بازدید 6801

مخالفت جدی محیط زیست با تونل انتقال آب طالقان

مدیرکل محیط زیست البرز با اشاره به اینکه در بسیاری از پروژه های عمرانی استان پیوست‌های زیست محیطی رعایت نمی‌شود، توضیح داد: به عنوان مثال محیط زیست از تمامی پیمانکاران پروژه آزاد راه تهران – شمال در مراجع قضایی شکایت کرده و پرونده حقوقی آنها در جریان است.
کد خبر: ۹۵۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 20 January 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، فردین حکیمی در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه ۳۰ دی ماه که به مناسبت هفته هوای پاک در اداره کل محیط زیست البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه شعار امسال این هفته اقدام و عمل است، اظهار کرد: هفته هوای پاک بهانه ای برای ایجاد حساسیت بین اقشار مختلف جامعه برای مشارکت در کاهش آلودگی هوا است چون دستیابی به اهداف این حوزه بدون تعامل مردم امکان پذیر نیست.

مدیرکل محیط زیست البرز ادامه داد: برای کاهش آلودگی هوا چهار سیاست عمده در برنامه ششم توسعه باید پیگیری شود که شامل کاهش قابل ملاحظه معضل آلودگی هوا، تشخیص حقابه زیست محیطی تالاب ها و رودخانه ها، ساماندهی وضعیت پسماند در کلانشهرها و کنترل و جلوگیری از گسترش کانون های ریزگرد است.

به گزارش ایسنا، وی توضیح داد: در حال حاضر ۹ کانون ریزگرد داخلی در استان وجود دارد که این کانون ها شامل ۴۵ هزار هکتار از اراضی دشت نظرآباد و اشتهارد است.

وی با اشاره به این که اراضی اطراف تالاب صالحیه مستعد تبدیل به بیابان هستند، ادامه داد: متاسفانه در اطراف این تالاب شاهد چرای بیش از هزار شتر در تمام ایام سال هستیم که این مساله به تهدیدی برای افزایش بیابان در این منطقه تبدیل شده است.

حکیمی اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از این شترها به ساربانان استان های مرکزی و قزوین تعلق دارند و به جای اینکه در محیط بسته نگهداری شوند، در اراضی به حال خود رها شده و نظارت چندانی بر وضعیت آنها صورت نمی گیرد.

وی گفت: منابع طبیعی استان در حال اجرای طرح‌های بیابان زدایی در محدوده تاالاب صالحیه است ولی چرای این شترها در این منطقه باعث می شود این طرح ها بی ثمر باشند.

مدیرکل محیط زیست البرز با اشاره به پیگیری برای ثبت تالاب صالحیه اضافه کرد: گزارش‌های توجیهی این تالاب آماده شده و باید در شورای عالی محیط زیست مطرح شود.

وی افزود: متاسفانه محدوده تالاب صالحیه جزء مناطق چهارگانه نیست و امکان ایجاد پاسگاه محیط زیست برای نظارت و حفاظت ویژه از این منطقه وجود ندارد.

این مسئول اظهار کرد: باید محدوده تالاب صالحیه به عنوان منطقه شکار ممنوع به ثبت برسد و تا پیش از آن محیط زیست امکان هزینه کرد در این محدوده را ندارد.

حکیمی در ادامه با اشاره به طرح انتقال آب رودخانه کرج به تهران از طریق تونل توضیح داد: این طرح هنوز اجرایی نشده ولی اگر بنا به اجرای آن باشد حتما باید حقابع زیست محیطی رودخانه کرج برای حفظ حیات طبیعی آن رعایت شود.

وی همچنین به طرح انتقال آب از زیاران طالقان به کرج اشاره کرد وگفت: طی سال‌های قبل این اقدام از طریق لوله های انتقال انجام می‌شد ولی در طرح جدیدی پیشنهاد انتقال آب از طریق تونل مطرح شده که این طرح تا کنون چهار بار در کمیته ارزیابی مطرح و با مخالفت محیط زیست مواجه شده است.

وی افزود: قطعا انتقال آب از طالقان به کرج از طریق حفر تونل اثرات مخرب زیست محیطی زیادی خواهد داشت و تا کنون محیط زیست با این اقدام مخالفت جدی صورت داده است.

مدیرکل محیط زیست البرز در ادامه با اشاره به اینکه در بسیاری از پروژه های عمرانی استان پیوست‌های زیست محیطی رعایت نمی‌شود، توضیح داد: به عنوان مثال محیط زیست از تمامی پیمانکاران پروژه آزاد راه تهران – شمال در مراجع قضایی شکایت کرده و پرونده حقوقی آنها در جریان است.

این مسئول همچنین از وضعیت نامناسب مدیریت پسماند در استان گلایه کرد و گفت: متاسفانه وضعیت مدیریت پسماند در استان به ویژه در مرکز حلقه دره خوب نیست و ما برای رسیدگی به وضعیت آن علیه سازمان مدیریت پسماند اعلام جرم کرده ایم.

حکیمی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از شهرداری ها اقدام به سوزاندن زباله در مراکز دپوی موقف زباله می کنند که این امر باعث شیوع آلودگی می شود.

وی افزود: محیط زیست البرز به دنبال اقدامات حقوقی در مقابل سایر دستگاه ها نیست ولی وقتی سایر دستگاه ها به وظایف خود در خصوص محیط زیست عمل نکرده و توجهی به اخطارها ندارند چاره ای جز اعلام جرم باقی نمی ماند.

مدیرکل محیط زیست البرز در ادامه به تصویب قانون هوای پاک در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: ۱۵ دستگاه در قبال اجرای این قانون وظیفه دارند و باید نسبت به مسئولیت خود در این خصوص پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: ۶۲ درصد علت آلودگی هوای استان به منابع متحرک و ۳۵ درصد نیز به منابع ثابت مربوط می شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۹ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان فعال است که وضعیت آلاینده های هوا را در مناطق مختلف گزارش می کند.

حکیمی با بیان اینکه طی سال‌های قبل اقدامات زیادی برای کاهش آلاینده های هوای استان صورت گرفته اضافه کرد: تجهیز کارخانه سیمان آبیک به سیستم لحظه ای پایش آلاینده های هوا، جلوگیری از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه منتظر قائم، تجهیز واحدهای صنعتی استان به سیستم کنترل آلودگی هوا بخشی از این اقدامات بوده است.

وی ادامه داد: طی ۹ ماه گذشته ۲۸۱ هزار خودروی سبک و بیش از ۴۱ خودروی سنگین معاینه فنی شدند که از میان آنها ۱۵۳ هزار خودروی سبک و ۹ هزار خودروی سنگین در معاینات مردود اعلام شدند.

وی گفت: طی این مدت ۲۳ هزار خودروی فاقد معاینه فنی نیز توسط پلیس توقیف و به پارکینگ انتقال داده شده اند.

مدیرکل هواشناسی البرز افزود: طی ۹ ماه گذشته البرز نشینان ۷۹ روز در هوای پاک، ۱۸۱ روز در هوای با کیفیت قابل قبول، ۱۴ روز در هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۲ ناسالم برای همه گروه‌ها نفس کشیده اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر