بازدید 35801
تحلیل رئیس کل بانک مرکزی از دلایل نوسانات نرخ ارز در پاییز

افزایش نرخ ارز داشتیم؛ چون دلار در دنیا تقویت شد و در داخل حوادثی اتفاق افتاد

صالح آبادی گفت: ارزش دلار به دلیل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از ۰.۵ به چهار درصد طی چند مرحله تقویت شده است. در بیش از ۹۰ کشور، نرخ‌های بهره را افزایش دادند و این افزایش به ویژه در آمریکا، منجر به تقویت دلار شد.
کد خبر: ۱۱۵۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱ 17 December 2022

افزایش نرخ ارز داشتیم چون دلار در دنیا تقویت شد و در داخل حوادث و محدودیت‌هایی داشتیم

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شب گذشته، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلویزیونی با تشریح روند نرخ دلار در بازار غیر رسمی اظهار داشت: از اواخر سال ۹۸ نرخ دلار در بازار غیررسمی شروع به افزایش با شیب بسیاری کرد و در مهرماه سال ۹۹ نرخ دلار به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و پس از آن کاهش پیدا کرد تا اینکه امسال در ماه‌های اخیر روند افزایشی نرخ دلار را در بازار غیر رسمی داشتیم.

علی صالح آبادی درباره تامین اسکناس ارز نیز گفت: در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته، یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی اسکناس ارز فروخته شد که این میزان در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به ۲ میلیارد و ۹۶ میلیون دلار رسیده است که نشان از افزایش ۴۵ درصدی دارد.

 

دلار در دنیا تقویت شد

صالح‌آبادی درباره دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز در بازار غیر رسمی خاطرنشان کرد: یک بخشی از آن به تقویت شاخص دلار برمی‌گردد، دلار در دنیا تقویت شد، چون ارزش دلار به دلیل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از ۰.۵ به چهار درصد طی چند مرحله تقویت شده است. در بیش از ۹۰ کشور، نرخ‌های بهره را افزایش دادند و این افزایش نرخ بهره به ویژه در آمریکا، منجر به تقویت دلار شد.

وی با بیان اینکه بخشی از دلایل نوسانات نرخ ارز نیز به فضا و حوادثی که در یکی دو ماه اخیر در کشور اتفاق افتاده و همچنین وجود محدودیت‌ها و نیز پدیده قاچاق برمی‌گردد، افزود: بخشی از آن نیز به دلیل نوسانات فصلی بوده که ما همواره در یکی دو ماه پایانی سال میلادی با افزایش نرخ ارز مواجه می‌شویم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره علت تفاوت بین نرخ ارز نیمایی و بازار غیررسمی یادآور شد: در بازار غیر رسمی، با حجم معاملات کمی در بازار نرخ تعیین می‌شود و اعتقاد ما این است که نرخ این بازار واقعی نیست و این افزایش‌های هیجانی تعدیل خواهد شد. بانک مرکزی نیز به عنوان بازارساز و سیاست‌گذار، برنامه‌هایی را برای تعدیل نرخ دارد و ثبات به بازار باید برگردد.

در بازار غیر رسمی، با حجم معاملات کمی در بازار نرخ تعیین می‌شود و اعتقاد ما این است که نرخ این بازار واقعی نیست و این افزایش‌های هیجانی تعدیل خواهد شد.



صالح‌آبادی درباره سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز گفت: یک اقدام بسیار مهم این است که نقشه ارزی و تجاری کشور بر هم منطبق باشد. ما ارزهای زیادی داریم؛ اما مهم این است که واردکننده نیز همان ارزها را نیاز داشته باشد، بنابراین کمیته مشترکی از بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت نفت برای این منظور تشکیل داده‌ایم تا ارزهای پرطرفدار را در بازار عرضه و ارزهای کم‌طرفدار را تبدیل به ارز پرطرفدار کنیم که این اقدامات از فردا تشدید خواهد شد تا نقشه تجاری کشور بر نقشه ارزی منطبق شود.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه تامین ارز کالاها، اقداماتی را انجام داده‌ایم که بر این اساس تامین ارز کالاهای اساسی و دارو که در گذشته ۳۰ روز به طول می‌انجامید، ۴۸ ساعته انجام می‌شود و در مورد سایر کالاها نیز از ۳۰ روز به ۲۰ روز کاهش یافته است. همچنین در نظر داریم کالاهایی را که در گذشته در بازار رسمی تامین ارز نمی‌شدند، به این بازار بیاوریم، چون به اندازه کافی ارز داریم.

بیشتر بخوانید

رئیس کل بانک مرکزی افزایش سقف حواله جات ارزی از ۵ به ۳۰ میلیون یورو و همچنین افزایش سقف تسهیلات ارزی کالاهای اساسی از ۲۰ به ۶۰ میلیون یورو را از دیگر اقدامات این بانک عنوان کرد و افزود: اقدام دیگری را نیز در دست اجرا داریم تا وارد کنندگان بتوانند از سامانه نیما ارز را مستقیم از صادرکننده خرید کنند.

وی همچنین با اشاره به بازپس‌گیری منابع بلوکه شده اظهار داشت: بدون برجام توانستیم ۱.۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده را به مرحله وصول و استفاده برسانیم و وصولی‌های ما بهتر از گذشته شده و دست ما باز است.

بدون برجام توانستیم ۱.۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده را به مرحله وصول و استفاده برسانیم و وصولی‌های ما بهتر از گذشته شده و دست ما باز است.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: معاملات نرخ ارز در سامانه نیما از اردیبهشت ۹۷ تا آذر ۱۴۰۱ حاکی از آن است که بیشترین نوسان ارز نیمایی در سال ۱۳۹۷ است و از ابتدای سال ۹۷ تا آبان ۹۹ روند نرخ ارز نیمایی افزایشی بوده است.

وی افزود: در اوایل دولت سیزدهم، نرخ ارز نیمایی ۲۳ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۲۸ هزار تومان رسیده است.

صالح آبادی گفت: ارز نیمایی برای تامین واردات کشور ایجاد شده است، به همین دلیل، این ارز نیمایی بسیار مهم است و نیاز‌های ارزی کشور را تامین می‌کند. در این سامانه دولت و صادرکنندگان ارز‌های خود را تزریق و در مقابل واردکنندگان ارز مورد نیاز خود را از این سامانه دریافت می‌کنند.

وی افزود: از آغاز سال تاکنون ۳۲.۱ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده که این میزان سال گذشته در همین مدت ۱۹.۶ میلیارد دلار بود که نشان از افزایش ۶۴ درصدی عرضه ارز در سامانه نیماست. این نشان می‌دهد که وضعیت ارزی کشور نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: همچنین سال گذشته در مجموع ۳۷.۵ میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفت، که این میزان در مدت مشابه امسال به ۴۶.۵ میلیارد دلار رسید و حاکی از رشد ۲۶ درصدی تامین ارز است؛ یعنی ۲۶ درصد بهتر تامین ارز کرده ایم، زیرا وصولی‌ها بهتر و ۱۰ میلیارد دلار تامین ارز بیشتر شده است.

افزایش نرخ ارز داشتیم؛ چون دلار در دنیا تقویت شد و در داخل حوادثی اتفاق افتاد

وی در ادامه گفت: گفت: تورم ریشه‌های متعددی دارد؛ یک ریشه آن عوامل طرف عرضه و هزینه است که مثلا قیمت‌های جهانی باعث آن می‌شود.
  
وی در آغاز با اشاره به ریشه‌های تورم گفت: تورم گاهی ناشی از عوامل عرضه است. مثلاً وقتی قیمت‌های جهانی بالا می‌رود موجب افزایش تورم می‌شود یا سایر مواردی که می توانند هزینه ها را افزایش دهد. عامل دیگر موثر بر تورم از جانب تقاضاست که عمدتاً به نقدینگی و پایه پولی برمی گردد. همچنین عامل سوم اثرگذار بر تورم، انتظارات است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: پایه پولی یکی از این محورهاست که باید کنترل شود. پایه پولی آن پولی است که بانک مرکزی به جامعه تزریق می‌کند. بخشی از پولی که بانک مرکزی به اقتصاد تزریق می کند، مربوط به خرید ارزهای دولت است.

پایه پولی آن پولی است که بانک مرکزی به جامعه تزریق می‌کند. بخشی از پولی که بانک مرکزی به اقتصاد تزریق می کند، مربوط به خرید ارزهای دولت است.

وی توضیح داد: دولت درآمد ارزی دارد و این ارزها را بانک مرکزی از دولت خریداری کرده و ریال آن را به دولت می دهد؛ در ادامه باید این ارز را در بازار تزریق و ریال را جمع کند.

صالح آبادی ادامه داد: بخش دیگری از پایه پولی مربوط به بدهی دولت به بانک مرکزی و نیز بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی باز می گردد؛ یعنی آن پولی که بانک مرکزی به دولت و بانک ها می دهد و همچنین اوراق دولتی که بانک مرکزی از بانک ها خریداری می‌کند. این موارد موجب بسط پولی و افزایش پایه پولی می شوند.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: در سال جاری در بانک مرکزی برای سال ۱۴۰۱ یک برنامه پولی نوشتیم و مشخص کردیم که تا پایان سال باید پایه پولی و نقدینگی چگونه رشد کند و به چه هدفی از نقدینگی دست پیدا کنیم.

صالح آبادی افزود: البته نقدینگی هم پولی است که بانک ها خلق می‌کنند و هم پولی است که بانک مرکزی خلق می کند. صالح‌آبادی در این مورد توضیح داد: پولی که بانک مرکزی ایجاد می کند با ضریب حدود هشت تبدیل به نقدینگی می شود؛ بنابراین، هر ریالی که بانک مرکزی به جامعه تزریق کند، پس از چرخشی که در نظام بانکی دارد، حدود هفت واحد دیگر به آن افزوده شده و به صورت نقدینگی بروز می‌کند که به این ضریب، ضریب فزاینده گفته می شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از سال گذشته در بانک مرکزی کمیته پایه پولی و نقدینگی تشکیل دادیم که ماهانه این ارقام را پایش نموده و در صورت انحراف، دلیل آن را اعلام و مشخص می‌کند که باید چه اقداماتی صورت بگیرد تا در ماههای بعد جبران شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال جاری گفت: یکی از دلایل رشد نقدینگی این بود که بانک مرکزی در همان ابتدای سال به موجب قانون بودجه به دولت تنخواه می دهد که ما این تنخواه را حذف کردیم. با حذف این تنخواه، از تزریق  حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان باید به اقتصاد جلوگیری شد. در واقع دولت با استفاده از سپرده های خود نزد بانک مرکزی این کار را انجام داد و بانک مرکزی پول جدیدی به دولت نداد که این کار باعث شد، رشد نقدینگی در فروردین ماه منفی شود.

یکی از دلایل رشد نقدینگی این بود که بانک مرکزی در همان ابتدای سال به موجب قانون بودجه به دولت تنخواه می دهد که ما این تنخواه را حذف کردیم. با حذف این تنخواه، از تزریق  حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان باید به اقتصاد جلوگیری شد.



رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تدوین برنامه پولی ماهیانه توضیح داد: طبق این برنامه، در پایان امسال باید رشد نقدینگی به کمتر از ۳۰ درصد برسد.

رشد نقدینگی تا پایان سال به کمتر از ۳۰ درصد می‌رسد
 

صالح آبادی خاطرنشان کرد: در پایان آبان ماه امسال، پایه پولی نسبت به پایان اسفند ماه ۲۰.۵ درصد و رشد نقدینگی ۲۰.۲ درصد بوده و انتظار بر این است که در پایان سال به کمتر از ۳۰ درصد رشد نقدینگی برسیم.

وی با اشاره به اینکه روند رشد نقدینگی به طورکلی روندی کاهنده است، توضیح داد: رشد نقدینگی دوازده ماهه در آغاز دولت سیزدهم ۴۲.۸ درصد بوده که در پایان آبان حدود ۹ واحد درصد کاهش یافته و به ۳۴.۳ درصد رسیده و در دوازده ماهه امسال نیز انتظار بر این است که رشد نقدینگی به کمتر از ۳۰ درصد برسد.


رئیس کل بانک مرکزی درباره تاکید رئیس جمهور مبنی بر رسیدن این رشد به زیر ۲۵ درصد گفت: برنامه‌های ما برای سال آینده این است که این نرخ رشد به زیر ۲۵ درصد برسد.

کنترل ترازنامه بانک ها
 

صالح آبادی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در کنترل ترازنامه بانک‌ها گفت: یکی از موضوعاتی که در کنترل پایه پولی و نقدینگی مهم است، کنترل ترازنامه بانک هاست. برای کنترل و نظارت بر این خلق پول در گذشته بانک‌ها به اندازه‌ای که مشخص شده بود می‌توانستند رشد کنند و ضمانت اجرایی قدرتمندی نیز در این باره وجود نداشت.

وی در ادامه به اقدام بانک مرکزی در افزایش ضمانت اجرایی رشد ترازنامه بانک‌ها تاکید کرد و افزود: برای اعمال ضمانت اجرایی در این‌باره برای بانک‌هایی که از انجام ضوابط و حدود تعیین شده خود تخطی کنند، سپرده قانونی را به ۱۵ درصد افزایش داده‌ایم و با اجرای عملی این اقدام این مبلغ از حساب بانک‌های تخطی کننده به صورت عملی برداشت شده است.

صالح آبادی با اشاره به اینکه این میزان در رابطه با بانک‌های خصوصی و دولتی در زمان‌های مختلف متفاوت است، اظهار کرد: خوشبختانه با جدیت بانک مرکزی در اجرای این اقدام بانک‌ها نیز این ضوابط را جدی گرفته‌اند. بانک مرکزی با این اقدامات اهداف خود را در کنترل نقدینگی و خلق پول دنبال می‌کند.

صالح آبادی درباره سیاست بانک مرکزی در کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها، گفت: برای تعیین این مقدار از شاخص‌هایی که در دنیا با نام کملز (Camels) شناخته می‌شود، استفاده و بر اساس آن برای کنترل رشد ترازنامه بانک ها برای هر بانکی عددی مختص به آن بانک تعیین کرده‌ایم و این مقدار بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد متغیر است.

صالح آبادی در ادامه گفت: بانک هایی که در رده بالایی قرار می‌گیرند مقدار بیشتری می‌توانند رشد ترازنامه داشته باشند و درصد رشد برای بانک‌های در رده پایین‌تر کمتر است.

وی تصریح کرد: مقدار رشد ترازنامه بانک‌ها به بانک‌ها اعلام شده و ماه به ماه آن را کنترل می‌کنیم و در صورت تخطی سپرده قانونی آن‌ها را افزایش می‌دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در آبان ماه ۱۴۰۱ نسبت به آبان ماه ۱۴۰۰ نرخ رشد دارایی‌های خارجی بانک مرکزی که ناشی از خرید ارز‌های دولت بود ۱۷.۹ درصد بوده، در حالی که در پایان آبان ۱۴۰۱ نسبت به پایان اسفندماه ۳.۸ درصد بوده است. یعنی توانسته‌ایم در سال جاری این روند را بخوبی کنترل کنیم و هر ارزی که دولت در اختیار ما قرار داده را به سرعت در بازار تزریق کرده و ریال آن را جمع کرده ایم.

صالح‌آبادی ادامه داد: مطالبات بانک مرکزی از بانک ها در زمان های مختلف تغییر و گاهی این عدد افزایش پیدا می‌کند که این افزایش ناشی از چند عامل است؛ یک عامل مربوط به فروش ارز است. در واقع وقتی که بانک مرکزی ارز در بازار فروخته و ریال را جمع می کند، باعث کمبود نقدینگی در بانک ها و اضافه برداشت بانک ها می شود. همچنین بانک مرکزی در راستای کنترل مقداری ترازنامه بانک ها؛ اگر بانکی از نرخ مجاز تخطی داشت، نرخ ذخیره قانونی را از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش داد که این کار هم بخشی از منابع نقدی در اختیار بانک ها را جمع کرد.

وقتی که بانک مرکزی ارز در بازار فروخته و ریال را جمع می کند، باعث کمبود نقدینگی در بانک ها و اضافه برداشت بانک ها می شود



وی افزود: موضوع بعدی به خزانه‌داری دولت برمی‌گردد. بانک مرکزی خزانه‌دار دولت است. دولت وقتی عوارض، مالیات و ... را جمع می کند، نزد بانک مرکزی قرار می‌دهد و هنگامی که پول از بانک ها جمع می شود و نزد بانک مرکزی قرار می گیرد، بانک با کمبود نقدینگی مواجه می شود؛ بنابراین، برخی بانکها ممکن است در مقاطع کوتاهی با مشکل نقدینگی مواجه شوند و باعث اضافه برداشت از بانک مرکزی شوند. برای این موضوع برنامه ریزی کردیم که اگر کمبود نقدینگی بانک به دلیل انتقال منابع دولت از بانکها به بانک مرکزی بوده و ناشی از ناترازی بانک نبوده است، با سیاست دیگری نقدینگی به بانک برگردد تا تعادل منابع و مصارف بانک حفظ شود.
 

جزئیات افزایش سرمایه بانک ها
 

رییس کل بانک مرکزی در رابطه با افزایش سرمایه بانک‌ها در سال جاری اظهار کرد: بانک‌های دولتی و شبه دولتی، امسال حدود ۳۵ همت افزایش سرمایه داده‌اند. این افزایش سرمایه از محل واگذاری سهام این بانک‌ها انجام شده است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره افزایش سرمایه سایر بانک‌ها، تاکید کرد: بانک‌های دیگر نیز ملزم به افزایش سرمایه شده‌اند. وی در ادامه افزود: برای هر بانکی برنامه اصلاحی در نظر گرفته شده و با تایید این برنامه توسط بانک‌مرکزی در چارچوب این برنامه ماه به ماه بانک‌ها کنترل می‌شوند که اصلاحات مورد نیاز انجام شود. صالح آبادی تاکید کرد: با مجموعه‌ای از این اقدامات کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی را در بانک مرکزی به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

 

کاهش تورم تولید کننده و مصرف کننده 

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه شاخص بهای تولیدکننده در ابتدای دولت سیزدهم به میزان ۸۲.۶ درصد بوده است، گفت: این میزان به ۳۹.۱ درصد کاهش پیدا کرده است. شاخص نقطه به نقطه در اردیبهشت امسال حدود ۱۰۳ درصد بوده که این میزان نیز به ۳۲.۹ درصد رسیده است، البته این مقدار یک روند افزایشی در ابتدای سال داشته که مجددا به روند کاهشی باز می گردد و علت افزایش آن در ابتدای سال به هدفمندسازی یارانه ها مربوط است.

وی با اشاره به رشد فزانیده نرخ تورم در سال های گذشته ادامه داد: شاخص بهای مصرف‌کننده در ابتدای دولت ۵۹.۳ درصد بوده که این میزان به ۳۹.۹ درصد رسیده است، این میزان بیانگر کاهش روند تورم مصرف کننده است، شاخص نقطه به نقطه آن نیز از ۵۴.۹ درصد به ۴۴.۳ درصد رسیده، که این مقدار نیز در ماه های ابتدایی سال افزایش داشته و بعد مجددا به روند کاهشی بازگشته است.

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی با اشاره به این امر که نرخ تورم ماهانه از آغاز دولت یعنی آبان سال گذشته ۲.۴ درصد بوده و به ترتیب در آذر و دی و بهمن به در به میزان ۱.۸ درصد، ۱.۳ درصد و ۱.۶ درصد رسیده و در پایان اسفند ماه به میزان ۰.۵ درصد رسیده است، بیان کرد: این نسبت از آغاز سال تا خرداد ماه روند افزایشی داشته و از ۲.۱ درصد به ۵.۱ درصد و در نهایت ۱۰.۶ درصد می‌رسد، اما از تیر ماه روند کاهشی داشته و به ترتیب طی تیر تا آبان ماه به ۴.۳ درصد، ۲.۴ درصد، ۲.۶ درصد، ۲.۹ و به ۲.۲ رسیده است.

صالح آبادی در پاسخ به این پرسش که علت روند افزایشی تورم در ماه های ابتدایی سال چیست، گفت: روند کاهش تورم در سال گذشته مناسب بوده است؛ اما این روند در ماه های ابتدایی افزایشی و سپس کاهشی می‌شود که دلیل آن اجرای مردمی سازی یارانه ها، افزایش حقوق معادل ۵۷ درصد، تغییر مبنای عوارض گمرکی و حقوق ورودی بود که نصف تورم امسال مربوط به این سه عامل است.
روند تورم در ماه های ابتدایی افزایشی و سپس کاهشی می‌شود که دلیل آن اجرای مردمی سازی یارانه ها، افزایش حقوق معادل ۵۷ درصد، تغییر مبنای عوارض گمرکی و حقوق ورودی بود که نصف تورم امسال مربوط به این سه عامل است.
 

پیش بینی روند تورم در سال آینده

 
وی ادامه داد: در سال آینده سه عامل اثر گذار بر روند تورم را نخواهیم داشت؛ بنابراین، رشد نقدینگی، پایه پولی و تورم در سال آینده روند کاهشی خواهد داشت.

صالح آبادی در رابطه با روند افزایش تورم در ماه‌های ابتدایی گفت: این تورم به صورت انباشته از سالیان گذشته وجود داشته و به صورت یکباره آزاد و باعث تغییر قیمت ها شده است، البته این تغییر قیمت به صورت همیشگی اتفاق نمی‌افتد و یک بار است. لذا انتظار تورمی مردم در سال آینده کاهشی خواهد بود و با توجه به برنامه ریزی بانک مرکزی روند تورم در سال های آینده آرام خواهد بود.

عالی ترین مقام بانک مرکزی گفت: تورم، تغییر قیمت به زمان قبل است، به عنوان مثال اگر رشد تورم در گذشته با روندی افزایش پیدا می کرد هم اکنون روند افزایش آن کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین، روند رشد تورم کاهشی خواهد شد. در سه سال گذشته روند رشد تورم طبیعی نبود، بلکه صورتی فزاینده داشته است، اما تورم در سال های آینده روند طبیعی خواهد داشت.
 
وی گفت: تورم نقطه به نقطه در اسفند به میزان ۲۹.۵ درصد بوده که اگر سه عامل گفته شده یعنی هدفمندی و غیره نبود این میزان به زیر ۲۵ درصد می‌رسید. البته ارزش افزوده بخش های اقتصادی در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه قبل بهبود پیدا کرده، به این صورت که ارزش افزوده بخش کشاورزی ۱.۱ درصد است، در حالی که در شش ماهه سال گذشته منفی ۲.۴ درصد بوده، در بخش صنایع و معادن در ۶ ماهه اول سال گذشته رشد منفی ۱.۵ درصدی داشته ایم که امسال این میزان به ۳.۸ درصد رسیده است.

انتظار بانک مرکزی از مجلس

 
صالح آبادی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: بعد از کرونا رشد بخش خدمات مانند حوزه‌های گردشگری، هتل داری، رستوران افزایش یافته و به ۵.۴ درصد رسیده است. البته در بخش صنعت و معدن نیز رشد داشته داشته ایم. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: برنامه ریزی کرده ایم تا نقدینگی را کنترل کنیم، در این زمینه از انضباط بخشی بانک‌ها و دولت استفاده می‌کنیم و به خصوص آن که بودجه متوازن و واقعی موجب می‌شود که کسری بودجه صفر و ناترازی‌ها کاهش یابد.
 
وی ابراز داشت: طی محاسباتی توان هر بانک برای این که حداکثر مقدار تسهیلات تکلیفی را می‌تواند انجام دهد را مشخص کرده ایم، در این زمینه انتظار بانک مرکزی از مجلس این است که از میزان تسهیلات تکلیفی که برای هر بانک تعریف کرده ایم، بیشتر نشود. تسهیلات تکلیفی شامل وام ازدواج، وام مسکن، وام فرزندآوری و ... است.

صالح آبادی تاکید کرد: همه بانک‌ها توجه دارند تا تورم کنترل شود و با انضباط بخشی به بودجه کنترل تورم ممکن خواهد شد. این موضوع در بازار‌های دیگر به خصوص در بازار ارز نیز تاثیرگذار است.
 

روابط ایران و چین روابط راهبردی است

 
رئیس کل بانک مرکزی در پایان با اشاره به بحث‌هایی که اخیراً در مورد روابط ایران و چین مطرح شده تاکید کرد: روابط ایران و چین روابط راهبردی است و در همین زمینه، تفاهم‌نامه‌های بانکی بسیار خوبی به تازگی منعقد شده که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸۵
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۲۵
پس چرا تا حالا تعدیل نکردین همه اجناس از خودروی داخلی گرفته تا خارجی و لوازم خانگی و مایحتاج ملت دچار دگردیسی افزایشی شده فقط وعده و وعید چاره ساز نیست عمل باید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
دلار امروز با 0.5% افزایش به 38،950 تومان رسیده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
فقط یک جمله و بس



امکانش هست شما کل سال رو مرخصی باشی و ماهیانه حقوقتو دریافت کنی و اصلا سرکار نیای؟


ممکنه بشینی سرجات حرفی نزنی؟



از دست شما و امثال شما به کدوم قبرستونی پناه ببرم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
ایشان عملا و البته به درست دارند اعتراف می کنند که ارزش پول ما به دلار آمریکا یا همان شیطان بزرگ وابسته است
و اینکه در واقع این تغییر در کشورهای دیگز به دهم درصد و یا جند درصد بوده ولی در ایران به این بهانه جند ده درصد به آن اضافه می کنند تا کمبودها را جبران کنند و عامل آن را هم طبق معمول فقط دلار می دانند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
درود بر صالح آبادی
مدیر مومن و انقلابی و مبارز با رانتخواران ارزی
ناشناس
| - |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
تا کی استرس و بدبختی تا کی پیچ های تاریخی و تا کی وعده های توخالی چرا این مملکت نباید مثل کشورهای دیگه دنیا یک ثبات نسبی داشته باشه و روی خوشی و رفاه و پیشرفت رو ببینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
قیمت دلار هم اکنون 39،500 تومان است!
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
:تحلیل ببین ترا خدا
افزایش نرخ بهره
افزایش نرخ پول
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
دلار قوی شده اون صد ارز دیگه دنیا چرا رفتن بالا؟
مستندات م دارک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
چرا نمیفهمین دیگه
اغتشتشات باعث گرونی شده
نمیبینین این همه بمب هر روز در افغانستان و عراق منفجر میشه
اونجاها هر روزه دلار داره بالا میره
ببینین
تورم افغانستان 14 درصد و عراق 6 درصد هست
ایران 55 درصد تورم داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
واقعا فاز اینایی که منفی میدن چیه؟
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
عامل اصلی رو نگفتید جناب رییس کل
سومدیریت !!!
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
دلار امروز ۳۹ راهم رد کرد
اقایان کلاهشان را بالاتر بگذارند
علی برکت الله !!!!!
ناشناس
| Canada |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
اقای رییس جمهور
با این اوضاع اسفبار اقتصادی استعفای رییس بانک مرکزی و حتی وزیر اقتصادهم فایده ای ندارد
بهتراست خودت شجاعانه قبول مسوولیت کنی و بعد از عذرخواهی از ملت نجیب وصبور ایران استعفا بدهی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
جناب صالح آبای اگر شما ددر قبال فروش نفت و یا سایر صادرات دلاری دریافت کرده اید و این دلار را در بازار ارز عرضه می کنید این کار اسمش جمع آوری صحیح نقدینگی است و باعث کاهش تورم می شود
اما اگر بانک مرکزی بدونه پشتوانه به دولت اعتبار بدهد و یا به اصطلاح خلق پول کند اینجاست که باعث افزایش تورم می شود
شما هر دو مورد را عامل افزایش تورم عنوان کردیداین اشتباه بسیاری از تحلیل کران ارزی است و علت بالا رفتن بی رویه قیمت دلار همین سوئ تعبیر است و سودا گران ارزی سودش را می برند و با شایعه مرتب قیمت دلار را بالا می برند . .
طرف هیچ تحلیل و ایده ندارد می گوید احتمالاااا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
شما که مرتب ادعا میکنید : تحریم ها اثری نداشته

و نزدیک دو میلیون بشکه نفت صادر و دلار هایش را هم وارد میکنید !!؟؟

بعد دلار تقویت شده ؟ چرا پوند و یورو گران شده؟؟

تظاهرات اعتراضی هم که کلا دو هرار نفر بودند !!!؟
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
آقای ناشناس نه دلار گرون شده، نه یورو، نه پوند
درواقع پول ملی ماست که سقوط کرده بنابراین نرخ تسعیر تمام
ارزها تغییر میکنه
البته از طرفداران دولت ۶ کلاسه توقع بیشتری نیست
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
دلار رو 24 تحویل گرفتن بعد 18 ماه شده 40 تومن تازه میگن بله افزایش داشتیم! باز خدارو شکر قبول کردین
طیق معمول هم که مسئولین عالی بودن همه مشکلات به خاطر عوام خارجیه
متاسفانه هر وقت وعده تعدیل نرخ ارز داده شد برعکس آن مشاهده شد. امیدوارم این بار استثناء باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
هیچ اتفاقی نیافتاده عزیزم
تورم 40 درصدی ایران و 10 درصدی امریکا یعنی حتما 30درصد گران تر می شد اتوماتیک وار نسبت به سال قبل یعنی در نرخ 33 الی 35 هزار تومان
اما رقم بیشتر مشکلی نیست و بر می‌گردد به این رقم ها و ایشون هم درست گفته
فصلی به خاطر آخر سال میلادی هست و فشار خرید زیاد هست
دوم اغتشاشات باعث آن هم هست و این دو عامل کنار که رفت بر می‌گردد به نرخ اصلی که از همین روزها تا دی ماه قابل مشاهده خواهد بود
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
خطاب به: ۱۳:۴۴
تنها چیزی که گران نشده ساندیسه. شما راحت باش

پشتت به کجا گرمه که تورم 40 درصدس که در واقع 140 درصد هست رو یک چیز طبیعی میدونی؟!!!!!!
بدبخت شدیم !
هر وقت مسئولین عزیزمون برنامه ریزی می کنن ، وضعیت اقتصادی میریزه بهم و جناب دلار هم بالا میره..........
ترا به خدا کاری نکنید . حضرت عباسی فقط نگاه کنید.
هر کاری که می کنید ، وضعیت ما بدتر میشه.
یعنی آوردن چهارتا متخصص درست و حسابی سخته ؟! حتما باید آقازاده و از رفیق و رفقا باشه که پست بگیره ؟؟؟
ریشه و راه حل مشکلات کشور کاملا مشخصه
باشه حتما همینطوره که میگید
درآمد دولت ناشی از این نوسان نرخ ارز چگونه ثبت میشود؟ این نوسان گیری نا مشروع ترین روش استفاده از قدرت توسط حاکمیت است.
کدام نوسان؟!!!
آقای رییس بانک مرکزی در علم اقتصاد نوسان یعنی افت و خیز یا به بیان دیگر بالا و پایین.
در یکسال و چند ماه اخیر فقط خیز و افزایش یافته است، آن هم صرفا" نه به دلایل اقتصادی، بلکه هدفمند افزایش یافته است. پر واضح است که قلاده این خیز سرکش هم دست خود شماست.
شتر در خواب بيند پنبه دانه !!!!!!!!!!!!!
نرخ ارز را مگر بانک مرکزی تعیین می کند که حالا قرار است تعدیل نماید؟ اگر چنین است باید پاسخگوی افزایش افسار گسیخته آن باشد. از منظر اقتصادی این قدرت اقتصادی هر کشور است که نرخ ارز را تعیین می کند و نه دستکاری کردن آن توسط بانک مرکزی.
فرمایشات آقای صالح آبادی معطوف به نوسانات نرخ ارز درست است و نه جهش های نرخ ارز. افزایش شدید نرخ ارز صرفاً ناشی از مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
ربطی به قدرت اقتصادی ندارد چه اندازه باشد به تورم ربط دارد و تورم هم به خاطر پول پاشی هست و مالیات بر دلالی در ایران اجرا نمی شود می شود تورم و به دنبال آن دلار هم بالا خواهد رفت یا پول پاشی فروش نفت که اول عالی هست و بعد اقتصاد را نابود می کند
تنها دلیل بی ارزش شدن پول ملی بی کفایتی شما و امثال شماست.
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
دولت تماشاچی و بی کفایت . همین
نرخ دلار را تا چهل هزار تومان میرسانید و سپس در 38 هزار تومان تثبیت می کنید و مارش پیروزی می نوازید و هر کس اعتراض کرد به جرم خودفروخته و عامل بیگانه و محارب اعدامش می کنید.
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
نرخ دلار بر عرضه و تقاضا است و هرگز بانک مرکزی نمی تواند جوابگو باشد در ضمن بابت بی ارزش شدن ریال مردم پولهای خود را تبدیل به طلا و ارز خواهند کرد؟پس قبل عید دلار به پنجاه هزار تومان خواهد رسید؟عزیزان بانک مرگزی خالیست؟
با همین حرف ، دلار میشه صد هزار تومن !!
اینقدر شعار و حرف لازم نیست ، عمل کنید ، البته اگه میتونین!
در ماه پایانی سال میلادی در اثر تسویه حسابهای شرکت ها و همچنین درخواست ارز برای سفر، ارز تبدیل به ابزار درآمدزایی دولت می شود و پیش از پایان سال میلادی، قیمت ارز اندکی اصلاح میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
نه اینکه همه کریسمس می روند امریکا برای همین ارز بالا رفته
نرخ ارز دلار کم کم داره تعدیل میشه.
الحق و انصاف الان واقعا" خیلی کم و ارزون هست و باید بالای 70 هزار تومان باشه
خدا بخیر بگذرونه با این برنامه هاتون
همیشه همین بوده ، ارز یا کالای دیگری ۲۰ درصد گران میشه بعد که داد مردم درآمد ، دو سه درصد ارزان میشه و مسئولین بی کفایت این موفقیت رو به اسم خودشون می نویسند .
اقتصاد یک علمه برادر مردم رو چی فرض میکنین که هر چی دلتون میخواد میگین ، دلار با حرف شما و امثال شما تو این 43 سال نه اومده پایین نه رفته بالا قیمتش از شاخصهای اقتصادی تاثیر میگیره که در حال حاضر داغونه !!!!
ببین دکتررر دست بهش نزن چون بخوای درستش کنی میشه ۱۰۰ تومان شما برو ماستت رو بخور
اسم برنامه میاد تن و بدن آدم میلرزه
شما هی میگفیتد چین و روسیه از پول خودشون استفاد می کنند ارزش دلار پایین میاد پس چی شد
پسرم بهانه خوبی نبود
عذر بدتر از گناه
نمیشه یک بار هم که شده پول ما تقویت بشه
ببین مسولین بی کفایت مملکت را به کجا رسوندند خدا !؟
سلام
آخه مثلا رئیس بانک مرکزی هستید، مردم هم به اطلاعات دسترسی دارند. مگر خود دلار در دنیا چند درصد تقویت شده که طی ۴ ماه گذشته نرخ دلار در ایران نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافته. اقتصاد ایران داغونه و تا سیاستهای کلی کشور اینه داستان افزایش نرخ دلار هم همینه. شما بری کس دیگه هم بیاد همینه فقط دیر و زود داره ولی نهایتا نرخها رو له بالا هست
همش شعار همش وعده.درباره یه چیزی صحبت کنید که انجام گرفته باش نه هی به آینده حواله بدید
واقعا ممنون که مردم را روشن کردید، من واقعا فکر میکردم خیلی گرونی شده ، با صحبتهای آقای رئیس بانک مرکزی متوجه شدم که دچار توهم شدم ، بابا جمع کنید ، آخه مردم را چی فرض کردید؟ فقط حرف و حرف .
الان چرا ارزش برابری افغانی از ریال بالاتره آیا طالبان تعامل بهتری با دنیا دارند یا ما مدیران زانتی بیشتری داریم ،الان عراق با این همه مشکل وضع مالی بهتری از ما داره متاسفانه ما در مسئله اقتصادی باخت دادیم
واسیه اینکه من کار بلد نیستم
طبق روال همیشه

همه و همه جا مقصر بودند ونقش داشتند

الا

خود خود خود ما

که بهترین هستیم

بخاطر همین هست که ما مداوم پیشرفت داریم و دشمن هم عصبانی هست
چی شد این جراحی اقتصادیتان اینقدر شعار شعار آقای شریعتمداری سر دبیر روزنامه کیهان ساکتی حرفی برای گفتن نداری شکوفایی اقتصادی را داریم میبینیم و......؟؟؟؟؟!!!!!!
عجب واقعا عجب !!!!
این خزعبلات چیه میگی
یعنی چون دلار قوی شده پول همه کشورها باید سقوط کنه
ماکه چین و کره وژاپن نیستیم که شرکتهای خصوصی صادر کننده عظیم داشته باشیم بزرگترین دارنده دلار تو کشور ما دولت هست به خاطر صادرات نفت و پتروشیمی پس صفر تا صد افزایش یا کاهش قیمت ارز دست دولت هست
با سلام واحترام
نگاهی اجمالی به آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که دولت‌های هفتم و هشتم سیدمحمد خاتمی‌ با نرخ رشد اقتصادی 8 درصد و نرخ رشد صنعتی 11 درصد همچنان بهترین عملکرد را در میان دولت‌‌های پس از انقلاب از خود برجای گذاشته و هنوز هیچ دولتی نتوانسته به این رکورد دست پیدا کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
نگو الان شریعت مداری توی کیهان بر علیه آقای خاتمی مطلب مینویسه
میگه چون‌حوادث داشتیم‌،انتقام‌گزفتین؟
در داخل حوادثی داشتیم؟
مرد حسابی ، کلا دوتا هنرمند و دوتا ورزشکار یه حرفایی زدن و به قول یکی از سرداران مملکت همون موقع تموم شد، اونا خس و خاشاک و مگس بودن ....
یعنی شما با این جمل می خواید بگید همه این گفته برای کوچک کردن حوادث بوده صرفا ظاهر سازی بوده و واقعا حوادث تاثیر گذار بوده؟
حرفی ندارم ،خسته ام
اقای صالح ابادی افزایش قیمت دلار شما باعث افزایش قیمت نمونه خودرو شاهین سایپا از 330میلیون به 460میلیون شده بخدا من بجای شما خجالت میکشم و متاسفم که فردی مثل شما رئیس کل بانک مرکزی است
این نشان می دهد هیچ چیزی نمی دانی . نرخ ارز یک چیز نسبی نیست . اگر دلار قوی شده نسبت به چه‌چیزی قوی شده ؟ یورو‌هم گران شده ( نسبت به ریال) پوند هم‌همینطور درهم هم . تنها دلار نیست . درستش این است که ریال نسبت به همه ارزها بی ارزش شده. واقعا از این بی اطلاعی آدم شوکه‌می شود
دلار تقویت شده. قبول. یورو چرا در مقابل ریال رکورد زده؟
علتش را در حرکت و بیانیه چین جستجو کنین
امریکا قراره نابو بشه بعد دلارش تقویت میشه ؟الله اکبر .
عجب توجیهی برای ناکارآمدی دولتمردان.
اللهم عجل لولیک الفرج
چون دولت كسري بودجه داشت و و به جاي درست كردن سياست خارجي و حتي داخلي، اقدام به دست درازي به جيب مردم كرد.
چی فکر میکردیم چی شد؟ جلوی خلق نقدینگی رو بگیرید وگرنه قیمتها همینطور افزایشی می ماند
چون 43 ساله دارد قد میکشد .
قیمت های ارز شما که تا حالا:
هیچوقت ، بطور طبیعی افزایش پیدانکرده که حالا بخواد تغییر ناچیز فدرال ریزرو ، اونم در نرخ بهره ، دفعتا و بطور طبیعی ، اون رو به نوسان مجدد در بیاره
از اول انفلاب و کاملا بصورت دستوری و عمدتا بخاطر تامین کسری بودجه ناشی از کمبود بهره وری خودتون که هیچ چی جز پول نفت ندارین که عرضه کنین
نهایتا و به تدریج ، نرخ ارز رو که تنها دارائیتون ، اونهم ،صرفا از محل فروش دارائیهای نقصان پذیرمون بوده ، جمعا ، حدود متجاوز بر ۵۷۰۰ برابر کردین
اونوقت با صلابت توام با،،،،،،، از بالارفتن چند درصدی نرخ بهره فدرال
بعنوان دلیل ،،،،، خودتون ، بهره برداری میکنید!!!!
تو کدوم دانشکده درس خوندین که همه رو بجز خودتون ،، تا این حد ، بیسواد بحساب میارین
شماهااحتمالا:
نه متعهدید نه متخصص و نه مدیر
انشالا که مسلمان و پیرو بی چون وچرای قران باشید ، فوقش ،،قران رو هم ،احتمالا با تدبر ،قرائت نکردین
وگرنه ،تا این حد ، اهل توجیه نمیشدید
احتمالا فقط یک راه وجود دارد که اوضاع ارزی وخیم تر نشود ان هم این است که این ریس محترم بانک مرکزی برود در خانه به نشیند.
قرار بود دلار را به خاک سیاه بنشانید چی شد تقویت شد؟
هر سال برای گرانی ها بهانه هایی بوده و ما به این گرانی های وحشتناک و این بهانه ها عادت کرده ایم... چه اتفاقی رخ بده یا نده بحرحال روز به روز ما شاهده گرانی هستیم ای کاش همراه با این گرانی ها یارانه ها و حقوق کارگران هم پابه پای آن افزایشی بود ولی متاسفانه اینطور نیست
دلار تقویت شده سایر ارزها چرا افزایش داشته؟
کامنتها رو می خونی می بینی خود مردم بیشتر سرشون می شه تا مسئولین.. واقعا انقدر سخته یک آدم با سواد و کار بلد بیارید؟
کاش یک کمی خجالت میکشیدید !
دلار تقویت شده
پس یورو باید ثابت می ماند
یوآن ثابت می ماند
در هم ثابت می ماند
.....

پس

وقتی دلار و همه ارزها گران می شوند
یعنی شما توانایی ندارید
یعنی باید با یک خداحافظی همه رو خوشحال کنید و به رییس جمهور بگین به فکر یک رییس بانک مرکزی باسواد باشه!!!!!!!!
چه کار به دنیا دارید که نرخ بهره رو بالا بردن دلار تقویت شده . رییسی زمان انتخابات گفت که اصلا کشور به دنیا و اقتصاد دنیا و برجام و کوفت و زهرمار وصل نیست چطور شد حالا هی تند و تند استدلال جهانی میارین .
در یک مملکت بدون رانت و گروه بازی و شایسته سالاری این آقا نهایتا" میتونست کارمند بانک باشه
وقتی رییس بانک مرکزی اقتصاد دان نباشد و مدیر بازار سرمایه باشد، نتیجه اش می شود این. تصور می کنند بازار سهام است که بتواند بالا پایین کند‌. ارزفقط بالا می رود و پول ملی پایین. دلیلش هم علاوه بر عوارض سیاست خارجی، ناکارآمدی مدیران پولی، بخشنامه های دستوری دولتی و جبران کسری بودجه است.
قیمت دلار بالا نرفته ارزش ریاله که لحظه ای داره به قهقرا یم ره !
قراربود برای مردم خونه بسازید که در حال حاضر فقط زمین می‌خواهید بدید که این زمین هم مال مردم هست مال دولت نبوده که صدقه بدهید این وعده که دادید شد این خدا به داد مردم برسه که خودمون رطد قیمت دلار رو می‌بینیم باز هم از گل و بلبل صحبت می‌کنید
علت گران شدن دلار را بیان می کنید اینکه برای همه مبرهن است شما برنامه تون رو برای کاهش بیان کنید بفرمایید کی و ظرف چند روز کاهش پیدا می کند و سال دیگر همین موقع نرخ دلار چند است ؟
قبل از حوادث و رشددلار در خارج ، هیج افزایشی ما نداشتیم؟
واقعا خودت پیش خودت و خدای خودت فک کن ببین لایق این پست هستی و اساسا بودی وقتی پیشنهاد شد بشما.
چه جوابی به این ملت دارین معلوم نیست.
دلار رشد داشته جاهای دیگر هم اما پدر هیچ ملتی اینگونه در نیامد. عراق و افغانستان هم تونستن حفظ کنن ارزشون
ایشان در بخشی از فرمایشات خوددیشب در تلویزیون فرمودند که تورم خاصل درخواست های تورمی است !!!!

عجب :!!!
پس طلاق هم نتیجه ازدواج است
مرگ هم نتیجه تولید است

""" دکترجان این مدرک دکترا را از کجا گرفتی سفارش ما را هم بکن تا یک صفحه کاغذ a4ما هم بگیریم
فقط به ایشون بفرمایید در سایت جهانی exchange ارزش مقایسه ای دلار با یورو رو تو یک ماه گذشته چک کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
نمی خواد بابا!
فقط اون لحظه یه حرفی زد به خبرنگار که جلو دوربین کم
نیاورده باشه. همین! فقط همین!
با خودش فکر کرده برای بعدشم خدا بزرگه.
بلاخره تا دوباره جلو دوربین خبرنگار دیگری گیر بیافته یک حرف دیگری پیدا می کنه تحویل نفر بعدی بده.
تازه شاید 4 نفر هم به ارتباط نرخ برابری دلار با سایر رزها ذهنشون نرسید و باور کردند اینجوری یک بخشی از عموم افراد مطالبه گر جامعه که با اقتصاد سر و کاری ندارند، ذهنشون از این توضیح قانع که نه ولی اشباع میشه.. بقیه اش هم که مهم نیست چون اکثرا تریبونی ندارند و تازه اگر هم داشته باشند، تا بیاد صداشون به جایی برسه چهار تا موضوع جدید تو رسانه ها بولد شده و این موضوع به فراموشی رفته.
فقط همین! چرا اینقدر سختش می کنید؟
خدایش در اقتصاد این کاره برید کنار تا فکری نو راهگشا باشد
با سلام واحترام
نگاهی اجمالی به آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که دولت‌های هفتم و هشتم سیدمحمد خاتمی‌ با نرخ رشد اقتصادی 8 درصد و نرخ رشد صنعتی 11 درصد همچنان بهترین عملکرد را در میان دولت‌‌های پس از انقلاب از خود برجای گذاشته و هنوز هیچ دولتی نتوانسته به این رکورد دست پیدا کند
بزک نمیر بهار میاد، کمپزه با خیار میاد.
چرا پول افغانستان ثبات داره، دولت هم نداره، حتما میخوای بگی چون افغانستان دولت نداره پولش هم ثبات داره. خب ایران هم دولت نداره پس چرا ارزش پولش هر دقیقه داره آب میره.
حداقل پايين نمي تواني بياري حرفم نزن مجبور نيستي تو جيه كني با اين حرف زدن باعث شدي امروز شنبه ١٠٠٠ تومن رو قيمت بره معمولا شنبه ها قيمت ثابت بود
بله ناشی از بی عرضگی شما نیست
شما خیلی خوب هستید
شما حتی یک سوپر مارکت هم را نمیتوانید مدیریت کنید چه رسد به بانک مرکزی شما باعث فقر و .....
دولت سیزدهم هیچ برنامه ای برای رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی کشور ندارد . بیسواد ترین دولت از بدو خلقت بشریت تا کنون در کل ادوار تاریخ بشریت در کل جهان هستی
بیش از43 سال میگن آمریکا درحال افول است و اقتصادش نابود میشه وفلان میشه.الام میگن دلار دراکثرکشورها تقویت شده
اگه دلار در دنیا تقویت شده پس چی که میگید آمریکا رو به افوله؟
حتما این هم تقصیر روحانی است! به من بگو چرا واحد و ارزش پول افغانستان در مقابل ارزهای خارجی ثابت مانده است؟!
معلوم نیست چرا این آقایون فقط از زمان گذشته استفاده میکنند
افزایش نرخ ارز داشتیم انگار الان نداریم باگرونی های ناشی از افزایش نرخ ارز تازه اول عشقه
دولت سیزدهم هیچ برنامه ای برای رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی کشور ندارد کلا سواد اقتصادی و سیاسی ندارد . بیسواد ترین دولت از بدو خلقت بشریت تا کنون در کل ادوار تاریخ بشریت در کل جهان هستی
خب خدا رو شکر ، اینم حل شد
بیاید یه ملاک قضاوت رو که هم خودتون قبول دارید هم مردم در نظر بگیرید و بر همون مبنا درباره عملکرد خودتون قضاوت کنید و نتیجه رو هم قبول کنید وعده های انتخاباتی شاید بهترین ملاک باشد وعده ۴ میلیون مسکن در چهار سال آیا الان ۲۵ درصد اون چهار میلیون ساخته شده؟ یا وعده کنترل تورم یا افزایش نیافتن قیمت دلار...
اگر نمیتونید کنار برید
ایران قحط الرجال نیست
این چه وضعیه اه از دیشب دیگه کلا همه سرویسها فیلتر و کند شدن هیچ کاری نمی شه کرد اگر اینو ادامه بدین من خودم تمام تجهیزات مخابراتی رو ازبین می برم دیوونه شدم از این شرایط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
منم پایم
ناشناس
| Poland |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
ببندین، طبقاطی بکنین تمام تجهیزات مخابراتی رو تو سطح کشور ازبین میبریم برای مردم نباشه برای شما هم نیست
تو معنی ارز را هنوز نفهمیدی . دلار در دنیا قوی شده ؟ درهم چی ؟ یورو چی ؟ پوندچی ؟ اینها همه قوی شده اند؟ ... ( خودم صفتی را که می خواستم به این یارو نسبت بدهم سانسور کردم ) ارزش ارزها نسبت به هم قوی و ضعیف می شود . همه نسبت به ریال قوی شده اند . یا به عبارتی ارزش پول ملی را از بین برده اید . نخبه هایی مثل شما.
خودت وهمکارهای بانک مرکزیت ووزراحقوق ۱۰میلیونی بگیرید تورم کاهش پیدا میکنه نه کارگری که حداقل حقوقش ۶میلیونه بعد میگی تورم بخاطر افزایش حقوق کارگریه.نابغه ای .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
همش ده میلیون برو بالا حقوقهای بالی کارمندان بانک ها از جمله بانک مرکزی و وامهای بدون سود و انچنانی با بازپرداختهای بلند مدت که بعضا طرف فوت میکنه و هنوز وامش تموم نشده فقط گوشه ای از دریافتی این عزیزانه . دو تا دو تا خونه دارن و ماشین
مگه چقدر تقویت شد. یورو که ضعیف شد چرا رفته بالا؟!
خوب جرا پایین نمیاد نرخ؟
تا کی دروغ؟
مرگ بر آمریکا
خجالت بکشید. چرا اینقدر راحت با زندگی مردم بازی می کنید.‌ چرا اینقدر شما می فهمید.‌
قبل از اینکه مسئولیت را به دست بگیرید چون نه تجربه دارید و نه سواد هزار تا شعار انقلابی می دهید بعد که مسئول شدید متوجه می شوید که به این راحتی ها هم نیست شروع می کنید به آسمون و ریسمون بافتن و وعده های جدید که صد البته از حالا معلومه نتیجه اش چی میشه
بی کفایتی و نابلدی بودن از کلامت می باره . آقای رییسی اقتصاد دانها رو لازم نیست به خط کنی ! سر فصل ت ایراد داره
چقدر سکوت برای امثال شماها خوبه

تاهمه چی روال خودشو بره
به امید خداوند و منویات مقام معظم و معزز رهبری و مدیریت رئیس جمهور عدالت خواه و مدیرمان و به کوری چشم استکبار جهانی علی الخصوص آمریکای جنایتکار و رژیم کودک کش صهیونیستی و آل سقوط تحریم های هیچ اثری بر اقتصاد ما نگذاشته و نمی گذارد و این خود نشان دهنده به حق بودن حکومت اسلامی ایران است که ان شا الله تا ظهور حضرت صاحب در زیر سایه رهبر عظیم شان مستدام باشد عشق فقط عشق سید علی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
بخاطر اینکه تاثیرش را ببینی قیمت ساندیس رو طی این 10 ماه مقایسه کن شاید بفهمی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
یک دست خوشگل واسه خودت بزن همینقدی بمونی
بی سواد!
افزایش حقوق ها چه کارگری و کارمندی هیچ تأثیری در افزایش تورم نداره و بدون افزایش حقوق ها هم تورم بشدت افزایش پیدا می کنه. این ادعا فقط برای فقیرتر کردن کارگران و کارمندان است!
این ادعا بهانه ای است برای عدم افزایش حقوق ها و یا کم افزایش یافتن حقوق ها!
افزایش حقوق کارگران در فروردین بوده و افزایش خقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از تیر ماه اتفاق افتاده که هیچ تأثیری در تورم نگذاشته طبق گفته همین فرد!
جون عمت
بزک نمیر بهار میاد
عموم مردم نسبت به چرایی افزایش نرخ ارز آگاهی ندارند، و به همین دلیل نمی دانند چطور و چه مطالبه ای از دولت باید داشته باشند
تنها راه حل این مسئله چند ده ساله یک راه است، اصلاح بودجه و حذف ردیف بودجه هایی که حیاتی و ضروری نیستند، به اندازه ای که تمام مخارج بودجه معادل درآمد دولت باشد نه بیشتر،تا دولت مجبور نباشد برای تامین بودجه خود به افزایش نقدینگی بدون پشتوانه روی بیاورد، اگر این اتفاق بیافتد، برای همیشه همیشه با افزایش نرخ ارز خداحافظی خواهیم کرد و پس از چند سال تورم زیر 5 درصد خواهد شد
بهانه و حرف های تکراری
مگر آمریکا در حال فروپاشی اقتصادی نبود؟ چطور دلار تقویت شد؟ فقط با افزایش نرخ بهره؟!! واسه دلخوشی ملت هم که شده بعضی وقتا مسولیت بعضی اتفاقات رو به عهده بگیرید اساتید اقتصاد دان !!
به خاطر بی اطلاعی معاون هقتصادی از اصول اولیه ان علم
یعنی بدهی بیش از 3 میلیون میلیارد تومانی دولت تاثیری در رشد دلار نداشته؟!
کاش یه روزی برسه از دست اینا راحت بشیم
نگید کار دشمن که دیگه حالم بهم میخوره
من از آقا محسن عزیز خواهش می کنم بعنوان یک مشاور اقتصادی ورود کنند
دولت تمام تلاشش را برای کنترل نرخ ارز و تورم به کار بسته اما اصل موضوع بیماری مزمن اقتصادی است که همه دولتها رو دچار مشکل کرده و صدالبته تحریم ها مثل شلاقی است که یک بی وجدان به این بیمار می زند. باید بیماری رو علاج کرد. با اهانت به مسئولین که کاری درست نمیشه!!!!!
دلار گران شد چون آمریکا داره افول می کنه و ما هم مدیریت جهانی و جهادی !!!
این پیشرفتی که مسئولین میگفتند هست.آفرین واقعا به وعده هاتون عمل کردین.واقعا دشمن از پیشرفت کشور حیرت زده شده.دروغ هرچه بزرگتر باشه باورش راحت تره.بابا مملکت داری دانش میخواد.دو دستی قدرت رو چسبیدید میخواهید به کی چه چیزی رو اثبات کنید.هرکسی هم حرف بزند که اغتشاشگر و اخیرا محارب محسوب میشود ظاهرا مشکل اصلی کشور هنوز هم حجاب هست.ادامه بدهید مسئولان ادامه بدهید.شاید ما چیزی حالی مون نیست ادامه بدهید ببینیم آخر این ماجراها چی میشه و تا کجا تقصیر ها رو تقسیم میکنید و خودتون رو مبرا ؟؟؟؟؟؟!!!!!!
اقای صالح آبادی مشگلتون اینه که نمیخواهید بگید تحریم ها باعث شده و شجاعانه هم اعلام کنید تحریم نه تنها نعمت نبوده که نکبت بوده حداقل در دنیا مرد باشید
رییس حسابداری شرکت ما از این بابا که رییس کل بانک مرکزیه بهتر تحلیل میکنه !هر دو رییس اند اما این کجا و آن کجا
آقا برو کنار دیگه
به احتمال زیاد طی يکی، دو روز آینده
آمادگی کامل دولت برای اعلام یک دستاورد بی‌نظیر در تاریخ کشور
دلار ۴۰ هزار تومانی و سکه ۲۰ میلیونی!
صالح‌آبادی هم مثل میرکاظمی و مخبر نشان و درجه می‌گيره!
و به این میگن: تیر خلاص دولت در قلب اقتصاد بی در و پیکر!
سلام.خدا‌قوت.
دولت به فکر خویش است.

کوسه ها‌ به فکر ریشند.

ملتها را مانند گاو‌میدوشند.

عقل سالم در بدن سالم.

ملتی‌بیداراست.که بدنش سلامت باشد.دولتی‌که به فکر سلامتی ملتش

نباشد.خودش‌بیمار‌است.

(یا من اسمه.دواء.و‌ذکره‌.شفاء)
دیگه علت گرانی دلار کاملا مشخص است هر کی اومد یه چیزی گذاشت رو دلار خوشحال که داره خدمت میکنه
بله ببخشید معذرت می خواهیم
چه روزگار غریبی است.
همه بلبلان بمردند و نماند جز غرابی
فقط هر روز ز ندگی را سخت تر و فکر میکنید در حال خدمتید!
خیلیها نمیدونن بخش مهمی از تورم به خاطر وام دادن بانکهاست. بانکها با افزایش نقدینگی در واقع دارن از جیب همه مردم یک مقدار پول برمیدارن و وام میدن به یک عده. باید قانونی تصویب بشه که بانکها فقط از پولی که در حسابهای مخصوص سپرده گذاری گذاشته شده و صاحب حساب یک مدت حق دسترسی به اونها رو نداره وام بدن تا نقدینگی اضافه نشه.
تقویت دلار و تضعیف ریال
دلار باید صد هزار تومن بشه و بنزین لیتری صد هزار تومن قیمتهای واقعی انشاالله با بصیرت و کمک امام زمان
دلیل افزایش دلار بعلت عدم مشارکت دولت با مردم در تعیین نرخ ان میباشد شما ببینید چند نفر از مردم در بانکها حساب ارزی دارند تقریبا هیچ؟... چرا عادت کرده ایم هر مشکلی را به خارج از کشور ربط بدهیم
خجالت داره واقعا
هر روز دلار داره رکورد میزنه!
اینه ارزش پول ملی کشور ما؟؟؟
امریک هیچ غلطی نمیتواند بکند .پیش به سوی دلار 50 هزار تومنی.
توی همین خاور میانه نفرین شده، افغانستان، سوریه و عراق چندین ستا درگیر جنگ و اعتراضات داخلی و خارجی و غیره هستند ولی ارزش پولشان حفظ شده .
یک سوال از این مسئول بانک مرکزی دارم ارزش پول ملی کشورهای همسایه مانند افغانستان ،عراق ،سوریه،یمن و....که بطور مستمر درگیر جنگ و نا امنی است و حتی دولت افغانستان را هم تاکنون هیچ کشوری برسمیت نشناخته چطور است که از ریال ما باارزش تراست فکر کنم اگه مسئول نداشته باشیم خودبخود ارزش ریال ایران بهبود پیدا میکند این چه مدیریتی که در طول یکسال دلار از 24000تومان عبور کرده و وارد کانال 40هزارتومان شده است ،لطفا مردم را احمق و بیسواد فرض نکنید آمریکا دلارش را تقویت کرده تو هم با علم و دانش نداشته ات ریال را تقویت کن یعنی ما اگه بریم افغانستان زندگی کنیم از نظر هزینهدمعیشت بهتر است .
مثل همیشه کار دشمنه
خوب شما هم پول ایران رو تقویت کن اگر این بهونه ها رو نداشتید واقعا چه جوابی داشتید بدید برنج هم بخاطر تقویت بوده مسکن هم از بس امریکای ها اومدند خریدن ولا ایرانی ها که بیشتر دارند اروپا وامریکا میخرند برید یک دلیل درست وحسابی پیدا کنید یک بهونه خوب 40 سال نتونستید تقویت کنید پس کی میخواین دو ساله دنیا با حوادث روبرو شده ایران چند ساله داره این مشکلات رو میبینه تو را خدا بس کنید
"دلار در دنیا تقویت شد
صالح‌آبادی درباره دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز در بازار غیر رسمی خاطرنشان کرد: یک بخشی از آن به تقویت شاخص دلار برمی‌گردد، دلار در دنیا تقویت شد، چون ارزش دلار به دلیل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از ۰.۵ به چهار درصد طی چند مرحله تقویت شده است. در بیش از ۹۰ کشور، نرخ‌های بهره را افزایش دادند و این افزایش نرخ بهره به ویژه در آمریکا، منجر به تقویت دلار شد."

عین خبر را گذاشتم تا براساس آن نظرم را عرض کنم. من اقتصاد دان نیستم، اصلا از اقتصاد سر در نمی آورم و فقط با نگاه به بازار این مطالب را عرض می کنم :

به نظرم جمله خبری فوق به نظرم کارشناسی نیست.
اگر دلار جهانی تقویت شده است پس چرا همه ارزها خارجی دیگر از جمله یورو، پوند، یوان، ین، رینگیت، روبل، ... و حتی افغانی هم به همون نسبت دلار در بازار ایران افزایش قیمت پیدا کرده است؟ آن هم حدود 10% ظرف چند روز !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
لطفا من بیسواد را راهنمایی کنید تا از این گمراهی خارج بشم.
ممنونم
بیچاره کشور چین با سالی 16 درصد افزایش نقدینگی اما تورم 3 درصدی
اما ایران با سالی 30 درصد افزایش نقدینگی اما تورم 40 درصدی
و هنوز هم دنبال کاهش نقدینگی هستند بعد 50 سال!! شما به جای این کارها این پول را ببر در تولید یا اصلا به جای آن مالیات بر سوداگری بگیر تورم تک رقمی خواهد شد
این ابر موج رو رو رد کنیم تازه می رسیم به دلاری ۴.۵ میلیون که میشه موج ۳ تموم موج ۵ اش هم باید منتظر تحلیل این آقایون باشید بعد نگی نگفتی
آقای رئیس کل برای بچه مدرسه ایها توجیه میکنید که .05 درصد نرخ بهره رفته بالا با .05 درصد میشد 300 تومان حداکثر نه اینکه 60 درصد قیمت دلار و یورو افزایش یابد واقعا برای این تحلیلهای فرافکنانه متاسفیم.
سلام
تمام این ها 2 درصد می شه نه 25 درصد افزایش

و اینکه دلار اسکناس بالای 40 هست
یادمه چند سال پیس آقایون میگفتن دلار از صحنه معاملات بین المملل حذف میشه و خیلی کشورها ارزهای خودشون جایگزین میکنند طرح های پوشالی و ایده های آرمانی میدادین حالا چی شد دلار قدرتمند تر شده
جناب رئیس دلار افزایش داشته؟؟؟ نخیر دلار افزایش دارد
فعل ماضی ایز بد!!!!!
مگه رئیس بانک مرکزی آمریکاست که در مورد ارزش دلار صحبت می کنه!!؟
اون آقای اقتصاد دان که رساله اش در مورد پول و اعتبار بود و با معدل 19 و خرده ای دکترا گرفته بود و اون آقایی که دوره قبل ادعا می کرد اگر رئیس جمهور میشد دلار میشد 5 هزار تومن، الان کجان ؟؟؟؟
این رپرتاژ اگهی بود؟
عامل ناتوانی رئیسی در اداره دولت وکشور مهمترین عامل افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش ژول ایران است. آخه دنیا دلش را به چه چیزی از ناحیه رئیسی خوش بکنه که وضعیت ایران بهتر بشه به(روابط عمومی - رایزنی- تعامل بین المللی-) به چه چیز؟؟؟!!!
اصلا چیزی بلد نیست ایشون در اداره مملکت خوب شد تا الان نابود نشدیم خدا را شکر
ما که دیگه زندگی نداریم !!
این صحبت ها نیست مشکل جای دیگر است یکی از بستگان من سرطان استخوان داشت توی کشور نزد هر دکتر که وی را می بردندهرکس چیزی می گفت همه به هر چیزی اشاره می کردند جز سرطان تا اینکه وی را بردند آمریکا آنجابهش گفتند سرطان استخوان دارد حال شده قضیه دلار...رییس بانک مرکزی یک چیز میگه همه دست اتداران کار دولت هم یه چیری ولی هیچکس حاضر نیست حقیقت .را بیان نماید تا وقتی غده های سرطانی در زندگی مردم و اقتصادکشور جنگ انداخته ازبین نرود مشکل حل نخواهدشد
جناب صالح آبادی
حضور شما و همفکرانتان در مسند کنونی، غیر طبیعی است.
وگرنه اقتصاد و قیمت دلار که مسیر طبیعی خود را طی میکند!
اقتصاد کنونی نتیجه عملکرد غیر تخصصی و تصمیمات غیر کارشناسی و ناشیانه است!
دلار39800 تومان
شتاب قطار پیشرفت رییسی بیشتر شد.
لااقل یک عکس خندان و بشاش از جناب رییس بگذارید مطمئن هستم چند لحظه بعداز این عکس اشک از صورت ایشان جاری شده؟
َتقویت دلار در جهان حداکثر پنج درصد بوده نه سی چهل درصد
اگر شما نقدینگی را بالا نبرید از اسمان سنگ هم ببارد نرخ دلار تکان نمیخورد
همانطور که قیمت آن در برابر افغانی ثابت ماندخ
واقعا آدم چی بگه؟؟!!!! دلار دنیا چه ربطی ب ما داره ؟ از کی تا حالا اینقدر مراودات قوی اقتصادی با جهان داشتیم که از ارزش دلار جهانی متاثر بشه
جناب رییس کل بانک مرکزی، از این که قیمت دلار روز به روز افزایش داشته و این افزایش باعث شکسته شدن کمر بسیاری از اقشار مردم میشود، من به سهم خود از حضرتعالی ودیگر مسولان با کفایت کشور صمیمانه عذر خواهی می کنم
اگه میخواید کسی رو مقصر معرفی کنید قبل از دولت انگشت اتهام‌تون رو بگیرید سمت اون دلالان که سودشون تو بالارفتن قیمت دلار هست

تمام مردم ایران میدونند برخی مردم تهران نون تو خون بقیه مردم ایران میزنند و میخورند و نظام رو مقصر معرفی میکنند!

اینکه توی دلال به هموطنات رحم نمیکنی و فقط به فکر سود خودتی نه به دولت ربط داره نه به نظام!
چرا نگفتی پول خیلی زیاد چاپ کردیم موندیم جبرانی گذاشتیم حل بشه گرانی فقط به خاطر چاپ پول هس.
همه دولت های امده و رفته حرفاشون عین هم بوده. کافیه حرفاشون رو کنار هم بذارین و چک کنین ابسیلون اختلافی ندارن.
از جناب اقای دکتر رضایی بپرسید پول ملی چقدر تقویت کردند؟
دلار را به عنوان عامل دشمن اعدام کنید و مشکلات هیچ ربطی هم خدایی نکرده به عملکرد و ندانم کاری ناکارامدی شما ندارد
شما که از بالا تا پائین مدام می گفتید آمریکا در حال افول است
دلار ۴۰ تومانی نتیجه دشمنی با امریکا تا نگوئیم سلام امریکا وضع همین است
واقعا با اقدام آمریکا همه کشورهای دنیا ۲۰درصد ارزش پولشون رو طی ۲ هفته اخیر از دست دادن؟ اگه اینجوری باشه که آمریکا فراتر از ابر قدرت هست! واقعا ارزش پول ما با یه فوت آمریکا دگرگون میشه؟ پس رئیس بانک مرکزی چیکاره ست؟ پاداش و وام های بلاعوض و پول‌های بادآورده رو میشمره؟
البته زمین هم کج بود لامصب ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
افرین بتو
باکمال احترام ما خواستار ورود برادر محسن به مشکل ارزی هستیم تا با برخورد علمی و بکارگیری َشیوه های مدرن روز همانند گذشته این راه را نیز ختم به پیروزی نمایند.
بهترین کار این هستش خود آقای رییسی از مردم معذرت خواهی کنه و استعفا بده.
همه اش مقصر دیگرانند. یا دشمن تقویت شده یا ما مشکل داخلی داریم آنهم توسط دشمن. ولی اصلا بی کفایتی ما نقشی ندارد.
چند روز طول کشیده این دلایل و سر هم کنید.
یک دفعه بگید بانک مرکزی امریکا بازار ما رو مدیریت کنه نه شما
پس چرا این مسئالی که می فرمائید تاثیری در ارزش پول امارات و کویت و عربستان و عمان و.......نداره؟
به نطر من مقصر دولت ها نیستند دولت کارپردازی بیش نیست وقتیکه پذیرش fatfویا عدم آن به جای دیگر ی ربط داده شده و دولت وقت در آن موقع گفتند اگر تصویب نشود ما حتی با دول دوست هم نمی توانیم مراوده مالی داشته باشیم و این گرانی ها مطمئن باشیم که از همانجا نشات می گیرد
نیاز به این توضیحات بی سروته نیست برو استعفا بده مردم را بیچاره کردی
از اول دولت سیزدهم ارزش ریال درحال سقوطه خوبه همه آقایون هم رییسی و هم رضایی میگفتن ارزش ریال رو بالا میبریم و حتی رضایی میگفت بعد از دلار و یورو قویترین ارز میکنیم!!!ففط دروغ داستانسرایی
کسی نیست به این آقا بگه که ریال در مقابل همه ارزهای دنیا ارزشش از دست داده چه ربطی به تقویت ارزش دلار در دنیا دارد
اتفاقا دلار هم درمقابل قویترین ارزها از جمله پوند ‌انگلیس ویورو ازروز اول نا آرامی ها یعنی سه ماه پیش وحتی در مقابل لاری کرجستان بین ۸تا بیست در صد ضعیف تر شده
واقعا مدیر کل بانک مرکزی ما این اطلاعات ساده را هم ندارد یا عمدا دروغ می گوید؟
اگر دلار تقویت شد یعنی فقط دلار گران می شد چرا یوروگران شد چرا طلا گران شد چرا سکه گران شد چرا ارز های معتبر دنیا دیگر گران شد دخل و خرج دولت را از درآمد دولت حساب کنید و پول بدون پشتوانه چاپ نکنید اعتبار ایران مارا در جهان با ارزش نمی کنید فقط ارزش آنرا حفظ کنید تا پول ما اگر مثل دلار تقویت نشد ضعیف نشود که ما مردم ایران قدرت خرید مون پایین بیاد اگر بلد نیستید مشاور و راهنمایی بخواهید عذر بخواهید جای خود را به هموطن دیگر که توانایی دارد بدهید این یعنی فداکاری
ممنون که اینو گردن دولت قبل نینداختید.
دلار را در اینده نزدیک از ۴۲ تا ۴۳ خواهید دید و این تقریبا قیمت واقعی دلار با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور است لطفا خودتان را با این قیمت ها سازگار کنید.
نتیجه تصویری برای کار اصلی بانک مرکزی هر کشوری چه است
وظیفه بانک مرکزی کشور حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور، انتشار اسکناس و ضرب سکه‌های فلزی رایج کشور، تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی، نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رایج کشور، تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برخی از وظایف بانک مرکزی است.
تا حالا خرابکاری ها رو می انداختید گردن دشمن حالا اعتراضات هم بهش اضافه شد ؟! همچین میگن علت گرانی دلار اغتشاشات اخیر هست ، که هر کی ندونه فکر میکنه سه ماه پیش مملکت گل وبلبل بوده!!!!
برادر عزیز پس چرا سکه 40 درصد بالا رفت
دلار تقویت شده؟
مگر قرار نبود ۲۰۲۱ آمریکا بترکه؟
با این نرخ بهره اوراق و این نرخ بهره سپرده قیمت دلار به ۴۰ تومان برسد واقعا نوبر است. وقتی که یکسال است بورس را نابود میکنید نتیجه اش میشه این دیگه ..شاید هم اصلاح طلبان باشد یا امریکا یا اسرائیل باشه
مگه قرار نبود دلار از چرخه اقصادی کشور به تدریج حذف بشه این همه تبلیغ درمورد پارک های فناوری پروژه های دانش بنیان خودکفایی تولید گندم و بنزین صنایع پتروشیمی صرفه جویی ارزی صنایع خودروسازی قطعه سازی صادرات غیر نفتی شد پس کو چی شد چقدر دلار و یورو صرفه تحصیل دانشجوهای خارج کشور شددقیقا این چیزی که من یادم ۲۰سال مردم سر کار گذاشتن که شیکم خودشون زن بچه هاشون سیر کنن به کمبود عقدهای نداشتهاشون برسن دشمن به چه داشته های ما پیشرفت مردم دستاورد ملی ما حسادت میکنه مدیریت خوب داریم عدالت اجتماعی تقسیم ثروت خوب تولیدات قابل رقابت داریم زیر بنای شهری و روستایی خوب داریم در دین مذهب اعتقادات مردمی پیشرفت داشتیم .این دکتر ها و تئوریهاشون کجاهستنددقیقا قراره پروژه جدید در کشور ونزوئلا دست بگیرید . به یک دست آورد جدید برسید.
باور کنید رئیسی نمی تواند دو میلیون کارت به کارت کند حتما در تعداد صفرها دچار مشکل می شود
جالبه، یه روز میگن جمشید بسم اله عامل افزایش دلاره یه روز میگن افزایش تقاضا یه روز میگن تحریمها یه روز میگن تعطیلات یه روز میگن تحولات داخلی یه روز میگن تقویت دلار در خارج دلیل افزایش قیمت دلاره، تورو خدا بس کنید این حرفا رو چرا این اتفاقات در دیگر کشورها اتفاق نمی افته؟ بر همگان روشنه بی کفایتی برخی از مسولان دلیل وضع کنونی کشوره
گیر یکسری آدم بیسواد بیسواد افتادیم
این آقاانگار از سیاره دیگه آمده یه تحلیل چیزی میگه که من متوجه نشدم ۱درصد اگه صحبتش درست باشه آرزوی خیلی ها برباد رفته
قطار پیشرفت به سرعت در حال حرکت است و هم اکنون از ایستگاه ‎دلار۳۹۵۰۰ عبور کرد.
قیمتها را هم سوار کرد برد
علت حضور ایشان به عنوان رئیس کل بانک مرکزی است و امثال ایشان در سایر پست های این مملکت بدبخت
مسخرست که مدیرای این کشور بلدن همه گند کاریارو بندازن گردن چیزای خارجی. یعنی یه بار نشد یکی مسئول بشه مسئولیتشو بپذیره!!!!
اقای رئیس بانک مرکزی توجیهات زیادی برای افزایش دلار اورد، ولی شهامت ان را نداشت به سیاست خارجی دولت که یکی از نتایج ان ترس مردم از اینده و بی ارزش شدن بیشتر پول ملی است، اشاره کند ، کجاست مردی که حقایق را برملا کند ؟؟؟
تکرار حرفهای همیشگی
اقای رییس بانک مرکزی بحث عرضه وتقاضا که اولین پله معامله وقیمت نهایی شما می فرمایید ده میلیارد دلار افزایش صادرات داشته اید منطق میگوید اسکناس ارز باید بیشتر وارد کشور شده از طرفی رشد نقدینگی کشور میزان معلومی است وقتی اسکناس ارز در بازار نباشد وازطرفی رشد نقدینگی داشته ایم بنابراین تقاضا برای خرید ارز بیشتر میشود وازطرف دیگر اسکناس دلار یا یورو صرافی ها نیست نتیجه این است عرضه جوابگوی تقاضا نیست وهمین عامل با بالارفتن نرخ ارز در بازار است ایا تا بحال فکر کرده ای دستهای پنهان بمنظور بالا رفتن نرخ ارز اسکناسهای در گردش ارام ارام جمع اوری مینماید که دخالت گرفتاریهای سیاسی ندارد وهدف در داخل کشور طراحی میشود
وقتی مدرکها کلوی باشد
چه میشه گفت که حداقل دلمون خنک بشه؟سانسور میشه.به این به اصطلاح رییس بانک بگید برو بچه جون برو از خونه بیرون نیا کسی کاری با تو نداره برو مدرکهایه کیلویتو قاب کن.دیگه سردار محسن خودت باید ورود کنی دیگه.کارکاره خودته بجنب پسر.‌!؟!!!!؟!!!
تا اول کریسمس بالا میره بعدش بدهی‌های خارجی رو که دادن ارزون میشه تا شب عید که بالا میکشه
دلار شد ۴۰ تمن!؟ در عوضش اقتصاد رو به برجام گره نزدند!!
مرگ بر آمریکا.انشالله دلار ۱۰۰ هزار تومان می شود.
دروغ محض، آمریکا در حال افول نمیتونه پولش ارزششش زیاد شه!!!!! ؟؟؟؟
سلام
ولی هر روز در اخبار سراسری می شنویم که دلار در حال افول است و ... کشورهای زیادی آنرا از چرخه مبادلات خود حذف کرده اند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
مگه اخبارم گوش میکنی؟ اخبار صداو سیمای میلی رو میگم
هر مبارزه ای هزینه دارد این هزینه آزادگی و استقلال و مبارزه با استکبار و ظلم ستیزی است ملت خوب این را میداند و همانطور که در تمام عرصه ها نشان داده است پای نظام و ارزشها ایستاده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
شک ندارم تو جزء مردم نیستی
تا کی استرس و بدبختی تا کی پیچ های تاریخی و تا کی وعده های توخالی چرا این مملکت نباید مثل کشورهای دیگه دنیا یک ثبات نسبی داشته باشه و روی خوشی و رفاه و پیشرفت رو ببینه
چون اقتصاد ایران خیلی روی اقتصاد جهان تاثیر گذار هست بهتره نرخ دلار هم ما تعیین کنیم نه اقتصاد جهان
این واقعا استاد دانشگاه بوده قبلا ، وای به حال دانشجو هایی که تربیت کرده
آقای مسیول ما بی سواد نیستیم
لطفا غیر حرفه ای صحبت نکنید
ما میدانیم سومدیریت شما و دولت سیزدهم باعث این مهم است
وقتی تیم اقتصادی و ........ همه از دانشگاه امام صادق باشه همین میشه
مدیران ما حقوق گرفتن فقط بلدن
اگه حقوق ها یکسان باشه مدیر و کارگر مثل هم باشن خود به خود تورم میخابه . نه که اینقدر اختلاف حقوق ها

اصلا مدیر نمیخاییم
اگه افتخاری اومدین خدمت کردین معلومه برای خدمت واقعی اومدین اون از نماینده ها ی خواب رفته
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست