بازدید 17803
حال خوش تالاب‌ و هامون‌ها به یُمن بارندگی‌های سراسری

دست بخشنده طبیعت به داد دریاچه ارومیه رسید

مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه در بارندگی‌های سال جاری بر خلاف سال گذشته که تبدیل به سیل شد، مهار و در مخازن پشت سدها جمع آوری شدند، گفت: این بارندگی‌ها نه تنها موجب شد سطح آب دریاچه ارومیه در شرایط خوبی قرار گیرد، بلکه تالاب‌های کشور که در پاییز تقریبا خشک شده بودند نیز پر آب شوند که این امر به دلیل بارندگی‌هایی است که در سراسر کشور داشتیم.
کد خبر: ۹۷۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴ 28 April 2020

به گزارش «تابناک»، مهندس مصطفی منصورپور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین رکورد میزان آبگیری دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه وضعیت آبگیری این دریاچه در ۱۰ سال اخیر دارای بالاترین رکورد است، افزود: تصاویر ماهواره‌ای از این دریاچه نشان می‌دهد که سطح آب دریاچه حدود ۳ هزار و ۵۵۰ کیلومتر مربع رسیده است که می‌توان گفت که این حوضه آبریز به حدود ۷۰ درصد از ماکزیمم دریافت آب رسیده است.

جدیدترین عکس ماهواره‌ای از دریاچه ارومیه/وضعیت دریاچه ارومیه در روز ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۹

وی با بیان اینکه در سال جاری و در صورت ادامه بارش‌ها و ذوب برف با گرمای هوا، این میزان می‌تواند به ۸۰ درصد نیز برسد، خاطر نشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این دریاچه حتی نسبت به ۳ ماه گذشته افزایش آب داشته است.

منصورپور با مقایسه وضعیت میزان آب دریاچه ارومیه در سال جاری نسبت به اردیبهشت سال ۹۷، اظهار کرد: این بررسی نشان می‌دهد که مساحت آب افزایش حدود ۵۰ درصدی داشته است. ضمن آنکه سدهای اطراف این دریاچه نیز بیش از ۹۰ درصد آبگیری داشتند و در حال حاضر که به سمت آب شدن برف‌ها می‌رویم، احتمالا با ذوب شدن برف‌ها، رواناب‌هایی که به سمت دریاچه در حرکت هستند، سطح آب دریاچه ارومیه را افزایش خواهند داد.


تصویر سمت چپ، بهترین شرایط دریاچه ارومیه را در اواخر دهه 90 میلادی نشان می‌دهد

مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی با تاکید بر اینکه تا یکی دو ماه آینده حجم آب دریاچه ارومیه افزایش بیشتری خواهد داشت، ادامه داد: این وضعیت نشان می‌دهد که دست طبیعت حال دریاچه ارومیه را بهبود می‌بخشد.

رسیدن به وضعیت اولیه دریاچه

وی در پاسخ به این سوال که آیا این دریاچه به وضعیت اولیه خود رسیده است یا خیر، گفت: بیشترین مقدار سطح آب این دریاچه در سال‌های اخیر مربوط به اواخر دهه ۷۰ می‌شود و در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه به گونه‌ای است که در حال نزدیک شدن به میزان سطح آب دهه ۷۰ است.

وی تاکید کرد: در صورتی که این بارندگی‌ها را به صورت ممتد در سال‌ آینده داشته باشیم، می‌توانیم شاهد احیای این دریاچه باشیم.

منصورپور با تاکید بر اینکه در حال حاضر این دریاچه بیشترین میزان آب را در ۱۰ سال اخیر داشته است، ادامه داد: علاوه بر آن تراز آب این دریاچه نیز رکورد ۱۰ ساله را ثبت کرده است.

وضعیت بارندگی‌ها در دو سال ترسالی

مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی در خصوص وضعیت بارش‌ها در سال‌های اخیر، توضیح داد: بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از دی تا اسفند ماه سال گذشته بیشتر بارندگی‌ها در شمال غرب و جنوب شرق کشور بوده، ولی از فروردین ماه سال جاری بیشترین بارندگی‌ها را در بخش‌های جنوبی کشور داشتیم و این بارندگی‌ها موجب آبگیری تالاب "جازموریان" و "هامون"ها شده است.

منصورپور، ایجاد دریاچه‌ در بخش‌های مرکزی کشور در منطقه "زواره" و آبگیری تالاب‌ها در مناطق کویری کشور را از دیگر مزایای بارندگی‌های اخیر دانست و یادآور شد: در مجموع می‌توانیم بگوییم امسال از لحاظ میزان بارندگی سال خوبی برای بخش‌های جنوبی بود.

این محقق حوزه سنجش از دور با بیان اینکه مقدار بارندگی‌ها در شمال و شمال غرب کشور مشابه دوران تر سالی بوده است، ادامه داد: علاوه بر آن ما پایش‌ سدها را نیز در دستور کار داریم و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که اکثر سدهای مهم کشور بیش از ۸۰ درصد ظرفیت آنها آبگیری شده است.

وی اضافه کرد: با ادامه این روند امیدواریم کمبود آب در تابستان سال جاری نداشته باشیم، ولی همواره صرفه‌جویی و استفاده بهینه در مصرف آب باید رعایت شود.

وضعیت سدها در بارش‌های اخیر

منصورپور در خصوص وضعیت سدهای کشور در بارندگی‌های اخیر، گفت: وضعیت کلیه سدهای کشور نسبت به سال گذشته خوب است، به گونه‌ای که در سال گذشته تنها مخزن آبی برخی از سدهای موجود در غرب و جنوب غرب کشور پر آب شده بودند؛ ولی در سال جاری تقریبا مخازن سدها در بخش‌های مختلف کشور پر آب شدند.

وی دلیل این امر را بارندگی سراسری در کل کشور دانست و ادامه داد: در سال جاری بارندگی‌های خوبی در جنوب غرب، جنوب شرق، سیستان و بلوچستان، شمال غرب داشتیم و همچنین میزان بارندگی‌ها در خراسان جنوبی خوب بود، ضمن آنکه در هفته قبل شاهد بارندگی در بخش کویری کشور چون طبس و شهداد در کرمان بودیم.

منصورپور با اشاره به بارندگی خوب در بالادست هامون‌ها در کشور افغانستان، خاطر نشان کرد: این بارندگی‌ها موجب پر آب شدن رود هیرمند و هامون‌ها شده است.

وی تاکید کرد: وضعیت بارندگی‌ها در سال جاری که منجر به سیل شود، نسبت به سال گذشته نرمال‌تر بود و توانستیم بسیاری از آب‌های سطحی ناشی از بارندگی‌ها را پشت سدها مهار کنیم. بر خلاف سال گذشته که به دلیل حجم بسیار بالای بارش در مدت زمان کم در جنوب غرب کشور، حجم زیادی از رواناب‌ها وارد دریا شد.

وضعیت تالاب‌ها در ترسال ۱۳۹۹

مدیر کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران به بیان وضعیت آبگیری تالاب‌ها پرداخت و افزود: تالاب‌های کشور در وضعیت خوبی قرار دارند، به عنوان نمونه تالاب "جازمویان" در شرایط خوبی است و حدود ۵۰ درصد از پهنه این تالاب آبگیری شده است.

به گفته وی، تالاب جازمویان قبل از بارندگی‌ها و در اواخر پاییز سال گذشته تقریبا خشک شده بود، ولی در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارد.

منصورپور با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های ما دریاچه‌ نمک در استان قم افزایش پهنه آبی را نشان می‌دهد، اظهار کرد: در اسفند ماه مساحت آبی این دریاچه ۴۷ کیلومتر مربع بوده که این میزان در حال حاضر به حدود ۲۱۷ کیلومترمربع رسیده است و این میزان نشان می‌دهد که در یک ماه اخیر مساحت آب این دریاچه حدودا ۵ برابر شده است.

این مقام مسؤول، با بیان اینکه این میزان در حال افزایش است، چون بارندگی‌ها در این حوضه ادامه خواهد داشت، ادامه داد: در خصوص تالاب "بختگان" باید گفت که مساحت آب این تالاب افزایش چشمگیری داشت، به گونه‌ای که میزان مساحت آن در فروردین ۹۹ حدود دو برابر میزان مساحت آن در اسفند ۹۸ شده است.

وی با بیان اینکه بهار امسال بهار پرباری برای کشور بوده است، اظهار کرد: بارندگی‌های امسال نسبت به سال ۹۸ و ۹۷ تفاوت عمده داشت و اینکه بارندگی‌ها در سال جاری به صورت سراسری بوده است.

وی با بیان اینکه این بارندگی‌ها در هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت، افزود: به نظر می‌رسد حتی اردیبهشت سال جاری متفاوت از اردیبهشت ماه سال گذشته باشد و امیدواریم پس از یک دهه حشکسالی در کشور، به تدریج تغییرات خوبی در طبیعت خشک شده کشور مشاهده کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۳
ان پل مسخره را بکنید بندازید بیرون واقعا ملت تو خواب بودن یه عده اومده ان هر چه خاکه ریخته ان تو دریاچه و نابودش کردن؟ ببین تو این مملکت چه کاریهایی انجام میشه
این را به آدمهایی مثل کهرم و امثال او بگویید که با قاطعیت می گفتند دریاچه ارومیه دیگر احیا نمی شود
کاملا مشخصه نصفش احیا شده با این حال بازم جای شکرش باقی است. جزیره اسلامی هنوز هم جزیره نیست. تنها راهش شکستن سدهاست. سدها این بلا را سر دریاچه اوردند ولی اقایان انواع ادرسهای غلط می دن تا فکر مردم و منحرف کنن
خدا را شکر مگر دست طبیعت به داد ما برسد
باران طبیعت.اونوقت روحانی میگه اگه دولت امیدنبود ده کشور همسایه به خاطر نمکهای دریاچه می مردند.کار خدا رو هم به اسم خودش می زنه این رییس جمهور ما...................
از پدر کویر شناسی چه خبر خخخخخخ
کار خدارو هیچکی نمیتونه پیش بینی کنه
قربونت بشم خدا
پدر کویر شناسی میگفت دریاچه ارومیه دیگه احیا نمیشه توش درخت بکارید
با سلام. طبيعت دست بخشنده ندارد. اين خداست كه لطف نموده است و لطفا بگوييد خلقت
چرا هنوز با یک نگاه طبیعت گرایانه دست بخشنده طبیعت را عامل پرآبی دریاچه می دانید و چرا از دست محبت و کرامت خدا سخنی نمی گویید؟
یاشا آذربایجان
فکری هم بحال دریاچه پریشان استان فارس شهرستان کازرون باشید ممنون
خدای بزرگ مردم چقدر نسبت بە اخبار خوب و خوشحال کنندە بی تفاوت شدەند خبری مثل این باید صدها نظر بە شکرانە خدا زیرش درج میشد و بابت این برکت شکر خدا بجا اوردە میشد و سپاسگزار خداوند میبودیم بخاطر اینکە بدترین بحران طبیعی کشورمان کە همانا خشک شدن دریاجە ارومیە بود را بجا میاوردیم کە البتە من بە شخصە ملیاردها مرتبە سپاسگزار‌ خداوند هستم بابت این خبر بسیار مسرت بخش،ولی بە فرض مثال اگر خبری از ادمی(حالا اگە بشە اسم ادم روش گذاشت) درج میشد نظرات مثل مور و ملخ در موردش سرازیر میشدن، خدا همە ما را بە راە راست هدایت فرماید هر چە بر سر بشریت میاد خودش مقصر صد در صد هستش چون داریم راە کاملا اشتباە رو میریم
اعتبارات میلیاردی چه شد ایا با عدالت مطلق مابین مسئولان تقسیم شد لطفا افشاگری کنید
خدایا هزار بار شکر، ما که همه چیزو باختیم لااقل طبیعت رو برای نسلهای دیگه زنده نگه دار.
ما انسان ایرانی هیچ نفعی برای این طبیعت نداریم مگه خودت یک کاری بکنی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار