بازدید 13195

گزارش سخنگوی قوه قضاییه از آخرین وضعیت پرونده بدهکاران بانکی

سخنگوی قوه قضاییه گفت : کسانی که بدهی بانکی دارند تسویه کنند تا نیازی به ورود قوه قضاییه نباشد .یکی از کسانی که حدود هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته با اقداماتی که از سوی دادستانی صورت گرفته ۳۵۰ میلیارد تومان آن را تسویه کرده است و فرد دیگری نیز اخیراً نامه‌ای نوشته و عنوان کرده ۸۰ میلیارد تومان بدهی و معوقات بانکی دارد که بخشی از آن را پرداخت و مابقی آن را نیز پرداخت خواهد کرد .
کد خبر: ۴۰۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱ 09 June 2014
شصت و سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با اصحاب رسانه به مانند یکی دو نشست قبل، اخباری درباره محاکمه غیابی برخی دیگر از متهمان در پرونده های مشهور داشت؛ از محاکمه غیابی برادر مه آفرید امیر خسروی که در پرونده فساد مالی بزرگ گروه تجاری امیر منصور آریا نقش موثری داشت تا صدور حکم برخی محاکمه های غیابی صورت گرفته برای افرادی که در حوادث 88 اتهاماتی متوجه ایشان بود.

به گزارش «تابناک» غلامحسین محسنی اژه‌ای در شصت و سومین جلسه نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات و معوقات بانکی بیان داشت: در خصوص پرونده ۳ هزار میلیاردی نیز تعیین تکلیف شده است و برای برخی از پرونده‌های دیگر نیز حکم قطعی صادر شده است و حکم باقری درمنی نیز در این راستا صادر شده است .

اژه‌ای یادآور شد: پرونده‌ای که معطل مانده باشد و هیچ اقدامی روی آن صورت نگرفته باشد و کنار گذاشته شده باشد بعید می‌دانم در دستگاه قضایی وجود داشته باشد .

وی افزود: یکی از کسانی که حدود هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته با اقداماتی که از سوی دادستانی صورت گرفته ۳۵۰ میلیارد تومان آن را تسویه کرده است و فرد دیگری نیز اخیراً نامه‌ای نوشته و عنوان کرده ۸۰ میلیارد تومان بدهی و معوقات بانکی دارد که بخشی از آن را پرداخت و مابقی آن را نیز پرداخت خواهد کرد .

محسنی‌اژه‌ای در زمینه پرونده 650 میلیون یوروی که رییس سازمان بازرسی کل کشور از آن خبر داده گفت: گزارش رسمی به دستگاه قضایی ارجاع نشده است و ما به عنوان برخورد با یک رانت وارد نمی شویم .

طبق قانون اگر بتوانیم در مساله‌ای مخصوصا مالی و همچنین مسائلی که جامعه با آن سرو کار دارد شفاف‌سازی کنیم،‌ بسیار خوب است. همچنین خوب است که مردم در جریان امور قرار گیرند. اگر قانون به ما اجازه داد چیزی را باز کنیم خیلی خوب است. اما اگر به عنوان اینکه خودمان چیزی را تشخیص دادیم بدون مکانیزمی که قانون تعیین کرده مطرح کنیم؛ چه بسا در بعضی موارد خلاف شرع، قانون و قابل تعقیب باشد .

قانون اجازه رواج بی‌اخلاقی و بی‌عفتی در جامعه اسلامی را نمی‌دهد

اژه‌ای گفت: کسانی که فرهنگ ابتذال را ترویج می‌دهند و در کشور اسلامی بر خلاف قانون و شرع و برخلاف خواسته ملت مسلمان بی‌عفتی، بی‌اخلاقی و بی‌حجابی را ترویج و دامن می‌زنند بدانند که این کشور ،کشور اسلامی است و مردم متدین هستند و قانون اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت این توصیه و سفارش همیشگی نیست چرا که اگر آنها به اقدامات مجرمانه خود ادامه دهند دستگاه‌های ذیربط نیروی انتظامی و قوه قضائیه با آنها برخورد می‌کنند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد ما از نیروی انتظامی که با جرائم مشهود برخورد می‌کند تشکر می‌کنیم و مصرانه می‌خواهیم افراد معدودی که فضای جامعه اسلامی را به هم می‌زنند و به خصوص آنهایی که به صورت باندی و گروهی با برنامه‌ریزی اقدام به این گونه کارهای خلاف می‌کنند حتما شناسایی کند حتی اگر نیاز بود  از سیستم اطلاعاتی کمک بگیرد و این باندها را به دستگاه قضایی معرفی کند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: دستگاه قضایی از اقدامات درست نیروی انتظامی حمایت می‌کند و به دادستان توصیه شده از ضابطین بخواهند با این باندها برخورد کنند.

قوه قضائیه مسئولیت دارد در صیانت از حقوق عامه وارد شود

محسنی اژه‌ای به جاری شدن سیل در برخی استان‌ها اشاره داشت و گفت: سیلی که اخیرا در برخی استان‌ها آمد به خصوص در گلستان و مازندران آسیب و خسارت‌های زیادی وارد کرد و باغات، اراضی، ابنیه و غیره خسارات زیادی دیدند.

وی گفت: ما با همه آسیب‌دیدگان همدردی می‌کنیم و به بازماندگان نیز تسلیت می‌گوییم و امیدوار هستیم همانطوری که تا الان مسئولان ذیربط سعی کردند به محل‌های سیل‌زده سر بزنند و کمک کنند و خسارات را برآورد کنند بتوانند برای رفع مشکلات مردم اقدام کنند.

محسنی اژه‌ای گفت: سیل یک حادثه طبیعی است که در همه دنیا اتفاق می‌افتد و در پاره‌ای موارد شاید نتوان جلویش را گرفت اما باید اقداماتی از قبل صورت بگیرد برای جلوگیری یا کم کردن خسارات تا سیل به منازل و باغات خسارت نزند به خصوص در جاهایی که پیش‌بینی می‌شوند باید سیل‌بند ایجاد شود.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: اگر چه در حریم رودها و نهرها به صورت غیرمجاز یا اخذ مجوز از نهادها سبب شوند که مسیر رودخانه یا نهر کم‌عرض شود یا ساختمان ساخته شود یا به هر شکل دیگری که ممکن شود که سیل خسارت بیشتری به بار بیاورد باید جلوگیری شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس قوه قضائیه هم مسئولیت دارد در صیانت از حقوق عامه وارد شود و بنابراین هیأتی به این دو استان سیل‌زده امروز اعزام شود تا بررسی کنند و ببینند که آیا از ناحیه دستگاه‌های مختلف تقصیر و قصوری که باعث خسارت بیشتری به مردم شود وجود داشته یا نه.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: همچنین این هیأت به بررسی ابعاد مختلف می‌پردازد و با مردم و مسئولین محلی تماس برقرار خواهد کرد و اماکن را از نزدیک مشاهده می‌کند و گزارش تهیه می‌کند تا اگر قصوری باشد بررسی شود و با دولت و دستگاه‌های محلی هماهنگی می‌کند تا در آینده اگر سیلی صورت گرفت خسارت نداشته باشد یا خسارت به حداقل برسد.

برادر مه‌آفرید خسروی غیابی محاکمه و محکوم شد

محسنی اژه‌ای اظهار داشت: کسانی که جرم در ایران مرتکب می‌شوند و به خارج از کشور به صورت قانونی یا غیرقانونی می‌روند و تحت تعقیب قرار می‌گیرند حتما به نفعشان است که به ایران برگردند تا به اتهام‌شان رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: زمانی که افراد در خارج از کشور هستند نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند بنابراین به افراد توصیه می‌کنیم چه در مسائل امنیتی، چه در مسائل مالی و در سایر مسائل اگر تحت تعقیب هستند بیایند تا پرونده‌شان بررسی شود.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی دیگر از متهمان پرونده موسوم به 3 هزار میلیاردی که برادر فردی است که حکم اعدام برایش اجرا شده غیابا محاکمه و محکوم شده است و مسیر قانونی باید طی شود و این فرد حق واخواهی دارد.

وی ادامه داد: حدود 27 نفر از کسانی که در جریان فتنه 88 تحت تعقیب بوده‌اند کیفر خواست برایشان صادر شده و به دادگاه ارسال شده است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: برای 13 نفر از این 27 نفر بعضا حکم صادر شده و برای 3 تا 4 نفر نیز غیابا حکم صادر و از طریق رسانه‌ها اعلام شده و بقیه نیز در مسیر اعلام آگهی در رسانه‌ها هستند و می‌توانند بیایند و دفاع کنند.

مزایده 1500 میلیارد تومان از اموال زنجانی

اژه‌ای درباره پرونده بابک زنجانی اظهارداشت: قرار بازداشت موقت وی مجدداً تمدید شده است و اقداماتی با وزارتخانه‌های ذیربط و اعضای آن در این خصوص صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با همکاری وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه و نفت 1500 میلیارد تومان از اموال وی به مزایده گذاشته شده است و برای پرداخت مابقی بدهی برای شناسایی اموال وی در داخل و خارج کشور اقدام شده است.

اژه‌ای با اشاره به اینکه تعدادی از افراد نزدیک به بابک زنجانی نیز دستگیر شده‌اند گفت: این پرونده همچنان تمام نشده است و مسیر آن ادامه دارد، تعدادی نیز بازداشت و مجدداً آزاد شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت پرداخت مطالبات و معوقات بانکی بیان داشت: پرونده بابک زنجانی نیز یکی از پرونده‌های معوقات بانکی است. اژه‌ای افزود: در این خصوص پرونده 3 هزار میلیاردی نیز تعیین تکلیف شده است و برای برخی از پرونده‌های دیگر نیز حکم قطعی صادر شده است و حکم باقری درمنی نیز در این راستا صادر شده است.

اژه‌ای یادآور شد: پرونده‌ای که معطل مانده و هیچ اقدامی روی آن صورت نگرفته و کنار گذاشته شده باشد بعید می‌دانم در دستگاه قضایی وجود داشته باشد.

وی افزود: یکی از کسانی که حدود هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته با اقداماتی که از سوی دادستانی صورت گرفته 350 میلیارد تومان آن را تسویه کرده است و فرد دیگری نیز اخیراً نامه‌ای نوشته و عنوان کرده 80 میلیارد تومان بدهی و معوقات بانکی دارد که بخشی از آن را پرداخت و مابقی آن را نیز پرداخت خواهد کرد.

دادستان کل کشور توصیه کرد: کسانی که بدهی بانکی دارند تسویه کنند تا نیازی به ورود قوه قضاییه نباشد.

برخی با بی‌حجابی قصد دهن‌کجی به مردم و نظام را دارند/ این موضوع یک جرم ساده نیست

غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر بدحجابی و اینکه آیا با این معضل و جرایم باندی در این خصوص برخورد قضایی شده است، گفت: یک فرد به صرف کشف حجاب یعنی اینکه شرعاً و قانوناً حجابی را که باید داشته باشد بدون باند و گروه و احیاناً بی تقید آن حجاب لازم را ندارد بر این اساس جرمی مرتکب شده و قاضی می‌تواند مجازات شلاق و جزای نقدی بدهد.

وی افزود: افرادی به صورت باندی و گروهی علیرغم کشف حجاب که جرم محسوب می‌شود می‌خواهند یک دهن‌کجی به مردم و نظام داشته باشند که این موضوع یک جرم ساده نیست و بعضی از افراد علاوه بر اینکه یک نوع بی عفتی دارند مزاحمتی نیز برای مردم ایجاد می‌کنند.

وی افزود: افرادی هم هستند که بارها تذکر گرفته‌اند و اصلاح نشدند و رعایت نیز نمی‌کنند و دوباره جرم مشابه را تکرار می‌کنند که در قانون پیش‌بینی شده حسب شلاق و جزای نقدی که دارد حسب مورد توسط قاضی اقدامات قانونی صورت گیرد.

وی افزود: مواردی بوده است که از طریق سیستم‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی اعلام شده که ابتدای گزارش آنها کشف حجاب به صورت باندی را مطرح کرده‌اند ولی اینکه در دادگاه‌ها در این خصوص چیزی به اثبات رسیده باشد را در جریان نیستم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی مبنی بر حکم غیابی برادر مه‌آفرید اظهارداشت: تعداد افرادی هستند که پرونده‌های آنها در دادگاه مطرح است و افرادی نیز از جمله برادر آقای مه‌آفرید که در داخل کشور نیستند به صورت غیابی حکم وی صادر شده است.

اژه‌ای درباره برگرداندن خاوری به کشور نیز اظهارداشت: اقداماتی از سوی دستگاه قضایی و پلیس بین‌الملل در حال انجام است که اگر انجام شود رسانه‌ها نیز قطعاً مطلع می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرونده‌هایی که توسط کمیسیون اصل 90 به قوه قضاییه ارسال می‌شود، گفت: هنوز در مورد این پرونده‌ها حکمی صادر نشده است و بعضی از اینها باید مستقیماً در دادگاه مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره وضعیت پرونده ستاد سوخت کشور نیز اظهارداشت: این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است و در مرحله دادسرا است.

افراد با گمانه‌زنی و اطلاعات نادرست موجب مشوش شدن اذهان عمومی نشوند

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر بازداشت یک خبرنگار اصلاح‌طلب و عدم اطلاع خانواده وی اظهار داشت: هیچ متهمی که خانواده‌اش از محل بازداشت خبر نداشته باشد نداریم.

وی ادامه داد: اتهام افراد را به خصوص تا زمانی که تحقیقات مقدماتی در حال انجام است نمی‌توانیم اعلام کنیم و ممکن است خانواده وی به عنوان مثال بدانند که متهم در زندان اوین است ولی اینکه بند آن را بدانند امکان‌پذیر است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر افزایش نرخ دیه و اینکه بیمه‌ها زیر بار افزایش نمی‌روند گفت: در قتلی که حکم دادگاه قصاص نداده و قتلی که به حکمی از دادگاه موجب قصاص است ولی طرف مقابل قصد دریافت دیه را دارد آن دیه باید پرداخت شود. چنانچه هر دو طرف مصالحه کنند و رضایت دهند و احیانا مبلغی را بگیرند خیلی بهتر است و یقینا به خیرشان است. کاری که در صلح انجام می‌شود برکات بیشتری دارد.

اژه‌ای بیان داشت: دیه باید پرداخت شود و دیه را تا زمانی که پرداخت نکرده باید انجام دهد. حال اگر کسی واقعا ندارد باید برود زندان اینطور نیست. کسی که به لحاظ دینی که دارد که دیه و غیر اگر ثابت شود که بودجه مالی را ندارد زندان نمی‌رود.

در ادامه این جلسه غلامحسین محسنی اژه‌ای در تذکر به پرسشی مبنی بر اینکه ریاست شعبه 76 دادگاه کیفری اعلام کرده‌اند که محاکمه م _ ر پایان رسیده است و منتظر حکم هستند گفت: با توجه به اینکه حکم قطعی نشده و شما نام فرد متهم را برده‌اید ناچارا جواب شما را نمی‌دهم.

وی افزود: نباید افراد با گمانه‌زنی و اطلاعات نادرست موجب مشوش شدن اذهان عمومی شوند و باید از لحاظ اخلاقی رعایت کنیم.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: رسانه‌های مکتوب و دیجیتال فرقی ندارد در صورتی که اطلاعات نادرستی را منتقل کنند بی‌اعتمادی مردم به آن رسانه بیشتر می‌شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: چرا نسبتی داده شود که صحت آن ثابت نشده است. رسانه‌ها سعی کنند رعایت کنند اگر مواردی موجب تشویش اذهان عمومی شود دادستانی وارد خواهد شد و برای آنها کیفرخواست داده می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده 27 نفر از افراد متهم در جریان فتنه 88 تشریح شد

محسنی‌اژه‌ای در ادامه شصت و سومین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد وضعیت 27 نفر از افرادی که در جریان فتنه 88 تحت تعقیب هستند، گفت: 3 تا 4 پرونده به اجرای احکام رفته، 7 تا 8 پرونده مراحل اجرایی را طی می‌کنند و برای 14 نفر نیز در پرونده کیفرخواست صادر شده اما هنوز به دادگاه نرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در مورد انتشار لیستی از بدهکاران بانکی گفت: برنامه‌ای که بانک مرکزی به قوه قضاییه داده و اسم افراد نام برده شده مهر به کلی سری زده شده است و اگر این اسامی از لیست بانک مرکزی زده شده باشد به لحاظ طبقه‌بندی قابل تعقیب است.

وی ادامه داد: اگر اسامی از جای دیگر گرفته شده باشد طبیعی است اگر فرد نام برده شده بدهکار نباشد قابل تعقیب است یا اگر چنانچه سبب شود صدمه و خلافی به فردی که اسمش در این لیست آمده وارد شود و باعث تشویش اذهان شود قابل پیگیری است.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد سؤالی در مورد بحث اخلاق و اینکه یک مجری مشهور صدا و سیما در فیس‌بوک خود در مورد خانم خبرنگاری که در ایران نیست مطالبی را نوشته، اظهار داشت: هم وجدان انسان، هم شرع، هم قانون و هم جامعه اسلامی اقتضائاتی دارد و فرد باید خود را جای طرف مقابل بگذارد که چرا علیه او حرف بزند و نتواند از خود دفاع کند و این امر خلاف شرع، قانون و وجدان است و قابل پیگیری است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در مورد حکم اخیر دیوان عدالت در مورد مزد کارگران که با تورم همخوانی ندارد، گفت: در مواردی که احیانا حکم قضایی یا دیوان عدالت اداری قابل اعتراض باشد پیش‌بینی شده است. همچنین در مورد اعمال ماده  18 نیز پیش‌بینی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده تأمین اجتماعی و استخدام 500 نفر نیز گفت: جزئیات را نمی‌دانم اما پرونده به دادگاه نرفته و در دادسرایی تعقیب می‌شود.

انتشار و پخش دادگاه‌های مفاسد اقتصادی به صورت علنی موجب بازدارندگی می‌شود

محسنی‌اژه‌ای در ادامه شصت و سومین نشست خبری قوه قضائیه در مورد سیل اخیر اظهار داشت: گزارشی از مرجع رسمی در مورد قصور و تقصیر مسئولان نداریم اما گزارشی از طریق بعضی از افراد مطرح شده که باید بررسی شود که مثلا بعضی نیروهای محلی می‌گویند که این لایروبی باید انجام می‌شد و اگر انجام می‌شد ما الان خسارت نداشتیم یا اگر نهر تنگ نمی‌شد این خسارات به بار نمی‌آمد و تجاوزات و تعدی به جنگل نیز بررسی شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما به عنوان قوه قضاییه نسبت به صیانت از حقوق عمومی مسئولیت داریم و از این باب وارد مسئله سیل شده‌ایم.

محسنی‌اژه‌ای در مورد پیشنهاد ارائه شده در صحن علنی در مورد پخش علنی دادگاه‌‌های مفاسد اقتصادی اظهار داشت: پیشنهادم این بود که قانون را عوض کنیم و دادگاهی که علنی است اظهارات را انتشار دهیم چرا که بازدارندگی‌اش بیشتر است.

وی گفت: الان قانون است و ما به این طریق افشای آن را نداریم تا حکم قطعی است اما این نظر شخصی من بود که پیشنهاد دادیم اگر ما دادگاه علنی را داریم دادگاه نیز از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما پخش شود چرا که بازدارندگی‌اش بالاتر است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد سخنان وزیر ارشاد و تانگوی تخم‌مرغ داغ نیز گفت: از ایشان باید بپرسید قوه قضائیه در چارچوب قانون اساسی یکسری اختیارات دارد اگر در غیر این موارد است بفرمایند کجاست.

محسنی‌اژه‌ای در مورد سخنرانی اخیر خود اظهار داشت: منظورم آقای روحانی نبوده؛ من گاهی در مقام سخنگو حرف می‌زنم اما خودم به عنوان یک شهروند و به عنوان یک طلبه نیز نسبت به مسائلی که در کشور می‌گذرد بی‌تفاوت نیستم و نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نیز به عنوان یک شهروند طلبه اگر چیزی به ذهنم برسد مطرح می‌کنم اما عرض من ناظر بر فرد خاصی نبوده است.

ملاقات مه‌آفرید با خانواده‌هایش در روز قبل اعدام حکایت از اجرای حکم داشته است

محسنی‌اژه‌ای در ادامه شصت و سومین نشست خبری قوه قضاییه در مورد اعدام بی‌سر و صدای مه‌آفرید خسروی اظهار داشت: دادگاه با اجرا متفاوت است، دادگاه باید رسیدگی کند، اتهامات مطرح شود و دفاعیات شنیده شود اما اجرا این تشریفات را ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از دادستان شنیده‌ام که به خانواده مه‌آفرید روز قبل به خاطر همین موضوع ملاقات داده‌اند و اشاراتشان به همین دلیل بود و با هر دو خانواده ملاقات انجام شد که این ملاقات کاملا با قبلی‌ها متفاوت بود؛ چرا که جزای نقدی را گرفته بودند و می‌خواستند حکم را اجرا کنند بر همین مبنا ملاقات انجام شد، در روزی که ملاقات نبوده و به آنها فهماندند که می‌خواهند حکم را اجرا کنند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: بسیاری از احکام دیگر نیز اجرا می‌شود اما نه جامعه مطلع می‌شود و نه حساسیت دارد اما شاید این مورد چون حساسیت داشته چنین توقعی نیز ایجاد شده است.

وی افزود: گاهی انتقادی که وارد است را باید بپذیریم و در اینجا قانونا الزامی به اعلام به رسانه‌ها نیست اما اینکه پرونده سنگین و ملی بوده و چنین توقعی را اصحاب رسانه داشتند این توقع، توقع بی‌جایی نیست.

دادستان کل کشور در مورد رانت 650 میلیون یورویی گفت: تا الان گزارش رسمی به دستگاه قضایی ارجاع نشده و به صورت رانت وارد نشده است.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: کسی که هزار میلیارد تومان معوقه داشته نامه نوشته که 350 میلیارد را تسویه کرده است.

وی در مورد طوفان تهران و ورود دستگاه قضا گفت: تا الان دستگاه قضایی در این مسئله ورود پیدا نکرده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی در مورد زندانی کردن معتادان گفت: بر اساس اصلاحیه قانون مواد مخدر که در سال 89 صورت گرفت معتاد به صرف معتاد بودن قابل تعقیب و مجازات نیست اما قابل بازپروری و درمان است، طبق ماده 15 و 16 قانون مگر معتادانی که تهاجر به این کار کنند.

وی افزود: اگر معتاد خرده‌فروش باشد قضیه متفاوت است و قابل پیگیری است.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: بر اساس همین قانون چند وزارتخانه برای درمان معتادان موظف هستند و مراکزی برای بازپروری و درمان در قانون پیش‌بینی شده است.

وی گفت: اگر معتادان به گونه‌ای باشند که شکل ظاهری شهر را به هم بزنند ناجا می‌تواند آنها را به مراکز بازپروری ببرد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مواردی نیز دستگاه قضایی موظف است این افراد را ارجاع دهد مثلا در مواردی که فرد به عنوان سرقت یا نزاع دستگیر شده و در کنار جرمش معتاد است که قوه قضاییه این افراد را به این مراکز برای درمان می‌فرستد.

مدت زیادی است که پلیس بین‌المللی دنبال خاوری است تا وی را به دستگاه‌های قضایی تحویل دهند

غلامحسین محسنی اژه‌ای در شصت و سومین نشست سخنگوی قوه قضائیه درباره دستگیری باند کوکائین به نام پنجک اظهار داشت: این باند توسط نیروی انتظامی که در مبارزه با مواد مخدر همیشه فعال بوده است دستگیر شده و نیروی انتظامی تمرکز اساسی‌ای بر روی باند‌های اصلی از سوی مواد مخدر دارد.

وی درباره آزاد‌سازی و مجددا دستگیری اعضای این باند اظهار داشت: این افراد آزاد نشده‌اند و نمی‌شوند و باید به هر میزان و مقدار به جرم آنها رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: افرادی که عنوان می‌شود 17 بار دستگیر و آزاد شده‌اند اینطور نبوده بلکه کمتر بوده است به عنوان مثال فردی 4 بار دستگیر شده که یک بار آن به دلیل داشتن 25 گرم تریاک بوده که این مقدار زندان ندارد و شلاق و جزای نقدی دارد که این فرد هم شلاق خورده هم جزای نقدی آن پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در دستگیری دوم 182 گرم از این فرد تریاک کشف شده که مجددا مجازات زندان نداشته و مجازات خود را گذرانده است در دستگیری سوم نیز به عنوان اعتیاد بوده و دستگیری چهارم نیز می‌خواستند برادر وی را بگیرند که اشتباها این فرد را دستگیر کردند و صرف استعمال مواد مخدر دستگیری ندارد و شلاق و جزای نقدی در قانون در نظر گرفته شده است و هر اتهامی الزاما زندانی ندارد.

افرادی که در خصوص این باند کوکائین بودند آزاد خواهند شد و باید بر اساس قانون محاکمه شوند و فرد اصلی که عنوان می‌شود 17 بار دستگیر و آزاد شده صحیح نیست بلکه این فرد 17 بار دستگیر و آزاد شده که دستگیری وی در حدود استعمال و یا مصرف بسیار پایین مواد مخدر بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره دستگیری خاوری اظهار داشت: مدت‌های طولانی است که پلیس بین‌المللی و دستگاه قضایی دنبال این فرد متهم به فساد مالی هستند تا به دستگاه‌های قضایی تحویل داده شود و هر اقدام لازمی در این خصوص انجام می‌شود.

وی درباره پرسشی درباره اینکه اعدام مه‌آفرید به وکیلش اطلاع داده نشده است گفت: در مواقعی از سوی متهم اعلام می‌شود که نمی‌خواهم به وکیل و خانواده‌ام اعدام را بگویم که البته به خانواده عنوان می‌شود.

وی ادامه داد: در مواردی است که خود متهم درخواست داشته است که به وکیل اعلام نشود در صورتی که بعضی مواقع اعدام فردی به وکیلش اعلام می‌شود تا به موکل خود اعلام کند و قانون در این خصوص توضیحات خاص خود را دارد.

اژه‌ای درباره توقیف تئاتر تانگوی تخم‌مرغ داغ اظهار داشت: دادستان مدعی بوده است در این پرونده گزارشی را از این تئاتر ضابطین دادند و بازپرس با دیدن آن مواردی متوجه شده است که از جنبه عمومی جرم واقع شده است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد نیز گفته بود اشکالاتی بر این تئاتر وارد است ولی قابل رفع می‌باشد که باید رفع می‌شد و مجددا اعلام می‌کردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان