بازدید 13295
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «بیم و امید بورس با آمدن نمادهای بانکی» تا «آوار دیوار14میلیارد دلاری ترامپ بر پزو»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار تغییرات شاخص بورس، چشم انداز منفی رتبه اعتباری ترکیه، زمانی برای سقوط یورو، کاهش قیمت طلا در بازار جهانی، متعادل شدن قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، مشتری های جدید میعانات گازی و نفت ایران، آخرین وضعیت میعانات گازی در انبارها، جریمه‌ای برای عبرت سایر خودروسازان، دلار در هفته گذشته گران تر شد و تمدید پیمان دوجانبه پولی کره جنوبی و مالزی، در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 28 January 2017
از «بیم و امید بورس با آمدن نمادهای بانکی» تا «آوار دیوار 14 میلیارد دلاری ترامپ بر پزو»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار تغییرات شاخص بورس، چشم انداز منفی رتبه اعتباری ترکیه، زمانی برای سقوط یورو، کاهش قیمت طلا در بازار جهانی، متعادل شدن قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، مشتری های جدید میعانات گازی و نفت ایران، آخرین وضعیت میعانات گازی در انبارها، جریمه‌ای برای عبرت سایر خودروسازان، دلار در هفته گذشته گران تر شد و تمدید پیمان دوجانبه پولی کره جنوبی و مالزی، در بر دارد.


بیم و امید بورس با آمدن نمادهای بانکی

در هفته گذشته نماد بانک ملت در بورس تهران بعد از حدود 6 ماه بازگشایی شد، شاخص کل به یکباره بیش از هزار واحد افت کرد؛ و شاهد از بین رفتن 3600 میلیارد تومان نقدینگی در بازار سهام بودیم. در همین راستا دیگر بانکی‌ها نیز که قرار است در هفته جاری بازگشایی شوند، احتمال می‌رود شاخص کل با افت‌های متوالی همراه شود. پیش‌بینی‌ها و نظرات کارشناسان این است که به احتمال زیاد نماد دو بانک تجارت و صادرات نیز در روز اول بازگشایی با افت در قیمت پایانی مواجه شوند، مگر اینکه از این دو نماد حمایت‌هایی صورت گیرد. با این حال عده‌ای معتقدند که این فضای منفی مقطعی است و به نظر نمی‌رسد ادامه دار باشد. عده ای نیز معتقدند این بازگشایی نمادهای بانکی، علاوه بر اینکه قدرت نقدشوندگی بازار را بالا می برد به جریان گردش وجوه نقد و حرکت بازار سرمایه کمک می کند.


شاخص های بورسی جهانی به قله ۱۹ ماهه رسیدند

بازارهای جهان که ابتدای آخرین هفته ژانویه بر نگرانی‌های ترامپی متمرکز بودند، چهارشنبه وضعیت بسیار بهتری بهتری داشتند. روز پنجشنبه داده‌های خوب از تجارت ژاپن، اعلام رشد درآمد شرکت‌های اروپایی، امید دوباره به بسته مالی ترامپ و افزایش ریسک‌پذیری پس از چند روز بد، باعث شد شاخص‌های سهام افزایشی شوند. شاخص‌های بورس که پس از آغاز رسمی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به‌شدت تحت فشار قرار گرفته بودند روز چهارشنبه حتی دست به رکوردزنی زدند و به اوج ۱۹ ماهه رفتند. به گزارش اقتصادنیوز، در این میان شاخص «داوجونز» ایالات‌متحده برای اولین‌بار در تاریخ از مرز 20هزار واحد گذشت. با این حال شاخص دلار متاثر از ابهام‌های موجود درباره روند سیاست‌گذاری دولت جدید ایالات‌متحده به ضعف خود ادامه داد.

چشم انداز منفی رتبه اعتباری ترکیه

موسسه «استاندارد اند پورز» اعلام کرد که تحت تاثیر کاهش ارزش لیر، چشم انداز رتبه اعتباری ترکیه را از وضعیت «پایدار» به وضعیت «منفی» تغییر داده است. به گزارش ایرنا، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار از زمان آخرین گزارش این موسسه در ماه نوامبر گذشته تاکنون نزدیک به 18 درصد کاهش یافته است. استاندارد اند پورز می نویسد: کاهش ارزش پول ترکیه به افزایش فشار تورمی، به خطر انداختن ترازنامه های شرکتی و ضربه به رشد اقتصادی منجر شده است. تحولات عمده سیاسی و وقایع تروریستی اخیر در ترکیه ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد این کشور وارد کرده است.

زمانی برای سقوط یورو

تد مالوچ سفیر پیشنهادی آمریکا برای نمایندگی این کشور در اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد: به نظر من یورو با مشکل روبروست و نه تنها تحت فشار قرار دارد بلکه با موانع جدی روبرو شده و احتمالا طی یک سال و نیم آینده شاهد سقوط آن خواهیم بود. من تنها کسی نیستم که این نظر را دارم بلکه جوزف استیگلیتز یکی از کارشناسان ارشد بانک جهانی نیز در این باره یک کتاب نوشته است. به نقل از راشا تودی وی تاکید کرد: آمریکا و انگلیس می توانند تنها در 90 روز یک توافق تجاری دوجانبه شکل دهند و از آن طرف انگلیس نیز در حال اجرای بند 50 توافقنامه عضویت در اتحادیه اروپا و خروج از این اتحادیه است. 

کاهش قیمت طلا در بازار جهانی

در مبادلات پایان معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گران‌بها، هر اونس طلا 1188 دلار و 70 سنت قیمت‌گذاری شد که در مقایسه با روز پنج شنبه 1 دلار و 60 سنت کاهش داشت. همچنین هر اونس نقره با رشد 27 سنتی به رقم 17 دلار و 13 سنت رسید. به گفته تحلیلگران GFMS، قوی ماندن ارزش دلار آمریکا احتمالا مانع قابل توجهی برای رشد قیمت طلا در نیمه اول سال ۲۰۱۷ خواهد بود. بعلاوه نشانه‌های اندکی از رشد تقاضا در آسیا وجود دارد. طبق پیش بینی موسسه GFMS، قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۷ به ۱۲۵۹ دلار می رسد.

متعادل شدن قیمت طلا و سکه در بازار داخلی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت:‌ با شروع سال ۲۰۱۷ در سه هفته پیاپی قیمت جهانی طلا روند افزایشی پیدا کرد که علت این افزایش قیمت به تحولات سیاسی در آمریکا و انتقال قدرت مربوط می‌شد. وی ادامه داد: انتظار می‌رفت که با این تحولات موج جدیدی به لحاظ اقتصادی در بازارهای جهانی ایجاد شود اما این اتفاق به شکل برعکس رخ داد و طی یک هفته اخیر به دلیل انتقال قدرت در آمریکا و تثبیت رئیس جمهور جدید ارزش دلار صعودی شد. محمد کشتی آرای در ادامه گفت‌وگو با ایسنا گفت: این روند نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا به سمت تولید در بازار داخلی می‌رود که باعث افزایش قیمت دلار شده و از طرفی هم به دنبال آن قیمت طلا در بازارهای جهانی به سمت کاهش حرکت کرده است. وی تصریح کرد: درمجموع با توجه به روندی که برای قیمت طلا طی دو سه هفته گذشته اتفاق افتاده، میل به خرید طلا و سکه در بازار داخلی کاهش پیدا کرده است و می‌توان گفت در حال حاضر بازار شکل تعادلی پیدا کرده است. به این معنی که به اندازه مصرف خرید صورت می‌گیرد و تقاضای اضافی در بازار وجود ندارد.  

مشتری های جدید میعانات گازی و نفت ایران

پس از صادرات چندین محموله میعانات گازی فازهای پارس جنوبی به کره، ژاپن هم یک محموله ۱۶۰ هزار بشکه‌ای از میعانات گازی فاز ۲۰ و ۲۱ این میدان نفتی را خریداری کرد. همچنین به نقل از رویترز، یک منبع مطلع از برنامه بارگیری تانکرهای ایران گفت، صادرات نفت ایران در ماه فوریه اندکی افزایش خواهد یافت، زیرا اندونزی اولین محموله خود از زمان لغو تحریم ها را از تهران تحویل خواهد گرفت. به گفته این منبع آگاه، انتظار می رود اندونزی در ماه فوریه حدود 34 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کند. این منبع آگاه افزود، هلند نیز در حال دریافت اولین محموله نفتی خود از ایران است و این ماه حدود 70 هزار بشکه در روز از تهران نفت خریداری خواهد کرد. این کشور اروپایی قبلا از ایران میعانات خریده بود. منابع تجاری و کشتیرانی پیشتر به رویترز گفته بودند که 2 سوپرتانکر ایرانی در حال حمل نفت به سمت بندر روتردام هستند که قلب پالایشگاهی و قطب تجاری شمال اروپا به شمار می رود.

مقدار کمی از میعانات گازی در انبارها مانده است

بیژن زنگنه وزیر نفت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به افزایش تولید نفت آیا بشکه‌های انباشته شده نفت خام داریم یا خیر، اظهار داشت: دپوی نفت خام نداشتیم اما مقدار کمی از میعانات گازی باقی مانده بود که نمی‌توانستیم آن را به فروش برسانیم اما خوشبختانه آن هم تا پایان سال به فروش می‌رسید.

جریمه‌ای برای عبرت سایر خودروسازان

بر اساس گزارش رویترز، فولکس واگن در سپتامبر سال ۲۰۱۵ اعتراف کرد نرم افزار مخفی در صدها هزار خودروی دیزلی در آمریکا نصب کرده که کنترلهای آلایندگی را دور زده و میزان آلایندگی خودروها را بسیار کمتر از سطح واقعی نشان می دهد. حداکثر ۱۱ میلیون خودروی دیزلی با این نرم افزار در سراسر جهان به فروش رفته اند. فولکس واگن اوایل ماه جاری به ارتکاب تخلف اقرار کرده و ۴.۳ میلیارد دلار جریمه برای حل و فصل رسوایی آلایندگی دیزلی در آمریکا انجام دهد. به گزارش ایسنا، کریستوفر گراندلر، مدیر اداره حمل و نقل و کیفیت هوای سازمان حفظ محیط زیست آمریکا پس از دیدار با مهندسان خودرو در واشنگتن اظهار کرد جریمه‌هایی که برای فولکس واگن به دلیل تقلب در آلایندگی دیزلی صادر شده است، تاثیر بزرگی خواهد داشت و بازدارنده بسیار قوی برای سایر خودروسازان خواهد بود.

دلار در هفته گذشته 835 ریال گران تر شد

در پایان هفته منتهی به پنج شنبه 7 بهمن ماه 95، دلار آمریکا در بازار آزاد ارز، به طور میانگین با قیمت 37 هزار و 394 ریال به فروش رفت. در روزهای یکشنبه و دوشنبه دلار روندی نزولی در پیش گرفت و در پایان روز دوشنبه به رقم 37 هزار و 264 ریال رسید. ولی از روز سه شنبه دوباره صعود کرد و در نهایت در پایان هفته به میانگین قیمت فروش 38 هزار و 229 ریال رسید. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود، این روند نشان می دهد که دلار در سه روز پایانی هفته مسیری صعودی را طی کرده و نسبت به ابتدای هفته، 835 ریال رشد کند. حال باید دید در هفته پیش رو باز هم به روند ادامه می دهد یا دوباره با کاهش قیمت شروع می کند!

از «بیم و امید بورس با آمدن نمادهای بانکی» تا «آوار دیوار14میلیارد دلاری ترامپ بر پزو»

تمدید پیمان دوجانبه پولی کره جنوبی و مالزی

بانک مرکزی کره جنوبی اعلام کرد که پیمان پولی دوجانبه خود را با بانک مرکزی مالزی تمدید کرده است؛ اقدامی که باعث تقویت هرچه بیشتر همکاریهای مالی دوجانبه خواهد شد. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری یونهاب کره جنوبی، مطابق این پیمان که در ژانویه ۲۰۲۰ پایان می­‌یابد، بانکهای مرکزی دو کشور ۵ تریلیون وون کره جنوبی (معادل ۴.۲ میلیارد دلار آمریکا) را با ۱۵ میلیارد رینگیت مالزی (معادل ۳.۳ میلیارد دلار آمریکا) معاوضه می­‌کنند. این مبالغ می­‌تواند برای تسویه تجارت دوجانبه مورد استفاده قرار گیرد. هدف از این اقدام، ارتقای جایگاه ارزهای محلی در تسویه تجارت است که منجر به تعمیق همکاری مالی دو کشور خواهد شد.

آوار دیوار 14 میلیارد دلاری ترامپ بر پزو

ترامپ اعلام کرده بود مکزیک باید هزینه 14 میلیارد دلاری ساخت این دیوار را بپردازد. پس از این اظهارات رئیس‌جمهور مکزیک اعلام کرد این کشور پولی برای ساخت این دیوار پرداخت نخواهد کرد. در پی اظهار نظر رئیس‌جمهور مکزیک ترامپ اعلام کرد تعرفه گمرکی 20 درصدی را برای کالاهای وارداتی از مکزیک به آمریکا اعمال خواهد کرد تا بتواند از این طریق بخشی از هزینه ساخت این دیوار را تامین کند. این اظهارنظر نزول ارزش پزوی مکزیک در برابر دلار را تشدید کرد و ارزش این ارز یک درصد دیگر ریخت. به گزارش فارس، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ارزش پزوی مکزیک 3 درصد در برابر دلار کاهش یافته است. پس از انتخابات ریاست جمهوری تاکنون و به دلیل انتخاب ترامپ که سیاست‌هایی مخالف با منافع مکزیک داشته است ارزش پزو در برابر دلار 16 درصد کاهش یافته است. روز جمعه ارزش واحد پول مکزیک به 21.3 پزو در برابر یک دلار رسید.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۷
خدا به داد سهامداران جز برسد چه خانواده ها که نابود می شوند
شاخص کل بورس در ادامه چند روز ریزش امروز شنبه 9 بهمن به کانال 77 هزار واحد سقوط کرد
بورس از دی ۹۲ که بطورکاذب رشدسرسام آور وبی وقفه ای داشت دیگرنتنوانست به روندصعودی خود ادامه دهدوازهمان موقع روندناامیدکردن سهامداران شروع شدوحالاحالا ها ادامه خواهد داشت
بورس= بازار ورشکسته روبه سقوط
بورس= بازار ورشکسته روبه سقوط
.

ای کاش عرضه داشتیم و از ترامپ یاد می گرفتیم و بین ایران و پاکستان دیوار می کشیدیم این همه مواد مخدر وارد کشور نشه حالا که عرضه نداریم تو سیستان و بلوچستان آبادانی و اشتغال زایی کنیم

.
موافق آبادانی بلوچستان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار