بازدید 4733

دیدار اردوغان و عبدالله عبدالله با روحانی

روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه عصر دوشنبه در نیویورک درباره مهمترین مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، گفت و گو و تبادل نظر کردند. روحانی همچنین با رئیس هیات اجرایی دولت افغانستان هم دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۸۳۶۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ 25 September 2018

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نوشت: روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه عصر دوشنبه در نیویورک درباره مهمترین مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، گفت و گو و تبادل نظر کردند. روحانی همچنین با رئیس هیات اجرایی دولت افغانستان هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسن روحانی و "رجب طیب اردوغان" در این گفت و گو تاکید کردند که هیچ مانعی برای گسترش و تعمیق همکاری های دو کشور وجود ندارد و تمام تلاش خود را برای توسعه همه جانبه این همکاری ها در راستای منافع دو ملت، بکار می گیرند.

روحانی در این دیدار تسریع در روند اجرای توافقات گسترده دو کشور را ضروری خواند و اظهار داشت: ایران از حضور و مشارکت سرمایه گذاران و شرکتهای ترکیه ای در روند پیشبرد پروژه های خود استقبال می کند.
رئیس جمهور همچنین با قدردانی از ابراز همدردی و تسلیت دولت ترکیه به مناسبت شهادت جمعی از هموطنان در حمله تروریستی اهواز ، گفت: ما همیشه در روزهای سخت در کنار هم بوده ایم و این حوادث به ما می گوید که در برابر موضوع تروریسم باید جدی تر تلاش کنیم.

روحانی همچنین همکاری های ایران و ترکیه و روسیه در موضوع سوریه را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود در زمینه سوریه کاملا آماده ایم در چارچوب روند سه جانبه با همکاری ترکیه، به حل مساله سوریه و بویژه ادلب کمک کنیم.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این دیدار با ابراز تاسف عمیق نسبت به شهادت جمعی از ایرانیان در حادثه تروریستی اهواز گفت: ما دیگر با پدیده تروریسم مواجه نیستیم بلکه با دولتهای تروریستی روبرو می باشیم.

رجب طیب اردوغان خواهان تقویت همکاری های تهران - آنکارا شد و اظهار داشت: برای مقابله با تحریم ها، دست در دست و در کنار شما خواهیم بود.

وی همچنین بر تقویت روند همکاری های دو کشور در خصوص سوریه تاکید کرد.

روحانی در دیدار با عبدالله عبدالله: توسعه روابط تهران و کابل در همه عرصه ها به نفع دو ملت است

حسن روحانی عصر دوشنبه در دیدار "عبدالله عبدالله" رئیس هیات اجرایی دولت افغانستان، با بیان اینکه همه باید برای ریشه کنی تروریسم در منطقه تلاش کنند، گفت: امنیت کشورهای منطقه و از جمله ایران و افغانستان به یکدیگر گره خورده است و حضور بیگانگان در این منطقه به ضرر همه ما است.

رئیس جمهور روابط اقتصادی ، همکاری در تامین امنیت مرزها و تشویق بیشتر بخش خصوصی برای گسترش روابط تجاری را مورد تاکید دو دولت برشمرد.

روحانی همچنین به اهمیت موضوع مواد مخدر و ضرورت مبارزه با آن اشاره کرد و گفت: مواد مخدر خطری برای مردم ما و شما و همه ملتهای جهان است و باید با همکاری با آن مبارزه شود چرا که آینده ملتها را تباه می کند و بخش عمده ای از تامین مالی تروریسم از قاچاق مواد مخدر است.

رئیس جمهور در ادامه با انتقاد از استاندارد دوگانه برخی کشورهای غربی در موضوع تروریسم ، اظهارداشت: پس از زمان انقلاب اسلامی ،فعالیتهای تروریستی در ایران توسط کسانی انجام شد که اکنون در همین کشورهای غربی حضور دارند و مورد حمایت برخی کشورهای منطقه هم هستند. این کشورها اگر خودشان مورد حملات تروریستی قرار گیرند ، بحث تروریسم و مبارزه با آن اهمیت می یابد اما در مورد ملتهای منطقه ما، از تروریست ها حمایت می کنند.

روحانی با اشاره به اینکه دو ملت ایران و افغانستان همیشه در روزهای سخت در کنار هم بوده اند، گفت: طی سالهای گذشته با فداکاری مردم افغانستان، عراق و سوریه ثابت شد که با ایستادگی و همکاری می توان شکست های قابل ملاحظه ای به تروریست ها تحمیل کرد.

رئیس هیات اجرایی دولت افغانستان نیز در این دیدارتاکید کرد: ایران همیشه در شرایط دشوار در کنار ملت افغانستان بوده و هیچ وقت روابط خود را با افغانستان تحت الشعاع کشورهای ثالت قرار نداده است.

عبدالله عبدالله با تاکید بر ضرورت همکاری همه کشورها در مبارزه با تروریسم اظهارداشت: هدف تروریست ها صدمه زدن و ایجاد رعب و تفرقه در بین کل مردم افغانستان است و مردم هم به خوبی آن را درک می کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر