بازدید 28790

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک - پنج‌شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰

کد خبر: ۱۰۵۴۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۹ 27 May 2021

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک - پنج‌شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰

علی لاریجانی: 
چه ویژگی‌ شما دارید که می‌گویید بقیه انقلابی نیستند؟

سید حسن خمینی با اشاره به ردصلاحیت گسترده داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزود: به نظر می رسد عامل اصلی چنین ردصلاحیت هایی توجه نداشتن به عنصر زمان و مکان در اجتهاد و ماندن در همان اندیشه بسته و ناکارآمد است. اگر کسی جهان را بشناسد، آن را بفهمد، فضای جامعه اسلامی و اندیشه ورزیدن و مشکلات را دریابد به راحتی می فهمد این گونه عملکرد پایه های مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی را سست می کند. اگر ما سخن می گوییم فقط از این جهت است والا اگر بحث اشخاص مطرح بود می گذاشتیم آنها تا هر وقت که بخواهند باشند. در قرآن می فرمایند: «وَاتَّقوا فِتنَهً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خاصَّهً ۖ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ العِقابِ» (و از فتنه‌ای بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی‌رسد؛ (بلکه همه را فرا خواهد گرفت؛ چرا که دیگران سکوت اختیار کردند.) و بدانید خداوند کیفر شدید دارد!). امروز واقعا باید به همه دست اندرکاران مضمون این آیه را یادآور شد.وی یادآور شد: البته من شک ندارم که روح تفکر مردم گریز و جمهور ستیز از جان دشمنان مردم در کالبدها دمیده می شود و عده ای ناآگاهانه آن را در جان خود می پذیرند.  سید حسن خمینی گفت: واقعا کافی است آقایان یک لحظه از کسوت خود بیرون آیند، آیا عملکرد خود را می پذیرند؟ پشت عبارت پردازی های زیبا و رفتارهای مقدس مآبانه سنگر گرفتن و پاسخگو نبودن و در عین حال تیشه به ریشه اصیل انقلاب زدن را نمی دانم چه بنامم؟! البته در این میان رقبای انتخاباتی هم که سالم از گردنه عبور کردند آسیب دیده اند و من اگر جای آنها بودم، انصراف می دادم چرا که دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد و خود را هم در مقابل مردم و هم در مقابل خدا مسئول خواهند یافت و ناتوان در حل مسائل صحنه را ترک خواهند کرد.

آملی لاریجانی: این سخن صحیحی نیست که بگوییم کاری به مشارکت مردم نداریم

ادامه اعتراض‌های آملی لاریجانی به رد صلاحیت‌ها

آیت الله آملی لاریجانی با ذکر این نکته که" حالا برخی ها خوشحال نشوند که چنین سخنانی مطرح شده" گفت: به لحاظ قانونی و منطقی همه باید نظری را که شورای نگهبان بعنوان نهاد متولی و مسئول تایید صلاحیت ها بیان کرده ، بپذیرند.در هیچ کجای دنیا هم اینطور نیست که امر صلاحیت ها را رها کنند و بگویند همه بیایند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش برای اعتماد سازی بیشتر را موجب افزایش مشارکت در انتخابات دانست و تاکید کرد: این سخن صحیحی نیست که بگوییم کاری به مشارکت مردم نداریم، بلکه باید در روند کار، هم قانون و هم مصلحت را مد نظر قرار دهیم و به آن توجه کنیم. آیت الله لاریجانی با تاکید دوباره بر اینکه " هیچ اشتراکی با مهمان های ناخوانده ای که دارای مرز بندی با نظام وخواهان ناامیدی مردم هستند نداریم" اضافه کرد: شورای نگهبان باید در رویه های قانونی خود طوری عمل کند که ما را متهم به این نکنند که اینها همه سالخورده اند و توان اصلاح و ارتقا ندارند، بلکه باید طوری باشد که نشان دهد قدرت اصلاح و تغییر در رویه ها و ارتقای عملکردها وجود دارد و طوری عمل کند که هر روز بهتر از گذشته و دقیق تر و شفاف تر باشد. عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با اشاره به اینکه "نهاد شورای نگهبان همواره باید محترم شمرده شود" تاکید کرد: مردم چشم بیدار دارند و خروجی ها را می بینند، فلذا همواره باید در اصلاح خود و تغییر رویه ها با هدف اعتماد سازی هر چه بیشتر اقدام کرد.

 

لاله افتخاری، عضو شورای وحدت اصولگرایان: 

دیگر کاندیداهای اصولگرا باید به نفع رئیسی کنار بروند

عضو شورای وحدت اصولگرایان گفت: علت اینکه تعداد اصلاح طلبان در لیست تاییدیه شورای نگهبان کمتر است این بوده که جریان اصلاح طلب افرادی را به میدان آورد که شانس کمتری برای تایید صلاحیت داشتند. لاله افتخاری، فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای وحدت اصولگرایان در رابطه با لیستی که شورای نگهبان در خصوص اعلام صلاحیت ها برای نامزدهای ریاست جمهوری منتشر کرد، گفت: همه باید تابع نظر شورای نگهبان باشند. هر جایی سازوکار خود را دارد و اگر راهی برای اعتراض باشد باید خود نامزدها از طریق قانونی پیگیری کنند. او افزود: البته اگر کسی برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت نشد به این معنا که صلاحیت دیگر صندلی ها را ندارد، نیست و می‌تواند در سکان های مختلف نظام خدمت کند. افتخاری تاکید کرد: علت اینکه تعداد اصلاح طلبان در لیست تاییدیه شورای نگهبان کمتر است این بوده که جریان اصلاح طلب افرادی را به میدان آورد که شانس کمتری برای تایید صلاحیت داشتند. او خاطر نشان کرد: شورای نگهبان جناحی عمل نمی کند و مختص به جناح خاصی نیست البته که در لیست فعلی از اصلاح طلبان هم افرادی حضور دارند که می توانند نظر مخاطبین خود را جلب کنند. این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه دیگر اصولگرایان لیست شورای نگهبان باید به نفع رئیسی کنار بروند، گفت: تصمیم حکیمانه این است که دیگر کاندیداهای اصولگرا به نفع رئیسی کنار بروند البته که برای کناره گیری عجله ای نیست و می توانند تا پایان انتخابات باقی بمانند و در نهایت کناره گیری کنند. او در پایان تایید کرد: باید برای افرادی که به نفع دیگری کنار نمی روند تاسف خورد.

 

بیانیه‌ نمایندگان در حمایت از اقدام شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با امضا بیانیه‌ای از اقدام شورای نگهبان در بررسی دقیق صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت کردند. روز گذشته نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. پرونده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری حدود ۱۰ روز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمود احمدی نژاد و مسعود پزشکیان از داوطلبان شاخصی بودند که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان احراز نشده است.

 

جبهه اصلاحات ایران ادعای حمایت این جبهه از مهرعلیزاده را تکذیب کرد

آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در توئیتی ادعای یک خبرگزاری مبنی بر حمایت این جبهه از مهرعلیزاده را تکذیب کرد. پیشتر خبر گزاری فارس نوشته بود که جبهه اصلاح طلبان ایران پس از پایان نشست خود اعلام کرد که از محسن مهر علیزاده به عنوان کاندیدای اختصاصی حمایت می‌کند.

 

«محسن رضایی» از تلاشش برای احیای اقتصاد و خروج کشور از دور باطل مدیریت ناکارامد گفت:

با شما پیمان می‌بندم 

محسن رضایی در حساب توئیتری‌اش نوشت: ملت بزرگ ایران، برای ساختن آینده‌ای روشن و آرام و کشوری جذاب در جهان، با تمسک به خون همرزمان شهیدم و تمام شهدای تاریخ این مرز و بوم که پاسدار این میراث بوده اند، با شما پیمان میبندم که تمام تلاش خویش را در جهت احیای #اقتصاد و خروج کشور از دور باطل مدیریت ناکارامد به کار گیرم."نگهبانان" دائمی ایران و انقلاب، مردمند. مردم سالاری به معنای احساس مثبت ملت به صندوق رای و انتخابات است. در کنار آن، باید مردم سالاری اقتصادی را احیا کنیم و کشور را از شر تبعیض و فقر نجات دهیم. آمده ام تا دولت مردم را تشکیل دهم و رئیس جمهور همه شما باشم نه یک جناح خاص.ملت بزرگ‌ ایران شاهدند که بیش از بیست سال است درباره معیشت مردم و آینده اقتصاد ایران هشدار میدهم.در تدوین و ابلاغ سیاست‌های اقتصادی کشور مشاوره دادم. دولت‌ها کاری نکردند. اینبار آمده‌ام تا با کنار گذاشتن هر ملاحظه‌ای، با اراده یکایک شما ملت ایران، اقتصاد و معیشت مردم را نجات دهيم.

عبدالناصر همتی:
می‌خواهم صدای بخش اعظم خاموش مردم باشم

عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی گفت‌وگویی با سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دغدغه اصلی من اقتصاد کشور و معیشت مردم است، اظهار کرد: شرایط اقتصادی مردم اصلأ خوب نیست و من معتقدم می‌شود این مسائل را حل کرد. وی افزود: برای اقتصاد برنامه دارم و مطمئنم که قابل تحقق است و حتما با یک تعامل جدی، عقلانیت درست و کارآمدی دولت می‌توانیم به آن برسیم. همتی با تاکید بر اینکه من به عنوان یک صدای سوم آمدم، گفت: من می‌خواهم صدای بخش اعظم خاموش مردم باشم که به وضعیت موجود اعتراض دارند و مطمئن هستم که می‌شود مشکلات مردم را حل کرد.این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به لزوم داشتن تعامل برای انجام امور اظهار کرد: با تعامل کارهای بسیاری می‌توان انجام داد من مطمئنم از داخل خانه تا کل دنیا با تعامل می‌توان مشکلات بسیاری را حل کرد.همتی یادآور شد: یکی از دلایل ناموفقیت ما در اقتصاد همین نداشتن تعامل لازم چه در بین مردم چه در میان نیروهای سیاسی و چه در بین نهادهای مختلف و چه در ارتباط با کشورهای مختلف داشتیم و می‌شود بسیار سریع اقتصاد کشور را جمع و جور کرد.

محمد دهقان:
شورای نگهبان مصلحت سنجی ندارد

محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان با حضور در سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره بررسی روند احراز صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد. اهم محورهای سخنان عضو حقوقدان شورای نگهبان به این شرح است:روند رسیدگی کاملا چارچوب دار هست و گزارش ها مطرح می شود ولی شرایط سنگینی است و جدای از شرایط عمومی معمولا اکثر این افراد شرایط عمومی را دارند ولی عمدتا در شرایط اختصاصی بحث داریم ولی ورود سیاسی و مصلحت سنجی نداریم و در پرونده هرکس باید کف صلاحیت را داشته باشد، نه اینکه بگوییم از این جناح دو نفر و از فلان جناح چند نفر را داشته باشیم.
 ما مطابق قانون اساسی در انتخابات ریاست جمهوری، فقط تایید صلاحیت داریم و صلاحیت ها را بررسی و تایید می کنیم و پیش بینی نشده که رد صلاحیت داشته باشیم ولی کسانی که نامزد شده اند و شرایط ثبت نام را داشتند مطالبی هم اگر لازم باشد به خودشان می گوییم ولی اگر صلاحیت کسی برایمان احراز نشد نمی توانیم در کل کشور و دنیا اعلام کنیم که رجلیت مذهبی یا مدیر و مدبر بودن فرد احراز نشده است، ولی با خود فرد صحبت می کنیم و دلایل را به او می‌گوییم. ممکن است یک نفر در دوره های قبلی ریاست جمهوری تایید شده باشد ولی یک پرونده مفتوح برایش درست شده است که ممکن است پس از تایید صلاحیت این فرد محکوم شود و حیثیت فرد و کشور دچار مشکل شود. در این پرونده اگر فرد تبرئه شود و مشکل برطرف شود و آن دستگاهی که گزارش مشکل کرده بود، گزارش می‌دهد که آن مشکل سابق برطرف شده است.

قاضی‌زاده هاشمی: 
نمی‌خواهیم «جهانگیری‌طور» عمل کنیم

متن: سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود اظهار داشت: دولت سلام اولین سلامی که می‌فرستد به ملت ایران و ملت عزیزی است که ۶۰ سال است در تحقق پیروزی انقلاب همراهی کرده و نادیده گرفته و بخشیده تا به اینجا برسد. وی افزود: دولت تحول با استفاده از عبرت از مسیرهای اشتباه و رویکرد جدید نه فقط برای دولت بلکه مسیری برای اصلاح نگاه‌های و رویکردهای خواهم داشت. قاضی زاده هاشمی ادامه داد: رسانه ها نقش مهمی در نقش شور و شعور در انتخابات دارند امیدوارم اصحاب رسانه زمینه ساز آبادانی ایران باشند. نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ثبات شغلی خبرنگاران باید تأمین شود تا با قدرت حرفشان را بزنند و نگران آب و نان نباشند، گفت: البته فیک‌نیوزهایی هم هستند که اصحاب صاحبان ‌پول شده‌اند. امیدوارم بخش حقیقی رسانه در این بیست روزی که مردم به نامزدها توجه می‌کنند، نفاط ضعف و‌ قوت افراد را به مردم معرفی کنند. وی با بیان اینکه برخی چهره‌ها شناخته تر هستند، گفت: رسانه‌ها روایت شما افکار عمومی را هدایت می‌کنند. ما نه می‌گوییم این روایت مثبت باشد نه منفی، بلکه واقعی باشد. قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه مردم شایسته بهترین‌ها هستند، گفت: دوران لبخندها و اشک‌های صوری و بی‌نتیجه گذشته است. دورانی که با به‌کار گرفتن احساسات مردم جلب رأی می‌شد. نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: امیدواریم بعد از چلگی انقلاب به پختگی رسیده باشیم که بر اساس برنامه واقعی انتخاب کنیم و همچنین این که چه افرادی آن برنامه‌ها را اجرا می‌کنند. البته ریاست‌جمهوری کار فرد نیست، باید ببینیم مجموعه و مکتب فکری که پشت فرد هستند چه مکتب و مجموعه‌ای هستند. قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قرار است نقش کاندیدای پوششی را ایفا کنید و به نفع نامزدی دیگر کنار بکشید، گفت: کسی که می‌خواهد در انتخابات بیاید قرار نیست مانند جهانگیری عمل کند، ما که نمی‌خواهیم «جهانگیری‌طور» عمل کنیم. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در همین راستا افزود: آقای رئیسی برادر بزرگ ما است و سالیان سال است به ایشان ارادت داریم اما ما می‌خواهیم حرفهایمان را به مردم عرضه کنیم. حال اگر جبهه انقلاب به خطر افتاد و این شرط ایجاد شد حاضرم همکاری کنم و به بحث در این رابطه بپردازیم. وی تصریح کرد: بنده به عنوان جریان گام دوم انقلاب و چهره‌های نخبه، با کار طولانی و عمیق برای اصلاح نظام اداری و تغییر در نظام مدیریتی کشور در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب آمده‌ام.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی