بازدید 14199
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت

بحرانی که پشت یک حرف نسنجیده پنهان شده است / نقدی بر رویکرد و عملکرد آموزش‌وپرورش / استیضاح و چند نکته

باید‌ها و نباید‌های مهم نظام آموزش و پرورش، لوازم خانگی در مسیر خودرو، نمایش‌ حضور پایدار ایران در سوریه پسا بحران، جزییات پرونده شهادت حمیدرضا الداغی، جزیره‌فروشی برای بازنشستگان! وقت‌کشی با وزارت بازرگانی در دورِ دوم! چه کسانی نمی‌گذارند مدارس دولتی تقویت شوند؟ شهادت پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان اسرائیل و جولان دوباره بالن مرموز! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۸ 03 May 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که جهش بورس با ادامه ورود نقدینگی به بازار سرمایه، تبیین بایدها و نبایدهای مهم آموزش و پرورش توسط رهبر انقلاب در دیدار با معلمان و واکنش ها به اظهارات نسنجیده یک مدیر دولتی درباره جزیره‌فروشی برای بازنشستگان! در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم: 


استیضاح و چند نکته

رضا صادقیان کارشناس اقتصادی طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی برگزار شد که دلار مرز ۵۴ هزار تومان را رد کرده، بازار خودرو به دلیل نبود تصمیم‌گیری‌های مهم در زمان لازم آشفته‌تر از سال گذشته شده و تورم ۴۱ درصدی داشته‌ایم. بروز چنین رفتارهایی از سوی سیاسیون نشان می‌دهد همچنان باور به انجام تغییرات با رفتن و آمدن چهره‌ها نزد صاحبان قدرت و مردم مهم است.

یک: سیاست در ایران دیروز و امروز درهم‌سرشته با چهره‌های سیاسی، شخصیت‌های صاحب نفوذ و صاحبان قدرت است. این موضوع از چنان اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در بررسی رویدادهای مهم و حتی انتخابات‌های ریاست‌جمهوری وزن قابل توجهی به چهره‌ها داده می‌شود، در صورتی که هیچ فرد و چهره‌ای با سابقه مدیریت ارشد بدون فهم جایگاه نهادها، روابط تجاری، تغییرات اجتماعی و فرهنگی، روابط تجاری بین‌المللی و ساختارهای مهم امکان راهبری سیاست‌ها را نداشته و نخواهد داشت. جایگاه فرد مهم، اما در مقایسه با نهادها ناکافی است.

دو: هنگامه‌ای که تمام توان دولت و مجلس‌نشینان برای حذف یا جذب چهره‌ای جدید در بدنه دولت هم‌افزایی می‌شود، به عبارتی با نادیده‌انگاری نهادی و اهمیت قائل شدن برای سایر سیاست‌ها روبه‌رو هستیم. قرار است چهره‌ای برود و شخصیت جدید دیگری سکان هدایت یک ساختار اقتصادی را به دست بگیرد. نهادی که قرار است با حضور یک فرد بسامان شود و کارکردهای مناسبی را به نمایش بگذارد. بنابراین توانایی‌های فرد قرار است کارها را انجام بدهد و نه نهاد مربوطه. این همه یعنی تکیه به برنامه‌های فردمحور و فربه کردن چهره‌های سیاسی و مدیران ارشد. این عمل یعنی نادیده‌انگاری نهادها، ساختارهای اقتصادی و با آغوش باز شخصیت دیگری را به عنوان تنها راه‌حل ممکن پذیرفتن؛ راهی بس نادرست و پُرخطا. همین نگرش باعث می‌شود فاطمی‌امین یا فردی دیگر مقصر اول و آخر گرانی خودرو، صنعت، آشفته‌بازار صنعت و معدن شود، چرا که آنقدر به جایگاه یک فرد اهمیت داده شده که جایی برای نگریستن به سایر بخش‌ها، نهادها، تغییرات و کارکردها نبوده است.

سه: افراد و چهره‌ها زمانی می‌توانند کارکرد مناسبی در ساختارهای سیاسی و حقوقی داشته باشند که سایر نهادها نیز وظایف خود را براساس چارچوب‌های قانونی انجام دهند و با انجام اصلاحات، رویکردهای پرهزینه را به حاشیه برانند. حداقل آنکه در تیم اقتصادی دولت سیزدهم تمام مدعیان کارآمدی، احیای ارزش پول ملی، درست کردن بورس در سه روز، بازگرداندن قدرت اقتصادی، کاهش فقر و نابود کردن فقر مطلق، راه‌اندازی شغل با یک میلیون تومان، قدرت اول اقتصادی منطقه شدن و… حضور دارند. مشخص‌تر آنکه در هیچ‌کدام از دولت‌ها تمام مدعیان ریاست‌جمهوری در نهاد دولت گردهم جمع نشده‌ بودند. اما در حال حاضر شاخص‌های اقتصادی گواه آن است که حضور تمام افراد امکان حل تورم بالای ۴۰ درصد، کنترل نقدینگی، رفع گره‌های سیاست خارجی، به فرجام رساندن برجام، جذب سرمایه‌گذار خارجی و برقراری روابط بین‌المللی را محقق نکرده‌اند. این همه یعنی جایگاه افراد آنگونه و آن‌طور که بر طبل می‌کوبند درست نیست.

چهار: آنچه از سیاستگذاری، اجرا و بازبینی سیاست‌های اجراشده در بازه‌های زمانی مختلف توسط کنشگران اجتماعی، چهره‌های سیاسی و دولت‌های مستقر فهم می‌شود، اهمیت نامتعادل دادن به جایگاه افراد است. به عبارتی جایگاه افراد، توانایی و تجربیات و حتی تحصیلات آنان آنقدر بااهمیت و مهم جلوه داده می‌شود که کارکرد نهاد مذکور در ترسیم این تصویر دچار خدشه می‌شود و حتی اساسا در روایت‌های رسمی و غیررسمی و تاریخ‌نگاری نادیده گرفته می‌شود‌. به عنوان مثال در ماجرای به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای و نقش وزیر امور خارجه سابق آنقدر به جایگاه حقیقی دکتر ظریف در نشریات موافق و مخالف برجام پرداخته شد که کمتر کارشناس و مفسر سیاسی به تخصص سایر اعضای تیم مذاکره‌کننده، بالاتر بودن وزن سیاسیون به جای حقوقی‌ها، نحوه فعالیت سایر چهره‌های وامدار نهادهای قدرت، تصمیم‌گیری حاکمیت در زمان مهم اهمیت داده شد، بنابراین همه مخالفان به جای نقد برجام یا در نظر گرفتن مفهوم حاکمیت و دیدگاه کارشناسی، به دکتر ظریف حمله کردند.

پنج: حل مسائل، مشکلات، بحران‌ها و ابرچالش‌های امروز در بخش‌های مختلف کشور بیش از آنکه وابسته به حضور و عدم حضور چهره‌های نام‌آشنا و دارای کارنامه مشخص در سیاست و میدان دولت و مجلس باشد، موضوع اساسا سیاسی و چندوجهی و مرتبط با کارکردهای دولت و سایر نهادهای متصل به قدرت است. آمدن و رفتن افراد در نهادها و ساختارها مهم است، اما نمی‌توان به جای داشتن برنامه، استفاده از پتانسیل‌های چهره‌های کاردان و متخصص و جذب افراد اهل دانش صرفا به حضور نام‌ها و نفی ساختارهای کلان مدیریتی اکتفا کرد. مساله اصلی در تکیه به چهره‌های سیاسی، ساده‌سازی دشواره‌های دیروز و امروز و نفی نسبی ساختارهای سیاسی و حقوقی است. بنگرید به عوض شدن رییس کل بانک مرکزی که پس از چندماه قیمت دلار آرام یافت و امروز قیمت دلار دقیقا به همان نقطه قبل بازگشته است.

 

بحرانی که پشت یک حرف نسنجیده پنهان شده است


مهدی حسن زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان نوشت: چند سالی است که موضوع کسری تراز صندوق های بازنشستگی به عنوان یکی از معضلات ریشه دار اقتصاد ایران مطرح است. به طور خلاصه معضل صندوق های بازنشستگی که در بسیاری از کشورهای جهان کم و بیش مطرح است بیش از همه به تغییرات جمعیتی بر می گردد. تغییر نسبت جمعیت جوان به سالمند موجب شده است تا ضمن کاهش تعداد بیمه پردازان، سهم دریافت کنندگان مستمری از صندوق های بازنشستگی افزایش یابد. در ایران طی دهه های اخیر، به دلیل ناکارآمدی صندوق های بازنشستگی و اداره سیاسی آن ها و همچنین تسهیل قوانین بازنشستگی و پوشش بیمه ای و بازنشستگی برای بسیاری از قشرها، مصارف صندوق های بازنشستگی به ویژه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری افزایش یافته است. در حالی که ورودی این صندوق از محل استخدام های جدید تغییر چندانی نداشته است. دولت ها نیز به دلیل کسری بودجه با تاخیر، بدهی خود را در قالب شرکت های عمدتا زیان ده به این صندوق ها پرداخت کرده اند. در نتیجه این صندوق ها، مالک طیف وسیعی از شرکت ها شده اند که یا چندان سودده نیستند یا به دلیل دخالت های سیاسی در عزل و نصب مدیران آن ها و تغییرات مداوم با تغییر دولت ها، دچار ناکارآمدی و زیان شده اند.


در چنین شرایطی و با این که در بسیاری از اسناد بالادستی، معضل صندوق های بازنشستگی و لزوم کاهش ناترازی آن ها به عنوان یک سیاست کلان مطرح شده است، اما در عمل دولت ها و مجلس ها، اراده سیاسی لازم برای این اقدام را نداشته اند. واقعیت هم این است که در وهله نخست و در کوتاه مدت مهم ترین اقدام، افزایش سن بازنشستگی است که تجربیات جهانی از جمله آخرین نمونه آن در فرانسه نشان داده است که هرگونه افزایش سن بازنشستگی تبعات اجتماعی و اعتراضی به دنبال خواهد داشت. بنابراین طبیعی است که اقدام در این زمینه باید با احتیاط دنبال شود.


در چنین شرایطی اظهارات نسنجیده و تعابیر غلط یک مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعابیر هشدارآمیز    وی می تواند اثر منفی بر فضای رسانه ای و اراده سیاسی اصلاح صندوق های بازنشستگی بگذارد. در ویدئوی منتشر شده، مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار با لحنی هشدارآمیز می گوید: «به زودی مجبوریم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم»! هرچند این اظهارات با واکنش به موقع دبیر شورای اطلاع رسانی دولت همراه شد و وی در توئیتی نوشت: درخصوص بی‌دقتی و کج‌سلیقگی یک مدیر وزارت رفاه در بیان راه‌حلی نادرست برای حل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، وزیر رفاه تاکید کرد موضع مذکور، شخصی و مؤکداً برخلاف سیاست‌های دولت و اقدامات این وزارتخانه برای حل ریشه‌ای و ساختارمند معضلات بجا مانده از گذشته است.


در نهایت این ادبیات نابجا برای یک هشدار بجا ما را به ضرورت بازخوانی معضل صندوق‌های بازنشستگی رهنمون می‌کند. سهم کمک دولت به صندوق‌ها از کل منابع بودجه عمومی از ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۱۵ درصد در بودجه ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین نسبت پشتیبانی که نشان دهنده تعداد بیمه شدگان به مستمری بگیران است، در صندوق تامین اجتماعی از ۶.۱ در سال ۱۳۹۳ به ۴.۲ در سال ۱۴۰۰ رسیده است. این نسبت برای صندوق بازنشستگی کشوری از ۱.۰۷ در سال ۱۳۹۱  به ۰.۵۹ در سال ۱۴۰۰ رسیده است. شاخص سوم نیز فاصله میانگین سن بازنشستگی تا امید به زندگی (میانگین سن مردم ایران) است. این شاخص در سال ۱۳۳۰ منفی بود، به این معنا که میانگین سن بازنشستگی ۵۶.۹ سال و امید به زندگی ۴۶ سال بود، اما با گسترش امکانات بهداشتی به ویژه پس از انقلاب به تدریج امید به زندگی در سال ۱۴۰۰ به ۷۷ سال رسیده، اما سن بازنشستگی در همین سال ۵۱.۵ است. این فاصله نشان دهنده هزینه‌ای است که صندوق‌های بازنشستگی متحمل می‌شوند و در نهایت از جیب بودجه عمومی یعنی از جیب عموم مردم برداشته می‌شود و نتیجه آن را در کسری بودجه و تبعات تورمی آن می‌بینیم.
تردیدی نیست که اصلاح صندوق‌های بازنشستگی یک روند یک طرفه نیست که صرفا با افزایش سن بازنشستگی رقم بخورد، بلکه حتما باید موارد دیگری در اولویت باشد. باید تعهدپذیری دولت در پرداخت به موقع مطالبات و اصلاح روند سیاسی اداره این صندوق‌ها و شرکت‌های آن‌ها نیز به موازات در دستور کار قرار گیرد تا به تدریج در سال‌های آینده از بار فزاینده صندوق‌های بازنشستگی بر اقتصاد کشور کاسته شود.

 

نقد بر رویکرد و عملکرد آموزش‌وپرورش


محسن پیرهادی  طی یادداشتی در سرمقاله امروز رسالت نوشت: یک. روز معلم، غیر از آن‌که زمان خوبی برای قدردانی از تلاش و ارج نهادن به جایگاه یکی از شریف‌ترین اقشار جامعه است، فرصتی برای نقد ساختارهای رسمی امر تعلیم و تربیت هم هست. شخصا بر این باورم که هر قدر جامعه معلمی ایران، زحمتکش،  و پرتلاش است، ساختارهای رسمی مدیریت و پشتیبانی این حوزه، معیوب و پر اشکال است. 


دو. دیدار روز گذشته مقام معظم رهبری با گروهی از معلمان، نقدنامه‌ای بر همین عیوب و اشکال‌هاست. اشکالات نظام رسمی تعلیم و تربیت ما، ناظر به دو حوزه رویکردی و عملکردی است و هرچند نقش مسائل مالی در آن قابل‌اغماض نیست، اما در عمده حوزه‌های رویکردی، ارتباطی هم با تنگناهای مالی وزارت آموزش‌وپرورش ندارد.


سه. ساختار آموزش‌وپرورش، چند اشکال رویکردی دارد. برداشت متولیان از برخی مسائل باید اساسا اصلاح شود. رهبر معظم انقلاب، در دیدار با دانشجویان، در پاسخ به شبهه‌ای، بر ضرورت خصوصی‌سازی شرکت‌های تولیدی تأکید کرده و عدم واگذاری را منجر به اداره ناکارآمد و فسادزا دانستند. جالب آن‌که در دیدار با معلمان، با قاطعیت در برابر خصوصی‌سازی در آموزش‌وپرورش کشور ایستادند و آن را پدیده‌ای در جهت نابودی کشور دانستند. متأسفانه باید گفت این نگاه، سال‌هاست در دولت‌ها مغفول بوده و این دولت و آن دولت هم ندارد. ضعف رویکردی دیگر، تضعیف مسائل پرورشی، نبود فضای مهارتی و ضعف ترویج روحیه و شخصیت متکی‌به‌خود، متدین و دل‌بسته ایران در میان دانش‌آموزان است.


چهار. اما اشکالات عملکردی وزارت آموزش ‌و پروش پرشمار است. یکی از نمونه‌ها، مسئله پرداخت با تأخیر  حقوق فرهنگیان در آستانه تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان است. همین‌جا باید این را گفت که نه‌تنها ماجرای اخیر، بلکه تأخیر و نوسان در پرداخت‌ها در وزارت آموزش‌وپرورش، دنباله‌دار و پرتکرار است. بی‌ثباتی مدیریتی در دستگاه متولی تعلیم و تربیت هم مانع از نگاه منظومه‌ای و بلند به این ساختار و اصلاحات اساسی در آن بوده است. نکته دیگر، تعطیلی چندساله مدارس در دوره همه‌گیری کروناست که امروز مشخص شده تصمیم دقیقی نبوده است.


پنج. مجموعه اشکالات رویکردی و عملکردی دولت‌ها در آموزش‌وپرورش، امروز ما را با یک عقب‌ماندگی ۲۰ ساله، نقض عدالت آموزشی، رعایت نشدن شأن معلم و برخی خروجی‌های غیرقابل‌قبول در مدارس مواجه کرده است. نوجوانی که ۱۲ سال در مدرسه ما دانش‌آموخته و امروز خود را جزئی از ما نمی‌داند، مثال بارزی از همین اشکالات اساسی است. ریشه مشکلات تولید، صنعت، امنیت، وحدت، مهاجرت و ده‌ها مورد دیگر در دل آموزش‌وپرورش نهفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۸
امکان زوم عکس وجود نداره . امکان خواندن رئوس مطالب روزنامه نیست . فکرکردین چشم عقاب داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
احسنت
دقیقا طرح فروش کیش و قشم و خوزستانی که برایش چند صد هزار شهید دادیم
و طرح مولدسازی نشان می دهد چقدر غیرت ملی در بین مسئولین وجود داره
این هشداری است برای وطن پرستان واقعی
کشور دارد از دست می رود و سکوت ما یعنی نابودی آینده کشورمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
بنده خدا براي نشان دادن عمق فاجعه صندوقهاي بازنشستگي يك حرفي زده، شما چرا جدي مي گيريد؟
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
آقا اگه به جز چین و روسیه مشتری خوب و اروپایی واسه کیش و قشم دارید لطفا محله ما چهاردانگه رو هم به عنوان اشانتیون بهشون بدید ، شاید ما هم با مدیریت اروپایی یه چیزی از زندگی فهمیدیم،
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
مگه سهم درياي مازندرانمان را چون توي نقشه بد شكل بود و شبيه كله قند بود(وزير امور خارجه ظريف )مفتي نداديم؟
!!!!!خب كيش و قشم هم روش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
اینها نتیجه دیپلماسی ضعیف و اصرار بر روی سیاست های اشتباه مسئولین و دشمنی با تمام دنیا بجز روسیه و چین خائن هست
جرا این مدیر بی دقت کج سلیه!!!! رو نمی اندازید بیرون که درست عبرتی برای دیگران بشه.. ؟؟؟؟؟؟؟
خودی های مشکلی نیست هر چی بگن ؟؟؟؟
با این سطح درک هیج کمکی در هیچ سطحی نمی تونه کنه.. حداقل جای کسی رو اشغال نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
اون مدیر که فروشنده نیست و فقط واقعیت را گفته
جای اصلی ِ آموزش و پرورش خانه است نه مدرسه. (باورهای غلط مبنی بر اینکه آموزش وظیفه مدرسه است و وضعیت بد اقتصادی و نبودِ آموزش ویژه بزرگسالان این فرایند را کاملا از بین برده است.)

جای بازی و تعامل بچه ها کوچه و محله است و نه حیاط و راهروی مدرسه. (به دلیل ضعف های امنیتی و شکل گیری باورهای غلط، این امکان کاملا از مدار بهره گیری خارج شده)

معلم نمی تواند نقش پدری داشته باشد.
مدرسه نمی تواند مهارت های اجتماعی به کودک بیاموزد.

الان فرایند آموزش وارونه شده. به بچه در مدرسه چیزهایی به صورت نظری گفته می شود و این کودک است که باید این را به والدین خود منتقل کند. بچه می شود همیار پلیس و تخلفات رانندگی پدرش را به او تذکر می دهد.

خطاهای مصرف انرژی در آشپزخانه را به مادر تذکر می دهد

احترام به طبیعت و حیوانات را تذکر می دهد.

و الی آخر

این شیوه؛ وارونه کاری است
به مناسبت روز معلم
از معلمی که برای تامین هزینه مجبور است راننده اسنپ دانش آموزان گاها باشد چه می ماند؟ و چه انگیزه ای برای درس خواندن دانش آموز ایجاد می کند تو را به خدا با افزایش حقوق شان معلمی را حفظ کنید. از طرف پدر یک دانش آموز
لطفا یک تحقیق هم بکنید که چه تعداد از معلمان در اسنپ کار می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
فقط معلمان توی اسنپ نیستند بیشتر کارمندان همین وضعیت را دارند البته کارمندان دیگر از سر مجبوری ولی معلمان به خاطر تفریح و پر کردن اوقات فراغت بسیاری که دارند
وقتی هر کسی به بهانه ای پرداخت کسورات بازنشستگی نمی کند و یا با 30 روز حقوق 15 ساله بازنشسته می شود چه انتظاری دارید هر کسی درصدی جانبازی برای خود ایجاد کرده و به هزینه دیگران بازنشستگی پرداخت نمی کند و زودتر از موعد بازنشسته می شود راننده اتوبوس شهری و اتش نشانی و .... خیلی زودتر بازنشسته می شوند و ... صندوق ها با پول مردم عادی می گردد و خواص که پرداختی ندارند
وطن فروشی بسه!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
جالب اینجاست که ارگان‌ها انقدر ملک و املاک دارن که نمی تونن جمع و جورش کنن ولی از دلشون نمیاد حتی یکیش رو‌بفروشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
جدي نگير عزيز
در خصوص تامین اجتماعی باید بگم نیازی به افزایش سن بازنشستگی نیست . سوء مدیریت و دزدی ها و ریخت و پاش ها جلوش گرفته بشه معظل تامین اجتماعی حل میشه . تامین اجتماعی به حیاط خلوت یک عده ای تبدیل شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
مدیرانی در صندوق بازنشستگی هستند که در خارج کشور زندگی میکنند ولی بهنوان مدیر حقوق نجومی میگیرند
حالا فقط جزیره فروشی مونده ... خاک که الان هم داریم میفروشیم و گزارشش هم یخش شد از فکر کنم شبکه ۲ ۲۰و۳۰ بصورت دوربین مخفی و کلک گزارشگر رفت داخل کشتی و که مثلا این خاکها خوبه راضی هستبن اکر بده بگین ما جای دیگری خاک بهتری به شما بدیم با این حقه گزارش گرفت کشتی خاک برای دبی
آموزش و پرورش شده محل سیاست بازی جناهها هر کسی آدم خودش میگذاره سر کار
با سلام بعداز پایان جنگ تحمیلی به ملت شریف ایران دولت وقت آن روزهای بخاطر دهی به سازمان تأمین‌اجتماعی بسیاری از سهام شرکت ها نیز به این سازمان واگذار کرد ولی بعلت عدم کفایت خالصانه مدیران بی لیاقت وعدم نظارت صحیح بر درآمد های بی حساب و کتاب این سازمان فقط عده ای از آقایان به نان ونوا رسیدن وملت هر روز از امکانات کمتری از تامین اجتماعی برخوردارند اگه تمام این شرکت‌ها واگذاری شده را از تامین اجتماعی پس بگیرند و به دولت برگشت بدهند نیاز به وطن فروشی نیست بعضی ها از شدت سیری در حال ترکیدن هستند واکثرت درحال مردن نمی دانم چرا دولت بجایی که دوستان و آشنایان خود را در این شرکت سرکار گذاشته واین ثروت را که حق مردم است فقط افراد خاص از آن بهره می برند اینها را نمی بیند
کیش رو فروختن به چین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
جدي!!! و جنابعالي كجا تشريف داريد؟
مگه میشه خاک ایران را بفروشید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به گزارش ایسنا، موسسه آماری ترک‌استات (TurkStat) اخیرا گزارش داده که درآمد گردشگری ترکیه در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ با رشد ۳۲.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸.۶۹ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین در سال ۲۰۲۲، درآمدهای گردشگری این کشور ۵۳.۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به رکورد ۴۶.۳ میلیارد دلار رسید؛ زیرا اثرات همه‌گیری طولانی‌مدت کرونا از بین رفت و پیامدهای جنگ اوکراین باعث افزایش تعداد مسافران روسیه شد که این امر تا حدی به دلیل محدودیت‌های پروازی اعمال‌شده توسط کشورهای غربی به روسیه مرتبط است.

تقاضای فزاینده از سوی کشورهای اروپایی نیز از رشد ورودی‌ها به ترکیه حمایت کرد که در رأس آن‌ها آلمان و بریتانیا قرار دارند و بسیاری از روس‌ها نیز پس از جنگ اوکراین، ترکیه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب و حتی از سرمایه‌گذاری در بخش املاک و دیگر دارایی‌ها استقبال بسیار زیادی کرده‌اند.

درآمدهای ترکیه از محل گردشگری در سال ۲۰۲۲ از بالاترین رقم قبلی یعنی ۳۸.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ گذشت. این رقم در سال ۲۰۲۱ پس از شیوع کرونا به بیش از نصف آن، یعنی ۱۴.۸ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ به ۳۰.۲ میلیارد دلار رسیده بود.

ارز خارجی که گردشگری با خود به همراه دارد، بخش گردشگری را برای اقتصاد ترکیه به عنصری حیاتی تبدیل کرده است. برنامه اقتصادی جدید دولت بر تبدیل کسری بودجه به مازاد، اولویت دادن به صادرات، تولید و سرمایه‌گذاری و در عین حال مهار تورم و افزایش قیمت تمرکز دارد.

داده‌های موسسه ترک‌استات همچنین نشان می‌دهد بیش از یک‌پنجم یا ۲۰.۸ درصد از درآمد گردشگری ترکیه در سه‌ماهه نخست سال جاری توسط بازدید اتباع ترک مقیم خارج از کشور ایجاد شده است.

این مؤسسه همچین گزارش داده که ترکیه در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ از ۸.۲ میلیون بازدیدکننده استقبال کرده است که افزایش ۲۶.۸ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد و حدود ۲۰.۴ درصد یا ۱.۷ میلیون نفر شهروندان ترکیه بودند که در کشورهای دیگر زندگی می‌کردند.

شمار بازدیدکنندگان خارجی از ترکیه نسبت به سال گذشته آن ۸۰.۳۳ درصد افزایش یافته و به ۴۴.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ رسیده است، که فقط کمی با رکورد ۴۵.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ فاصله دارد. این رقم با ۲۴.۷۱ میلیون ورودی در سال ۲۰۲۱ و ۱۲.۷۳ میلیون در سال ۲۰۲۰ مقایسه شده است.

دولت ترکیه اعلام کرده که انتظار می‌رود تعداد ورودی‌های خارجی در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ میلیون نفر برسد و در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون نفر برسد و از حیث درآمد نیز پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به ۵۶ میلیارد دلار و در پنج سال آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.
از سوی دیگر، درآمدهای نفتی ایران به عنوان منبع اصلی درآمد کشور بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال ۲۰۲۲ بین ۵۸ تا ۶۲ میلیارد دلار اعلام شده و برای سال ۲۰۲۳ نیز رقمی بین ۵۱ تا ۵۷ میلیارد دلار برآورد شده که تقریبا برابر با چشم‌انداز درآمدهای ترکیه از محل گردشگری در سال جاری میلادی است
بحرانی که پشت یک حرف نسنجیده .....
شهدا به خاطر خاک وطن و در راه وطن کشته شدند
اما به نظرتون عجیب نیست وقنی یک دختر بی حجاب را می بینند همه فریاد می زنند ما شهید دادیم اما وقتی امتیاز برداشت گاز را در جنوب به قطر و در شمال به روسیه میدیم ، اب را به کویت ، خاک مرغوب را به امارات ، آبزیان خلیج فارس را به چین ، و برق مجانی را به عراق می دهیم و حالا هم که قرار بر فروش جزایر شده ، کسی فریاد نمی زند ما شهید دادیم ؟
در وصیت کدام شهید نوشته شده که بعد از ما اگر موی دختران دیده شد ، خون ما به هدر رفته ؟
ضمنا ، نود درصد مشکل صندوق های بازنشستگی غارت صندوق ها و پس ندادن آغازاده هاست . ده درصدش مربوط به بالا رفتن امید زندگی است .
سخنگوی بیمه مرکزی رو به خاطر اینکه گفت وزیر سمت باید استیضاح بشه به خاطر اظهار نظر غیر حرفه ای و خلاف دولت برکنار کردن. این عمو چرا هنوز سرجاشه؟ فروش جزایر ایران خلاف سیاست دولت نیست؟ و طرف هم اظهار نظر حرفه ای کرده؟ وای به روز این مملکت
فروختن فقط صداش بعدا در میاد
جذب‌ سرمایه‌ و سرمای دار‌ بکنید‌ و کار و تولید‌ ایجاد‌ کنید‌ تا‌ مجبور‌ نباشید‌ بچه های‌ مردمو‌ تا‌ سنین‌ ۴۰ سالگی‌ در مدرسه‌ و دانشگاه‌ نگه‌ دارید‌ و اخرش‌ هم هیچ‌ !
الکی‌ نمره‌ و مدرک ندید‌ تا‌ تعداد‌ مدارس‌ گوناگون‌ و دانشگاههای‌ اسمی‌ تعداددشون‌ مثل‌ قارچ‌ باشه‌ !
هرکسی‌را بعنوان‌ معلم‌ نیارید‌
مقاله‌ ای‌ اس‌ ای‌ و سایر چرندیات‌ بی ربط‌ را معیار‌ معلمی‌و استادی‌ نکنید‌ چرا که معلمی‌ فن ارائه‌ مطلب‌ است و لاغیر‌ !
استعدادهای‌ دانش اموزان‌ در عرصه‌ عمل‌ شکوفا‌ میشه‌ تئوریهای‌ محض‌
عصر‌ بوق‌ هیچ‌ سودی‌ نداره‌ !
معلم‌ به مدرک بالای لیسانس نیاز نداره‌ بجای‌ اجازه دادن‌ به معلم برای گرفتن‌ مدارک‌ بالاتر‌ وادارش‌ کنید همین‌ لیسانس را لیسانس‌ بکنه‌ نه اینکه مدرک الکی بگیره‌ ولی‌ چیزی‌ در تدریس عملی‌ بارش‌ نباشه‌ و فقط‌ طلبکار‌باشه‌ !
استاندارد‌ ها را بالا‌ ببرید‌تا اونهایی‌ که نمیتونند‌ برند‌ بیرون‌ دنبال‌ زندگی‌ !
نه اینکه‌ الکی مردمو‌ مچل‌ اموزشهای‌ مازاد‌ و بیمصرف‌ کنید‌ در عوض‌ کیفیت‌ معلمها‌ و دانش‌ اموزان‌ را بهبود‌ ببخشیم‌
به‌ معلم‌ برسید در عوض‌ هرسال‌ توسط‌ اساتید‌ ورزیده‌ از انها‌ ازمون‌ عملی‌ تدریس‌ بگیرید‌ و در این کار‌ سخت بگیرید‌ و جدی باشید‌
و‌ با اینکارها‌ و روشها‌ کارگر‌ جای خودشو‌ داره‌ معلم‌ و مهندس‌ و پزشک‌ و مدیرکل‌ و ...... جای‌ خودشون‌ .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر