بازدید 11837
۷

افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو لغو شد

کد خبر: ۸۷۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ 30 January 2019

با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروها از جمله خودروهای به اصطلاح تاخیری، برای موعد تحویل ابتدای شهریور تا انتهای دی‌ماه امسال ملغی شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس، خودروسازان داخلی که پیش‌تر مجوز افزایش قیمت ۳۰ درصدی محصولات خود را دریافت کرده بودند، دعوتنامه‌های ارسالی برای مشتریان (براساس قیمت‌های جدید) را ابطال و نسبت به ارسال دعوتنامه‌های جدید با قیمت قبل اقدام خواهند کرد. این موضوع مختص همه خودروهایی می‌شود که موعد تحویل آنها بین ابتدای شهریور تا انتهای دی امسال بوده است، بنابراین عملا خودروهای تاخیری را نیز شامل می‌شود. منظور از تاخیری‌ها، خودروهایی هستند که موعد تحویل آنها پیش از ابلاغ سیاست‌های جدید قیمت‌گذاری (افزایش قیمت ۳۰ درصدی و تعیین قیمت خودروها در حاشیه بازار) بوده و خودروساز به هر دلیلی، آنها را در اختیار ثبت‌نام‌کنندگان قرار نداده است.به‌عنوان مثال، اگر خودرویی قرار بوده مهر امسال تحویل مشتری شود و نشده، دیگر مشمول افزایش قیمت ۳۰ درصدی نمی‌شود و خودروساز باید آن را طبق قیمت مهر ماه تحویل دهد. بنابراین خودروهایی که موعد تحویل آنها بهمن به بعد است، مشمول این قاعده نشده و خودروسازان می‌توانند آنها را مطابق فرمول حاشیه بازار قیمت‌گذاری کرده و تحویل دهند.

تا پیش از این تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت، تکلیف قیمت خودروهای تاخیری مشخص نبود و ثبت‌نام‌کنندگان نمی‌دانستند در نهایت با چه قیمتی خودروهای خود را تحویل خواهند گرفت. وزارت صنعت چندی قبل سیاست‌های کلی قیمت‌گذاری خودرو را اعلام کرد و طبق آن مشخص شد که خودروها در دو مرحله افزایش قیمت خواهند داشت. مرحله اول، افزایش قیمت ۳۰ درصدی خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان بود که خودروهای با موعد تحویل ابتدای شهریور تا انتهای دی‌ماه امسال را شامل می‌شد. بر این اساس، خودروسازان مجاز شدند ۳۰ درصد به قیمت محصولات پیش‌فروشی خود با موعد تحویل مذکور، اضافه کنند. در مرحله دوم نیز که از ابتدای بهمن به اجرا درآمد، قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار تعیین شد تا به نوعی آزادسازی پس از یک دهه سرکوب قیمت، رخ دهد.

با ابلاغ سیاست قیمت‌گذاری خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این ابهام بزرگ برای مشتریان به وجود آمد که تکلیف خودروهای تاخیری یا معوق چه خواهد شد؟ به عبارت بهتر، مشتریانی که قرار بوده محصولات ثبت‌نامی خود را پیش از ابلاغ سیاست قیمت‌گذاری تحویل بگیرند و این اتفاق نیفتاده، مشمول افزایش ۳۰ درصدی خواهند شد یا نه؟

در آن مقطع اگرچه وزارت صنعت و خودروسازان پاسخ روشنی به این پرسش‌ها ندادند، با این حال شنیده می‌شد که شرکت‌های خودروساز قصد دارند همه خودروهای ثبت‌نامی با موعد تحویل ابتدای شهریور تا انتهای دی را با اعمال افزایش قیمت ۳۰ درصدی تحویل دهند. این موضوع اعتراض مشتریان را به‌دنبال داشت، چه آنکه آنها معتقد بودند نباید تاوان برنامه‌ریزی ضعیف و بدعهدی خودروسازان را بدهند. در ادامه اما خودروسازان به تدریج شروع به ارسال دعوتنامه برای ثبت‌نام‌کنندگان کردند و طی آن مشخص شد خودروهای تاخیری نیز مشمول افزایش قیمت ۳۰ درصدی شده‌اند. این موضوع خشم بیشتر مشتریان را به‌دنبال داشت و خودروسازی کشور در آستانه موجی بزرگ از انصراف و البته شکایات مردمی قرار گرفت. در نهایت اما وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد عمل شد و به خودروسازان دستور داد افزایش قیمت ۳۰ درصدی خودروها از جمله تاخیری‌ها را ملغی کنند. آن‌طور که منابع آگاه می‌گویند، وزارت صنعت از بیم شکایات عظیم مردمی، خودروسازان را از اعمال افزایش قیمت ۳۰ درصدی برای محصولاتشان منع کرده است. البته احتمالا شرکت‌های خودروساز نیز به نوبه خود از موج بزرگ انصراف ثبت‌نام‌کنندگان در صورت اعمال افزایش قیمت ۳۰ درصدی، واهمه داشته و با لغو آن کنار آمده‌اند. در این شرایط، این پرسش پیش می‌آید که چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت قبل از ابلاغ سیاست‌های جدید قیمت‌گذاری، مساله شکایات مردمی و انصراف ثبت‌نام‌کنندگان را در ملاحظات خود لحاظ نکرده و به نوعی سبب دردسر برای خودروسازان و سرگردانی مشتریان شده‌ است. پیش‌بینی اینکه مشتریان زیر بار افزایش قیمت خودروهای تاخیری نروند، کار سختی نبود و طبعا هم مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم خودروسازان می‌دانستند افزایش قیمت ۳۰ درصدی، شکایت و انصراف را در پی خواهد داشت. این در حالی است که ابتدا وزارت صنعت مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت را ابلاغ کرد و سپس خودروسازان آن را به خودروهای تاخیری تعمیم دادند و نتیجه‌اش شد نارضایتی و اعتراض مشتریان.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۷
تا وقتی بازار به صورت انحصاری در اختیار تولید کم کیفیت داخلی است ، نمیشه گفت سرکوب قیمت ! باید گفت سرکوب خریدار ! چون حق انتخاب دیگه ای نداره .
با انجام این کار دولت باید خودش زیان خودروسازان را برعهده بگیرد و منابع مالی کلانی را به انها تزریق کند تا بتوانند از پس پرداخت هزینه های خرید قطعات که سرسام اور افزایش یافته اند و سایر هزینه های افزایش یافته برایند وگرنه خودرویی از این شرکت ها بیرون نمی اید
این ملاک شهریور تا دیماه را ازکجا آوردند؟
افرادی که موعد تحویل خودرو آنها برای بهمن و اسفند امسال بود تکلیفشان چیست؟
حالا تکلیف آن بدبختی مثل من که بعد از یک عمر پس انداز شهریور ثبت نام کردم و زمان تحویل بهمن قید شده چی میشه . با این وضع اقتصادی کی دیگه میتونم تقاوت قیمت را پرداخت کنم . خدا کنه لااقل پولش را زودتر پس بدن.
سلام
وقتی خودروی عرضه نمیشود منتفی کردن افزایش قیمت هم بی معناست حتی کاهش قیمت هم بی معناست
کلا روی جنسی که نیست قیمت گذاشتن بی معناست.
حالا که افزایش 30 درصدی به علت شکایت و اعتراضات مستمر مشتریان ملغی شد بالاخره کی میخوان خودروها رو تحویل بدن ؟؟ با توجه به اینکه چهار ماه از موعد تحویل گذشته...........
به چه دلیلی این همه خودروها را گران کردند چرا دلیلش را شفاف نمیگویند . افزایش ارز که نباید اینقدر اثر گذاشته باشد چون ارز دولتی میگیرند . دوم اینکه منتی نیست که پیش فروشها شامل افزایش قیمت نشوند چون هم از نظر حقوقی و هم شرعی نباید شامل شوند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر