بازدید 7503

کابینه علاوی کامل شد

بسیاری از منابع آگاه در عراق تاکید دارند که «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر مکلف موفق به تکمیل کابینه خود در مدت قانونی شده و احتمالا تا پایان هفته جاری لیست آن به پارلمان این کشور اعلام می شود.
کد خبر: ۹۵۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ 17 February 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، عضو فراکسیون الفتح در پارلمان عراق گفته است که علاوی تمامی اسامی اعضای کابینه و برنامه دولت خود را برای روسای فراکسیون ها ارسال کرده است.

«احمد الکنانی» در اظهاراتی خبری افزوده است که علاوی اصرار دارد که پارلمان عراق تا اواخر هفته جاری برای جلسه رای اعتماد به کابینه اش، تشکیل شود.

در همین راستا نیز عضو فراکسیون «سائرون» خاطر نشان کرده که اغلب اعضای کابینه علاوی از افراد مستقل (غیر حزبی) هستند.

«غایب العمیری» اضافه کرده که برخی از جریان های سیاسی همچنان برای بازگرداندن ترکیب کابینه علاوی به سیاق سال های گذشته اصرار دارند تا وزارتخانه ها مرتبط با جریان های سیاسی باشند.

از طرفی عضو برجسته جریان حکمت ملی (سید عمار حکیم) در توئیتی نوشته است که علاوی اسامی کابینه خود را در قالب نامه ای سربسته برای دفتر آیت الله سید علی السیستانی مرجعیت عالی دینی عراق ارسال کرده، اما ایشان از گشایش نامه خودداری کرده است.

«صلاح العرباوی» اضافه کرده است که مرجعیت عالی دینی همچنان اصرار دارد که در جزییات تشکیل کابینه هیچ دخالتی نکند و برای همین از گشودن حتی نامه سربسته علاوی خودداری کرده است.

با وجود اینکه همه منابع مطلع از اتمام تشکیل کابینه علاوی سخن می گویند، اما تاکنون از جزییات اسامی این کابینه اظهار بی اطلاعی کرده و تنها تاکید می کنند که کابینه از میان افراد مستقل برگزیده شده اند.

الفتح (هادی العامری) و سائرون (مقتدا صدر) به عنوان دو فراکسیون بزرگ پارلمان عراق همچنان مهمترین حامی دولت علاوی هستند و برخی از فراکسیون های اهل سنت و کرد با آن مخالف می باشند.

با وجود مخالفت هایی که در رسانه ها با کابینه علاوی می شود، اما گزارش ها حاکی است که به دلیل حمایت دو فراکسیون بزرگ الفتح و سائرون و دیگر فراکسیون های کوچکتر، به احتمال زیاد دولت علاوی در گرفتن رای اعتماد از پارلمان با مشکل جدی مواجه نشود.

در همین حال «محمد الخالدی» رئیس فراکسیون پارلمانی «بیارق الخیر» گفته است که ۲۰۳ نماینده از ۳۲۹ نمایندگان پارلمان عراق به کابینه پیشنهادی علاوی رای مثبت خواهند داد.

محمد توفیق علاوی به عنوان جایگزین «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر در ۱۲ بهمن ماه گذشته از طرف رییس جمهوری عراق مامور تشکیل دولت جدید شد و وی براساس قانون اساسی این کشور یک ماه فرصت دارد تا کابینه خود را به همراه برنامه دولت به پارلمان عراق برای گرفتن رای اعتماد معرفی کند.

علاوی همچنین طبق قانون اساسی موظف است ۴۸ ساعت قبل از جلسه رای اعتماد اسامی اعضای کابینه و برنامه دولت خود را به پارلمان ارائه کند تا نمایندگان فرصت بررسی اسامی و برنامه حکومتی را داشته و در صورت متقاعد شدن به کابینه او رای اعتماد دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی