بازدید 12056

غرامت پژو به ایران خودرو تعلق می گیرد یا خریداران خودرو؟!

شرکت خودروسازی پژو، پرداخت غرامت برای خارج شدن از ایران بعد از گسترش تحریم ها در سال 2012 را آغاز کرده است. نکته مهم اینکه قرار است این غرامت به شرکت ایران خودرو پرداخت شود. اما معمولاً غرامت را به کسانی می دهند که ضرر و زیانی به آن ها رسیده باشد!
کد خبر: ۶۱۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ 23 August 2016
شرکت خودروسازی پژو پرداخت غرامت برای خارج شدن از ایران پس از گسترش تحریم ها در سال 2012 را آغاز کرده است. این خبر را مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت اعلام کرد و گفت: برای پرداخت غرامت که حتما نباید فیش نقدی ارایه کنند.

به گزارش «تابناک»، بعد از اینکه تحریم های بین المللی نشأت گرفته از شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل گسترش یافت، به تدریج شرکت های خارجی از جمله پژو از ایران خارج شدند و تمام تعهدات خود را بر اساس قراردادهای قبلی، یک طرفه لغو کردند.

یکی از شرکت هایی که کمتر کسی فکر می کرد با توجه به منافع گسترده ای که در ایران دارد، از این تحریم ها پیروی کند و از ایران خارج شود، شرکت پژو بود. به هر حال سرانجام این شرکت در سال 2012 از ایران خارج شد و خسارت سنگینی به همه وارد کرد. این در حالی است که بر اساس گزارش ها، هم اکنون بیش از 4 میلیون خودروی پژو در کشور در حال حرکت هستند.

همگان به یاد دارند که در آن زمان یکباره تولیدات به دلیل نبود قطعه اصلی بسیار بی کیفیت به بازار عرضه شد. مضافاً اینکه با بحران ارزی در کشور و سه برابر شدن قیمت ارز ماشین های که تولید می شد نیز با سه برابر قیمت به مردم عرضه شد. این در حالی است که کیفیت این خودروها نیز همزمان سه برابر کاهش یافته بود!

در آن سال ها مقالات زیادی نگاشته شد، بر این پایه که چگونه در حالی که در آن سال ها گفته می شد تولید خودرو در کشور بومی شده است و حتی مراسم رونمایی از خودروی ملی برگزار می شد، به یکباره با افزایش قیمت ارز قیمت خودور نیز افزایش یافت و خودروسازان اعلام می کردند با توجه به وابستگی تولیدات به خرید قطعه خارجی این افزایش قیمت توجیه پذیر است!

به هر حال با این همه فراز و نشیب اعلام شده است که شرکت پژو با پذیرش پرداخت غرامت، متعهد شده که بخشی از این مبلغ غرامت را نقدی به ایران خودرو و بخشی دیگر نیز در پکیج متفاوتی از تربیت نیروی انسانی تا بهینه‌سازی خطوط تولید خودروهای فعلی پژو پرداخت می کند.

در همین زمینه، یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ خودرو بیان داشته، «کل بسته‌ای که برای غرامت پژو به ایران تدوین و تصویب شده، ارزشی معادل ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو دارد که ۱۱۶ میلیون یورو آن خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته است؛ ضمن اینکه ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو مربوط به مسائل عادی است که در یک پکیج دیده شده است. در این میان، خودروهایی که قبل و بعد از تحریم و تا روز انعقاد قرارداد تولید شده نیز بخش دیگری از این غرامت می‌شوند، چرا که ایران خودرو ملزم بود ۶۹ میلیون یورو به پژو بپردازد که در قالب این تفاهم‌نامه این رقم دیگر پرداخت نمی‌شود».

بنابراین آنچه مشخص است، پژو تصمیم گرفته که غرامت پرداخت کند. اما نکته مهم اینکه قرار است این غرامت به شرکت ایران خودرو پرداخت شود؛ واعجبا!

در واقع اینکه در قرارداد جدید با پژو موضوع غرامت مورد توجه قرار گرفته است، موضوع مهم و جای تشکر دارد. اما معمولاً غرامت را به کسانی اختصاص می دهند که ضرر و زیانی به آن ها رسیده باشد.

هنگامی که تحریم ها شدت گرفت و نرخ ارز سه برابر شد و پژو از ایران رفت، چه کسانی ضرر کردند؟! شرکت های خودرو سازی ایران که قیمت ها را سه برابر کردند و از سوی دیگر به هر قیمتی بود قطعات غیر استاندارد و اصلی را از چین وارد کردند و به مردم فروختند. در واقع این شرکت ها به همه تعهداتشان عمل کردند!

اما ضررکنندگان اصلی همچنان ضرر می کنند و با توجه به روند قرار نیست هیچگاه غرامتی به آنها پرداخت شود و یا حداقل از آنها پوزش طلبیده شود. مردمی که مجبور شدند ماشین های بی کیفیت با قطعات غیر استاندارد و غیر اصل را بخرند و سوار شوند و فقط هزینه بدهند. از هزینه های مالی گرفته تا هزینه های جانی!

در واقع اگر قرار است، غرامتی پرداخت شود، این غرامت به مردم اختصاص پیدا می کند. نه اینکه این غرامت را دوباره به شرکت های تولید کننده بپردازند، چرا که آنها سود خود را در فروش با سه برابر قیمت کرده اند. اگر خسارتی نیز دیده باشند، به خاطر رکود اقتصادی و یا کمپین های عدم خرید خودرو بود که اتفاقاٌ به دلیل همین بی کیفیتی مورد استقبال قرار نمی گرفت.

هنوز همه به یاد دارند چگونه دولت با اعطای وام های 25 میلیونی به خریداران خوردو، خودروسازان را از ورشکستگی نجات داد و قس علی هذه! عجبا هنگامی که تحریم ها وجود داشت، مردم باید تحمل می کردند و ضرر می دادند و حال اینکه مفری برای جبران آن خسارت ها پیدا شده؛ دوستان دیگری که در آن دوران نه تنها هیچ ضرری نکردند، بلکه در پاره ای موارد سودهای هنگفتی نیز به دست آورده اند، امروز که دیگر از آن ضررها خبری نیست به دنبال گرفتن غرامت هستند!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۰
میشه پاداش این سال اقایون ....

تا حالا چی به مردم رسیده !!!!

کیفیت اشغال ماشین ها مال مردم بود که حالا حالا باید تحمل کنن اونوقت پاداشش میرسه به اقایون ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
چرا اینقدر مردم ما باید بختی بکشند چرا هر دولتی هم میاد باز همین راه رو ادامه میده
مخاطب تابناک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
چی فکر کردین ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
ايران خودرو از مردم هم غرامت ميگيره انوقت بياد غرامت بده
شخص شخیص
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
موضوع اینه که ما نقش اسفالت کف خیابونو داریم
بابا بسه دیگه خسته شدیم از بس از این حرفا نوشتیم.
ما همه میدونیم که خودروسازان چی هستن این حرفا دیگه زدنش فایده ای نداره
اگه بلدید عمل کنید.اگه بلد نیستید چیزی نگید دیگه رو اعصابمون راه نرید بیشتر از این
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
واقعا راست میگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
احسنت .احسنت
یعنی خدا کی از دست این ایران خودرو خلاص میشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
ايران خودرو نه ويران خودرو
ناشناس
| United Kingdom |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
وقت گل نی
آفرین! درسته که آخر زور رسانه‌ها به اربابان قدرت در ایران نمیرسه، ولی همین که حرف دل مردم رو میزنین و باعث عصبانیت اربابان قدرت داخلی که در واقع دشمن اصلی مردم ایران هستند (اجنبی دشمن ثانویه محسوب میشه که روراسته و تکلیفش روشنه) جای تشکر داره.
اقلا ایرادات ماشین های فروخته شده را برطرف کنند
با سلام
حتماً خودروسازها به ویژه ایران خودرو غرامت را به مردمی که این فرغون ها را خریده اند آن هم با چند برابر قیمت واقعی و صد البته قطعات چینی پرداخت می کنند. !!!!!!
باورتان شده است که این غرامت را به مردم می پردازند؟؟؟؟!!!!
خدا شفایتان دهد
پژو باید میمومد این پول رو به خریداران میداد نه به مدیران شرکت!
اقتصادی دولتی و غیر رقابتی یعنی همیت . مگر شما انتظار دیگری داشتید؟!
باسلام واحترام من نیز بانویسنده مقاله موافق بوده ودرسال 1393 خودروی پژوی 405 اس ال ایکس خریدم باکلی مشکلات فنی وتاخیر دردریافت خودرو
مسلماً بایداین غرامت به خریداران خودروتعلق گیردزیرادرسال های اخیرایران خودروثابت کرده که ازسودخودبه نفع مشتری حاضرنیست که بگذردوبه قول معروف حاضراست گنجشک رارنگ کرده وبه جای قناری به مشتریان نگون بخت خودبفروشدوتابع هیچ یک ازاصول انسانی واخلاقی دررابطه بامشتری مداری وتکریم ارباب رجوع نیست وجان ومال وروح وروان مردم برای مدیران نالایق وبی کفایت ایران خودرو پشیزی ارزش نداردوحتی آبروی خودشان هم برای خودشان مهم نیست وفقط به فکرافزایش قیمت وکاهش کیفیت به هرقیمتی هستندوبس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
به ملتی که برای خرید "زهر مار" هم صف میکشن نمیشه گفت "مشتری نگون بخت"
خلایق هر چه لایق
ای بابا
ایرانخودرو هم ار توبره خورده و هم از آخور
به بهونه تحریم ها و دلار 3000 تومانی ماشین های بی کیفیتش و گرون به مردم بیچاره ایران قالب کرد. حالا هم غرامت و از پژو می گیره.
آقا این پول مال مردم هستش نه خودروساز بی کیفیت ساز
یعنی اگه این غرامت رِ به مردم عادی بدن من یکی هنگ میکنم. بابا دلت خوشه تابناک، فک کردی اینجا کجاس؟
این جا یا باید همه خریداران خودروهای پژو از ایران خودرو شکایت کنند یا اینکه دادستان کل باید به عنوان مدعی العموم وارد شده و درخواست نماید تا دست کم بخشی قابل توجهی از این غرامت را به خریداران خودروهای بی کیفیت در این دوره چند ساله بدهند. آیا واقعاً دادستان منصفی وجد دارد که این حق تضعیع شده از خریداران را بگیرد؟ آیا سازمان حمایت از مصرف کنندگان وارد عمل میشود؟
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من

آنچه البته به جائی نرسد فریاد است
سوال خنده دار و مضحکی بود.
خریداران کیلو چنده !!
سلام
اين حرفها رو بيخيال شيد
فقط تو رو خدا لوازم يدكي اصل وارد كنيد تا از دست اين لوازم بي كيفيت و گرون راحت بشيم . امروز ماشين رو مي بري تعمير گاه و كلي هم هزينه مي كني هنوز راه نيوفتاده باز هم خراب ميشه .
مطمئن باشيد كه ايران خودرو از اين پول نمي گذره و باز هم ماشين بي كيفيت و آشغال تحويل مردم ميده
هروقت پولی که از آمریکاگرفتن ،به ملت داده شد این پول هم به پژوسواران پرداخت میشود.خوش خیال.
تابی جون این چه سوالیه ؟!!!!!!!!!!!!!!! خوب معلومه به ایران خودرو تازه ایران خودرو چند برابر اون غرامت را هم از دهن مشتریاش قبلا کشیده بوده یعنی به تفسیری ایران خودرو جایی نمی خوابه که آب زیرش بیفته به هر ترفندیه چندین برابر حقشو یا از دولت میگیره یا از مردم بینوا
پرسنل فراموش نشود.
انصافا از اين مقاله دستت درد نكنه گل گفتي
خسارت حاصل از تحریم ها از جیب مردم تامین شده است پس بنابراین اگر خسارتی هم قراره پرداخت بشه باید به مصرف کنندگان پرداخت شود نه به خودرو سازان. چون خودروسازان محصولات خودشون را در این مدت به چند برابر قیمت واقعی به مردم به زور فروختند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
يادمه تو اون وضعيت تحريم ي قطعه کوچيک ماشين رو به من ندادن و گفتن نيسنت و ماشينم يکماه بيشتر قابل استفاده نبود تا اينکه به قيمت چند برابر برام جور کردن .اونوقت ايران خودر بايد غرامت بگبره!!!!!
چی بگم مملکت گل وبلبل که میگن همین جاست.خون مردم رو توی شیشه کردند ماشین 12 میلیونی رافروختند 36 میلیون حالا غرامت هم میگیرند. خودرو سازی ایران به کجا میرود؟؟؟
سود بانکی کم شد که اینها وام ارزانتر بگیرند که قیمت پایین بیاد برعکس گران کردند این غرامت هم بغلش! فعلا سوار ۰۰۰
اینجا ایران مهد دلیران و بیشه شیران است.پس لطفا هیچ کجا را با ایران مقایسه نکنید . مگه میشه و مگه داریم سرمایه دار به مصرف کننده محبور به خرید خسارت و غرامت بده. مگه اینکه شتر از سوراخ سوزن رد بشه
به كساني كه در دوران تحريم پژو خريده اند بايد غرامت و تفوت قيمت و جنس و كيفيت محاسبه شود و پرداخت شود شما مديون ما هستيد اي پژويي ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
سلام
کلی کمپین و ... راه افتاد که بابا نخرید این آشغالا رو
گوش نکردید خریدید حالا بکشید
چرا مردم دریافت کنند؟ مردم که همیشه خودروسازها رو با تحریم و کمپین اذیت کردند. این پول مستقیم باید به کارخانه تزریق شود که تولیدات بیشتری برای رفاه مردم صورت گیرد.
باسلام باید مشخص باشه دقیقا برای چه بوده که جریمه عدم تعهد بوده یا این جریمه باید مردم را هم شامل شود یا نه
بسيار عالي بود مقاله خوبي بود
اگه مردم دو سه سال دوام می آوردن و ماشین صفر نمیخریدند الان مشکل کلا حل شده بود. الان اصلا حق هیچ اعتراضی را ندارند
اگر ضرر ماراندهند باید از آقای نعمت زاده بگیریم که از اینها حمایت کردند
محاسبه این ضرر و زیان جطور بوده؟ایران خودرو که چند برابر سرانه این مبلغ را با مصرف کننده حساب کردن و گرفتن. حالا ضرر های مالی و بقیه مسائل فدای سر شون.اون هایی که با این قطعات غیر استاندارد وارداتی ازجون و سلامتی مصرف کننده مایه گذاشتن یا زنده زنده در آتش تقلب خودرو ساز سوختند آیا کسی و جایی یادش هست. آی سازمان حمایت از تولید کننده ...ببخشید حمایت از مصرف کننده...
اینقدر به ایران خودرو و سایپا فحش ندید . این دو تا شرکت بهونه اس وگرنه وظیفه اصلی شون انتقال پول از مکانی به مکان دیگه هست .
انصافا اگر این غرامت به دارندگان فعلی خودروهای این شرکت که مشمول تولیدات آن زمان هستند نشود باید فاتحه عدالت و نظارت رو خوند
من موندم همه نوشتن کی خلاص میشیم از دست ایران خودرو ، ایران خودرو فلان خوب برادر من نخر نمیتونی خوب تا وقتی شما ها میرید میخرید هر جور دلشون بخوان با شما حساب میکنن دیگه
غرامت رابايد به امثال بنده بپردازند
شرکت پژو طبق قوانین فرانسه قرارداد بسته و طرف قرارداد ایران خودرو هست. که مطابق همان قرارداد باید خسارت عدم انجام تعهد رو بپردازه
غرامت به مردم برسد؟ شوخی می کنید؟
یعنی خااااااااک بر سر من با متولد شدنم در این نقطه ی جغرافیایی ....خااااااااک
تقصیر خود مردمه .
حتی کسانیکه هزینه قطعات تعمیری خودرویشان را چندین برابر پرداخت کرده اند ازجمله بنده که دارای فاکتور نیز میباشم وحق ایران خودرو نیست که کل خسارت را دریافت کند.
خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است
کار من از گریه گذشته است اینچنین میخندم
احتمال زیاد ایران خودرو فراخوان میده برای کسایی که تو این سالها خودرو خریدند و سهم آنها را نسبت به خریدی که انجام دادند می پردازه. البته این در صورتی است که انسانیت داشته باشند و حلال و حروم سرشون بشه. به اینجای قضیه که می رسیم می بینم نه، احتمالا با هزاران توجیه این غرامت را به عنوان پاداش مدیران خودشون بر می دارند.
شتر در خواب بیند پنبه دانه
ایران خودرو نوس جان می کنه و یک لیوان آب روش
لطفا معطل نشید به مشتریان بدبخت چیزی نخواهد رسید آقایان کلی باید پاداش به مدیران بدن گناه داره اذیتشان نکنید
غرامت متعلق به خونواده هایی است که عزیزانشان توی پژو 405 سوختند و مردند
بقول آن بانوی محترم در سریال های سیما که با لهجه شیرین آذری میگفتند : شما جیب مارو نزن ... حالا حکایت پرداخت غرامت خودروسازان به مردم است .
تابناک تمام غیر قابل انتشاراتتو از اول تا الان میخرم
کلی میخوام بخندم .......
ترا بخدا قسمتى ازان رابه خدمات پس ازفروش بدهند كه مردم گارانتى واقعى رالمس نمايند
تازه ناراحت بشن گرونتر هم ميكنن
به جیب مسئولین ایران خودرو!!
وقتی هم شرکتهای لبنی بخاطر روغن پالم جریمه شدند، عملا چیزی به مصرف کنندگان بینوا -که بزرگترین آسیب دیدگان بودند- نرسید!
همگان به یاد دارند که در آن زمان یکباره تولیدات به دلیل نبود قطعه اصلی بسیار بی کیفیت به بازار عرضه شد.
پرداخت خسارت به مردم ؟
ایران خودرو یعنی

نازلترین کیفیت با بالاترین قیمت
کی میشه صنعت خودرو ما واقعا رو براه بشه؟
اونایی که بدلیل کیفیت پائین و نشت بنزین داخل پژو 405 کباب شدن کی باید تاوانشو بده خدایا ظلم ایران خودرو کی تموم خواهد شد
با سلام من سال 1390 یه پژوGLX خریدمتا سال 1394 سه بار واشر سر سیلندر سوزوند تقریبا 2 میلیون تومان خرجش کردم آخرش خسته شدم فروختم یه 206 V8 SD خریدم تا حالا 6 تا تسمه دینام و4 تا تسمه سفت کن و 4 تا هرزگرد وغیره عوض کردم تازه همه تو مسافرت حال گیری کرده
یک خودرو ef5 که ایران خودرو باید در تاریخ 95/4/10 تحویل اینجانب می دادند در تاریخ 95/4/20 به اینجانب sms دادند که خودرو آماده تحویل است و اینجانب همان روز تحویل گرفتم ( از خود کارخانه ) و حالا بجای 10 روز جریمه تاخیر 2 روز را محاسبه کرده و به مبلغ 24400 تومان پرداخت نمودند و کسی پاسخگو نیست
ایران خودرو پول بره تو جیبش بر نمیگرده
هر وقت انحصار از صنعت خودرو خارج شد مبارزه با فساد معنا پیدا می کنه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست