بازدید 8597

لایحه حجاب و عفاف؛ لبریز از تکلیف

لایحه عفاف و حجاب با نام کامل لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، یکی از لوایح و موضوعات مناقشه‌برانگیز در ماه‌های اخیر است. این لایحه در جریان وقایع سال گذشته و پس از تعطیلی گشت ارشاد، از طرف قوه قضائیه تدوین شد و آخر اردیبهشت امسال، این لایحه پس از طی مراحل قانونی و تصویب در دولت ابراهیم رئیسی، به مجلس شورای اسلامی ارسال شد
کد خبر: ۱۱۸۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳ 30 July 2023

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه شرق، توضیح قوه قضائیه و دولت درباره لایحه عفاف و حجاب این بود که «نگاه جدیدی به مقوله حفظ کرامت زن و مسئله عفاف و حمایت‌های قانونی از سلامت اخلاقی جامعه دارد». روز جمعه، ششم مردادماه محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، اعلام کرد که این کمیسیون برای بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب جلساتی را با حضور مسئولانی از قوه‌ قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت کشور و دادگستری، صداوسیما و برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار کرد که در نهایت، بررسی این لایحه هفته گذشته پایان یافت. همان روز متن لایحه عفاف و حجاب منتشر شد.

‌مرور بندهای مهم

لایحه عفاف و حجاب موافقان و مخالفان سرسختی دارد. متن این لایحه که در کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس تصویب شده، قرار است برای بررسی و تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع داده شود. این لایحه 70 ماده دارد با ده‌ها تبصره و توضیح و برای بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای رسمی برای مقابله با بی‌حجابی و جلوگیری از ترویج برهنگی، تکالیفی مشخص کرده است؛ تکالیفی برای وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن، بازرگانی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صداوسیما و ساترا گرفته تا رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و حتی مسئولان محوطه شهرک‌ها و مجتمع‌ها. فصل پنجم لایحه عفاف و حجاب به جرائم و تخلفات اختصاص یافته است.

‌ویژه کسب‎‌وکارها

ماده 41 این لایحه کسب‌وکارها را نشانه گرفته است؛ مجازی و غیرمجازی. می‌گوید: «صاحبان حِرف، مشاغل و کسب‌وکارهای مجازی و غیرمجازی درصورتی‌که در محل کسب یا حرفه یا شغل، به هر ترتیب برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی را ترویج کنند، در مرتبه اول به جزای نقدی درجه سه یا پرداخت سه ماه سود ناشی از درآمد آن شغل (هرکدام بیشتر باشد) و به تشخیص قاضی ممنوعیت از خروج از کشور شش ماه تا دو سال و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال و حذف محتواهای سابقِ ناقض قانون و در مراتب بعدی به جزای نقدی درجه دو یا پرداخت شش ماه سود ناشی از درآمد آن شغل (هرکدام بیشتر باشد) و ممنوعیت از خروج از کشور دو تا پنج سال و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال و حذف محتواهای سابقِ ناقض قانون محکوم می‌شود».

‌ویژه سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها

ماده 43 خطاب به چهره‌های سرشناس است. از بازیگران گرفته تا اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی. براساس این ماده هرگاه شخصی که دارای شهرت یا تأثیرگذاری اجتماعی است، در فضای مجازی یا غیرمجازی مرتکب جرائم موضوع این قانون شود، علاوه بر محکومیت به مجازات مقرر درباره جرم ارتکابی، به جزای نقدی درجه دو یا ۱۰ درصد از کل دارایی (به جز مستثنیات دِین) هر‌کدام که بیشتر باشد و محرومیت از فعالیت‌های شغلی یا حرفه‌ای به مدت شش ماه تا پنج سال محکوم می‌شود. همچنین این فرد به تشخیص قاضی به ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود. ضمن اینکه باید محتواهای سابقِ ناقض قانون و همه امتیازات، تخفیفات و معافیت‌های اعطایی را حذف کند و در مراتب بعدی جزای نقدی درجه یک یا 10 درصد از کل دارایی و همچنین محرومیت از فعالیت‌های شغلی یا حرفه‌ای (به مدت پنج تا 15 سال)، ممنوعیت خروج از کشور (به مدت دو سال)، ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی (از شش ماه تا دو سال) و حذف محتواهای سابقِ ناقض قانون و لغو همه امتیازات، تخفیفات و معافیت‌های اعطایی محکوم می‌شود. در تبصره یک این ماده تکالیفی برای صداوسیما تدارک دیده شده است. اینکه صداوسیما نمی‌تواند اشخاصی را که به دلیل ارتکاب جرائم موضوع این ماده پرونده آنها در محاکم در حال رسیدگی است یا محکوم شده‌اند، تا پایان مدت محرومیت، به برنامه تلویزیونی دعوت کرده یا با آنها قرارداد منعقد کند.

‌ویژه طراحان لباس

ماده 45 این لایحه مربوط به بحث پوشاک است. می‌گوید واردات، تولید یا توزیع یا فروش البسه ممنوعه که از طرف کارگروه ساماندهی مد و لباس تعیین می‌شود، ممنوع است. برای مرتکبان این اقدام هم مجازات‌هایی در نظر گرفته‌اند، بار اول به پرداخت حداکثر جزای نقدی درجه چهار (بیش از ۵۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال) یا دو برابر ارزش عرفی مال، هر‌کدام که بیشتر باشد و در مراتب بعدی به حداکثر جزای نقدی درجه سه یا چهار برابر ارزش عرفی مال هر‌کدام که بیشتر باشد، محکوم می‌شود. در تبصره این ماده هم به طراحی و تبلیغ لباس‌های ممنوعه اشاره کرده است. در صورت رعایت‌نکردن مواد این ماده در مرتبه اول به حداکثر جزای نقدی درجه چهار یا دو برابر درآمدهای حاصل از ارتکاب جرم هر‌کدام که بیشتر باشد، به تشخیص قاضی به ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال، حذف محتواهای سابقِ ناقض قانون و در مراتب بعدی به حداکثر جزای نقدی درجه سه یا سه برابر درآمدهای حاصل از ارتکاب جرم (هرکدام که بیشتر باشد) و به ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال و حذف محتواهای سابقِ ناقض قانون محکوم می‌شود.

‌ویژه محصلان و دانشجویان

در تبصره پنج ماده 46 به محصلان و دانشجویان مراکز آموزشی اشاره شده است. اینکه اگر در داخل مراکز مرتکب بدپوششی یا کشف حجاب یا رعایت‌نکردن حجاب شرعی شوند، بعد از سه بار کمیته انضباطی مرکز آموزشی به این موضوع رسیدگی می‌کند و مقررات انضباطی درباره آنها اجرا می‌شود. همچنین اگر محصل یا دانشجو برای بار چهارم مرتکب این اقدام شود، از طرف کمیته انضباطی یا حراست مرکز آموزشی برای اِعمال مقررات این قانون به فراجا معرفی می‌شود.

‌ویژه عابران معابر

ماده 49 لایحه حجاب و عفاف کسانی را که در انظار یا اماکن عمومی یا معابر مرتکب بدپوششی شوند، در مرتبه اول معادل حداکثر جزای نقدی درجه شش و در مراتب بعدی به جزای نقدی درجه پنج محکوم می‌کند. میزان جزای نقدی درجه شش، بیش از ۶۰ میلیون ریال تا ۲۴۰ میلیون ریال و جزای نقدی درجه ۵ بیش از ۸۰ میلیون ریال تا ۱۸۰ میلیون ریال است. این ماده مصادیق بد‌پوششی را هم تعریف کرده است. «بدپوششی درباره زنان عبارت است از پوشیدن لباسی که خلاف عفت عمومی است، از قبیل لباس بدن‌نما یا تنگ یا لباسی که قسمتی از بدن پایین‌تر از گردن یا بالاتر از مچ پا یا بالاتر از ساعد دست‌ها دیده شود. بدپوششی درباره مردان عبارت است از پوشیدن لباسی که خلاف عفت عمومی است، از قبیل لباس بدن‌نما یا لباسی که قسمتی از بدن پایین‌تر از سینه یا بالاتر از ساق پا یا سرشانه فرد دیده شود». ماده 50 به برهنگی یا نیمه‌برهنگی در انظار یا اماکن عمومی اشاره دارد. «هر شخصی در انظار یا اماکن عمومی یا معابر اقدام به برهنگی یا نیمه‌برهنگی کند یا با پوششی ظاهر شود که عرفا برهنگی محسوب می‌شود، بلافاصله از طرف ضابط بازداشت و از طریق ضابطان ذی‌صلاح به مرجع قضائی تحویل داده می‌شود». برای این فرد مجازات‌هایی نیز در نظر گرفته شده است؛ حبس درجه چهار یا جزای نقدی درجه سه (بیش از یک میلیارد ریال تا یک‌و‌نیم میلیارد ریال). همچنین در صورت تکرار مجازات حبس یا جزای نقدی یک درجه تشدید می‌شود. در این ماده ضابطان موضوعات مورد اشاره را هم مشخص کرده است؛ همه نیروهای فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا)، ضابطان عام و خاص دادگستری. ماده 51 به بی‌حجابی سر اشاره دارد. «هر زنی در انظار یا اماکن عمومی یا معابر کشف حجاب کند، به نحوی که چادر یا مقنعه یا روسری یا شال بر سر نداشته باشد، در مرتبه اول معادل جزای نقدی درجه شش (بیش از ۶۰ میلیون ریال تا ۲۴۰ میلیون ریال) و در مراتب بعدی به جزای نقدی درجه پنج (بیش از ۸۰ میلیون ریال تا ۱۸۰ میلیون ریال) محکوم می‌شود. همچنین گفته شده که در صورت تکرار بیش از چهار بار، مرتکب به مجازات تکرار جرم موضوع ماده 39 این قانون محکوم می‌شود.

‌ویژه رانندگان و مسافران

یکی از چالش‌های ماه‌های اخیر موضوع حجاب و کشف حجاب در خودروها، وسایل نقلیه عمومی و به‌ویژه تاکسی‌های اینترنتی است. ماده 54 لایجه حجاب و عفاف به ضرورت مشخص به این موضوع می‌پردازد. «هرکس در حال رانندگی با وسایل نقلیه موتوری مرتکب بی‌عفتی، کشف حجاب، بی‌حجابی یا بدپوششی شود یا فردی سوار کرده که مرتکب جرائم مذکور شود، از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی پنج میلیون ریال جریمه می‌شود». در این ماده تأکید شده است که صدور برگ جریمه برای وسیله نقلیه مذکور نافی اعمال مجازات‌های مقرر برای مرتکب نیست و حکم این ماده درباره تاکسی‌ها و مسافربرهای اینترنتی نیز جاری می‌شود. ماده 54 به کشف حجاب در حین تردد با موتورسیکلت هم اشاره دارد. «در صورت ارتکاب در مرتبه دوم، وسیله نقلیه به مدت سه ماه توقیف می‌شود. ثبت اولین تخلف موجب ثبت‌نشدن تخلفات بعدی از لحاظ زمانی نبوده و جریمه‌ها جمع می‌شود».

‌ تأکید بر همکاری دستگاه‌های اجرائی

یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در لایحه عفاف و حجاب همراهی دستگاه‌های اجرائی با نیروی انتظامی است. تکلیف مهمی برای این دستگاه‌ها و همچنین متولیان تعریف شده است. در ماده 61 ذکر شده است که «اشخاص حقوقی و حقیقی متولی ارائه خدمات به مردم از قبیل بانک‌های غیردولتی یا شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر یا فروشگاه‌ها و صاحبان حِرف و مشاغل و مسئولان محوطه شهرک‌ها یا مجتمع‌ها موظف‌اند تصاویر دوربین‌های خود را برای شناسایی افراد ناقض این قانون در اختیار فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) قرار دهند. در صورت امتناع از اجرای این حکم، درباره کارکنان دستگاه‌های اجرائی مسئول مربوطه به شش ماه تا پنج سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی و صاحبان مشاغل و حِرف و کسب‌و‌کارها به جزای نقدی معادل دو تا شش‌ ماه سود ناشی از درآمد شغل و سایر افراد به جزای نقدی درجه چهار محکوم می‌شوند. اشخاص مذکور موظف‌اند حداقل 20 روز تصاویر دوربین‌های خود را نگهداری کنند». وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با رعایت ملاحظات حفاظتی و امنیتی موظف به اجرای مفاد این ماده هستند. در این ماده تأکید شده است که به منظور گسترش پوشش سامانه‌های الکترونیکی و رسیدن به هویت قطعی مرتکبان و احصای شناسه ملی آنان، همه دستگاه‌های موضوع این ماده موظف‌اند شرایط اتصال برخط فرماندهی انتظامی را به همه بانک‌های اطلاعاتی از قبیل سامانه ثبت احوال کشور، بانک شاهکار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک رمزینه یا QRcod واحدهای صنفی وزارت صمت، بانک مستخدمان رسمی و غیررسمی کشوری، بانک دانش‌آموزان و دانشجویان و حساب‌های مالی و سامانه‌های بانک مرکزی و اطلاعات کارکنان مؤسسات غیردولتی از طریق سامانه‌های سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر را فراهم کنند. در ماده آخر این لایحه نیز دولت موظف شده است تا هر سال در بودجه‌های سنواتی منابع لازم برای اجرای این قانون را پیش‌بینی کند. همچنین توضیح داده شده که منابع حاصل از اجرای این قانون به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز و در قالب بودجه سنواتی برای رفع آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب، ازدواج و مسکن جوانان و اوقات فراغت خانواده‌محور اختصاص خواهد یافت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵۲
در مورد همه قانون وضع کردن غیر از اختلاسگران و مسببین اوضاع و احوال امروز جامعه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
نمایندگان ایران به منظور رایزنی و گفت و گو با عراق در زمینه همکاری‌های مشترک برای مقابله با گرد و غبار برون‌مرزی و توسعه کشاورزی حفاظتی در مدیریت این پدیده به این کشور سفر کرده‌اند.
قرآن هم می فرماید الا ما ظهر منها. شما بالاتر از خدائید؟
جانشین فراجا گفته ۹۹ درصد پس از تذکر به اشتباه خود پی برده و حجاب سر میکنند و فقط ۱ درصد گوش نمیدن ۷۰ بند و وقت ائمه جمعه و مجلسیان و ریختن مملکت بهم و آی بی حجاب و .... فقط برای یک درصد هست بعید میدونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
فساد رو اگر جلوش گرفته نشه گسترش پیدا میکنه،جمع کردن ۱ درصد الان خیلی راحته اگر سخت گرفته بشه و گسترش پیدا نمیکنه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
احسن و هزاران احسن به شما ، الحق و الانصاف جمله ی بسیار زیبایی گفتید که "فساد رو اگر جلوش گرفته نشه گسترش پیدا میکنه" بنظر من نه تنها باید جلوش گرفته بشه بلکه بایداز پشت هم با دقت زیرنظر گرفته بشه تا گسترش پیدا نکنه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
عموجون فساد رو جای دیگه دنبالش بگرد ! نکته رو بگیر که 1 دردصد نیست ، دردصد بسیار زیادیه !
چقدر بیکار و بی مشغله بودند که این لایحه عریض و طویل رو بدون کسب رای مردم و نظر اهل علم مثل جامعه شناس و روانشناس و....نوشتند و چقدر سایر امور براشون بی اهمیته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
نمایندگان ایران به منظور رایزنی و گفت و گو با عراق در زمینه همکاری‌های مشترک برای مقابله با گرد و غبار برون‌مرزی و توسعه کشاورزی حفاظتی در مدیریت این پدیده به این کشور سفر کرده‌اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
چندی قبل مجلس برای این طرح درامدی از متخصصین کمک خواسته بود گویا اینبار هم مثل همیشه از متخصصین بی تخصص کمک گرفتن
بابا چرا به ملت زور میگین
فقط برای ملا نصرالدین تکلیف مقرر نگردید که آنهم در اصلاحیه بعدی با خواست مردم تاکید میکنم با خواست مردم اضافه. میشود
اگر جرم اخلاقیه پس چرا تمام جرایمش نقدیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
دعوا سر لحاف ملانصرالدین است
شاعر می گه دلم اخر به چه روزه پدر پول بسوزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
علم بهتره یا ثروت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
چون آقایان پول لازمند
سلام خجالت خوب جیزی شماها نمی کشید سر برهنه می بینید پا برهنه را نه
این آدرس سفارت افغانستان کجاست برای پناهندگی اقدام کنیم؟
پاسخ ها
میرزاگل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
احسنت، زیباترین سخن هفته را بیان کردید
این مجلس باغیرت چرا یه لایحه برای معیشت وبدبختی مردم تصویب نمیکنه معلومه چون سیرازگرسنه خبرنداره
ایول. جریمه باید مشتی زیاد باشه. در حد ۱۰۰ هزار تومان و اینا جواب نمیده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
تو ساندیستو بخور
یادتون میاد قوانین در مورد نگهداری دستگاه ویدئو و داشتن ماهواره را .
این خانم هایی که میفرمایید بی حجاب این‌ها پدر‌دارند برادر دارند شوهر دارند عمو‌دایی‌‌و‌دهها وابسته‌ی مرد!!!!
خوبه زودتر بریم تا میتونیم دوربین بخریم و احتکار کنیم که از فردای اجرای شدن این قانون دوربین مداربسته بازارش سکه میشه و هر سال هم دولت موظف شده که واسه اش بودجه تخصیص بده. طبق این قانون به تعداد واحدهای مسکونی و شهرک ها و ادارات و مغازه ها و حتی دکه ها و ... دوربین مدار بسته نیاز هست که تازه باید توانایی ذخیره عکسها تا ۲۰ روز رو داشته باشه و آنلاین در اختیار نیروی انتظامی قرار بده تا بی‌حجاب ها رو شناسایی کنه. احتمالا بعدش یک قانون هم درباره ممنوعیت استفاده از عینک آفتابی تصویب میشه تا مانعی درشناسایی چهره مردم توسط دوربین ها ایجاد نکنه. احسنت به دولت و مجلس و قوه قضاییه انقلابی.
نماینده ی مجلس به جای حجاب و عفاف برای معیست و مسکن لایحه تصویب کنه،چیزی به کارتن خواب شدنمون نمونده، خجالت نمی کشید با رای ما رفتید مجلس، موضوعات به درد نخور را چسبیدید و پول مفت می گیرید و زندگی را جهنم کرده ای ، خدایا نجاتمان بده ،
انشاالله به دقت اجرا شود
این دوران هم شما بتازونید تا ببینیم چی میشه فعلا که حجاب شده بهانه ای تو دستان شما اون رعایت کردیمو رعایت شد ببینیم که مشکلات حل میشه بعد از اون با چه بهانه‌ای میخواید ملتو سر کار بذارید.
ی زن اگه نمونه حجاب خودشو حفظ کنه و واسه نامحرم خودشو نیمه برهنه کنه خدا لعنت کنه همچین زنایی رو که خیلی از خیانتها جدایی ها از این زنها شروع میشه حجاب حکمه خداوندم ن سلیقه بشر جمع کنید این زندگی خراب کنارو
سنگ بزرگ نشانه نزدن است بهتر است با اینکارها ملت را آزمایش نکنند حد تحمل جامعه بشدت پایین امده است
برخی قرآن را پاره می کنند که لعنت خدا بر آنها باد و برخی با ایمان به برخی آیات ( مانند حجاب) و کافر به برخی آیات دیگر ( مانند فقر و گرانی و انحصار و...) روح و عصاره قرآن را پاره می کنند
محکوم به شکست هست
خیلی خوبه قانون کامل و همه جانبه و به ظاهر به نفع مردم

فقط یک سوال اینه همه برخورد و بگیر و ببند برای کسانی که مسبب وضع اقتصادی و معیشتی امروز مردم هستند چرا وجود نداره؟؟؟
درد شما پول است پول است . کجای قرآن برای انجام ندادن حتی فریضه واجب حرف از پول زده است
بابا اینقدر بامردم تقابل نکنید و بهشون زور نگید
در قرآن برای بی حجابی جرمی نگذاشتند و توصیه هست و درنتیجه جرم قائل شدن برای بی حجابی را جنگیدن با قرآن و ذات تمایل به اختیار داشتن انسان در چنین اموری میدانم که نتیجه آن مشخص است.
نماینده های بیکاری که خودشون و مردم را با قانون حجاب زوری سر کار گذاشتند
خدا کنه زودتر اجرا بشه این طرح ولنگاری دیگه از حد گذشته
شکر خدا را که دیگه ورزش تعطیل میشه و این همه پول بیت المال را به ورزشکاران نمی‌دن و خرج مملکت میکنم چون همه ورزشکاران اعم از فوتبال و کشتی و غیره پاهاشون معلومه و مردم تحریک میشن ا
یادش بخیر از پشت بوم مردم با طناب آویزون می شدن تا ماهواره جمع کنند. الان کجان ؟
اینم میشه مثل همون قضیه
وای که چقدر قشنگ میشه وقتی یه کشتی گیر با کت و شلوار بیاد رو تشک کشتی وگرنه جریمه میشه چون هم پاهاش معلومه و هم کل هیکلش
به نظر میاد طراحان این پیش نویس میخوان دوباره مملکت درگیر ناآرامی های سال گذشته بشه و دیگر اینکه اونایی که نتونستن مهاجرت کنن هم پای پیاده مملکت را ترک کنن
ببینین وقتی دیجیکالا را برای بی حجابی میبندن این آدمها چقدر بی مسئولیت و بی توجه به حال مردم هستن . اینها درس نمیگیرن و در عالم هپروت سیر میکنن
مشکل خزانه خالی یک جورایی باید پر بشه و گرنه خودشون میدونند دوره بگیر و ببند خیلی وقته تمام شده
همه کاری آزاد فقط بی حجاب نباشین
چرا برای جرائم و فسادهای مسئولین این همه ماده و تبصره گذاشته نشده است!!!؟؟؟؟
لحظه آدم ربایی سه روز پیش در زابل را ببینید. گروگان در کمتر ۲۴ ساعت توسط پلیس آزاد شد و گروگان‌گیرها هم بازداشت شدند.
نوارهای روی ون ها رو کندن و سفیدشون کردن. البته پلاکشون سبز و معلوم مال کجاست قاعدتا. کد شناسایی رو درهای سمندها رو هم پاک کردن! یاد دبستان میفته آدم
باسلام به ملت شریف و قانونگزاران بی دقت لطفا بفرمایید پاسخ بفرمایید: ممنوع الخروجی از کشور چه جایی در این مجازات داره؟ ایا ایران زندان هست که به اقامت در اون محکوم میکنند؟ ایا این کار موجب وهن به ساکنین نیست؟ مگر ایران تبعید گاه هست که چنین حکم میکنند به اقامت اجباری؟
در دل اعتقاد نداشته باشی ظاهرا حجاب رعایت کنی منافق و ریاکاری نمیشه
نمایش ها تبلیغات زیاد و بگیر ببندها از بی اعتماد به نفسی و ترس نیست؟
یه زمانی اگه لاک میزدیم یا روسری به جای چادر سرمون میکردیم تو مدرسه فلک می شدیم و ابرومونو میبردن . یه زمانی هم با ویدیو و ماهواره اینکار و کردن ریختن بالا پشتبوم انتن ها را زیر پا له کردن
هرچی به مردم فشار بیارن بدتره و مشکلات بیشتری به وجود میاد خود خدا بندگانش رو ازاد گذاشته اینا کی باشن که بخان چیزی رو به مردم تحمیل کنن خودشونم خوب میدونن که مردم باهاشون همراهی نمیکنن
خدا قوت منتظر اجراش هستیم فقط حرف نباشه آقایان مسئول
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار