بازدید 9930
۷

مهمترین لابی‌های آمریکایی طرفدار تحریم ایران کدامند؟

وقتی صحبت از تلاش برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا به میان می آید، اغلب به صورت ناخودآگاه نام لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) به عنوان مهمترین گروه حامی تحریم ها به میان می آید. اما یک روزنامه آمریکایی با انتشار مطلبی، به بررسی دیگر گروه های ریز و درشت همکار آیپک و میزان هزینه مالی آن ها برای تصویب تحریم های جدید پرداخته است.
کد خبر: ۳۷۵۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱ 31 January 2014
مهمترین لابی‌های آمریکایی طرفدار تحریم ایران کدامند؟
وقتی صحبت از تلاش برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا به میان می آید، اغلب به صورت ناخودآگاه نام لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) به عنوان مهمترین گروه حامی تحریم ها به میان می آید. اما یک روزنامه آمریکایی با انتشار مطلبی، به بررسی دیگر گروه های ریز و درشت همکار آیپک و میزان هزینه مالی آن ها برای تصویب تحریم های جدید پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست» در مطلبی به بررسی مهمترین لابی های طرفدار تحریم ایران در آمریکا پرداخته و می نویسد هرچند «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) که به نام لابی صهونیستی آمریکا شناخته می شود، بیشترین نقش را در این زمینه ایفا کرده، اما این گروه در تلاش خود تنها نیست و شبکه ای از گروه های کوچک تر طرفدار رژیم اسرائیل نیز در این حوزه فعالند. مهمتر اینکه این گروه ها بر خلاف آیپک، از ابزار کمک مالی به نمایندگان کنگره استفاده می کنند تا کار خود را بهتر پیش ببرند.

در سرتاسر آمریکا، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، این گروه ها از سال 2011 تاکنون مبلغ 5.4 میلیون دلار به کمپین های تبلیغاتی نمایندگان کنگره آمریکا کمک کرده و علاوه بر این، با برگزاری مراسم های جمع آوری کمک مالی و دیگر اقدامات، در راستای افزایش نفوذ خود بر اعضای کنگره فعال بوده اند.

این گروه ها اغلب در عرصه عمومی کمتر شناخته شده و مورد توجه هستند، اما آن گونه که «چاک گانون»، رئیس انجمن هوادار اسرائیل «دیزِرت» بیان می کند، وجود و فعالیت این گروه ها به هیچ وجه بر سیاستمداران پوشیده نیست. از آن مهمتر، اینکه این گروه ها همگی به اندازه «آیپک» در تلاش برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران جدی هستند.

طرح تحریم های جدید علیه ایران – که البته اکنون عملاً بررسی آن متوقف شده – در ماه دسامبر از سوی مارک کرک جمهوری خواه و باب منندز دموکرات در سنا مطرح شد و در همان روزهای ابتدایی، توانست حمایت 58 نفر از سناتورها را به خود جلب نماید. با این حال، مخالفت شدید اوباما به همراه مجموعه ای از دیگر عوامل سبب شد این طرح برای رأی گیری در صحن علنی سنا مطرح نشود.

با این حال، لابی های طرفدار رژیم اسرائیل با این استدلال دولت آمریکا که تحریم های جدید سبب ضربه خوردن به مذاکرات می شود، مخالفند. آن ها مدعی هستند برداشته شدن بخشی از تحریم های ایران به واسطه توافقنامه مقدماتی هسته ای با ایران، فشار لازم را از روی ایران برمی دارد و جلوی رسیدن به هدف را می گیرد.

جالب اینکه مهمترین حامیان طرح تحریم های ایران در سنای آمریکا، همان کسانی هستند که بیشترین مبالغ را طی سال های اخیر از گروه های هوادار رژیم اسرائیل دریافت کرده اند. از سال 2011 تاکنون، منندز مبلغ 177270 دلار از این گروه ها دریافت کرده است. کوری بوکر، از دیگر حامیان جدی این طرح نیز مبلغ 161180 دلار دریافت کرده است. میچ مک کانل، لیندسی گراهام و باب کیسی در رده های بعدی قرار دارند.

مهمترین لابی‌های آمریکایی طرفدار تحریم ایران کدامند؟

عجیب نیست که دو سناتور ایالت نیوجرسی، در صدر دریافت کنندگان کمک مالی از این گروه ها قرار داشته باشند. «نورپک»، یکی از مهمترین گروه های حامی تحریم های ایران که مقر آن در نیوجرسی قرار دارد، تاکنون بیشترین مبالغ را جهت تشدید تحریم های ایران هزینه کرده است. این گروه همچنین فعالیت چشمگیری در جلب کمک های مالی مردمی – با قید حمایت از رژیم اسرائیل – برای نمایندگان کنگره داشته است.

گروه های دیگری همچون «کمیته کنگره ای فلوریدا» نیز در زمینه جمع آوری کمک برای نمایندگان فعال بوده اند، اما حوزه فعالیت آن ها نسبت به نورپک محدود بوده است.

از جمله دیگر فعالیت های نورپک، سازماندهی وسیع افراد در راستای اهداف خود است. این گروه سالانه 1000 نفر را برای لابی گری مستقیم با نمایندگان، به واشنگتن اعزام می کند. در سال 2013، موضوع تحریم های ایران در صدر دستور کار لابی گری این گروه قرار داشت و نورپک توانست سناتور کِرک را قانع کند که متن طرح تحریم ها را پیش از انتشار عمومی، در اختیار این گروه قرار دهد تا از جزئیات آن برای تشدید لابی گری استفاده شود.

به هر حال، آنچه مشخص است، با وجود همه تلاش های این گروه ها، این بار آن ها نتوانسته اند حمایت لازم را برای ارائه و تصویب طرح تحریم های جدید علیه ایران جلب نمایند و این طرح دستکم در شرایط کنونی در کنگره متوقف شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۷
ما هم فقط خدا رو داریم
انصافا شفافیت مالی ببین
که ما تو ایران می دانیم
فلان سناتور بخاطر فلان سخرانی درباره حمایت از تحریم ایران اینقد پول گرفته....
کاری ندارماااا ولی همه چیزشون حساب کتاب داره
این عددهای خرده ظاهر ماجراست ولی پشت پرده میلیاردی است
خدا همه رو به راه راست هدایت کنه.
خوب و بد همه جا هستن
عربستان وقطر چطور؟
من دقیقا نمی دونم چقدر جمعیت ایرانی تو آمریکاست ولی می دونم اگه سازماندهی بشن و چندتا سناتور رو بخرن می تونیم کارهایی با هزینه زیاد باید انجام بدیم با کمترین دردسر و فقط با خریدن چند تا نماینده سنا انجام بدیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست