویض شود. این موضوع از مسائل مهم میان ایران و آژانس به شمار می‌رود که تنش‌هایی را نیز در ماه‌های اخیر به همراه داشته و در دو سفر شهریور و آذرماه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران نیز مطرح شده بود تا جایی که به عنوان یکی از بهانه‌های طرف‌های مقابل مورد سوء استفاده قرار می‌گرفت. روز گذشته و با ابتکار عمل ایران در این موضوع از بروز سوءتفاهم در روابط ایران و آژانس جلوگیری به عمل آمد.


طبق بند‌های نظارتی برجام قرار شد تا در مجموع ۲۲ دوربین علاوه بر توافقات پادمانی و معمول میان ایران و آژانس و به عنوان دوربین‌های برجامی کار نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران را برعهده داشته باشند. از این ۲۲ دوربین ۴ عدد در مجتمع ساخت سانتریفیوژ‌های پیشرفته ایران موسوم به «تسا» در کرج قرار داشتند. دوم تیر امسال در جریان یک خرابکاری که در قالب حمله پهپادی صورت گرفت، بخشی از این تاسیسات آسیب دید و از جمله این ۴ دوربین نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی. ایران پس از این خرابکاری اعلام کرد در صورتی اجازه می‌دهد تا این دوربین‌ها توسط آژانس تعویض شوند که اولا آژانس این حادثه را محکوم کند، ثانیا بررسی‌های فنی و قضایی به پایان برسد و ثالثا ایران قبل از نصب دوربین‌ها بتواند بررسی کاملی راجع به آن‌ها انجام دهد.


حالا با خبر دیروز مشخص شد که هر سه شرط ایران به صورت کامل یا نسبی محقق شده و ایران در توافقی که می‌تواند به روند مذاکرات در وین نیز کمک زیادی کند اجازه نصب مجدد این دوربین‌ها را به آژانس داده است.
نکته مهم در این میان نسبت این اقدام با قانون راهبردی مجلس است. در این قانون آمده که ایران نباید همکاری‌های پروتکلی و برجامی خود در حوزه نظارت را با آژانس ادامه دهد. بر همین اساس هم تهران از اسفند سال گذشته اجرای پروتکل الحاقی و فعالیت‌های فراپادمانی خود را متوقف کرد و درباره دوربین‌های فراپادمانی یعنی همین ۲۲ دوربین نیز اعلام کرد که اگرچه این دوربین‌ها کار تصویربرداری خود را انجام می‌دهند، اما این تصاویر را در دسترس بازرسان آژانس قرار نخواهد داد. حتی شهریور امسال که گروسی به تهران سفر کرد، ایران به آژانس اجازه داد بدون دیدن تصاویر، کارت‌های حافظه دوربین‌ها را که پر شده بودند تعویض کند. در این ده ماه گذشته نیز روند به همین شکل ادامه داشته و تا زمانی که دو طرف به توافق نرسند ادامه خواهد داشت و این اقدام مغایرتی با قانون مجلس ندارد. البته بدیهی است اگر دو طرف به توافقی در مذاکرات وین برسند که همه را ملزم به انجام تعهدات برجامی خود کنند، کما این که ایران نیز هدف از مذاکرات خود را بازگشت به تعهدات برجامی همه طرف‌ها اعلام کرده، یکی از موارد توافق برجام فعالیت همین دوربین‌های نظارتی است که از آن زمان بازرسان آژانس هم می‌توانند به تصاویر ضبط شده آن دسترسی داشته باشند.


این روز‌ها بخشی از مذاکرات نه در پشت میز و توسط دیپلمات‌ها که در میدان رسانه و تاثیر گذاری بر فضای افکار عمومی در جریان است. غرب طی روز‌های گذشته حجم سنگینی از فضا سازی روانی را برای ایجاد تصور کارشکنی از سوی ایران و بازی مقصر سازی به کار گرفته است. ایران با اقدام دیروز خود در توافق با آژانس بار دیگر پالس مثبتی به وین که مذاکرات در آن جا در جریان است فرستاد تا هم حسن نیت خود را ثابت کرده باشد و هم در بازی مقصریابی غربی‌ها، بهانه دیگری را از دستشان بگیرد. باید دید طرف مقابل تا چه میزان قدر این همکاری تهران برای موفقیت مذاکرات را می‌داند و او نیز گام‌های مناسبی برای حل اختلافات برمی‌دارد یا خیر؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۲۹
جمعیت ایران نباید بیش از پنجاه میلیون نفر باشد مردم خودشان باید تصمیم بگیرند مدیریت فعلی توان اداره همین جمعیت را هم ندارد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
من اگر دوباره بدنیا می آمدم اصلا ازدواج نمی کردم که بچه دار شوم.الان هر روز خجالت زده زن و بچه ایم.
در ایران نصف جمعیت ازدواج نمیکنند نیمی که ازدواج میکنند بچه دار نمیشوند نصف اونایی هم که بچه دار میشوند تک فرزند نصف تک فرزندها هم مهاجرت میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
:))
انزوای ایران به تنهایی و در ۳ سال خودش رو نشان داد
وضع اقتصاد بسیار اسفبار و خطرناک شده.

مسئولان هنوز درک نکرده اند این انزوا داره کشور را از درون متلاشی میکنه
نارضایتی در بین مردم روزبروز بیشتر میشه
این همان هدفی است که اروپا ، آمریکا ، چین و همسایگان دنبال میکنند
این چه انرژی هسته ای هست که همه چیز را از مردم گرفته و هنوز برق نیروگاهش وارد مدار نشده و حتی نیروگاهش بعد از ۳۰ سال غیرفعاله .

نخواستیم
روسیه دهها میلیارد دلار پول ما را هدر داد اما نیروگاه بوشهر آماده نشد
نیروگاه بوشهر با ساختمان کلنگی تفاوتی نداره

از روسها و مسئولان ایران و روس پرستان تشکر می کنیم !!!?
همه چیز این مذاکرات عجیبه .
تصمیم گیرنده اصلی آمریکاست
هیچکاره ی بی خاصیت سه کشور اروپایی هستن.
روسیه بجای ایران حرف میزنه.
چین دقیقا نقش هویج رو داره
ایران توپ بازی بازیگران شده.
همه باید منتظر باشند تا آمریکا حرف بزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
احسنت
مگه تحریم ها فرصت نبودند ؟؟؟؟?؟
خداییش این همه کودک کار تو خیابونا به آدم درباره بچه‌دار شدن‌تو این مملکت چی میگه؟
با طناب پوسیده روسها این کشورها در گذشته و حال نابود شدن :
عراق
لیبی
کوبا
کره شمالی
سوریه
لهستان
رومانی
آلمان شرقی
چکسلاواکی
یوگسلاوی
ویتنام
مصر
....
..
.
.


خدا بخیر بگذرونه برای ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
این فرمایشاتی که فرمودیدازخودتان بودیاازروی دست کسی نوشتید این کشورهابجزمصرولیبی قبلاًازاقمارشوروی سابق که اکنون روسیه شده بودندوخودشانراازچنگ شوروی یاروسیه فعلی رهانیدندو درحال پیشرفتند وبه اتحادیه اروپا پیوسته اند ووضع مردم بسیاربهترازقبل شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
بزرگوار پرچم آلمان
مصر و لیبی در مقاطعی از تاریخ زیر پرچم شوروی بودند ولی به خوبی فهمیدند شوروی خطرناکترین کشور جهان است
دولت باید شرایط اقتصادی را برای ازدواج جوانان فراهم کند. برای شروع یک زندگی مشترک حداقل وسایل بالای دو میلیارد تومان سرمایه نیاز است. جوانی که نه کار ی دارد و نه سرمایه ای چطوری ازدواج کند. مسئولان این طز ها را از کجا در می اورند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
تز
مسئولین ایران در حالی مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرده اند که فرزندان بسیاری از آنها در همان آمریکا اقامت دائم دارند !!!!!!!!!
یاران دیروز محمود احمدی نژاد که تحریم ها دسته گل آنهاست امروز در پوشش جدید و دولت رییسی با ۴۰ نفر رفتن اروپا برای لغو تحریمها .

عجب روزگار بدی شده
اینهمه ریا و اینهمه دورویی
مسئولان و زیردستانشان با حقوق های چند ده میلیونی و چند صد میلیونی در مورد افزایش جمعیت سخن می گویند
با حقوق و درآمد ۳ میلیون تومانی به هفته نمی کشیم
جیب ها تار عنکبوت می بنده تا حقوق بعدی .
یعنی ملت بلد نیستند هنوز چه جوری تولید مثل کنند و بچه به دنیا بیارند؟
فکر می کنید اگر ارائه خدمات تنظیم خانواده را از سیستم سلامت کشور حذف کنید، جمعیت چهار برابر می شه؟
به فکر آب و نان و شغل و مسکن و ازدواج ملت هم هستید؟
یا تمام فکرتان شده واردات عینک دودی و زدن جیب کارکنان دولت به بهانه تعیین سقف حقوق؟
می شه بگید در مسکن های مهر و مسکن ملی با شصت متر و هفتاد متر و هشتاد متر یک خوابه و دو خوابه، چه جوری ملت شش شکم حامله بشن و فرزند آوری کنند و بچه تربیت کنند؟
....
سلام
آن زمان که تعداد زیاد فرزند نشانه اقتدار زن بود و وظیفه اصلی زنان جامعه، حاملگی و زایمان و بچه داری و خانه داری و شوهر داری صرف بود، تمام شد
آن نسل مادر بزرگهای ما و شما بودند که در قید حیات نیستند.
زنان جامعه امروزی به برکت انقلاب در دانشگاه و جامعه و صنعت و تولید و مجلس و دولت حضور فعال دارند
به فرض که یک زنی پیدا شود که امروزه در این تورم کمر شکن، بخواهد و بتواند پنج شکم بچه به دنیا بیاورد.
همان زن هم به وسایل پیشگیری از بارداری نیاز دارد
وگرنه از موقع ازدواج مثلاً در همان سن 13 سالکی که موافقان پروژه افزایش نسل از آن سخن می گویند تا سن یائسگی، اگر یک زن از روش های مدرن و مؤثر و بی خطر تنظیم خانواده استفاده نکند، ممکنه 15 بار حامله شود
اصلاً یکی از مهمترین علل کسب موفقیت نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران، در کاهش میزان مرگ و میر شیرخواران و مادران سنین بارداری، به دلیل گسترش مراقبت تنظیم خانواده بوده است.
اما اگر یک مادر امروزی دوباره مانند مادر بزرگ مادرش، رفتار حاملگی از خود نشان دهد، که دوباره آمار مرگ و میر مادر و شیرخوار به صد سال گذشته برمی گردد....
شما مجلسی آدمها همین جمعیت را اداره کنید بچه دارشدن مردم پیش کش
حتی اگر ایران به همه خواسته های خودش در مذاکره برسه در زندگی مردم داخل ایران تاثیری نخواهید دید

اقتصاد فاسد و اقتصاد مافیایی و مافیای اقتصاد حرف اول و آخر را میزنه

دلخوش به مذاکره نباشید
افزایش جمعیعت و فرزند آوری چندان به اقتصاد خانوار بستگی ندارد بطوریکه خانواده های مرفع فرزند کمی دارند.مسئله این است که مردم نمی خواهند در جهنمی که برایشان ساخته شده دیگران را هم وارد کنن.این یک عامل اصلی است.اما افزایش جمعت تا کجا؟مگر یک سر زمین و یا کره زمین چقدر گنجایش دارد؟این راه آخرش به کجا باید ختم شود؟کشور ایران همین الان هم بالای ظرفیت جمعیت دارد.کیفیت زندگی هر روز فدای کمیت می شود.یه کشور زمانی می تواند ثبات و رفاه برای ملتش فراهم کند که ثبات جمعیتی داشته باشد و به جای صرف هزینه برای توسعه زیر ساختها در جهت بهینه کردن آنها اقدام کند.این طرح هم بیشتر بجای اینکه علمی باشد احساسی و سیاسی است.
بر اساس قاعده نفی عسر و حرج، نباید فرزندآوری و هزینه های آن، به خانواده های ضعیف تحمیل شود. اینرا مردم را به چاله ای بیندازید که به چه کنم ، چه کنم دچار شوند دقیقا مصداق همین قاعده است و نهادهای مذهبی و شورای نگهبان باید جلوی اینگونه اقدامات مجلس را بگیرد.
تلاش دولت برای مهار گرانی بی سابقه در اقلام غذایی وغیره به سنگ سخت خورده و حال دارو هم کمبود داریم هم چهل درصد افزایش قیمت دیگر آقایان حرفی برای گفتن ندارند
مشتری مواد مخدر کم شده جمعیت باید زیاد بشه!!!!!!
باید از آقای خاتمی خواهش کنیم که مجدداً به عرصه سیاست وارد شوند پیش از اینکه کشور نابود شود.
اول از همه زمین خدا برای این نیست که فقط نوع بشر پرش کنه چه اصراری دارید بر افزایش جمعیت که نتیجه ای جز نبودی حیات سایر موجودات چیزی دیگه نداره و دوم اینکه ما جوانان در خرج و مخارج خودمان مانده ایم شاید به خودمان حاضر باشیم ظلم کنیم و خودمون را از نعمت فرزند محروم کنیم اما ظلم به نفر سوم نمی‌کنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی