بازدید 32305

پاسخ نویسنده فارین پالیسی به درخواست های وزیر خارجه آمریکا از ایران: «باش تا صبح دولتت بدمد»!

یک دلیل خوب برای آن‌که فراموش نکنیم که دولت آمریکا به دنبال یک توافق جایگزین می‌گردد، این است که اینجا داریم از ترامپ صحبت می‌کنیم. او مردی به دنبال توافقات است. این در DNA اوست. رفتن تا سر حد نهایی درخواست‌های ممکن و بعد عقب نشستن در زمان لازم و وقتی‌که طرف مقابل خواسته‌های اصلی شما را برآورده کرد.
کد خبر: ۸۰۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ 26 May 2018

«تسلیم شو دوروتی!»؛ این عبارت جادوگر شهر اوز است که من وقتی سخنرانی وزیر امور خارجه مایک پامپئو را در خصوص ایران خواندم – اولین سیاست مشخص دوران وزارت او که این هفته بیان کرد – نمی‌توانم آن را به‌ هیچ‌ وجه از سرم خارج کنم؛ به‌ ویژه موضوع بند مربوط به 12 که خواسته و شرط آمریکا قبل از ورود به هرگونه توافق جدید هسته‌ای با ایران است. فهرست مورد درخواست پامپئو در حداقل‌ترین حالت ممکن، بلند پروازانه است. این فهرست از ایران می‌خواهد همه فعالیت‌های غنی‌سازی را متوقف کند، به فعالیت در حوزه موشک‌های بالستیک پایان دهد، به حمایت از حزب‌الله، حماس، حوثی‌ها و طالبان پایان دهد، نیروهای خود از سوریه را خارج کند، شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران در عراق را تعطیل کند و دیگر مرگ بر اسرائیل نگوید.

فکر می‌کنم منطقی باشد که پاسخ بسیاری از متخصصان ایرانی به این درخواست این باشد که: بله، باش تا صبح دولتت بدمد! هرچقدر هم که درخواست‌های پامپئو مشروع باشد، بسیار بعید است که حاکمیت مبتنی بر مذهب در ایران با آن‌ها کنار بیاید. این درخواست‌ها با همه آنچه ما از هسته مرکزی و DNA جمهوری اسلامی سراغ داریم متباین و در تضاد با آن است. این دقیقاً یک کاپیتولاسیون علیه نظام ایران است که قاسم سلیمانی و سپاه قدس را از کار بیکار می‌کند. در واقع این درخواست‌ها به معنی آن است که ایران چیزی به‌ غیر از جمهوری اسلامی باشد.

ترامپ برای تغییر رفتار ایران تا کجا به‌پیش می‌رود؟

در نتیجه بسیاری این سخنرانی پامپئو را به شکلی ظریف تلاشی برای تغییر نظام در پرده می‌بینند. حمایت از این ایده را می‌توان در بخشی از سخنرانی او دید که به شکلی وسیع مردم ایران را خطاب قرار داد و از الهام برای آینده‌ای روشن برای این مردم با «انسجام تمام» سخن گفت. پامپئو در پاسخ به این که چقدر زمان می‌برد تا استراتژی آمریکا در مقابل ایران موفق باشد، بیش از قبل ایده تغییر رژیم را عیان کرد و گفت: در پایان روز این مردم ایران هستند که زمان آن را انتخاب می‌کنند. این مردم ایران هستند که در مورد رهبران خود دست به انتخاب می‌زنند. اگر آن‌ها به ‌سرعت دست به انتخاب بزنند بسیار عالی خواهد بود. اگر نخواهند زود تصمیم بگیرند ما با قدرت در مورد این استراتژی پایبندی خواهیم کرد تا به همه آنچه امروز گفتم برسیم.

صادقانه بگویم که نمی‌دانم هدف نهایی و غایی ترامپ در این خصوص چیست. آیا تنها به دنبال آزمون فشار برای عقب نشاندن رفتارهای تهاجمی ایران است؟ آیا باور دارد که نظام ایران را می‌توان مجبور به تعاقب صلح از مسیر درخواست آمریکا برای یک توافق جدید کرد؟ یا این‌که درواقع هدف نا گفته همان متلاشی کردن نظام مذهبی ایران است؟

البته که همه این‌ها می‌تواند در مراتب و اولویت‌های متفاوت جزو اهداف ترامپ باشد. این‌که: حداقل مجاب کردن ایران به پایین کشیدن فتیله و عدم تهدید منافع آمریکا و اگر امکان‌پذیر باشد، اجبار ایران به بازگشت به میز مذاکره و تلاش برای چانه‌زنی گسترده‌ای که به شکل جامع رفتارهای تهدیدآمیز ایران هم در بعد هسته‌ای و هم غیرهسته‌ای را شامل شود. اما اگر ایران به این تن ندهد، ایالات‌متحده به دنبال آن خواهد بود که فشار بر ایران را تا حد ممکن افزایش دهد تا نظام متلاشی شود و خیزش مردمی آن را ساقط کرده و جانشین مهربان‌تری به‌جای آن بر سرکار آورد.

یک دلیل خوب برای آن‌که فراموش نکنیم دولت آمریکا به دنبال یک توافق جایگزین می‌گردد، این است که اینجا داریم از ترامپ صحبت می‌کنیم. او مردی به دنبال توافقات است. این در DNA اوست. رفتن تا سر حد نهایی درخواست‌های ممکن و بعد عقب نشستن در زمان لازم و وقتی‌که طرف مقابل خواسته‌های اصلی شما را برآورده کرد. بعدازآن هم اعلام پیروزی و در بوق و کرنا کردن همه‌ چیز. ترامپ در بیانیه‌اش در خروج از توافق هسته‌ای اعلام کرد که «آماده، خواهان و قادر» به انجام «یک توافق بلندمدت» با رهبران فعلی ایران است. آیا این شکلی از حیله‌گری زیرکانه است؟ فکر نمی‌کنم این‌گونه باشد. همه آنچه در مورد دیدگاه‌های شخصی پامپئو و بولتون مگویید، در جای خود صحیح است؛ اما من فکر نمی‌کنم که ترامپ وقتی اموراتش پیش برود چندان علاقه‌ای به همراهی با جماعت خواهان تغییر نظام در ایران باشد. او دخالت‌های اخیر آمریکا در عراق، افغانستان و لیبی را مورد تمسخر قرار داده است. او خاورمیانه را شبیه به یک باتلاق می‌بیند، شبیه به یک سیاه‌چاله بی‌انتها که جان و منابع آمریکایی‌ها را در خود می‌بلعد. تمایل اساسی او بر محدود کردن حضور ایالات‌متحده در این منطقه، قطع صرف منابع و درخواست از متحدان محلی برای بر عهده گرفتن امور است. تغییر نظام پرهزینه و نیازمند منابعی وسیع، کجای این استراتژی جای دارد؟

ترامپ برای تغییر رفتار ایران تا کجا به‌پیش می‌رود؟

علاوه بر این تقویت تضمین آمریکا برای آمادگی در خصوص مذاکره جدید با ایران، موضوعی است که پامپئو سخنرانی خود را با آن آغاز کرده و طی آن مزایای اساسی برای ایران در توجه به نگرانی‌های ایالات‌متحده را در آن ذکر کرد؛ پایان تحریم‌های آمریکا. بازگشایی روابط دیپلماتیک و تجاری در شکل تام و کامل آن. دسترسی به فنّاوری‌های جدید و حمایت آمریکا از مدرن سازی اقتصاد ایران و ادغام مجدد آن در اقتصاد جهانی. پامپئو نیازی نداشت که تا این حد جلو برود.

بیش از آنچه همه دولت‌های قبل رفته بودند. همه این‌ها مربوط می‌شود به تلاش‌های پامپئو و ترامپ (و البته وزیر امور خارجه قبلی رکس تیلرسون) تا رهبر کره شمالی را از این موضوع مطمئن کنند که انجام درخواست آمریکا برای خلع سلاح اتمی کامل می‌تواند رونق و امنیت بی‌حسابی را برای کشورش به ارمغان آورده و همچنین از بقای نظام به آن اطمینان دهد. این‌که آیا این مسئله در مورد کره شمالی و ایران موفق خواهد بود یا نه موضوع دیگری است. اما باور من بر این است که این همان مدلی است که ترامپ به‌ عنوان پایان مسأله در مورد هر دوی این کشورها در ذهن خود داشته است.

این‌ که آیا دولت به دنبال تغییر اساسی رفتار رادیکال نظام ایران یا تغییر خود نظام در ایران است، هیچ‌کس نمی‌تواند در سخنرانی پامپئو بی‌پروایی محض اهدافی که وی مشخص کرده را زیر سؤال ببرد. اما در مورد این سؤال انتقادی که ترامپ تا کجا و با چه ابزاری قادر به انجام این مأموریت است، تردیدهای جدی وجود دارد. آن‌گونه که مشخص است کاخ سفید درصدد است بخش اعظمی از این هدف را با استفاده از «فشار مالی بی‌سابقه» بر ایران و آنچه پامپئو «سخت‌ترین تحریم‌ها در تاریخ» خواند، به دست آورد. این امر بسیار تهدیدکننده به نظر می‌رسد؛ به‌ خصوص برای نظام ایران ‌که در لبه سقوط آزاد قرار دارد.

اما آیا برای دولت ترامپ آنچه پامپئو وعده آن را داده، عملی است؟ برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که توان مالی و قدرت مالی آمریکا درنهایت همه کشورهای اروپایی، روسیه و چین و هند و دیگر کشورهایی که در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کرده و در همراهی با آن‌ها بی‌میل هستند را به‌زانو درخواهد آورد. برخی دیگر بر این باور هستند که اقدامات نه‌چندان کارآمد یک‌جانبه ترامپ و بی‌اعتنایی او به منافع اقتصادی و استراتژیک بقیه کشورهای دنیا، درنهایت منجر به مجموعه‌ای بی‌سروته از تحریم‌های بی‌اثر خواهد شد. در این زمینه تهدید پامپئو به برقراری سفت‌وسخت تحریم‌های قبل از توافق هسته‌ای و برقراری تحریم‌های بی‌سابقه در تاریخ درواقع خیالی، موهوم و همراه با نتایج مصیبت‌بار ناخواسته احتمالی برای رهبری جهانی آمریکا خواهد بود. رصد این دو موضع متفاوت و دیدن این‌که کدام‌یک ازاین‌دست تحلیل‌ها درنهایت درست از آب درخواهد آمد موضوعی تحلیلی و جالب است. اما در خصوص مسئله سیاست‌گذاری، به نظر می‌رسد که دولت ترامپ و استراتژی‌اش در برابر ایران به‌گونه‌ای است که حق با گروه اول باشد.

فراتر از تحریم‌ها، ادامه ارائه جزئیات دقیق از سوی دولت در خصوص اینکه چگونه قرار است از سایر ابزارهای ایالات‌متحده برای ایجاد کمپینی با فشار بی‌نهایت بر ایران استفاده کند، دردسرساز شده. این موضوع از زمانی که در هفت ماه قبل ترامپ برای اولین بار اقدام به رونمایی از استراتژی خود در برابر ایران کرد، مطرح بوده است. سخنرانی پامپئو هم در این زمینه چیز زیادی برای گفتن نداشت. این پرسش همچنان باقی است که: ترامپ برای رسیدن به هدف بلند پروازانه ای که در سر دارد، آماده استفاده از چه چیزی در کنار تحریم‌هاست؟ قرار است از چه منابعی استفاده کند؟ چه تعداد از متحدان آمریکا در این مسیر فهرست شده‌اند و تا کجا و به چه چیزی قرار است تن دهند؟ در کنار این‌ها موضوع مهم دیگری که باقی‌مانده این است که قرار است نیروهای آمریکایی در سوریه باقی‌مانده تا به احاطه کردن نیروهای ایرانی و جلوگیری از رسیدن آن‌ها به مرز اسرائیل کمک کند یا نه؟ این مسأله جدیت استراتژیک دارد. سخنرانی پامپئو تا حد زیادی ایران و تهدیدهای جدی این کشور برای منطقه و تلاش و جدیت دولت ترامپ برای پایان دادن به آن را مطرح کرد. اما در مورد جوهره اصلی این‌که چگونه قرار است روی زمین به این هدف برسد ساکت بود – به‌غیراز آن‌که قرار است سپاه پاسداران انقلاب را از منابع مالی محروم کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۶۸
انتشار یافته: ۵۴
صبح دولتت بدمد به انگلیسی چی میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
bash ta sobhe dolatat bedamad
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
"یه چیزی تو مایه های "اوه مای گاد
این امضا آقای ترومپت رو به یک پزشک قلب نشون بدید تا ببینه قلب کثیف و مریضش چشه ..........
حتی اگر بگویم آمریکا کد خدا است و این حرف را قبول داشته باشیم در دعوای بین رعیت و کد خدا درست است که رعیت آسیب می بیند ولی کد خدا ممکن است تمام اعتبارش را از دست بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
رعیت نابود میشود و کدخدا شاید اعتبارش را از دست دهد.شاید ب وسیله ی غول رسانه از دست ندهد
یک نرمش قهرمانانه دیگر تا دمیدن این صبح دولت. چاره ای نیست!!!
از سایت شما بخاطر حمایت هایتان تشکر میکنیم
ایران با پیش شرط پذیرش برجام و تعلیق تحریمها باید با آمریکاییها مذاکره کند کجدار مریض یه قدم عقب دو تا جاو پیش بره تا ترامپ سه سالش تموم شود بر خلاف نظر مقامات ایران شرکتهای آمریکایی باید در داخل ایران سرمایه گذاری کنند تا اعمال تحریم برای آمریکاییها هم
هزینه زا شود و الا باید به اقتصاد ونزویلایی سلام کنیم و امارات هم واسمون هفتیر بکشه !!!
پاسخ ها
جمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
هه مردم از خنده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
دوست من،آمریکا به هیچ چیز پایبند نیست.رسما دارن به کل جهان میگن ما کدخدا هستیم و حرف حرف ماست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
در بلاد کفر مثل اینجا هر چهارسال استراتژی دولتها با امدن نفر بعد عوض نمیشه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
مگه کد خدا نیست
کسی که روسیه و چین و اتحادیه اروپا رو تحریم میکنه و همه شون میرن التماس . پس چیه؟؟؟
حالا صبح اونها ميدمد يا صبح ما اخرش؟
با نام خدا .

با سلام .


چقدر عالی بود اگر در تمامی مذاکرات 5+1 جناب آقای کمال خرازی به عنوان نفر اول مذاکره شونده ایران میبودند .

مطمئن باشید حالا وضع اینگونه نبود .........ایشان معادلات را تغییر میدادند ......به نفع ایران ......

چرا جمهوری اسلامی ایران جناب آقای کمال خرازی را انتخاب نکرد ؟ عجیب است ..


یک دیپلمات برجسته از همه ابعاد سیاسی ، مخصوصا" اعتماد به نفس بسیار بالا و خونسرد بودن ایشان در مذاکرات

که دشمن را کلافه میکند ............مثل ویلیام برز، آمریکائی که در مذاکرت حضور داشت .........

واقعا" اینجانب بسیار ناراحت هستم

به هر حال بنده یک ایرانی هستم و حق اینجانب است که از سرنوشت کشورم جویا باشم ......جز اینکه ما را ایرانی ندانند .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
کاملا موافقم.آقای خرازی خیلی کار بلد هست.
ترجمه و نگارش خیلی ضعیف
این موضوعات تنها دلخوشکنکه. تحریمهای ویرانگر و فراگیر در راهه.
تو بدترین زمان تحریم ها که فروش نفت رو حتی دربرابر کالا تحریم کرده بودند ما حدود سه میلیون فروش نفت داشتیم . ایران میتونه برای دور زدن تحریم ها باهمکاری خیلی از گروه های منطقه ای به خصوص کشورهای شرقی خیلی پول وارد کشور کنه بشرطی که این پول تبدیل به پول کثیف نشه و کالای مورد نظر فقط از مسیر ایران رد شه
نیاز نبود فارین پالیسی بگوید " باش تا صبح دولتت بدمد"!!!!
گمان می کتید دولتمردان امریکایی خودشان نمی دانستند و یا نمی دانند ایران هرگز به این درخواست ها تن نمی دهد؟؟؟!!!!!

توپ را در زمین ایران انداخته اند به منظوری خاص.
احسنت به مترجم عزیز
متاسفانه نه در زمان تحريمهاي خرد كننده اوباما برنامه مدون و مشخصي داشتيم و نه الان، پس بهتر نيست قبل از فروپاشي كامل اقتصاد ايران فكر اساسي بكنيم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
آقای احمدی نژاد یک خوبی ای داشت این بود که ترس در صورتش دیده نمی شد.برعکس بعضی ها.
ملت ایران با شما که کارنامه سیاه سقوط دکتر مصدق را در چنته دارید همکاری نخواهند کرد.واقعا که امریکایی ها پر رو هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
اینا هیچوقت اجازه نمیدن کشورهای دیگه شاخ بشن.خدا میدونه اگر مصدق نرفته بود الان چقدر وضع ایران فرق داشت.مردم برای همین یک مورد نباید آمریکا رو ببخشن.
کره شمالی در رویکردی بظاهر جدی، اعلام نمود که حاضر است با آمریکا مذاکره نماید و به عنوان سر آعاز رویکرد مسالمت آمیز جدید خود، زندانیان تبعه آمریکایی را آزاد و یک مرکز آزمایشات هسته ای تخریب شده قبلی خود را با تخریب مجدد، به آمریکا تسلیم نمود. نتیجه چه شد، اعلام ضرورت پیچش نسخه لیبی برای کره شمالی و هیچ گونه امتیاز دهی آمریکا تا زمانی که کره شمالی تمام پیش شرط های آمریکا و از جمله تحویل تمام تسلیحات هسته ای خود به آمریکا، و نابودی کلیه مراکز هسته ای را به اتمام برساند و بعد تازه آمریکا کره شمالی را با کشتن رهبر آن به بک لیبی دیگر، کشوری تنیده در جنگ های داخلی و هرج و مرج تبدیل کند. چقدر راحت اهداف شوم خود را رونمایی می کنند. از نظر آمریکا، تبدیل تمام کشورهای مخالف، به شرایط لیبی، ایده آل است. در چنین شرایطی، کدام کشور حاضر است با تسلیم شدن به خواسته های آمریکا، خلع سلام و در آخر تبدیل شدن به شرایط لیبی، خود را تسلیم آمریکای با روحیات ترامپی نماید؟ و اساسا چه چیزی را بهتر از شرایط حال خود به دست خواهد آورد؟ کاش آینده زیبایی را برای بعد از تسلیم شدن ترسیم می نمودند و در عمل در کشور های تسلیم شده نیز مشاهده می گردید. آمریکا در سال های اخیر، در عراق، افغانستان، یمن، سوریه، و بسیاری از کشورهای دیگر دخالت نظامی مستقیم نمود. وضع فعلی کدام یک از این کشورها، هم اکنون بهتر از گذشته است؟ در کدام یک از این کشورها، آمریکا موفق شد تا شرایط را به نفع خود و یا نفع جامعه آن کشور و یا هر دو، بطور کامل تثبیت نماید و موجب رونق اجتماعی، سیاسی و اقتضادی گردد؟
دوران ترامپ، موجب نزول جایگاه آمریکا حتی در نزد هم پیمانان او گردیده و به نظر هر آمریکایی سیاست مدار، بخوبی این موضوع را درک نموده باشد. امید است رویکردهای جهان ستیز وی منجر به جنگ جهانی نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
نتیجه ی منفی خودسری های آمریکا در سال های آینده دیده خواهد شد.آمریکا نمی تواند به جامعه ی بین الملل بی توجهی کند.
آمریکا آماده باش که تو بدست توانای رهبر و مردم ایران نابودیو همراه با اسراییل کودک کشت انشاءالله تعالی
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
داداش مارو قاطی نکن از خودت مایه بزار من که به محض جنگ دنبال سوراخ موش میگردم تا ابا از اسیاب بیوفته البته فکر کنم گیرم نیاد و بازار سیاه داشته باشه اما درنهایت جوینده یابندس!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
مجید جان،امثال شما از نسل قاجارها هستید.آماده ی از دست دادن سرزمین برای حفظ جان.
دقیقا کاری که شهدا نکردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
خیلی ها نیستن . همون هایی که یه عمر حقوق گرفتن الان وقت جان فشانی و شهید شدن و بهشت رفتنه . تمام بهشت برای خودتون . ما اصلا لیاقت شهادت نداریم.
متن مقاله همش در مورد قلدری آمریکا است که برعلیه ایران چکار بکنند نکنند میتوانند نمیتوانند. آیا آمریکا دنبال تغییر نظام است ونیست میباشد . فکر کردند ایران یک مرغ بریان است از خود هیچ اختیاری ندارد به فکرآن هستند که چگونه بخورند آیا میتوانند بخورند یا نه. با اینگونه تفسیر وتحلیل غیر مستقیم میخواهند قدرت امریکا را یاد آوری کنند ودل ملت را خالی کنند. واما آمریکاییها باید بدانند در ایران کسانی هستند .که با تمام توان در برابر قلدر مئابی امریکا در هر زمینه ایستادگی میکنندو ان سخنان 12گانه پمنو هم آرزو وتوهم بیش نیست. ویقین بدانند آن را با خودشان بگور خواهند برد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
خیلی خنده داره که مثل احمق ها خودشون رو به اون راه میزنن.خیلی خودشون رو بزرگ می بینن.
زیادی قلم فرسایی کرده اید این آقا فقط به منافع کشورش. و ملتش فکر می کند. و اهل معامله هست وما فقط یاد گرفته ایم بگوییم او دیوانه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
من اگه بیام از خونه ی تو دزدی کنم و حالا این وسط یکی از اعضای خانوادت رو هم بکشم و چیزایی که ازت دزدیدم رو برای خونواده ی خودم ببرم،تو من رو تحسین میکنی؟میگی عجب آدم
باغیرتیه که فقط فکر خونواده ی خودشه؟
آمریکا خودتم میدونی قابل اعتماد نیستی و کشور هایی که به تو اعتماد کردن مثل عراق- سوریه- لیبی- وقتی خلع سلاح شدن با خاک یکسانشون کردی در مورد ایرانم همینه تاریخ نشون داده یا باید غلام حلقه به گوش امریکا بود مثل اعراب حوزه خلیج فارس !!! یا باید جلوی امریکا وایستاد که این وایستادن دو جنبه داره با بالا بردن قدرت اقتصادی و نظامی
و متاسفانه قسمت اول کار رو خراب کرده :)) کاش اقتصاد هم دست نظامی ها بود!!! و این سپاه و ارتش بودن که خودرو میساختن و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
مگه الان نیست ؟؟عجب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
نه نیست.این چند صدایی مانع حرکت در جهت مشخصی شده.باید دست یکی باشه که در این مورد نظامی ها نشون دادن مرد عمل هستن و پاک دست.
در مورد رویکرد معلوم الحال فارین پالیسی هم می نوشتید. همه میدانیم اختلافات و رقابتهای داخلی آمریکا چه وضعیتی داره. همه چپ ها و فمینیستهاو اوبامائیستها علیه ترامپ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
دقیقا،مردم فکر میکنن اگر سی ان ان یا رسانه های دیگه چیزی علیه ترامپ می گن بخاطر ملت مظلوم ایرانه!نه آقا،درگیری حزبی است.
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. روزی را میبینم که در حال سلاخی سربازان آمریکایی در خاک ایران هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
اونها هم خانواده دارن و آدم هستن،امیدوارم مسئولینشون به کشتنشون ندن.
جوجه رو آخر پاییز میشمرن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
الان بهاره!جوجه های برجام رو نمی بینی؟همه سیاه هستن و آماده هستن تو چشمت نوک بزنن.
تفسیر غلطیه
چیز بدی که نمیخوان...مذاکره کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
آمریکا به هیچ چیز متعهد نیست.
اگر هم میبینی در روابط اقتصادی با بعضی کشورها
به یک چیزهایی احترام میزارن به خاطر منافع
خودشون هست.با ما چه منافعی دارن؟جز ضرر؟
پس پوستمون رو میکنن!
چقدر این نویسنده های غربی طرفدار ما شدن .فارین پالسی .فیگارو بی بی سی .ایران اینترنشنال.گاردن و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
شایدم مترجما
تحریم های آمریکا اقتصاد ایران رو متلاشی میکنه چرا نمی خواهید بفهمید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
میفهمند ولی تاثیری روی خودشون که نداره من و تو بیچاره ایم که در این سرزمین بدنیا اومدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
صورت مسئله رو همه میدونیم.
راه حلت چیه؟
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
اون چیزی که اثر گذاشته روی زندگی ما بی مسئولیتی و مشکل مدیریتی مدیران ماست نه تحریم !!!
یک سیاست مدار بزرگ زمانی که روحانی گفت بدون امریکا هم برجام را ادامه می دهیم خیال امریکا را برای خروج از برجام راحت کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان