بازدید 11887

کمبود جدی پزشک در کشور

کد خبر: ۹۰۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 30 June 2019

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به کمبود جدی پزشک در کشور گفت: در حال حاضر شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و داروساز در کشور ۱.۶ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است.

به گزارش «تابناک»، دکتر ایرج حریرچی در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت تعداد و نحوه توزیع پزشک در کشور، گفت: در حال حاضر در کشور شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و داروساز ۱.۶ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است. این درحالیست که کف مورد نیازمان در این زمینه ۲.۵ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بوده و حتی بسیاری از کشور‌های دنیا در این زمینه شاخصی بین ۳.۵ تا ۵ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارند.

کمبود جدی پزشک در کشور

وی با بیان اینکه بنابراین ما در کشور با کمبود پزشک مواجهیم، افزود: علی‌رغم تربیت نیرو‌های پزشکی که داشتیم، تعدادی از این افراد به دلیل ملاحظاتی که در انتخاب دانشجو وجود داشته و بنابر شرایطی که داشتند، به خارج از کشور رفته‌اند. بر این اساس به کمبود جدی پزشک دچار هستیم؛ بنابراین باید از شاخص ۱.۶ پزشک به ازای هر ۱۰۰۰ نفر به ۲.۵ پزشک در هر ۱۰۰۰ نفر برسیم.

سیاست مجلسی‌ها برای رفع مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم

حریرچی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی طی چند سال اخیر، سیاستی را اتخاذ کرد که بر اساس آن باید حدود ۳۰ درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها را به دانشجویان مناطق محروم اختصاص دهیم و آن‌ها هم متعهد می‌شوند که سه برابر دوره تحصیل‌شان، یعنی ۲۱ سال در آن منطقه محروم، کار کنند. امیدواریم با این سیاست که انشاءالله از سال آینده اولین فارغ‌التحصیلان آن بیرون می‌آیند، بتوانیم در میان مدت نیاز مناطق محروم به پزشک را به این صورت رفع کنیم.

چند پزشک در روستا‌ها مشغول به کارند؟

معاون کل وزیر بهداشت درباره وضعیت پزشک در برخی مناطق روستایی و مرزی نیز گفت: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، باید حدود ۶۰۰۰ پزشک در مراکزمان در روستا‌ها و مناطق محروم می‌داشتیم، اما فقط ۴۴۰۰ پزشک در این مناطق داشتیم. این درحالیست که بعد از طرح تحول سلامت استانداردهایمان را بهبود داده و در حال حاضر ۶۸۰۰ پزشک در مناطق روستایی مشغول به کارند. البته این موضوع به این معنا نیست که هر روستایی پزشک دارد. زیرا ما برای اینکه پزشک به یک روستا بفرستیم، سطح‌بندی داریم و بر اساس تعداد جمعیت باید برای اعزم و استقرار پزشک، حد جمعیتی رعایت شود.

حریرچی تاکید کرد: در حال حاضر می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که هیچ روستایی نیست که طبق استاندارد‌های جمعیتی باید پزشک داشته باشد،، اما پزشک در آنجا نباشد. به هر حال گاهی درخواست می‌شود که روستای ۵۰ خانواری یا ۱۰۰ خانواری هم پزشک داشته باشد، اما معمولا هیچ کجای دنیا به این صورت پزشک توزیع نمی‌کنند.

وی درباره نحوه توزیع پزشکان نیز گفت: توزیع پزشک ما نسبتا عادلانه است،، اما اشکالش این است که در شرایط فعلی وزارت بهداشت برای پزشک عمومی و متخصصین به طور متوسط دو سال اختیار توزیع دارد و بقیه سال‌ها را پزشکان خودشان تصمیم می‌گیرند که کجا خدمت کنند؛ بنابراین آن قسمت از توزیع پزشک که در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد، عادلانه است، اما بعد از آن شرایط متفاوت می‌شود. به عنوان مثال می‌بینیم که در برخی تخصص‌ها تا ۴۰ درصدشان در تهران مستقر هستند. چنین چیزی مطلوب نیست و امیدواریم بتوانیم این موضوع را با کمک سیاست مناطق محرومِ مجلس، حل کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۲۱
تا زمانی که شرایط مناسب برای کار و زندگی پزشک عمومی فراهم نشه اوضاع چنین خواهد بود و پزشکان عمومی یا ترک کار خواهند کرد، یا به دنبال تخصص خواهند رفت و یا کشور را ترک خواهند کرد.
لطفا اخبار غلط به مردم ندهید
پزشک به اندازه کافی و گاهی بیشتر هم وجود دارد
همکاران بنده در این شرایط سخت اقتصادی دو سال است کارانه نگرفته اند و با حقوق 8 تومنی زندگی میکنند. در مقایسه با نرم جهانی این مبلغ چیزی جدود 500 یورو است که به یک بیکار در اروپا پرداخت می شود

حقوق ها را واقعی کنید تا شاهد کار چند برابر پزشکان باشید. نه اینکه با افزایش ظرفیت همان بلای سر پزشکی بیاورید که بر سر مهندسی و سایرین آمد
خوب اینو بیچاره شرکت کنندگان تجربی که بارها داد زدند و گفتن!!! پذیرش پزشکی رو بالا ببرین البته بگم من ذینفع نیستم... پزشکای غیور غیرتی نشن!! من دوستار پزشکا هستم
راه حل ساده است، ظرفیت پذیرش را افزایش دهید.متقاضی برای تحصیل رشته پزشکی بسیار زیاد است
ما باید در هر روستا یک بیمارستان بسازیم تا روستاییان عزیز نکوچند ...مرد حسابی بجای این کارها باید شاخص رفاه را بالا برد نه کمیت را...مثلا مثل دبی یا عربستان باید درامد سرانه مردم بالا رود و پول نفت صرف ترقی و تکنولژی و رفاه مردم شود ...
مقصر اصلی وزارت بهداشت و علوم پزشکی است که سد راه ادامه تحصیل دانش آموزان مستعد می شوند یعنی اجازه افزایش ظرفیت دانشجو نمی دهد. بیش از بیست سال است که تقریبا ظرفیت پذیرش را ثابت نگه داشته این در حالی است که جمعیت کشور بسیار رشد کرده است.
در یک شهرستان با 3 شهر و صدها روستا فقط متخصص زنان ،داخلی و جراح عمومی داریم و دیگر هیچ که آن سه نفر هم در مرکز شهرستان هستند و در دو شهر دیگر فقط در وقت اداری یک پزشک عمومی در مرکز بهداشت حضور دارد و در باقی اوقات و ایام تعطیل هیچ پزشکی حتی عمومی وجود ندارد دندانپزشکان روز به روز به ثروتهای ملیاردی شان اضافه میشود در حالی که 90 درصد مردم ترجیح میدهند دندانهای سالمی که درد می کنند را بکشند تا ترمیم کنند چون پول ندارند لطفا صدها برابر این دندان پزشک تربیت کنید و به حتی دورترین روستاها بفرستید هم جوانان شغل پیدا می کنند هم مردم با تعرفه های ارزان می توانند به دندانهای خودشان برسند .دولت محترم برای شاغل کردن جوانان لطفا کسانی را که انحصار در مشاغل ایجاد کرده اند برای همیشه برکنار کنید مردم به پزشک و دندانپزشک و .. دسترسی ندارند بخصوص در مناطق محروم . تابناک عزیز لطفا در مورد نبود درمانگاه تامین اجتماعی در بسیاری از مناطق هم گزارش تهیه کنید ما ماهی 450 هزار تومان حق بیمه تامین اجتماعی میدیم ولی در یک شهرستان به 3 شهر و صدها روستا و هزاران بیمه شده تامین اجتماعی درمانگاه تامین اجتماعی وجود ندارد چرا ؟ لطفا بپرسید و به مردم اطلاع دهید
کمبود پزشک نداریم ، بلکه کمبود پزشک مفت داریم. پزشکانی هم که از طریق بومی گزینی وارد دانشگاهها شده اند به لحاظ کیفی قادر به ارایه خدمات مناسب نخواهند بود و این طرح هم معضلات فراوانی رو به همراه خواهد داشت.
انحصار رو بردارن...درست میشه!!
پزشکی هم مثل همه رشته هاست چرا در کشور ما اینقدر خاصه؟؟؟
در حال حاضر خیلی از پزشکان بعلت نبودن کار به کارهای دیگری مشغول هستند متاسفانه در ایران توزیع پزشک در سطح کشور بعلت سیاست نا هماهنگ صحیح نیست
فعلا که اکثر پزشکان جوان در حال مهاجرت هستن
انحصار در پزشکی بیداد میکند. درب های پذیرش پزشک بسته شده اند.
پس چرا می گو
یند پزشک بیکار داریم
دیگر فریب بازی وزارت پزشکان را نمی خوریم. آقای حریرچی متولی آموزش پزشکی، وزارتخانه شماست، شما هستید که با ایجاد انحصار مصنوعی مانع ادامه تحصیل ده ها جوان در رشته های پزشکی شده اید، تا درآمدهای نجومی پزشکان تضمین شود.
راهکار این مشکل این هست که مثل آموزش و پرورش یه مناطق روستایی در کنکور سهمیه پزشکی بدن و ازشون تعهد بگیرن که جند سال در منطقه خودشون خدمت بکنن و دوباره زمانی که درخواست انتقال میدن، یه سهمیه دیگه بگیرن.
سلام
یکی از دلایل درآمدهای نجومی پزشکان هم همین است. تعیین ظرفیت ۳۰ درصدی در مناطق آیا باعث بالارفتن تعداد کل پزشک در کشور می شود؟!!! خیر تنها می تواند به توزیع بهتر پزشک در کشور کمک کند. همین امروز باید ظرفیت پذیرش تمام دانشگاهها حداقل سه برابر شود یا به دانشگاههایی که پذیرش ندارند اجازه پذیرش داده شود. حتی دانشگاههای صنعتی هم باید با تغییر نام امکان جذب رشته های مرتبط پزشکی پیدا کنند. فراموش نکنید جمعیت کشور در حال پیر شدن است و نیاز به پزشک چندین برابر می شود. ضمن اینکه در صورتیکه ایران به قطب پزشکی منطقه تبدیل شود پزشکی می تواند برای ایران درآمدزا یی بالایی داشته باشد. ما در صنعت به دلیل ارزش افزوده بالایی که به ویژه در زمینه ی های تک وجود دارد و عقب افتادگی شدیدی که داریم نمی توانیم عرض اندام کنیم. بنابراین بهترین زمینه برای رشد کشور پزشکی است.
فقط مواظب باشید افراد بی سوادی که توان علمی نداشتند تا در کنکور قبول بشوند و با دوز و کلک با دور زدن سربازی درکشورهای حاشیه پزشگ شده اند رو جذب کشور نکنید که مردم دوس ندارند قیچی توی شکمشون بمونه
کمبود پزشک یک دروغ اساسی است وقتی برای تمدید پروانه کارنظام پزشکی میلیون ها تومان مطالبه میکند به عنوان حق عضویت حتما بخشی از پزشکان به کار غیر از طبابت روی می اورند به عنوان بازاموزی
عاقبت رانت سهمیه ای و جلوگیری از افزایش تعداد سهمیه های پزشکی. باید مسئولین وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و وزیر علوم جواب دهند.
بنده خودم و خانمم و برادر خانمم پزشک هستیم و چندساله به آلمان مهاجرت کردیم. شاید اینجا درآمدمون پایین تر باشه ولی آرامش روحی داریم. در ایران هر روز جنگ اعصاب بود، دوسال در مناطق محروم سردشت و پیرانشهر کار کردم ، حقوقمون رو دو سال ندادن، طی این دوسال هم قیمت ارز به شدت بالا رفت و ارزش پولمون به شدت اومد پایین.
خانمم هم ساده و بدون آرایش و با حجاب معقول میرفت بیمارستان کار میکرد، با این حال دو بار اومدن از حراست بیمارستان بهش تذکر حجاب دادن! تازه اینم یادم رفت بگم که بعد از اتمام تحصیل پزشکی به عنوان سرباز ما رو فرستادن هنگ مرزی سراوان در سیستان، اونجا به عنوان یک پزشک تمام وقت کار میکردیم و ماموریت میرفتیم و مسئولیت کامل داشتیمم ، با حقوق ماهانه ۸۵ هزار تومن! اگر قصوری مرتکب میشدم باید ۲۰۰ میلیون دیه میدادم ولی حقوقم ۸۵ هزار تومن بود!
الان چندساله همگی اومدیم المان و راحت شدیم از اون جنگ های اعصاب.
اگر به شماره های نظام پزشکی صادر شده توجه کنیم می بینیم که سرانه پزشک در وضعیت نسبتا مطلوب قرار دارد مشکل اینجاست در نگهداری و توزیع پزشک در سطح کشور مدیریت ناکارآمد وجود دارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل