بازدید 12953

کاهش شدید نرخ رشد جمعیت کشور طی ۱۰ سال گذشته

معاون جوانی جمعیت مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه الان که در سال ۱۴۰۲ قرار داریم نرخ جمعیت کشور ۰.۶ است، بر ضرورت توجه به جوان‌سازی جمعیت کشور تاکید کرد. 
کد خبر: ۱۲۰۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷ 29 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، معاون جوانی جمعیت مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: سامانه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سامانه های وزارت آموزش و پرورش در حوزه سلامت به زودی به یکدیگر متصل و انتقال اطلاعات بین آن ها انجام می شود.

دکتر سبحان ابراهیم پور با اعلام این خبر در اولین نشست مراقبان سلامت و مشاوران مدارس که با شعار «همه با هم برای سلامت مدرسه» در سالن اجتماعات امام جواد (ع) وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: اولین انتقال داده و اطلاعات بین این سامانه‌ها به زودی انجام می شود که این اتفاق پس از سال ها برای اولین بار رخ خواهد داد و نوید خوبی برای ارتقای سلامت دانش آموزان خواهد بود.

وی افزود: همچنین در چند حوزه تفاهم‌نامه‌هایی بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده که مهم‌ترین آنها ساماندهی سامانه ارتباطی بین دو دستگاه بوده و موضوعات دیگر این تفاهم نامه‌ها بحث جمعیت، دهان و دندان و بیماری های غیرواگیر است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به جوان سازی جمعیت ادامه داد: در سال ۶۵ نرخ رشد جمعیت ایران ۳.۹ بود. سازمان بهداشت جهانی چند حالت برای جمعیت کشورها در نظر گرفته بود که در بدترین حالت، قرار بود نرخ جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ به عدد یک برسد ولی متاسفانه الان که در سال ۱۴۰۲ قرار داریم نرخ جمعیت ما ۰.۶ است.

معاون جوانی جمعیت مرکز جوانی جمیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در سال ۶۵ هر خانم ایرانی در سن باروری نرخ باروری ۶.۳ فرزندی داشت ولی الان به نرخ باروری کل یا TFR در کشور به عدد ۱.۶۵ رسیده است. این میزان کاهش باروری جمعیت که در کشورهایی نظیر انگلیس یا آمریکا طی ۱۰۰ سال اتفاق می افتد در کشور ما طی ۴ تا ۱۰ سال رخ داد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی با بیان این که در ۴۵ سال گذشته جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده است، یادآور شد: وزیر آموزش و پرورش ژاپن اعلام کرد سالانه در این کشور ۴۰۰ مدرسه به خاطر کمبود جمعیت تعطیل می شود. اگر ما هم امروز فکری برای جوان سازی جمعیت نکنیم ممکن است در آینده نزدیک با این معضل مواجه شویم.

معاون جوانی جمعیت مرکز جوانی جمیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد: سرفصل های آموزشی مراقبان سلامت مدارس به روز رسانی شده است که پس از تهیه و تدوین محتواهای آن ها به دست مراقبان و مشاوران سلامت مدارس خواهد رسید.

ابراهیم پور افزود: مراقبان سلامت می توانند در پیمایش‌های کاسپین که از دانش آموزان انجام می‌شود به ما در زمینه اجرای برنامه‌ها کمک کنند. در این پیمایش‌ها نیز تغییراتی انجام شده و سئوالات آن‌ها بازنگری شده است.

وی با بیان این که بسته‌های خدمتی مراقبان سلامت مدارس نیز بروز رسانی شده است، گفت: یکی از نیازهای دانش آموزان موضوع بلوغ است که دو کتاب برای مساله بلوغ پسران و دختران توسط مرکز جوانی جمیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در دو جلد تدوین شده است.

وی در پایان بر ضرورت فرآیند ارتباط دو طرفه بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در جوان سازی جمعیت تاکید کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۹
من پس از 22 سال کار بدون اینکه سیگاری و الکلی و رفیق باز و حتی توانایی پرداخت هزینه غذای روزانه ام را ندارم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
تنها آمار خوب و مفید به حال مملکت
درآمد و استراحت که زیاد بشه زادو ولد زیاد میشه یک نگاهی به روحانیت و مسوولین کنید همشون چندین بچه دارن
به نظرم بدید ذوالنور یه صد صفحه قانون بنویسه براش و هر کس ازدواج نکرد یا کم بچه اورد اول جریمه و بعد زندان بره.
هر کی هم بچه اورد در فقر و فلاکت بزرگش کنه.
بجز وابستگان به قدرت و سهمیه داران البته
چ خبر حوبی . حداقل بچه هامون اینهمه شلوغی در همه جا رو تجربه نمی کنن
ما بچه بیاریم که به ریش ما بخندین و کوچکترین حمایتی هم ازمون نشه؟!
رشد جمعیت تو ایران هنوز هم از بسیاری از کشور ها حتی توی خاورمیانه هم بالاتره و باید کاهش پیدا کنه. حتی کشور عربستان اگر رقیب حساب میشه رشد منفی داره! خیلی از کشور ها خیلی تغییرات سریعتری در کاهش رشد جمعیت حتی در ده سال دارند و کاهش رشد در ایران اصلا شیب تندی ندارد. بنابر این اطلاعاتی که این اقای مسول ارائه کرده به هیچ وجه واقعگرایانه نیست و جهت فریب افکار عمومی هستش. هشتاد و نه میلیون برای ایران خیلی هم زیاده اگر فکر ایجاد رفاه براشون هستید نه فقط تولید گوشت جلوی توپ.
هر کی رو میبینم دو سه تا بچه داره
الکی جو ندین
کاهش نرخ جمعیت نتیجه سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر است .سیاستی که طی چهل سال گذشته دولتمردان با بسیج امکانات کشور و ترویج دو فرزندی در بین خانواده ها باعث شد که امروز کشور با کاهش نرخ جمعیت روبرو شود.اما در طی ده سال گذشته عواملی همچون تورم و گرانی و فشارهای اقتصادی باعث شده که جوانان کمتر تمایل به ازدواج داشته باشند و انهایی هم که ازدواج کرده اند انگیزی برای افزایش فرزندان خود ندارند .
دولتمردان اگر می خواهند که نرخ جمعیت کشور رو به جوانی سوق داده شود باید مشکلات اقتصادی ، اشتغال ، مسکن و اموزش را برای جوانان و خانواده ها تسهیل نماید.
مبارك باشه ، همه دنيا سعي ميكنه سريعتر از زمان پيشبيني شده به پارامترهاي مثبت جامعه برسه ما هم داريم زودتر از پيشبيني ها به پارامتر هاي منفي جامعه ميرسيم. اين امار اگه حقيقت داشته باشه فاتحه جمعيت كشور رو بايد خوند.
ببین توی این ۱۰ سال گذشته چه بلایی سر ملت اوردین که از زندگی سیر شدن
خودمون هم توی گل گیر کردیم بچه بیاریم بدنیا که چی بشه.
نتیجه میگیریم که با حرف و دستور این معضل حل شدنی نیست.
تنها خبر خوب در این روز ها ، البته اگر افغانی ها جبران نکنند
بله جمعیت صهیونیست روبه افزایش و جمعیت شیعی رو به کاهش شدید،مقصر کیه!!!!!؟صدردصد اسراااییل!!!!!
یکی از مهمترین دستاوردهای آقایون همینه که نسل ایرانی ها مشابه دایناسورها خواهد شد
بسته های حمایتی جدی باید در نظر گرفته شود تا بتوان از این مشکل بسیار مهم و اساسی عبور کرد. بیمه قابل اتکا، حقوق ماهیانه به ازای هر فرزند که دنیا می آید. تضمین تامین حداقلهای لازم برای زندگی آبرومندانه می تواند زوجهای جوان را به بچه آوری ترغیب کند. و ...
طی ۴۵ سال گذشته طالبان اقتصاد کشور ایران ر نابود کرد
۲۵ میلیون زن و مرد مجرد در ایران ر و هم اضافه کنید
در عوض اتباع خارجی به شدت جبران کرده اند
با همین فرمان پیش برود دوسال دیگر نرخ باروری به زیر یک درصد هم خواهد رسید مگر آنکه دست و پای وامهای ازدواج . مشاغل خانگی و خود اشتغالی ووو " که بیشتر صرف تعویض خودرو و یا خرید خود رو دست دوم میشود "جمع شود و بجای آن فکری برای اشتغال پایدار و واقعی جوانان بشود منجمله ملغی نمودن بخشهایی از برنامه پنج ساله هفتم و اجازه استخدام دادن به ادارات و دوایر دولتی
تازه 0.6 هم زیاده باید برسه به 0.1!! یعنی فقط دهک دهم بچه دار بشه و بس!!!
رشد جمعیت با فرمان و فتوا و دستور نیست. من خودم فرزند بیشتر از یکی دوست داشتم اما ترجیح دادم فقیر بیشتری به این دنیا اضافه نکنم‌.
کشور ما رو به نابودی است . یا مسئولان به خود بیایند و چند سالی فشار را از مردم بردارند یا همینگونه ادامه دهند و هر چه باقیمانده را نیز از بین ببرند
جمعیت‌ کمتر، زندگی بهتر
جمعیت یکی از مولفه های مهم قدرت در یک کشور است...ما تنها مولفه را داریم از دست میدیم...جنعیت ایران بشدت رو به کاهش است..و کاهش جمعیت یعنی شکست در جنگ یعنی تجزیه کشور یعنی ورود اتباع بیگانه افغان و تغییر نسل ..یعنی باختن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
کی باعث شده ؟خودشون جبران کنند
همین الانشم مردم به جون هم افتادن. رفاه مردم رو به اندازه ر آقازاده ها ,...کنین تا اونها هم بچه بیارن
سال ۵۷ جمعیت ایران ۳۷ میلیون نفر بود . اونموقع هم تو هم میلولیدن . الان ۸۵ میلیون چه خبره !!!!!!!!!!! همون بهتر که جمعیت کم بشه و مردم بهتر زندگی کنن .
یه نگاهی به آگهی های دیوار بندازین
زوج نهایت یک فرزند
با همین جمعیت رو به کاهش زمستون گاز نیست و تابستون آب پوشک بسته ای ۱۶۰۰۰۰ تومن و شیرخشک هم گیرنمیاد گوشت و مرغ و میوه که از سفره ها حذف شده بیکاری و عدم اطمینان به آینده روشن هم وجود داره والا اگه کسی تو این شرایط بچه دار بشه باید به عقلش شک کرد
از خوشی زیاد که زده زیر دلمون. والله با اینهمه فراوونی و ارزونی، نامردیه که جمعیت رو داریم کاهش میدیم.
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
ارزونی و فراوانی بیشتر شوخی بود تا واقعیت
خوب خودتون یک کم فکر کنید . 10 ساله همش میگید بچه دار شید. تمام روش های جلوگیری از بچه دار شدن هم قطع کردید مثل وازکتومی و ... باز میبینید که فایده نداره
خوب عزیزم با زور و شعار هیچ کاری پیش نمیره . آخه کی میخواین بفهمید .
بابا چرا متوجه نيستين ؟ يه جايي خوندم كه موشها اگر ببينند غذاي كافي براشون فراهم نخواهدبود بشدت از زاد و ولد شون كم مي كنند . حالا اين رو مقايسه كنيد با انساني كه فكر دارد و همه چيز رو ميخواد پيش بيني بكنه و قطعا براساس اون برنامه ريزي مي كنه .
۲ عامل خیلی مهم در افزایش جمعیت
اول تسهیل ازدواج و دوم حل مشکل مسکن در کشور است تا زمانی که این ۲ عامل ریشه ای حل نشود ما شاهد افزایش جمعیت چشمگیر نخواهیم بود
بسته حمایتی دلار ۱۰۰ تومانی و گوشت ۱میلیونی در راه هست و همه چی درست خواهد شد.
اتفاقی خوب و مبارک. فرزندآوری در این مملکت اشتباه محض
از افزایش تعداد جوانان اونم تو این اوضاع فلاکت‌بار کشور ، فقط مافیای مواد مخدر و طناب دار و یاتوم سازی و زندانسازی سود میبرن.
بهترین خبر که مردم به این باور رسیدن بچه هاشون هیچ آینده ای بجز فلاکت تو این کشور ندارن و باعث نمیشن یکی دیگه مثل خودشون بد بخت شه
با کنتور برق ۶میلیونی وتورم شدید بهتر که نرخ جمعیت. کم باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست