بازدید 10301

تالاب شور گلپایگان احیا شد

بارش‌های ۲ سال گذشته به تالاب شور گلپایگان جانی دوباره بخشید.
کد خبر: ۹۷۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸ 05 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان، سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت تالاب شور گلپایگان پس از بارش‌های بهاری امسال گفت: ترسالی پارسال و بارندگی‌های امسال بر تقویت پوشش گیاهی این تالاب بسیار مؤثر بوده و هم اکنون اکو سیستم تالاب شور گلپایگان در وضعیت تثبیت شده و پایداری است.

حسین اکبری شرایط بوم شناختی دشت تالابی شور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در محدوده دشت تالابی، حیات وحش و انواع پرندگان از جمله پرندگان خشک‌زی قابل مشاهده است؛ همچنین در محل بند‌های زهکش و یا زمان‌هایی که بارندگی می‌شود پرندگان آبزی نیز در این تالاب دیده می‌شود.

وی گفت: حیواناتی همچون آهو، گرگ، خرگوش و انواع جوندگان نیز ممکن است در محدوده تالاب شور زندگی کنند.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه موضوع میزان حقابه این تالاب مورد بحث است، اما هنوز به نتیجه نرسیده گفت: با توجه به ماهیت تاریخی آن، تالاب شور گلپایگان مانند دیگر تالاب‌ها آورد از رودخانه نداشته و رطوبت آن به حالت زایشی از لایه‌های زیرین، روان آب‌های سطحی و جریانات سیلابی تأمین می‌شود؛ از این رو تعیین حقابه برای این تالاب به پژوهش و بررسی بیشتر نیاز دارد.

سطح وسیعی از اراضی اطراف تالاب هشت هزار هکتاری شور گلپایگان سال ۱۳۶۰ بدون مطالعات کارشناسی با هدف توسعه کشاورزی زهکشی شد، اما به دلیل شور بودن زمین، کشت و زراعت در این منطقه امکان پذیر نبود و در نتیجه زهکشی‌ها به تدریج سبب از بین رفتن رطوبت تالاب و خشکیدن آن شد.

منطقه تالابی شور گلپایگان پارسال در پی اصلاح مرزی مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در شورای عالی محیط زیست به پناهگاه حیات وحش موته اضافه شد.

آهو، قوچ و میش از گونه‌های شاخص پناهگاه موته است؛ همچنین از جمله گونه‌های شاخص در تالاب شور نیز می‌توان به باقرقره (کوکر)، شاهین، عقاب، پرندگان آبزی و آهو اشاره کرد.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار