بازدید 2831
۳
نقد «خزعلی» به «پایان خودخواسته بارداری»

جمعیت فقط معطوف به تولد نمی‌شود

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با بیان اینکه بیش از شهدای دفاع مقدس هر سال برای سقط جنین تلفات می‌دهیم، گفت: گاهی برای سقط جنین اسم گذاشته می‌شود و به آن «مدیریت بر بدن» یا «پایان خودخواسته بارداری» می‌گویند، این در حالی است که شما بر بدن خود می‌توانید مدیریت داشته باشید اما وقتی آن فرزند آمد، حق حیات دارد و شما بر بدن دیگری نمی‌توانید مدیریت داشته باشید.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰ 27 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، انسیه خزعلی درباره جوانی جمعیت اظهار کرد: سقط جنین یکی از مسائلی است که باید به صورت جدی بر روی آن برنامه ریزی شود چراکه مساله جمعیت فقط معطوف به تولد نمی‌شود بلکه به مسائل مختلفی از جمله حفظ جان مردم در تصادفات، عدم مهاجرت و... باز می‌گردد که سقط جنین یکی از این موارد است و ما باید به طور جدی در این مساله ورود کنیم.

وی با بیان اینکه آمار سقط جنین در کشور از ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار عنوان می‌شود که ۹۵ درصد آنها نیز از زندگی مشروع است، گفت: افراد برای این کار دلایل مختلفی از جمله اینکه تحصیل می‌کنم، بارداری با شغلم منافات دارد و... را بیان می‌کنند. گروه‌هایی هستند که در این راستا و برای حفظ جنین فعالیت فرهنگی می کنند. دولت باید از این گروه‌های فرهنگ ساز حمایت کند.

 معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه هر سال بیش از شهدای دفاع مقدس برای سقط جنین تلفات می‌دهیم و فرزندان این کشور از مسیر سقط جنین از دست می‌روند، تاکید کرد: اینکه می‌گوییم نباید سقط جنین انجام شود منافاتی با مدیریت بر بدن ندارد. گاهی برای سقط جنین اسم گذاشته می‌شود و به آن «مدیریت بر بدن»  یا «پایان خودخواسته بارداری» می‌گویند،این در حالی است که شما بر بدن خود می‌توانید مدیریت داشته باشید اما وقتی آن فرزند آمد، حق حیات دارد و شما بر بدن دیگری نمی‌توانید مدیریت داشته باشید.

خزعلی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در سازمان ملل که «خانواده» محوریت این سخنان بود، تصریح کرد: در سازمان ملل، رئیس جمهوری خواست که «خانواده محوری» تبدیل به یک مطالبه جهانی شود. فرزندآوری یکی از مسائلی است که خانواده را گرم تر و پایدارتر می‌کند. کما اینکه چند سال قبل یکی از شعارهای سازمان ملل این بود که جعیت، قدرت است. دولت سیزدهم هم برنامه‌هایی در حیطه‌های مختلف برای حمایت از جمعیت دارد تا برخی از مشکلات و موانع بر سر راه جمعیت برداشته شود. 
 
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره چرایی اجرا نشدن قانون جوانی جمعیت به صورت ۱۰۰ درصدی و کامل، توضیح داد: این امر علل مختلفی دارد. شاید یکی از این دلایل عدم همکاری مدیران میانی باشد، از دیگر دلایل شاید کارگزارانی باشند که آنگونه که باید قانون را اجرا نمی‌کنند و این قانون را قبول ندارند و دیگر علت نبود پشتوانه بودجه‌ای است. اغلب هم بیشتر به نبود بودجه نسبت داده می‌شود.
 
معاون امور زنان و خانوده با بیان اینکه بعضا یا پشتوانه بودجه‌ای مناسب برای انجام امور قانون جوانی جمعیت دیده نشده است و یا به صورت خطا دیده شده است، افزود: مثلا ما از دادن خانه به خانواده‌های چهارقلو شروع کردیم چراکه تعداد این خانواده‌ها زیاد نیست و هر سال بین ۲۰ تا ۲۵ خانواده چهارقلو دارند. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ این پیشنهادات را دادیم که به خانواده‌های دارای چهارقلو مسکن رایگان دهند اما نمایندگان در مجلس این امر را به چهارفرزندی تبدیل کردند. ما بالای ۶۰۰ هزار خانواده دارای چهارفرزند داریم و وقتی به چهار فرزندی تبدیل شد، عملا تحقق آن ممکن نیست. البته دولت برای اصلاح این امر به مجلس اصلاحیه فرستاده است. می‌خواهم بگویم شاید گاهی اوقات دلمان بخواهد کارهای بزرگ کنیم اما وقتی این تصمیمات با بودجه هماهنگ نیست؛ اگر انجامش ندهیم بهتر است چراکه باعث بدبینی مردم می‌شود.
 
خزعلی در پاسخ به اینکه برخی خانواده های دارای چهارقلو هنوز نتوانستند مسکن خود را بگیرند؟، گفت: تمام خانواده‌های دارای چهارقلو جز یک خانواده، مسکن دریافت کردند. آن یک خانواده کرمانی هم به این دلیل که مسکن مناسب در آن شهر وجود نداشت و دولت زمینی را در جایی که ممکن بود برای این خانواده در نظر گرفت اما این خانواده این زمین را مطلوب ندانسته و آن را نپذیرفتند. ما هنوز پیگیر این امر هستیم.

وی با حضور در شبکه سلامت سیما، در پاسخ به سوال دیگری درباره ستاد ملی جمعیت، با اشاره به تغییر دبیر این ستاد، توضیح داد: امیدوارم خیلی بهتر از سابق و با حرکت خوب جهشی شاهد تغییرات در این ستاد باشیم و این امر حرکت خوبی در مسیر اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت و اصلاح برخی قوانین باشد. 
 
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه درباره ماده ۷۱ قانون جوانی جمعیت که معطوف به مجازات مدیرانی است که از اجرای این قانون استنکاف می‌کنند، خاطر نشان کرد: اجرای این ماده قانونی بستگی به قاطعیت و شجاعت مدیران دارد. البته مدیران در پاسخ به عدم اجرایی شدن بسیاری از مواد این قانون می‌گویند بودجه و یا مکان لازم را نداریم برای مثال ما برای تحقق مهدهای کودک در ادارت با خیلی از ادرات مکاتباتی داشتیم اما ادارت مطرح می‌کنند که برای تحقق این امر مکان نداریم، یا بودجه کافی برای تهیه یک مکان نداریم. امیدواریم بخشی از یک درصد بودجه‌ای که قرار دستگاه‌ها به مساله زن و خانواده اختصاص دهند، به ایجاد مهدهای کودک اختصاص داده شود.

خزعلی درباره عدم تحقق بحث دورکاری مادران شاغل در برخی ادارت نیز توضیح داد: برخی دستگاه ها برای عدم تحقق دورکاری مادران شاغل نیز دلیل می‌آورند که کار ما دورکاری بردار نیست. قانون دورکاری نیز باید مورد اصلاح قرار گیرد تا خانم‌هایی که شرایط دورکاری برایشان وجود دارد از این امر استفاده کنند.

وی درباره اجرا نشدند مرخصی زایمان در برخی ادارت نیز تاکید کرد: مرخصی شش ماهه که قرار بود ۹ ماهه شود، در برخی از ادارت به ۹ ماه نرسیده است و در برخی دیگر همان شش ماه نیز اجرا نمی‌شود. در برخی ادارات وقتی زنان به مرخصی می‌روند، پست‌ها را از دست می‌دهند. ما پیگیری این موارد هستیم و امیدوارم با سیستم مدیریتی جدید ستاد ملی جمعیت این مسائل حل شود.

 
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری پرداختن کمرنگ قانون جوانی جمعیت به مسائل زنان خانه دار را از جمله اشکالات این قانون برشمرد و یادآور شد: اکثریت جامعه بانوان ما زنان خانه دار هستند که شرایط فرزندآوری آنها بهتر است اما کمتر از آنها حمات شده است. البته بخشی از موارد مربوط به زنان خانه دار در حال جراست همانند بیمه بانوان خانه دار روستایی دارای سه فرزند. البته ما دنبال این هستیم که بیمه زنان شهری دارای چهار فرزند را هم محقق کنیم.
 
خزعلی در بخش  دیگر سخنان خود درباره مشکلات جوانان دهه شصتی بیان کرد: برخلاف اینکه بعضا گفته می شود دهه شصتی‌ها چالش ما هستند، دهه شصتی‌ها یک فرصت برای جامعه هستند. بالاترین جمعیت جوان مربوط به دهه شصتی‌هاست. ۲۱ درصد جمعیت ما دهه شصتی، ۱۵ درصد جمعیت ما دهه هشتادی، ۱۵ درصد از جمعیت دهه هفتادی و ۹ درصد از جمعیت ما دهه نودی هستند. دهه شصتی‌ها همچنان در سن بارداری هستند اما این بازه محدود است و پنجره جمعیتی آنها پنج الی شش سال بیشتر باز نیست. باید این امر  را مغتنم شمرد.
 
وی عنوان کرد: تعداد پسران دهه شصتی ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار بیش از دختران دهه شصتی مجرد است. بخشی از این تجردگرایی به مسائل اقتصادی  و بخشی به مسائل فرهنگی باز می‌گردد چراکه به مسئولیت پذیری، دوری از خودگرایی، تک گرایی و... معطوف می‌شود و ما باید در این زمینه کار فرهنگی انجام دهیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به شباهت جمعیت ایران و ترکیه، گفت: مقایسه بین جمعیت ایران و ترکیه نشان می‌دهد که ترکیه خیلی شبیه به ما است و این کشور نیز به شدت درباره خطرناک بودن شرایط جمعیت هشدار می‌دهد؛ اما ترکیه یک تفاوت کوچک با ما دارد و آن در جمعیت روستایی است. جمعیت روستایی ما حدود ۲۵ درصد است اما جمعیت روستایی ترکیه ۵ درصد است. این یک مزیت برای ماست.

خزعلی تاکید کرد: از این رو باید تلاش کنیم از شهر به روستا مهاجرت معکوس شکل گیرد. به دلیل مهاجرت پسران روستایی به شهر تجرد در دختران روستایی بیشتر است است از این رو ما طرح مهاجرت معکوس را اعلام کردیم و زوجین دهه شصتی روستایی که از امسال به بعد ازدواج کنند به جز وام ازدواج عام، ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج، کالا کارت جهیزیه و وام اشتغال می‌گیرند. عملیات این کار را به تازگی شروع کرده‌ایم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
باز کردن مرزها البته بخش مهمترشه!
بحث های جامعه امریکا را با ایران خلط کردند!
جمع کن خانوم / در این 44 سال با سیاست اشتباهتون دهه 60 را کلا و از ازدواج مایوس و نابود کردید خودتونم میدونید توضیحات لازم نیست / ایناییم که تازه ازدواج کردند یا بچه های دیگه بخوان با تغذیه ناقص مادر هم مادر و هم جنین صدمات شدید میبینند و بعد از زایمان داشتن یک بچه معلول و یا با سوئ تغذیه و لاغر مردنی برای خانواده و مملکت اصلا جالب نیست / چقدر روتون زیاده بخداااا بس کنید دیگه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی