بازدید 9443
با کاروان اربعین حسینی؛

تردد روان و منظم زائران اربعین در موج بازگشت به کشور/ ساماندهی نقطه مرزی زرباطیه برای اربعین ۹۹/ بارش باران در مرز ایران و عراق/ آمار جان باختگان اربعین به ۱۲۴ تن رسید

بر اساس آمار مسئولان ستاد اربعین، هنوز حدود ۴۰۰ هزار زائر ایرانی به کشورمان بازنگشته‌اند؛ جمعیتی معادل یک دهم جمعیت زائران ایرانی که امسال در ماه‌های محرم و صفر روانه عتبات عالیات شده‌اند؛ زواری که طی امروز و روز‌های آتی به کشور بازخواهند گشت و از این روی، تدابیر ویژه اربعینی تا بازگشت ایشان ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۳۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 21 October 2019
تابناک اجتماعی
«با کاروان اربعین حسینی»،‌ بسته ویژه خبری است که می‌خواهد هم آخرین اخبار مربوط به این رویداد بزرگ را در اختیار مخاطبان قرار دهد و هم می‌کوشد، گوشه‌ای از شکوه حضور زائران در بزرگترین گردهمایی جهان اسلام را منعکس کند.
 
به گزارش «تابناک»؛ با اعلام رسمی بسته شدن سامانه «سماح» در واپسین ساعات روز گذشته، به نظر باید پرونده اربعین ۹۸ را بسته شده دانست، اما هنوز موج بازگشت زائران ایرانی به مرزهای چهارگانه غربی کشورمان ادامه دارد و در نتیجه آن، فعالیت در مرزهای خسروی، مهران، چذابه و شلمچه با قوت ادامه دارد و در ادامه، خدمتگزاران فراوانی از جمله مأموران پلیس در تلاشند تا بازگشت زوار به شهرها و منازلشان را تسهیل و مدیریت کنند.
 
این در حالی است که بر اساس آمار مسئولان ستاد اربعین، هنوز حدود ۴۰۰ هزار زائر ایرانی به کشورمان بازنگشته‌اند؛ جمعیتی معادل یک دهم جمعیت زائران ایرانی که امسال در ماه های محرم و صفر روانه عتبات عالیات شده‌اند. زواری که طی امروز و روزهای آتی به کشور بازخواهند گشت و از این روی، تدابیر ویژه اربعینی تا بازگشت ایشان ادامه خواهد داشت.
 
قدردانی وزیر کشور از مهمان نوازی دولت و ملت عراق
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۷:۴۳

وزیر کشور در پیامی به یاسین طاهر حسن یاسر الیاسری وزیر کشور عراق، از خدمات و اقدامات دولت و ملت این کشور در خصوص برگزاری مراسم اربعین حسینی قدردانی کرد.  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ متن پیام دکتر رحمانی فضلی به شرح ذیل است؛


اکنون که به فضل و توفیق الهی مراسم راهپیمایی اربعین سید و سالار شهیدان عالم حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، با تعامل، هم افزایی و برنامه ریزی های مناسب دو کشور، علیرغم افزایش چشمگیر تعداد زوار در سال جاری، بحمدالله به نحو بسیار مطلوب و مناسب و در فضایی سرشار از معنویت و کاملاً ایمن و امن با حضور میلیونی دلدادگان و شیفتگان آن امام همام برگزار و بار دیگر موجب بهت و شگفتی جهانیان گردید، بر خود فرض می دانم، از مهمان نوازی گرم و صمیمانه دولت و ملت عراق و حمایت های مراجع و علمای گرانقدر و همچنین از تلاش های مجدانه و بی وقفه و معاضدت های جنابعالی، استانداران محترم، پلیس، نیروهای نظامی، مرزبانی و امنیتی، موکب داران و سایر دست اندرکاران در بسترسازی و فراهم نمودن شرایط و تسهیلات برای برگزاری این مراسم حماسی، باشکوه و به واقع بی‌نظیر تقدیر و سپاسگزاری نمایم.

فرصت را مغتنم شمرده ضمن تاکید بر علاقمندی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران به گسترش و تحکیم مناسبات فیمابین و دو جانبه، بهروزی، سرافرازی و سعادت جنابعالی، دولت و ملت دوست و برادر عراق را از درگاه پروردگار قادر متعال خواستارم.

بازدید وزیر دفاع از بیمارستان سیار ساخت مجموعه‌اش در کربلا
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۵:۴۷

وزیر دفاع با حضور در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و همراهی با دلدادگان و عاشقان سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالحسین(ع) از بیمارستان سیار ساخت وزارت دفاع در کربلای معلی بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ حاتمی در بازدید از بیمارستان سیار ساخت وزارت دفاع، استقرار این بیمارستان 65 تختخوابی که توسط دولت و نیروهای مسلح عراق درکربلای معلی برپا شده است را یکی از اقدامات شایان توجه در ارائه خدمات درمانی اورژانسی، بستری و همچنین در زمینه عمل های جراحی مهم به زائران برشمرد.

وی با بیان اینکه با استقرار موکب مردم یاری عاشورائیان وزارت دفاع در مرز مهران یک دستگاه تصفیه ،تولید و بسته بندی آب در خدمت زائرین قرار گرفت افزود: این دستگاه با ظرفیت تولید 40هزار بطری آب در روز و نگهداری در سردخانه به صورت شبانه روزی خدمات لازم را به زائران ارائه می کرد.

امیر سرتیپ حاتمی آماده باش مراکز چهارگانه مین زدایی وزارت دفاع به منظور پاکسازی میادین مین قابل دسترسی و نزدیک به جاده های تردد زوار، اعزام صدها اتوبوس و خودروی سواری، پشتیبانی فنی و مهندسی و همچنین ارائه خدمات فرهنگی و... را از دیگر اقدامات وزارت دفاع در ایام مراسم راهپیمایی اربعین برشمرد.

آمادگی کامل پایگاه‌های هلال احمر برای اسکان زائران برگشتی
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۵:۲۹

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد از آمادگی کامل تمامی پایگاه‌های جاده‌ای استان برای اسکان زائران برگشتی از پیاده‌روی اربعین خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید امان الله جهانبین، در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به برگشت زائرین حسینی(ع ) و اسکان آنها در طول مسیر برگشت، جمعیت هلال احمر استان با هماهنگی انجام شده با استانداری و مکاتبات صورت گرفته با اداره کل ورزش و جوانان استان تعدادی از سالن‌های ورزشی به صورت آماده برای اسکان میهمان عزیز در اختیار جمعیت استان قرار گرفته است.

وی اظهارکرد: پایگاه شهید رضویان فیلگاه در مسیر شهرستان کهگیلویه به خوزستان، پایگاه شهید بنگی‌زاده لیشتر شهرستان گچساران و پایگاه شهید قره قانی شلال دان شهرستان باشت آماده و مهیای پذیرش زوار حسینی(ع) است. همچنین پایگاه شهید دلداریان سرگچینه شهرستان بویراحمد که در مسیر زوار عزیز و بزرگوار قرار دارند، از دیگر محل‌های تعیین شده برای اسکان این عزیزان است.

بارش باران در مرز ایران و عراق
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۴:۵۷

صادق ضیائیان، مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت وگو با ایسنا درباره وضعیت جوی مرز ایران و عراق طی فردا و پس فردا (۳۰ مهر و اول آبان ماه) اظهار کرد: آسمان مرز خسروی واقع در قصرشیرین فردا نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعات همراه با رگبار باران و رعد و برق و در شب بارش پراکنده با بیشترین و کمترین دمای ۳۲ و ۲۱ درجه سانتیگراد و پس فردا نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعات همراه با رگبار باران و رعد و برق با بیشترین و کمترین دمای ۳۳ و ۲۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی مهران طی دو روز آینده (۳۰ مهر و اول آبان ماه) گفت: فردا آسمان مهران کمی ابری تا نیمه ابری گاهی اوقات همراه با افزایش باد و بارش پراکنده و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. دمای هوا در گرم‌ترین و خنک‌ترین زمان ۳۶ و ۲۴ درجه سانتیگراد خواهد بود. آسمان این شهر پس فردا کمی ابری تا نیمه ابری گاهی همراه با وزش باد شدید با بیشترین و کمترین دمای ۳۵ و ۲۳ درجه سانتیگراد پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه آسمان مرز شلمچه در خرمشهر فردا (۳۰ آبان) قسمتی ابری تا نیمه ابری با احتمال بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: دمای هوا در این روز در گرم‌ترین و خنک‌ترین زمان ۳۶ و ۲۱ درجه سانتیگراد خواهد بود. پس فردا( اول آبان ماه) آسمان این شهر قسمتی ابری تا نیمه ابری با احتمال بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود و دمای هوا در گرم‌ترین و خنک ترین زمان به ۳۳ و ۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

وی درباره وضعیت جوی نجف طی دو روز آینده (۳۰ مهر و اول آبان ماه) گفت: آسمان این شهر فردا صاف پیش‌بینی می‌شود و دمای هوا در این روز در گرم‌ترین و خنک‌ترین زمان به ۳۳ و ۲۱ درجه سانتیگراد می‌رسد. آسمان نجف پس‌فردا نیمه‌ابری پیش‌بینی می‌شود و دمای هوا در این روز در گرم‌ترین و خنک‌ترین زمان ۳۲ و ۲۱ درجه سانتیگراد خواهد بود.

ضیائیان با بیان این که آسمان کربلا فردا (۳۰ مهرماه) صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد پیش بینی می‌شود،اظهارکرد: دمای هوا در این روز در گرم‌ترین و خنک ترین زمان در کربلا به ۳۳ و ۲۱ درجه سانتیگراد می‌رسد. آسمان کربلا پس فردا (اول آبان ماه) صاف تا کمی ابری خواهد بود و دمای هوا در گرم‌ترین زمان ۳۲ درجه سانتیگراد و در خنک ترین زمان ۱۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ثبت ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تردد زائران اربعین از مرز مهران
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۳:۵۹

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام گفت: بیش از 3 میلیون و ۷۰۰ هزار زائر اربعین از هشتم مهرماه مصادف با اول ماه صفر تا یک روز بعد از اربعین (۲۷ ام مهرماه) از مرز بین‌المللی مهران تردد کردند. از این تعداد بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از طریق این پایانه مرزی وارد کشور شده‌اند و یک میلیون و ۷۴۰ هزار نفر نیز از همین پایانه به عراق سفر کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای ماه محرم تا ۲۱ ماه صفر (۸ تا ۲۷ ام مهرماه) میزان تردد زائران از مرز مهران بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده است، افزود: پیک جمعیت در شب‌های اخیر از ۲۰۰ هزار نفر نیز فراتر رفت اما شب گذشته (یکشنبه ۲۸ مهرماه) میزان برگشت زائران ۱۸۴ هزار نفر بود که ۱۴ هزار نفر از این زائران را اتباع خارجی تشکیل دادند. ۳۵ هزار نفر نیز تا امروز صبح وارد کشور شدند.

استاندار ایلام اضافه کرد: در موج بازگشت زائران در روزهای گذشته حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد زائران برگشتی به کشور دارای وسیله نقلیه شخصی بودند که این موضوع مشکل تردد و حمل و نقل زائران را راحت‌تر می‌کرد اما از دیشب عمده زائرانی که وارد کشور شده‌اند نیازمند ناوگان حمل و نقل عمومی برای برگشت به استان‌های مقصد هستند و حمل و نقل اتباع خارجی نیز شرایط خاص خود را دارد.

سلیمانی دشتکی عنوان کرد: اکنون میزان ورودی زائران بیشتر از خروجی آنهاست و موکب‌ها همچنان با استقرار در مرز در حال خدمات‌رسانی به زائران هستند.

آمار جان باختگان اربعین به ۱۲۴ تن رسید
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۱:۳۱

علی‌رضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به فوت ۱۲۴ نفر از زائران ایرانی در موسم اربعین، اعلام کرد: سامانه «سماح» با مصوبه ستاد اربعین کشور تعطیل شد. این سامانه برای ثبت‌نام زائران اربعین باز بود. در این مدت بالغ بر سه میلیون و ۳۳۰ هزار نفر برای سفر اربعین ثبت‌نام کردند و از روز یکشنبه (۲۸ مهرماه) به طورکامل فعالیت سامانه متوقف شد.

او در ادامه با اشاره به رشد ثبت‌نام در این سامانه نسبت به سال گذشته، افزود: سال گذشته بالغ بر دو میلیون نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند و به سفر اربعین رفتند. امسال آمارها حاکی از آن است که از ابتدای ماه صفر تا کنون در مجموع بالغ بر سه میلیون و ۶۴ هزار زائر از نقاط مختلف کشور به عراق و کربلا عازم شده‌اند.

به گفته رشیدیان، ۸۹ درصد زائران ایرانی تا روز گذشته به کشور بازگشتند. بیشترین آمار زائران بازگشتی، معادل یک میلیون و ۵۷۱ هزار نفر نیز از مرز مهران بوده که معادل ۵۷ درصد کل زائران بازگشتی است. بیش از ۶۸۸ هزار زائر معادل ۲۴ درصد کل زائران نیز از مرز شلمچه و ۲۶۹ هزار نفر از مرز چذابه و ۸۹ هزار نفر از مرزخسروی تا روز گذشته به کشور بازگشته‌اند. تعداد زائران بازگشتی از مرز هوایی در این مدت به بیش از ۹۵ هزار و ۲۳۹ نفر رسیده است.

او با اشاره به روند کاهشی بازگشت زائران از عراق، اظهار کرد: حدود ۴۰۰ هزار زائر دیگر در عراق هستند و به مرور در روزهای آینده به کشور بازمی‌گردند. ستاد امداد گمشدگان و راهنمای زائر و خدمات بیمه‌ای و بهداشتی ـ درمانی تا خروج کامل زائران اربعین و بازگشت به کشور همچنان فعال خواهد بود.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین از فوت ۱۲۴ نفر از زائران ایرانی در موسم اربعین به دلایل مختلف از جمله ایست قلبی و سوانح رانندگی خبر داد.

ساماندهی مرز «زرباطیه» تا اربعین سال آینده
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۰:۵۳

سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ناجا در حاشیه بازدید از مرزهای استان ایلام در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: یک بار دیگر امام حسین (ع) همه را برای حضور در اربعین فراخوان کرد تا حماسه باشکوه دیگری از اجتماع بزرگ وحدت مسلمانان خلق شود.

وی به برگزاری نشست‌های دیپلماسی متعدد با مسئولان عراقی قبل و حین ایام اربعین اشاره کرد و افزود: در این نشست ها، نکات ریزی که در توافق نامه‌های قبلی برای سهولت در تردد زائران و امنیت مرزها داشتیم را بررسی و به سرانجام رساندیم که امسال به بهترین شکل ممکن کنگره بزرگ اربعین برگزار شود.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به موج پایانی بازگشت زائران از مرزهای چهارگانه به کشورمان، تاکید کرد: تاکنون هیچ گونه ناامنی و مشکل امنیتی در این مرزها و مسیر تردد زائران اربعین رخ نداده و عبور و مرور از مرز به نحو مطلوب در جریان است.

سردار رضایی به تکمیل زیرساخت های آن طرف مرز مهران در داخل خاک عراق با توجه به شرایط نامناسب فعلی تاکید و تصریح کرد: باید از همین الان به فکر تکمیل زیرساخت های آن سوی مرز باشیم چرا که این وضعیت در شرایط فعلی در شان زائران نیست.

وی اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد از نقطه صفر مرزی مهران به طول سه کیلومتر در داخل خاک عراق را با کمک طرف عراقی ساماندهی کرده، آسفالت و زیرسازی کنیم؛ همچنین علاوه بر ایجاد فضای سبز ، فضای مناسب برای تردد و برپایی موکب ها را نیز جانمایی کنیم .

وی خاطرنشان کرد: از طرف عراقی خواسته ایم نقشه های محوطه مرزی خود را هر چه زودتر در اختیار ما قرار دهند تا با هماهنگی مسئولان دو طرف، برنامه ریزی برای اجرای طرح ساماندهی مرز زرباطیه را آغاز کرده تا قبل از شروع اربعین سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.

تردد بیش از 182 هزار نفر از مرز مهران در 24 ساعت گذشته
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۱۰:۰۷

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام گفت: طی شبانه‌روز گذشته، 182 هزار و 883 نفر از مرز بین‌المللی مهران تردد کردند.

«محمد حسنی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از مجموع ترددهای شبانه‌روز گذشته تعداد 1 هزار و 20 نفر زائر ایرانی خروج و 168 هزار و 619 نفر ایرانی از مرز مهران وارد کشور شده‌اند.  تعداد خروج افراد خارجی از مرز بین‌المللی مهران در ۲۴ ساعت گذشته 657 نفر و ورود افراد خارجی نیز تعداد 12 هزار و 587 نفر بوده است.

پایان اعمال کلیه محدودیت‌های ترافیکی در مهران تا ساعات دیگر
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۹:۴۷

تا ساعاتی دیگر کلیه محدودیت‌های ترافیکی دائمی و موقتی در شهر مهران لغو می‌شود.

به گزارش ایسنا، سرهنگ ابوالفضل کهزادی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام با اعلام این خبر گفت: با توجه به عادی شدن جریان ترافیک در شهر مهران کلیه موانع فیزیکی که از ابتدای شروع طرح اربعین در مدخل کوچه‌ها و اطراف میادین نصب شده بودند تا ساعاتی دیگر جمع آوری می‌شوند.

وی با بیان اینکه ماموریت اربعین هنوز برای پلیس راهور پایان نیافته است، افزود: تا ورود آخرین گروه زوار به کشور همچنان تیم‌های کنترل ترافیک راهور استان ایلام در شهر مهران باقی خواهند ماند.

کهزادی در ادامه عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود ظرف امروز و فردا تعداد اندک زائران باقی مانده به مهین اسلامی ایران بازگردند.

خسارات پرداختی به زائران اربعین اعلام شد
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۸:۳۳

محمد رضایی، سرپرست شرکت سهامی بیمه ایران با بیان این که این شرکت به بازماندگان زائران فوت شده به طور عادی ۴۰ میلیون تومان غرامت فوت می‌پردازد، گفت: بر اساس قرارداد منعقد شده، بازماندگان افراد فوت شده بر اثر حادثه نیز تا ۲۴۰ میلیون تومان غرامت فوت و هزینه‌های درمانی و انتقال پیکر دریافت خواهند کرد.

وی با بیان این که این شرکت تاکنون به حدود ۱۳۰۰ زائر ایرانی در عراق در حوزه بیمه‌های عمر و درمان خدمات‌رسانی کرده است، به ایسنا گفت: متاسفانه تعدادی از هموطنان‌مان در ایام اربعین در عراق جان خود را از دست دادند که شامل حدود ۷۰ فوت عادی و حدود ۵۰ نفر فوت بر اثر حادثه بوده است. به حدود ۱۰۰۰ نفر نیز در عراق خدمات درمانی بستری و سرپایی پاراکلینیکی ارائه شده است که پرداخت همه هزینه های آنها طبق قرارداد بر عهده بیمه ایران بوده است.

سرپرست بیمه ایران درباره آمار خدمات درمانی این شرکت در نقاط مرزی داخل ایران نیز گفت: در محدوده داخل مرز ایران تا مرز عراق که زائران دارای پوشش بیمه ایران بوده اند، در استانهای ایلام، خوزستان، کرمانشاه، همدان و لرستان به حدود ۵۰۰۰ نفر تاکنون خدمات رسانی شده که حدود ۴۱۰۰ مورد مراجعه درمانی سرپایی و بستری بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای ۷۷ مورد فوتی در داخل کشور نیز پرونده تشکیل شده است، افزود: تا امروز نیز بیش از ۸۰۰ پرونده خسارت خودرو اعم از شخص ثالث و بیمه بدنه در نقاط مرزی توسط تیم‌های خسارت سیار و شعب کشیک بیمه ایران تشکیل شده است. بر اساس قرارداد، بیمه ایران علاوه بر پرداخت هزینه های بستری زائران دارای پوشش بیمه اربعین در بیمارستان های استان های مرزی یا عراق، هزینه های انتقال زائران بیماری که به شهرهای محل اعزام خود منتقل می شوند را نیز پرداخت خواهد کرد.

ماموریت جدید نیروهای شهرداری تهران در نجف
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۸:۰۱

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه ٣۵٠ نیروی شهرداری از نیمه مهرماه برای نظافت و رفت و روب به شهر نجف اشرف اعزام شدند، گفت: نیروهای خدمات شهری با هماهنگی و همکاری نیروهای شهرداری نجف محدوده صحن حضرت زهرا( س ) و خیابان‌ها و معابر حاشیه حرم امیرالمومنین که موسوم به مدینه قدیمه است را نظافت و رفت و روب کردند. روزانه به طور میانگین ١٠٠ تن زباله در این محدوده جمع‌آوری و توسط نیروهای شهرداری عراق به محل‌های دپو منتقل شد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه با نزدیک شدن به روز اربعین کم کم از جمعیت زائران حاضر در نجف کاسته شد، تصریح کرد: نیروهای شهرداری تهران از روز اربعین مشغول نظافت، پاکسازی، جمع آوری موکت‌ها و پتوهای صحن حضرت فاطمه زهرا(س) هستند. از آن جا که اسکان زائرین نیز تقریبا مراجعه کننده‌ای ندارد، با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات در حال جمع آوری بخشی از آن هستیم.

به گفته یزدانی؛ ماموریت نیروهای خدمات شهری تا ٣٠ مهرماه در شهر نجف ادامه خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل