بازدید 12191
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۶ اردیبهشت

قیمت‌ها لحظه‌ای است؛ سؤال نفرمایید! / یادداشت کرباسچی؛ توهین برای فرافکنی / پیام الحاق ۲۰۰ پهپاد به ارتش

مرکز آمار نگران چیست؟ خانه‌های خالی با مالیات هم پر نشد، شبح «جنگ هسته‌ای» بر فراز جهان، جهش و عبرت بورس، نقش و سهم ایران در اقتصاد جهانی، قانون در مصاف با خشونت علیه زنان، تیغ کند رسیدگی به تخلفات پزشکان، اگر برجام تا ۲۶ مهر احیا نشود؟! باز شدن قفل ۲/۵ میلیون خانه خالی نیاز مستأجران و تکلیف بر زمین مانده مسئولان، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۲۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۱ 26 April 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که از سهم خواهی جریان‌های سیاسی تا ضعف‌های نظارتی در خانه ملت، الزامی شدن نصب کارتخوان در تمام مراکز درمانی، اردوغان یا کلیچدار اوغلو؛ کدام یک برای ایران بهتر است؟ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های امروز روزنامه‌ها را مرور می‌کنیم.


یادداشت کرباسچی؛ توهین برای فرافکنی


غلامحسین کرباسچی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد نوشت: من بار‌ها خدمت آقای کروبی رسیده‌ام؛ آخرین بار هم حول و حوش ماه رمضان بود که ایشان را ملاقات کردم. به هر حال بسیاری از مسوولان جمهوری اسلامی سن و سال‌شان به گونه‌ای است که ممکن است برخی موضوعات را به خاطر نیاورند. اما اتفاقا آقای کروبی حافظه فوق‌العاده‌ای دارند و موضوعاتی را شرح داده و مطرح می‌کنند که ما آن‌ها را به یاد نمی‌آوریم. بنابراین احتمالا این دیگران هستند که آلزایمر گرفته‌اند نه مهدی کروبی. کروبی به طور کلی نگران وضع کشور است و هر زمان که خدمت ایشان می‌رسیم مساله‌اش مشکلات اقتصادی مردم و مصائب طبقات محروم و متوسط جامعه است. کمتر پیش می‌آید که درباره مسائل سیاست داخلی صحبت کنند و بیشتر نگران مردم هستند. معمولا از طریق فضای مجازی، مطالعه روزنامه‌ها و... در جریان مسائل کشور قرار می‌گیرند و همراه با مردم نگران وضعیت سوءمدیریت‌ها می‌شوند. هر زمان که ایشان را ملاقات می‌کنیم، نگران مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور هستند. ضمن اینکه درباره موضوعات سیاسی و چشم‌انداز پیش روی جمهوری اسلامی نیز نگرانی‌هایی دارند. ایشان معتقدند حفظ شاکله جمهوری اسلامی بر مبنای همان گزاره‌هایی که ابتدای انقلاب ایجاد شدند، وظیفه‌ای است که نباید از آن غفلت کرد. در عین حال از نحوه مدیریت و نظام تصمیم‌سازی‌های کشور نگران هستند و نسبت به آن‌ها انتقاد دارند.

فکت‌هایی که از مسائل تاریخی و صحبت‌های بزرگان و خاطرات امام (ره) و... مطرح می‌کنند بسیار راهگشاست. درباره توقعات امام و مطالباتی که از مدیران داشتند، حرف‌های شنیدنی فراوانی را مطرح می‌کنند. اما باید دید چرا این اندازه توهین و تخریب علیه ایشان و دیگر محصورین انجام می‌شود؟ فکر می‌کنم کسانی که یک چنین توهین‌هایی می‌کنند، نوعی فرار رو به جلو صورت می‌دهند. سال‌ها بود که این افراد و جریان‌ها، مشکلات را به گردن دیگران می‌انداختند، اما امروز حاکمیت یکدست تشکیل شده و سکان هدایت به دست همین جریان‌ها افتاده است. در این شرایط ناچار هستند برای ایجاد دوقطبی، حاشیه‌سازی کنند و بهانه‌هایی بتراشند. این رفتار‌ها با این هدف صورت می‌گیرد تا حواس مردم از دسته‌گل‌های جدید همفکران‌شان پرت شود. اصلا شما بگو کروبی آلزایمر دارد (که ندارد) موضوع گرانی دلار، نوسانات بازارها، شرایط وخیم ارزاق عمومی و گوشت ۴۰۰-۵۰۰ هزار تومانی و... چه می‌شود؟ مسوولان فعلی باید جواب این مصائب را بدهند. جریانی که مسوولیت دارد و مدیریت کشور را قبضه کرده باید پاسخ بدهد چرا کشور به این شرایط دچار شده است. زمانی در دوره اصلاحات همین افراد و جریان‌ها درخصوص افزایش ۷ الی ۸ هزار تومانی گوشت، هیاهو راه می‌انداختند و زمین و آسمان را به هم می‌دوختند. این جریان‌ها امروز، اما برای فرافکنی موضوعاتی حاشیه‌ای را مطرح می‌کنند که هیچ پایه و اساسی ندارد. باید دید مسوولانی که سن و سال بالایی هم ندارند، اما با هر کلام و حرفی، تپقی می‌زنند و آبروریزی بین‌المللی راه می‌اندازند چرا این‌گونه‌اند؟

 

پیام الحاق ۲۰۰ پهپاد به ارتش


امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح طی یادداشتی در شماره امروز ایران نوشت: در هفته گذشته بیش از ۲۰۰ پهپاد از نوع کرار، ابابیل و آرش در نقاط مختلف کشور در حضور فرماندهان ارشد نیرو‌های مسلح به ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد و این تجهیزات به ناوگان رزمی کشور ملحق شدند.


مطالعات و ارزیابی‌های ما از صحنه نبرد‌های احتمالی آینده، نقش مهم انواع پرنده‌های بدون سرنشین و‌اولویت آن را یادآوری می‌کند. توسعه پهپادی در اواخر دوران دفاع مقدس شروع شد و در ادامه همان مسیر، دانشمندان و متخصصان دفاعی کشور در بخش صنعت دفاعی پیشرفت‌های شگرفی به دست آوردند. نتیجه این تلاش‌ها طراحی، ساخت و‌تولید انواع پهپاد برای مأموریت‌ها و نیاز‌های گوناگون نیرو‌های مسلح و کشور بوده است بطوری که به اذعان دوست و دشمن، جمهوری اسلامی ایران در زمره چند کشور نخست جهان در زمینه صنعت پهپادی است.


با توجه به توانمندی‌ها، قابلیت‌های اکتساب‌شده و تنوع این پهپادها، توان رزمی نیرو‌های مسلح ما به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و همکاران من در تلاش هستند با ابتکار و نوآوری این مزیت رقابتی و راهبردی را با تحولات سریع فناورانه به‌روز نگه دارند.
همان طوری که قبلاً گزارش پیشرفت‌ها به استحضار ملت شریف ایران رسانده شده بود امروز به فضل الهی در دفاع و آمادگی مواجهه با دشمن، دستاورد‌های بی‌شماری به دست آمده است. بر این اساس وزارت دفاع خود را ملزم به پشتیبانی از نیرو‌های مسلح در سایر حوزه‌های قدرت‌آفرین همانند موشکی، پدافند هوایی، رزم زمینی، جنگ الکترونیک و صنعت هوایی می‌داند و این راه را با قدرت ادامه می‌دهد.


قصد داریم همانند گذشته از ظرفیت‌های ملی برای تولید قدرت کشور استفاده کنیم و در این مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. این فرصت را مغتنم می‌شمارم و از همه دانشمندان و‌متخصصان کشورمان قدردانی می‌کنم. قابلیت‌ها و توانمندی‌های به دست آمده دفاعی موجب تحول شگرف در بخش فناوری و کیفیت محصولات دفاعی و غیردفاعی شده است و وزارت دفاع در سال جدید همانند سال گذشته سعی خواهد کرد سرریز این فناوری‌ها را در خدمت پیشرفت کشور قرار دهد.

 

قیمت‌ها لحظه‌ای است سؤال نفرمایید!


حسن فرامرزی طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: «به نام خالق گرانی! مشتری گرامی! به علت نوسانات بازار قیمت‌ها لحظه‌ای است. لطفاً سؤال نفرمایید. ما هم خسته‌ایم.» این عبارتی است که روی شیشه یک فروشگاه لوازم یدکی خودنمایی می‌کند و من حیران قیمتی هستم که پرسیده‌ام؛ سنسور اکسیژن، یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار تومان. اعداد با تحکم و فشار در ذهنم رژه می‌روند و علامت‌های سؤال پشت سر هم ردیف می‌شود، اما حق پرسیدن نداری، چون فروشنده یک قدم جلوتر از شماست و مثل یک سناریوی ازپیش‌نوشته‌شده رفتار تو را پیش‌بینی کرده است: لطفاً سؤال نفرمایید، ما هم خسته‌ایم. ممکن است بروی تعمیرگاه و برگردی و فروشنده قیمت جدیدی اعلام کند، اما نمی‌توانی بگویی چرا؟ چون فروشنده روی کاغذی که به شیشه چسبانده با تو اتمام حجت کرده است: قیمت‌ها لحظه‌ای است. مثل این است که وظایف و عکس‌العمل‌های تو را از پیش قالب‌گیری کرده‌اند، فقط حق داری حواست را توأمان به لحظه‌ای بودن قیمت‌ها و خستگی روانی فروشنده بدهی، همین و نه بیشتر. مثل مجسمه بی‌حرکت روبه‌روی پیشخوان فروشگاه ایستاده‌ام، یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار تومان برای یک قطعه کوچک خودرو، یک‌ششم حقوق و مزایای ماهانه یک روزنامه‌نگار، ترجیح می‌دهم چراغ چک موتور روشن باشد، ترجیح می‌دهم احتراق سوخت ناقص باشد و ماشین دل‌دل کند، دست خالی از فروشگاه بیرون می‌آیم. کسانی که شرایط زندگی‌شان با ما متفاوت است، از پشت شیشه‌ای ضخیم به مشکلات ما نگاه می‌کنند، این ربطی به خوب و بد بودن آدم‌ها ندارد.

موقعیت‌ها و جایگاه‌ها، نوع واکنش‌های ما را از همدیگر جدا می‌کند، بنابراین ما احتمالاً فقط زمانی می‌توانیم به مفهوم واقعی کلمه با همدیگر همدلی کنیم که شرایط زندگی‌مان با همدیگر مشابه باشد یا دست‌کم فاصله زیادی نداشته باشد. من وقتی در برج‌های مرتفع زندگی می‌کنم، خواه ناخواه از بالا به پایین به ساختمان‌های کم‌ارتفاع دور و برم نگاه خواهم کرد، این امر گریزناپذیر است و راه دیگری وجود ندارد، مگر اینکه موقعیت خود را تغییر دهم. وقتی حقوق و مزایای یک مقام مسئول ۱۰ برابر دریافتی یک شهروند عادی باشد، تحکم و فشاری که قیمت یک قطعه یدکی در ذهن آن شهروند دارد در ذهن او نخواهد داشت، چون قیمت آن قطعه در بزرگی حقوق و مزایای آن مسئول، پنهان است و خواه‌ناخواه به مشکلات آن شهروند از پشت شیشه نگریسته خواهد شد و به تبع آن موقعیت‌های دشوار که روان و جسم افراد عادی جامعه را می‌فرساید، برای آن مسئول به شکل اعداد بی‌روح درخواهد آمد.

ممکن است یک مقام مسئول بگوید: تورم سالانه مسکن ۱۰۰درصد است، اما آیا او این فاجعه را با گوشت و پوست لمس کرده است؟ آیا فشار وحشتناک و فرسایشی که مستأجران به ویژه در پنج سال اخیر متحمل شده‌اند، به سیستم عصبی او حمله کرده است؟ مثل این است که آدم به شیری وحشی نگاه می‌کند، اما از پشت شیشه، یعنی می‌داند آن شیر قرار نیست به او آسیبی برساند، بنابراین می‌تواند با خیال راحت با رشد تورم، بیکاری، افت ارزش پول ملی، کوچک شدن اقتصاد کشور و نابودی بخش خصوصی عکس یادگاری بگیرد. گاهی این منطق در جامعه ما پررنگ می‌شود که زمان مقامات ارزشمندتر از آن است که صرف امور روزمره، ماندن در ترافیک، ایستادن در صف‌ها، دویدن دنبال مایحتاج زندگی و باز کردن گره‌های متعدد معیشتی شود، این منطق شاید از یک زاویه پذیرفتنی باشد که اگر مقامات درگیر فقری فرساینده باشند، نمی‌توانند روی مسائل کلان کشور متمرکز بمانند و مشکلات جامعه را حل و فصل کنند، اما از آن سو اگر این منطق به شکل افراطی و بی‌رویه- مثل سلول‌های سرطانی- خود را تکثیر کند، چه؟ به تدریج مسئولان نسبت به درد‌های جامعه بی‌حس و کرخت نخواهند شد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۹
پارسال 550 میلیون خونه رهن کامل کردم 28 مهلتم تموم میشه دیشب با ترس زنگ زدم صاحب خونه گفتش به قیمت روز شما پول بزار رو پیشت که الان قیمت روزش 800 تا 850 میلیون رهن کامل هستش من یک ساله 250 میلیون از کجا بیارم بزارم رو پیش پولم ؟ چرا برای اینا دستور پلمب صادر نمیشه چرا عرزشی ها برای این موادر امر به معرف نمیکنند ؟ چرا روحانیون بیانیه نمیدن ؟ چرا چرا و چرا ؟ دینی که برای این موارد کاری نمیکنه و فقط برای یه تار مو غیرتی میشه برای خودتون از این به بعد کافر کافر هستم الانم منتظرم ببینم کی جراتشو داری برای حجاب به زن و بچم تذکر بده تا تمام بدبختی هامو سرش خالی کنم هر اتفاقی هم افتادش افتادش چون دیگه تو این حکومت اسلامی چیزی برای از دست دادن ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
برادر بنده هم کلا کافر به خدا شده به خاطر اوضاع مملکت
کاش به اسم اسلام این مملکت رو اداره نمیکردن و مردمو کافر و گریزون از دین نمیکردن
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
وقتی اجازه داده میشود قیمت خانه بصورت نجومی بالا رود قیمت اجاره هم تابع قیمت خانه است
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
در هر کشوری که تورم افزایش یابد اولین کار دولت افزایش سود سپرده های بانکی است ولی دولت اینکار را نکرد و باعث شد نقدینگی بزرگی وارد بازار شود و سیل نقدینگی بنیان همه چیز زیرو رو کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
از سال ۶۲ یعنی ۴۰ سال پیش با امارات کار میکنم

همان کشوری که حاکمانش بی عرضه هستند!!!!؟؟

نرخ برابری درهم شان همچنان ۳/۶۵ یک دلار است

و کرابه مسکن شاید در ۴۰ سال گذشته ۲۰ درصد

افزایش یافته است و به همین نسبت بقیه هزینه های

زندگی بدین صورت میباشند ( مگر اقلامی که شامل افزایش قیمت جهانی شده باشند)

و در مقابل حقوق و درآمد و مزایای زندگی مثل زمین

رایگان و وام بلاعوض برای ازدواج و مسکن اوًل و وام

فرزند آوری شامل تمام جوانانشان و مردم میگردد

ایا وقت ان نرسیده تا با کنار گداشتن سیاستهای اشتباه

و پر هزینه و پر خطر تنش زایی با دنیا به اوصاع آشفته

و احوال اسفبار و فلاکت بارتر کشور و مردم سر و سامانی بدهیم ؟؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
متاسفانه دوبرادر من هم متاسفانه کافر شدند، علیرغم اینکه سید هستیم و خانواده مذهبی داریم برای این وضعیت مملکت به شدت مخالف و شروع به کفر گفتن می کنن
ناشناس
| Canada |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
بله قیمتها لحظه ایست اما حقوقها سالی یکبار افزایش می یابد انهم قطره چکانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
تویی که بدبختیات رو به دین ربط میدی حقته بکش تازه این دنیات اینه وای به آخرتت وحشی
"قیمت‌ها لحظه‌ای است سؤال نفرمایید!"
بی عرضه گی دولت و مسئولین مربوطه در زمینه اقتصاد
لطفاً اگر کار بلد نیستید بروید کنار و بگذارید افراد کاردان و کارشناسان خبره وضعیت اقتصادی کشور را سر و سامان دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
لطفاً نه و حتماً
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
وقتی دولت عرضه کنترل و بازرسی قیمت کالاها واجناس رو نداره وتمام هم وغمش شده حجاب معلومه که قیمتها لحظه ای میشه، اینجاست که من به جمله هویدا پی بردم ک در دادگاه گفت من نذاشتم در مدت وزارت من (در طول ۱۳ سال)قیمت اجناس افزایش پیدا کنه. ی
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
عالی گفتی اما شما نبودید مقالات تندی و حق و ناحقی مینوشتید. خود گرده را تدبیر نیست راستی از وضعیت و درغ ها به اعضا هیات علمی دلتون خنک نشده حالا با واقعیت ها برخورد کردی کسی مانده از لج پراگنی شما در امان باشه؟؟؟
وقتی قیمت ها لحظه ای است باید فاکتورهای خریدشان نیز لحظه ای باشد(بازرسی که می خوره و می خوابه و هر وقت دلش خواست با خودرو اداره یک گشتی هم به تفنن می زنه در خیابانها نتیجه همین است)
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
مشکل بازرسی نیست. کل اقتصاد در حال فروپاشیه و این هم یکی از نتایجش. اصلا در مورد کالایی گه انحصار توش وجود نداره وجود بازرسی و قیمت گذاری دستوری اشتباه هستش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
والله شخصا تمام اعتقادات و باورهای دینی ام را از دست داده ام

و گناه آنرا نیز فقط به گردن بزرگان دین میدانم که در

تاریخ همیشه پشت و پناه محرومان و پابرهنگان بودند

ولی سالهاست که خود مسول و اکثرا در روبروی مردم
قرار گرفته اند

و یا ساکتانی خاموش در مقابل این حجم از فقر و

نداری و تبعیض و فلاکت و فساد و نابرابری و گرسنگی و رنج و عذاب اکثریت قاطع مردم هستند


ممشکلاتی که از ناحیه مسولان و مدیران اکثرا نالایق میباشد
چرا بزرگان دین کاری نمیکنند و مردم راتنها و بدون پشت و پناه رها کرده اند !!؟؟
فعلا که شرایط اقتصادی مردم ایران از هر کشور جنگ زده و قحطی زده خراب تر است، کم کم هم دارند احادیث و روایات مربوط به فقر را تکذیب میکنند، قبلا زیاد روایت ،کاد الفقر آن یکون کفرا، را می شنیدیم اما مدتی است مسئولان با این روایت میانه خوبی ندارند.
چه عجب !!! روزنامه جوان و این حرفها در این دولت !
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
الان این حرفها رانده انتخابات نزدیکه باید باشورای نگهبان اتمام حجت کرد راست چپ نمیخایم بگزارید همه بیابند نخبگان واقتصاددانان وسیاستمداران بیابید ردکردند انتخابات راتحریم کنید
مادامیکه حقوقها عادلانه نبوده و یکسان نمیباشد و مادامیکه حقوق یک بیسواد هزاران برابر حقوق یک دکترا میباشد و همچنین مادامیکه بازاریان بیسواد با سوئ استفاده از تورم و موقعیت بوجود آمده دنبال بهانه برای افزایش قیمت کالاها میباشند و درامدهای نجومی دارند هیچ امیدی برای بهبود وضعیت بالاخص حقوق بگیران و مستمری بگیران وجود ندارد و محکوم به فنا میباشند.....
.
محمدحسین محترم اصولگرا نوشت: برجام را باید بدون آمریکا و اروپا احیا کنیم.

آقای محترم،
هدف از برجام و احیای برجام لغو تحریمها بود تا ملت خدازده از زیر خط فقر خارج شود و شورش نکند که برجام به سبب خروج آمریکا و احیای برجام به علت امضا نکردن جمهوری اسلامی هر دو به بن بست رسیدند اینک برای لغو تحریمها فقط یک راه پیش پایمان است که آنهم مذاکره‌ی مستقیم و بدون واسطه با آمریکا می‌باشد.
گروهی سالم و قومی سقیمند، سراسر بر صراط مستقیمند.
تمامی مستقیم است این مسالک، ولی باشد ضلالت را مهالک.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
روزنامه جوان این قیمت های لحظه ای از برکات‌ حاکمیت یک دست است که از دستاورد های شورای نگهبان می باشد. چون قبلاً حاکمیت ‌یکدست نبود اقتصاد مملکت بیمار بود ولی با امدن ربیسی همه چیز گل و بلبل شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
داریم امیدوار میشیم که نظامیان در رفتار خود با ملت تجدید نظر خواهند کرد.
بسیاری از مشکلات مربوط به گرانی، تورم و ... به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه ایران بزرگ است و چرا آمریکا به دلایل واهی تحریم وضع می کند؟ به این خاطر که از سه کلمه " استقلال سیاسی، پیشرفت، اقتدار منطقه و فرامنطقه ای" ایران هراس دارد.
سال ها این کشور وابسته آمریکا بود و مثل مهره شطرنج با ما بازی کردند و نگذاشتند کشور پیشرفت کند و حال که در سایه استقلال سیاسی، راه پیشرفت را با اتکا به نیرو و نبوغ جوانانش در پیش گرفته، روی به رذالت سیاسی آورده و با ابزار تحریم و تهدید سعی در کند کردن حرکت پیشرفتی کشور و در مضیقه قرار دادن مردم دارند.
متاسفانه آمریکا سیاست هایش را با سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان در یک راستا قرار داده و با وابسته نگاه داشتن کشورهای غنی از ثروت های خدادادی به خصوص در منطقه خاورمیانه (مرکز نفت و گاز دنیا)، سعی در غارت و چیاول گری دارند و امروز شاهد هستیم، کشورهایی را که با استقلال سیاسی، راه پیشرفت و خودکفایی را در پیش گرفته اند با ابزار تحریم و تهدید مواجه می کنند و علاوه بر کند کردن مسیر پیشرفتی کشور، مردم را هم در مضیقه اقتصادی قرار می دهند و جالب این که برای فریب افکار عمومی و با قدرت رسانه های کذایی ای که در اختیار دارند سعی در شستشوی فکری و چپه جلوه دادن مسائل دارند که ما مدافع حقوق بشر هستیم، این ها همه حقایقی است که تاریخ گواه آن است.
شما اگر واقعا مدافع حقوق بشر بودید اولا) کشورهای غنی از ثروت های خدادادی را وابسته خود نگاه نمی داشتید در ثانی) کشورهایی را که در سایه استقلال سیاسی، مسیر پیشرفت را در پیش گرفته اند با ابزار تحریم و تهدید مواجه نمی کردید و همه این ها گویای این است که بیشتر از این که به فکر حقوق بشر باشید به فکر حقوق و منافع اقتصادی خود در منطقه و غارت و چیاول گری کشورهای غنی از ثروت خاورمیانه هستید، پس لطفا در این زمینه سکوت اختیار کنید که مردم خاورمیانه آگاه هستند که شما نه تنها راه پیشرفت را برایشان هموار نمی سازید بلکه هزار و یک دست انداز در مسیر پیشرفت شان قرار می دهید و برای عوام فریبی در کشورهایی که در منطقه وابسته شما هستند پیشرفت ظاهری ای ایجاد می کنید که پشیزی ارزش ندارد.
البته این سیاست دیگر نه تنها نخ نما و پوسیده شده است بلکه به مرور زمان و در آینده نزدیک باعث دور شدن کشورهای ثروتمند منطقه در ارتباط تجاری و سیاسی با شما خواهد شد.
پاسخ ها
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
حتما تخته کردن کسب و کار مردم بخاطر بی حجابی کسی دیگر هم کار آمریکاست؟؟؟ واقعا خسته نشدید که تمام این ناکارآمدی ها و فساد و بلبشو و سومدیرت ها را به آمریکا نسبت دادید؟؟؟ ما که حالمان بهم می خوره از این حرف تکراری...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
پس آخه امثال شما قبلا میگفتین آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند الان چرا ناکارامدی خودتان را به گردن آمریکا می اندازید. ت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
مهمترین استراتژی آمریکا، مسئله انرژی است چون نظامش بر مبنای نظام سرمایه داری شکل گرفته و این کشور مرکز ثقل نظام سرمایه داری جهانی است و متاسفانه خاورمیانه مرکز تقل نفت و گاز دنیا و هزار و یک ثروت خدادادی دیگر است و تا دهه اخیر که آمریکا وارد کننده نفت بود و به نفت خاورمیانه نیاز داشت کل کشورهای منطقه را وابسته نگاه داشته بود و امروز هم که با اکتشاف نفت شل، انقلاب در انرژی ایجاد کرده اند و تا حدودی از وارد کردن نفت خودکفا شده اند و حتی صادر کننده شده اند ولی باز به نفت خاورمیانه به دلیل برداشت راحتتر و مقرون به صرفه بودن نیاز دارند (بیش از ۶۵ درصد نفت دنیا در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد) و از طرفی از خاورمیانه به عنوان قلب انرژی
جهان برای کنترل رشد و پیشرفت رقبایشان یعنی چین و ... استفاده می کنند یعنی هر زمان که بخواهند با بازی کردن با قیمت انرژی و بالا و پایین آوردن قیمت نفت به روش های گوناگون سیاسی و امنیتی، موجب کاستن سرعت رشد رقبای خود می شوند و این امر باعث می شود تا فرصت کافی برای تقویت بنیه اقتصادی خود و تثبیت جایگاه شان در عرصه بین الملل را بدست آورند و حال در نظر بگیرید کشورهای خاورمیانه استقلال سیاسی پیدا کنند و از وابستگی آمریکا خارج شوند و خود تصمیم گیرنده باشند دیگر آمریکا نه می تواند از خاورمیانه برای کنترل رقبایش یعنی چین و ... استفاده کند و نه می تواند نفت را براحتی غارت کند آنگاه چه بر سر نظام سرمایه داری اش می آید؟ بنابراین با استقلال، پیشرفت و اقتدار کشورهای منطقه مشکل دارد و بیان مسائل حقوق بشری و دموکراسی و ... و ابزار تحریم و تهدید رو کردن همه دلایل واهی و فرافکنی از اصل مطلب است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
جواب تو هم مثل اقتصاد دان طرفدار عرزشیها, آقای درخشان یک مشت شعار پوچ بیشتر نیست....
واقعا تورم همین طور رها شده است ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
پس کیا میگفتن تحریم برامون نعمت هستش و شکرگذار بودن
آقاي كرباسچي طبقات محروم مردم رو خوب اومدي.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
کرباسچی و دفاع از محرومین از طنز های تلخ این زمانه است.
کروبی چقدر دلسوز شده ؟! آنوقت که ظرف غذای نذری ( حدود سیصد وپنجاه میلیون تومن رشوه) برایش آوردند چرا قبول کرد ؟! بقیه مسئولان هم دنبال روی همین تفکر هستند ، مردم مردم کردن شما هم برای رسیدن به قدرت و سوئ استفاده کردن هست ، برای ملت کسی دلسوزی نمی‌کند.
اداره مملکت‌ به سبک پادگان!!!
قيمت ها لحظه اي است ، سئوال نفرماييد !
---------------------
اكبر آقا سوپري :
معلومه كه بايد اين طور باشه ، درستش هم همينه ! اين را من نميگم ! ... علم اقتصاد ميگه .كه بايد لحظه اي باشه ...... يعني راه و روشي كه مسئولين ما در پيش گرفتن ، علم اقتصاد مجبوره اين جوري بگه ! چاره اي نداره !
-----

آميرزا محمد ، آقا لطفي ، حبيب آقا ، هر سه بازنشسته دولت :
قيمت ها لحظه اي ؟ .... واي بر ما ... واي بر ما ، واي بر ما ... صد واي بر ما ... بلكه هزار واي ... وااااااااي ي ي كمرمان !!
تورم نسبت به قبل از انقلاب ۷۰۰۰برابر شده
وقتی آشپزهای کم تجربه و ناشی و لجباز نمیتوانند آش خودشان را بخورند !!!!

زمان خاتمی که بهترین آمارهای اقتصادی اجتماعی فرهنگی سیاسی و مدیریتی را

داشت ، همین کسانیکه الان مجلس و دولت و نهادها را در اختیار دارند

بزرگترین مخالفتها و انتقادهای غیر منصفانه و سنگ اندازی و مانع گزاری را کردند

حالا که نوبت خودشان شده و همچون زمان احمدی نژاد کل سیستم یکسان را پشت

و در حمایت خودشان دارند ولی ان ۸۰۰ میلیارد دلار افسانه ای دوران احمدی نژاد را

ندارند که بر روی ضعفها و نواقص و اشتباهات و کم سوادی و خطاهایشان سرپوش

بگذارند و فقر و فلاکت و تورم و گرانی های ساعت به ساعت امان مردم و کشور را

بریده است و توش و توان و زندگی ۸۰ درصد مردم را به زیر خط فقر و فلاکت و بدبختی وعقب مانده گی کشانده است
روشن صریح و واضح و مثل افتاب تابان است که اقای رئیسی چیزی از کشور داری و اقتصاد وسیاست سردرنمیاورد چرا وِل نمیکنه بره!!
چرا استعفا نمیده!!
چرا عزلش نمیکنند!
ایشون با این شرایط زندگی که برای مردم درست کرده باید محاکمه بشه!
ما طلبکاریم ما مطالبه گریم ما بدبخت شده ایم چرا ایشان صادق الوعد چنشن شرایطی برامون درست کرده
چرا!!؟؟؟
آیا این کشور صاحبی مسئولی قانونی در باره برداشتن این منتخب و عزل این منتخب رسیدگی به ناتوانی های این منتخب ارزیابی عملکرد این منتخب نداره!!؟؟؟
چرا باید اینقد بدبخت باشیم ما؟؟؟
شهید میدیم جانباز میدیدم خسارت میدیم ضررر میدیم خون میدیم رای میدیم همه چیز میدیم دستاوردمون چیه!!؟؟؟؟
آقای کروبی اگه به فکر مصلحت مردم بود، نباید کشور را درگیر اغتشاش و تحریم می کرد.
مادامیکه حقوقها عادلانه نبوده و یکسان نمیباشد و مادامیکه حقوق یک بیسواد هزاران برابر حقوق یک دکترا میباشد و همچنین مادامیکه بازاریان بیسواد با سوئ استفاده از تورم و موقعیت بوجود آمده دنبال بهانه برای افزایش قیمت کالاها میباشند و درامدهای نجومی دارند هیچ امیدی برای بهبود وضعیت بالاخص حقوق بگیران و مستمری بگیران وجود ندارد و محکوم به فنا میباشند.....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار