بازدید 11406

باران نگرانی‌ها را از خوزستان نشست!/ مأموریت جدید گروه‌های جهادی در پلدختر

با اوج گرفتن گرد و غبار در خوزستان و در شرایطی که غلظت این ذرات مزاحم و آسیب رسان در برخی مناطق به هفت برابر حد مجاز رسیده بود، بارش باران بهاری همراه با وزش باد می‌بایست بهترین اتفاقی باشد که می‌تواند رخ دهد تا همه نگرانی‌ها را بشورد و ببرد، اما شرایط سیلابی خوزستان مانع از رقم خوردن این شرایط شده است؛ شرایطی بحرانی که در حال پوست اندازی است.
کد خبر: ۸۹۶۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱ 05 May 2019
تابناک اجتماعی -
در روز‌هایی که دمای هوای خوزستان معادل گرمترین روز‌های تابستان بسیاری از نقاط کشور و حتی بیشتر است، وضعیت سیلابی موجب شده بارش باران بهاری بر تشویش و نگرانی‌ها بیافزاید.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته و پس از پشت سر گذاشتن روز‌های سیلابی فراوان در خوزستان و در شرایطی که گرد و غبار به شدت اوج گرفته و بار دیگر نفس اهالی این خطه را به شماره انداخته بود، بارش باران از راه رسید تا به یمن آن هوا لطیف شده و بار مشکلات مردم کمی سبک‌تر شود.

بارانی که محاسنش بی نیاز از هر توضیح و تفسیری است، اما شرایط این روز‌های خوزستان موجب شده که همراه با تشویش و نگرانی باشد چراکه سطح آب ناشی از بارش‌های نوروزی هنوز پایین نرفته و هنوز شماری از مردم سیل زده در کمپ‌ها و اردوگاه‌های دایر شده اسکان دارند و روستا‌ها و منازل شان از سیلاب رهایی نیافته است. خانه‌هایی که بسیاری شان نیازمند تجدید بنا هستند.

وضعیتی که موجب می‌شود بارندگی نگران کننده جلوه کند و این نگرانی به طرح سوالات پرشمار منجر شود تا مشخص گردد آیا بارندگی‌ها محدود است یا ادامه دارد؟، آیا موجب سیلابی شدن دوباره رود‌ها خواهد شد؟، آیا لازم است بار دیگر برخی مناطق تخلیه شود؟، آیا لازم است برای مقابله با خطرات احتمالی به ساخت سیل بند و مستحکم سازی سیل بند‌های موجود پرداخت؟ و...

تخلیه کامل سیلاب از آق‌قلا و گمیشان
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۱۷:۰۲

مجتبی جمالی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیلاب دوم که اوایل اردیبهشت ماه در استان رخ داد و سبب آب‌گرفتگی دوباره بخش‌هایی از آق‌قلا شده بود، به طور کامل از مناطق مسکونی و معابر شهری تخلیه شد. در سیلاب دوم ورود آب را در شهر گمیشان نداشتیم و تنها در بخشی از مناطق روستایی این شهرستان به طور کمی ورود آب از زهکش‌ها را داشتیم که آن هم برطرف شده است. مرحله نخست و مقابله با بحران به اتمام رسیده و الان باید اقدامات لازم را برای جبران خسارت‌های سیل در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه بخشی از اراضی کشاورزی منطقه همچنان دچار آب‌گرفتگی است، گفت: با تخلیه کامل سیلاب روند بازسازی مناطق سیل‌زده به ویژه در بخش‌های مسکونی و زیرساخت‌ها نیز شتاب گرفته است. بنیادمسکن انقلاب اسلامی متولی نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق خسارت دیده است که تاکنون بیش از 9 هزار پرونده تشکیل و به بانک معرفی شده است. در بحث زیرساخت‌ها نیز دولت اعتبارات خوبی پیش‌بینی کرده است که امیدواریم زودتر به استان اختصاص پیدا کند.

مشکل قطعی گاز روستاهای مینودشت تا فردا برطرف می‌شود
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۱۶:۴۴

سیدرضا طباطبایی اظهار کرد: شامگاه جمعه 13 اردیبهشت رانش زمین در جاده توسکاچال - دوزین در محل قدیم روستای صفی آباد اتفاق افتاد و موجب قطع گاز در 21 روستای کوهستانی مینودشت شد. بعد از این حادثه آب شرب روستای صفی آباد و توسکاچال و برق روستاهای بخش کوهسارات نیز قطع شده بود که در ساعات اولیه بعد از این حادثه با همکاری دستگاه ها برق این روستاها وصل شد.

طباطبایی تصریح کرد: امروز نیز آب روستاهای توسکاچال و صفی آباد وصل شد. با تلاش شبانه روزی نیروهای شرکت گاز، خط جدید لوله گاز را حفاری و انشعاب‌ها را متصل کردند و تا فردا گاز روستاها وصل خواهد شد.

آغاز پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان لرستانی
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۱۵:۲۲

گودرز امیری معاون اقتصادی استاندار لرستان گفت : در حادثه سیل اخیر حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی و ۶ هزار واحد تجاری آسیب دیده که بخشی از آنها احداثی و بخش دیگر تعمیری هستند. بر اساس مصوبه هیئت وزیران تسهیلات مورد نیاز برای سیل‌زدگان در اختیار بانک‌ها قرار گرفته که در حال حاضر به صورت عملی و رسمی کار شروع شده است. متقاضیان از طریق بنیاد مسکن به شعب بانک‌ها معرفی می‌شوند. در شهرستان‌هایی که بانک‌ها شعبه ندارند از طریق ساختمان‌هایی که بنیاد مسکن در اختیار آنها قرار می‌دهد نمایندگی مستقر خواهد شد.

امیری با تأکید بر اینکه مدیران بانک‌ها باید تلاش کنند که از هیئت مدیره خود در سطح کشور مجوزی برای موارد خاص و ضروری بگیرند، گفت: تسهیلات ویژه برای افرادی که در این شرایط نیازمند کمک هستند، ضروری است. تعدادی از بانک‌ها این مجوز را گرفته‌اند و امیدواریم بانک مسکن نیز نسبت به این موضوع اقدام کند.

۸ محور ارتباطی خوزستان همچنان مسدود است
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۱۵:۰۱

غلامعباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: در جریان سیل بیش از 35 محور در استان مسدود شدند که شامل 270 مسیر روستایی و شهری است. در حال حاضر حدود 6 محور روستایی همچنان بسته هستند و با توجه به آبگرفتگی جاده ها، امکان بازگشایی این محورها وجود ندارد اما مسیرهای جایگزین برای تردد این محورها مشخص شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با اشاره به مسدود بودن محور شریانی بستان به چذابه گفت: با توجه عدم امکان تردد کامیون ها به دلیل آبگرفتگی محور و اهمیت صادرات ، مسیر «ام الدبس» مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفته و در حال نهایی شدن از سوی دستگاه های ذی ربط است و پس از تأیید مسیر اعلام خواهد شد تا دسترسی به پایانه برقرار شود.

بهرامی نیا ادامه داد: مسیر غیرشریانی عبدالخان به بستان نیز هنوز به دلیل آبگرفتگی، بازگشایی نشده است و در حال پیگیری برای بازگشایی این مسیر هستیم. سایر محورهای استان از جمله محور اهواز به آبادان و سه راهی دارخوین به شادگان بازگشایی شده و تردد در این محورها در حال انجام است.

توزیع بسته لوازم خانگی بین ۳۰ هزار سیل زده در کشور
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۱۳:۴۲

سید مصطفی سید هاشمی ظهر در حاشیه مراسم توزیع بسته‌های غذایی و لوازم خانگی بین مددجویان سیل زده در مازندران با بیان اینکه نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری از نظر اقتصادی دو درصد تولید ناخالص ملی کشور را عهده دار هستند افزود: اعتقاد ما در ستاد بر این است که به رغم کوچک بودن، کارهای بزرگ انجام دهیم. برای ۳۰ هزار، ۶۰ هزار پتو، ۳۰ هزار لوازم آشپزخانه، ۳۰ هزار دستگاه یخچال و غیره تهیه شده است. برای تأمین لوازم، سراغ کارخانجاتی رفتیم که تعطیل بودند و با سفارش لوازم خانگی، این کارخانه‌ها دوباره به چرخه تولید آمدند.

سیدهاشمی گفت: در مازندران نسبت به تأمین و توزیع هزار بسته لوازم خانگی بین سیل زدگان توزیع شده است. همچنین برای تأمین هزار رأس دام سبک و مولد در مازندران وعده شده بود و نسبت به تحقق آن نیز اقدام کردیم.

وی ایجاد شغل برای هزار نفر را از دیگر وعده‌های ستاد اجرایی برشمرد و گفت: این شغل‌ها به صورت زنجیره تولید است و سبب اشتغال چند نفر در هر طرح خواهد شد و در مجموع دو هزار و ۳۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم در مازندران ایجاد می‌شود و برای هر شغل ۴۰ میلیون تومان اعتبار تزریق می‌شود. در کل کشور ۵۵۰ هزار نفر بیمه شده برکت هستند و بسیاری دچار خسارت شدند و به هزار خسارت دیده ۴۰ میلیون تومان خسارت پرداخت می‌شود.

معاون هماهعنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، ساخت ۵۳ مدرسه با ۳۱۳ کلاس درس را از جمله اقدامات ستاد اجرایی در سال‌های قبل بیان کرد و گفت: ۶۹۸ زوج برای درمان ناباروری تحت حمایت این ستاد قرار گرفتند و خوشبختانه ۱۵ درصد صاحب فرزند شدند.

حضور ۲ هزار و ۸۲۰ گروه و سازمان مردم نهاد در مناطق سیل‌زده
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۱۱:۱۰

کمال اکبری معاون مشارکت‌های مردمی وزارت کشور صبح امروز در جلسه ساماندهی و انسجام کمک‌های نقدی و غیرنقدی اظهار کرد: بلافاصله پس از سیلی که رخ داد از ابتدای کار سازمان‌های مردم نهاد حضور پیدا کردند و در کنار مدیران و کارکنان و سازمان مدیریت بحران بودند.

وی افزود: بیش از ۳۵۰ سازمان مردم نهاد در ۴ استان حضور پیدا کرده و خدمت رسانی کردند و در نهایت باید بگویم که ۲ هزار و ۸۲۰ گروه، هیئت و سازمان مردم نهاد در این استان‌ها حضور پیدا کردند. سازمان‌هایی که می‌توانستند از افراد و خیرین کمک‌های نقدی را جمع کنند به نوعی و سازمان‌هایی که می‌توانستند کمک‌های غیرنقدی را جمع کنم به نوع دیگری ما را در کمک و امداد در مناطق سیل زده یاری کردند.

فیلم: مأموریت جدید گروه‌های جهادی در پلدختر
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۹:۰۶
تعداد بازدید : 491
لزوم بازسازی کامل۲۰۰ مدرسه سیل زده در تابستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۸:۰۸

سیدمحمد بطحائی با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه یک سیما گفت: حدود ۱۵۰۰ مدرسه در این حادثه دچار خسارت شدند که از این تعداد حدود ۲۱۲ مدرسه به علت عمر بالای ساختمان آنها و صدمات وارده باید به طور کامل تخریب و بازسازی شوند و حدود ۱۳۰۰ مدرسه با تعمیر، قابل استفاده هستند.

وی افزود: مدارس استان گلستان از ۱۹ فروردین راه اندازی شد و تأخیری در آغاز به کار مدارس نداشتیم و مدارس استان لرستان به ویژه در دو شهر پلدختر و معمولان حدود یک هفته تا ۱۰ روز تعطیل شد. در استان خوزستان با تاکید رئیس جمهور و همکاری همکاران، مدارس با وقفه ۲ هفته‌ای آغاز به کار کرد اما در تعداد محدودی از روستاها به علت اینکه مردم هنوز به آن جا بازنگشته اند مدارس آغاز به کار نکرده است البته امکان تحصیل در محل‌های اسکان آنها فراهم است. برخی کلاس‌های آموزشی تکمیلی برای دو استان لرستان و خوزستان دایر کرده ایم و امکانات شبانه روزی را برای برخی از آنان و کلاس‌های تقویتی و دبیران پروازی فراهم کرده ایم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تخریب و بازسازی مدارس آسیب دیده را در طول تابستان، انجام خواهیم داد و برای مهر، مدارس را برای دانش آموزان آماده می‌کنیم. دوشنبه شب به استان گلستان سفر می‌کنیم و نخستین کلنگ تخریب و بازسازی مدارس را بر زمین خواهیم زد. در پلدختر و معمولان محل اقامت جمعیتی تغییر می‌کند به همین علت باید منتظر بمانیم تا ابتدا، جانمایی سکونت آنها انجام شود سپس جانمایی مدارس و ساخت آن را آغاز کنیم.

فیلم:| وضعیت روستای حوریه ۴۰ روز پس از سیل
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۸:۰۳

گروه جهادی شهدای مدافع حرم در روستاهای اطراف شهر الهایی حضور پیدا کردند و در تمیز کردن گل و لای از خانه‌ها کمک می‌کنند.

تعداد بازدید : 337
آغاز ساخت و سازها در مناطق سیل زده از هفته آینده
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۷:۰۱

واپسین ساعات روز گذشته غلامرضا شریعتی به خبرگزاری صدا وسیما گفت: سیل زدگان ما در بالا دست اهواز و در روستاها در حوضه کارون و دز که سطح آب پایین آمده است به منازل خویش برگشته اند و در حوضه پایین دست اهواز نیز به تدریج سیل زدگان به منازل خود باز می گردند. حوضه کرخه حوضه متفاوتی است زیرا خروجی ما هنوز نسبتاً بالاست هرچند نسبت به قبل کاهش یافته و به هزار متر مکعب در ثانیه رسیده است. اگر بخواهیم تمام روستاهای این حوضه از زیر آب خارج شده و آبگرفتگی آنها برطرف شود باید به عددی بالغ بر 400 یا 500 متر مکعب بر ثانیه برسیم ولی چون ورودی سد کرخه همچنان بالاست، خروجی هم بالا مانده است.

استاندار خوزستان افزود: بنیاد مسکن و جهادکشاورزی و همین طور دستگاه های ذیربط کارشنان را آغاز کرده اند و پرداخت خسارت ها در حوزه مسکن شروع شده و پس از آن در بخش کشاورزی هم به تدریج انجام خواهد گرفت فکر می کنم ظرف هفته آینده بازسازی مناطق را در دست اقدام قرار دهیم. بنیاد مسکن هم اعتبار لازم و هم امکانات لازم را در اختیار دارد و ان شاء الله در هفته آتی ساخت و سازها سرگرفته می شود. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان