بازدید 40783

ایمن الظواهری رهبر القاعده توسط سازمان سیا کشته شد/ الظواهری که بود؟ / واکنش طالبان و عربستان

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی روز یکشنبه به هدفی در کابل، پایتخت افغانستان پرداخت. خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد، مسئول حمله پهپادی روز یکشنبه به وقت آمریکا به کابل، سازمان اطلاعات مرکزی "سیا" بوده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۳ 02 August 2022

ایمن الظواهری رهبر القاعده توسط سازمان سیا کشته شد/ الظواهری که بود؟ / واکنش طالبان و عربستان

بین الملل تابناک: الهام قرهی ـ «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، بامداد سه‌شنبه به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی روز یکشنبه به هدفی در کابل، پایتخت افغانستان پرداخت.

بایدن طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌ شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود.»

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی درباره سرکرده القاعده اظهار داشت: «الظواهری عمیقاً در برنامه ریزی حمله یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ شرکت داشت. برای چندین دهه او مغز متفکر حملات به آمریکایی‌ها بود. او ردپایی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی پشت سرش داشت.»

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «اکنون عدالت برقرار شده است و این سرکرده تروریست‌ها دیگر وجود ندارد. مهم نیست کجا پنهان می‌شوید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید، ایالات متحده شما را پیدا کرده و ازبین خواهد برد.»

بایدن درباره روند ردیابی الظواهری نیز توضیح داد: «جامعه اطلاعاتی ما در اوایل سال جاری الظواهری را شناسایی کرد، او به مرکز شهر کابل در افغانستان نقل مکان کرده بود. من اجازه یک حمله دقیق را دادم که او را از میدان نبرد حذف می‌کرد.»

وی با بیان اینکه به هیچ یک از اعضای خانواده الظواهری آسیب نرسیده و به غیرنظامیان نیز تلفات وارد نشده است، تصریح کرد: «ما دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد که افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود.»

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «او (الظواهری) کشته‌ شده و ما مطمئن می‌شویم که هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد و اینکه افغانستان سکوی پرتاب تروریسم نیست. ایالات متحده به دنبال این جنگ علیه ترور نبود. تروریسم سراغ ما آمد.»

بایدن درباره حادثه یازدهم سپتامبر نیز گفت: «ما همچنان به سوگواری برای هر فرد بی‌گناهی که در یازدهم سپتامبر ازبین رفت، می‌پردازیم. امیدوارم که این اقدام قاطع یک اقدام دیگر برای مسدود کردن تروریسم به همراه داشته باشد.»

پیش از سخنان بایدن، رویترز اعلام کرد که یک مقام ارشد آمریکا گفت که سازمان اطلاعات مرکزی سیا، یک هدف مهم القاعده را در افغانستان با پهپاد مورد حمله قرار داده است. 

رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد، مسئول حمله پهپادی روز یکشنبه به وقت آمریکا به کابل سازمان اطلاعات مرکزی "سیا" بوده است.

ایمن الظواهری رهبر القاعده توسط سازمان سیا کشته شد/ الظواهری که بود؟

یکی از این مقام های ارشد آمریکایی به رویترز گفت که دیروز، ایالات متحده عملیات موفقیت آمیزی را علیه "هدف مهم القاعده" در افغانستان انجام داده که در این عملیات به غیرنظامیان تلفات وارد نشده است.

ساعتی پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، این هدف مهم القاعده، ایمن الظواهری، رهبر القاعده بوده است که آمریکا از سال ها پیش در تعقیبش بوده است؛ این حمله با یک هواپیمای بدون سرنشین انجام شده است.

هدف قرار گرفتن الظواهری در خانه دستیار وزیر طالبان

نیویورک تایمز به نقل از مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا نوشت: «ایالات متحده در یک حمله با هواپیمای بدون سرنشین، سرکرده القاعده و طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را در افغانستان کشت.»

این منابع به این روزنامه گفتند: «ایمن الظواهری در حمله کابل کشته شد که اولین حمله در افغانستان از زمان خروج نیروهای آمریکایی در سال گذشته و یک پیروزی تبلیغاتی بزرگ برای تلاش‌های دولت بایدن در مبارزه با تروریسم است.»

مقامات مذکور - که نام یا سمت آنها فاش نشد - تاکید کردند: «این حمله توسط سیا انجام شد نه ارتش آمریکا. این حمله موفقیت آمیز بود و تلفات غیرنظامی نداشت. با سقوط کابل به دست طالبان، سیا تلاش‌های مخفیانه‌ای برای یافتن الظواهری آغاز کرد و معتقد بود که بازگشت طالبان به قدرت او را کمتر محتاط می‌کند.»

به گفته یکی از تحلیلگران آمریکایی، خانه‌ای که الظواهری در آن هدف قرار گرفت، متعلق به یکی از دستیاران ارشد «سراج‌الدین حقانی» وزیر امور داخله دولت طالبان بود؛ وزیری که مقامات آمریکایی می‌گویند به شخصیت‌های ارشد القاعده نزدیک است.

ایمن الظواهری که بود؟

ایمن الظواهری، دومین رهبر شبکه القاعده ـ که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دقایقی پیش اعلام کرد، در جریان حمله پهپادی کشته شد ـ در سال ۲۰۱۱ جانشین اسامه بن لادن شد.

وی در سال ۱۹۵۱ در شهر المعادی در نزدیکی قاهره زاده شد. نام کامل او ایمن محمد ربیع مصطفی عبدالکریم الظواهری است و خانواده او در روستای کفر الشیخ الظواهری در شهر ههیا در استان «الشرقیه» واقع در شمال مصر اقامت گزیدند. پدر ایمن الظواهری محمد ربیع الظواهری، استاد داروسازی در دانشکده پزشکی، دانشگاه عین شمس بود که در سال ۱۹۹۵ درگذشت.

برادر او محمد ربیح الظواهری ملقب به ابو ایمن المصری است و از رهبران القاعده است. برادر کوچکتر او حسین الظواهری، مهندس برنامه ریزی و خواهرش هبه الظواهری، استاد انکولوژی در انستیتوی ملی سرطان در دانشگاه قاهره است.

پدربزرگ مادری او، عبدالوهاب عزام، نویسنده و استاد ادبیات دانشگاه «الشرقیه»، رئیس دانشکده هنر دانشگاه قاهره و عضو آکادمی زبان عربی در قاهره بود.

ایمن الظواهری که یک پزشک بود، در اواخر دهه شصت میلادی قبل از پیوستن به دانشکده پزشکی که در سال ۱۹۷۵ از آن فارغ التحصیل شد، به سازمان الجهاد پیوست.

او در سال ۱۹۸۱ به اتهام داشتن انبار اسلحه غیرقانونی در مصر بازداشت و به سه سال زندان محکوم و در سال ۱۹۸۵ از زندان آزاد شد. در نیمه دوم دهه هشتاد به افغانستان رفت و در آنجا با بن لادن آشنا شده و به القاعده پیوست.

او پیش از کشته شدن بن لادن،  نفر دوم شبکه القاعده بوده و گفته می شود در جریان بمب گذاری‌های ۷ اوت ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های آمریکا در دارالسلام (تانزانیا) و نایروبی (کنیا)، حمله به کشتی جنگی یواس‌اس کول، حملهٔ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون نقش موثر داشته و تحت تعقیب بین‌المللی قرار داشت.

ایمن الظواهری مطابق قطعنامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل به دلیل آنچه عضویت مؤثر گروه القاعده نامیده شد، در فهرست سیاه قرار گرفته و تحریم شده‌ بود.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا ۲۵ میلیون دلار جایزه نقدی را برای اطلاعاتی که به دستگیری یا کشته شدن او منجر شود، اختصاص داده بود.

واکنش طالبان به کشته شدن رهبر القاعده در حمله آمریکا

طالبان افغانستان حمله پهپادی آمریکا به منطقه شیرپور کابل را بدون تایید کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده به شدت محکوم کرد.

به گزارش العهد، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، امروز سه شنبه حمله آمریکا به منطقه شیرپور در کابل، پایتخت افغانستان و کشته شدن ۱۰ تن در منطقه مورد هدف، را بدون اعلام هویت آنها تایید و آن را به شدت محکوم کرد.

وی این عملیات آمریکا را اقدامی ناقض "اصول بین المللی" و توافق ۲۰۲۰ درباره خروج نیروهای آمریکایی دانست.

سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفت: در روز دوم ماه اول سال ۱۴۴۴ هجری قمری حمله هوایی به یک منزل مسکونی در شیرپور شهر کابل صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ماهیت این حادثه در ابتدا فاش نشد. سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی دولت طالبان این رویداد را بررسی کرده و در بررسی‌های اولیه خود دریافتند که این حمله توسط پهپادهای آمریکایی انجام شده است.

مجاهد با بیان اینکه طالبان این حمله را به هر بهانه‌ای که باشد، شدیدا محکوم می‌کند، افزود: این گونه اقدامات تکرار تجارب ناموفق ۲۰ سال گذشته و مغایر با منافع ایالات متحده آمریکا، افغانستان و منطقه است و به فرصت‌های در دسترس آسیب می‌زند.

واکنش عربستان به کشته شدن ایمن الظواهری

عربستان سعودی، بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای به کشته شدن ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده واکنش نشان داد و از آن استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در بیانیه وزارت امور خارجه این کشور آمده که دولت ریاض از اعلام کشته شدن رهبر گروهک القاعده توسط رییس جمهوری آمریکا استقبال می‌کند.

عربستان اعلام کرد: الظواهری از سرکردگان تروریسم بود و چندین عملیات تروریستی مرگبار در آمریکا و عربستان را برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۵۵
به امید به درک واصل شدن مابقی سرکردگان و رهبران سازمانهای تروریستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
امین. مرگ بر طالبان و‌القاعده
نزدیک انتخابات میان دوره ای مجلس آمریکاست...
کامنت های مردم کو؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
صرف نداره نشون بدن
بیچاره . تاریخ مصرفش تمام شد . تا زنده بود به آمریکا نفع رساند و حالا جنازه اش هم می تواند نانی باشد برای رییس جمهور فرتوت آمریکا . آمریکایی ها یک به یک نوکرانشان را در آب نمک می خوابانند برای پروژه هایی که دارند . یک روز تظاهرات . یک روز اخلال اقتصادی . یک روز بمب گذاری . یک روز کامنت گذاری و دست آخر قربانی شدن جلوی پای رییس جمهوری که اوضاع نظر سنجی اش خوب نیست . از سوی دیگر این نوکران هم که می دانند شرط دو روز بیشتر زنده بودنشان ، خدمت بیشتر به ارباب است ، تا آخرین لحظات زندگیشان به بهترین شکل مممکن سرویس دهی می نمایند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
نو باهوش کی بوذی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
ای کیو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
نگران نباش امریکا از این عمله های مفت تو دنیا زیاد داره
این خبر کذب محض است وفقط به خاطر ترمیم ابروی نداشته آمریکا مطرح ورسانه ای گردیده است....زیاد جدی نگیرید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
ساندیس بدم خدمتتون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
درکت میکنم خیلی دلت سوخت
mamoosh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
ما جدی میگیریم
واکنش ایران چیه؟؟؟
ایران نمیخواد نسبت به این حمله واکنش داشته باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Cyprus |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
امور داخلی افغانستان به ماچه ربطی داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
ایران به اخبار دروغ چرا باید عکس العمل نشون بده. اونا میگن زدیم . تو چرا باورت میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
عرض تسلیت
انشالله که خبر درستی باشد زیرا تا بحال چندین بار گفته شده کشته شده است ولی زنده بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
مثل بعضی موجودات هفت تا جون دارن
سناریو های کشته شدن بن لادن ، ایمن اظواهری و البغدادی و مابقی : بن لادن ، ایمن اظواهری و البغدادی و مابقی بعنوان جاسوس آمریکایی اسراییلی غربی استخدام می شود آموزش می بیند گریم می شود تغییر چهره می دهد ماموریتش را در مناطقی که اربابان صهیونیسم قرار است عملیات اجرا کنند شروع می کنند بعد مورد اتهام صوری قرار می گیرند بعد آمریکایی ها اسراییلی ها غربی ها با بهانه ترورریسم فلان کشور افغانستان عراق سوریه یمن لیبی و .. را اشغال کرده یا عملیات انجام می دهند بعد از پایان عملیات مهره ها یا سوخته و کشته می شوند یا گریم جدید کرده و اعلام می شود آنها کشته شده اند مثلا جسدشان در دریا انداخته شده و ازین قبیل فیلم ها و این فیلمسازی های هالیوودی ادامه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
مواظب باش با این نبوغی که داری ترور بیولوژیک نکنن تو رو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
دقیقا همینطوره
ان شاالله طالبان و تفکرات طالبانی در هرکجای دنیا محو و نابود شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
امین. مرگ بر طالبان
لعنت خدا بر القاعده و طالبان و صهیونیسم و نازیسم و هر نوع ایدئولوژی خود برتر پندار
ک همگی دوروی یک سکه اند
و باعث کشتار و آزار رساندن ب انسانها هستند

ب امید روزی ک همه انسانها از شر و بردگی این تفکرات ضد الاهی آزاد شوند
و در دنیا فقط صلح و دوستی جایگزین شود نه نفرت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
فحش نده زشته
سرنوشت همه تروریست ها و کسانی که تروریست پرورش می دهند تا بروند بمب گذاری کنند همین است بقیه نیز دیر یا زود به چنین سرنوشتی خواهند رسید شانس بیاورند در یک دادگاه عادلانه به حبس ابد محکوم شوند
برو به جهنم وحشی
به به اول صبحی چه خبر خوبی ... به درک واصل شدن یک جنایتکار، لعنت به روح نجسش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
مگه به تو آسیبی زده بوده؟ که چرت میگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
بیشمار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
اخبار جغلی آمریکا رو نمیشه باور کرد
«ما دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد که افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود.»
لابد طالبان گروه صلحطلب و بشردوست است ؟!
ایول،واقعاکه دست این آمریکاییهادردنکنه که فقط اونهاازپس این تروریستهای جنایتکاربرمیان،دمشون گرم
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
آی کیو - طالبان رو خود امریکایی ها درست کردن
چقدر این بچه ها ساده هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
ته دلت سوخته معلومه .ایمن الظواهری چه بخوای چه نخوای به درک واصل شد
الفاتحه
الظواهری سالها پیش از بین رفته بود. ویدیو های جدید محصول تکنولوژی دیپ فیک بود که تقریبا در هر زمان مطابق خواست آمریکا در ایجاد آشوب ساخته می شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
اخی چه رمانتیک
خودشون میسازن خودشون می کشن
بایدن به یک شوآف جهت تاثیرگذاری در داخل امریکا برای دموکرات ها نیازمند بود.من که باور نمی کنم.اعتراض طالبان هم ادامه همان شوآف است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
باشه
خیلی جالبه! عربستان، کانون اصلی تروریسم و مرکز پرورش ایدئولوژی های تروریستی هم محکوم کرده. کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
پکنه خودت بودی شیطون
واکنش ایران؟
دستت درد نکنه، ولی یه پیشنهاد به آقای بایدن: با همین استدلال که در مورد قتل سرکرده القاعده بیان مرده، با همین استدلال تمام روسای جمهور آمریکا تا کنون که زنده هستند را هم خوبه اعدام کنید. چون ایمن الظواهری، انگشت کوچیک یکی از روسای جمهور آمریکا هم نمیشه.
آمریکا تک تک تروریستها را شکار میکنه.
پاسخ ها
عدالت طلب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
خودش تروریست پروره. هر چند وقت چند تا از مهره های سوخته را می کشه. البته اگر واقعا بکشه
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! وقتی امریکا این آقا رو امروز و آن آقای دیگر را در آن روز میزنه یعنی هر وقت اراده کنه هر فردی رو بخواهد در خاورمیانه به راحتی میتونه بزنه! !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
دقیقا درسته
خانواده با سواد و تحصیلات عالی پزشک .انکولوژی .داروسازی .استاد ادبیات و.... چه منطقی دارند این همه نیرو جمع کردند و در چند سال با دنیا جنگیدند . وهنوز شکست نخوردند.
عالیه
کلا خانواده تحصیل کرده ای داشت !!!
نفهمیدم علم خوبست یا نه؟
خانواده فرهیخته خوبست یا نه؟
لات بازی بهتر است یا علم؟
علم بهترین یا اخلاق ؟
ثروت که وضعیت خود را بعنوان صدر نشین جدول ثابت کرده است.
آمریکا اراده کند در پستوی خانه ها شکار می کند
خدا لعنت کند طالبان و القاعده و همه کسانی که انها را کمک می کنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان