بازدید 6716

«تعویق زمان کنکور»، خواسته مهم دانش آموزان سیل‌زده

مگر می‌شود با سیلاب جنگید و از فکر و خیال ساخت سیل بند و مستحکم سازی آن فارغ شد و برای کنکور درس خواند؟ برخلاف مسئولان که تصور می‌کنند پاسخ این سوال مثبت است، دانش آموزان مناطق سیل زده خواستار تعویق کنکور هستند.
کد خبر: ۸۹۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 05 May 2019
مگر می‌شود با سیلاب جنگید و از فکر و خیال ساخت سیل بند و مستحکم سازی آن فارغ شد و برای کنکور درس خواند؟
 
به گزارش «تابناک»، برخلاف مسئولان که تصور می‌کنند پاسخ این سوال مثبت است و بر این اساس تصمیمی برای تعویق کنکور یا هر راهکار دیگری برای رعایت حال سیل زدگان ندارند، دانش آموزان مناطق سیل زده خواستار تعویق کنکور هستند.

خواسته‌ای که اگر بدانیم سیل اخیر خوزستان حتی مانع بازگشایی مدارس پس از تعطیلات طولانی مدت نوروز به مدت دو هفته شده، منطقی‌تر هم به نظر می‌رسد چراکه بی انصافی است دایر کردن مدارس مقدور نباشد، اما درس خواندن و مهیا شدن برای کنکور را ممکن بدانیم.

صحبت درباره سیلابی است که چندین استان را درگیر کرده و تنها در استان خوزستان سبب درگیر شدن ۱۴ ناحیه از ۴۰ ناحیه آموزشی شد. سیلابی که منجر به تخلیه شهر‌ها و روستا‌های متعدد در خوزستان و تبدیل شدن مدارس به اردوگاه اسکان سیل زدگان شد و بر اساس آمار، ۴۶۱ مدرسه را درگیر سیل کرد.

این در حالی است که بر اساس آمار، ۱۰۹ مدرسه در خوزستان دچار خسارت و تخریب شده اند. وضعیتی که موجب شده ۵۴ هزار و ۱۶۳ دانش آموز خوزستانی تا پایان فروردین کلاس‌های درس خود را از دست بدهند و به تاکید مسئولان ارشد، فراهم آوردن امکان جبران این لطمات تحصیلی به ایشان اولویت داشته باشد. اولویتی که بی شک در مساله کنکور مهم‌تر هم جلوه می‌کند.

تعویق کنکور هم کمک بزرگی نیست
نکته مهمی که در گفت و گوی با کنکوری‌های این استان نیز خودنمایی می‌کند. یکی از دانش آموزان سیل زده که سال تحصیلی ۹۷-۹۸ را با آرزوی موفقیت در کنکور آغاز کرده بود، به فارس می‌گوید: سه سال است که برای موفقیت در کنکور برنامه ریزی و در کلاس‌های کنکور شرکت می‌کردم، اما سیل اخیر سبب تغییر برنامه‌هایم شد.

اَمَل که در اردوگاه سیل زدگان ساکن است، می‌افزاید: در اردوگاه نتوانستم درس‌هایم را مرور کنم و تمرکزم را از دست دادم؛ حالا هم هنوز تکلیف خانه‌مان مشخص نیست که بخواهم برای ادامه درس برنامه ریزی کنم. استرس کنکور و از دست رفتن همه تلاش و هزینه‌های انجام شده در ماه‌های گذشته سبب شده که صورتم جوش بزند و نمی‌دانم چطور می‌توانم از این استرس راحت شوم.

این دانش آموز خوزستانی با اشاره به زمان کم باقی مانده تا کنکور ۹۸ عنوان می‌کند: فرصت کوتاهی تا روز کنکور باقیمانده و حداقل تا ۲۰ روز دیگر درگیر خانه تکانی و پاک کردن آثار سیل از خانه هستم، بعد از این هم بعید می‌دانم که استرس اجازه درس خواندن به من بدهد برای همین از نتیجه این کنکور مأیوس شده‌ام. شاید به تأخیر انداختن زمان برگزاری کنکور هم نتواند ما را به نتیجه دلخواه برساند، اما شاید بتوان از استرس وارد شده به ما کم کرد.

بعد‌ها می‌گویند نمره مان کم بود و سیل را فراموش می‌کنند
یاسر ۱۸ ساله که این روز‌ها مشغول کمک رسانی به مردم سیل زده است، می‌گوید: نرسیدیم که درس بخوانیم، چون در این ایام یا مشغول خدمت رسانی به سیل زدگان بودیم و یا در خانه از اقوام سیل زده میزبانی می‌کردیم. امسال اگر نتوانم در کنکور موفق شوم باید به سربازی بروم و یا در دانشگاه آزاد نام نویسی کنیم و به همین خاطر عدم موفقیت در کنکور همه برنامه ریزی‌هایم را به هم می‌ریزد.

وی می‌افزاید: استرس کنکور و رفتن سربازی هم این روز‌ها نمی‌گذارد که ما برای درس خواندن ذهنی فارغ داشته باشیم و مجموع این مشکلات به عدم موفقیت در کنکور و یا یک رتبه بد ختم می‌شود که در هر صورت ما فرصتی برابر با دانش آموزان سایر استان‌ها نخواهیم داشت.

این دانش آموز اهوازی اظهار می‌کند: سال‌ها بعد هم می‌گویند که شما تخصص لازم یا نمره لازم را ندارید و فرصت‌های شغلی‌مان هم از دست می‌رود؛ باید شیوه کنکور امسال برای خوزستانی‌ها تغییر کند تا ما هم فرصت برابری با سایر دانش آموزان جهت رقابت در کنکور داشته باشیم.

دلهره آینده به جان بچه‌هایم افتاده است
والدین هم با موضوع کنکور و موفقیت فرزندان خود درگیر هستند و علاوه بر دانش آموزان خود والدین هم این روز‌ها با استرسی عجیب مواجه هستند. پدر یکی از دانش آموزان اهوازی به فارس می‌گوید: پس از مطرح شدن بحث سیل و عدم اطلاع رسانی مناسب همه اعضای خانواده دچار استرس و ترس از سیل شدند و این موضوع روی همه برنامه‌ها تأثیر منفی گذاشت.

آقای احمدی امین می‌افزاید: سه فرزند دارم که دوتا از آن‌ها امسال و سال آینده کنکور دارند و در این مدت هردوی آن‌ها ترس از آینده دارند؛ پسرم کلاس دوازدهم است و امسال معتقد است نمی‌تواند نتیجه خاصی بگیرد. دخترم هم می‌گوید شاید این اوضاع سال آینده هم دوباره تکرار شود و برای همین فرصت برابر برای رقابت ندارد.

وی ادامه می‌دهد: تنها خواسته ما این است که با تعویق زمان کنکور برای دانش آموزان خوزستانی، فرصتی به این دانش آموزان جهت بازیابی بدهند تا بتوانند خودشان را آماده کنند در غیر این صورت نتایج امسال به دلخواه هیچ کدام از دانش آموزان نخواهد بود و شاید استرس و نگرانی را تا مدت‌ها در آن‌ها حاکم کند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
پس سیلزدههای لرستان و گلستان چی؟
خدا به داد همه برسه سیل زده و نزده.
یکی به داد ما دانش آموزان سیل زده برسه واقعا در حق ما بی انصافی شد ...اگه این اتفاقا تو شهرای بزرگ می افتاد خیلیا پیگیر میشدن حلش میکردن
غم انگیزه واقعا،چی باید گفت ،مهم تر از سند بیست سی این فاجعه است ،امیدوارم به این قضیه رسیدگی شه ،سهمیه برای این تعداد هم نشدنیه (یعنی به بقیه ظلم میشه ،نه در رتبه،در انتخاب رشته)جدا از اون طرف درساش یادش رفته و مرور نکرده و نخونده حتی،چی باید گفت ،ان شا الله رسیدگی شه *
واقعا امسال کنکور باید به تعویق بیوفته چون تنها راه حل معقول همین است.اگه سهمیه داده بشه حق بچه های عادی خورده میشه و درحالی که تاثیر چندانی برای بچه های سیلزده نمیکنه همونطور که سال قبل کمکی به کرمانشاهی ها نکرد و فقط ضرر زد به دانش آموزای مناطق عادی و باعث ایجاد یکسری سو استفاده ها هم شد از این سهمیه.امسال تنها راه درست تعویق کنکور خواهد بود.درخواست زیادی نیست تعویق کنکور مگه ما چه چیزی میخایم جز اینکه فرصت مطالعه بیشتری به ما داده بشه؟.خیلی سخته برای اینکه به ما فرصت مطالعه داده بشه داریم خودمون رو به آبو آتیش میزنیم اما سازمان سنجش و مسعولان به زور صدای مارو میشنون.
با تمام وجودم دعا میکنم که کنکور رو غقب بندازن این حق ما جوونای این مملکت نیست که حتی نتونیم اینده خودمون رو بسازیم امیدوارم امسال هم مثل پارسال نشه و بچه ها به حق خودشون برسن ...
تعویق کنکور سراسری خواسته ی به حق و واجب ماست که به امید خدا محقق میشه.
موافق تعویق کنکور
زمان طلایی جمع بندی را از دست دادند
اگر کنکور ب تعویق نیفتد افراد دیگری بصورت غیر عادلانه و در شرایطی نا برابر جای دانش اموزان خوزستانی را در کنکور خواهند گرفت
انگار که همه ۱۲ماه وخوزستانی ها نه ماه برای کنکور فرصت داشتند..
والا شرایط لرستانم بهتر از خوزستان نیست....
از مسئولان خواهشمندیم هرچه سریعتر تصمیمات لازم را اتخاذ کنند و دانش آموزان را از نگرانی برهانند.
ما سیل زدگان فقط خواستار تعویق کنکور سراسری هستیم.. سهمیه ارزشی ندارد ... فقط تعویق عدالت ساز و چاره ساز است..
نمیدونم چند هفته جابه جایی برای همه چقدر سخته. خیلی سخته این همه شهر درگیر بودند و تازه زندگیشون داره به اوضاع عادی برمیگرده، واقعا این هفت هفته خیلی کمک میکنه
ما در روستای توابع صومعه سرای گیلان زندگی میکنیم ، سیل خانه و زمین شالی مارو نابود کرده ، سمت اشکورات هم رمین نشست کرده و خانه مادربزرگم و خاله هایم هم تخریب شدتد ، هیچکس دیگه ای رو ندارم برم خانه شان درس بخوانم ، با این اوضاع روحی اصلا تمرکز هم ندارم . تمام زندگیم تباه شده ، اگر این سیل ، سیل مهربانی است چرا به داد ما کسی نمیرسد ؟
سیل به همه جازده همه به نوعی ذهنی و فکری درگیر سیلیم ، لطفا کنکور را به تعویق بیاندازید
به حق همین ماه مبارک ، از مسئولین میخوام یه فکری به حال ما دانش آموزای سیل زده بکنند ، ما آواره شهر دیگه شدیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر