بازدید 31284

آقای فرزین! از مدیران بانک مرکزی افغانستان الگو بگیرید!

حفظ ارزش پول افغانستان در برابر دلار، در حالی است که این کشور در اختیار طالبان است و فردی بدون هیچ گونه تحصیلات دانشگاهی و تخصص اقتصادی، رئیس بانک مرکزی افغانستان است و زمانی که به این سمت منصوب شد، گفته می شد که تنها سابقه مالی و پولی وی این بود که پول های رئیس طالبان را برای او نگه می داشته است!
کد خبر: ۱۱۶۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷ 27 February 2023

به گزارش «تابناک»، عصر ایران نوشت: سال گذشته در همین روزها، قیمت یک واحد پول افغانستان (افغانی) ۲۸۳ تومان بود. اکنون باید برای خرید یک افغانی، ۵۸۸ تومان پرداخت.

در زیر نمودار برابری ریال ایران و افغانی افغانستان را می‌بینید:

منبع نمودار: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز‌

شاید گفته شود که این موضوع، ربط خاصی به افغانی ندارد و به تضعیف ریال در برابر دلار مربوط می‌شود که به نرخ برابری در مقابل ارز‌های دیگر و از جمله افغانی اثر می‌گذارد.

هر چند که به طور کلی این سخن صحیح است، ولی شاید شگفت زده شوید که در یک سال گذشته، ارزش افغانی در برابر دلار ثابت مانده و حتی اندکی هم تقویت شده است به گونه‌ای که اسفند گذشته هر دلار آمریکا، ۹۱ افغانی قیمت داشت و امروز قیمت آن به ۸۹ افغانی کاهش یافته است.

این در حالی است که سال گذشته در همین روزها، هر دلار آمریکا در ایران حدود ۲۶ هزار تومان بود و اکنون به بیش از ۲ برابر رسیده و به طور ساعتی افزایش می‌یابد (و لذا نمی‌توان قیمت مشخصی را به عنوان قیمت روز اعلام کرد!).

حفظ ارزش پول افغانستان در برابر دلار، در حالی است که این کشور در اختیار طالبان است و فردی بدون هیچ گونه تحصیلات دانشگاهی و تخصص اقتصادی، رئیس بانک مرکزی افغانستان است و زمانی که به این سمت رسید، گفته می‌شد که تنها سابقه مالی و پولی وی این بود که پول‌های رئیس طالبان را برای او نگه می‌داشته است!
همچنین طالبان نیز تحت تحریم‌های شدید بین المللی است.

پیشنهاد می‌شود مسوولان وزارت اقتصاد و شخص آقای فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران سفری به کابل داشته باشند و از آقای حاجی محمد ادریس، رئیس بانک مرکزی افغانستان و بقیه مسوولان اقتصادی طالبان بخواهند دانش و تجربه خود را در زمینه حفظ ارزش پول ملی در شرایط سخت تحریم به آن‌ها منتقل کنند. چه اشکالی دارد مسلمانان از یکدیگر یاد بگیرند؟!

آدرس بانک مرکزی‌شان هم این است: افغانستان، کابل، خیابان ابن سینا، بانک مرکزی افغانستان (دِ افغانستان بانک)؛ البته به شیکی ساختمان شیشه‌ای بانک مرکزی ایران در میرداماد تهران نیست، ولی بروند، بلکه فرجی حاصل شد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۶۱
دقت کردید نام خیابان ابن سیناست -درضمن افغانستان نمیخواد در قبال نابودی قشر ضعیف و متوسط پولدار بشه
مدیریت جناب فرزین درهمین مدت کوتاه وکارهای درمغایرت اساسی با اصول اقتصادی وحتی عقلی مبین است که آقای رئیس جمهور درصورتیکه واقعا قصد حل مشکل را دارد به عنوان اولین قدم این بابا رو سریعا عزل کنه.
وقتی خودتون رو به خواب زدین بیدار هم نخواهید شد.علت اصلی تورم در ایران افزایش حجم نقدینگی هست و لاغیر.این وسط دلار هم صرفا یک کالا شبیه سایر کالاهای سرمایه ای هست که مورد هجوم این نقدینگی بدون پشتوانه قرار می گیرد.تنها راه حفظ ارزش پول ملی کنترل نقدینگی هست.و تنها راه اون بالانس کردن هزینه و درآمد در بودجه و کنترل بانک های متخلف که از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
کسی خودش رو به خواب نزده اتفاقا همه بیداریم و میبینیم که چطور سرمایه هایمان در عرض کمتر از 2 ماه نصف شد در تمام دنیا حفظ ارزش پول بخاطر جلوگیری از قاچاق کالا جزواولویتهاست شما هی بیا حجم نقدینگی را بهانه کن مثل بهونه کاهش ارزش پول ملی مساوی با صادرات بیشتر اشتباهی که خاتمی به خوردومن داد کاهش ارزش پول ملی به نفع هیچ کسی نیست اینها همه بهانه است پول قدرتمند با خودش رفاه و تولید میاره نه پول بی ارزش مولد سازی با دلار 56 هزار تومانی رقم نخواهد خورد اما با دلار 70 ریالی مولد سازی با سرعت امکان پذیر می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
استاد معظم اقتصاد جناب ناشناس
لطفا شما بفرمایید این افزایش حجم نقدینگی چطور ایجاد شده و کنترلش دست کیه؟! جواب به این سوال فکر میکنم گره ذهنی شما رو باز میکنه.... بنده در یک کلمه جواب رو عرض میکنم تا شما راحتتر توضیح بدین
جواب اینه
دولت !!! خب حالا شما بفرمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
دوست عزیز ناشناسی که پاسخ مطلب بالا دادید بی زحمت دو تا کتاب اقتصادی لااقل در حد اون معدل 19 و نیمی مطالعه بفرمایید.باور کنید اقتصاد هم علمه و نیازمند مطالعه و تحقیق
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
و دقیقا برعکس
شاید شگفت زده شوید که در یک سال گذشته، ارزش افغانی در برابر دلار ثابت مانده
واقعا خجالت کشیدم که مسئولین کشور چه بر سر ما مردم اورده اند.
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
این موضوع دقیقا نشون میده اتفاقات اقتصادی کشور ما دلیل اقتصادی نداره
افغانهای ساکن خارج افغانستان همگی ارز حاصل کار سیاه خود را به افغانستان میبرن. با هاشون در تماسم و میدانم. ایرانیها و برخی مسئولان ایرانی جای پایی در خارج دارن و ارزها رو میبرن اونجا دپو میکنن. افغانها زحمتکشن، ایرانیها راحت طلب. افغانها تبادل اقتصادی با دنیا ندارن، ارز مازاد دارن چون مردمشون ابتدائی زندگی میکنند. ایرانیها می‌خوان اروپایی و آمریکایی زندگی کنن ولی پز عالی با جیب خالی.
دلار از سطع خیابان یک عده عوامل بانکی جمع می کنند
در افغانستان مسئولان باید برای وعده ها و عملکرد خود پاسخگو باشند اما در ایران کاملا آزاد هستند و در نهایت از بخسی به بخش دیگر منتقل می شوند
به نظر من رمز موفقیت اقتصادی افغانستان در این است در کشور افغانستان دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارند وگر نه همه افراد طالبان دکتر می شدند ونتیجه کارش هم اقتصاد ایران میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
دانشگاه امام صادق رو هم اضافه کنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
عزیزم ! مسوولان برای دانشگاه امام صادق هستند نه دانشگاه آزاد .
از خبرگزاری پر مخاطبی مثل شما انتظار میره که ابعاد یک خبر رو کامل بررسی کنن و بعد تیتر بزنن. شما نمیدونید که کل دارایی ارزی افغانستان دست امریکاست ونذاشت توسط طالبان به تاراج بره، نه اینکه دلسوز مردم افغانستان باشه، از اونجایی که برنامه اش اینبود که طالبان رو بتونه به اینشکل کنترل و حمایت کنه در پشت پرده. و الان هم ماهانه 40 میلیون دلار به بانک مرکزی میده از دارایی خودشون برای هزینه هاشون و اینه که نرخ ثابت مونده
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
شما راست فرمودید ولی همه نفرمودید که اولا در افغانستان طالبان وقتی حرفی بزنند محال است کسی تخلف کند و ثانیا ابدا مردم افغان دنبال جمع ارز و طلا نیست و نیز وجدان و غیرت شان اجازه نمی دهد که خیانت به وطن کنند
همه در ایران دکترا دارند
همه مشکلات ارزی ایران مربوط به عید نوروز است !
وقتی که عید می شود خرج دولت بالا می رود و باید دلار را گران بفروشد تا کسری ها را جبران کند .
از طرف دیگر گروه بسیار بزرگی از ایرانی ها هم راه می افتند بروند ترکیه و قبرس و دوبی و .... برای عشق و حال نوروزی ! این عده هم که حاضرند دلار را به هر قیمتی بخرند !
از آنجا هیچ کس نه زورش به دولت می رسد و نه به مردم ، فلذا پیشنهاد می شود بیاییم به جای هر تدبیر دیگر یزنیم عید نوروز را از تقویم حذف کنیم تا خیال همه راحت شود و مستضعفین بتوانند کماکان پیاز بخرند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
قیاس اشتباه. کسری بودجه دولت هزاران میلیارد تومنه. مقدار دلاری که فوقش مسافرین بخرند چند صد هزار دلاره.
یه دعوتنامه فرستادم واسه رییس بانک مرکزی طالبان ( افغانستان ).
قرار شد هفته آینده یه کارگروه آموشی برای مسئولان بانکی جمهوری اسلامی برگزار کنه!
تائید میشه حضور تمامی مدعیان داشتن دانش اقتصادی دولت الزامی می باشد.
غیبت کنید این ماه از حقوق خبری نیست !!
دمتگرم تابناک
من پیشنهاد میکنم مسئولیت بانک مرکزی را به چینی ها بسپارید در عرض مدت کوتاهی دلار را به کمتر از 15 هزارتومان می آورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
به خدا گل گفتی. برن مشاور خارجی بگیرن
واللا من ک موندم چی بگم
خودشون که دارن میگن واسه کسری بودجه هستش پوست این مسئولها از پوست کرگردن محکمتره پس خجالت نمیفهمن
وقتی دلار کمبودداره چه اجباری به فروش دلار انهم بتعداد5000تا به هر کارت ملی دارید نکنه فرزندان بدبخت مسئولین که در خارج مشغول تحصیل وخوش گذرانی هستند در مشگل ارز بسر می برند
اونی که باید عوض بشه مخبر معاون اول رییس جمهوره کههر چه تصمیمه از تفکرات اون سر چشمه می گیریه.راستی یادم رفت معاون اقتصادی رییس جمهور که خودش رو در قامت یک رییس جمهور می دید و اقتصاد دان به تمام معنا الان چه حرفی برای گفتن داره.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
همیشه در ایام انتخابات یه کتابچه در می آورد به نام اقتصاد فدرالی
ای کاش کره شمالی بشیم
هیچ راهی جز کاهش رشد نقدینگی نیست که تنها را ه جمع کردن بانکهای خصوصی است حتی اگر تحریم بردارن با این رشد نقدینگی به جایی نمیرسیم
واقعاً از اینکه اینهمه کارشناس در تمامی مسائل اقتصادی و ... داریم که در کامنتها مشخصه، بازهم دولت ازشون استفاده نمیکنه!! شگفت زده شدم!!!
عزیزان من فکر میکنید این مسائل رو مسئولین نمیدونند؟!؟!؟ خیر کاملاً واقف هستند ولی طبق یه برنامه از پیش تعریف شده دارند جلو میرن!! قیمت دلار گوشت و ... همگی طبق برنامه ریزی کاملاً هدفمند دارند جلو میرن!!!
وضعیت این روزهای دلار و سکه پشت پرده مخوفی داره که کسی حریف شون نمیشه در تمام دولتها بودن و خواهند بود منتهی الان قرابت بیشتری با دولت دارند
وگرنه الان چه کسی سکه 38 میلیونی می خره
افغانها ذاتا در تجارت با هوش هستند و صادق. رییس بانک مرکزی افغانستان قطعا در مقابل رییس خود پاسخگوست و اگر خطا کند به سختی مجازات می شود. اما در ایران هیچکس در مقابل هیچکس جوابگو نیست چون همه مدیران خود را انسانهای برتر و ماورایی می بینند. برخورد با فساد خصوصی ها وجود ندارد البته فساد مالی نمونه اش هم بابک زنجانی و جند محکوم به اعدام دیگر جرایم اقتصادی است. دولتی ها که با فساد فقط جابجا می وشند و ترفیع مقام هم می گیرند. یک دولت باید در یک سال چقدر ارزش پول ملی را کاهش دهد تا عدم کفایت ان اثبات شود. ضربه ای که تیم اقتصادی دولت رییسی به اقتصاد ایران و اعتماد مردم زده است امریکا هم به اقتصاد ما و نظام اسلامی نزده است.
نتیجه چاپ پول
سلام وقتی در بانک افغانستان سود بانکی حرام هست تورم بوجود نمی آید و از هنگام رژیم طالبان تا حالا پول چاپ نکردند پولشان نه فقط بی ارزش نمی شود تازه سال به سال بارزش می گردد فقط پولشان در دست مردم فرسوده و پاره هست اما اعتبار دارد
دلیلش دادن یارانه های هست که پشت سر هم که مغلوم نیست بحساب چه اشخاصی واریز میشود میباشد چاپ اسکناس بدون پشتوانه تو کجای دنیار اون سمت خیابون دلار می فروشن با کارت ملی و اینور خیابان همون دلار میفروشن با قیمت بالاتر به جای تزریق در بخش تولید و صنعت و کشاوزی مردم با این پولها عادت دادن
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
این هم از یادگاری های مرحوم دکتر نوربخش هست که در زمان جنگ به اقتضای زمان پول چاپ کرد و برای بعدی ها شد ابزار پوپولیستی
به ادعا وحرف زدن دردنیا اولیم ولی در عمل صفر
دلار فرزینی هنوز به بازار نیومده که جلوی دلار 35 تومنی رو بگیره؟؟؟ به فرزین بگین قیمت دلارشو دوبل کنه !!!
همه اش به خاطر نداشتن تعامل با دنیاست
جتاب فرزین! کارت خیلی درسته!!! علی برکت الله!
در افغانستان اگر کسی دزدی کند و پایش را کج بگذارد سرش را به باد داده است ؛ ولی در مملکت گل و بلبل ما مسئولین بواسطه سنگینی مسئولیتشان اگر خطایی کنند با همدردی و رافت اسلامی قوه قضائیه مواجه میشوند !
به نظرم بهتره رييس جمهور و بقيه وزرا هم براي آموزش سري به افغانستان بزنند. آنها هم مثل رييس بانك مركزي به شدت نياز دارند
طالبان در کارشان صداقت دارن
اینها فکرکردن تنها باشعار انقلابی بودن ودم از انقلابی واصول گرایی زدن می شود مشکلات کشورراحل کرد . اینها مملکت رابه حال خودش رهاکردند نه به گرانی کاری دارند ونه به بالارفتن ارز ونه به قول هایی که برای ساخت مسکن وهزاروعده ووعیدی که به مردم دادند . دلشان خوش است که مملکت درچنبره اونهاست وفقط پز ریاست برمردم را دارند .دراین مدت 20 ماه ثبت کردند که هیچ هنری ندارند وهیچ کاری هم نمی توانند بکنند وفقط هرروزداغ بردل مردم می گذارند و البته شعارهای توخالی .
سلام حالا ما قشر متوسط وضعیف جامعه باید چکار کنیم با این دلاری که ثانیه به ثانیه بالا میرود وسکه ای که دیگه حرفی برای گفتن نمیگذاره
با این اوضاعی که برای‌مان درست کرده اند به این نتیجه میرسیم که آیا واقعاً کسی حکومت نمکنه بر جامعه که جلوی این افراد سودجو را بگیره که خون‌مان را به شیسه کرده‌اند دگه بدبختی و حقارت تا کجا حتی از افغانا کمتر بودیم کخ حالا این شده وضعمون با این حساب یک گروه تو ایران وضعشان روز بهروز بهتر میسه وگروه متوسط و ضعیف جامعه هم بدتر از بدترما و بچه‌هایمان باید چکار کنیم چه کسی باید این اوضاع جامعه را سازمان دهی کند ما وامثال ما که گناه نکردیم که قشری از این جامعه شدیم که نمیدانیم با این روند دلار وسکه وضعیت ماها چه میشه ای کسانی که بر این جامعه حکومت میکنید یک اه کاری، یک تحول جدیدی که جلوی این دلار گرفته شود خدایا به دادمون برس......
در سطح سواد دلیل را جستجو نکنید .دلیل در فساد و بی مسئولیتی است
هرک که هر چه خواست نوشت ولی هیچ کس از تحریم های بانکی و دگر تحریم های ظالمانه یاد نکرد من برای مردمان مسلمان افعانستان به اساس مسؤولیت دینی خیلی احساس همدردی می کنم . ولی یک سال تحریم افغانستان را با تحریم حدود نیم قرن ایران اسلامی نباید مقایسه کرد . از جنگ تحمیلی را و صزرر های اقتصادي را که اصلا یادی نکردند.
کشور افغانستان مثل ما دشمنان قسم خورده داخلی و خارجی ندارد. 40 وخورده ای سال است که کشور ما زیر سایه جنگ، تحریم، یا حد اقل توهم تؤطئه به سر میبرد.
افغانستان سرش تو لاک خودشه
اما اینا نه
یعنی نویسینده این خبر فکر می کند که اون فرد بیسواد طالبان تونسته ارز افغانستان رو ثابت نگهداره؟!
یعنی نمی فهه که ما در جنگ ارزی با امریکا هستیم و از داخل و خارج دارند آتش قیمت دلار رو فوت می کنند؟ اگر نمی داند برود در آپارات و جنگ ارزی رو تایپ کنه تا سخنرانی مقام مسئول در امریکا در این رابطه رو بشنود که مسئول بالا رفتن دلار کیست و چرا بالا میرود. مقصر آقای فرزین یا صالحیه یا رئیسی یا دیگران
بالا رفتن قیمت دلار کار خود دولت است عمدا هم این کار را می کنه . چرا این کار رو میکنه خدا می داند
اخه داداش بانکهای خصوصی تاسیس کردن فقط به خاطر خودشان تا هر وقت هر چقدر وام خواستن ویا ارز به راحتی دربافت کنند وارز دریافتی را براحتی بفرستن اونور مرز چرا بانک سرمایه را به کسی واگذار کردن که ابر بدهکار بانکی بود هنوز نخریده اول سود پول پرداخت نشوه اش را طلب کرد بعد از مدتی هم کردنشان تو دل بانک سپه اب از اب تکون نخورد هر چی هم خوردن بردن هم مست مالیش کردن رفت بیچاره ملت تاوانش را دادن وهنوز هم میدن
شما فکر می کنید رئیس بانک مرکزی ایران نمیدونه رئیس بانک مرکزی افغانستان چکار می کنه؟خیلی خوب هم میدونه. ولی باید تابع اوامر کسانی باشه که از وضع موجود سود می برن
مهمترین دل مشغولی الان حفظ حجاب است که عرش با ان می لرزد
همین حالا کارشناس بانک مرکزی اوردن تو شبکه خبر حرف بلد نیست بزنه گذاشتنش کارشناس
سلام
تا زمانیکه ربا از سیستم بانکی حذف نشه همین وضعیت ادامه داره
سلام، سیاست خارجی اگر عوض شود ، انگه اقتصاد راه خودش را پیدا میکند ، ما مردم ایران اقتصاد بدون رانت و بدون اقا زاده میخواهیم
احسنت از این پیشنهاد واقعا این آقا ریئس بانک مرکزی برود چندواحد اموزش ببیند تا یاد بگیرد.چطور ارزش پولی را نگه دارد.
اگر واردات خودرو آزاد شود و تعرفه واردات خوردو و شرایط آن آسان شود قطعا ارزش پول ملی بالا می رود شک نکنید . عوامل خارجی و شرکت های جهانی تولید خودرو منتظر شرایط اسان برای ورود خودرو سواری به ایران هستند و در صورت تسهیل شرایط برای بالا بردن سطح سود آوری و برای صادرات خودرو به ایران با هم رقابت کرده و با زمینه ملیونی بازار ایران همان شرکت های خارجی در کوتا ترین مدت ارزش پول ایران را بالا خواهند برد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر