بازدید 4993
عبدالواحد موسوی‌لاری:

شروط پمپئو گردن‌کلفتی سیاسی است

تهدید ایران به تحریم‌های سخت‌تر از سوی وزیر امور خارجه امریکا با واکنش چهره‌های سیاسی کشور مواجه شد. عبدالواحد موسوی لاری معتقد است شروطی که امریکا بیان کرده، نقض حاکمیت ملی ایران است.
کد خبر: ۸۰۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۸ 23 May 2018

 روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت: تهدید ایران به تحریم‌های سخت‌تر از سوی وزیر امور خارجه امریکا با واکنش چهره‌های سیاسی کشور مواجه شد. عبدالواحد موسوی لاری معتقد است شروطی که امریکا بیان کرده، نقض حاکمیت ملی ایران است.

ارزیابی شما از کنش‌های امریکا پس از خروج از برجام چیست؟

اتفاقات مهمی با خروج امریکا از برجام افتاده است. کشوری که مدعی حراست از قوانین بین‌المللی است، خود را پاسدار اجرایی شدن مقررات بین‌المللی می‌داند و سرزمینش مقر سازمان ملل متحد است، یک تخلف آشکار کرده و به نقض صریح توافق‌های بین‌المللی دست زده است؛ توافقی که خود و همراهانش آن را امضا کرده‌اند. امریکا برجام را نادیده گرفته است. جهان با یک پیام جدید مواجه شده است. اینکه امریکا تا زمانی به یک توافق پایبند است و روابط بین‌المللی تا آنجایی برقرار است که منافعش را تامین کند. اگر توافق برای صلح و امنیت بین‌المللی انجام شده باشد و مجموعه عقلای کشور‌ها به آن متعهد شده باشند، ولو اینکه امضای امریکا پای آن باشد، توسط این کشور نقض می‌شود. امریکا با چنین سابقه‌ای امروز وارد دیالوگ جدیدی با ایران شده است. تمام تعهدات پیشینش را نادیده می‌گیرد تا پمپئو شروط جدیدی را برای ما تعیین کند. در چنین شرایطی دولت ایران با چه منطقی می‌تواند پایبند به شرایط امریکا باشد؟ در صورتی که ایران این شرایط را بپذیرد، چه تضمینی است که امریکا باز هم زیر میز نزند و هر آنچه خودش گفته، نقض نکند؟ نباید فراموش کرد که این شرایط نوعی گردن‌کلفتی سیاسی، گردنه‌بندی سیاسی و دزدی آشکار است.

واکنش ایران نسبت به شروط تعیین شده توسط امریکا چه باید باشد؟

بخش عمده‌ای از شروطی که امریکا بیان کرده، نقض حاکمیت ملی ایران است. ترامپ با لباس دفاع از ملت ایران عملا مردم را تحت فشار قرار می‌دهد. این شروط را چه به لحاظ محتوایی و چه از نظر شکلی نمی‌توان پذیرفت. آنچه گفته‌اند نقض آشکار حاکمیت ملی ما است و نمی‌توان پای پذیرفتن چنین شروطی رفت. کدام کشور حاضر است حاکمیت ملی‌اش را به خطر بیندازد؟ مردم ما هیچگاه اقدامات امریکا را فراموش نمی‌کند. مگر کودتای ٢٨ مرداد و حمایت امریکا از صدام در جنگ با ایران فراموش‌شدنی است؟ دولتی که به هیچ قاعده‌ای پایبند نیست، چگونه به خود اجازه می‌دهد که شرایط تعیین کند؟ حتی حرف امریکایی‌ها در کشور‌های هم‌پیمان خودش و کسانی که زیر معاهده را امضا کردند، قابل قبول نیست. وقتی منافعش تامین نشود، به سادگی توافق را زیر پا می‌گذارد. در عین حال دولت ایران باید در عرصه بین‌المللی و گفتگو‌ها و مذاکرات به گونه‌ای عمل کند که حقانیت جمهوری اسلامی برای مردم دنیا مشخص باشد. در حال حاضر ترامپ تنها است و تنها مزدوران منطقه‌ای و فرزند نامشروعش به نام رژیم صهیونیستی را همراه خود دارد. ما باید اقداماتی انجام دهیم که فضای بین‌المللی‌ای که برای نه گفتن به ترامپ به وجود آمده شکسته نشود. باید با دنیا حرف بزنیم نگذاریم امریکا اجماعی علیه ایران به وجود آورد.

در صورتی که ایران این شرایط را بپذیرد، چه تضمینی است که امریکا باز هم زیر میز نزند و هر آنچه خودش گفته، نقض نکند؟ نباید فراموش کرد که این شرایط نوعی گردن‌کلفتی سیاسی، گردنه‌بندی سیاسی و دزدی آشکار است. بخش عمده‌ای از شروطی که امریکا بیان کرده، نقض حاکمیت ملی ایران است. ترامپ با لباس دفاع از ملت ایران عملا مردم را تحت فشار قرار می‌دهد.

برای خواندن خبرها و تحلیل های بیشتر درباره این سوژه روز اظهارات پمپئو علیه ایران و واکنش ها به آن را کلیک کنید

 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار