بازدید 2369

سفر رئیس جمهور ایران به الجزایر

حجت الاسلام رییسی بامداد شنبه در رأس هیأت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی، به دعوت رسمی عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر عازم الجزیره پایتخت این کشور خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۲۴۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰ 28 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در راستای تقویت همکاری‌های کشورمان با سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز گسترش روابط با کشورهای مسلمان و همسو، بامداد شنبه در رأس هیأت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی، به دعوت رسمی عبدالمجید تبون، رییس جمهور الجزایر عازم الجزیره پایتخت این کشور خواهد شد.

سفر رسمی رییسی چهارمین سفر رؤسای جمهوری اسلامی ایران به الجزایر است که با فاصله‌ای حدوداً ۱۴ ساله پس از سفر سال ۱۳۸۹ رییس دولت دهم انجام می‌شود.

در روز نخست این سفر رییس جمهور در هفتمین نشست «مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز» شرکت و سخنرانی خواهد کرد و در حاشیه این اجلاس با دیگر سران و مقامات عالی‌رتبه شرکت کننده نیز دیدار و رایزنی خواهد داشت.

رییس جمهور در روز یکشنبه به طور رسمی از سوی «آقای عبدالمجید تبون» در کاخ ریاست جمهوری الجزایر مورد استقبال قرار خواهد گرفت. دیدار و گفتگو با همتای الجزایری و برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ۲ کشور و امضای چند سند همکاری مشترک از جمله برنامه‌های روز دوم سفر دکتر رییسی است.

جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر در شمال آفریقا و ساحل جنوبی دریای مدیترانه واقع شده و ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۷۴۱ کیلومتر مربع مساحت و براساس آخرین آمار رسمی ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. الجزایر از نظر مساحت بزرگترین کشور قاره آفریقا و نیز پهناورترین کشور عربی است. گفتنی است نشست سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.

دوحه (قطر) در سال ۲۰۱۱ میلادی، مسکو (فدراسیون روسیه) در سال ۲۰۱۳ میلادی، تهران (جمهوری اسلامی ایران) در سال ۲۰۱۵ میلادی، سانتاکروز (بولیوی) در سال ۲۰۱۷ میلادی، مالابو (گینه استوایی) در سال ۲۰۱۹ میلادی، دوحه (قطر) در سال ۲۰۲۲ میلادی به ترتیب میزبان ۶ دوره گذشته نشست بوده‌اند و هشتمین نشست مجمع سران این سازمان نیز به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد. همچنین ایران تاکنون دو دوره دبیرکلی این مجمع را برعهده داشته است.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس و ایده اولیه ایجاد آن از جانب جمهوری اسلامی ایران ارائه شد. بر اساس اطلاعات ارائه شده در پایگاه اطلاع‌رسانی هفتمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز، اعضای این مجمع ۳۹ درصد از تولید گاز جهان، ۶۹ درصد از ذخایر گازی جهان و ۴۰ درصد از تجارت جهانی گاز طبیعی را در اختیار دارند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر اثبات‌شده گاز طبیعی جهان است که با داشتن بیش از ۳۳۸ هزار کیلومتر شبکه داخلی گازرسانی، از کشورهای پیشرو در این زمینه به حساب می‌آید و با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های موجود می‌تواند مطلوب‌ترین گزینه برای انتقال گاز به شرق و غرب باشد. الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات متحده عربی و ونزوئلا اعضای اصلی و آنگولا، آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو اعضای ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند.
کد خبر 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست