بازدید 39533
امام‌جمعه مشهد:

مراقب گناهان خاص ماه رمضان باشيد

همان‌طور که ماه رمضان عبادات خاصي دارد، در ماه رمضان گناهان خاصي هم صورت مي‌گيرد. پيامبر اکرم(ص) در خصوص ماه رمضان فرموده‌اند "صلو ارحامکم" يعني "صله رحم" انجام دهيد. اما متاسفانه گاهي اوقات مشاهده مي‌شود اين صله رحم که افضل عبادات است، به صورت يک گناه و معصيت آن هم در افطاريها و مهمانيهاي شبهاي ماه رمضان درمي‌آيد.
کد خبر: ۱۸۱۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۶ 05 August 2011
امام جمعه مشهد گفت: گناهان جمعي و اجتماعي، گناهاني هستند که اصلا توبه‌پذير نيست.

به گزارش ايسنا آيت‌الله "سيد احمد علم‌الهدي"، در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته مشهد مقدس، در رواق امام خميني(ره) حرم مطهر امام رضا(ع)، با اشاره به اينکه بصيرت داشتن در ماه رمضان از مهمترين عوامل محسوب مي‌شود، افزود: اگر ما بصيرت کامل در عبادت‌شناسي و گناه‌شناسي نداشته باشيم، گاهي اوقات عبادت ما به معصيت مبدل مي‌شود.

وي بيان كرد: همان‌طور که ماه رمضان عبادات خاصي دارد، در ماه رمضان گناهان خاصي هم صورت مي‌گيرد. پيامبر اکرم(ص) در خصوص ماه رمضان فرموده‌اند "صلو ارحامکم" يعني "صله رحم" انجام دهيد. اما متاسفانه گاهي اوقات مشاهده مي‌شود اين صله رحم که افضل عبادات است، به صورت يک گناه و معصيت آن هم در افطاريها و مهمانيهاي شبهاي ماه رمضان درمي‌آيد.

وي ادامه داد: يک عده‌اي صله رحم را بهانه کرده‌اند و با مهمانيهاي گزاف، تجمل‌آراييهاي خارج از حوزه قناعت اسلامي و اخلاق ديني در تالارها و سفره‌هاي گسترده بي‌حساب و کتاب به عنوان افطاري دادن، اطعام دادن و صله رحم کردن، اسراف بسيار زيادي صورت مي‌دهند.

امام جمعه مشهد تاکيد کرد: نه صله رحم، نه اطعام و نه افطاري؛ صورت ثواب و عبادتش، خودآرايي، تجمل‌گري، خود نشان دادن و در کنارش اسراف و تبذير نيست. شما با يک افطاري چند ميليوني در تالار گران‌قيمت آنچناني، افطاري مي‌دهيد در حالي که در اين شهر خانواده‌هاي گرسنه‌اي هستند که در طول ماه رمضان قدرت خريد يک وعده گوشت ندارند که يک سحري قابل توجهي بتوانند بخورند و روزه بگيرند؛ اين اسراف و تبذير، گناه است در شکل عبادت.

آيت‌الله علم‌الهدي ادامه داد: در جلسات خصوصي‌تر و خودماني‌تر، به عنوان افطاري و صله رحم، مجالس مهماني تشکيل داده مي‌شود و نهايتا سفره افطاري به محافل مختلط محرم و نامحرم مبدل مي‌شود. زنان جوان آرايش کرده در اين مهمانيها حضور به هم مي‌رسانند و به عنوان احوالپرسي با قوم و خويش، پسر عمو، پسر خاله و پسر عمه، مجلس عبادت افطاري مبدل مي‌شود به مجلس حرام اختلاط محرم و نامحرم. مرد اجنبي و زن اجنبيه فرق نمي‌کند، چه ناشناس باشد، چه دختر عمو و پسر عمو باشد و اينها گناهان ويژه ماه رمضان است.

وي گفت: در ماه رمضان شب زنده‌داري، مخصوصا در اين فصل که شبها کوتاه است خيلي ارزش دارد، اما کدام شب زنده‌داري؟ شب زنده‌داري در حرم امام هشتم(ع) و شب زنده‌داري كه براي نماز و عبادت است ارزش دارد، نه شب زنده‌داري در وسط خيابانها و معابر. مردم اين شهر در غير ماه رمضان، شبها گرفتار کاروانهاي عروسي هستند و در ماه رمضان گرفتار اين جوانهايي که موتورسواري دسته‌جمعي و حرکات جمعي وسط خيابان دارند؛ برادران و عزيزان نيروي انتظامي بايد اين مزاحمتها را رفع کنند.

وي تاکيد کرد: اين حرکتهاي دسته‌جمعي موتورسواري جوانها در ماه رمضان در خيابانها و جاده‌ها، به يک فساد در عرصه امنيت و در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي در جامعه مبدل خواهد شد که بايد شديدا ممانعت شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: شب زنده‌داري ماه رمضان، مال عبادت است، مال مناجات است، نه مال بازي‌کردن فوتبال وسط معابر و کوچه‌ها و سلب استراحت، آسايش و امنيت از مردم. اينکه جوانها در روز نمي‌توانند به خاطر روزه گرفتن ورزش کنند، پس شب را ورزش کنند اشکالي ندارد و کاري درست است، اما نه از سر شب تا صبح تمام تفريح جوان و وقت يک مرد و يک زن در باشگاه و ورزشگاهها به عنوان شب زنده‌داري صرف و خرج فقط ورزش شود. مگر در ايام سال شما همه روزه ورزش مي‌کرديد که حالا در ماه رمضان بياييد و همه شب ورزش کنيد؟

وي افزود: اينها يک حرکتهايي است که هم در گذشته به عنوان گناه ماه رمضان در جامعه ما بوده و هم الان معمول است و از دل اين نشستها و اين شب زنده‌داريها، اين رفاقتها و گعده‌هاي ماه رمضاني، فسادهاي اخلاقي و اجتماعي بيرون آمده و انحراف جوانها ايجاد مي‌شود. ماه رمضان بايد براي ما برکت داشته باشد نه عذاب؛ هم خانواده‌ها رعايت کنند و هم دستگا‌ههاي انتظامي و امنيتي کشور بايد مراقب باشند اين حرکتها و رفت‌وآمدها نه سالب آرامش و امنيت مردم باشد نه مولد فساد و باعث افساد در جامعه.

امام جمعه مشهد با بيان اين که معصيتها اولويتهايي دارند، بصيرت در گناه‌شناسي را بسيار مهم شمرد و عنوان كرد: برادران و خواهران! گاهي اوقات ما خيال مي‌کنيم گناه، همين گناههاي معمول است و فقط عبارت از زنا و جيب‌بري و از ديوار مردم بالا رفتن است، ولي در کنار اين گناهها، گناهاني است که به مراتب از اين گناهها، هم فساد و جوانب منفي‌اش بيشتر است و هم گناه بزرگتر و غيرقابل بخشش‌تري هستند؛ گناهان جمعي و اجتماعي گناهاني هستند که اصلا توبه‌پذير نيست.

وي با اشاره به مصادف بودن امروز، 14 مرداد، با سالروز انقلاب مشروطيت و صدور فرمان مشروطيت، انقلاب مشروطيت را يک عبرت دانست و گفت: اين انقلاب در ابتدا با رهبري روحانيت و مرجعيت و مجاهدات ديني مردم به پيروزي رسيد، اما همين انقلابي که با رهبري روحانيت و به نام دين و شريعت در جامعه ما برپا شد و به پيروزي رسيد، به وسيله استعمار انگليس و فرصت‌طلبان داخلي‌اش مصادره و منحرف شد. چرا اين انقلاب منحرف شد؟ اين عبرتي است براي ما. اين گناه جمعي بود. جمع آن روز گناه کردند، به عنوان دين. انقلابي را سرپا کردند که پيروز شد، استبداد طاغوتي و ظالمانه قاجاري را در هم پيچيد، اما در عين حال به وسيله استعمار مصادره شد، مردم از آن دنياي سياه و ظلماني استبداد و ديکتاتوري قاجاري نجات پيدا کردند در چنگال نابکارانه استبداد و استعمار بريتانياي نابکار افتادند، به خاطر اينکه مردم به گناه جمعي مبتلا شدند.

وي ادامه داد: سه کار انجام گرفت و بي‌بصيرتي مردم جامعه آن روز را در مقابل اين انحراف بي‌تفاوت قرار داد: اول اينها براي مصادره انقلاب مردم روحانيت را کنار زدند و گفتند روحانيت بايد در مسائل سياسي و اجرايي و انتخاباتي و حکومتي دخيل نباشد. در مرحله دوم، ايجاد اختلاف بين نهادها و تشکلها و جريانهاي مختلف اجتماعي، ديني، ارزشي و انقلابگري که انقلاب مشروطه را راه انداختند، به وجود آوردند و عامل سوم، متهم و بدنام کردن نيروهاي مجاهد و بصير و بينايي از قبيل مرحوم "شيخ فضل‌الله نوري" که در مقابل اين شگرد نابکارانه استعماري، مقاومت کرده بودند و امروز هم در جامعه ما دقيقا اين سه مسئله و اين سه شگرد شيطاني به وسيله استکبار اجرا مي‌شود، ولي شما مردم سرمايه‌اي داريد که مردم آن روز نداشتند، شما "بصيرت" داريد و آنها بصيرت نداشتند.

آيت‌الله علم‌الهدي افزود: امروز هم در صدد همين هستند که از يک‌طرف، بين جريانهاي ديني و اصولگرا اختلاف بيندازند و جريانهاي ديني و ارزشي را از هم جدا کنند و از يک‌طرف درصدد اين هستند که روحانيت را از عرصه کنار بزنند و به عنوان اينکه دخالت در مسائل سياسي و گروهي و جريانهاي برخوردي جامعه، در شأن روحانيت نيست، کاري کنند که روحانيت در عرصه رقابت و مشارکت سياسي وارد نشود.

وي ادامه داد: کار سومي که الان دقيقا سايتها و پايگاههاي اطلاع‌رساني دشمن روي آن تکيه دارند، اين است که در اين کشور هر کسي حرف مي‌زند و مدافع، بصير و بيناست و شگرد شيطاني و جنايات و منکرات را تشخيص مي‌دهد و مي‌شناسد و مردم را براي مبارزه با منکرات و حرکتهاي ناهنجار ضدارزشي هشدار مي‌دهد، او را به عنوان يک آدم تند و غيرقابل تحمل و به عنوان آدمي که در عرصه سياست، خبريت ندارد يا مبالغه‌آميز حرف مي‌زند، معرفي مي‌کنند يا اگر زورشان نرسيد، تهمت مي‌زنند؛ مثل بلايي که سر مرحوم شيخ فضل‌الله نوري آوردند.

امام جمعه مشهد گفت: بنيانگذار انقلاب مشروطيت، مرحوم شيخ فضل‌الله نوري بود، ولي به مرحوم شيخ فضل‌الله نوري تهمت زدند و اتهام بستند به عنوان مخالف انقلاب مشروطيت؛ چون با انحراف انقلاب مخالفت مي‌کرد. اين تهمتها و افتراها و بدگوييها در جامعه آن روز اثر گذاشت، عمليات رواني، جامعه آن روز را سوژه خودش قرار داد تا کار به جايي رسيد که يک عالم مجتهد، مجاهد و بافضيلت را بياورند و مقابل چشم مردم دار بزنند و مردم تماشا کنند و هيچ‌چيز نگويند و بي‌تفاوت باشند و نتيجه‌اش اين شد که به جرم آن بي‌تفاوتي و سکوت و به خاطر اين گناه جمعي بزرگ، نيم قرن کامل، 50 سال به حاکميت طاغوت ناپاک و نجس‌العين رضاخان و پسر رضاخان اين مردم و اين نسل مبتلا شدند؛ ببينيد عزيزان؛ اين گناهان جمعي است و گناهان جمعي توبه‌پذير نيست.

وي تاکيد کرد: ما امروز بايد توجه کنيم و عبرت بگيريم. خوشبختانه امروز در راس جامعه ما مديريت داهيانه و حکمت عظيم مقام معظم رهبري، تضمين کننده مصونيت در برابر خيلي از اين آفات است. حرکتي که اخيرا صورت گرفت و شوراي هماهنگي و حل اختلاف بين روساي قواي سه‌گانه توسط مقام معظم رهبري تشکيل شد و در راس آن يک فقيه بصير را قرار دادند، خوشبختانه در مقابل تمام سعايتها و تمام فتنه‌افکنيهاي دشمن در ايجاد اختلاف بين قواي سه‌گانه، تضمين کننده شد و جامعه ما يک مصونيت پيدا کرد و مردم ما يک حالت خاطرجمعي و آرامش پيدا کردند که ديگر اختلاف قواي سه‌گانه اين نظام و جامعه را تهديد نمي‌کند.

آيت‌الله علم‌الهدي ادامه داد: منتها باز اينها سعي دارند بين جريانهاي سياسي اصولگرا و متدين اختلاف بيندازند و به مجرد اينکه يک عده متدين منسجم مي‌شوند، انسجام و تشکل آنها را به عنوان يک خطر اعلام و آن را سرمايه اختلاف معرفي مي‌کنند و به مجرد اينکه به رهبري روحانيت و دو تشکل عظيم روحاني، جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز، بناست يک وحدتي شکل بگيرد، از آن طرف دست و پا مي‌زنند که روحانيت قدرت ايجاد اين وحدت در جريانهاي سياسي را ندارد و مردم را دلواپس مي‌کنند.

وي تاکيد کرد: اينها همان توطئه‌هاي شيطاني است که در جريان مصادره انقلاب مشروطيت، اين غرب ناپاک انجام داد و اکنون هم همانها را تکرار مي‌کنند، چون شيطان نوآوري ندارد. لذا ما با باز کردن اين چشم بصيرت و عبرت، به خوبي مي‌توانيم دست دشمن را بخوانيم و بشناسيم.

عضو مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان کرد: به شايعه‌هايي که در اين سايتها و پايگاههاي اطلاع‌رساني دشمنان ما يا جريانهاي فرصت‌طلبي که ندانسته براي تحصيل فرصت و قدرت به مزدوري دشمن درآمده‌اند منتشر مي‌شود، توجه نکنيم و برادران و عزيزان ما هم که مسئول قلم و نويسندگي در عرصه جرايد هستند بايد توجه کنند نشر اين مسائل از اين سايتها و پايگاههاي اطلاع‌رساني، مقابله با اين نظام و ضربه زدن به پيکره انقلاب اين مردم است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر