بازدید 31352
آخرین تحولات خاورمیانه؛

ادعای وعده قطر به حشدالشعبی برای جنگ با عربستان/ فرمان تعلیق انتقال سفارت آمریکا به قدس و عصبانیت نتانیاهو/ درخواست شاهزاده سعودی از روسیه برای پیوستن به ائتلاف عربستان

وعده کمک قطر به حشد الشعبی در صورت آغاز جنگ، تلاش ترکیه برای یارگیری خارج از ناتو، فرمان تعلیق انتقال سفارت آمریکا به قدس، خیز حشدالشعبی برای گرفتن گذرگاه مرزی تنف و پیشنهاد محمد سلمان به پوتین برای پیوستن به ائتلاف عربستان سعودی از جمله مهترین تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بود.
کد خبر: ۶۹۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 02 June 2017
وعده کمک قطر به حشد الشعبی در صورت آغاز جنگ، تلاش ترکیه برای یارگیری خارج از ناتو، فرمان تعلیق انتقال سفارت آمریکا به قدس، خیز حشدالشعبی برای گرفتن گذرگاه مرزی تنف و پیشنهاد محمد سلمان به پوتین برای پیوستن به ائتلاف عربستان سعودی از جمله مهترین تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بود.
 
به گزارش «تابناک»، در همین راستا، یک روزنامه سعودی مدعی شد، قطر به حشد شعبی، (نیروی بسیج مردمی عراق) وعده داده در صورت گشودن جبهه جنگ با عربستان در شمال، یک میلیارد دلار به این گروه کمک خواهد کرد.

روزنامه عربستانی عکاظ نوشت: قطر 500 میلیون دلار به حشد شعبی کمک کرده و به آن‌ها وعده داده که در صورت گشودن جبهه جنگ با عربستان در شمال، یک میلیارد دلار به آن‌ها کمک خواهد کرد.

این روزنامه نوشت: قطر با همه گروه‌های «شر» از القاعده و اخوان المسلمین و انصارالله گرفته تا حزب‌الله همکاری می‌کند تا در عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تنش ایجاد کند.

این روزنامه در ادامه آورده است: «پیامد رخدادها و واکنش‌های عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس علیه «تجاوزات» دولت قطر در سطح مردمی و رسانه‌ای جدی و سرنوشت‌ساز بود. «عقده فقر سیاسی» قطر باعث نشد در مواضع خود بازنگری و روابطش را بهبود بخشد، بلکه روش تنش‌آمیزتری را برگزید و تلاش کرد، توهم خود را درباره گرفتن نقش رهبری از عربستان در جهان عرب دنبال کند.»

این روزنامه نوشت: «دولت قطر از طریق اقداماتش به «خودکشی سیاسی» می‌پردازد. قطر علیه طرح عربستان برای متحد کردن جهان عرب ایستاد و از جنبش حماس برای جدایی از دولت فلسطین حمایت کرد و به حمایت از "صفوی‌ها" در بحرین پرداخت. قطر از مخالفان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در خارج حمایت کرد و برای آن‌ها منبرهای رسانه‌ای را گشود و به مخالفان عربستانی نیز مبالغ سالیانه‌ای اختصاص داد.»

دعوا میان قطر و برخی اعضای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات پس از آن بالا گرفت که خبرگزاری رسمی این کشور، نقل قول‌هایی از امیر قطر منتشر کرد که در آن از نقش ایران در ثبات منطقه تجلیل کرده و حزب‌الله لبنان را به عنوان یک جریان مقاومت ستوده بود.
 
ترکیه به دنبال متحدان جدید در خارج از ناتو
 
خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، بی میلی برلین و برخی دیگر از اعضای ناتو برای برگزاری نشست سال آتی سران این سازمان در استانبول، نشانه وجود شکاف در این بلوک است و ترکیه در جستجوی یافتن هم پیمانی جدید خارج از این پیمان نظامی است.

به گزارش اسپوتنیک، رسانه های آلمان به تازگی گزارش هایی منتشر کردند، مبنی بر اینکه برلین و برخی از هم پیمانان آن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نسبت به برگزاری نشست سال آینده سران این سازمان در استانبول ابراز نارضایتی کرده اند.
 
به نوشته اسپوتنیک به نقل از روزنامه آلمانی «دی ولت»، دیپلمات هایی از بیست کشور عضو این پیمان گفته اند که این کشورها با مخالفت خود می خواهند این پیام را به دولت ترکیه بدهند که با سیاست داخلی اردوغان مخالف اند.
 
یک مقام بلندپایه به روزنامه دی ولت آلمان گفت: ما نمی خواهیم اعتبار بین المللی ترکیه را ارتقا دهیم؛ نمی خواهیم طوری وانمود شود که ناتو از سیاست داخلی دولت آنکارا حمایت می کند.

ترکیه در نشست سال گذشته ناتو در ورشو، پایتخت لهستان پیشنهاد کرد که نشست بعدی در استانبول برگزار شود. اما این پیشنهاد با مخالفت آلمان، فرانسه، هلند و دانمارک روبه رو شد که خواستار برگزاری آن در بروکسل، پایتخت بلژیک بودند.

هجده عضو ناتو به همراه کانادا از برگزاری نشست در بروکسل حمایت کردند و در نهایت نشست امسال (2017) سران ناتو هفته پیش در بروکسل برگزار شد.
 
اسپوتنیک به نقل از «الکساندر پرندژیف»، تحلیلگر نظامی و سیاسی روس نوشت: مخالفت ناتو با ترکیه در شکافی ریشه دارد که در میان این متحدان ایجاد شده است.
 
به گفته پرندژیف، گرایش آشکاری در دولت ترکیه برای یافتن متحدانی جدید خارج از ناتو شکل گرفته که اولین آن ها روسیه خواهد بود.
 
پرندژیف افزود: همه اینها نشان دهنده آن است که ترکیه در حال دور شدن از ناتو، و این سازمان در حال پس زدن دولت آنکاراست.
 
وی همچنین نتیجه گیری کرد که رد پیشنهاد میزبانی ترکیه از سوی ناتو شکاف میان آنکارا و متحدانش را عمیق تر خواهد کرد.
 
ترامپ فرمان تعلیق انتقال سفارت آمریکا به قدس را امضا کرد
 
منابع خبری می‌گویند، رئیس‌جمهور آمریکا فعلاً قصدی برای منتقل کردن سفارت این کشور به قدس اشغالی ندارد.
 
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه یک فرمان اجرایی امضا کرد که انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی را معلق می‌کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز این مطلب را روز پنجشنبه به نقل از برخی دستیاران ترامپ گزارش داده است. 

پیشتر سی‌ان‌ان گزارش داده بود، انتظار می‌رود «دونالد ترامپ» دستور تعلیق انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به قدس اشغالی را تمدید کند.

نمایندگان کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ قانونی را به تصویب رسانده‌اند که خواستار انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی است. از آن زمان تاکنون رؤسای جمهور آمریکا هر شش ماه یک بار این مصوبه را تمدید می‌کنند.

آخرین بار، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، شش ماه پیش این مصوبه را تمدید کرد. مهلت این قانون امروز (پنجشنبه) به پایان می‌رسد.  

ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی را به محض ورود به کاخ سفید عملی خواهد کرد.
 
واکنش اسرائیل
 
دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اقدام رئیس جمهوری آمریکا در ابقای سفارت این کشور در تل آویو به مدت شش ماه، واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، دفتر نتانیاهو ضمن ابراز ناامیدی وی از تصمیم ترامپ مبنی بر تعلیق انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، اعلام کرده است: عدم انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم (بیت المقدس)، تحقق صلح را دشوارتر می کند.
 

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین گفته است: عدم انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم (بیت المقدس) این توهم را به فلسطینیان القاء می کند که یهودیان هیچ ارتباطی با اورشلیم (قدس اشغالی) ندارند!

خیز الحشد الشعبی عراق برای آزادسازی گذرگاه التنف در سوریه
 
منابع میدانی اعلام کردند، صحرای سوریه به سمت جنوب این کشور شاهد درگیری های گسترده ای میان گروه های تحت حمایت دمشق و تروریست ها بر سر سیطره بر گذرگاه مرزی «التنف» خواهد بود.

این منابع به وبگاه خبری «العالم الجدید» عراق، اعلام کردند که گروه های تحت حمایت دمشق وابسته به نیروهای «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق هستند و می خواهند به مرزهای اداری گذرگاه التنف به سمت جنوب سوریه نزدیک شوند.

گروه های وابسته به الحشد عبارتند از: «کتائب الامام علی، کتائب ابو الفضل العباس و حزب الله عراق».

به گفته این منابع، گروه های مسلح عراق تلاش دارند راه خود را تغییر داده تا از مناطق تحت کنترل ارتش سوریه به گذرگاه التنف برسند.
 
رایزنی آمریکا با روسیه برای بیرون راندن نیروهای ایرانی از جنوب سوریه!

گروه های تروریستی «جیش مغاویر الثورة و أسود الشرقیة» تلاش دارند مانع از پیشروی گروه های عراقی به سمت مرزهای اداری گذرگاه التنف شوند و همین سبب شده است که این نیروها برای رسیدن به این گذرگاه به سمت شمال از منطقه «عقده الزرقاء» مسیر خود را تغییر دهند.

این گذرگاه (240 کیلومتری شرق تدمر) در اشغال معارضانی است که در مارس 2016 آن را از داعش پس گرفته بودند.

روزنامه «الغد» اردن نیز اعلام کرد، ارتش سوریه نیروهای خود را به درعا گسیل داشته و قصد دارد این شهر و منطقه مرزی و گذرگاه «نصیب» را آزاد کند.
 
 درخواست بن‌سلمان از روسیه برای پیوستن به ناتوی عربی
 
یک خبرگزاری روسی اعلام کرد که جانشین ولیعهد عربستان در سفر اخیر خود به روسیه از این کشور خواسته به ائتلاف نظامی به رهبری عربستان وارد شود.

«جیفورگ میرزایان»، کارشناس مسائل سیاسی طی مقاله‌ای که در خبرگزاری اسپوتنیک منتشر شد، نوشت: به نظر می‌رسد که "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد عربستان در جریان سفر به مسکو از روسیه خواسته وارد ائتلاف نظامی شود که عربستان رهبری آن را در خاورمیانه بر عهده دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: پنهان نیست که ریاض در تلاش برای ایجاد ائتلافی منطقه‌ای برای مقابله با ایران و محدود کردن نفوذش در خاورمیانه است و در این راستا، عربستان با قراردادهای با ارزش ۳۵۰ میلیارد دلار با آمریکا، دونالد ترامپ را با خود همراه کرده و از سوی دیگر نیز سعودی‌ها به دنبال ایجاد یک ناتوی عربی هستند و کاملا آشکار است که محمد بن سلمان با روسیه درباره مشارکت در این طرح مذاکره کرده است.

میرزایان در این مقاله نوشت: به نظر می‌رسد، روسیه اشتیاقی برای این ایده ندارد، چون اول از همه، کرملین به هیچ وجه به دنبال وارد شدن با هرگونه مقابله با ایران نبوده و روابط دوجانبه میان ایران و روسیه، هیچ گونه چالش بزرگی ندارد. این در حالی است که ریاض کمک‌های فراوانی به گروه‌های تروریستی انجام داده و این دلیل دومی است که باعث شده تا کرملین درباره ماهیت پروژه‌های استراتژیک با شرکایی همانند عربستان سعودی با دیده تردید بنگرد. از سوی دیگر، کارشناسان روسی بر این باورند که اطمینان به شرکای سعودی به حداقل میزان ممکن خود رسیده است.

میرزایان بر این باور است که ریاض در جریان سفر آتی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به روسیه تلاش دیگری را برای متقاعد کردن مسکو برای پیوستن به ناتوی عربی خواهد کرد.

پیشتر، گزارش‌هایی منتشر شده بود که دولت دونالد ترامپ در حال مذاکره با هم پیمانان اصلی خود در خاورمیانه که شامل مصر، اردن، عربستان و امارات می‌شود، بوده تا ائتلاف نظامی منطقه‌ای برای مقابله با نفوذ ایران تشکیل شود.

میرزایان گفت، انتظار نمی‌رود که روسیه موضع خود در قبال ائتلاف نظامی احتمالی را تغییر دهد، چون این کشور وضعیت خاصی برای ایفای نقش میانجی در خاورمیانه داشته و با تمامی کشورهای مربوط در منطقه در ارتباط است. اما روسیه می‌تواند به عربستان در تعامل با برخی بحران‌هایی که ریاض در آن مشارکت داشته کمک کند که به طور مثال می‌توان به جنگ یمن اشاره کرد.

بیانیه شدیداللحن سخنگوی «مسعود بارزانی» علیه «نوری المالکی»
 
سخنگوی «مسعود بارزانی» در یک بیانیه شدیداللحن، با بی اراده خواندن کُردهای مخالف بارزانی، نوری المالکی را مسئول شوربختی عراق دانست.
 
«امید صباح» سخنگوی «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در پی اظهارات نوری المالکی درباره بارزانی و متهم کردن او به سوءاستفاده از مسأله استقلال کردها، در حالی که وی مشروعیت قانونی ندارد، بیانیه شدیداللحنی علیه وی منتشر کرد.

به نوشته پایگاه خبری کرد پرس، امید صباح در این بیانیه گفته است: نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق در مصاحبه با نشریه الاخبار لبنان نسبت به حقوق ملت کردستان پای خود را بیش از پیش فراتر نهاده و سخنان نامربوط نیز درباره ریاست منطقه کردستان بر زبان رانده و به خود اجازه داده آنچه نسنجیده است در خصوص اتفاقات و حقوق ملت کردستان بگوید. المالکی ابراز دشمنی با مردم کردستان را عادتی برای تبلیغات انتخاباتی خود کرده اما حقیقت این است که نه وی و نه دنباله روهایش مهم نبوده و افکار آنان نیز محلی از اعتبار نیستند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: بسیار جای تعجب است کسی که بلای منزل بر عراق و منشا شکست و شوربختی و گسترش ترور در این کشور بوده است، چگونه هنوز لب به سخن می‌گشاید! کسی چون المالکی که بانی وضعیت فعلی عراق است، باید به زندگی خود پایان داده و یا دست کم خود را از انظار مردم عراق گم می‌کرد. کسی که مفهوم امضا و قرارداد را درک نکرده و پیمان هایش را همچون آب خوردن زیر پای گذاشته و از تمامی اصول مردانگی و انسانیت دور افتاده، چگونه مجاز است بار دیگر به قدرت دست یابد؟ از وی می‌پرسیم برای عراق چه کرده‌ای و بیش از 500 میلیارد دلار درآمد عراق را برای فساد و ویرانی این کشور صرف کردی؟

سخنگوی ریاست منطقه کردستان در ادامه با بی اراده خواندن کردهای مخالف بارزانی، در این بیانیه شدیداللحن آورده است: استقلال کردستان حق مردم کردستان بوده و المالکی به هیچ وجه در جایگاهی نیست که در این مورد حرفی بزند. لازم است خوب متوجه این موضوع باشد که در مورد استقلال تمامی مردم و جریان های کردستان هم صدا و هم موضع بوده. اگر المالکی دل خود را به بی ارادگی تعداد معدودی از کردها خوش کرده است، به وی اطمینان می‌دهیم که در فرجام کار، جایگاه وی و کُردهای طرفدارش زباله‌دان تاریخ خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها