بازدید 7099
۵

اسکان چندین هزار سیل زده در اردوگاه در آستانه ماه رمضان/ نگرانی از شیوع چند بیماری

در آستانه ماه مبارک رمضان و در شرایطی که دمای هوا رو به افزایش است، هنوز شمار زیادی از هموطنان سیل زده مان حال و روز مساعدی ندارند و برخی در اردوگاه‌ها ساکن هستند و بعضی هنوز در میان آب و با نگرانی‌های پر شمار شب را به روز می‌رسانند. وضعیتی که مسئولان وزارت بهداشت درباره همه گیری برخی بیماری ها در آن هشدار می دهند و تاکید دارند که این هشدار بسیار جدی است چراکه نشانه های ابتدایی این همه گیریدیده شده است.
کد خبر: ۸۹۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳ 03 May 2019
تابناک اجتماعی -
در آستانه ماه مبارک رمضان و در شرایطی که دمای هوا رو به افزایش است، هنوز شمار زیادی از هموطنان سیل زده مان حال و روز مساعدی ندارند و برخی در اردوگاه‌ها ساکن هستند و بعضی هنوز در میان آب و با نگرانی‌های پر شمار شب را به روز می‌رسانند.

به گزارش «تابناک»، آن گونه که مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان می‌گوید، هنوز سه هزار و ۸۲۶ نفر از اهالی این خطه در ۱۷ اردوگاه‌های اسکان اضطراری سیل‌زدگان زندگی می‌کنند و نیازمند حمایت‌های وسیع و مختلف هستند. ۱۷ اردوگاه از ۹۱ اردوگاهی که دایر شده بودند و حالا نگرانی‌هایی جدی درباره شان وجود دارد.

نگرانی‌هایی که مسئولان وزارت بهداشت در چند روز اخیر درباره اش هشدار‌هایی داده و تاکید کرده اند که نگرانی درباره همه گیری برخی بیماری‌ها در مناطق سیل زده از جمله در خوزستان، از این روست که بیماری دیده شده و نشانه‌های گسترش آن هم وجود دارد.  
 
تداوم روند بازسازی جاده ساحلی در اهواز
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۱۵:۰۳

علیرضا عالیپور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: در حال بازسازی جاده ساحلی هستیم و از روز یکشنبه این مسیر‌ها قابلیت تردد دارند و اقدامات گسترده‌ای و ضربتی درجاده‌های ساحلی برای بازگشایی سریعتر این مسیر‌ها درحال انجام است. یک کیلومتر زیرسازی در جاده‌های ساحلی اهواز درحال انجام است، زیرا با بالا آمدن سطح آب رودخانه کارون، جاده‌های ساحلی در زیر پل‌ها را آب فراگرفته بود که سبب آب شوری بستر و زیرسازی جاده‌ها شده است.

وی افزود: درحال حاضر به جز زیرگذر پل چهارم و زیرگذر پل سوم از شرق سایر مسیر‌ها قابلیت تردد دارند و در زیرگذر پل سوم به دلیل پس زدگی خطوط فاضلاب سطح زیرجاده مملو از فاضلاب شده است که اصلاح این مسیر کمی زمان می‌برد و در زیرگذر پل چهارم کل زیرسازی ما از بین رفته و درحال بازسازی آن هستیم، در ۲ طرف پل چهارم در امتداد خیابان سلمان فارسی به سمت غرب اهواز به طول ۲۵۰ متر و یک و نیم متر عمق زیرسازی جاده برداشته شده است تا مجدد اقدامات برای بازسازی انجام شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۲۸ کیلومتر از جاده‌های ساحلی در اهواز دچار خسارت شده و ۹۰ درصد فضای سبز جاده‌های ساحلی از بین رفته اند همچنین خسارت‌هایی به ایستگاه‌های پمپاژ، تاسیسات آب و برق وارد شده است که پس از فروکش کردن آب مقدار ریالی آن برآورد خواهد شد. یکصد هزار سرویس خاک در نقاط مختلف شهر اهواز جابجا شده است که درحال حاضر نیرو‌های شهرداری درحال پاکسازی آن‌ها از سطح جاده‌ها هستند.

مسدود شدن محور زابل -بنجار -هیرمند
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۱۳:۳۲

علی عالی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دقایقی قبل از مسدود شدن محورهای زابل -هیرمند -بنجار در پی افزایش حجم ورودی آب به رودخانه نیاتک خبر داد.

وی افزود : در پی افزایش حجم ورودی آب به رودخانه نیاتک قسمتی از جاده دوستمحمد_بی بی دوست ساعتی قبل زیر آب رفته و هم اکنون تردد خودرو‌های عبوری از این مسیر به سختی صورت می‌گیرد.

ضرورت انحراف مسیر رودخانه‌ها همزمان با بازسازی مناطق سیلزده
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۱۳:۰۶

سید موسی خادمی، استاندار لرستان گفت: با توجه به انحراف مسیررودخانه‌ها وخطرات احتمالی این تغییرات، اصلاح انحراف‌های رخ داده همرمان با بازسازی مناطق سیلزده بسیار ضروری است. در برخی نقاط رودخانه با تغییر مسیر چشمگیر وارد جاده شده و یا به صورت مستمر در حال نفوذ به زمین‌های مسکونی است که باید در این راستا اقدام لازم انجام شود.

وی با تاکید بر اصلاح مسیر رودخانه در نقاط شهری و روستایی تصریح کرد: همچنین آب منطقه‌ای و دستگاه‌های مرتبط نسبت به اجرا و یا ترمیم دیواره‌های ساحلی اقدام کنند.  وقوع بارندگی ۴۰ تا ۵۰ میلی متر در برخی از این مناطق احتمال بروز حادثه و ایجاد خسارت‌های مضاعف را افزایش می‌دهد که باید در مکان‌هایی که مسیر آب عوض شده، علاوه بر بازگشت رودخانه به مسیل اصلی، نقاط بحرانی با احداث دیوره ایمن سازی شوند.

پل شناور دیلم-شعیبیه در شوشتر بازگشایی شد
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۱۲:۰۰

باقر چعب بخشدار شعیبیه شوشتر، بیان کرد:به منظور رعایت احتیاط و حفظ جان روستاییان تردد از این پل از پنجم فروردین ماه ممنوع اعلام شده بود. مسیر‌های شوشتر به شعیبیه و اهواز-شعیبیه به عنوان مسیر جایگزین روستاییان این بخش در این مدت تعیین شده بود. با تایید کارشناسان هم اکنون تردد از این پل مجاز اعلام شده و روستاییان می‌توانند از آن استفاده کنند.

شهرستان شوشتر دارای سه بخش مرکزی، میان آب و شعیبیه است که مرکز آن در ۸۹ کیلومتری شمال اهواز قرار دارد. شعیبیه از توابع شوشتر، با جمعیت ۲۲ هزار نفر، ۵۸ روستا دارد.

سیل خوزستان فرصتی برای کشف نقاط ضعف و اتحاد است
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۱۱:۳۲

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ‌در نشست صمیمانه با اعضای قرارگاه استانی دانش‌آموزان خوزستان اظهار داشت: خوزستان از نظر ابعاد و حساسیت امتحان بزرگی را همچون دوران دفاع مقدس در سیل اخیر تجربه کرد. سیل خوزستان به عنوان یک فرصت برای اعتلای آن و کشف نقاط ضعف در راستای اتحاد عمومی و همدلی در سطح عموم مردم و مسئولان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به دشواری‌ها، سختی‌ها و تهدیدهای خوزستان، ادامه داد: این سیل خسارت‌های بالایی را وارد کرده اما برکات آن همچون پر شدن تالاب‌ها و مهار ریزگردها نیز قابل توجه بود. دلهره و جابه‌جایی مردم و تخریب مزارع و خانه‌ها اتفاقی است که رخ داده است. سیل خوزستان باعث شده تا برخی از روستاها با ایمنی بالاتر بار دیگر ساخته شوند. این سیل تلفات جانی به همراه نداشته در صورتی که اگر همت جمعی مردم و ایجاد صدها کیلومتر سیل بند نبود خسارت‌های جانی بدون امکان جبران رخ می‌داد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در اتحادیه دانش آموزی با تبریک به مردم و مسئولان خوزستان بابت ایستادگی در برابر سیل، به ضرورت استمرار روحیه انقلابی‌گری توسط اتحادیه دانش آموزی در سطح خوزستان و دیگر استان‌ها، عنوان کرد: استان‌های سیل زده نیازمند فصل تازه‌ای از فعالیت‌ها هستند. روحیه مهربانی را باید در‌ جوانان تقویت کرد و از این فرصت برای خودسازی استفاده و به مردم خدمت کرد.

بارندگی در بسیاری از مناطق در ۳ روز آینده
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۱۱:۰۰

محمد اصغری کارشناس هواشناسی در تشریح آخرین وضعیت آب و هوایی اظهار کرد: امروز وقوع رگبار و رعد و برق را در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد و حتی کرمان داریم. همچنین این وضع برای ارتفاعات استان‌های همدان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، قزوین، البرز و تهران نیز پیش بینی می‌شود.

وی افزود: در سواحل دریای خزر غالباً وزش باد گرم حاکم می‌شود که این موضوع باعث افزایش دما می‌شود که این افزایش دما را امروز در بیشتر مناطق کشور خواهیم داشت. بخش‌های جنوب شرق کشور نیز وزش باد و گرد و خاک خواهند داشت و همچنین آب‌های جنوبی کشور تا حدی مواج است.

این کارشناس هواشناسی گفت: از فردا موج نسبتاً عمیقی وارد کشور می‌شود که موجب بارش و کاهش دما خواهد شد و از پس فردا مجدداً هوا گرم می‌شود. برای فردا شدت بارندگی برای کوه‌های استان‌های مرتبط با البرز و زاگرس خواهیم داشت. فردا در سواحل دریای خزر و استان اردبیل باید منتظر وقوع بارش باشیم و از یکشنبه وزش باد و گرد و خاک از شدت بیشتری برخوردار می‌شود.

وی افزود: در سه روز آینده در بسیاری از مناطق باید منتظر بارش باشیم که بارش ممکن است به صورت تگرگ باشد و همچنین وقوع صاعقه نیز دور از ذهن نیست. پدیده مشترک این روزها در بیشتر مناطق وزش باد است.

فرماندار آبادان: سطح آب پشت سیل‌بندها کاهش می‌یابد‌
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۱۰:۲۱

سیل اخیر در استان خوزستان خسارت‌های زیادی را به مردم نقاط مختلف استان وارد کرد. ازآنجایی‌که شهرهای آبادان و خرمشهر در پایین‌دست حوزه آبی خوزستان قرار دارند به‌یک‌باره شاهد ورود حجم زیادی از آب بودند. حسین حمیدپور شهردار آبادان در گفت‌وگو با تسنیم بابیان اینکه در عرض 2 هفته گذشته 4 میلیارد مترمکعب آب به مسیرهای آبی آبادان وارد شد، اظهار کرد: سطح آب در جاده آبادان – ماهشهر تا روز گذشته 50 سانتی‌متر بالاتر از سطح جاده بود.

شهردار آبادان تصریح کرد: مدیریت خوب در آبادان سبب شد تا در این شهر دچار مشکل نشویم و اگر چنین نبود سیل وارد بسیاری از قسمت‌های شهر و روستاهای اطراف می‌شد. بخشی از آب ورودی به آبادان به سمت خلیج‌فارس هدایت می‌شود و بخشی دیگر نیز به کارون و بهمنشیر می‌ریزد و پیش‌بینی می‌کنیم طی روزهای آینده دبی این آب کاهش پیدا کند.

ویزیت رایگان مردم سیل‌زده روستاهای بامدژ
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۰۸:۲۳

به گزارش تسنیم، گروه‌های جهادی پزشکی با حضور در مناطق سیل زده بامدژ به ویزیت رایگان مردم پرداختند.

۳۸۲۶ نفر از سیل زدگان خوزستان در اردوگاه هستند
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۰۸:۰۰

علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در گفتگو با مهر با اشاره به تداوم خدمات رسانی به سیل‌زدگان خوزستان اظهار کرد: از آغاز امدادرسانی به مردم آسیب دیده مناطق سیل زده خوزستان، ۹۱ اردوگاه اسکان اضطراری برپا شده است. با توجه به عادی شدن شرایط مناطق سیل زده و برگشت مردم به شهرها و روستاهای خود، تعداد اردوگاه‌ها کاهش یافته و به ۱۷ اردوگاه رسیده است.

وی افزود: این اردوگاه‌ها کماکان در شهرستان‌های اهواز، باوی، حمیدیه، شوش، رامهرمز، هویزه، کارون، شادگان و دشت آزادگان مستقر هستند و جمعیت حاضر در اردوگاه‌ها، سه هزار و ۸۲۶ نفر است که ساعت به ساعت کاهش می‌یابد.

فیلم: نخلستان‌هایی که غرق شدند
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۰۷:۱۹

تا چندی پیش نخلستان های شادگان در حسرت قطره آبی می سوختند ولی حالا میزبان سیلاب هستند و در آب غرق شده اند:

تعداد بازدید : 113
نگرانی ها در خصوص چند بیماری در خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۰۷:۰۰

دکتر محمداسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت روز گذشته در خصوص نگرانی ها در خصوص بیماری ها در خوزستان گفت: یکی از این بیماری ها، هاری است. از آنجایی که خوزستان پس از استان گلستان رتبه دوم گزش حیوانات مهم از نظر انتقال هاری را به خود اختصاص داده است و در سیل نیز این حیوانات جایگاه قبلی خود را از دست داده‌اند و احتمال مواجهه با حیوانات متواری وجود دارد. در سالیان پیش یک مورد مرگ بر اثر هاری در استان خوزستان رخ داده است. طبق اطلاعات سازمان دامپزشکی کشور، ویروس هاری بین حیوانات وحشی منطقه در حال گردش است بنابراین یکی از تهدیدهای جدی، گزش حیوانات درنده است و احتمال انتقال هاری وجود دارد.

وی ادامه داد: دومین بیماری، التور است. التور نوعی بیماری اسهالی واگیر است که توان ایجاد همه گیری های سریع را دارد. بهترین اقدام کنترل آن پیش از همه گیری است. این بیماری بومی خوزستان است و هرساله موارد تک گیری آن بروز پیدا می کند. از نشانه های قریب الوقوع بودن همه گیری التور، پیدا شدن ناگ است و در نمونه گیری های خوزستان گویا ناگ انسانی مشاهده شده است. همچنین تا زمانی که کلر باقیمانده و کدورت آب آشامیدنی در روستاهای سیل زده به بیش از ۸۰ درصد نرسد، موقعیت بحران وجود دارد و این روستاها را از حیث بهداشتی از بحران خارج نخواهیم کرد.

مطلق با اشاره به خطر بیماری سالک نیز عنوان کرد: بیماری سالک به واسطه نیش پشه خاکی آلوده منتقل می شود. این بیماری همیشه و از دیرباز در خوزستان شایع بوده و به ویژه در مناطق جنوبی و غرب استان خوزستان بیشتر رخ داده است. خوزستان همواره جزو پنج استان پرشیوع سالک در کشور بوده است. همچنین بروز این بیماری در هویزه، شوش و شادگان بیش از مناطق دیگر خوزستان است.

وی بیان کرد: پس از سیل نیز به علت تراکم جمعیتی در کمپ ها و شرایط مناسب برای تکثیر پشه ها، احتمال بروز بیماری بیشتر است. همچنین بیماری های اسهالی یکی از مشکلات عدیده است که باید به آنها توجه ویژه ای شود. شپش و گال نیز از بیماری هایی هستند که احتمال بروز آنها در محل های تجمعی افزایش می یابد. این بیماری از شایع ترین بیماری های پوستی خارش دار در جهان است. استفاده از البسه دست دوم در اماکن عمومی و تجمعی بر احتمال بروز همه گیری این بیماری ها می افزاید. همچنین کمبود حمام تشدیدکننده این وضعیت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
احتمال سیل های مجدد بر اثر ذوب شدن زودهنگام برف های کوهها وجود دارد

در چند سال اخیر برف های باریده بسیار شل و آبکی بوده اند و بسرعت آب میشوند
باید ستاد بحران سازهای خاص را طراحی کند که قابل حمل باشند و امکانات حداقلی مورد نیاز را داشته باشند
در زمان بحران در کشور آنها را بتواند به محل دچار مشکل اعزام کند و بعد از اتمام بحران آنها را جمع آوری و نگه داری کند
این سازها می تواند توسط نیروی خلاق و کارآفرین داخل کشور با کمترین هزینه طراحی شود

بهترین پیشنهاد فراخوان برای جشنواره ای است که بهترین راهکار برای ساخت سازه های که سریع در مواقع بحران بتوان از آن را استفاده کرد باشد و بعد صنعتی کردن آن است.
من ماندم که چه اتفاقی باید بیافتد تا دادستان یا مدعی العموم وارد بشه؟
چرا برای یک توییت مهناز افشار دادستانی سریع وارد قضیه شد؟
که صد البته انتشار اخبار دروغ و تهمت جرم هست
اما بلا سر مردم آوردن هم جرم هست
آیا وزیر و وزارت نیرو نباید جوابگو باشند؟
چرا با وجود دریافت اخطارها در بهمن ماه سدها رو تخلیه نکردند و تا ۹ فروردین اینکار طول کشید؟
چرا با وجود نامه کمسیون امنیت ملی و هوا شناسی اقدامی نکردند؟
جواب این همه درد ملت رو چه کسی باید بده؟
تابناک عاجزانه خواهش میکنیم پیگیری کنید
شما رسالتی بر دوش دارید
و رسانه باید تریبون حق و مظلومین باشد
قابل توجه مسئولین امور آب و نیرو و کشت و زرع و غیره، نشنویم که دو فردای دیگر سخن از سنگینی خسارات و تأمین هزینه.های ناشی از سیل را مطرح نکنند و همواره سخن از هزینه.های تولید و عرضه خدمات پیش نکشند! حال بگذریم از هزینه.های بهداشت و درمان جماعت سیل.زده.
مردم خوزستان و لرستان و کرمانشاه هنوز خیلی هاشون توی چادر سر میکنن بعد اینا فکر گرون کردن بنزینن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل